Historisch Archief 1877-1940
Boeken
Bedorven bloed
ALBERT HELMAN
Gerard Walschap
Gerard Walschap: Celibaat I)
LANliZAMEHIIAND begint zich
af te toekenen, wat eigenlijk hut
hoofdmotief is in al do romans
van Walschap. on wat maakt dat zu
ondanks hun uiterlijke verscheiden
heid toch zooveel innerlijke gelijkenis
vertoonen. Het is het determinisme
van do afstamming, de onontkoom
bare kracht die een ontwikkelings
reeks dwingt zich voort te zetten tot
zy haar eindpunt bereikt heeft, tot
aan haar absolute voltooiing, liet is,
als men wil, een eugenetisch probleem,
on zeer verwant aan dat hetwelk onder
vele andere meesters ook Zula stelde:
Kan er sprake zijn van een persoon
lijke wilsvrijheid, wanneer de psychi
sche structuur zoo gosd als de somati
sche door erfelijkheid bepaald wordt,
en dermate vastgelegd is, dat de om
standigheden haar niet meer kunnen
beïnvloeden, maar het integendeel de
psyche is, welke waarde en werking
van de omstandigheden bepaalt?
Het is de aloude kwestie van de
tnatc van onze wilsvrijheid, en deze
kwestie werd door Walschap niet eens
nieuw geformuleerd. 'Misschien is dit
juist zijn kracht, dat hij het probleem
met alle primitiviteit, in heel zijn
antieke ensceneering stelt. Tenslotte
maakt het geen verschil of men het
over Parcen, Xornen of een
Ohristengod heeft j of men Mektoub" zegt,
of lieer, uw wil geschiede". Telkens
weer is het een bekentenis van 's
menschen onmacht, van zijn geloof in een
kracht die niet te koeren is, waaraan
wij machteloos zijn overgeleverd, «n
waarmee de laffen, de diplomaten en
de kooplieden Jiet liefst zouden
pactoeren indien dat mogelijk ware. Soms
beelden ze zich dit laatste in, trachten
ze een geheele samenleving tot zulk
een tragie-comedio te forceeren, het
geen dan een walgelijke vertooning
vormt. E(o personages van Walschap
doen dit gelukkig niet ; zelfs de
zwakkelingen onder hen hebben een zekere
norsche eigengereidheid die ze sym
pathiek nmaakt. Zo gaan grimmig
hun voorgeschreven weg, in het volle
bewustzijn dat per slot niet 'zij 'de ver
antwoording dragen van het onver
kwikkelijke feit dat alles is zooals het
is. Ze zijn allen, zelfs de kerkschon
onder hen, in de uiterste en beste zin
goddeloos. ZQ zijn in hun ontzaglijke
eenvoudigheid, in hun
bloed-gebondenheid welke geen transigeeren kent,
de regelrechte tegenvoeters van
Dostojëfski's romanfiguren, die trotsch
overeind staan van vrije wil en geloof
in de mogelijkheid te pacteeren met
hun godheid:
Xijgh en v. Ditmar . N.V. 1034.
CJeeii wonder dan ook, dat Wal
schap steeds minder pcrsona grata is
bij degenen voor wie hij zijn boeken
mogelijk toch in de eerste plaats be
doeld heeft. Zij die mot transcenden
tale illusies leven, voelen instinct
matig waar govaar schuilt voor hun
zelfverzekerdheid. Ik ken geen zeld
zamer menschensoort dan dat het
welk zich zonder kompas en zonder
ster op de wyde oceaan der ervaringen
durft avonturen, wetend dat de
onderstroomingen ons tóch voeren waar
heen ze willen....
Doellooze avonturiers
ON DE R dezulken is ook geen zooge
naamde heldhaftigheid moer mo
gelijk. Zij zijn allen even groote helden,
of liever: oven doellooze avonturiers.
Zij zijn menschen bij wie geen enkele
vezel verhoornd of afgestorven is.
Maar de een heeft nog krachtig, vitaal
bloed, hij kan het leven aan, en zijn
kinderen kunnen van alles tot stand
brengen; bij de ander echter, is het
bloed reeds verschaald en bedorven,
het vermag niet meer buiten het
. lichaam te treden en in andere cellen
nieuw leven te verwekken; Wat er is,
leeft compleet, gaaf in zijn soort, maar
als een eindproduct naar zijn con
sumptie, zijn uiteindelijke vernieti
ging toe.
