Historisch Archief 1877-1940
FA F. SINEMUS
Leidschestraat 2O-22
AMSTERDA M-C.
UITGEBR. COLLECTIE
ULSTERS
VANAF Fl. 57.50
Dieren achter tralies
Dr. J. A. BIERENS DE HAAN
OOK bij ons xijn zij talrijk, die
romantische zielen, die in eon
dier dat door don monsch
in een kooi of hok gehouden wordt.
een- Honivttrd in den kerker van
< hillou 'of oen Napoleon op St.
llelona zioiv. Romantisch, omdat do/.c
voorstellingen niet gebaseerd zijn
op een kennis van den waren aard
011 do behoeften van hot dier. 'maar
op eigen-meiiseliolijke gevoelens, die
/.onder veel critiek in hot dier
iiigefantaseerd worden. Men meent dan,
dat het dier oen voorstelling van on
een herinnering aan de vrijheid hooft
on deze mist on betreurt (waarbij' dan
over het hoofd gezien wordt dat oen
groot gedeelte van de dieren die door
menschen in kooien gehouden worden
in gevangenschap geboren zijn on dus
nooit een grootere vrijheid gekend
hebbon), en vindt hot wreed «lat do.
mensch om eigen genoegen hot dier
van een van zijn hoogste' goedoren
berooft.
Voor zulkon zou de lectuur van
bot o'ndei vermelde boek l). geschreven
door den' directeur van don fraaion
on modernen dierentuin te Kdinburgh.
een nuttige lectuur zijn. nuttig.om de .
gezonde denkbeelden die er in ontwik
keld worden, en dio op goede kennis
en ervaring van het dier in vrijheid en
gevangenschap berusten. Dr.
Gillespie zet er op duidelijke wijze in uiteen
dat het dier, aangenomen dat hot goed
verzorgd en gevoed wordt en aan zijn
eenvoudige dierlijke driften voldoen
kan. hot in vele opzichten in gevangen
schap juis"t voel beter heeft dan in de
vrije natuur. De natuur is werkelijk'
niet zoo'n idylle voor hot dier. als
door lookon vaak gedacht wordt,
evenmin als het leven van don
natuuriiionsch /uo'n idylle is. als inoa in de
tijden der Homantiek hot zich ducht.
Do natuur is voor hot dier vaak moor
oen hol dan een plaats van geluk. Men
(leuke niet te zacht over wat het dier
te lijden hooft als het. gejaagd .on ver
volgd, door parasieten geplaagd, mot
moeite zijn voedsel bijoenzook.on. moot,
on ovemnin over hot lot van hot dier.
dat daarbij zelf tot prooi van anderen
wordt ! Vrijheid is werkelijk voor het
dier niet synoniem met gelukstaat. on
in gevangenschap hebben /.ij hot zeker
voel rustiger on materieel veel boter.
?Nu is het echter natuurlijk een
andere vraag, of bij bevrediging Van
zijn materioolo behoeften niet andere
moor 'geestelijke, behoeften onbevre
digd blijven. In dit opzicht noigt voor
al de lot* k tot oen vork eerde
««nthroponioi'phiseerihg.van hot. dier. Heeft hot
dier behoefte aan ruimte van bewe
ging, het van nature jagende dier be
hoefte aan do jacht 'voor zijn geluk?
Met den schrijver, geloof ik van niet.
Wanneer maar oen zekere mogelijk
heid tot eenvoudige luhaamsbeweging
gegeven is., waartoe oen kleine ruimte
al voldoende is. is het dier al voldaan.
daar hot geen behoefte hooft tot hot
afleggen van groot o afstanden; on de
verveling van hot monotone niet kont.
De vog"l blijft in hot kleine areaal van
oen stadstuintje of duitiboschjo. hoe
wel hij gróót e reizen zou kunnen gaan
ondernemen, zoolang hij daar. maar
voedsel vindt: de adelaar, van wiéii
men geneigd is aan ténomen dat hij
behoefte hooft hoog in de lucht to
zwo. vori., doet dit niet om het mooie
uitzicht to bewonderen, maar om
voedsel to zoeken, on geeft het A-liepen
gaarne op, als hij op gemakkelijker
wijze zijn voedsel krijgen kan.
