Historisch Archief 1877-1940
r
Verzamelen
! i
a
>
l
i l
't
l', h
MIJN EERSTE GRECO
Uit de mémoires van een
Hollandschen Kunsthandelaar
Vit is het eerste van een serie arti
kelen, die d f heer A. Vecht uit sijn
rijke ervarin<j r oor De (Sroene"
zal schrijven. Hel métier van
kunsthandelaar is in tioone mate avontuur
lijk, doch die hel beoefenen sijn
er slechts zelden toe te krijt/f n. hun
ervaringen aan hel papier toe te
vertrouicen. Des te meer verheugt
het ons, den schrijver bereid te
hebben yevowlcn zijn ntêtnoirea a«n
..De (traene" al te staan.
Met Jan Musch in Spanje
op de schilderijenjacht
W AAK DR lezer, bent u als
goed Hollander horigolaar?
Hoeft u wel eens in onze
mooie Noordhollandschc poldervaar
ten gehengeld op karpor? Kent u de
sensatie van den ..beet." van den
..opsteek," van hot vastslaan. van
den tot op het laatste oogonblik ris
kant blij vonden kamp mot don ster
ken, strijdvaardige»! viscli en ten
slotte van het binnenhalen van den
buit;'
Welnu, zij, die de sensatie en
genoujjlen van een succesvolle
karporvanjrst kennen, kunnen zich ook een
goede voorstelling maken van de
jacht op een antiek kunstwerk.
Kr /i j n vele punten van overeen
komst. Kr zijn veel ..liefhebbers." die
hét vrij wat eenvoudiger vinden om
de viseh bij het pond bij den leveran
cier te koopen om /<? thuis onder
..Vorspiegehinj; ei nor falsehen
Tatsarhe" den 'gonooden . gaston oj) te
disschon. /ij kennen noch «Ie
geiiougten. noch do sensaties, noch den trots
van don hengelaar, .die na een ge
duchte proeve van geduld liet geluk
heeft met een goede vangst thuis te
komen.
Zij zijn gelijk liefhebbers van kunst
werken, die mot eon goed gespekte
beurs ter veiling eonor beroemde ver
zameling komen en or de stukken
naar hun keuze uitzoeken en koo
pen. Do aankoop is dan oen kwestie
van het bezit van hot ..stomme gold,"
waarvoor bijna alles te koop is. Vooral
wanneer er bij het stuk eon expertise
is van den oen of andoren
..kunstgeleerde" denkt do kooper altijd
zeker te zijn van een goeden buit
wat in vele gevallen later niet eens
zoo zeker blijkt te zijn.
Deze koopers kennen de geneugten
niet van den ,.all-round sportsnian".
Voor de echte kunstverzamelaars.
vooral voor de nu bijna uitgestorven
soort van hot klassieke type is het
opsporen, het verwerven en zelf, liefst
dü-ect onder den arm mee naar huis
brengen van een kunstwerk een edelo
sport: riskant, maar altijd vol roman
tiek en dikwijls zeer sensationeel.
Vroeger placht ik gedurende de
zomermaanden mot mijn vriend Jan
.Musch. die ook voor de andere
takken van kunst als de zijne zoo
vool interesse heeft, dikwijls een reis
of wandeltocht in oen of andere
vreemdo landstreek te doen. Indertijd,
toon hij zijn prachtige rol in hot
Spaansche tooneelstuk ..De passie
bloem van Bénavonto" speelde, ging
hij eerst eo.nigo malen naar Spanje
om hot volksleven meer van nabij
te bostudeeron. Op n van die reizen
vergezelde, ik hem. Wij genoten zeer,
doch probeerden ook hol nuttige aan
het aangename te paren. .Vis kunst
kenner bob je altijd oen waakzaam
oog. Je kunt nooit weten, hoo je op
een of andere wijze iets kunt ont
dekken.
Avontuur in Toledo
WIJ zwierven langs do hooge
oevers van de Taag, die zich
tientallen meters onder ons door het
landschap slingerde. Kon kleine
dwergaehtige Spanjaard van het type,
zooals wij dat vun «Ie schilderijen van
Volasquez kennen, oen nifto. mot oen
trrooton blauwen bril om zijn zieke
trachoom-oogon tegen het sterke zon
licht te beschermen, begeleidde ons.
Hij was vol trots op zijn schoone oude
stad. In eon stortvloed van woorden
waarvan wij meer dan de helft niet
begrepen, vertelde hij ons van de
bezienswaardigheden oiv de historie
van Toledo, de Joden, de Mooren,
(ireeo.
