De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 1 december pagina 16

1 december 1934 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

1 l l Iti i Het kladschrift van Jantje Tegenover den nood der benarde gemeenten staat [zelfs St. Nicolaas ,'machteloos'. . .'. Radio-Reclame MELIS STOKE Teekeningen Harmsen van Beek E EX van onze uruote dagbladondernemingen heeft onlangs het aardig denkbeeld gehad den luisteraars door de radio een suoti intiem kijkje, of liever een hoor-tje te geven van haar bedrijf. Men hoorde, BOO duidelijk alsof men er bij stond, de telefoonjuffroiw in actie, de redactie in vollen werkijver. de drukkerij en zetterij in haastig bedrijf en tenslotte de courantenverkoppers in hun actueele doch niet gansch welluidende solo-partijen. Hiermede is de eerste stap gezet op een schier onmetelijk terrein, dat de ongeloofelykste mogelijkheden biedt. De bedrijfsreclame door de radio is nog niet eens in de kinderschoenen, ze .gaat op sokjes. Maar vracht u eens. wat we straks te hooren zullen krijgen. Denkt u eens aan een radio-reclame voor een onzer machtige nationale industrieën te Schiedam. Wat zal er een boel aardigs hoor baar te maken zijn uit do jenovei,. mee In de paskamer ...» eerste klas omroep-scuff 'ij.' vervolgens uit <l«- a-fdeelini; waar de kruiken en flossrhun gevuld worden, daarna uil. de verkoopsiifdeeling en tenslotte, want dat hoort er evengoed bij als de courantenjongens, de bittertafel dooi- de radio. Uat zal nog eens een sloteffect zijn van onvergankelijk realisme en den hoogsteri humor. Een gelegenheid bovendien om de laatste aardig heden zou gemakkelijk in te voegen als dat bij een omroepveleeniging nooit het geval is b.v. tü^schen een Mengelbergconcert en een lezing over de Fauna en Flora van de Wadden eilanden. ... Dan de reclame uit een bekend mode hu is. Natuurlijk krijgen we eerst de afdculing waai in de japonnen worden gemaakt. Do onderlinge gesprekken tusschen de naaisters worden en passant meegenomen, maar waar het om gaat dat zijn de geluiden van de draden die door het oog dor naalden worden gestoken, de machtige dreun der naaimachines en het knippen der scharen. Vervolgens worden wij in het magazijn gebracht en hooren de ge sprekken tusschen de verkoopsters en de dames, tusschen de dames en haar echtgenooten, tusschen de echtgenooten en de verkoopsters. De omroeper gaat dan tot ons aller vreugde en wellicht niet tot ergernis van de klanten, mee in de paskamers en wat daar te hooren komt is eerst recht rste-klasse omroep-stuff. Krak.... zegt de te nauwe japon, en au roept de mevrouw die met een speld, wordt geprikt. Onderwijl gaat een opgewekte conversatie voort die ons eerst recht doet beseffen hoe coulant en aangenaam men in dit modehuis wordt behandeld. ; De omroeper beschrijft minutieus alle jurken die worden binnengediagen alsmede de speciale zorgen die worden gewijd aan elk figuur. Uiteraard heeft ook deze uitzending een realistisch slot, waarbij de thuis bezorging van de japon hoorbaar wordt gemaakt, de lof der huisgenooten, de zuchten en klachten van den echtgenoot die de rekening krijgt en tenslotte de snijdende op merkingen van de drie of vier aller beste vriendinnen. Een andere mogelijkheid is een reclame-uitzending uit een restaurant. Natuurlijk niet alleen maar de afge sleten tafelmuziek, maar ook het meer interne bedrijf, zooals de keuken met heir gezellig pruttelen en. blazen van pannen, het gezang der koks en de bevelen vau den chef. De wijnkelder, kenbaar aan het De oogen van Amsterdam kij ken door een bril van Schmidt J. M. SCHMIDT, opticien, Rokin 72 uit een reisbureau, waar tegenwoordig nog hoofdzakelijk retourtjes derde klas naar Utrecht worden genomen, of een bedrijfs-uitzending uit een weibeklant huwelijksbureau, waarin het zakelijk element aangenaam wordt afgewisseld met de ontroerendste be woordingen en een huiselijke idylle c.q. oneenigheid tot slot. We zijn immers allemaal brandend, gloeiend nieuwsgierig naar wat zich afspeelt achter gesloten deuren en vensters....? Welnu* laat