Historisch Archief 1877-1940
*.<
gevende opvoeding, hun leven in
vrijheid, die moest leiden tot zelftueht
maar iri ongebondeuheid ontaardde.
hiervoor aansprakelijk, en als een
schreeuw klinkt uit liet gelederen der
jongeren zelf de roep om een opvoe
ding met stevige lijnen, niet bewust
gezag van bovenivt', met autoiiteit.
Zien we nu, waar ernstige ouders
en opvoeders do laatste tien jaren
hun belangstelling aan gaven, dan
was een gedeelte van ben gewennen
door de vrijheidsprincipes van een
Italiaansche, wier theorieën zóó weinig
scherp omlijnd zijn, dat Katholieken,
anarchisten en communisten ze ge
lijkelijk als grond voor hun opvoedings
systeem aanvaardden; een ander ge
deelte hield zich bezig met ,,k
nkelen" als met een patience-spelletje,
weer anderen zochten bun heil
in een Individual-psychologie van
Joodsch-Oostemijkschen oorsprong,
waar alle aanleg- en erfelijkheids
factoren werden verwaarloosd, terwijl
sommigen zwoeren bij Steiner, waar
juist alle menschelijkédaden uit hun
aanleg verklaard worden.
Aan deze boomen van vreemde
origine groeiden wonderschoone bloe
men van teere miances, maar niet
gehard tegon het wisselende
HolJandsche klimaat, fijne paedagogische
on ook belletristisebe literatuur, toch
niet vrij van sentimentaliteit.
Want iets hebben al die vreemde
sj sternen en theorieën gemeen: in
het land van herkomst deden ze
goed werk. Ondanks de enkele
modelschool staat- de Oostenrijksche op
voeding nes* op een zoet elementair
plan, daar doet een
Individuulpsychologie goed, en Rudolf Sh:ir.erV,
boeken gaven oen verkwikking tegen
bet Duitsche opvoedmgssysteem, dat
nog zeer veel berustte op l'rüffel.
Kn maakt in die landen i»iet alleen
de heerschende opvoeding, maar ook
do volksaard niet noodzakelijk, dat
indik'idueele methoden ei een correc
tief aanbrengen tegen slaafsche ge
hoorzaamheid en mnssa-discipline 'i
* *
Maar het moet toch eigenlijk gioole
verbazing wekken, dat deze ver
schillende, bmtenlandsche systemen
hier het paedagogische denken zóó
beïnvloed hebben, dat men zelden of
nooit in dit verband gelezon of ge
hoord hoeft van den Nederlandschen
volksaard.
Geveti wij er ons eens even goed
rekenschap van, wat maakt dan toch
wel dit kleine landje aan do zee van
zijn bc weners?
Klei, aan de zee ontrukt;
hoogveengrond, afgegraven en vruchtbaar ge
maakt; laagyeen, uitgegraven en
drooggemalen,- heidevelden, omge
ploegd tot korengebieden. kale zand
gronden, in lachende landouwon her
schapen; glasdistricten, waar vanuit
zuidelijke gewassen een wereldmarkt
voorzien: dat is Holland!
Nergens is de grond zooals diéoor
spronkelijk was; ja zeker, ook hier
..Blut und Schol Ie.", maar niet de
grond houdt den bewoner vast, maar
tle bewoner beheerscht en onderwerpt
den grond. Hier zien wij de kern van
liet Ilollandsche karakter: initiatief.
doorzicht, zijn lot in. eigen handen
willen houden. Dat maakt den Hol
lander geschikt tot leider, tot be
stuurder, tot autorijder, tot schipper
op zee en in de lucht; hij reageert
intelligent op invloeden van buitenaf.
Maar gehoorzaam volgen, zich on
dergeschikt houden, bedienen, dat
kan hij niet: nog altijd moeten we
onze dienstmeisjes, onze kellners,
onze mijnwerkers uit het buitenland
laten komen; en in normale tijden
gaat bij ons weg de bovenlaag:
ingenieurs, bedrijfsleiders, en dan d:;
kunstenaars.
