Historisch Archief 1877-1940
Recht en wet
dan nog.... nee. dan iuist is iedere
syllabe van beteekenis moet iedere
nuance van den sterk besnoeiden dia
loog tot haar recht komen. Nu is het
mogelijk dat dit met den
Amerikaanschen dialoog het geval is ik ver
klaar mij niet in staat het te
beoordeelen. Zelfs met een vrij goede kennis
van het. verloop der handeling, ont
gaat mij nog te veel van het gespro
kene om meer dan hier en daar een
uitroep of een volzin te herkennen. En
ziedaar nu de zwakke stee: het kan
niet anders of op deze wijze moet veel
verloren gaan. dat bij een
Nederlandschen tekst het geheel verrijkt zou
hebben. Al of niet getolereerd het
woord »'«t er nu eenmaal in de geluids
film en de eenvoudigste logica eischt.
dat met zijn t r. t een minimum be
perkte aanwezigheid, het maximum
aan effect wordt bereikt. Welnu
een film als ..Men in white", toont
duidelijk aan. wat wij in dit opzicht
(n'en déplaisealle orthodox»» theorieën)
bij vreemdtalige films verliezen,
//uider dat ons dit bewust wordt. Kn niet
dit oratio pro domo met dit onver
wachte pleidooi voor de Hollandsche
film stappen wij van de zaak af.
De macht van het woord
WAT nu het exposéen het
«Iramutiseh verlo»»pder handeling be
treft <><ik hierbij vallen belangwek
kende momenten te noteeren. Kr zijn
tafereelen. «lie bij «Ie tooneelvert»»óning
superiour'izijn .er'.komeii evenzeer
episoden \'o<>r. waarin de film zich de
sterkste toont. Curieus genoeg heo.fl
dit afwisselend geluk weinig of ni»«ts-.
te maken niet het verschil in
materieele middelen, gelijk ik reeds aan
stipte integendeel: daar waar d<«
film .triomfeert doet zij merkwaar
digerwijs juist afstand van alle inise
en-scène. om zich te concentreeren op
de intiemste essentie der handeling.
Ken behartigenswaardig verschijnsel.
dat sterke aanbeveling verdient bij «ie
velen die gedachteloos prat«»n over de
..uiterlijke"- suprematie der film !
Aan den anderen kant wordt op dras
tische wijze bevestigd, dat het tooneel
het grootst is. waar de. oppermacht
van het voord heerscht. De prachtige,
monologen van Dr. Hochberg. de
spannende debatten van het
curatorium. de wrange uiteenzetting van den
ongelukkiger» Dr. l^evine. (eigenlijk de
praenüsse van het stuk).... al deze
.culminaties van het gesproken woord
stellen op het tooneel de film in de
schaduw. Vandaar dat de Dr. llochr
berg van den ouden Schwab (die .su
blieme creatie !) ontegenzeggelijk
storAnna Sten (midden) in de film Nana, die thans draait in het theater Tuschinski
kf r, dieper'en vooral menschelijker is
l'an de figuur zooals zij door den
uverigens voort re f f el ij ken Jean Hers
holt werd uitgebeeld. Het Woord in
al zijn macht troont in deze rol en
?Schwab beheerscht het dermate, dat
de Amerikaan met zijn meerendeels
onverstaanbaiven tekst wel in het
nadeel moet blijven. Aan de discussie
op de Vergadering van het curatorium
heb ik. voor wat het tooneelstuk be
treft, een der beste herinneringen be
houden. Zij raken het hart der quaestie
en vormen o'p de Bühne terecht het
groot e keerpunt der handeling in de
levendigheid en hartstochtelijkheid
waarmee Laseur's regie deze scène
tot haar recht deed komen. In de
film wordt liet geval sterk besnoeid
en nogal en bagatelle behandeld. Zie
daar enkele punten, «lie het tooneel
in zijn voordeel mag boeken.
