Historisch Archief 1877-1940
DE KRANT"
Wereld-in-zakformaat
O.M do twualf uur gunt do kran»
iu do bus. twee maal por
etnuuil krijgen we d- wereld
in-yaikfoimaat thuis. /<>s uur 's mor
gens brouwt 0011 krant on jongen hot
ochtendblad en zes uur 's avonds
brengt een krant onjongon hot avond
blad. We kennen dozen jongen. die
de weroldfilm cip de vloermat
deponeert, aan den klik van do bus.
zooals we de por.t kennen aan liet
belletje, dat niet meer aandacht
vraagt dan een automatisch seintje
voor een vast nummer van bat
dagelijksch menu, hetwelk een mensch
consumeert zonder ziuh te verslikken.
Totdat plotseling zijn aandacht wordt
gescherpt door een lacune. Het fonds,
dat hem interesseert heeft een ver
minkte noteering, en daar een
..abonné" altijd gelijk heeft, schrijft hij een
boos briefje, waarin met opzegging
gedreigd wordt, als. . . .
Ja, als de aboimézich eens reken
schap gaf van het kwetsbaar product'
dat ..krant" heet ! Niet dat hij er
minder veeleisehend om zou me. eten
zijn, want hij blijve het troetelkind in
het zonderlinge huishouden, dat van
krantenjongen tot krantenkoning, van
machine tot mensch en van vulpen
tut radiograf isi h beeld, beheerscht
wordt door Tempo.
De wereld-in-zakformaat is als
snelprojectie veel interessanter dan do
wereld zelf. liet jom-nalistieke oog
schift de beweging en het noviini uit
de sclxablone van alledaagsche
stoffage, of gebruikt slechts de accenten,
die het nieuwsgeval kleuren. De lieve
lentezon lacht sinds de dagen van
Venus alle paartjes toe en dat is erg
prett Ig voor de twee geliefden, maar
een beet je katterig voor nuchterlingon.
De journalist laat deze zaligheid dus
zwijgend passeeren, maar hij zal de
lieve zon wel laten schijnen in de
wrecde tegenstelling van een spelend
kind, waaraan de kidnapper zirh ver
grijpt. Hier schrijnt de lach in het
gewonde moederhart , hier vullen vrou
we noogen zich met tranen.
?W» «J*
rTT.
Sensatio-' Niet d<- jouru'tlist iok.
ttiiutr Ivt leven is soi^iiitionool. zoolang
monscholijk sentiment reageert. Een
journalist, dio slechts voorname dor
heid wil zien is een beunhaas of oen
leugenaar.
Do waarachtige journalist schift
dus. naar artistieke ingeving, de
feiten die de levenssléur stremmen of
versnellen on voorzoovi-r zijn con
ceptie, in het gangbaar
publiciteitsfatsOen niet past, is er een redactio
neel bureau, dat schaaft en toetst aan
de moraal van het lezend publiek.
Wee den reporter en wee den abonn
die in den greep vallen van een
bxu-eaucratisme, dat reportage niet
proeft en de publieke stemming niet
verstaat. Geen ambtenaar, maar een
psycholoog is hier op zijn plaats.
iemand, zelf niet vrij van
reporterssmetten en met een levenswijsheid, die
schijnprotesten voor een gehuicheld
fatsoen weet te onderkennen van de
snaren, die in het menschelijk gemoed
altijd aanslaan, zoolang niet alleen
koel verstand, maar ook een warm
hart meespreekt. Het leven is te
sterk en te eerlijk om in drogrede
of valseh sentiment te misleiden.
Met het hart voor de Krant"
DA AH hebben we dus de zwervende
en de brandpunt-journalist, en
we zitten meteen in de redactioneele
keuken, waar het vroolijk. haastig en
een beetje slordig toegaat. Journa
listen zijn nu eenmaal geen kantoor
bedienden, wier werk langs propere
liniaaltjes met machinaal geslepen
puntjes getrokken wordt.
Niet alle geschreven desillusie ?
ou dat kwantum is groot, want het
schiftingsproces schaaft meters-lange
krullen komt netjes in de
prullemanden terecht. En niet alle asch
van doorbrande, inspiratie de
sigaret is des 'lagschrijvers
stimuleerende injectie valt ordentelijk
in daarvoor bestemde aschbakjes.
Slechts in sfeer kan met het hart
worden en hartelooze
l ^ :,
t.,-^'
ji;^rvWj:rr
? --^jf:
A. HELDRfNG
(A/gemeen Hcndclsblad)
F. H. ]. HOLDERT
(Telegraaf)
H. N/JGH
(Nieuwe Rotterdam j
copie is waardeloos. Het is al erg
genoeg dat de journalistieke keuken
in het dagbladbedrijf gekneld ligt in
een technisch apparaat, maar dat is
noodzakelijk. Met wat
menschenkennis en begrip voor het karakter
van het werk, valt voldoende reke
ning te houden met de eischen van
een omgeving, waarin Sentiment,
Spcxirzin en Snelheid in vlotte har
monie h°t journalistiek product
leveren, dat de krant onder de massa
doet leven.
