Historisch Archief 1877-1940
i
t
Boeken
Gênante bewondering
ALBERT HELMAN
Dr. K. H. de Raaf: Willem K loos,
de mensch, de dichter, de kriticus.
Uitgave Schuyt, Velsen.
VOO H enkoio jaren verscheen
oen monografie Willem Kloos
ou do dichtkunst'' onder do
kennelijke schuilnaam ..Khouw Bian
Tio". on vandaag publiceert, dr.
K. 11. de Haaf een moer dan dubbol
zoo groot boekwerk over hetzelfde
onderwerp, vermeerderd met eenigo
polemiek on ruunschiots voorzien
van levensbizonderheden over den
stichter, van Do Nieuwe, (ïids. Kr
bestaat een gek verband tusschon
deze twee Inteken. Waren zo beido
in de een of andere doode taal ge
schreven, geen filoloog zotj aarzelen
vast te steil «n, dat ze van een en
dezelfde hand zijn. Kr zijn stijlwen
dingen die stereotiep in beide voor
komen; er is soms zelfs woordelijke
overneming in het latere boek uit
het eerste, er is vooral een volkomen
analoge gedachtengang. In beide wer
ken dezelfde kritiekloosheid, dezelfde .
monomanie. dezelfde pafgeslagen be
wondering; en in beide ook eenzelfde
gebrek aan logica in hét betoog.
eenzelfde autoritaire
schoolmeesterstoon die eiseht dat men op gezag
aanneemt, die zegt: ..Zie je wol dat
tleze ..Binnengodaohte" een verheven
meesterwerk is! Zie je 't niet? Wel.
dan bon je een bruut of een domoor.
Want ik die mot Kloos zélf gesproken
heb. die de verwarde ..Problemen
dor poëzie" dóór heb en voorts uit
a.lle klassieken van Oost en West
t«- citoeron weet. ik verzeker jullie.
beste schooljongens, op mijn woord
van dubbol en dwars gepromoveerde
doctor in de letteren on wijsbegeerte.
i lat deze Binnon-sonnetton en voorts
hot hoole oeuvre van Kloos
goddelijkwant diep-uit-door-achter-over
vanbinnen-tusschenin gevoeld en daar
om meesterlijk-bekwaam want
verkronkeld en bij de ras-echte rederijke
rij-af geschreven zijn."
Daar we echter ir- de 20ste eeuw
heet en te leven, en dr. de Raaf
voorts zelf naar aanleiding van Van
Heden verklaard heeft literaire mysti
ficaties te verachten, zullen we hem
niet vorder in verband brengen met
meergemelden Khouw Bian Tio, on
ook niet moor spreken van mono
manie. Maar opmerkelijk blijft, dat
de ..Oitsterling" in de voorrede van
zijn boek ..de welwillendheid van den
lezer voor hot noodzakelijk-onhandige
gebruik dor Nederlandsche taal" in
roept, en dat dr. de Haaf, die het
criterium van mooie en leelijke taal
in zijn zak heeft, op bladzijde 112
van zijn lijvig werk de navolgende
volzin heeft geboekstaafd: .,een
fijngeëtste studie Van een Klein Meisje,
welke hij onverwacht had geschreven
en onmiddellijk door Kloi>s was
opgenomen."
Hiermede beveel ik hem in genade
van buurman Charivarius aan, en
beschouw ik mij ontslagen van ver
dere plichten tegenover den doctor.
Het geval Kloos
Van het geval-Kloos kan men
zich natuurlijk niet zoo snel afmaken.
Dat zou een grove onbillijkheid
zijn. temeer daar Kloos. de dichter
van een aantal meesterlijke verzen.
de meest prominente criticus van
Holland gedurende een tiental jaren.
de baanbreker van een nieuwe invasie
in het domein dor .Schoonheid, en
wat al niet moer. oen merkwaar
dig tjeral geworden is. Hetgeen gelijk
staat mot droevige achteruitgang.
Egon Erwin Kisch
'ei
Vrijdag 16 Nov.