Waar de film haar mogelijkheden toont
M AA H dan is daar een tweetal sc
nes, waarin de film niet een enke
len machtigen «'pzwrtiii b:»ven de
tooneelvertooning uitstijgt. Ik bedoel al
lereerst: de episode met het patientje
dat door een verkeerde behandeling
dreigt testerven. Dezeheele scène, van
het moment af waarop Dr. Ferguson.
zijn collega, het injectiespuit ju ontrukt,
tot (vooral !) het langzame bijkomen
van het kind is van een oneindig gr»
»otere spanning en intenser teerderheid
dan de tooneel ?'episode. De gefluisterde
dialoog tusschen het zieke ineisje en
.Dr. Fergusou rukt «ie vertooning
plots«'ling op een plan. dat voor het
to«>neel onbereikbaar is. Deze navrante
beslotenheid dit samentrekken van
een tragedie binnen het heilige domein
der allerpers«)onlijkste intimiteit
dit beklemmende drama van gesta
melde f luister-zinnen, schept een sfeer.
die zich ver van het tooneel verwijdert.
Hetzelfde geldt voor de gelijkst>ortige
scène, waar Barbara sterft.
Ook in deze epis«>de steunt de film
op middelen die het tooneel niet kent
en het treffendst uit zich dit Wel aan
het slot, waar FergUson na den dood
der jonge vrouw hét bed achterover
doet hellen en het doodenmasker lang
zaam uit het beeldvlak verdwijnt, om
slechts het symbolische kruis van het
mat-verlichte venster achter te .laten.
de reeds vermelde reien van het
t aal-verschil. Maar het pleit zeker
voor de film. dat zelfs met d.e
handicap der onverstaanbaarheid de
karaktefs der Amerikanen voor het
meerendeel stand houden naast de
Neclerlandsche dramatis personae.
Clark CJable geeft in zijn Dr.
Ferguson een zijner beste creaties
minder levendig en hartstochtelijk
misschien dan Joan Remmelts, maar
daartegenover dikwijls imponeerender
door rust en evenwicht en stellig fijner
en teederder dan de Hollandsche spe
ler. Hersholt, de Dr. Hochberg der
film, legt het met vlag en wimpel af
(gelijk gezegd) tegenover de onver
getelijke creatie van .Schwab en ook
Myrna Loy. een speelster die mij
persotmlijk «>veiigens in ht>t>go mate
antipathiek is. kan. vergeleken met de
IMlandsche actrice, de rol van Laute
niet aan. Otto Kruger levert met zijn
uiterst gevoelig masker een Dr. Levine
die m. i. de zeer mooie rol van Cor
Hermus nog overtreft, terwijl ook de
Barbara van Elisabeth Allen voor
Tilly Lus niet onderdoet.
Dit zijn dan de voornaamste im-.
pressies, die men van deze merkwaar
dige en voor studie-doeleinden zoo
uiterst interessante film meeneemt.
Zno'n strooptocht op verboden ter
rein blijkt wel zeer instructief en ver
helderend'te werken?zoowol v«jor
het tooneel als voor de film. Maar ook
zonder dat beh«»ort Men in White"
tot de zeer g«>ede films, welke wij dit
seizoen zagen en waarin
.Metro-Goldwyn haar aandeel met succes bijdraagt.
TENTOONSTELLINGEN
Beeldhouwwerk van de Zweedsch
Duitsche beeldhouwster Astrid Spath
Begas. Tot 9 December.
Kunstzaal van Lier, Rokin 120.
Schilderijen door Aug. G, Stahl. Tot
13 December.
Kunsthandel Frans Buffa en Zonen,
Kalverstraat 30. Werken door Jan
Greg»>ire. Tot 15 December.
Kunsthandel Santee
Landweer,Keizersgracht 403. Schilderijen van
Stel'aan Couwenberg, houtgravures van
W. J. R.Rozendaal. Tot 14 December.
Kunstzaal van Lier, Kokin 126.
Japansehe pottenbakkerskunst. Tot
15 December.
Museum Fodor, Oud-Hollandsche
teekeningen. der verzameling van Dr.
