Historisch Archief 1877-1940
l
l
^HLÜl
BAL^'"
l
,'T* .
HET UIVERNEST IN DEN POLDER
Indrukken van een bezoek aan Neerland's eerste luchthaven
Slechts een wil schenkt
den mensch vleugels
WIJ hebben nu weldra de hul
diging van de vliegers van
de l'iver en ik hoop dat hot
(iemeentepersoneel dan vrij zal heb
ben. ..."
In een helder moment plaatste een
van onze Raadsleden deze opmerking
over een onderwerp, dat buiten den
Raad warempel algemeene belang
stelling geniet, zoo maar pardoes mid
den in de beschouwingen over
Amsterclam's begrooting. De vermetele
werd door den voorzitter natuurlijk
onmiddellijk tot de orde geroepen.
Daarvan staat niets in de stukken !
't Is geen algemeen praatje, maar alge*
meene beschouwingen....
O zoo !
Blijf bij uwe stukken, geachte voor
zitter. Dat spel ligt reeds lang aan
stukken, en geen verstandig mensch
neemt meer de moeite de brokken te
lijmen. Met-, zonder- en over uw
begrootingsstukken heen is de Uiver
met een vracht Van frissche gedachten
in ons midden neergestreken. Kn we
hebben ons met- en. zonder uw toe
stemming, allemaal even vrij gemaakt
om voor die kranige kerels ..Hoera !"
te roepen. Hetzij op Schiphol, hetzij
op straat, hetzij op kantoor, op fabriek
of zelfs op de zeer talrijke gemeente
lijke bureaux. klonk dwars tegen elk
geheiligd stukwerk in. die onparle
mentaire kreet ..Hoera!" Och. het
was met de eerste keer dat de
Amste-rdamsche Haad zich jegens het vlie
gend element tot de orde van de
veilige zetels bepaalde en het zal ook
wel niet de laatste keer zijn geweest.
Wie het laatst lacht ....
Werd de heer Manassen niet in dit
gezelschap weggelachen toen hij
in 11)17 voorstelde inliet
planZuidrekening te houden met den aanleg van
een vliegveld? En toch werd een paar
jaar later Schiphol reeds door Oorlog
aan de burgerluchtvaart in bruikleen
afgestaan. In 1J»20 vertrok van Am
sterdam uit zelfs het eerste post vlieg
tuig naar Engeland, zonder dat zulks
in de ..stukken" van de begroot inj;
vermeld stond. Het
..most-nietmagge". en het werd niet eens een
mislukking. Want in 1021 volbrachten
van der Hoop c.s. den eersten lucht
sprong Schiphol-Batavia en was
eieen ..ComitéAmsterdam Vlieghaven"
onder leiding van dien lastigen heer
Fuld, die niet eens op zij ging voor het
machtsprobleem tusschen twee kibbe
lende departementen van Oorlog en
Waterstaatvmaar bovendien het
vliegschuwe gemeentebestuur ook nog zou
overtuigen van de noodzakelijkheid
om Schiphol in gemeentebeheer te
nemen. Die malligheid kwam zelfs
in de stukken" en Fuld kreeg zijn
zin ! Sindsdien heeft Koppen de eerste
post naar Indiögevlogen, werd Schip
hol een technisch model-geoutilleerde
vlieghaven, met geregelde Europeesche
en nationale diensten, en volbracht
Smyrnóff het Pelikaan-Kerstrecord.
Bij de foto's Het bestudeeren van
de weerkaart vó^r het vertrek; het aan
boord dragen der scheepspapieren"
voor de vlucht naar Indie (twee
tasschen vol officieele paperassen) ; wat
de bij nacht vliegende piloot ziet: niets
dan' de lichtende knoppen en wijzer
platen van zijn instrumentenbord.
Daar komt als een juichkreet uit
drie werelddeelen, die elkaar in drie
. dagen vonden, onze zegevierende
l* i ver terug, en heel Amsterdam roept.
met heel Nederland ..Hoera J" Ont
houd dien kreet goed, mijnheer de
voorzitter, want 't was meer dan een
..praat je" of een versleten formule voor
zekere chronische plechtigheden. In
het ..hoera" voor de Uiver kunt gij
den hartslag beluisteren van een
nieuwe generatie, die een nieuwen tijd
heeft ingeluid. Uelukkig dat wij Am
sterdam's burgervader buiten den
Raad van een andere zijde hebben
leeren kennen. Hoor luie de heer de
Vlugt op Schiphol, dadelijk na
delanding van de Uiver, zich tot zijn
collega van Albury wendt, om hem
inderdaad namens de geheele burgerij
voor een sportieve daad te huldigen.
Ilour hoe de burgemeester aan het
diner het woord richt tot de vliegers
vrouwen, die bij het weer/Jen' zelfs
voor ministers gingen. Daar sprak
een regent als mensch uit het volle
hart van 't leven, en liet een
geringeloorden ..voorzitter" mét zijn
raadsstukken, de levenlooze stukken.