Nadat wij een klooster on andere
bezienswaardigheden hadden gezien,
vroeg ik mijn begeleider of er in
Toledo ook antiquairs waren. Hij
bracht ons in allerlei winkels, waar
do toerist zijn geld kan kwijtraken aan
nietswaardige snuisterijen u la Marken
on Volendam. doch eindelijk begreep
hij. dat wij wat beters verlangden.
Zoo kwamen wij ten slotte in een
soort bazar: nog nooit zagen wij zoo'n
groot aantal heterogene zaken bij
elkaar: dolkmesson, piano's, blikken
fluitjes, kruidenierswaren,
kinderspeelgoed, kleeren. een allergekst,.
mengelmoes van nieuwe en tweede
hands goederen: van antiquiteiten of
kunst echter geen spoor. Maar nadat
wij onze wenschen kenbaar hadden
gemaakt, bracht de eigenaar ons in
een soort privé-vertrek achter den
winkel, waar hij er blijkbaar voor
zijn pleizier een verzameling oudheden
op na hield.
Nauwelijks hadden wij onze neuzen
(ze mogen er zijn) binnen de deur van
het vertrek, of wij snoven de be
ruchte traditkmeele geur van liet
Spaansehe burgermans interieur:
knoflook domineorend, dan de
zoetweoêgeur van de onmisbare
Iiaarpomado. wantsen en wierook: daarbij
was alles in een schemerig halfduister,
«io'j al een schijnbaar onmisbare
eigenschap van het Spaansche
intolieur. Kn toen ontwaarden wij boven.
op en onder elkaar liggend, staand
of hamrond duizondorlei voorwerpen.
alles onder oen laag klefferig vuil oa
stol' bedolven. Tot ons geluk waren
onze wederzijdsdho oegaas thuis ge
ldeven: een heldere llollandsche huis
vrouw had er bepaald den geest
gegeven.
1 Op het spoor
EU was een bont gezelschap' van
waardolooze prullerijeii. maar ook
.dingen.'die de moeite waard, waren.
'nader bekeken i t*, worden: Homeinsche
en l'hoonieischo opgravingen.
Moort;eho tegels en Spaanscho majolica'».
moest fragmenten; teekeningen, pren
ten, schilderijen van alle tijden, veel
Spaansc'ho .barokke ivoren en ge-.
polichroomde 'houten beelden van de
Madonna en de. heiligen. Kr hingen
bepaald mogelijkheden in de lucht;
Musch had het ook in (Ie gaten. Wij
waren als twee goed gedresseerde
jachthonden, die wild roken. Eén
schilderijtje, .onmiskenbaar van de
hand van .thora les.... koest.', kalm '
blijven, niet al, te lang kijken, niet
te lang in de hand houden, kalm
neerleggen:...... komt in aanmerking;
een XVIde eeuwsche Catalaansch
glazen bokaal;.... komt in' aanmer
king; twee Spaansche primitieven óp
goudgrond:.... komen ook in aan
merking, maar het is alles nog niet
je-dat.
Doch toch onder dit alles moet er
icta 'zijn. ik voel het. het kan niet
anders, dit is beslist je jachtterrein.
De man van de zaak. waarschijnlijk
Mansportret van El Creco, waarvan in dit
verhaal sproke is
De schrijver met Jan Musch op
avontuur in Toledo
een analpbabeet (er zijn er tien
duizenden in Spanje), maar uiterst
intelligent, heeft een ..intuïtie", dat
kun je zien aan- de soort dingen, die
hij verzamelt.
Kr komt een niet te beschrijven
prettig gevoel over mij. een zeker
magnetisme werk*> ik ruik de kwalijke
geuren niet meer, alle dingen stralen
voor mij een licht uit, ik geloof, dat
er iets gaat gebeuren. Dan opeens
schuifel ik langs een tabouret; er ligt
een schilderij op zonder lijst. Ik word
opmerkzaam, ik word aangetrokken,
het magnetisme werkt sterker, de
dobber beweegt zich, ik heb beet,
oppassen, even kijken.... dan opeens
de schok van den opsteek. Is 't moge
lijk? Ja 't is raak eon Oreco.
Koest, hou je kalm. Musch kijkt toe
..Kerel, beweeg jo niet, hou je
strak!" Onnoodig iets te zeggen, hij
is zoo kalm als een Indiaan en toch
weet hij. dat or iets aan de hand is.