Als het dier met zijn hok of kooi
A-ortrouwd is, vertoont het meestal
weinig bohoifte meer dit te ont
vluchten. Het hok is hem tot een
tehuis geworden, waarheen het zich
begeeft oih te schuilen of vlucht bij
bedreiging. Soms zoeken dieren zelf
zoo'n rustig verblijf op. Hierover ver
telt schrijver enkele aardige staaltjes
uit zijn ervaring. Een adelaar, die de
vrijheid bad weg te vliegen, deed dit
slechts zelden en dan A-oor korten tijd,
on kwam altijd weer naar zijn kooi
terug. Een waschbeertje dat er in ge
slaagd was een uitweg uit zijn kooi te
vinden, maakte hiervan gebruik om
's nachts óp roof uit te gaan in den
tuin zelf. maar kAvam altijd tegen den
*""" "" ? morgen weer in zijn kooi
terug, zoodat het lang
oen mysterie bleef, wie
do nachtelijke roover
was. Van een behoefte
aan vrijheid was bij deze
dieren al zoer weinig te
bemerken!
En dan hebben de
dieren in geA'angonschap
nog n A-oordeel boven
hun vrijere
soortgonooten: doordat do zoigen'van het dage
lijkse h bestaan hun ontnomen zijn be
schikken zij over vrijen tijd. die hun
\-aak gelegenheid geeft handelingen te
A-orrichtoii en eigenschappen te
kweekon, tot welke zij in vrijheid geen of
minder gelegenheid hebben. Een eerste
daarvan is hot spel. dat zij in
geA'angenschap waarschijnlijk meer uitvoeren
dan in hun natuurstaat, en waartoe
schrijver ook rekent de eenvoudig
rhythmisch herhaalde bewegingen, als
?.hot ..ijsboeron" in hun hok, en hot
zwaaien van kop of ledematen, be
wegingen waarvan wij mogen aan
nemen dat zij mot 'eenvoudige lust
gevoelens gepaard gaan.
Tot slot wijst schrijver nog op iets,
waartoe hot (lier in gevangenschap
wol. maar in zijn nutuurstaat slechts
zelden gelegenheid heeft. n.l. het vor
men A'.aii vriendschappen on genegen
heden, en dit niet alleen voor oppas
sers of bezoeken A'an dierentuinen.
maar ook A-OOI! lotgcnooten, en hij
A-ortolt hioroA-er oen merkwaardig ge
val A'an een vriendschap, die een
Egyptische gans opgevat had voor
oen zeolcouw. eon ATiendschap die
overigens maar Arau n kant kwam.
maar die maakte dat de gans niet
rustte. A-oor hij een plaats naast den
zeeleeuw op do rotsen veroA'erd had.
Kwam hier de A'riendschap slechts A-an
óón kant. in de wiondschapsv
rjiouding tusschon mensch en dier zal die
A-aak Avedorkeerig zijn, en ook den
mensch een gevoel van geluk geven,
dat zeker in rekening gebracht worden'
mag bij ons oordeelOA-er het geoorloofd
zijn van het houden A-an dieren in
ge?vangenschap. vooral ook als zij als
huisdieren het leA-en van mensch en
kind A-errijken: een factor die AA'el eens
over, het hoofd gezien wordt bij den
strijd tegen ^het houden A'an
kooiA-ogels. bij welke men A'ergeet dat de
liefde A-an de burger juf f rouw A-oor
liaar .kanariepietj» haar een geluk
geA-en kan. dat wel opweegt tegen de
nadeden A;an do A-rijheidsberooA'ing.
1) 7'. //. GiUcsiiic.. In U cniel? Hcrbcrt
Jcnkinx fA<L, Lnndon., 1034.
