Historisch Archief 1877-1940
l *?*!*?
W,w'*??
l
Uit het kladschrift van Jantje
'?.^7\)
Japan in Mandsjoekwo
Het maken
van raad sels
EEN volk, dat niet meer gaarne
puzzelt, is een arm volk, dat
zijn spankracht verloren heeft,
want het oplossen van goede raadsels
is n:et alleen een tijdpasseering, die
in meerdere of mindere mate ons ver
stand, ons deductie- en ons
combinat i e vermogen scherpt, het is tevens
een middel tot loozing van ons sur
plus aan hersenenergie en aan Wils
kracht tot het overwinnen van moei
lijkheden.
De vreugde van beletselen over
wonnen en moeizaam iets bereikt te
hebben, kennen wij allen, en het is
het onbewuste verlangen, deze
trotsche vreugde voor een oogenblik
deelachtig te worden, die ons tot
het oplossen van raadsels aanzet.
Doch behalve dat, is er nog onze
nieuwsgierigheid, die mede een groote
drijfveer vormt, vooral bij die raad
sels, waarbij een tekst dient gevonden
te worden, en zeer zeker, wanneer
deze tekst de clou van een den
oplossers gedane mededeeling blijkt
te zijn, '
En het is juist om der wille van
diezelfde nieuwsgierigheid, dat den
raadselliefhebbers dan Ook steeds in
ruime mate afwisseling dient ge
boden te worden.
Van den maker van raadsels, van
den enigmist dus, wordt daarom in
de eerste plaats een zeer groote dosis
phantasie vereischt.
In Frankrijk is het geteekende
woordraadsei, de rebus, steeds zeer
in trek geweest. En als men de
prachtig geteekende en geniaal ge
vonden Fransche rebi, die vooral in
De oogen van Amsterdam kij
ken door een bril van Schmidt
J. M. SCHMtDT, optici.?-., Rok,r, 72
den loop der vorige eeuw ontstonden,
ziet, moet men erkennen, dat niet
alleen het feit, dat het Fransch zich
zoo goed tot woordspelingen en
beeldsynoniemen leent, deze raadsels deed
ontstaan, doch tevens, dat de makers
over een buitengewone phantasie be^
schikten. Hierbij vergeleken vallen
de maaksels der enigmisten in de meer
Noordelijke landen grootendeels in
het niet. Deze teekenden gewoonlijk
een afgezaagd spreekwoord of een
paar overbekende dichtregels, zoodat
de oplosser, na het derde woord ge
vonden te hebben, den geheelen
verderen tekst reeds raden kon.
Gebrek aan fantasie
Gebrek aan phantasie van de zijde
der enigmisten zal ook wel de oorzaak
zijn, dat in Duitschland het R
ss'lsprung"-raadsel en de
lettergreeppuzzle, en in Nederland en Engeland
de kruiswoordpuzzle reeds sedert jaren
eigenlijk de hoofdschotels vormen.
Nu beweren degenen, die tot in den
treure kruiswoordraadsels fabriceeren
wel, dat het oplossen daarvan zoozeer
tot de ontwikkeling der puzzelaars
zou bijdragen, doch op de keper be
schouwd blijkt deze bewering geen
steek te houden. Immers de puzze
laar begint de voor hem gemakkelijke
woorden in te vullen, om dan later
met behulp van woordenboeken,
lexikons n atlassen de moeilijke"
woorden, waarvan hij toevallig een
of meer beginletters heeft
uitgekruist", te vinden. En van die in der
haast opgezocht en ingevulde kennis
blijft uit den aard der zaak niets
hangen.
De goede enigmist heeft een zWare
taak, omdat hij voortdurend voor
afwisseling dient te zorgen. Ideeën
komen onverwacht; zij laten zich niet
roepen. Vandaar dat pakkende raad
sels maar niet zoo op commando
achter de schrijftafel worden uitge
dacht. Het begint met een idee, dat
eenigen tijd gekoesterd wordt, aleer
het na moeizaam en nauwkeurig
combineeren kan dienen tot basis
voor de constructie van een nieuw
raadsel.