De intelligente Spanjaard houdt ons
strak in de gaten. Doorloopen. verder
kijken. Ken aardig heiligenbeeld, maar
iiiet heel bijzonder. We hebben vrij
wel alles gezien.
Onze Spanjaard vraagt of er Jets
x*an onze gading bij is. Ik begin hern
te polsen, vraag de prijs van enkele
willekeurige voorwerpen. Spanjaarden
? overvragen dikwijls heel erg on oen
koop kan meestal,eerst na veel loven
en bieden worden afgesloten. Ik kan
niet zeggen, dat de prijzen erg over
dreven waren. Ik begon nu de tafel
te ontruimen, plaatste er de dingen*
die voor mij in aanmerking kwamen.
gezamenlijk op' on vroeg hem den
prijs van dat alles.
Spaansche handel
DIKN kregen we nog lang niet te
hooren, eerst kwam er een po
tische ontboezeming in klankrijk
Spaansch over al het schoone, dat ik
had uitgezocht^ Het duurde lang, heel
lang; er scheen geen eind aan te
komen, vooral over hét schilderij, dat
beslist een.... Greco was ! Daar
had je het. Nu moet ik erbij zeggen,
dat het schilderij uit een brand gered
was en hoewel het aan den uitersten
rand van den achtergrond door het
vuur was beschadigd en het er daar
door zeer haveloos uit zag, wist ik,
dat dit zoo goed als niets te
beteeketien had. Het portret van den man,
die er op afgebeeld stond, was, hoe
wel haast onzichtbaar door de lagen
vuil, ongetwijfeld in goeden staat. Dit
zou later bij reiniging ook blijken,
PAG. 18 DE GROENE Ne. 3000
' v''i» *»?'" v\sa'
Hagenaars en Amsterdammers
TWEE PERIODEN IN ONZE SCHILDERKUNST
D K verei'uiginiïto* het vormen
van eene openbare verzame
ling van heden-laagsche kunst
te Amsterdam viert haar zestigjarig be
staan. Daar ik reeds een t ijd lang groote
belangstelling gevoel voor de daden
dezer vereeniging en ook voor de daden
van haar president, wien het mij lijkt
niet aan gezag te ontbreken in de
leiding van het Museum, waar de
vereeniging haar gezamelde werken
tentoonstelt (dat is: in het Stedelijk
Museum te Amsterdam) ben ik gaan
luisteren naar de rede, door den
president gehouden bij de opening
der tentoonstelling en heb mij afge
vraagd , na het aanhooren dezer
officicele redevoering of de liefde tot
de moderne kunst bij den president
wel zoo groot was. als hij meende
ons te moeten doen gelooven; de ge
toonde verzameling geeft daarvan
toch voor een klein deel maar een
bewijs. Maar ik heb gemeend, zoo ik
tegen deze assertie van den voorzitter
bezwaren kon opwerpen, deze
bezWaren tot later te moeten bewaren,
en mijn houding nu te moeten vast
stellen, in de eerste plaats, tegenover
de hier tentoongestelde werken. Deze
houding kon toch zijn die van den
kritikus of die van den beschouwer
van zeker twee perioden in onze
schilderkunst, de periode der
HaagKche School en de daarna komende
periode der Allebéers enz., met nog
enkele afzonderlijken. Ik wil mij van
daag beperken tot de beschouwing
van de z.g. twee perioden.
Twee scholen
WIJ allen weten langzamerhand
wel wat de lïaagsche School in
onze schilderkunst heeft beteekend.
wanneer wij daarbij de Amsterdamsche
Hagenaar-naar-de-factuur, Breitner,
zooals het behoort, en ook Bauer
rekenen. Do Haagsche School, die
der landschapsehilders vooral, is een
schildersfhool. die zooveel natuur
lijke schilderseigensehappen van ons
ras heeft, vertoond, dat zij, nmaal
erkend.,'ons steeds eigen moest blijven.