, Deze genoemde specifiek
Hollandsche eigenschappen vinden wij, in
onuitgegroeiden vorm, terug in den
Hollaiulschen jongen: wordt het te
erg, dan ontaarden ze in de beruchte
t uchteloosheid; maar in normalen vorm
is het: groote drang naar vrijheid:
initiatief, eigengerechtigheid, critiek,
moeite om te gehoorzamen, om autori
teit te erkennen.
Deze volksaard behoeft men heusch
niet door uitheemsche individueele
en \Tijheidsmethodestestimuleeren; in
tegendeel zal men zulke eigenschappen
moeten aankweeken, die dezen volks
aard tot zijn beste ontplooiing bren
gen: tucht, gehoorzaamheid, een juiste
indeeling van ty'd en geld, stelsel
matige training en wilsoefening.
Want er zit toch iets in, dat zooveel
generaties dien Hollandschen aard
tot zijn hoogste praestaties konden
brengen, en dat de opvoeding van
heden en gisteren dat niet vermocht.
Doch er komt reactie; men ziet
het al bij jonge ouders: de paedagogie
gaat een anderen kant uit. Intuïtie
en een feeling voor den landsaard
nemen meer de plaats in, die gisteren
vervuld werd door wetenschappelijke
voorlichting.
Zonder eng chauvinisme aan te
kweeken kan de geschiedenis van de
laatste twee jaar ons toch leeren, dat
we in deze een nationaal belang over
het hoofd hebben gezien. Voor den
Hollander past een oud-Hollandsche
opvoeding, in modernen vorm; geen
buitenlandsch fabrikaat.
J. KIKMEXS-KKrRSLAG
N.V.
GEBR. BREEN
NIEUWEND IJ K No. 172 en 177
HAARLEMMERSTRAAT No. 64
Grootste keuze In Horloges,
Uurwerken, Goud en Zilver
Specialiteit in ELECttlSCHE KLOKKEN
REPARATIE-INRICHTINGEN VOOR
UURWERKEN, GOUD EN ZILVER
OUD-BUSSEM
BEREIDT VOEDSELS VOOR
LIJDERS AAN SUIKERZIEKTE
een fietsphenomeen uit terheiden
kon niet mér zijn meisje verblijden
dan, wanneer het ook zij
bij nacht of ontij
haar wekelijks naar de uitkijk" te rijden.
Zesdaagsche" bezoekers
Victoria Hotel - Damrak */«> C. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U In ons hotel tegen matige prijzen.
U zult tevreden zijn!
Kamers met Holl. ontbijt Lunch Diner
vanaf f3.50
f 1.50 en f 2.
f2.?, f 3.?en f 4.
De Direct!*
VEDEENIOING l
NEDSHANOSOl-fAWIKAAT
0 a ...? / ?? .»
uxtfl
Dersil
O»t«rm«nn & Co1* Handel Mij N.V.. Amsterdam '
Fabriek te Jutphaas bij Utrecht
De nieuwe Duitsche Sprookjesprins
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door W. v. d. Elzen
Een nieuwe serie kindersprookjes, gebaseerd op
nozi-principes, zal binnenkort op de Duitsche
scholen gebruikt worden, meldt de
Daity-Telegroph". Zij worden in nauwe samenwerking tusschen
de nationaal-socialistische vereeniging voor beel
dende kunstenaars en het ministerie voor propa
ganda uitgegeven.
Volgens de aankondiging zijn alle lievelings
sprookjes, als Roodkapje, Sneeuwwit/? en de Schoone
Slaapster in deze serie opgenomen, maar zij zijn
getransponeerd in den vorm van allegorie, waarbij
Hit/er de rol van sprookjesprins is ten deel gevallen.
De nieuwe lezing van de Schoone Slaapster sym
boliseert Duitsch/ands réveil. De gelukkige ridder,
in den persoon van Adolf Hit/er, wekt de prinses met
een kus. In Sneeuwwitje is de booze stiefmoeder de
verpersoonlijking van het communistische gevaar.