Het dagboek v'n AndréGide
BOEKBE
J. vanH'J'en
ANDHÉGIDE is ongetwijf» l,i
een der grootsten van de that,^
levende schrijvers. Men k» u
bezwaren hebben tegen sommigi n
zijner geschriften, maar ik gelo >f
niet dat n zijner boeken «vu
mensen van dezen tijd onverschillig
kan laten. Niet alleen op de generai -.«
die onmiddellijk op de zijne volgd ?,
en tot dewelke o.a. Mauriac behoou,
was zijn invloed zeer groot, maar d c
invloed is onverminderd gebleven l ij
de jongste generatie en is wellicut
nog gegroeid. Dit is een vrij zeldzaa u
verschijnsel.
In den laatsten tijd hetftzijnzooj; -.
naamde bekeering tot het Commun >.
me, zooals die uit sommige bladzijd n
van dit dagboek l) blijkt, aanleidii.y
gegeven tot heel wat discussies. U -t
is hier niet de plaats, en het valt buit ? n
mijn bevoegdheid, om hierover uit
te weiden. Een bekeering trouwens
heeft nooit iets bewezen. Laten v..«
liever nagaan welk het standpunt i -..
datGideopditoogenblikinneemttcgei
over de philosophische, esthetiscl
,en politieke problemen van dezen tij n.
Gide is in de eerste plaats een
vi:and van alle maatschappelijke hyp« ?
crisie en van alle gemeenplaatsen* 11 j
gaat van het standpunt uit dat all. s
opnieuw moet worden onderzocht :
Tout doit tre remis en questioi..
tont remis en doute." Hierbij dien1
opgemerkt dat Gide hier een gevix
van onrust en onzekerheid formu
leert, waarvan alle generaties beur
C H AR l
DE HOOGBEJAARDE
,,De Latijnsche aartsbisj-ehop v;\ i
Athene celebreerde voor het eer t
sedert eeuwen weer een plecht ii^
H. Mis volgens den Latijhschen ritus
OUR COSV CORNER
..Onberekenbare kapitalen zijn < r
geïnvesteerd". (H. D.)
,,De K.L.M, heeft geen enkc ?
risico willen nemen". (Hbl.)
Zich zelf behoorlijk gedragen".
(X. Haatl. C '
,,Men leert als regel meer uit e» H
mislukking". (O.H.C.)
,,Hij was als portrcttist getalei
teerd". (Tel.)
,,De jongste zoon van Raynion l
heeft gestudeerd aan het college t :
Kton". (De Res.) ,
,,Hij drukt handen met een
hoo«.waardigheidsbekletder". (.V. R, C.)
PLAUDERSTUBCHEN
,,De richter neemt onmiddellij i;
aanslag". (N. R.C.)
Het komt meermalen voor dat een
billijke wagen het wijlt van menij;
duur ding". (Gr.)
Dekoningisinuniformopgebaard".
(H. D,,
,,Haar op zich gerechtvaardigd
misnoegen". (Mattsb.)
,,Hct uitbannen van al .wa't Joodsch
is". YTV/.'jl
,,Hct systeem moet nog wat. uit
gebouwd .worden". (X.R.C.)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^_ ' ?'.??» -f""^ *-*"*
,,Xa langdurige actie, is bereikt,
dat men het rijwielplaatjc in hc.
vervolg ook zichtbaar op de linker
borst mag dragen", (A7. R. C.)
Onnoodige actie. Het mocht
A"roogor ook.
PAG. 4 DE GROENE No. 2995
t. lings waron, bezeten. Van
Mont.-Jgne tot Voltairo, van Villon tot
i]{uudelaire, leefde in ' elke generatie
die/elfde zucht om iets te vinden, dat
d,- oudere theorieën en de tuide ge
voelens zou vervangen.
l'it dit dagboek blijkt dat (Jido
niet alloen het geloof in wat hij vroeger
de waarheid dacht te zijn heeft ver
loren. Dan zou hij evenals, eon Franco
bij voorbeeld, een volledige scepticus
kunnen zijn. Zijn natuur is nu eenmaal
óó dat hij in iets moet gelooven.