BERTOLDO
Een oude Fransche puzzle: Les matelotes sont de p u is longtemps
fort renommées a Bercy. (Laies matelotes, sonde, puits, long Temps
fort, Renommées, A berce I.)
De laatste ronde
.... Mtn mo«t at schrijvend* hoeren
wat mtn ichrljft, prtcltt alt dt componist;
d» schrijfwijze Is hltrvoor onverschillig...."
(Mlnliter Marchant In zijn radiorede over
de iptlllnf.)
Ekselensie,
MET biezonder genoegen hep ik u
radiorede aangehoort en het. wil
mij voorkomen, dat u de spijker op
de kop geslagen hept met u opmer
king dattuttur niet op aankomt hoe
wij srïjven, wanneer wij maar horen
wat wij srijven. Voor een brsgaaft
mens, als u en ik, is horen wat wij
srijven óók in zijn tegendeel waar, wij
srijven ook Wat we horen, wat wij als
besgaafde hoorders horen van
besgaafde sprekers en zo heeft ur een
wisselwerking plaats tussen
besgaafden, vrugtbaar voor de kuituur.
Wanneer een man als de Leidse
Huizinga zig daartegen verzet moet
hij dat wete; hij rieskeert daarmee de
naam te krijge van een konservatief
man, die zig niet moet verbeelde
omdattie nou toevallig een boekje over
de midduleewe heeft gesreve regt van
spreken te hebbe. Ik ben ervan over
tuigt dat een kultuurhiestorikus as
Loet C. Barnstein, die digter aan do
boezem des volks vertoeft, zig entoo*
siast aan uw zijde zal sgaren.
Stoor u dus, ekselensie, Wat ik u
bidden mag niet aan de konservatieve
sreewlelukkurts, die in de taal ook een
histories-gegroeit eelement willen zien,
die haar niet kunnen los denken van
de ziel vannun volk n van alle
eelemente die die ziel gemaakt hebbe tot
wat die is, die aan de taal een
viezuweele funksie toekennen en haar als
een overwelduggund kompleks van
waarden en onwaarden voor
mensehande onaanraakbaar, altans
onwjjzigbaar, willen besgaut zien.
Het hele volluk staat agter u
ekselensie en de drie halfbeks van
K.F.O. zijn bereit "U een sriftelukkq
verklaring van hun ingunnomenheit
met uw simpatieke zienswijze te doen
toekomen. OABRAOALLA
PAG. U DE GROENE Ne. 2996
l
Russisch Kinderspeelgoed
EK was een courtmtenbericht
over oen wetenschappelijk
proef bureau" voor
kinderspeeld in Husland. Dat klonk een beetje
pompeus en daardoor nogal mal. liet
do« l heette ..vermakelijke, zoowel
i dagogische als artistiek
waavdevuile speclgoedmodellen uit te den
keu". Die worden dan door
,,paedairen, kunstenaars enz." beoordeeld
en vervolgens aan kinderen in handen
even, welker uitlatingen" over
.het speelgoed zorgvuldig
genote< >-d worden door do .medewerkers
va u het instituut. Enz.
Natuurlijk, zooals het hier deftig
ge; t'gd wordt, is het vrijwel
bulaclic.?k. Men ziet een tafelronde van
.gehaarde en kaalschedeligc mamion,
ldt>- aandachtig een houten schaapje
/bekeken en op haar mérites onder
zot-ken of met 't horloge in de hand
de snelheid van een electrisch treintje
cu'.itroleeren. Waar houden zulke
eriistigc lieden zich.nteu bezig!