A. Welcker. Tot 16 December.
Stedelijk Museum. Schilderijen,
aquarellen, teekeningen, pastellen,
grafische kunst- en beeldhouw
werken door leden van de
Vereeniging ..Sint Lucas". Tot 10 December.
Sted. Museum. Vereeniging tot het
vormen van een openbare verzame
ling van hedendaagsche kunst te Am
sterdam. Aquarellen. 60-jarig bestaan
der Vereeniging.
Arti et Amicitiae, Amsterdam. Extra
tentoonstelling. Tot 17 December.
Kunsthandel Fetter. Wetering
schans 79. Schilderijen van l*. W. R.
Wenck«>baeh. Tot 29 December.
Kunsthandel van Meurs. Keizers
gracht 578. Oud-Japansche S
rimonu's. Tot l Januari.
Kunsthandel Aalderiuk. Jacob van
Lennepkade 55. Expositie van de heele
collectie.
Atelierwoningen, ingang
L'iterwaardestraat. Zuid. Tentoonstelling van
kunstwerken door de bewoners.
Den Haag
Kuustkelder ..'t Center". Toren
straat 140. Den Haag. Weefwerk van
Betty Boet: Schilderijen en teeke
ningen van Paul .van Keden. Tot
S December.
Teekengenootschap Pictura",
Voorstraat 152. Keuze-tentoonstel
ling van werken van een 30-tal
Nederlandsche kunstschilders. Wer
ken van H. A. van Oosterzee. Tot
10 December.
Kunstzaal Kleykamp, 17e-eeuwsche
schilderijen, Vlaamsche, Italiaansche
en Spaansche school.
Kunstzaal Hél. Meijer Timmerman
Thijsseii. Oustduinlaan 22. Plastiek,
'teekenweik en schilderwerk; Chris
Lanooy, ceramiek; Marianne. Hartong
decoratieve wandkleeden; Miek
Eekhart, borduurwerk. Tot 8 December.
Kunst zaal Mart huis Liernur, Zee
straat (33. W»»rken van Toon Kelder
en van Karel de Neree tot Babberich.
Tot 10 December.
Huizo Statenlaaiv 71. Werken van
Ida E. SieWertsz van Reesema. Tot
10 Decembor.
Kunsthandel ..Vincent".
Bilderdijkstraat »S'J. Werken van G. Arn. Smith.
[Rotterdam
Rott'. Kunstkrinir. Witte de
Withstraat 35. Weef werken ..Het Paapje";
schilderijen Tin<»s van Doorn: beeld
houwwerken llubert van Lith. Tot
l") December.
Huwelijkswaardeering In memoriam Funke Küpper
M
De spelers
OEILIJKER ishetde creatie der
personages te vergelijken
om
Armterda nv
Kunsthandel J. Vermeulen, Kei
zersgracht 520,17e eeuwsche
Hollandsche en Vlaamsche meesters.
De Kunstkelder, Spui 13. Aarde
werk van Het Kruikje"; modern
speelgoed; zelfportretten. Tot S De
cember.
Atelier Lea H. Halpern, Plantage
Franschelaan 25 beneden. Ceramiek
van Lea Halpern. Tot 8 December.
Amsterdamsche Weef inrichting
Prinsengracht 717. Tentoonstelling
van Kunstnijverheid. Tot 8 Dec.
Kunsthandel . J. van Wisselingh,
Rokin 78-80. Aquarellen uit het nage
laten werk van M. A. J. Bauer.
EL KA A M YC
STORT OP GIRO 7550
fis.NIEUW DAMES
(HEEREN)
POLSHORLOGE
ELKA, KALVERSTR. 206
AMSTERDAM
PAG. 14 DE GROENE No. 3000
Onre juridische meiewerker
zul voortaan re'jelniatiy
belanijicekken'ie rechtsproblemen voor
ons bespreken. De redactie zal
ijaarne icenschen uit den lezers~
krin/ ve/nemen omtrent kwesties,
die aan de orde, kunnen worden
gesteld.