Vaarin hij thans gelooft is de
vooruitang, de mogelijke veredeling van de
;ienschheid. Hij kan niet meer de.
nverschillige getuige zijn van vroeger.
e kunstenaar die zich met een lied
. an troosten en de menschheid aan
zi-h Iaat voorbijgaan. Hij voelt dat
het i1 u het oogenblik is om partij te
kiezen. Dit gaat niet altijd zonder
bezwaar of zonder opstond. De
kunstenaar in hem is nog niet gansch
gestorven en wel mag hij bij de
herlozing van Anilromaqve van meening
zijn dat dit meesterwerk van Hacino
heeft afgedaan, dat dergelijke su
blieme spelen geen reden van bestaan
meer zullen hebben in den nieuwen
staat, waarvan hij droomt, men voelt
toch wol dat het niet zonder weemoed
is dat hij zichzelf overtuigt, van de
1 (odzakelijkheid om van dio
verouuorde schoonheid te scheiden.
De oude problemen van stijl en
kunst hebben toch niet geheel zijn
aandacht verloren. Hij voelt er thans
VARIA
DK WONDEKl'N DHR TKCHN1KK
,,Onder het uitspreken van de
woorden: l name thee Ouee'n Mafy.
gleed het grootste schip ter wereld
van stapel". (HU.)
..Dat men deze, oneerbiedige
praktijk do monscheri nog dwin
gend oplegt, gaat alle perken van
onwelvoegolijkhoid te buiten."'
schrijft A. B. K. in ..Oproerige
Krabbels". Als jo boos bent.
schiet jo pen wol eens uit.
,,Maar men saboteert het contact
met den lezer, we zonden bijna zeugen:
moedwillig", (Hall. Her.)
Ik zou 't maar. niet. Keggen.
,,Hen man als Sopwith, die opgeeft
na n keer, zou ons met hoon ver
vullen". (H. D.)
Het hangt er maar van af wat
hij die ne koor ingeslikt hoeft.
De rtgeering slaat iidir woord.
dat Ghandi spreekt, mtt groote aan
dacht gade". (HU.)
En beluistert'elk zijnor blikken.
CORRESPONDENTIE
B. te G. De Vere'niginy van I.craron
schrijft aan den Minister dat het
gebruik van de vereenvoudigde spel
ling.-op de scholen verplichtend!'
gesteld moet' worden. Hadden de
Leraren niet '..verplicht" moeten
schrijven ?.
Antu'. Ja. daar waren do
leeraren toe veiplid t(rd.
VRAAGT VOOR UW
WON l NGINRICHTING
ADVIES PN CATALOGUS
L.OV. TE OOSTERBCEK
OF HAAR FILIALEN»
LP V
meubelen
veel met-r voor om bondig zijn ge
dachten uit te drukken, dan wel
sprekend. Hot mooi schrijven heef t hij
voorgoed afgezworen. Waarom nog
ccri artikel of eon boek te schrijven?
Als drie regeld voldoende zijn, zal hij
er geen vierde aan toevoegen. Ter
loops kunnen we aanstippen dat, in
zake stijl, zijn meeningen zoowat
geheel niet. die van de groote klas
sieken overeenstemmen.
