Historisch Archief 1877-1940
Dramatische kunst
t-'!
Italiaansche opera
HET AVONTUUR
AANLEIDING EN OORZAAK
Bioscopy
EB was eens een fantast, die
een. Italiaan hoorde zingen en
in zijn ontvankelijk gomoed
laaide het Avontuur. Die fantast was
M. de Hondt en het avontuur heette
de Opera Italiana in Nederland. Men
moet inderdaad een ai'tistiek avontu
rier zijn cm op geen ander gegeven
dan een natuurstem getrokken uit
zonnebrand en een temperament dat
van vulkanische rotskracht tot de
lyriek van gondels en diep-blauwe
meren versmelt in het land van
mist' en zakelijkheid een opera te
improviseeren. Zakelijkheid? Wij Hol
landers hebben een onverdiende repu
tatie van kille nuchterlingen te zijn,
omdat we zoo graag onze eigenwijze
koppen volgen alvorens ons hart den
vrijen loop te laten. Maar dat hart is
ruig en onstuimig als de zee en kan
doorslaan voor een Pelikaan en een
Uiver, als het voor een zuiver ideaal
gewonnen wordt.
Wat wist De Hondt 36 jaar geleden
van sluimerende sentimenten voor
zulke vluchten? Toen hij zijn eerste
troepje Italianen in den Haag met
Lucia di Lammermoor voor het voet
licht bracht, dacht een halve absente
zaal. dat De Hondt operadraken zag
vliegen. Dordrecht volgde met 00
nieuwsgierigen, die weldra door de
Italiaansche furie bezeten waren, en
toen Lucia in Amsterdam ging, werd
het pleit met een uitverkochte zaal
definitief gewonnen. Sindsdien heb
ben de Italianen in do hoofdstad een
klankbodem gevonden, die steeds be
slissend is gebleven voor De Hondt's
avontuur. Men mag de zaken in den
Haag administreeren, maar in Am
sterdam- klopt het hart van de opera.
Hier heeft het gouden bei-canto zijn
diamant gevonden en tevens de nood
zakelijke pariteit-correctie.
Wat bepaalt dan de charme van
deze stem? Een Franschman zingt
, met zijn neus, een Germaan met zijn
strot, een Amerikaan met zijn beenen,
t>en Engelschman met een aardappel,
een Hollander met verstand, en een
Italiaan zingt met zijn hart. Zelfs
Hollandsen verstand vermag deze
explosie niet naar technischen maatstaf
te meten: in den stortvloed van ge
zongen emotie zingt ons hart
verstandloos mee, en waar twee harten
elkaar vinden, bloeit het Avontuur.
Dit was dan het simpele gegeven
waarop circusbloed ,een opera fanta
seerde en het echtpaar De Hondt is
nooit uit die circussfeer losgekomen.
Benijders van de Opera Italiana
smaalden zoo iets van Schmiere".
Och arme, wat hebben zij ooit begre
pen van de spanning waaruit waar
achtige kunst, in beperking van mid
delen, groeit? Zochten zij naar -de
Kunst met de groote K van het Ko
lossale, dat in perfecte regie van kleur,
licht en enscéneering het oog kan
boeien en het hart onbewogen laat,
omdat het vormen zoekt bij gebrek
aan inhoud? De Italiaansche stem
zong in het schamele kleed van een
armoedig tooneel, om bij de gratie van
een natuurgave de levende figuur van
het drama te stellen, zooals geen
klater-decor het ooit vermocht. Her
innert ge u de Carmen uit De Hondt sche
dagen van het Paleis voor Volksvlijt?
Zoo niet. luister dan. Zeker: daar was
een kinderkoor dat voor een kwartje
per straatbengel nauwelijks
marcheeren. laat staan zuiver zingen kon
(onvervalscht was alleen het Amster
damsen accent), daar waren labiele
rotstafreelen en wapperende
on-Spaansche interieurs, daar waren kreupele
picadors met pieken als kurketrekkers,
waarmede zij ,,de stier" in ,,de arena"
achter een floddergordijntje zouden
prikken (we konden het beest geluk
kig niet hooren lachen), maar daar
waren k de Josévan Silvano
Isalberti en de Carmen Van Fede Tassini
en zij zongen en speelden alles weg,
en fascineerden elkaar en de zaal
op het vlijm van de navaja. Een tra
gedie in koperklanken en een artistiek
evenement, dat je na een kwart-eeuw
nog in alle felheid doorleeft. Gezegende
..Schmiere", waarin deze kunst als
een wildzang ontroerde.