VANAF
WIILY FORST
ASKEDAD
(CIT> TILM) MET
PAULA WESSELY
?N
ADOLF WOHLBROCK
Deze verbazend knappe film is de
belangrijkste film sinds het begin
der geluidsfilmperiode.
Het meest verwende publiek zal
opgetogen zijn over deze wonder
baarlijke prachtfilm.
Ieder* verwachting wordt over.troffenl
PAG. 8 DE GROENE No 2998
Voor mij is de Kloos van na 1894
niet plotseling in een rijm- en
wauwelaar ontaard, maar liij heeft slechts
de even zonderlinge als beslissende,
vergissing begaan Apollo met Pallas
Athene te verwisselen, juist zoo,
en met soortgelijke gevolgen als
Gorter zijn witte Mei verloochende
voor een revolutie-roode. Ik zal de
laatste zijn die iemand hierom mis
prijst ; elk kiest hetgeen hem 't waar
devolst voorkomt. Maar laten wij aan
dezulken dan ook geen artistieke
eischen meer stellen, en ze niet langer
als dienaren der schoonheid meer
behandelen terwijl ze slechts (dit is
niet als misprijzir.g bedoeld) dienaren
der waarheid zijn. Want al stellen
de scholastici beide identiek, in de
wereld dor zinnelijke indrukken is
de schoonheid meestal leugenachtig
en de waarheid meest onschoon.
Kloos dan, valt ook vandaag nog
te rospocteeren als zocker-naar-zijn
waarheid, als mensch dio eerste en
vooral geïnteresseerd is bij zijn kennis
van do grond dor dingen. Maar het
is beklagenswaardig dat hij do kern
van zijn ervaringen wringt in imbe
ciele sonnotton-schema's; dat hij de
zuivere'uitdrukking telkens verkracht
lorwille van. rijmwoorden: dat hij
/j j n wijsheden met do ergste banali
teiten vermengt terwille van zijn
spel-met-do-voert ion-regeltjes. Erger
lijk is het ook. dat hij in hot
meerendeel van zijn kritieken oen leelijk,
gewrongen Xederlawlsch schrijft, en
heel langdradig uitweidt over dingen
die. zelfs de moeite van het
kortzcggcn niet waard zijn. Als kunste
naar heeft hij maar bittor weinig in
deze eeuw gepresteerd. Als mensch
echter is hij respectabel om zijn
intransigente houding, en niemand
heeft het recht hem te verwijten
dat hij een weg is opgegaan, waarheen
zijn natuur hem dreef.
Ik voor mij heb, evenals de meesten.
den Kloos van vóór 1894 liever. Ook
al omdat ik hem dankbaarheid ver
schuldigd ben; hij was (en is dus nóg)
een van de heroën van mijn jonge
lingstijd. En was de Kloos van eer
tijds tot op heden dezelfde gebleven,
hij zou zonder twijfel de grootste
dichter van modern Europa geweest
zijn. Dit was niet mogelijk, en is ook
niet geschied. Holland is slechte
grond voor alle literatuur, behalve
wat kleine lyriek. Kloos heeft dat
zelf ook zoo gevoeld en vaak gezegd.
Waarschijnlijk is dit dan ook een
van de verklaringen waarom hij van,
lieverlede meer filosofeeren ging dan
dichten.
Laat ons vandaag echter niet meer
den dichier WilleniJvloos hard vallen
over het tekortschieten aan eigen
schoonheids-idealen; deze dichter im
mers behoort voorgoed de historie
toe. Laat ons integendeel terwille
van een verleden, dat niet zonder
grootheid was. consideratie hebben
voor den ouden Zoeker die nog
tusschen ons leeft.
EGON ERWIN
NIEUWE
Egon Erwin Kisch: Eintritt ver
boten" 1934. Editie n de Carrefowv
Paris.
EINTHITT verboten" is het
eerste werk van tëgon Erwin
* Kisch sinds ook hij gedwonpm
werd Hitler-Duitschland te verlaten.