In Roodkapje is de wolf, die Roodkapje
onSchufd/'g Duitschlond?bijna verslindt, hetjoodsche ras.
Kinderlectuur
Melis Stoke
E
l
'H was ere i s...." zoo be
gonnen alle sprookjes. En ze
eindigen met de gewaagde
profetie dat de betrokkenen ..nog lang
«?n gelukkig leefden."
Tusschen deze beide polen ligt een
?reeks van aandoenlijke onwaarschijn
lijkheden. Het sprookje bevat altijd
«?en zeer menschelijk begin .... en een
? ?enigszins onverantwoordelijk einde.
Maar daarvoor is het een sprookje.
Kn in dien zin is de moderne wetge
ving immers ook een sprookje .. .. ?
Hoe komt de regeling van een maat
schappelijke orde tot stand?
In de eerste plaats door het
constaleeren van een toestand die anders is
dan die behoorde te zijn: een mis
deelde groep, een onrechtvaardigheid.
Kortom: er was ereis....
We volgen nu voor de totstand
koming der overheidsvoorziening die
een einde aan die toestanden zal ma
ken, den gang van het sprookje.
Een reeks van menschelijkéuitingen
en onwaarschijnlijkheden volgt. Ze
doorloopen alle stadia van' voorbe
reiding, toets, parlementaire behan
deling. Onvolkomenheden worden ge
schrapt, onvolledigheden aangevuld.
Kn daar ligt dan tenslotte het
Staatsblad voor ons, bevattend het
product van menschelijk werk in, den
vorm van een wet.
De beteekcnis van deze wet nu ligt
vervat in de hoopvolle overtuiging
van de slotregclcn van het sprookje:
...... en ze leefden'nóg lang en ge
lukkig "
Hiermee heeft de sprookjesschrijver
aan zijn opdracht voldaan.
De wetgever helaas echter niet.
'Want de geschieden.is van met
vreugd en hoop begroete en ingestelde
wettelijke maat i egelen stelt ons telkens
en telkens weer voorde teleurstellende
ervaring dat de menschen, sinds het
tot stand komen van de/e regelen, nog
wel lang' doch stellig niet gelukkig zijn
blijven leven.
Integendeel de Wet bleek in
vele gevallen zoo onvolkomen dat de
profetie van een gelukkiger leven van
het menschdom inderdaad onverant
woordelijk bleek.
In dit licht moeten we een
mededecling ontvangen volgens welke in
Duitschland een nieuwe serie kinder
sprookjes in de scholen gebruikt zal
worden, gebaseerd op de nazi-principes.
Volgens deze aankondiging zijn
alle lievelingssprookjes, zooals Hans
en Grietje, Roodkapje, Sneeuwwitje
en de Schoone Slaapster in de serie
opgenomen, doch getransponeerd in
den vorm van n allegorie, waarbij
Hitler de rol van sprookjesprins is
ten deel gevallen.
De nieuwe lezing van de Schoone
Slaapster symboliseert Duitschland's
réveil. Booze geesten vreemde
mogendheden trachten Doorn
roosje, de ? Duitsche '/iel, to doodon.
Maar de goede guesten. doordrongen
van de goedheid van het
Germaanscho ras. slagen erin .'den door een
langen slaap ingetreden dood af te
wenden. Do talrijke prinsen. Luther.
FreJcrik de Groote en Hismarek. die
haar trachten te bevrijden, slagen
niet, tot tenslotte de gelukkige ridder
in den persoon van Adolf ILiller de
prinses met een kus wekt.
[n Sneeuwwitje is de booze stief
moeder de verpersoonlijking van' <l«
communistische invloeden en" het
spreekt vanzelf dat de wolf uit Rood
kapje het Joodscho ras is dat on
schuldig Duitschland bijna verslindt..
Tot dusver is alles in orde.
De kwestie is namelijk dat het in
al die sprookjes goed is afgeloopon,
zoodat het wel als vaststaand door de
Duitsche schooljeugd zal worden aan
genomen dat het met de toestanden
waarop de sprookjes betrekking heb
ben ook best zal.afloopen. zooda't hi.t
Duitselu' volk m>g lang en gelukkig
zal leven.