Intusschen is 't een feit, dat hier in
't «vesten het meeste speelgoed in den
siu'iak en dikwijls vooral ten genoegen
van volwassenen gemaakt wordt. Het
kind in den mensch en de meeste
m- nschen zijn voornamelijk kind
wil blijven spelen, al is zijn speelgoed
Mirest van andere orde. Functie, stand,
ai'.bt, uniform, ridderorde, auto,
zeilja.-ht en dei-gelijke maken alzoo het
npeelgoed des volgroeiden meivschen
uit. Hij zelf merkt dat zoo niet,anders
/.ou hij zich schamen. Kn daarom
durft hij maar zelden meer zich ver
maken met echt speelgoed, wat hij
mtusschen dolgraag doen KOU. Maar
electrische spoortjes en alles wat me
chaniek is, daar mag hij zich op gooien
onder voorwendsel, dat zijn kroost
hier leiding en voorzorg behoeft. Wat
dan beteekent, dat gezegd kroost
meestal het toekijken heeft. Ook vlie
gers en ballen zijn welkome en geoor
loofde buit voor den kinderspeellust
der volwassenen, onder hetzelfde mot
to. Doch overigens.... dient hij zich
vanwege zijn ernstige volwassenheid
onthouden en blijft alleen de vreugd
van het aankoopen en rondzien in den
speelgoedwinkel, waar do vooral rea
listische kinderzin der groote
meiischen" zich heeft uitgevierd. Want
de kleine kinderen moeten meest van
dit verkleind grootemensehendoen,
van deze gecompliceerde nabootsingen
niets hebben.. Heden waarom zij het
zoo gauw mogelijk vermeien. Zij wil
len algemeenheid, vormloosheid, waar
aan hun fantasie scheppen kan en dat
telkens iets anders kan zijn. Eu daar
om is 't volkomen rationeel speelgoed
door kinderen te laten keuren en naar
.hun neiging en bedoeling te arbeiden.
Ja. die Sovjets zijn 7,00 ^ok nog niet.
F. C.
INHOUD
i. L. J. Jordaan, De laatste ronde van Minister Mardiant. ? 2. Ds. J. C. Missing.
De Duitsche kerkstrijd. Mr. G. C. J. D. Kropinan, Amsterdam verwerpt ten tweeden
male. Prof. Mr. A. C. Josephus Jitta, De oppositie tegen het Kabinet-Colijn.
4. Gorta, Wat wacht het Saargebied? 5. Mr, E. EI las, Boekbespreking. 7. C. A.
Klaasse, Een nieuwe N.U.M.? K., Schacht's onbeschaamdheden. 8-9. Dr. Jac. P.
Thljsse, In midden-Limburg. Charivarta. ? 10. Ik zeg. U. C»v Roelofsz,
Tijdgenoot en. Dr. P. H. van der Hoog. Nobelprijswinnaars. Charivarlus, Riimkroniek.
C. van Wessem, Muziek. A. Heiman, Vertelsel van een taboe. 14-15. Presto,
Hoe een krant gemaakt wordt. 16-17. Emmy van Lokhorst, Het leven der Japanschc
Gtisha's. 18*19. Ellen Kahn, De ideale keuken J.' Riemens-Reurelag,
Hollandsche opwwd/ng. r Melis Stoke, De m'ffutt* sprookjesprins, mat teekeningen van W.
v. d. Elzen. 22-23. Tlneke de Veer, De vrouw en de vliegsport. H. Hollander,
Ons voeibaljatum in Zwitser tand. Dlplodocus, Op de ..Gereserveerde". 24-25. L. .1.
Jordaan, Tusschen dood en levend water. Hen rik Scholte, Een pleite bepleit. B.
Merkelbacli, Cineac. 26. Kladschrijt van Jantje. Bertoldo, Het maken van raad
sels. E. Ellas, De laatste ronde. 27. Mr. F. Coenen, Russisch kinderspcelgoed.
Tentoonstellingen. 28. Ons nieuwe Jotoraadsel.
OP ST. NICOLAAS-DAG DE GROENE IN INDI
Waarom zoudt ge lang peinzen ....
om'_Uw familieleden en kennissen in Indiëmet St. Nicolats te verrassen ?
Geef ^ hun een abonnement per l Januari 1935 op
De Groene Amsterdammer
Elke week opnieuw zullen zij genieten van deze surprise.
Bovendien ontvangen zij gratis alle nummers tot l Januari.
De abonnementsprijs bedraagt voor Indiëf 10.?per
zeepost en f 13.50 per mail.
Wij zullen ervoor zorg dragen, dat dit abonnement zoo veel
mogelijk op St. Nicolaasdag wordt bezorgd met een be
geleidend schrijven uit naam van den schenker.
Deel onze administratie, Keizersgracht 355, Amsterdam C.,
zoo spoedig mogelijk schriftelijk het adres mede van Uw
familielid of vriend en tevens voor wiens rekening wij het
abonnement kunnen boeken.
TENTOONSTELLINGEN
Amsterdam
Kunsthandel J. Vermeulen, Kei
zersgracht 520,17e eeuwsche
Hollandsche en Vlaamsche meesters.
Kunstkelder, Spui 13. Schilderijen
van Edith Pijpers; Kunstnijverheid
van Anny Kleber en van de Anast.
Weefinrichting. Tot November.
Kunstzaal van Lier, Rokiu 126.
Teekeningeu door Theo Ortmann. Tot
8 November.
Kon. Paleis, Kunst in Nood. lot ,
O November.
Arti et Amieitiae..
Najaarstentooustelling. Tot 12 November.
Kunsthandel Santee Landweer, Kei
zersgracht 4.63. Nieuw -\Verk van Marie
van Regt eren Alteiia. Tot 1(1 Novem
ber.
Kunsthandel Huinck A: Scherjon.
Heerengracht 469. Schilderijen van
Isaac Israèls. Tot 17 November.
Kunst handel Fetter,\Veteringschans
70. Schilderijen en teekeningen door
(Joon van Oven. Tot 18 November.
Kunst/.aal van Lier, Kokin 12H.
Schilderijen door Otto van Hees.
Tot 22 November.
Kunsthandel Buffa, Kalverstraat
39. Schilderijen en toekeningen door
H. Wiegei'sma. Tot 25 November.
Museum Fodor, Oud-Hollandsche
teekeningen der verzameling van Dr.
A. Welcker. Tot 10 December.
Den Haag
Teekengenootschap
,,Pietura",Voorstraat 152. Keuze-tentoonstelling van
werken van een 30-tal Nederland sche
kunstschilders.
Kunstzaal Kleykamp.
17e-eeuwsche schilderijen. Vlaamsche.
Italiaansch»; en Spaansche school.
NV.ZUIDER
HYPOTHEEKBANK
4 pCt
Pandbrieven
tegen 100 pCt.
Directie i
Mr. AUG. HEIJBROEK
Mr. K. A. NEDERLOF
BON
Uitknippen en versturen in briefomslag als drukwerk met P/o et.
Aan De Groene Amsterdammer" Keizersgracht 355 Amsterdam C. Giro 72880.
Gemeente Amsterdam G. 1000. Telefoon 37964.
Ondergeteekende wenscht zich voor het jaar 1935 op De Groene Amsterdammer" te
abonneeren, ad f 10.?per jaar.
Naam:
Woonplaats:
Gratis ons weekblad tot
1 Januari 1935,
indien . . . . . . . .
U zich per 1 Januari
als abonnéopgeeft, op
nevenstaanden bon.
De jaargang loopt van l Januari?31 December. Opzeggingen van den loopenden Jaargang kunnen alleen per laatstgenoemden
datum geschieden. .Kwartaalabonnementen worden slechts genoteerd als wijze van betaling van abo n n e m e n t sge l d en
3-11
PAG. 27 DE GROENE No. 2996
. 3
* n
*
f i
h ^