Het boek bevat elf reportages en
telt slechts 2!M) pagina's, hoewel de
schrijver uit deze stof minstens elf
doelen had kunnen maken. Zoo kort.,
pregnant en boeiend schrijven over
dingen, waarvoor anderen een heel
boek noodig hebben (dat dan vaak
nog vervelend is ook) en ons met een
paar zinnen de quintessens van zijn
waarnemingen overtuigend def inieeren
zóó schrijven kan onder de
hedendaagsche reporters alloen Egon Erwin
Kis?h.
De schrijver is dit koer niet zoo
ver weggegaan. Degenen, die door het
spannend relaas zijner avonturen in
China en Kussisch-Aziëer. misschien
zelfs opzettelijk, niet aan dachten.
dat ze met een Marxistisch geschoold
reporter te doen hadden, moeten nu
noodgedwongen wel tot de conclusie
komen, dat het sociale een onafschei
delijk bestanddeel van zijn werk is,
zelfs een der voornaamste
bestanddeelen er van.
Een nieuw boek van Kisch
beteekent de wereld win een anderen
kant bezien. Men herinnert zich zijn
CHARI
PAIXDE1.UX E-BROOD
, .Mcngelberg moest telkenmale maar
weer opnieuw op het podium terug
komen." ( Vad )
,,Wij dooden ze louter alleen uit
modezucht." (H.D.)
,,Zulke onvoorzichtige dingen mo
gen in de toekomst niet meer voor
komen." (Tel.)
,,Rust nu weer hersteld." (Volk)
,,Wederom een nieuwe vertraging."
(.\.R.C.)
,,Dr. Alfons Sole. medisch arts te
Weenen," (Ü.H.C.)
VOORUIT OF TERUG ?
.i.Dit lang geleden was drie jaar
terug." (Gr.)
,,Stel u voor dat dit bock geschreven
was 'n vijf-en-twintig jaar terug."
(Onze Kind.)
,,In vroeger jaren, een dertig, veer
tig, vijftig jaar terug." (N.R.C.)
NA VOORUIT OF VOOR TERUG?
,,Hem werd het diploma van doctor
honoris causa voor enkele jaren terug
uitgereikt." (H.D.)
,,Die koets werd tot voor ruim
vijftien jaren terug gebruikt.'
(Kath. JU.)
, .Voor een 25 jaar terug werden deze
plannen beraamd." (De Golfslag)
INDRINGERIGHEID
Hij vertrouwde mij dit zoo in
dringend toe. Zijn indringend vermo
gen haalde er al spelende uit, wat
hun oorspronkelijke eigenheid was.
Onder die indringende gesprekken
door bezagen zijn schildersoogen haar
koel. Zijn gretige diep indringende
belangstelling. Zij voelden zich door
zijn puntig indringende aanspraak
gevleid." (N.R.C.)
,,De Kölnische Zeitung bevat een
"uitvoerige en indringende beschou
wing hierover. (N.R.C.)
KISCH'
REPORTAGE
Amerika-bpek, waarin dit zeer sterk
tot uiting kwam. Hij schreef in dezen
bundel weliswaar ook over wolken
krabbers en de heilige Wallstreet,
over Hollywood .en Ford, maar van
den anderen kant. Kisch deed geen
moeite een invitatie te krijgen voor
een diner bij Coolidge of lady Astor.
maar bezocht liever het tuchthuis
van Sing-Sing, de alcoholsmokke
laars, de gli3tto-Joden en de negers
van Haarlem.
In Eintritt verboten" schildert
hij ons dan ook in de eerste plaats
een bezoek aan de Spaansche
kwikzilvermijnen van Almaden. Vroeger
deelt hij ons mede -?werkten
alleen gevangenen in deze hel, thans
bij de steeds toenemende werkloos
heid beschikt men over voldoende
..vrijwillige" werkkrachten, die te
kiezen hebben tusschen hongersnood
en een langzamen dood tengevolge
van vergiftiging. Slechts 75 van de
535 menschen, die in de
kwikzilvermijnen wei ken, zijn gezond, doch
steeds opnieuw vragen werkloozen
toegelaten te worden. Kisch heeft bij
den directeur geïnformeerd waarom de
mijnwerkers niet eiken dag een paar
slokken melk krijgen het beste
tegengif. Het antwoord luidde: ,,U
meent zooals in Rusland?"