Het testament van Cav. M. de Hondt
is na 1025 geëxecuteerd door Arturo
.Bnrin. zolf zanger uit de Italiaansche
school, bij wïen de kern dusiveilig was.
Hij zwaaide de opera, in meer ver
zorgde allure, zelfs op naar
Verdiaansehc- toppen van Falstaff cnOthello,
waarmede in Stadsschouwburgstijl
perspectieven werden geopend, die ons
het circusleed zouden doen vergeten,
om de oude- en toch altijd weer
verjongde kwaliteit nog intenser te ge
nieten.
Maar 1033 zette achtor Arturo Borin
het f, dat hem de eeuwige rust
schonk. Helaas kwam de Opera voor
een chaos, waarin directeuren, com
missarissen, dirigenten en solisten el
kaar onvriendelijk toezongen, met het
gevolg dat zij het contact met het
publiek verloren en de Opera naar den
afgrond joegen.
Uit deze crisis, die radicaal is
opgeSilvano Isalberti en Tassini In Carmen1
Henrik Scholte
MAANDAGAVOND werd er in
den Amsterdamschen Stads
schouwburg weer oen s gespee1 d
voor wat de acteur pleegt to noemen
,,'n pracht van 'n zaal". Dat heeft
minder to maken mot do
roomsoezehversiering der zuiltjes en het rood van
zware pluche-gordijnen, dan wel met
de witte frontjes en do fraaie toiletten
van i.tout Amsterdam". Zelfs do
burgervader was gekomen, wat anders
maar nauwelijks bij 'n Gijsbrechtjo
gebeurt, en hij was omstuwd door
gezanten en er waren studenten met
nog breedero corpsinsignes dan de
ridderorden dior gezanten. Enfin, het
was dik in ordo en do revolutionnaire
doelstellingen van het kleino troepjo
der ,,De Jonge Spelers" werden een
beotjo verdoezeld, omdat er een
aanleiding" was: een Deen, die
250 jaar geleden geboren >was en 170
jaar geleden hier voor het eerst ge
spoeld, of zooiets. Het stuk was uit
hot museum en deed het, van het stof
bevrijd, nog werkelijk alleraardigst.
Maar er deugt iets niet wanneor
alleen het perfecte organisatie-talent
van menschen, dio hun Pappenheimers
kennen, in staat is om den schouwburg
te vullen, terwijl eon gewoon «n zuiver
om het tooneel gespeelde Goldoni, ja
zelfs een Molière, geen lovend (althans
geen betalend) wezen door het honden
weer van den Decembernacht naar
den toch als altijd stralend verlichten
Stadsschouwburg gelokt zou hebben.
Een der sterkste argumenten, waar
mee men het tooneel verdedigt, is nog
altijd hot befaamde ,.persoonlijk con
tact" tusschen speler en toeschouwer,
een contact dat als een soort
massasuggestio van n op velen natuurlijk
vatbaar is voor allerlei schakeeringen
en versterkingen, maar dat men niet
ongestraft geheel kan denatureeren.
Indien nu dit persoonlijk contact"
vrijwel uitsluitend bestaat onder do
toeschouwers onderling, indien men
naar den schouwburg komt om elkaar
en niet om den speler to zien, dan
werken zulke herdenkingen en jubilea
als een narcoticum, dat den patiënt
verzwakt, afstompt en steeds verder
van alle herstel wegvoert in do
gevaarlijke en korte illusies van het
zelfbedrog.
lost', treedt thans medio December
begint het nieuwe seizoen een to
taal gewijzigde structuur naar voren.
