Historisch Archief 1877-1940
n!
l
:)
T
r
EEN OUD-INDISCH
HUISHOUDEN
M. H. Székely-Lulofs
De bi'uaitftle ach r!j tuier r tin
? ,l!nbb?r". ..Kcc'ie" en ../><;
an'lere HV/r/»/" begint mei tut
artikel //m/r uietlcu'erkiny uan
,./>r (Iroene"
A IJS een huisvrouw naar een
vreemd, land of een vreemde
streek trekt, is gewoonlijk haar
eerste gedachte, hop z»l ik daar het
huishouden doen, wat voor hulp zal
ik daar hebben, waar haal ik de melk.
de boter, het vleest1 h vandaan? Man
nen trekken gewoonlijk hun schou
ders op over deze wat zij noemen
bekrompen zorgjes. en dat is ook wel
te. begrijpen van het manlijk stand
punt uit, dat een zooveel groot er ter
rein overziet dan juist dit enge
gebiedje van huis-eii-tuiii. maar dan
vergeten zij. hoe vaak juist dit huis
en-tuin een hulp of een stoornis kan
worden in lui n strijd om het bestaan.
J V regelmaat in het huishouden is
noodig: als het huishouden hokt en
stokt, is daarvan dikwijls de uitwer
king vér te voeleii: onder het werk van
den man door golven deze helpende
of storende elementen. En liet is
daarom, dat de zich verantwoordelijk
voi-lfiule vrouw al vóór het betreden
van het nieuwe leven haar hoofd
breekt over al die. slechts schijnbaar
kleine, problemen.
Laut ik beginnen met wat voor m ij
op dit gebied <V>nmaal begin was. Dit
ligt ver teruji., haast twintig jaar. en
ook in dien tijd ligt. hetgeen ik hier
beschrijf over een oud-Indische huis
houden in de hoofdstad van
Neerland's koloniën.
Ik was opgevoed in Holland, in liet
groot e. en omslachtig bestuurde huis
van mijn grootmoeder. Wat wist ik
van huishoudelijke problemen? l^at
ik eerlijk zijn: niet veel ! Kr waren
twee dienstboden, een werkster en een
knecht voor ..feestelijke gelegenheden"
Ik wist. dat er moeilijkheden, waren
als: ongemangelde tafellakens en
scheefgevouwen servèlten.d
ienstmaagden, die. geen muts wilden dragen,
schoonmaak van volgepropte, antieke
porceleinkasten, waarbij ziel en zenu
wen een groot e rol speelden, diners
in-de-zaal-met-den-knecht, die gelijk
stonden aan een kabinetscrisis, maar
toen ik in Batavia mijn moeder ging
bijstaan in haar Indisch huishouden.
dwaalde er geen enkele van de door
mij hierboven verdedigde zorgen door
mijn hoofd: ik was er te jong en tu
onervaren voor. l k arriveerde op Java,
ik nam van mijn moeder de verant
woordelijkheid voor de huiselijke be
stiering over. en ik vond, dat de
menschen in Holland heusch wel een
beetje erge drukte maakten van dit
werk. Maar nu. nu ik twintig jaar
ouder ben en in allerlei landen mijn
huishouden heb gedaan, in de binnen
landen van Sumatra, in een groot e'
stad in Australië, op een Australische
farm. in Budapest. nu weet ik, dat
dat huishouden-doen in den ouden
tijtl op Java een aristocratische
sinecmv wat», een hooghartig
oppei-tutzicht van niets-doen.
l>at huishouden, tóen. op Java, in
liatavia.
Ken groot, marmeren en steenen
huis, nog uit de tijden der Oost
Indische Compagnie. Met iets van res
tanten glorie uit die gloiierijke dagen:
/ware. witte pilaren in de veranda.
marmeren galerijen, koele,
duistergehouden. ontzettend groot e kamers,
een dorp aan bedieiuleiivertrekken,
een emplacement aan stallen, twee
vleugels paviljoens voor logé's. een
kilometer aan keukens en
provisiekamers. Twintig bedieiidenkamers
stonden er leeg, negen waren bewoond.
In de stallen: verschimmelde groot
heid, vervliegend aroma
vanpaardenmest en ammoniak, over de leege plan
ken vloeren, de leege ruiven: in het
koetshuis, een kazerne gelyk, t>n
schamele, zwart gelakt o,
Amerikaansche automobiel, die met
benzinestank pardoes alle geuren van wagen
smeer en rijtuigdekken had verslagen.