Nog een andere reportage over
mijnen bevat het boek: het verslag
VARIA
l IOLLANDSCHE OMMERS
..Robertsen weigert om naar Rus
land te gaan." (N.R.C,)
, ,Een ander stelde voor om suiker
i oor de kalk te mengen." (Avondp.)
,,Goering zcide het besluit genomen
? hebben om af te treden." (H.D.)
,,Het is onmogelijk om van de
geatstrekken der spelers iets te
ont?kken." (N.R.C.)
M'iTSCHE OMMERS
,Is het het omkleeden van een
.va?" (Ons Toon.)
,lïen sterk omgevormde invloed op
k ontwikkeling." (Gr.)
..De omzetting van de
Amerikaan* lic structuur." (Gr.)
. .De omvorming der Amerikaansche
«jnomische cultuur." (Gr.)
,,De hopge akkoorden zijn uit de
1 niverture Sommernachtstraum
om;? schreven." (Gr.) '
MET WASSENDE ONGELOOF
..Deze ongeloofelijke bonte serie.
> >o eerste versie is m,et een
ongeloofei jke gelijkmatigheid voltooid." (Gr.)
oDe schrijver laat zich
ongeloofe1 ik minachtend uit." (N.R.C.)
", .Met ongeloofelijke snelheid
ver?-; 'reidde zich het vuur." (N.Haarl.C.)
. ,,Ik kwam midden in de meest (!)
fngeloofelijke toestanden." (Clubkr.)
.,Met ongeloofelijke moeite heeft hij
<le stof gedistilleerd." (H.D.)
..De keeper wist twee schoten op
ongeloofelijke wijze weg te meppen."
(Sum.P.)
DE NOMINATIEF-ACCUSATIEF
CONSTRUCTIE
,. Dat i s hetgeen de vredesverdragen
juist willen verhinderen, maar thans
in Oostenrijk absoluut noodig blijkt."
r .(Hbl.)
' ,,Het geld is op. heeft hij er
doorgejaagd. " ( U.D.)
zonen van dezen vlootvoogd
hebben als officier de kleur van de
NerferUmd?c!ie vlag hoog gehouden."
(mi.)
Ook do vlag. natuurlijk.
DE NOMINATIEF-PATIEF
CONSTKUCUE
.,Zij die niet aanwezig konden zijn
werd de eerste week 7/10 van het
loon betaald." (H.D.)
Charles Brooks, de koning van Soho
van een bezoek aan de Borinage.
,,Borinage, vierfach klassisches
l^and" is de streek waar Van (Jogh
als evangelist werkzaam was en
Meunier zijn meesterwerken schiep,
hot land der mijn-ontplotfingen en
van den loonstrijd, doch tevens het
tooneel van talrijke veldslagen. Tal
van andere pakkende reportages, staan
nog in dezen bundel, die aanklachten
worden tegen onze wereld van crisis.
die zooals Kisch in ..CJablonz"
(?Glanz und Elend der
Kinkerlitzchen") beschrijft plotseling zelfs
geen on-echte parels meer wil dragen
en daardoor oen heele stad -
Gablonz aan don honger prijs geeft.
Hij was bij do diamantslijpers in
Antwerpen en Amsterdam, in de
xijdefabrioken van Lyon. bezocht
Lourdes, Monte-Carlo oh de
zinnoloozcn van Cïheel. Overal wilde hij
zien wat men hem liever niet wilde
laten zien. Verboden toegang !
Maar hij rukte de deuren open.
drong binnen en zag wat velen voor
hem zagen, doch ?niemand zóó kon
beschrijven on doorgronden.
Steeds opnieuw' wordt, zoodra van
reportages sprake is, de/e vraag
gesteld: is hot nu werkelijk y.oo'n
kunst feiten on gegevens tot oen
gesloten geheel aan elkaar te'voegen?