Het avontuur van een Hollandsch
fantast is herleid tot een instituut van
geconcentreerd Italiaansch kunstle
ven. Zooals De Hondt eens naar het,
Italiaansch sentiment greep, zoo zal
Kome zich thans moeten afstemmen
op Ilollandsch gevoelsleven.
(ieef orxs den gevoelsmensch, 'den
zanger-acteur, gaaf tot op de harde
pit van de Italiaanscho vrucht, te
waarachtig om in conventie te knellen,
een natuur-kind met zijn gebreken,
dat zich tusschen vendetta en amore
desnoods vergeet, als het tijdens een
onaesthctiscb intermezzo Verzuimt zijn
zakdoek te gebruiken. Maar een artiest
bij de gratie van het bei-canto, zooals
het alleen door Italianen doorleefd en
gezongen wordt. Spaar ons voor de
verveling van een volmaakte techniek,
die noten produceert zonder een
sprankje geloof in het instinct van
den oermensch. Het rhythme van
de zee en dat is Holland's rhythme
verdraagt het even slecht als de
bewogen ziel van Verdi's muziek.
Desorganisatie kan leiden tot orga
nisatie, maur 't blijve de trek naar
Het Avontuur". ' PRESTO
PAG. 6 DE GROENE Ne. 3001
Zal er ooit van het tooneel iets
terecht komen als men de aandacht
van de hoofdzaak afleidt naar de bij
zaken en tusschen de geanimeerde
en geprolongeerde pauzes door ook
nog" speelt?
Men is erop uit om onze schouw
burgen gezelliger" te maken, en
inderdaad, de versleten entourages
van een heele of een halve eeuw
trouwe dienst kunnen het in de moeste
gevallen verdragen. Maar is er niet
evenveel te zeggen voor het omge
keerde argument, dat men, zonder
wat de Groninger zoo kenschetsend
komsprongetjes" noemt, het tooneel
gaat geven als een keiharde ontmoe
ting van man tot man en zich zelf
geen rad meer voor oogen draait door
een vooze aanleiding te substitucercn
voor de ware oorzaak? O zeker, ons
tooneel zou beginnen met te verliezen,
het geheel zou op veel bescheidener
basis teruggebracht moeten worden.
Maar op hen die er dan kwamen, zou
men kunnen vertrouwen als een kern,
men zou weten waar men aan toe WES
en wat het persoonlijk contact"
betreft, zouden niet acteur en toe
schouwer eenvoudiger en
ongekunstelder tegenover elkaar staan dan
thans onder den dorren lauwerkrans
van een eenmalige en soms zeer ver
gezochte aanleiding?
Debat in den schouwburg
DE Amsterdamsche
Tooneelvereeniging, terdege voelende waar de
schoen wringt, wil het thans over een
anderen boeg gooien en de aanleiding''
zoo permanent maken, dat zij daarmee
wellicht op de oorzaak" zelf stoot.
Bij de a.s. première van Howard's
Yellow Jack" wil Defresne door
middel van een voor half geld entree
krijgende organisatie van jongeren
voor de eersto maal een debat aan
de voorstelling verbinden: een soorl
club- du faubourg" dus, gelijk de
avant-garde-cinema en vroeger enkelt
Duitsche theaters die reeds jaren ge
leden kenden. Nog een stap verder er;
wij komen bij Piscator terecht, die eer
stuk had met twee versies en el kei
avond het publiek liet beslisson ho«
het af moest loopen.
Maar aan den anderen kant
i>het een proef, die tenminste met het
tooneel zelf te maken heeft. Althans.
zou kunnen hebben, indien men het
debat in toom houdt en de voorstelling
er zelf de aanleiding toe geeft. Yellow
Jack" is een levendig en informatici
geschreven stuk uit de medische
wereld, het doet tamelijk schokkend»
mededeelingen over do gele koorts
en het lot van vier vrijwilligers di<
zich beschikbaar stellen. Anders dan
Men in White", dat een typisch
voorbeeld van boeiende
tooneelothiek Was, steunt Yellow Jack" in
hoofdzaak op het belang zijner mede
deelingen, Waarvoor blijkbaar slechts
willekeurig do tooneelvorm gekozen
is. Het had ook met hetzelfde kwan
tum aan informatief materiaal het
onderworp van een essay kunnen
zijn en het gevaar dreigt dat wij, al
napratende, meer op medisch dan
op scenisch terrein zullen belanden.