..De Krant"!
Voer de krant buigt alles, zegt
de directeur en hij smijt de ,.vriend
jes" die zakelijke prullen zijn, uit
zijn zaak.
De krant eischt abonné's. pro
testeert de administratie als
redactioneele openhartigheid een stroom
bedankjes kost.
Zonder advertenties geen krant,
betoogt de afdeeling reclame, als
principieele overwegingen een remmende
invloed hebben.
Do krant moet op tijd sluiten,
zooals wij op tijd schaften, argumen
teert de Ketterij als nieuwsijver de
perken te buiten gaat.
De krart zal draaien, onder
streept de drukker als de zetterij door
de schuld van do redactie te laat is.
Wij zullen het nieuws verbieden
op ongelegen tijden binnen te komen,
repliceert de redactie, die slechts de
krant wil dienen.
* l
Nederlandsche Dagbladdirecteurs
De krant moet de treinen halen,
popelt de expeditie en scheldt op alle
instanties die de krant mishandelen.
En zij krijgt gelijk, omdat zij de
,,abonné" bedient, die immers altijd
gelijk heeft.
De krant leve !, is de laatste
snik van den journalist. De krant
leve en veizwelge ons allen in het
meedoogenlooze tempo, dat
menschen en afdeelingen doet zwoegen
en botsan in razernij om ,,de- krant"
bij dag en bij nacht, als onaantast
bare nheid te scheppen.
De Smeltkroes
KEERKN we terug tot de, redactio
neele smeltkroes, waar telegram
men, radioberichten en telr-foon-calls
uit alle deéleh der wereld in diverse
toonaarden om den voorrang strijden.
waar honderden foto's om een keuze
roepen voor de momenten van den dag,
waar de reportage haar doorleefde
producten inlevert, waar honderden
binnenlandsche correspondenten zoo
langdradig mogelijk per regel betaald
trachten te worden, waar de brave
vaderlandsch.3 pers in dit opzicht
eensgezind smeekt om geciteerd en
niet om begapt te worden, waar de
kwartjesvinders komen met daveren
de primeurs die aftandsche leugens
blijken te zijn, waar
ingezonden-stukken-schrijvers tientallen openbare
dreigbrieven deponeeren, omdat het
de schuld van de krant is, dat zij een
slechte nachtrust genieten, de fiscus
zoo hebzuchtig blijft of de waterkraan
dol ia geloopen, en waar, in serene
kalmte, de traditioneele bezoeker"
verschijnt om zich plechtig te laten
aandienen minstens bij de hoofd
redactie teneinde omstandig advies
te vragen in een pijnlijke situatie
tusschen de dochter des huizes en een
papegaai die zich versproken heeft.
waaruit alleen de alwetende krant
redding kan brengen....
Gooi deze dagelijksche vracht van
den journalistieken mallemolen over
een vijftigtal redactietafels van den
vasten staf uit, met de opdracht dat
zij op de minuut onze treinen
rijden immers weer keurig op tijd J
ook weer schoon zullen zijn. En ver
wonder u dan niet, dat het hier
eenigszins vlot" toegaat en dat het aan
de aschbakken en prullemanden moet
liggen als zij het tempo niet altijd
even accuraat bijhouden. Dat weg
werken geschiedt in straffe concen
tratie, naar gedecentraliseerd systeem.
Buitenland, binnenland, financiën,
foto, kunst, wetenschap, (.nderwijs.
landbouw, kerk, sport en reportage,
zijn de federatieve kringen, die in de
redactioneele ,,make-up" een trech
ter vinden. Want de krant zal im
mers een nheid zijn en niet een toe
vallig samenraapsel van
afdeelingschauvinismo.
O, er zijn kranten waarin de ru
brieken nog 'heilige huisjes zijn,
waarin, het beste nieuws van den
Y. G. VAN DER VEEN
:ourant) , \ (Arbeiderspers)
dag onder het plechtig cliché-hoofdje
..Van den Ouden Boer" ergens op
pagina 113 onder een hooischelf
van oud kippenvoer is weggedrukt.
Dat zal bijv. het bericht zijn
waarin het ministerie Mosterd in
1950 het ppkruid voor gewied ver
klaart, en aangezien dit landbouw
is en de Oude Boer nooit
uitgcwiedewauweld zal zijn. blijft dit het terrein
des Ouden Boers....