Indien do reportages van Kisch wer
kelijk slechts uit feiten on gegevens.
die alleen op de een of andere wijze
aan elkaar waren gevoegd, beston
den, dan waren ze als reportages
even vervelend als oen hoofdstuk
uit Baedeker of een leerboek over
aardrijkskunde. De reportages van
Egon Erwin Kisch krijgen eerst hun
werkelijke gedaante wanneer de auteur
het resultaat van zijn onderzoekingen
met zijn logisch denken en dichter
lijke fantasie van alle kanten heeft
belicht, ontleed, uit elkaar genomen
en weer samengesteld, er al zijn
humor en hartstochtelijk gevoel voor
sociale rechtvaardigheid in heeft ge
legd en het geheel den vorm en stijl
gegeven, waaraan het behoefte heeft.
Het is te hopen, dat men ook ten on
zent Eintritt verboten" zal lezen. Men
kan er de groote waarde van de repor
tage als kunstvorm uit leeren kennen.
Een tweede, eveneens 200 juist
verschenen bundel Geschichten aus
sieben Ghettos (uitgave Allert de
Lange, Amsterdam) wordt hier spoe
dig in ander verband besproken.
NICO ROST
Nieuwe Uitgaven
Het eerste boek gedichten in de
spelling Marchant, zal l December
a.s. bij de N.V. Haagsche Drukkerij
Uitgevers Maatschappij verschijnen.
Het is de Nederlandsche metrische
vertaling van Longfellow's Hiawatha
door E. J. Koppeschaar.
CHARLES BROOKS
De koning van Soho
IN suburbi» eindigt do dag mot
de 11 uur sanitaire wandeling
der duizend on oen ruige ter
riër. De politieagent allén kont don
nacht. Omtrent H uur in don morgen
volgen in dolle, galop de
melkwagontjes, 7.45 postbestelling, S.45 uit
tocht tier procuratiehouders met
bolhoed en parapluie, K.50 ommegang
der vrouwen mot bovengemelde hon
den, schoolkindeion en wat
workvrouwen en dan om S).00 doodsche
stilte tot O uur. wanneer de kost
winners retournoeren met avondblad.
Avondbladen in Engeland zijn alle
..sensatie-pers" en hebbon als eenig
voordeel hun geweldige vitaliteit en
onbeschaamde groot e-stad allure. In
n ervan is een vast o rubriek ..Ver
halen rond den strafrechter", die op
smeuige wijza do kleine misdaad en
overtreding behandelt. Do dorre en
opgepoetste buitenwijk krijgt op deze
wijze eiken avond oen vleugje van
de groezolige wijken, waar Bij met
den trein over of onder door jakkeren.
Maar noch Lamboth. India Docks of
Bow kunnen op tegen hot hart van
duister Londen, Soho. Daar scharrelen
de Engelschen. Italianen. C'reterisers
en negers dag en nacht door de nauwe.
geurende straten: dat district is do
verloren zoon van het respectabel
Westend on komt nooit berouwvol
thuis. Hot heeft zulk oen hekel aan
bóvenstaanden tijdrooster.'dat de uren
er juist omgekeerd worden. Afgezien
van een contingent kollnors en winke
liers, verdient ieder er zijn kost mot
film. cabaret, muziek en mindere
gr ad en van > amusement skunst.
Charley, als bar-houder
Kon S( host raat is een regelmatige
herhaling van
eethuis-vermirelli-winkol-holorsbodrijf. Onder do straat zijn
kolders, waar cineasten, artiesten en
..linke'' jongens hun plannon zitten
uit te broeden. Over hot bedrijf van
deze laatste categorie is eenige jaren
terug een charmant boek verschenen.
..L'nderworld" het levensverhaal (tot
?dusver) van (,'harles Brook?.
t.pge1 eekend door Trovor Allonl). Brooks,
alias Charley. is oen der meest be
kende Soho-typen. Het is tegelijk een
tierig verhaal van de kleine misdaad,
een filosofie over recht en strafmaat,
, een bonte beschrijving van het caf
leven. Het is dikwijls als ruw materiaal
voor een Dreigroschenoper 193-i.