Laat ons dus van harte hopen dat
vooral pok de voorstelling als zoodanig
tot het debat aanleiding geeft, anders
substitueeren wij andermaal oorzaak
voor aanleiding. Het gaat immers
tenslotte niet om het nieuwsbericht
n zelfs niet om een geestelijke preoccu
patie, maar om het spel en de pres
tatie, kortom: om de getuigenis van
wat onveranderlijk on primair om de
zuiver dramatische vormgeving vroeg.
i
Vffi
Pot 0'Brien~als typisch Amerikaanse/ie
Don Juan in Verkeerd verbonden"
(Royal, Amsterdam)
Verkeerd verbonden
L J. JORDAAN
Amerikaansche humor in Royal
LANGEN tijd meenden wij pre
cies te weten, waarom wij met
goed fatsoen konden lachen en
Wat buiten dezen radius viel. Wij had
den onzen humor netjes gecatalogi
seerd wij hadden er dikke boeken
over volgeschreven en hot geval zelfs
door Freud en Bergson
psycho-analytisch en filosofisch laten ontleden.
Tot de Amerikaansche film kwam en
ons met harde hand uit den droom
schudde. Zij presenteerde een soort
grappigheid, die ons aanvankelijk ver
bijsterde en choqueerde een ruwe,
ongegeneerde humor, zonder
pourparler's of- omwegen.... maar hartig
en onweerstaanbaar. Een humor, die
op ons afkwam niet als een man,
maar als een kerel l Luid, nadrukke
lijk en frisch. Een humor, die geen
tijd had voor redeneering in zijn bijna
handtas tel ij ke vulgairheid, maar dio
in negen van de tien gevallen onfeil
baar raak sloeg.
Wat zal een rechtgeaard Europeaan
in zulke omstandigheden doen? Hij
moppert iets van Je moet lachen of
je wilt of niet" van burleske" en
wat dies meer zij. En de Amerikaan
sche film gaat dóór, hem van de sokken
te loopen met haar forsche grappigheid
tot hij eraan gewend is geraakt e.n
hardop durft te lachen ook zonder
de permissie van Freud of Bergson.
Het begon met Ham and Bud" en
de duizend-en-én val-en-smijt ko
mieken der zwijgende film, Chaplin en
? Harold Lloyd inbegrepen. Via de old
timers Laurel en Hardy belandden we
toen in een soort comedie, die (hoe
paradoxaal het klinken moge) feitelijk
een smijter" is, zonder dat erin ge
smeten wordt. De valpartijen, de
achtervolgingen, de slagroomtaarten
en de kalktobbes zijn uit deze comedies
verdwenen, maar de geest is nog even
volksch, hartig en snel. De held tim
mert de politie niet meer met haar
eigen gummistok op het hoofd, doch
trotseert haar met dezelfde bravour
langs meer normalen weg. De
tegen-standers worden niet meer munt ge
slagen, doch in de luren gelegd mot
moderner middelen. Maar de cynische
branie is gebleven zoo ook de har
tigheid en de toomelooze vaart.
I've got your number" is zulk een
uitgelaten smijter-zondér-smijten".
Pat O'Brion is een telefoonbeambte,
die het hart van iederen
gemeent«werkman trotscher en sneller zal doen
kloppen. Hij is do ,.he-man'\ waarom
zulke comedies draaien:vastberaden.
handig, gevat en niet bang voor een
knokpartijtje. Deze speler gaat door
een serie deels sonsationeele, deels
amusante avonturen als een
zorgelooze stormwind. Daarbij is hij op
zijn manier nog een soort Don Juan,
die zijn veroveringen maakt ondanks
een ietwat nonchalante manier van
minnekoozen. Aldus stuift zuu'n film
aan u voorbij: luchtig, overrompelend
en ontwapenend.... een anderhalf
uur excellent vermaak. Het is ,,Ame
rikaansche" humor all right!