Walschap geeft steeds de voorkeur
aan romanfiguren die min of meer
bohept zijn met bedorven bloed. Dit
geeft ue sombere, hopoloozo onder
toon aan zijn boeken. Hij zou, om
eenzijdigheid-on valschheid van voor
stelling to vermijden, een fel contrast
moeten stellen tusschen de determi
natie door de ziekte,1 en die door de
gezondheid van het geërfde zielscom
plex. Want het leven streeft evenzeer
naar haar bestendiging als naar haar
vernietiging; juist in deze
dubbelwaardigheid ligt alle tragiek besloten.
Bij Walschap echter is de ondergang
van zijn figuren vooralsnog meer som
ber dan tragisch, meer luguber dan
ontzetting-brengend".
Ziet men naar de vorm, dan valt
niets dan goeds te zeggen van ,,Celi
baat". Het is sterker, procieser on nog
gedrongener dan Walschap's vorige
werk. Hot bezit ook niet meer die
ideologische weifelingen die mij meer
malen bij hem stoorden. Do kracht van
deze roman is zijn on-willekeurigheid;
hij loopt af met de wetmatigheid van
een machine. Het is ingenieurswerk
en geen aesthetorij, behalve op oen
heel enkele plaats waar de auteur de
bekoring van het zuiver poëtische
niet heeft willen weerstaan; bij de be
schrijving van het leven en de dood
van den ouden dorpspastoor. Maar
zelfs dat zal hem de verloren bewon
deraars niet doen terugwinnen.
Celibaat" stel ik ook hoogor dan
Walschap's andere boeken, omdat
naar het slot toe, de hoofdpersoon
daaruit opeens veel grootere propor
ties dan de gewone krijgt. De
opzweepende gebeurtenissen van de wereld
oorlog doen het tempo van zijn groei
vortiendu bbelen; met razende snel
heid ijlt hij zijn einde tegemoet, en
deze noodwendige verhaasting geeft
de laatste episode van het boek een
zeer groote spanning.
Walschap is een der weinige
Nederlandsche schrijvers naar wiens verdere
ontwikkeling men nieuwsgierig is,
omdat er zeer weinig van vooruit te
zeggen valt. Voorioopig draait hij, hoe
virtuoos dan ook, in een betrekkelijk
kleine kring rond. Maar ziet hij kans
daaruit los te breken, dan zal hij spoedig
genoeg een der belangrijkste roman
ciers van deze generatie kunnen zijn.
NEDERLAAG TEGEN
DEN DOOD
H. Marsman: Porta Nigra.
De Gemeenschap.
HOEWEL het groote beschrij
vende gedicht Breeroo, dat
de eerste af deel in g vormt van
den bundel Porta Nigra, en de deelen
Terugtocht en Hemelsblauw getiteld,
betrekkelijk veel variatie in de mo
tieven bieden, valt het niet te ont
kennen, dat Marsman's laatste poëzie
zich hoofdzakelijk concentreert om
het eeuwig raadsel van den dood.
Reeds in het vroeger verschenen
Witte Vrouwen (1930) was de dood
het vraagstuk dat hem rusteloos
vervolgde, dat den dichter hanteerde,
doch het aspect van den dood blijkt
bij vergelijking der beide boeken sinds
dien totaal veranderd. De ontwikke
ling van Marsman's visie op liefde,
leven en dood en de vei-schillende
wijzen, waarop hij zich achtereen
volgens tegenover deze verschijn
selen, die de afmeting van een onont
koombaar, soms dwingend, verterend,
dreigend fatum aannemen, heeft ge
steld, laat zich het eenvoudigst
demonstreeren aan de vergelijking van
de gedichten Afscheid uit Paradise
Hegained en uit Porta Nigra. Beide
het leven, evenzeer verlangt. In
de afdeeliiig van den bundel, die
denzelfden titel draagt als het boek,
vindt hij een directer contact met
den dood, wordt het leven ervaren
als een verband waaraan de dood
een onherroepelijk einde bereidt. Ver
langen naar en afschuw voor dit
einde, dat afscheid beteekent van
veel dat ons lief is, het leven zelf
in de eerste plaats, wisselen elkander
af. Al impliceert gehechtheid aan
het leven nog geen levensliefde, in
den zin van optimisme en
levensbereidheid, de dood rukt uiteen wat
als levende eenheid gegroeid waa
en zonder pijn niet kan worden ver
nietigd, terwijl vroeger de dood ver
zoening en opheffing van de begren
zing bracht. Deze twee opvattingen
markeeren zich het sterkst in de tegen
stelling tusschen het begin van het
gedicht De Overtocht H uit Paradise
Regained en het eind van Maan
nacht uit Porta Nigra.