Charley heeft heel wat maanden
opgeknapt", zoowel in Engeland als
in Duitschland. Zijn beschrijving hoe
lüj op een nachtelijke vlucht voor de
politie, in den Londenschen Zoo
teiecht komt en hoe daar zijn over
spannen zenuwen worden onthaald op
glinsterende groene oogen en onver
wachte snauwen der roofdieren, is
een meesterlijke short-story van 20
regels I Zijn verhaal is volkomen vrij
van zelfbeklag (hij weet dat zijn soort
van tqd tot tijd in afzondering moet),
hij fulmineert hoogstens over de
lieden, die met honderdvoudigen buit
den dans ontspringen. Hij is aller
eerst een kwajongen, die als grootste
plezier kent, zijn eigen caféte hebben.
Dit gaat hem, als creatie, ook best
van de hand.
H:j heeft nu een kelder-cafébar
in Soho, grootscheeps de Döme"
genoemd, waar het een lust is hem
en zijn kornuiten bezig te zien. Hij
zingt al Ier dwaast, danst een goede
l) Undencorld, Trevor Allen,Fronto
Ltd. uitf/ace.
PAG. 9 DE GROENE No. 2998
t op-down on vorder treden er straat
zangers, buiksprekers on veel amateurs
op. Ken joodsoh krantenverkooper,
die prachtig hebreouwsche liederen
zin'jrt. de neger. Billy Banks, tusschen
11)11 on 11)1 J 0011 gezien ,,nummer" in
ros Den Haag on Itottcrdam, Molly,
tegelijk kelliiorin. zonder stom. maar
met oen boste voordracht. De
banjoen guitaarspelors /ijn zeer bekwaam
on hun Ithapsody in Blue wordt door
l'ot. van aanleg zeer rumoerige, ge
zelschap in volkomen stilte gewaar
deerd. En dit alles is geen ..make up",
want als do mannen goen zin hobben,
wordt or goen ..nummer weggegeven".
Het publiek
Charley heeft geen vergunning en dit
heeft het voordeel, dat er nouit
ploizierzoekcrs uit de nette kwar
tieren verschijnen. Het publiek is ge
mengd artistiek en toffe jongens; de
eeniiie, die er regelmatig komt en er
in de puntjes uitziet, wordt er ,,de
Engelschman" genoemd! Toegegeven
zij. dat dit caféoen unicum is, maar
in alle cafébars en clubs heerscht een
laissez-faire. in de achterkamers zitten
de ouderen ernstig te schaken of hun
drukproeven to corrigoeren, dichtbij
't raam besproken filmsterren in den
dop hun kansen over eindelooze
koffies. Kn what a bout Charley? Hij
zegt hot zolf in zijn boek. het is
wonderlijk dat iemand, die bet zwer
vend avontuur boven alles stelt, dit
altijd mot maanden opsluiting'moet
bekoopon. Kn daar zal hot wel bij
blijxt'n. .Maai zijn boek 011 zijn rare
facie, zijn dolle dansbeonen en linke
vingors zijn JSoho. de onverbeterlijke
verloren zoon. Tot slot nog een paar
voorbeelden van Kngelsche dioventaal
to bum = bedelen: to tick-tack =
kaartonsnijden: to dragit = een
las-tauto lichten: to hoist = oen privédito
ledigon: t o poko = zakkenrollen; a
spieier = spoolh< >1: a sorew = inbraak:
a ponse = souteneur: the front =
Piccadilly en omgeving: to be shopped =
do nor ingaan.
K. VAX JÏAVEXBKEK
LEVERT MEUBELEN
STOPPEN - TAPIJTEN
EN VERSIERINGEN
h&ecen
Amsterdam ? Rotterdam
UidschMtrMt 7 NoordblMk 85
den Haag Gro«nm«rkt 24
i-,