Een tuin als een park, luw en vol van
dichte schaduw, eeuwenoude heilige
waringins. roodgestamde
koningspalmen, wijde grasgazons. Wat was hier
de deftigheid van grootmoeders huis?
Ken armelijke welvaart naast de rijke
pompeusheid van groot scheii durf.
Hier ademde het nog naar onbetaalde
specerijen, naar muskaatnoot, naar
kruidnagel, naar peper: naar zee
vaarders goud. In den schemer van
de statige waringins. in de koelte van
de marmeren galerijen, rondom de
machtige, blanke zuilen, lag de/e
adem.
Negen Javaansche bedienden
H IK H moest ik het huishouden
doen. Xcgen Javaansche bedien
den regeeren on naloopen. Na de
ochtendkoffie. om zes uur. als het nog koel
was. het baden. Zonder een gebod of
woord werd jt' alles aangedragen?, do
geurige koffie op een blaadje,, je hand
doeken zeep naarde badkamer. Actief
werk was: het afrekenen met kokkie.
do oude. verschrompelde keukenmeid.
als ze nu;t n-gulden-vijftig naar «Ie
passar. de? markt was geweest en thuis
kwam. bepakt «-n beladen als een
lastezel. ni"t uihaar hcnootligdlu'dcn voor
de uitgebreide, dagelijksche rijsttafel:
kippen en vleesch. twaalf soorten
groente, twintig soorten specerijen.
gouden bananen, donkerpaarse
mangistans. cit roengele pompelmoes,
parelblanke rijst, groot e. groene kokos
noten'.
Xegen bedienden regeeren en
nalooperi: was er'ooit een scène, een
crisis? Xee. Het ging alles vanzelf.
zonder gerucht, zonder hapering. Daar
was de oude ..Sp'en."., eerste
huisjongen.'oiidó. rimpelige Javaan niet zijn
afdroogdoek over zijn schouder als
waardiglk'idsinsigne. vijfentwintig ja
ren bij ons in dienst, stokoude major
domus, die op zijn voorzichtige blooto
voeten door de schemeringen van het
koelgehouden huis schuifelde, on
eindig langzame schim, die onhoor
baar alom tegenwoordig was, overal
zorgend, overal wakend, toezicht hield
eigenlijk op de andere geruchtlooze
schimmen, die het werk deden m het
groote huis: do oude kokkie voor haar
houtskoolvuui'tje. waarboven ze mot
haar bévorige, langzame handen het
oneindig uitgebreide middagmaal be
reidde; de tweede huisjongen huis
knecht met zijn bezem en stofdoofc.
met zijn emmer, en dweil in de wijde
marmeren galerijen, de beide sierlijke
bontgeklee.de baboetjes dienstmeis
jes -r- in de talrijke slaapkamers, waar
geen manlijke bediende toegang had,
de dikke, oude waschmeid. die met
opgeschorte sarong en uitgezakt lijf
als een vette eend rondploeterde in
een' van de ongebruikte badkamers
tusschen stapels dagclijksch
waschKokkie, bepakt en beladen als
een lastezel, op de passar
Wereld in
ROMANTISCHE schippers in
vroeger eeuwen ontdekten op
de bodem der zee de ..dode
stad" Vineta, rijko koopmansstad der
legende, die sinds haar ondergang in
de diepte der wateren een bedriegelijk
schïjnleven leidde omdat geen levende
ziel haar prachtige paleizen bewoonde
en geen mensenvoet haar brede
straten bewandelde. Jlet was een
dode stad, en dood zoals zij is do
kleine wereld achter de toonbanken
en talageruiten van onze
speelgoedmagazijnen. een zee- komplete wereld.
technisch haast even geacheveerd als
de grote wereld waarvan zij een even
beeld wil zijn til slechts wachtende
op de handen en gedachten van
kinderen om uit haar
Doornroosjesslaap wakker te .worden en tot leven
te komen.