de radio-bedrijfsreclame die nieuwsgierigheid bevredigen. De eerste stap is gedaan.... ... het licht geslorp bij het genot van crème en consommé... klokken door de kelen der' dorstige wijnknechts, en eindelijk het restau?rant zelf. Achtereenvolgens hoort rmen het aanprijzen der hors d'oeuvres, f het lichte geslorp by het genot van crème en consommé, daarna het vriendelijk getinkel der vischcouverts en zoo voort, tot en met de cognac fine en de daarbij behoorende ge luiden van vermoeid- en verzadigd heid. ? Schier onopsombaar zijn de moge lijkheden voor radio-bedryfsreclame. Men denke eens aan een bedrijfsuitzending van een groote bankinstel ling waarbij men genoegelijk aanwezig is bij conferenties over executies en credietgeving, alles begeleid door het zwijgende roesten van couponscharen' en het kraken van f inancieele situaties. Aan een radio-reclameuitzending INHOUD 1. L. J. Jordaan., Inderdaad. 2-3. Mr M. Kann, Vrede door macht, i Prof. Mr Dr A. C. Josephus jitta. Parlementaire perikelen. Dr K H. Mtskotte, Kart Barth afgezet. 'F.C. De eeuwige sentimentaliteit 4-5. Ch r. J. van Balen. De bloedige strijd om den Gran Chaco. W. v. d. F Elzen, Verboden toegang". Charlvarius. Rijmkroniek, 6-7. J. C. Fraenkel, Amsterdam's raad huis. Ir H. van Heljst, Java. suikerindustrie. 8-9. Albert Heiman, Komitadji's en Vogue..?Charivaria, Dr. W. H. van Laren. Droomen zifn bed rog. 10-11,.!. Rlemens-Reurülag. Kinderboe ken. Nieuwe uitgaven. > 12-13-114. C, van Wessem, Arabella. L. J. Jordaan, Bioseopy. Tentoon stellingen. 15. Mr B. C. O., Huwelijkswaardeering. L. J. .ïordaan. In memoriam, 16-17. I. Rona, Moderne schoonheid. R. van Ravenbeek, Bruiloftsmaskerade. 18 19. A. Vecht. Verzamelen. Alb. Plasschaert, Schilderkunst. O. v. T., Toegepaste kunst. 20. C. A. Klaasse, Internationale handel aan banden. Frans Hazeveld, Majesteitsschennis. 22-23. M. H. Székely-Lulofs, Een OudIndisch huishouden. ??E. Kahn, Wereld in zakformaat. 24. Carla Engel, Grand Opira". W. WIJnaendts Francken-Dyserlnck, Niet vernietigd. 26-27. Presto. Het kamp der kampioenen. Dlplo Docus, Op de gereserveerde". Ch. Roelofsz, Tijdgehooten. 28-29. Henr. van EIJk, Hoe van 't een 't ander komt. Ik zeg", -r Letter raadsel, f30. Jantje. Melis Stoke, Radio-reportage. PAG. 30 DE GROENE No. 3000 VOORDEEL v«oi U ARBEID v»or diiixemlen Als U thans tegen de belangrijk verlaagde prijzen, een Ford koopt, bevoordeelt ge U zelf en duizenden andere Nederlanders. U ZELF, omdat U nog nooit zoo goedkoop een Ford kocht als nu mogelijk is. ANDEREN, omdat U daadwerkelijk meehelpt in het koude jaargetijde meer menschen werk te verschaffen in onze fabriek aan de Hembrug en in de aanverwante bedrijven. FORD STELT U DAARTOE IN STAAT! Want elke Ford-automobiel biedt U thans, voor nog minder geld, meer betrouwbaarheid en comfort, meer zuinigheid en snelheid. l»B LAAGSTE I'KUKBN in ilc geschiedenis lier Poril-faltrick PERSONEN-AUTO'S V-8 Tudor de Luxe . 1500.Tudor de Grand Luxe ... . 1575.Fordor de Luxe 1600.Fordor dp Grand Luxe .... 1700.Coupé6 ruiten de Luxe . . . 1475.» Coupé4 ruiten de Grand Luxe . 1625.* Victoria Coupéde Grand Luxe . ' 1550.7 pers. Sedan de Grand Luxe . 1980.Chassis de Grand Luxe .... 1100.VRACHT- EN BESTELWAGENS i Met 4-cil. motor f 50.- lag^r 8-cll. Bestelwagen Chassis 1000." Bestelwagen de Luxe ... ? ? 1550.* Sedan bestelwagen de Luxe . . loOO«* Truckchassis 3,35 m wielbasis. . 1350.Idem, met gesloten cabine . . . 1490»* Bestelwagen 3,35 m wielbasis . . 1940.Truckchassis 4 m wielbasis. . . 1400*Idem, met gesloten cabine . . . 1540." Bestelwagen 4 m wielbasis . . ? 2090.» Tmckcbassis 4,70 m wielbasis. . 1800.Bus-chassis 4,70 m wielbasis, met dubbele wielen achter. 1950.Met 4-cil. motor £ 50.- lager Op eiken thans gekochten Ford wordt de hierbij ofgebeelde fraaie plaquette aan gebracht. Dat kenmerkt U als medestrijder in ons streven naar werkverruiming. , N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM PAG. 31 DE GROENE Ne. 3000

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl