Historisch Archief 1877-1940
Een polls der
LEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
Is de beste geldbelegging.
N.V.DEHAARLEira
Leden der directie:
HYPOTHEEKBANK
Mr. A. S. MI EDE M A,
P. R CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
. . , ' f Pandbrieven f 39,640.100.??
Hypotheken f 39.662.146 - Reserves . . f
1.056.43*.N.V. Bankierskantoor van LISSA & KAN N
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Aan- en verkoop en administratie van effecten
Loketten ter berging van waarden
N.V. TRUST- EN SAFE MAATSCHAPPIJ
LANGE VIJVERBERG 3 - DEN HAAG
Bewind voering ten behoeve van derden
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTEND1JK en
L MOSSELMAN
Oepl. Maatsch. Kap. Fl. 500.00O.*
waarop gestort l
OO.OOO.Pandbr. & Hyp. pl.m.
4.400.00O,Reterve» pl.m
290.000.N.V.
AL6EMEENE HYPOTHEEKBANK.
Heerengracht 416 (C.)
G«pl. Mtatoeh. Kap. ? 8,000,000.
waarop gestort 406,100.
RESERVES pl.m.?1,250,000.
Puribrtoven en Hypotheken:
pL m. ? 29,600.000.
Directie: Mr. L. J. van Toulon van der Koog Mr. K. S. van Kappen
N.V. Bataafsche
Hypotheekbank
AMSTERDAM
Anno 1 889
Owft uit tacw» baunkMni
4 % PANDBRIEVEN
In ttukMn van
f10OO(-,f5OO,-en flOO.-.
Coupons Januari en Juli
Het Indisch Restaurant
voorh. J. VAN OEMERT
12 Laan van Meerdervoort 12
Tel. 112869
Rljsttafel vanaf ft.OS
P E N S I ON
ZIE HET FOTORAADSEL OP PAG. 28.
N.V. CIVIELE EN MILITAIRE KLEERMAKERIJ
DEKKER & DIJKSTRA
voorheen de erven H, van Dijk
| Leverancier» van Indltche itrmtlng«n|
UTRECHT, Nieuwe Gracht 6 TEIEFOON
DOOR HET GEHEELE LAND TE ONTBIEDEN 1341 6
VAN RIJN'S
D ["tcMOSTERD
ABONNEERT U OP DE
GROENE AMSTERDAMMER!
N.lf Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
4% Pandbrieven 100%
Jaarlijksche uitloting 4 %
BERICHT!
Ten einde onze abonnees en adverteerders
vlugger te kunnen bedienen, hebben wij
naast ons telefoonnummer 379B4 een
tweede aansluiting laten aanleggen, n.l.y
Ho. 36264
Laatstgenoemd telefoonnummer gelieve men
uitsluitend op te betten voor de Admini~
stratie, Advertentiën en Abonnementen.
Ons nummer 37964 verbindt U met de
Directie en Redactie.
' DE GROENE
MET
PAG. t DE GROENE Ne. MM
MOET DE N.U.M. HERLEVEN?
De overheid en het economische leven
C. A. Klaasse
AAN alle .kanten grijpt de overheid in het econo
mische leven in. Men kan dat betreuren of toe
juichen. Men kan het beschouwen als een
lijdelijke zoo beperkt mogelijk te houden actie of een
prijzenswaardige eerste stap in de richting van steeds
voortschrijdende staatsbemoeienis en staatsexploi
tatie. Maar vrijwel niemand, hoe liberaal ook van
aanlog, ontkent meer dat het niet andere kan, dat
op hot oogenblik althans geen andere uitweg
bestnat. Dit staatsingrijpen is intusschen van zeer
uiteeiiloopende geaardheid. Men kan daarbij twee
groote groepen onderscheiden: óf men laat de vrije
? ronomische ontwikkeling rustig zijn gang gaan
n waar ..steun" noodig is wordt die uit de
algemeent1 middelen der schatkist verstrekt, óf men
stopt de vrije concurrentie en stelt daarvoor in de
plaats een systeem van markt- en prijscontrole.
Twee geheel verschillende systemen waarvan het, ,
verste meer sociaal het tweede meer economisch
getint is. Het tweede stelsel, t.w. de vrije markt
ontwikkeling tegen te houden en kunstmatig prijs
en omzet te beïnvloeden heeft economisch dit
groote voordeel van te tendeeren naar een gedeel
telijk herstel van de verhoudingen zooals die waren
voordat de crisis het heele systeem in de war gooide.
De producent krijgt weer een beteren prijs en die
wordt betaald door den verbruiker, die dezen prijs
vroeger ook betaalde. De inkomstenverhouding
tusschen producent en consument wordt dus weer
tot het oude peil teruggebracht. Ten overvloede
zij gereleveerd dat in dit verband niet wordt gedacht
aan opheffing van het algemeen? prijsniveau, maar
van de prijxen van die goederen die sterker door
de crisis getroffen weiden dan het gemiddelde.
Voor zoover betreft producten die in het binnen
land woiden afgezet kan de overheid kiezen tus
schen beide steunmethoden, en om opgemeldt»
reden wordt meestal het laatste systeem gekozen
omdat het economisch zooveel juister is.
Kerivoudig een subsidie vel strekken uit de schatkist heeft
dit groote nadeel dat wel de producent gedeeltelijk
zijn oude koopkracht herkrijgt, maar zij wordt
hem overgedragen niet speciaal door zijn verbrui
ker maar door den belastingbetaler, zoodtit er ver
schuivingen in de koopkraohtsveihouding voor
komen die de totale welvaart kunm>n i-educeeren.
Zoodra het echter niet gaat om de inheemsche
markt maar om export van goederen of dienst on
staat de zaak geheel anders. Daar heeft men niet
de keuze tusschen beide methoden, maar zal heel
dikwijls alleen de subsidieering mogelijk zijn. Toch
is het geenszins denkbeeldig dat het optreden van
de overheid er toe kan leiden dat de marktpositie
gunstiger wordt en dat wel degelijk een deel van
den ,.steun" door de buitenlandsche verbruikers
van goederen of diensten wordt gedragen. Men
denke aan den export van typische producten, op de
prijsvorming waarvan het uitvoerland een zeer
grooten invloed heeft. Wanneer het gaat om artike
len met een wereldmarkt en een wereldprijs is zon
iets natuurlijk uitgesloten, maar tenslotte heeft
elk land wel exportproducten op welker markt het
Schacht's onbeschaamdheden
REEDS eenige malen hebben wij er op gewe
zen, dat men op dit oogenblik in
Duitschland de gevolgen begint te ondervinden van
de nadeelen die de autarkische economie onherroe
pelijk meebrengt. Het is een vicieuse cirkel ge
worden. Trouwens, dat was te voorzien.
De manupulaties van Rijksbank en
Rijksregeering, de kortzichtige ingrepen in het betalingsver
keer hebben tot resultaat gehad, dat Duitschland
nu ook werkelijk gekomen is in den eerst voor het
grootste deel nog voorgewenden toestand van niet
te kunnen betalen. Aanvankelijk was er heel wat
window-dressing bij Schacht's politiek. Met een
tweeledig doel, n.l. om met een deel van de wegge
moffelde deviezen den import van grondstoffen
.te betalen voor het fabriceeren van het oorlogstuig
dat Hitler en Goering noodig hadden en verder
met het doel den steeds weder te Berlijn
aankloppenden buitënlandschen schuldeischers de zaken zóó
zwart voor te stellen dat deze lieden wel vanzelf
hun eischen wat zouden matigen.
Dit en niet minder Hitler's drastische poli
tiek bracht den nekslag toe aan het laatste restje
van Duitschland's crëdietwaardigheid. Neg zagen
de machthebbers te Berlijn niet de onvermijdelijke
consequenties, nog geloofden zij niet in het gevaar
dat zijzelf opriepen. Totdat de stijging der prijzen
en het schaarscher worden der voorraden golven
van onrust onder het volk deden ontstaan. Door
verreken inga- en af weermaatregelen van het bui
tenland, die het noodzakelijk gevolg waren van
Schacht's systeem van wanbetaling, werden export
en import van het Duitsche Rijk gebreideld. Voort
aan kon slechts de export den import weer betalen.
Wordt er nu van den import een groot quantum
gereserveerd en niet in omloop gebracht of tot
exportfabrikaat verwerkt, maar gebruikt tot de
fabricatie van oorlogstuig, dan moet er op eep be
paald oogenblik onvermijdelijk een vacuüm ont
staan. Voor dit tekort kan geen nieuwe invoer van
grondstoffen plaats hebben, Crediet is er niet meer.
En meer contanten laat het buitenland zich nu
niet meer Ontfutselen. Dus stokt hier en daar de
omloop van grondstoffen en fabrikaten.
Dat begint men te merken, dezen winter. liet
heeft lang geduurd, maar iedere volkshuishouding
heeft een groote mate van veerkracht, zoodat het
voorhanden zijn van een dergelijk vacuüm eerst
wa eenigen tijd blijkt.
Toen het bleek dat er voor Duitschland geen
cent crediet meer te krygen was, heeft Schacht
reeds daarvan de schuld op het buitenland gegooid.
Dit was inderdaad buitengewoon onbeschaamd,
maar zulke demagogie behoeft men den man niet
kwalijk te nemen. Men nam aan, dat hij zelf
wel beter wist, Erger wordt het, wanneer het
blijkt dat Schacht inderdaad het Duitsche volk
deze idee, dit wanbegrip, als iets serieus tracht to
suggereeren. Onwillekeurig bekruipt den buiten
staander het gevoel dat er een zondebok gevonden
moet worden dien men den slechten toestand kan
verwyten.
De rede die Schacht op 29 October te Weimar
gehouden heeft is geheel op deze zelfde melodie
gecomponeerd. Het is het buitenland, en nog eens
het buitenland, dat de oorzaak is van het lastig
parket waarin de Duitsche volksluu'shouding ge
raakt is. Het zijn de clearingmaatregelen, die niet
schijnen te zijn genomen om de nadeelen van het
achterwegeblijven der Duitsche betalingen te
compenseeren, maar alleen maar zijn uitgevonden om
Duitschland's export tot een nog lager peil te
? drukken. Het is de hebbelijkheid van het buiten
land om voor zijn couponnetjes ook nog'betaling
te eischen, die de Duitsche regeering zooveel last
bezorgt.
* *
*
Schacht is wel zoo vriendelijk om den wanhopig
geworden buitënlandschen obligatiehouders dan
maar voor een klein prijsje van hun stukken af te
helpen. Dat is immers ook in hun belang. Dat hij
deze stukken alleen kan afnemen tegen elders
achtergehouden deviezen, dat neemt het buiten
land den braven Schacht tot zijn groote verwonde
ring kwalijk.
Men bespeurt daar nu den druk van hét buiten
land. Dat blijkt uit Schacht's rede overduidelijk.
Beteeként de betuiging dat men een beschaafde
levensstandaard wil handhaven on zich niet zal
laten neerdrukken tot den levensstandaard val»
een Chineeschen koelie, dat men tot hot inzicht
komt dat het met dezen levensstandaard snel
bergaf gaat? Dan zal ook deze benarde omstandig
heid aan het mcedoogenloozc buitenland worden
verweten.
liet is als de'gefailleerde, die in den deurwaarder
de oorzaak van zijn ellende /iet. K.
PAG. 7 DE GROENE No. 2996
aanbod uit het betrokken land een, overwegenden
invloed heeft.
Wanneer bij dergelijke producten door over
productie de prijs sterk gevallen is verdient het.
natuurlijk de voorkeur om de concurrentie ouder
de aanbieders minder dringend te maken en aldus
de prijsvorming gelegenheid tot redres te geven.
Voor de volkshuishouding van het uitvoerland
betèekent dat tenvolle winst. Hier is niet alleen
een relatief voordeel van dit systeem boven dat
van subsidieering. doch een. absoluut voordeel. In
ons land was daarvan do crisis in het bollenbedrijf
tot op zekere hoogte een voorbeeld, in mindere
mate gold hot voor df oierenproductie, terwijl
ongetwijfeld nog andere producten in dat verband
zijn to noemen als b.v. bepaalde groenten on een
klein, deel tier zuivelproducten. Ware het mogelijk
om het aanbod daarvan in Oen ha tul in houden
on, daar een soort, monopolie te doen. ontstaan, dan
zou de prijsvorming eu dus het nationaal inkomen
uit dezen hoofde aanmerkelijk gunstiger kunnen
/ijn. De door de regeering iu dozen getroffen steun
maatregelen hobbfii teil det'h» al de/e ^trekking.
De oorlogsjaren
Wanneer uien dit vrau.ustuk bekijkt, dun ismen
cteiicigd niet zijn gedachten terug te gaan naar de
oorlogsjaren, die het instituut van de X.L'.M. in.
het leven hebben geroepen. Hoewel destijds de
opzet volkomen verschillend was en' de economi
sche doeleinden van geheel anderen aard. is toch
de gedachte: controle en centralisatie van den uit
voer in het belang van de volkshuishoudina;. een.
idee dat volkomen past in de opgemelde redenee
ring. Wanneer men den export in n l:and zou bren
gen, ware daarmee de concurrentie onder de aan
bieders weggevaJlen, zoodat het uit voer instituut
den hoogsten prijs zou kunnen bedingen die, gezien
de concurrentie van elders en gezien de vraag
stukken bereikbaar ware.
Maar zulk een centraal export lichaam zou ook
in andere gevallen nuttig kunnen zijn. Wanneer
het niet mogelijk is de verkoopprijzen door de ge
noemde methode te verhoogen en men door subsi
die steun wil verleenen dan is dat organisatorisch
veel gemakkelijker via, een centraal instituut dan
aan individueele exporteurs. Waar onze mone
taire politiek een algemeenen steun aan export
zoowel van goederen als diensten steeds meer waar
schijnlijk maakt, wijst ook dit in deze richting.
Oentraliseering heeft hierbij het groote voordeel
van gemakkelijke controle, eenvoudige organisa
tie en administratie, en tenslotte mede in verband
daarmee een geringere corruptiekans.
Herleving van een crisisproduct
De moeilijkheden voor den export handel liggen
trouwens niet alleen op het gebied van de deplora
bele ontvangsten. Van even groote beteekenis zijn
de moeilijkheden om de vorderingen binnen te
krijgen. Deviezenrestrictie in onze kooperslandeu
is tot op zekere hoogte door clearing uit den weg te
gaan. En op dat punt is dan ook al heel wat gedaan.
Maar de exporteur is dan toch nog geenszins abso
luut zeker van zijn geld. Wanneer de clearing niet
voldoende oplevert zit hij met oninbare vorderin
gen. De recente ervaring met het Sonderkonto ligt
versch genoeg in het geheugen om dat jn, het licht
te stellen. Op den duur zal natuurlijk de regeering
ook in dat opzicht niet lijdelijk kunnen toezien.
Het instellen van de clearing resp. het afsluiten
van desbetreffende verdragen was al actief optre
den, maar het zal verder moeten komen. De regee
ring zal moeten zorgdragen, dat een herhaling van
het Sonderkonto-drama voorkomen wordt. Het
eenige. afdoende middel daartoe is den uitvoer te
beperken tot het bedrag dat uit de clearing kan
worden gedekt. Maar zooiets kan natuurlijk niet
met potlood en lineaal gebeuren.
Zoodat wij ons er maar op moeten voorbereiden
dat binnen afzienbaren tijd dit ??crisisproduct her
leven zal, zij het met geheel andere oogmerkenen
handelend naar een andere ratio.
NV ARHHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
Hyp. KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? 5J.VANZWST-M?J.F.VERSTttVEH
.
;3*W*
^=Xiatv
.-. 'S