Op het stuk van de godsdienstige
opinies is zijn meening zeer radicaal,
maar misschien minder eenvoudig dan
ze op het eerste gezicht lijkt. De
bedienaars van dr-n godsdienst hebben
volgens hem zoozeer de lofwaardige
loer van Christus te hunnen bate
geëxploiteerd en vervalscht, zich zoo
zeer mot hem vereenzelvigd, dat de
nieuwe maat schappij zich van hen
niet kan ontdoen zonder Christus
zelf op te ( fferen. Hij geeft toe dat
Christus daaraan geen schuld heeft
ofschoon hij aan don anderen kant
van meoning is dat de door Christus
gepredikte li»er der lijdzaamheid te
genover het ruw geweld niet aanne
melijk is voor de menschelijke waar
digheid. Het is trouwens merkwaardig
dnt do figuur van Christus nooit op
gehouden heeft Gide te interesseeren,
om niet to zeggen te verontrusten en
to kwellen. A
Van L» I'ortc trolht tot zijn laatste
essay's. getuigt" een groot aantal van
Gide's geschriften van eon hartstoch
t-olijk verlangen om don echten zin
van sommigen van Christus' leerlingen
to doordringen on. te begrijpen. De
verklaringen die zijn dagboek daar
omtrent bevat brongen don lozer,
dio mot Gido's geschriften is ver
trouwd, niet veel licht bij: zij zijn al
te beknopt, te affirmatief on daardoor
iiiot zeer overtuigend'! 'Maar ik geef
tóe (int een dagboek geen verhande
ling is. en dat wij ons mootoA tevre
den st ellen met don juisten gemoeds- en
.geestestoestand' van den auteur 'op
dit moment van vijn bestaan* Op het
«?crste gezicht lijken sommige bewerin
gen en meerlingen niet /onder naïve
teit. , liet geen van een zoo subtielon,
en naar sommigen beweren, zoo
,.perverseii" geest als (!ide. wel niet dadelijk
te verwachten is. .Men moot. dan ook
niet, vergoten dat dis autetu1, naar
zijn eigen verklaring, om rodenon van
opportuniteit thans do voorkeur geef t
aan oen zekere insinuatie. Onwaar
schijnlijk is hot dan ook niet, dat
Gide dit alles naderliand zal toe
lichten, als hij hut tenminste nog de
moeite waard acht. Bij een man als
Gide mag men van alles verwach
ten, zelfs' het minst waarschijn
lijke. Er is iets zeer tl arisch in het
.geval van dien moor dan zestigjari
gen man die altijd zijn geestelijke
onafhankelijkheid' hoeft weten te be
waren (hij luid daartoe trouwens de
middelen) on die hu vóór een
philosophiseh artistiek on politiek probleem
wordt gesteld, waarvan hij de op
lossing wil vinden. Welke ook de
houding zij dio men tegenover dit
probleem aanneemt, het is niet mo
gelijk de eenvoudige eerlijkheid
don auteur van S M' St/mphonie
\n twijfel te trekken.
1) Andn'- (l'ulc. ? I'nyeft de Journal.
ia. Lihrniric finllinuiril, 1U34.
VLIEG
VL
GONDER
VEILIGE
VLAG!
In deze stonde van overweldigende betekenis
voor de geschiedenis der Nederlandse Luchtvaart,
zij het ons vergund, nogmaals te wijzen op de
leuze, waarop de K.LM. zijn reputatie bouwde:
Veiligheid - als 't moet ten koste van snelheid,
maar nimmer snelheid ten koste van veiligheid.
MLH
\\ ?
i
OUD-BUSSEM
BEREIDT VOEDSELS VOOR LIJDERS AAN
MAAG- EN INGEWANDSTOORNISSEN
mijn tante clairisse uit lisse
wil nimmer een goede film missen
ze pakt dus de tram
en reist naar a'dam
elke week in de uitkijk", daar is ze.
WINTERREIZEN NAAR RUSLAND
TEGEN UtTERST GEREDUCEERDE PRIJZEN
MOSKOU EN LENINGRAD
INDÜSTRIE-CENTRA
ONDERWIJSINSTELLINGEN
THEATER BEZOEK
WINTERSPORT
JACHT OP GROOT WILD
PROSPECTUS BIJ INTOURIST, AFD. INFORMATIE-BUREAU VOOR
REIZEN NAAR RUSUAND EN ALLE GROOTE REIS-BUREAU'S
PAG. S DE GROENE No. 299S
_ /