de dood heeft mij samehgelegd ?
met het teedere witte kind....
en:
Zoo liggen wij naast elkaar
als tweelingen, sluimrende kindren
zullen wij elkaar niet meer vinden
dan zij mij dood ??? of ik haar?
In Porta Nigra nemen Wiüiam
Blake's Gates of Paradise (uit het
motto voor De Overtocht II) de
gedaante aan van déZwarte Poort,
den weinig uitnoodigenden toegang
tot het land van. den dood, die ons
meer bedreigt dan dat hij hemelsche
heerlijkheid belooft; al wenkt ook
het Nieuw Jeruzalem, de vrees voor
het afscheid en de aarzeling, die de
angst voor den tocht begeleidt, wegen
zwaarder. Als een zwarte engel keert
de dood in deze verzen terug, maar nu
..zonder blinkende rusting of zwaard,
PAG. 10 DE GROENE No. 2999
H. Marsman
zyn prachtige en overtuigende
specimina van zijn poëtisch vermogen,
van zijn onweerstaanbaar romantische
natuur tevens; heb eerste formuleert
streng de noodlottige gescheidenheid
van man en vrouw, voortkomend
uit beider onvereenigbaren aard, die
hun bewuster wordt naarmate zij
elkaar dieper bereiken en inniger
verstaan; het tweede zingt helder
en meesleepend van hot afscheid
van twee gelieven, als gevolg van
den dwingend verleidenden lokroep
des doods.
Marsman heeft den dood in ver
schillende gestalten leoren kennen.
Het Woord gestalte"' drukt, strikt
genomen, het wezen van den dood,
zooals hij hem heeft ervaren, niet
juist uit. Plastiek, exacte verbeelding
en het scheppen van een zichtbare
contour zijn nooit Marsman's treffend
ste kwaliteiten geweest; zijn. diepe
toon, de doordringende formuleei-mg
van zielsstaten en de onweerstaan
bare kracht van zijn rhythme vooral
gaven altijd aan zijn werk het karak
ter van sublieme poëzie. Zoo verscheen
hem de dood eerst als een paradijs,
een hemelsche belofte; daarna als
aardsch verschijnsel, noodwendig ge
volg onzer sterfelijkheid, en als toe
stand van het ontzielde lichaam;
ten slotte, in Porta Nigra, als macht,
als bedreiging met een staat, waarvoor
men in het leven bevreesd is en waar
naar men, uit verbittering tegen
CHARI
MAAR WANNEER ÓÓK ?
,.De leiding der N. S. B. heef t niets.
maar dan ook volstrekt niets gedaan,
dat dezen maatregel zou rechtvaar
digen." (Mussert)
,,De schrijver heeft niets, m.d.o.
te vertellen." (N.R.C.)
Van die hooge verwachtingen is
niets, m.d.o.n. terecht gekomen."
(N. Haarl. C.)
..Bij die vluchten mag niets, m.d.o.
letterlijk n. aan het toeval overgelaten
worden." (O.H.C.)
,.Als roman heeft dit boek niets,
m.d.o.n. te zeggen." (N.R.C.)
PLAUDERSTÜBCHEN
Verdekt opgestelde infanterie gaat
voor." (Gr.)
Twente, waak op t" (Ing, H. P.)
Hoezee! Komt begeesterd te
zamen." (Ons Toon.)
De zekeringen van het electrisch
licht waren losgedraaid." (N.R.C.)
Zij verlief t zich hartstochtelijk in
Alcxander Stavinsky." (H.D.) ?