Maar zoo maakt men geen moderne
krant, waarin het nieuwselement in
i iet front van de publieke belangstel
ling staat, onverschillig wie en wat
liet raakt, of het striemt of streelt, de
harde of de gewenschte waarheid
brengt. Nieuws is nieuws on de mensch
is nieuwty/iertr/. En daarom zullen zij
elkaar altijd vinden op pagina 1.
Du n !
Men moet de ongenaakbare felheid
beluisteren, waarmede een ras-opma
ker ,,de n" in den redactioneelen
chaos stelt. Als een gier aast hij op de
sappige kluiven, die egoïstische ,,col
lega's" onder een beten grijns van
onnoozelheid trachten weg te moffe
len. Maar aan zijn koppensnellersblik
ontgaat geen grau w-geregeld stuk
buit. Hij gritst ze weg, de brokken
dramatische kracht, de fonkelende
juweeltjes van sentiment en de
rillinkjes van een vochtig oog en een
weggeslikte huilkramp. En hij maakt
z'n n, en hij kopt z'n n en hij
smijt z'n ,én als een brandende fakkel
van menschelijk Geluk en Leed in de
duistere massa, die zich warmt en
Kchvpeit aan de ensatie des Levens.
Koppen en hoofden
HIJ kopt en zij koppen allemaal.
d.w.z. zij resulteeren het bericht
in kreten n seinen, die het hoe, wat
en waarom in een enkelen oogopslag
geven. Een jagende wereld oriënteert
zich in tram, trein of auto op-de
koppen en als die wat te zeggen heb
ben zalÉde geïnteresseerde ook den
tijd vinden voor de lectuur.
Er zijn koppensnellers, die niet
schrijven kunnen en er zijn schrij
vers die alleen iets voor hun eigen
kop voelen. Dit is in de journalistiek
een gevaarlijk sentiment. Generaals
van de Groote Revolutie hadden ook
geen tijd aan de guillotine te denken
en daarom sloegen zij in prachtig
lan snel en feilloos toe. Beseft ge nu
welk lijfsbehoud er uit de koppen
grijnst die u in de bruisende kranten
zee tot bakens dienon 'i
Zoo laadt de redactie "s morgens,
's middags, 's avonds en 's nachts, in
naam van haar strijdbaar hoofd,
buizenpostpatronèn met gekopte be
richten en houdt de zetterij onder
vuur, die het is begrijpelijk door
dit contact in een stemming verkeert)
welke, al is zij dan niet altijd strijd
lustig, toch prikkelbaar mag heeten.
Het strijdbaar hoofd.
Er zijn bekende en onbekende
hoofdredacteuren. Gesoigneerde figu
ren in de uitgaande wereld, die het
zeilde feestartikel op honderd manie
ren kunnen zeggen, geziene ornamen
ten in schouwburg, vergaderzaal en
aan het diner, beminnelijk en bemind,
door velen gekend en door weinigen
erkend. Er zijn ook onbekende
hoofdredacteuren, die het vak verstaan,
ver'/Avegon grootheden in de parade
der ijdelheid. De groote massa ziet en
hoort hen niet, maar /.e spreekt de
gedachte uit die de Onbekende dooi
de krant suggereert en deze voert tot
daden die revoluties ontketent en
reputaties vernielt. Want de hoofd
redacteur dirigeert niet alleen het
nieuws, maar bepaalt ook de meening
van de krant. Deze stille kracht is
voor de redactiestaf den vaak bestre
den, maar onbetwist erkenden mees
ter. Hij is n van de ..jongens". Hij
kent de mentaliteit en weet van ieder
welk schroefje er los zit. Zijn er te veel
op den loop, dan is de patiënt al even
onbruikbaar als wanneer ze allemaal
vast zitten, want een volslagen gek
is evenmin een journalist als het nor
maal gemiddelde van het menschelijk
product. Een klein beetje geschift, een
minnetje aan logica en een plusje aan
sentiment, dat is het recept. Het ab
normale van den meester is dan, dat
hij de Meester is die in een geschift
proces de strenge logica betracht. En
is het niet zeer logisdi op hot ver
keerde moment je neus te snuiten.
omdat je iets moet laten passeeren
dat in normale vei houdingen ontoe
laatbaar is?
Tusschen directeur en hoofdredac
teur weeft zich de ziel van het or
gaan, dat naar veler persoonlijk
begrip geen ziel heeft. En toch
dwingt in die gedrukte kolommen
iets van een fascineerende kracht die
je grijpt en meesleurt.
Spitsuur
NOG een uur, en Laatste Nieuws
zal sluiten. Het bombardement
der redactioneele patronen neemt in he
vigheid toe en wordt in
mitrailleurtempo door de zetmachmes beant
woord. En terwijl meters 'copie tot
kilogrammen loodregels worden ver
werkt, concentreeren redactie en zet
terij zich op de stalen ramen waarin
de pagina's van de krant worden opge
bouwd. De ad vertent ie vormen zijn
reeds weggewerkt. Thans brullen dui
zenden abonné's om geestelijk voedsel.