Hij is een school, zoudt ge moeten
Keggen, van een pantheïstisch
natuurbeschouwen, van een bezielde nat uut1,
waarin de mensch zeker niet als
centrum, nis beheorscheml centrum
geldt (dat begint bij Breitnet-!) maar
als een, met die natuur meelevend
element. De Haagsche schilderschool is
de school van de natuur als een
ademend wezen, en al haar pogen is
de natuur in kleur als zoodanig
te doen gevoelen. De factuur
deiHagenaars moest dat uitwijzen ! en
haar open natuur wordt gegeven door
een open werktrant; (ie zichtbaar
gebleven toets is daarvan het schilder
technische bewijs. Zij is dikwijls de ?
grijze of de zilveren school genoom!
geworden (Weissenbruch, Marissen,
Mauve enz.) omdat zij al haar kleuren
schikte, tot zij een grijs of zilver
werden; ge zoudt haar daarom
realistisch-romantisch allicht het zuiverst
heeten. Zij is dat in velerlei schakee
ring, en het spreekt van zelf, dat
bij een school, waarin zooveel per
soonlijkheden worden ondergebracht
het eene dan het andere meer naar
voreu komt; Albert Xeuhuys. is b.v.
dikwijls meer realistisch dan roman
tisch en bij hem triompheert dikwijls
een bij de anderen zeldzaam oranje.
De verzameling in het Stedelijk
Museum geeft, met restricties, van de
Haagsche School voldoende vertegen
woordigingen. Zij schiet voor mij
tegenover Weissenbruch nog te kort;
tegenover Mauve verrast ze in een
aantal werken, waar Mauve, die voor
ons dikwijls wat schraal en ijl werd,
ons verrast door dieper omhulling en
door diepere kleur. Breitner is niet
volkomen genoeg te zien gegeven
(wel in een figuur b.v.). Hij. de
grootste der Hagenaars, de hevigste
stadsgezichtenschilder, zooals Weis
senbruch de edelste is, kon met
klemmender teekeningen zijn ver
tegenwoordigd.
De Amsterdammers
WAS het een natuurlijk ken
merk der Haagsche .School
alles-met-mekaar te geven, de
Alle-bccrs waren van een andere, ook
Hollandsche gezindheid: zij maalden
meer om de uitdrukking der stoffen, ze
waren realistischer; zij waren, als alle
realisten, de schilders van binnen
naar-buiten. Hieruit volgt dadelijk.
dat Bauer bij de Hagenaars te
rekenen is (een opiumschuiver ver
tegenwoordigt een bi/ondere phase in
hem). De Anisteivlamsche Allebéers
waren meer uit op het 'détail, «ie'
maar op dit moment was het in mijn
voordoe!.
Eindelijk kregen wij den prijs vun
alles te /timen' te hooren. Musch 011
ik mimeerden pmiisoheïi schrik. Nu
was do beurt aan mij. Ik maakte hem
attent op de gebreken en vroeg hem
gewichtig', of hij garant stond voor
de echtheid en of hij een expertise
had. Kr was natuurlijk geen expertise
en hij garandeerde niets, hij had hot
stuk zóó verworven eii zóó deed hij
het weer weg. Misschien, een voor hem
onvoordeolig. maar in elk geval een
/uiver standpunt. Opnieuw,begon hij
de loftrompet te steken, al liet hij
wat van den prijs zakken.
Musch begon kwasi ongeduldig te
doen en maakte aanstalten om heen
te gaan. Hij ging naar den winkel
vóór en begon op eon fluitje uit den
winkelvoorraad te spelen:
Dat gaat naar den Bosch toe,
zoete, lieve (ierritje.''
Nadat.ik,mij ook in den voonvinkel
begeven had en deed alsof ik vertrok,
?gingen opeens de onderhandelingen
vlotter ctt.de koop kwam eindelijk
tot stand; «Ie cheque werd geteekend,
enkele stukken, die we onder den
arm mee konden nemen (natuurlijk
vóór alles de tiroco, waar het immers
in hoofdxuuk om te doen. was) worden
ingepakt, een afspraak ..betreffend j de
verzending dor Overige dingen werd
gemaakt en we slapten de deur uit.
Iedereen was gelukkig, de vorkooper
met zijn chemie, do gids met zijn
extra belooning en niet hot minst wij
beidon.
Dien avond Vonden wij
geitenvlecsch in olijfolie /olfs heerlijk en de
vurige Spaansche wijn dreef de zalig
heid ten top.
De (ireco brachten wij niot zonder
angsten en beven over do Spaansche.
Fransche, Belgische on llollahdsclie
grenzen. Hot was de eerste' (ïrocó, die
ik naar onr land bracht.'Later volgden
er meer.
Na thuiskomst werd het schilderij
met de uiterste zorg ontdaan van de
eeuwen vuil, dat het bedekte en
werd in al zijn glans en glorie hersteld.