Het werk is uitzichtloozer ge
worden." (N.R.C.)
NAASTING
Daartegen beschermt hem naast
uitwendig het Wetboek, innerlijk
hun maatschappelijke traditie."
(Hand. Ned. Jur. Vér.)
Naast uw liefde voor waarheid
en schoonheid brandt gij van liefde
voor al wat Hollandsen is."
, (Min. v. O. Versl. N.R.C.)
Naast deze waarde eener groote
bijeenkomst, zijn er vraagstukken, die
zoo n iet op te lossen zij n." (Ons Toon.)
zwart en stil aan het eind van de
laan"; hij stelt zijn verontrustende
vragen en verdwijnt, als de onwil
om hem te volgen blijkt, de heugenis
achterlatend aan zijn lied, dat rond
blijft waren als het lied van een
vogel, die fluit uit een wolk". Tot
eindelijk de lokstem van het Nieuw
Jeruzalem het verzet verlamt en
het afscheid zich moet voltrekken.
Ofschoon Porta Nigra enkele gedich
ten bevat, dio geheel staan op het
hooge peil van zijn vroegere bundels
(.Slapende Vrouw; liegen: en het
moedige, overtuigende gedicht Aan
Anton van Duinkerken), toch draagt*
Marsman's laatste wevk niot moor
de signatuur van zijn oorspronkelijke
kracht; het rhythme mist te vaak
zijn -klemmenden. dwang, de ver
betenheid heeft herhaaldelijk plaat»
gemaakt voor een soms sloopende
berusting of de erkenning van do
onmacht om het leven te aanvaarden
ot' den dood te kiezen, ilet zich ver
lengend rhythme legt van deze on
zekerheid onmiskenbaar getuigenis
af. De verbitterde felheid van enkele
korte gedichten en de Volle roman
tische toon. van een paar strofen in
grootere verzen heft het bedenkelijke
hiervan niet op.
Trots en verwoedheid, en een moed als
men zelden bezat,
zij verdwijnen in een onstilbaar ver
langen
a Is de scliaduw des doods wast....
Zoo is het.
D. A. M. BIXNENÜIJK
VARIA
,,De Prinses, die een grijze bonten
mantel en een, zwarte muts met dito
veer droeg, zag er opgewekt uit."
(N.R.C.)
Dus niet zoo sjagrijnerig als ge
wone bruidsmeisjes.
,,Do yqu want leurn English?
Read than this. Wilt u ngelsch
leeren, stapt u dan naar Mr. Smit aan
de Houtstraat; geeft u zonder aarze
len op. Do it now. Only than is it
good." (De Zandv.)
As is'so must go, tjxan but
lovelier not.
Primo kon nog vrijwel geen woord
ngelsch." (Hbl.)
Maar, dacht hij, ik ken het
leeren.
CORRESPONDENTIE
D. te S. Dezer dagen lazen, wij
J n ,,De Telegraaf" herhaaldelijk van
Duitsche voistinncn en vorsten, die
overgekomen waren. Nu treffen we in
dat blad weer een foto aan van Prinses
. Juliana in gezelschap van den ,,vorst"
en vorstin" zu Bentheim und
Ste'infurt. Kan .ik het bericht over het
hoofd hebben gezien, dat in
Duitschland de republiek is opgeheven, dus
dat daar weer vorsten regeeren ? Of
moet ik aannemen dat de redactie
van een groot blad niet weet, dat een
Duitsche Fürst" bij ons prins"
heet?
'Antw. Ik denk, dat de Telo -raaf
Propaganda bedoelt.
T tekening van Charles E/k uit: Albcrt
Kuyle, Tusschen Keulen en Parijs"
KORTE RECENSIES
Albert Kuyle, Tusschen
Keulen en Parijs. W. L. en
J. Brusse N.V. Rotterdam,
I934.
, ligt de weg naar Home, en al die
dien weg wil volgen, moet de manieren
verstaan van den vromen wandelaar",
(blz. ló).
j'Su dit houdt heel wat meer in dan
u of ik, die nu, vele jaren van verlangen
Rome mochten bereiken, wel beseffen.