TOT het wezen van het huwelijk
wordt de vrije toestemming
der aanstaande echtgenooten
vereischt. Dit beteekent. dat men zijn
wil moet kunnen bepalen en eenig
besef moet hebben omtrent de
beteekenis van een huwelijk. Curateele
wegens krankzinnigheid, razernij of
onnoozelheid sluit vrije toestemming
uit.
Doch ook buiten deze gevallen is
het denkbaar, dat .iemand zoozeer
beperkt is in zijne verstandelijke ver
mogens, dat hij niet in staat is zijn
wil te bepalen.
Jaren geleden heeft zich in de
rechtspraak een interessant geval
voorgedaan. De Officier van Justitie
is wettelijk verplicht een huwelijk te
stuiten, indien hij van meening is.
dat de vrije toestemming van een der
a.s. echtgonooten ontbreekt. Z.E.A.
nu ^yas van meening, dat een zeker
trouwlustig landbouwer dusdanig ge
brekkig ontwikkeld was, dat hij de
draagwijdte van het huwelijk niet
kon overzien en zijn toestemming niet
met- cordeel des onderscheids kon
geven. De boer voelde zich terecht in
zijn mannelijke eer gekwetst en
voerde aan, dat hij niet knap was in
lozen, schrijven en rekenen, doch hij
wel zijn handteekening kon plaatsen ?
alsook in staat was zijn gedachten
behoorlijk uit te dmkken en zelf
standig arbeid te verrichten. De
Officier betoogde evenwel de onjuist
heid van 's mans beweringen.
De Rechtbank was van meening.
dat de Offi??ior' niet voldoende be
wijzen voor de onnoozelheid van den
man had aangcto«>nd en laatstge
noemde werd toegolateri te bewijzen.
dat hij vold»x'nde bewustzijn had van
de letcekcnis en waarde van het
huwelijk en d«;szelfs verplichtingen.
'.Na de getuigenverhooren .werd. dit
bewustzijn door cle Rechtbank
afinwezig geacht, met de navolg»»ndo
lichtelijk ironische en geestige
overweging: ..dat er wel redelijke twijfel
Aanwezig is of eischer inderdaad het
h oo f il der echtverceniging zal zijn of
«lat er veel zal terechtkomen van de
gehoorzaamheid, wolke «In vrouw den
man versehnKligtl is. doch dat dit
Vooruitzicht nog geen reden is om de
opheffing van de stuiting te weigeren;
dat integendeel eischer eenig»» leiding
behoeft en eischer zelf rcsct't, dat .die
leiding in zijn verder leven noodig en
nuttig is; dat e'ischer dus met vele
andere huwelijkscandidaten alleen
hierin verschilt, dat hij verwacht en
reeds te voren goedkeurt den toe
stand, waarin die vele anderen eerst
na de huwelijksvoltrekking goed- of
kwaadschiks geraken."
Schijnhuwelijk
Een ander voorbeeld leert, dat in
bijzondere gevallen een huwelijk.
hoeWel alle noodige formaliteiten ver
vuld zijn, desondanks als een schijn
huwelijk en als niet-bestaande wordt
beschouwd.
Een Poolsche had hier te lande een
huwelijk gesloten met een Neder
lander, .teneinde diens nationaliteit te
verkrijgen. Na 14 dagen vorderde? de
intusschen Nederlandsche geworden
oischeres ontbinding van haar huwelijk
op grond van overspel. De Rechtbank
evenwel wilde haar niet tot het bewijs
hiervan toelaten, omdat zij van
meening was, dat van een huwelijk
in het geheel niet kon worden ge
sproken. Hij onderzoek was gebleken.