Vrouwen en kinderen gaan voor !
Weg dat modegezwam en dat kleuter
geleuter. Nog niet vel? Hier.
familieberichten en wat landbouwgemekker.
Telang? Laat-es-kijke: ..Na een opge
wekt debat. ...." Geen debat, er wordt
?al veel te veel.gepraat. «Sluit die ver
gadering en sluit je vorm zonder d.^bat.
Kunst opschieten !
Ik heb nog een begrafenis.
Inderdaad ,.laatste nieuws".
Hou je pagina vroolijk.... Ook
tegraven doet men in stijl.
Sport, je bent te laat.
Mijn veldloop is nog niet binnen.
Moeten ze maar harder loopen !
Misschien halen ze Laatste Nieuws.
Zoo maakt rnen rubrieken pasklaar
en trekt wissels op l^aatste Nieuws,
die voorloopig op-zicht blijven
circuleeren. Hier ziet men tevens hoe de
krant over alle linies wordt gekapt,
omdat overproductie ook de wereld
in-zakformaat loodzwaar drukt. Waar
is de optimist, die ook in dit opzicht
nog aan een copie-tekort gelooft ?
Niet- wat or-in meet, maar wat er-uit
blijit, baa,rt de dagelijksche zorgen.
Met tranen in de oogen zien gedupeer
de redacteuren vorm na vorm met een
verlaten smplus afleveren aan de
techniek, die van platte loodylakken,
exacte indrukken maakt op soepel
zacht karton' en uit buigzaam papier
de half-cirkelvormige loodplaten
tcruggiet. Twee maal een halve cirkel om
sluit een perscylinder, en terwijl de zet
terij de vormproductie voortzet, wordt
de rotatie-reus ter drukkerij geladen.
De n. do primaire niemvspagina, is
binnen, d.w.z. dat er nog slechts twee
vormen zullen volgen. laatste Nieuw»
en do HoHrs.
I^aat.ste Nieuws, waar alle wissels
thans gepresenteerd worden, verstrikt
in kiioi.pspaiining van onmisbare
evenementen, die in de laatste minuut
in onwrikbare ruimte geperst moeten
worden.
Genöve geladen -- Mijn veld
loop! -?Mussolirii contra Hitler
Surséance van betaling Oliën en vet
ten?Vliegramp in Engeland Een
drieling Malle Gevallen enz. enz. enz.
Koppen dicht!
En we moeten juist koppen
maken. ... ?
Koppen kappen ! Kunst er-in,
m Sport er-uit;
Ze zijn juist binnen....
En ze blijven er buiten !
MUHSOl mi opent; hier die vliegramp, drieling
en surséance. Zet ze in olie en vet.
(Jeen malle gevallen, het is zoo mal ge
noeg. Op maat en sluiten !
De knoop' ontwarrelfc en sputtert
aan stukken, en terwijl'50 schoone
redactioneele tafels in de krinkeling
van een versche sigaret herademen.
gaat over de zettery'de laatste
alarmkreet Beurs!"
Twee honderd oogen en twee
hondeid hand«-n ontleden en verknippen
de blauwe boursfladders om in do
laatste tien minuten een cijfer- en
breiikenluwine te versteken. Do ge
achte abonnu van het booze
briolj»aanvaarde ? niet als verontschul
diging maar als verklaring dat een
verminking hier menschelijk is.
D«onvorbiddelijko groote wijzer loept
andermaul ..Beurs !" Af of niet-af.
aan vorm!" En rijkdom en ruïne.
hoop en teleurstelling, uitkomst en
marteling sluiten als een
cijtVr-mczaïok ineen.
De allerlaatste vorm is gesloten en
de laatste halve loodcirkel wordt ge
goten om H. M. De Per* het laatste?
offer te brengen, dat in de combinatio
inkt-papier-lood de actoorden schept
voor de 'uit loeiende zegezang dei
Machine, die in snelheid, zouder
speurzin en zonder sentiment, de
materiëele krant bij honderdduizenden
produceert.
Alles klaar?
Nu mèg het.... Een druk op de
knop en het -ideaal van eer ingescha
keld intellect wordt werkelijkheid.
Draaien!"
De wereld-in-zakformaat draait en
de groote wereld draait in haar
wervelwinden mee.... PRESTO
A/s blanco papier
in den greep van
een verslindend
rotatiemonster.
.
\
f ''
/
.X»
?at)
J ???'.
's :
»;?'
De Krontcnfobrifk
PAG. IS DE GROENE No. 2996