Waar een wil is. ...
Wie den geest van Schiphol wil be
grijpen moet zich niet bepalen
tot een zitje op de terrassen, een kijkje
in het comfortabele restaurant, of een
vluchtigen blik op dienst borden, kaar
ten en grafische voorstellingen, waar
uit de piloot bij voorbaat afleest onder
Welk weertype hij zijn vlucht zal vol
brengen. Kn zelfs niet tot een bezoek
aan de radio-technische afdeeling.
waar hij wel het geloof, maar toch
niet de wijsheid deelachtig wordt.
lioe de expert tikkend, luisterend.
vonkend en doovend de navigatie van
elk vliegtuig in de lucht instrueert en
het zoO noodig naar den grond loodst.
Wie als leek den geest van Schiphol
wil vntten. aanvaarde de techniek als
een onfeilbaar supplement op een
kerngedachte, die het best is weer te
geven in de formule: tflcchta een Tl'j/
achenkt tien niensrh vleugels. Niet zoo
maar eens oen willetje uit liefhebberij
.of eigemvijslu id. maar n Wil, on
tembaar en ondeelbaar. Die Wil werd
tijdens de ooilogsjaien gebwieii uit de
sfeer van Soesterberg.
Het Nederlandsche militaire
vliegkamp bleef tijdens den wereldkrijg
??vrijwel geïsoleerd. Vóór 1011 hadden
eenige fanatieke pioniers heldhaftige
pogingen gedaan per ballon'of vlieg
tuig het luchtruim voor een vrede
lievend verkeer te veroveren, door
enkelen bewonderd en door velen be
spot, want de massa geloofde nog niet
in den vliegenden mensch. De oorlog
joeg in moordend tempt) de
vliegtechniek omhoog. De spaanders vlogen er
af en enkele verdwaalde» stukken
kwamen ook in Nederland terecht.
Daar deed Soesterberg haar voordeel
mee, want onder leiding van v. Hëyst
en Versfceegh werden deze
buitenlandsche toestellen als leermateriaal
gebruikt voor een dertigtal militaire
piloten, met de simpele opdracht:
leer vliegen", volgens het sobere
recept door niet te willen vallen".
Tot deze self-made vliegers behoorde
ook de Lt. A. Plesman, een fantast, met
te positieve visie geladen om in nega
tieve wilskracht bevrediging te vinden.
Maar 1018 opende voor het Neder
landsche vliegwezen slechts negatieve
perspectieven: wat verouderd
buitenlandsch materiaal, een leege schat
kist en een apathische publieke opinie.
PAG. 16 DE GROENE Ne. 2999
Vit deze negatie schiep Plesman's
.vil den modernen Vliegenden
Holander.
Met de E. L. T. A. won dezft
-terko wil de massa -?men zag en
l verd gevlogen door de E.L.T.A.
uggereerde hij de vestiging van de
N'ederlandsche Vliegtuigenfabriek te
Vmsterdam d.w.z. eigen productie
. u plaats van vreemd afval en
, ia de E.L.T.A. werd hij leider van
Ie K.L.M., in toomelooze energie
Holland opvoerend naar de
wereldvlucht des vredes.
Een kapitein!
Een dictator? Ja en neen. Neen in
den zin van een zelfzuchtigde
despoisme, dat slechts willekeur kent om
?igen grillen te bevredigen en als
zoo!anig volkomen on-Hollandsch. Ja,
u den zin van de oud-Hollandsche
ruditie: ,,Eên kapitein op n schip",
naast CJod schipper op zijn schip,
die. ,eiid in onwrikbaar vertrouwen de
? arende gemeenschap, om
onvoorvaardelijk gediend te worden. Die
. arende gemeenschap der lucht is
M-t vliegtuig, met levende- en doode'
.iding.
Ken nheid, door n wil
bej'ieerscht en bestuurd, in ontembare
f Irit't lot slagen, in ondeelbare
ver; i ut woordelijkheid het risico
aanvaarili-nd. Dat is het groote en sterke
.principe van Plesman's idee. de die
ii'-nde leider, die niet beveelt alvorens
u'-leerd te hebben om zelf te
gehoor.amen.
Dat is het beginsel waardoor de
-??rvice van de K. L. M. wordt
ge'Lrageti. en dat isdegeest'dienmenuok
i erugviiidt op haar bureaux,
vlieg\ elden en in alle geledingen van haar
personeel. Eertijds was het v. d. Hoop,
-isteren Smyrnoff, heden Parmentier
u morgen piloot N. Maar zij allen
/.ijn getogen en gevormd uit n en
HMi/.elt'den wil, den wil om dienend
v oor de gemeenschap iets te bereiken.