dat partijen geen gemeenschappelijke
woning hadden en «lat de vrouw zich
in geen enkel opzicht overtuigd had
van de persoonlijke omstandigheden
van haar aanstaande. Bovendien bleek
het doel der echtelieden geenszins ge
baseerd te zijn geweest op een tuin
of meer duurzame samenleving, doch
slechts om de echtgenoote niet te
versteken van een tamelijk goed ge
honoreerde dienstbetrekking, welke
zij als vreemdelinge zou hebben ver
loren. Ondanks het feit, dat partijen
voor den ambtenaar van den
Burgerl ijken Stand verklaard hadden
elkaar tot echtgenooten te zullen
aannemen en getrouwelijk alle plich
ten, aan den huwelijken staat ver
bonden, te zullen vervullen en ook
overigens alle papieren yoor het
huwelijk in orde waren, word dit als
niet-bestaande beschouwd. Voorwaar
een zeer merkwaardige beslissing.
omdat daarmede meer gewicht wordt
toegekend aan de meestentijds ver
borgen motieven der hu wenden dan
aan hun voor den ambtenaar afge
legde verklaringen.
De vraag rijst of de'ze beslissing als
juist kan worden aanvaard en of de
wet niet uitgaat van het bestaan van
een eenmaal formeel voltrokken huwe
lijk, waarvan slechts de nietigver
klaring kan worden gevraagd in de
speciale gevallen, die de wet uitdruk
kelijk noemt. De wet toch regelt wel
de gevolgen van een nietig verklaard
huwelijk, doch laat ongeregeld de ge
volgen van een schijnhuwelijk, zoowel
ten aanzien van de kinderen als ten op
zichte van het huwelijksgoederenrecht.
Huwelijk tusschen Duitsche
Ariërs en niet-Ariërs
Tenslotte' is het interessant na1 t o
gaan. hoi» de Nederlamlsclic rechter
staat tegenover een huwelijk van een
Duitscheii Israëliet met een Arische.
De/e vraag m»iet. beantwoord wor
den naar het ver«lrag van 12 Juni
l!t02 tot regeling der wetscont'licteii
met betr«'kking tot het huwelijk.
waarbij zoowel Nederland als
Duitscliland is aangesloten en volgens hetwelk
iii het algemeen «Ie bevoegdheid «'in
een huwelijk aan te gaan beheerscht
wordt do«»r d«» nationale Wet van ie«1er
der aanstaand»» echt genoot i»n.
Twee Duitschers. een Isiaëliet en
een Arische, vervoegden zich bij den.
Burgerlijken Stand t»» Rotterdam
teneinde zich in <l»'ii echt te doen
y.-reenigen. De Ambtenaar weigerde
<>venwel het huwelijk t o voltrekken.
omdat de vrouw geen verklaring kon
overleggen van «leii gemeenteraad van
Leipzig. dat tegen haai- huwelijk geen
bezwaar bejstoiul. (Jebleken was. dat
deze verklaring alleen geweigerd was
op grond, dat het niet in het belang
van de instandhouding van hét
Duitöche ras werd geacht, dat Arisch
met J«>odsch bloed werd vermengd;
dit luiwelijksbelelsel vond evenw«»l geen
steun in nige Duitsche wetsbepaling.
De Rechtbank redeneerde m.i. dan
ook volkomen terecht, dat, daar de
Duitsche wet het huwelijk tusschen
Ariërs en niet-Ariërs niet vérbood,
geen beletsel aan de voltrekking van
het huwelijk in den weg stond.
Aan de hand van het verdrag
meen ik, dat in Nederland een huwe
lijk tusschen Duitsche Ariërs en
nietAriërs niet zou kunnen worden vol
trokken, indien, een Duitsche we
sbepal ing zulk een huwelijk zou Ver
bieden, al druischt zulk een bepaling
ongetwijfeld in tegen onze zeden en
ons rechtsbewustzijn. Mr. B. C'. G.
Een veelbelovend kunstenaar
HET heeft buiten de kringen der
S.D.A.P. niet zoo bijster veel
wöerklank gevonden dat een
der sterkste vertegenwo»>rdigers onzer
nationale caricatuurkunst door den
dood werd weggerukt. Verwondering
behoeft deze onverschilligheid weinig
te baren wij zijn nu eenmaal geen
ras. dat voor de satyre in teekening
en tekst warm loopt. Onze
bew«mdering voor deze kunst had te allen tijde
iets plichtmatigs en we deden er
alleen aan mee, toen de Europeesche
mode het voorschreef. Maar niet
zoodra kenteren de tijden en waait de
wind uit den ..serieuzen"
vaderlandschen en autovitairen hoek of we
wenden ons geclnjqueeid af.