Is het niet een
merkwaardignaïeve en ietwat groteske manier van
..voorbereiding tot het leven." dat
het grootste gedeelte van wat wij
volwassen mensen onze kinderen in
handen geven om mee te spelen een.
zo cxakt mogelijke nabootsing is van
? onze gebruiksvoorwerpen, van de
int ernationale trein, kompleet- niet
emplacementen, tot het doorzichtige
Japanse teekopje? Vreugde afin do
materie, gepaaid aan een niet te
loochenen gebreU aan f a nt a-zie schiep
deze leidende gedachte bij de
speelgoedproduct ie: maar alle fantazie
keert ruimschoots terug bij de
uit.iffrkinf/ der fabricage, die geen enkel
object en geen enkel detail heeft, ver
geten, en zo haar kleine konsumenteii
op de meest volledige manier inlicht
omtrent de materiële wereld
waarmeezij later te maken zullen hebben. Ik
geloof echter, dat deze
speelgoedwereld uit hout. verf. papiermach
goed. dat zij op funeste en Indische
wijze schoonsloeg op haar geribde
waschplahk en dan te drogen hing in
den blakende n zonneschijn, die het
eigenlijke reinigingswerk nioest doen;
de beide tuinliedeiu. die nooit anders
deden, dan in eeuwig rhythme met
een lange bezem van palmbladnerf
blaren opvegen in de met eeuwig blad
volgedwarrelden tuin: en tenslotte de
laatste, de niet bij dit huis-en-tuin
behoorende. geheel uit den toon vallen
de inlandscïie chauffeur, die aan het
Amerikaansche. levenslooze,
traditlelooze monster poetste en pompte en
romantische spoken verjoeg met
onnoodig motorgeraas en knalpotgeplof.
Assimilatie met de Oostersche sfeer
HUISHOUD EX'? Wat was het
eigenlijk anders dan je assimileer
ren met deze sfeer van het groote
Oosten, waarin de atmosfeer stond van
het groote Westen als een zwijgend er
kende en geruchtloos gediende Macht?
.Ik liep er rond. in dat oude huis. in dat
oude park, in mijn ritselende, gebloem
de sarong. in mijn sneeuwwitte* met
rijke kanten omzoomde kabaai.op mijn
fluweelen, goudbestikte stofjes; mot
PAG. 22 DE GROENE No. 3000
zakformaat
en metaal ons volwassenen minstens
even veel plezier doet als de kinderen
voor wie zij is bestemd. Wij zien
immers niet alleen het mechanische
gebeuren in een ingenieus op
gebouwde vliegveld-etalage die tip
een schuingeplaatste aluminiiunplaat
Schiphol in vogelvlucht te zien geeft
en niet eens de rijen wachtende
auto's op de Uiver-dag vergeet, maar
vooral worden wij ontroerd, door de
imitatie-in-het-klein van wat voor
ons de realiteit is; en als daarnaast
een gezelschap van wollige bruine
beertjes een perfecte mechanische
modelboerderij bewerkt en gebruikt,
waarin de machinaal gemolken koeien
gemoedelijk hun. hoofden schudden
boven de gevulde kribben, waarin
de meesterknecht do melk karnt in
liet modernste model centrifuge, en
waarnaast een .Shell-pomp automa
tisch melk afgeeft aan hongerige
berenbaby's, dan poost de Amster
damse zakenwereld op weg naar de
beurs enige minuten voorde-ruit van
het grote warenhuis, en men ziet hier
in de middaguren een schare van
zeer serieust* heren met uiterste ernst
de gang van zaken .bestuderen.
En de kinderen zélf. voor wie dit.
alles is bestemd? Ik geloof dat wat
hen treft afhankelijk is van elke
individuele aanleg 1*11 van het moment
en de wijxc waarop zij met iets in
aanraking worden gebracht. X<>
gebeurt het erg vaak dat. de gelukkige
bezit ster van een poppenhuis met
kompleet ingerichte kamers, waarin
niets is vergeten, met een tuin en
een prachtig verzorgde keuken zich
met niets anders wenst bezig te
houden dan met het rose stukje zeep
in de badkamer en dat ecu lange
electriseho trein met volledige stations
spee/goedbeestjes van
Metz & Co. (Liberty)
gebouwen niet zoveel indruk maakt
als het in- en uitladen van boom
stammen op een goederenwagen die
een partij hout moet vervoeren. Jlet
n of ander detail is het, dat hier
vaak om een voor ons onbegrijpelijke
reden treft en associaties opwekt,
terwijl het kind onverschillig blijft
voor het geheel. Vaak ook wordt de
belangstelling en liefde geprikkeld
door een verhaaltje, een opmerking
die bij het geven van een cadeautje
is gemaakt: een pop. een beestje
worden begiftigd met een naam, of
men vertelt iets van hun lotgevallen,
karakteriseert het gtschenk, brengt
het tot leven en geeft er in het eerste
moment een persoonlijk tintje aan.
dat de instelling van het kind voor
he*;l zijn (meestal korte) levensdmu'
bepaalt.