Dank zij den sprookjesprius.
Men begrijpt de methode: dóór de
zaak zoodanig te wenden dat de
kinderen het nieuwe regime
identificeeren niet toestanden welke in de
sprookjes uitsluitend aanleiding heb
ben gegeven tot onverbroken vreugde
en voldoening, stralen deze voldoening
en vreugde automatisch af op hetgeen
hun wordt geboden als organisatie van
de samenleving waarin ze /uilen op
groeien.
Natuurlijk moet hierbij worden
aangenomen dat niet een tegen-actie
ontstaat die zich eveneens van de
populaire sprookjes meester maakt.
door bijvoorbeeld de gnnsc-he
rolveideeling in de allegorie om te draaien
door b.v. van de Sehoone Slaapster
het humanitair geweten te maken of
van de arme grootmoeder van Rood
kapje een numerieke minderheid die
verbonden Wor.lt of van de booze
Stiefmoeder van Sneeuwwitje de wan
betaling die hel crediet vermoordt
enz. Maar 'daarvoor bestaat geen
gevaar. Want tle Nazi-ivgeei-ing- is
meesteivs over alli'S. dus zoowel over de
drukkerijen en uitgeverijen alsover de
sprookjesschat. die. ondanks alles.
sluimeren blijft in het gemoed'van het
Duitsche volk.
Duitschland heeft
ras-fprookjesschrijvcis voortgebracht en daarom
zijn de rassprookjes er zeker zoo po
pulair...
De grootsten waren de gebroeders
Grimm. en nog altijd is een zekere
grimmigheid duidelijk in de Duitsche
sprookjeswereld bespeurbaar.
Het is ons bekend dat het denkbeeld,
ook in Holland over te gaan tol
oen allegorische bewerking van de
sprookjes, gerezen is bij den heer
Marchant. want aangezien toch ui
het drukwerk voor de jeugd moet
Worden vernieuwd zou dat in «'? 11
moeite doorgaan.
Het bezwaar schijnt ichter >ivl«-gi-ii
te zijn in het feil. dat geen enkel lid van
onze regt.vring zich beschikbaar wil
stellen als sprookjesprins.
in ik> eerste plaats stuit het zoeueriv
karakter hun tegen de borst, terwijl
zij voorts ongaarne de rol zouden
willen spelen van' indringer in een
slapend slot. zulks teneinde te vóór
komen dat hun huisvredebreuk of een
dergelijk delict voor de voeten ge
worpen zou worden.
Een oogenblik heeft nog de gedach
te .voorgezeten <»m een proefuitgave
te maken van Hans en Grietje als
nationaal sprookje.
Mans en Grietje, zouden daarbij-in
dien gedachtengang Holland en
intikmoeten verbeelden, tesamen verloren
in hit onherbergzaam woud der in
ternationale samenleving en
tenslottesamen wont-nd ineen huisje van koek
en verguldsel. In di« n gedachtengang
zou echter de consequentie dat lïans
Holland werd vetgemest en
GrietjiIndiëhonger zou hebben, niet in over
eenstemming zijn met de feiten, zooals
onze regeering zich die in goede trouw
heeft uit gestippeld. En dat had uu-n
er niet voor over om te 'geraken tot
de zinrijke en ge.lukkige oplossing--van
een Verder lang en gelukkig lever.
Wij doen he.t «lus maar liever zonder
sprookjes.
Want liever bezinnen we ons «>p de
onvolkomenheden van elk wett.-lijk
en economisch inensehen\\vrk dan dat
wij vluchten in de exaltatie- van d<
profetie waarmee het lieve sprookje
'zóó onveiuntw<(ordelijk opt imist 'scu
pleegt te eindigen ....
PAG. 20 DE GROENE No. 2996
PAG. 21 DE GROENE No.
SPREEKT
men over Kantoormeubelen en
BRANDKASTEN
dan denkt men direct aan
MOZES KNAP
Oude Hoogstraat 1, Amsterdam
f v
i
i
.'t
i