Kuyle beseft het. als hij zegt: ,.lk
geloof niet. dat voor ons nog het
Volledig geluk vari de pelgrimage is
weggelegd. Dat is een privilege ge
worden voor de eenvoudige n van
harte, i»n misschien, voor hen die onder
het denkend hoofd een branderder
hait dragen dan het onze". Dit
boek. dat de schrijver bescheiden aan
kondigt als: ..vluchtige notities uit
een te veel beschreven land", is een
verrukkelijk boek geworden ! Een
boek vol geestdrift, vol intelligentie
en ironie: een uiterst gevoelig boek,
dat veel te denken geeft over heden'
en verleden, en dat in de/en tijd van
negoties dubbel weldoend is, omdat
het hot boek is van een vroom
mensch. De talrijke voortreffelijke
illustraties van Charles Kyck sluiten
zich bijzonder goed bij den tekst aan
W. v. K
Elsa Kaiser. Laat mij niet
alleen. Veen's Uitg. Mij.
N.V. Amsterdam (1934).
HET zou niet noodig zijn veel
woorden aan dit boekje te ver
spillen, als niet aan vorig werk van
deze schrijfster hier en daar een vrij
gunstige bespreking te beurt was ge
vallen. Ofschoon dit laatste boekje
misschien iets minder flagrant slecht
is, is het toch zoo hopeloos banaal,
zoo vol psychologische fouten, grove
onmogelijkheden en valsch sentiment,
dat het telkens uiterst lachwekkend
aandoet. "NV. v. E.
RECTIFICATIE
ONDER het opschrift Gênante
Bewondering" in de Groene van
17 November becritiseert do heer
Heiman o.a. een monografie Willem
Kloos en de Dichtkunst"; volgens
genoemden criticus zou dit werk ge
schreven zijn onder den kennelijken
schuilnaam Khouw Bian Tic."
Hier is geen sprake van een ,.kenne
lijken schuilnaam." Khouw Bian Tic
is de naam van een begaafd
Chineesch student, die voor eenige jaren
aan de Nederlandsche Handels
Hoogeschool te Rotterdam studeerde.
De bccritiseerde monografie werd
door dezen Oosterling (tusschen
aanhalingsteekcns volgens den heer
Helman) tijdens zijn doctorale, studie in
de handelswetenschap geschreven.
De heer Khouw Bian Tic woont
thans te Semarang.
L. DE KLEIN-SLTJITEIIS.
Ad-m'* N.H.II.S.
VRAAGT VOOR UvV
WON l NGINRICHTING
ADVIES EN CATALOGUS
AAN L.OV. TE OOSTERBEEK
_QF HAAR FILIALEN
meubelen
FA F. SINEMUS
Leidschestraat 2O-22
A M S T E R D A M-C.
UITGEBR. COLLECTIE
ULSTERS
VANAF Fl. ^57.50
Onzen Indischen Abonné's
wordt verzocht het abonnementsgeld
1935 (zeepost f 10.-?; per mail f 13.50)
tijdig te voldoen, zccdat wij
VOOR 1 FEBRUARI 1935
in het bezit daarvan zijn. Na dien
datum wordt anders over het bedrag
gedisponeerd, verhoogd met f l.~
incassokosten. DE ADMINISTRATIE
Wee/schen van het
goede het beste...
daarom gebrui
ken we .altijd
de practische en
uitmuntende
MAGGI5
BOUILLON
NEDERLANDSCH PRODUCT
IN KWALITEIT AAN DE SPITS
Een ding is zeker
Uw Haar
" heeft behoeffe A
aan
Silvikrin
Stopt den haaruitval, doet
het haar groeien en ver
wijdert de roos. Tegen kale
plekken en
kaamoofdigheid. Maakt de hoofdhuid
sterk, gezond en vitaal.
Zet een flesch op Uw waschlaf el
Tjerko Gashaarden
Nederlandsch Fabrikaat
De voordeelige
warmte b ro'n!
Prijscourant op aanvrage
G. J. de Koning & Zn.
i . ? , . ' '
Keizersgracht 447 - Amsterdam C.
Tel. 32457 - Opgericht l 739
r AG. II DE GROENE No. 2999
?r
t J
'< t
.;
ii.
i\
f
i»
?i
f»
.IS'
f K 'i
\
i" V ?'><