Onverzettelijke wilskracht
Het is deze onverzettelijke uils
kracht, die ook de algemeene
instructie voor vliegtuigbestuurders
Bepaalt. Een paar lotse grepen:
...De dringende eisch van veilig
heid in het luchtverkeer moet niet
?i Heen gedurende de vlucht zijn (des
vliegtuigbestuurders) handelingen
beheerschen, maar verplicht hem
eveneens tot een nauwgezette voor
bereiding van iedere vlucht. Ook zijn
levenshouding bviten de diensturen
moet het stempel dragen van groote
verantwoordeiykheid gedurende den
vliegdienst". En verder: De vlieg
tuigbestuurder is verantwoordelijk
voor zijn materiaal.... voor den
dienst van zijn bemanning.... en
voor de passagiers en de lading, zoo
lang deze aan hem zijn toever
trouwd."
Dat is de algemeene basis, waarop
«Ie piloten weten waar zij aan toe zijn.
Londen-Melbourne !
E on monsterrace, een extra nummer,
dat extra instructies vereischt?
Een vaste, uitgebalanceerde wil be
geeft zich niet in experimenten.
London?Melbourne is niet anders dan
een Holland-Indiëvlucht, ine.t een
Engelschen kop en een Australischen
staart. Sla de instructie vóór de Am
sterdam-Bat ivia route maar op. en
de Uiver" kan starten:
Het doel van de vlucht is het
veilig overbrengen va'n de lucht post.
passagiers en lading.... Het reis
plan is de grondslag voor het uit
voeren der vlucht. Afwijkingen van
de reisroute zijn alleen toegestaan
indien dringende omstandigheden
(Albury !) dit noodzakelijk maken....
waarbij met goede
hotelmogelijkheid voor de passagiers moet wolden
rekening gehouden. Versnelling van
het reisteuipo is slechts toegelaten,
zoolang het vliegtuig vertraagd is
ten opzichte van het geldende reis
schema".
We weten nu allen hoezeer Pannen
tier op het hart was gedrukt zich aan
het reisschema te houden., waarin
zelfs voor een noodlanding was voor
zien. .
We weten dat de wil van de
K.L.M, te sterk gesteld was, om zich
door een zinlooze jacht naar de
haaien van de Timorzee op sleepdrit't
te laten nemen. We weten dat we
hem desondanks in den nacht van
Albury geweldig hebben geknepen en
we weten ook dat de taaie wil die
overwon tot een deliiium van geest
drift heeft gevoerd.
Die wil was in dit geval de in. de
idée-Plesman gestaaiden wil van
Parmentier. Deze kapitein deed zijn
plicht: leve Parmentier l En: hoera!"
déUivor is weer op het nest .Schiphol.
PKEM'O
'-VA 'TWvv ?
O O * O,
Het bord met fnededeelmgtn voor piloten op Schiphol
UIVER-PËtNZING
TOEN Koene Dirk Parmentier
jongstleden Woensdag zijn
blikken Viver. op Neerland's
dierbren gi'ond deponéei'de. had dit
Californische vliegtuig met zijn
Betuwschen naam heel wat op zijn
kerfstok.
Het heeft er kans toe gezien, lieden
enthusiast te suddereh. wier
dofperkamenten kaken sinds het
kroonjaar geen jubeltoon geslaakt hadden.
Vier en twintig soorten
Uiverspeldjes verschaffen een srelardeerden
ki'entonbol aan duizenden stumpers
in den lande.
Slijterijen, wier tapkranen' bijkans
verroest waren, werden schielijk in
de Viver" herdoopt en sindsdien
schuimt het gerstenat rijkelijk over
de toonbank.
l'iveikoekjcs, uiverdoekjes.
uiVei. hemden, uiverwol,
Uiverpetten, uiverdasscn, ui
vercocktail, uiveiTo'l (film),
Uivermarschen. uivermoppen,
uiverpijpen, uivei schoenen,
Uiverkleppers, uivérborden,
uiverboorden, uivei-zoenen (vlug-goed)....
Heizigers, die altijd neg een beetje
angst voor vliegen hadden, werden
door de Uiver" van hun 'huiver
verlost.
Immers wanneer de K.L.M, zonder
radio, zonder benzine en met een dot
ijs op de vleugels een keurige
nachtlanding kan draaien op een drassige
renbaan, dan is zoo'n tocht van
Schiphol of Waalhaven naar Croydon
een hapje, een stapje....
Heel Nederland uivert.
Maar ook buiten onze landsgrenzen
heeft deze gestroomlijnde vogel iets
achtergelaten ! Kijk maar eens naar
die daverende headlines in de New
York Times": Flying Dutchmen reach
goal, en blader maar eens door die
stapels Scandinaafsche. Duitsche en
.Engelsche kranten. Overal wordfc
ons land samen met de K.L.M.
gonoemd. Want dat heeft die Uiver
voor de heele wereld nog eens plechtig
bezegeld: Nederland en K.L.M, zijn
n !"
(ielukkig schijnt de aanval van
Douglasteria", waaraan ecnigc
BritHchc buren sukkelden, niet van
ernstigen aard te zijn.
B. PRINSKX GEERL1GS Sr.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN 126:
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANOSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
PAG. 17 DE GROENE Ne. 2999
''l'