Het stuk prijkt nu. nadat 'hot nog
tweemaal na mij van eigenaar ver
wisselde, in do prachtige verzameling
van n rijken kunstmaeceen in....
Amerika.
A. VECHT
A. van Dobbenburgh: De gemartelde
Hagenaars meer uit op de gemeen
zaamheid, niet op de afzomlerlijkheid.
De reactie (dat is altijd zoo) der
Allebéers was dus een volkomen
logische reactie: de Haagsche' School
was uitgeput; de Allebéers waren te
verwachten. Keer- en weer-keer:
witzas het ooit anders l' Deze waarheid
wordt vuurt durend in do geschiedenis
der schilderkunst bewezen voor'wie
zien kan en vuur wie kan denken.
Van tl ie Amsterdammers van Alleb
«uitbreken voor een Amstérdumsche
verzameling te groot getal. Waar i*
Allebé/.elf!' Wel is er Bastert (ietwat
een twijfelgeval) Dyssolhof (boeiend
«(oor No. '>'2. in het café) de specia
list «iel1 vis.si'hen tusschen do oVoiigoi
Poggenbeok (kon n'og curieuzer'!)
Tholeii (de Amsterdammer.' dit- i/» il>
tncexlc zijner schilderijen tot een
? Hagenaar ' word is'.goed vertegen
woordigd) Voorman is te /.ion zooals
hij is: n bloemstuk heeft vóór hem
Veel stemming; Witsoii (van hem ini.s
ik voorstellingen uit Londen!)..
Ik behoef hier toch niot vast te
stollen, wanneer ge deze .opsomming'
der Amsterdammers na gaat. dat ik
zeer sceptisch terecht bleof bij dos
presidenten verklaring over de mo
dernen. Ze zijn inderdaad afwezig.
Aanwezig zijnde meer afzonderlijken
als de sensuoelo. mysterieuze M. Maris;
Jozef Tsraëls (niet voldoende).de pure
romanticus: Bosboom (eigenlijk de
classicus) met fraaie kleine
toekeningon; Jongkind met zijn levendige
frischheid, Suze Kobertson, do tra
gische (én voorbeeld); Toorop, de,
decoratieve; Versier, de hevige
colorist (niet voltloende) on Willem de
Zwart (onvoldoende).
Ge ziet, er zijn tekorten genoeg
bij alles wat er te waardeeren is.
Ken artikel met detailcritiek lijkt
mij noodig na deze algemeeno be
schouwingen. Ik zal dit dan ook
schrijven.
PLASSCHAEUT
Toegepaste kunst
HOUTSNEDEN
Aart van Dobbenburgh
\/OOK hot wrange oorlog.-book
..I.imgtmi>" van Franz de IUckt_r i'X.V.
van I.oghum S!ateru>' Uïtg^\er>inij.
te Arnhem) heelt ..-tin! .m D'./>''<. u!>i'! t.1//
eenige treffende houtsiudeu en vignetten
vervaardigd.
Het verhaal behelst hot beeld van don
modernen mensch'. li-vetld tusschen twee
werelden: die van tien oorlog en den haat
en die van den vrede on do liefde.
De eerste lumtgravure heet ,, tl e Ge
martelde". Men ziet l.on.-rinas op een
kist zitten, met gebogen hoofd in diep
gepeinzen.
De moede handen rusten op de
knieën met links ccn geweer en rechts
een kruis, als symbolen dier twee
werelden waartusschen het lijden vau.
Louyiuus gesteld is.
De tweede houtgravure geeft hem weer,
geknield, met het hoofd gedrukt in den
schoot ecner publieke vrouw. Prachtig
is hier de taal der vier handen, want
hóezeer wist van Dobbenburgh de siecr
te treffen van de Backer's diep
inenschelijke relaas" van een Vlaamschen
soldaat die ten oorlog ging en hoezeer
ook is in uiterste beperking dor middelen
veel uitgedrukt.
Evenals, in Laatste Nieuws" van
'K. G. van Heusden (in dezelfde
serieuitgave verschenen en eerder door mij
besproken) blijkt dat men ten opzichte
van den verluchter dezer boeken geen
betere keuze had kunnen doen, want
het tragische ,,ligt" van Dobbenburgh
en inderdaad ontroerend zijn dan ook
zijn houtsneden, welke tevens een tech
nisch meesterschap verraden. .
O. v. T.
i ;?
PAG. 19 DE GROENE No. 3000