Hij grotere kinderen is het de
factor van het zélf-doen. di<- een
grote rol gaat spelen: een mecanoiloos.
waarmee men allerlei ingewikkelde
konstrukties kan makt n geeft daarom
een zo komplete b-:*vredighig. Toch is
in het algemeen het BUcces van een
bepaald stuk speelgoed van tevoren
bijna onberekenbaar: wij kunnen de
instelling van. liet kind alleen met
onze intuïtie benaderen, en hebben
dan nog grote kans er vlak naast te
xi.jn, omdat het voor mis. die al zo
lang in de grote Wereld leVeli even
moeilijk is ons te bewegen iu de
wereld in zakformaat als voor het
klein»* meisje uit het sprookje, dat
pas door het konijnenhol de wereld
der dwergen kou bereiken nat'at een
goede fee haar .met. haar .toverstaf
had aangeraakt en y.ij tot hel formaat
.van moeder's ving»-rhoed verschrom
pelde.
EI.LÉX KA1IX
mijn sleutelmandje aan mijn arm, do
imposante blos sleutels in mijn hand.
die ontelbare, vertrekken en ruimten,
provisiekamers, paviljoens en kasten
konden ontsluiten; ik liep daar rond.
in de schaduw van ons grootsch
Xcderlandsch Verleden, met aangeleerde
oostersch zachte schreden tussclien h>t
geruchtlooze werk van lichte bruine
handen en lijven, ik liep daar rond als
een slotvrouwe in haar burcht, hier
kijkend, daar keurend, een enkel
woord aan deze, een kleine waarschu
wing aan gene, tusschen de stille
waringins en de bloedroode
palmstammen, tusschen het eeuwige, zachte
gebezem van tle tuinlieden, ik liep
langs do eindelooze leege stallen en de
eindeloöze leege bediendenkamers en
al het werk groeide en gebeurde van
zelf, eiken dag weer gelijk, eiken dag
opnieuw, er waren teedere handen voor
het breekbaarst porcelein en nog te
derder handen voor kleine kinderen.
er was nooit en nergens een probleem,
zelfs niet dat van stukgeslagen en
kapotgebloekt waschgoed, want dat
.aanvaardde je met de fataliteit van
liet Oosten, dat eiken dag opnieuw
voor een belachelijk luttel bedrag een
rijken disch te voorschijn tooverde.
waaraan ongeteldc. onverwachte gas
ten op. elke seconde konden aanzitten.
Kr was nooit stagnat ie. nooit een hape
ring, hot ging alles als een oeroude
wereldorde, waardoorheen de
immerzorgende schim waarde van den ouden
..Spen", ontstaan, en vergroeid met
ons huisgezin, voor allen en ovei 'alles
wakend en voor de huisvrouw geen
anderen huisarbeid overlatend dan
op stille voeten te gaan door den dag,
met het zacht gerinkel van sleutels
in haar hand.
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROKIN 126:
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
DAME*-$K1PAK
"MONTAFON"
BRUIN 5KI-GABARDIKIE
POSTRCK. 24/8 T?LEF. 3-413O
PAG. 23 DE GROENE No. 3000
Voor MOEDER:
Een mooie moderne doos met
fijne Droste-bonbons en een
letter M.
Voor VADER:
Een doos Droste-Pastilles
de P. van Pieter.
en
Voor Zus:
Een doos chocolade-blaadjes
van Droste en haar vóórletter.
Voor de beide broertjes:
Hun naam in
DROSTE-letters.
Zóó ziet het lekkere verlanglijstje" er
uit bij de menschen die weten wat heer
lijk is: DROSTE. En het komt goed uit, dat
de Droste-prijzen alweer verlaagd zijn.
Verlaadde prijzen der Drostt-lttttn.
ca. 250 Gram ca. 150 Gram
75 ets. 45 ets.
ca. 75 Gram
23 ets.
DROSTE
MMMiNJiLOXMJUWtU^IMmil.w*"»»»*'^"»^"»'»'»»»*»,'1! ?"" ? ?"?' >?*? i PP "
Spaart plaatjes voor het album Java I"