En zoo kon het dan gebeuren, dat
Albert Funke Küpper op den drempel
van een veelbelovend kunstenaars
leven do«>r een plotselingen.
gewelddadigen dood werd overvallen zonder
dat men zich daar erg veel rekenschap
van gaf.
Hij was de ..roode" teekenaar.
er bestond grond genoeg hem te haten
en over zijn
kunstenaarspersoonlijkheid te zwijgen. Dit mag noch groot
van standpunt, noch ruim van blik
zijn.. . . het is bovenal inconsetjuent !
Want wij. die tegenwoordig zoo op
zoek zijn naar nationale grootheden
en geen gelegenheid laten passeeren
om onze geestdrift tot de grenzen der
hysterie uit te zetten wij hebben
de kans voorbij laten gaan om een
jong en sterk kunstenaar naar ver
diensten te eeren. Een kunstenaar.
die het weinig populaire en weinig
rendabele métier van den caricaturist
had gekozen en zich in luttel jaren tot
de eersten dier weinig talrijke cate
gorie wist op te werken. Want inder
daad verliest «U» Nederlandsche
caricatuur in Funke Küpper een figuur
van ft>rmaat en buitengew«tnen aan
leg. Misschien zullen zij. die in «Ie
cariratuurkunst uitsluitend een aan
winst voor musea en.
liefhebbersportefeuilles zien. dit weinig beseffen.
Maar wie gen«>eg van de eischen der
moderne j«»urnalistieke teekenkunst
op de hoogte is, zal uiet bewondering
hebben gekeken naar dit soms haas
tige, maar altijd rake, Hlagvaar«lige
werk.
De tijden zijn n.l. voorbij, waarin
de teekenaar rustig op inspiratie
k«m zitten wachten en het onder
werp van zijn gading kiezen. De
earicatuur is een vttk geworden, als dat
van den journalist en geen van beiden
behoeft zich voor'deze omstandigheid
' te schamen. De teekenende publicist
heeft iets van den debater: hij moet
paraat zijn en a l'improviste kunnen
reageereii op iedere interruptie. Deze
voortdurende hoogspanning' dit
altijd op zijn rmi vive wezen dit
feillooze beheerschen van het mate
riaal, maken de caricatuur in onze
dagen tot een even nweilijk als weinig
begeerlijk levenswerk. Funke Küpper
beantwo«>rdde aan al de zware eischen
door het métier gesteld: niet alleen
beschikte hij over een voortreffelijk
teekentalent maar daarnaast over een
spitse intelligentie, een vindingrijk
heid en slagvaardigheitl. die ten slotte
toch eerst den modernen caricaturist
vormen.
Dat hij daarbij een teekenaar-report er
van buitengewone begaaftlheid was,
kon hij als sul-plus op zijn crodit boeken.
Maar wat wij vooral in zijn heen
gaan betreuren is het vernuft en de
bekwaamheid, om snel en raak te
reageeren op alles wat de publieke
belangstelling in beweging brengt....
dit merkwaardige verschijnsel, dat
in zijn nerveuse bewegelijkheid nieuw
is en bij onzon tijd hoort, zonder dal
die tijd zich daar dikwijls nog bewust
van schijnt. Maar wij. collega's in
engelen zin van Funke Küpper,
wisten te waardeeren wat in dit jonge.
robuste talent seluml en brengen het
bij zijn vei scheitien een laat sten. eer
biedigen s,T»>et !
L. J. JOHDAAX
Teekening van Funke Küpper in De Notenkraker" van 10 Februari 1934
VGOBiBNLARBBfc VAK MET MATIG-KAAS,
PAG. ts DE|GROENE No. 3000
'?n
' ?