Maar het is knap en frisch en echt....
kortom: iets wat ons niet geheel en al
ongelegen komt!
Archie Mayo: Ever in my heart"
WAT een geluk dat de goeie
ouwe bioscoop bestaat
waar zouden wij .anders onze over
tollige sentimentaliteit moeten kwijt
raken? Waar huilt het zoo stil
letjes en zoo gcnoegelijk als in die
donkere pijpenladen? Overal is de
weg naar de sentimentaliteit ons af
gesneden tenminste naar.de "ver
teerbare. Er is natuurlijk nog het
levenslied-met-rood-licht maar
sjonge, daar moet-je al een erg sterke
maag voor hebben. In de, regiohen
van den goeden smaak echter staat
de weggepinkte traan gelijk niet een
enkelvoudigen moord. De Kunst is
tegenwoordig on-sentimenteel.....
God hebbe haar ziel!
Maar de film, die een merkwaardig
scherp instinct heeft voor al de ver
boden verlangens in den mensch
in het bijzonder voor die welke geen
mode en geen intelligente decreten
kunnen vernietigen, heeft een hoekje
in haar groote, naïeve hart openge
houden voor de sentimentaliteit. Tus
schen al de lachende en zingende ope
rettes tusschen de brute
gangsterverhalen tusschen désociale
betoogen in, sluipt op gezette tijden een
of andere simpele geschiedenis in
onze bonte, daverende programma's.
Een stille historie met wat ongeluk
kige liefde en wat misverstand
' met wat oorlogsfragmenten, een
sterVRAAGT VOOR UW
WON l NGINR1CHTING
ADVIES CN CATALOGUS
L.OV. TE OOSTERBECK
OF HAAR FILIALEN
LP V
meubelen
FA F. SINEMUS
Leldschestraat 2O-22
AMSTERDAM-C.
UITGEBR. COLLECTIE
ULSTERS
VANAF Fl. 57.50
A L H A M BRA
?SS WETERINGSCHANS 134 - TEL. 36861 ?"?"
PRESENTEERT TER GELEGENHEID VAN HAAR
IJARIG BESTAAN
DE PREMIERE VOOR NEDERLAND VAN
CARNAVALS KIND
(l'enfant du carrtaval)
mee l WAN MOSJOUKINEenTANIA FEDOR
een gevoelig, prachtig gespeeld filmwerk met schitterende tafereelen
van het carnaval te Nice; een film die U van het begin tot het
einde zal boeien.
TOEGANG 18 JAAR
Ter gelegenheid van het njarig bestaan brengt de Directie van
het Alhambra-Theater dank voor de belangstelling en het vertrouwen
hun geschonken. Zij zullen dit vertrouwen in de toekomst niet
beschamen en haar dankbaarheid uiten door het brengen van steeds
betere films, waarvan wij reeds thans kunnen noemen:
NELL GWYN - STORM OVER MEXICO - AMOK
DE WITTE en verschillende films met HARRY BAUR,
ANNABELLA, ANNA MAY WONG, enz., enz.
Zondagmorgen 111 '?uur speciale SCHOOLBIOSCOOP. Bezoek
van St. Nicolaas. leder kind ontvangt een geschenk.
al ben ik ook bijna geen duit rijk,
nu ik hongerig over mijn buik strijk,
toch eet ik maar niet,
want ik zie in 't verschiet,
weer een prachtige film in de uitkijk.
VERSCHENEN:
ALGEM
DER STAD AMSTERDAM
JAARGANG 1934-1935
Prijs/13.75
Prijs ? 13.75
Verkrijgbaar in iederen Boekhandel
of rechtstreeks bij de uitgevers:
N.V. AMSTERDAMSCHE BOEK- EN STEENDRUKKERIJ
V/H ELLERMAN, HARMS & Co.
WARMOESSTRAAT 147-151 - TEL. 40396 EN 41701
Door de buitengewoon vele adres-veranderingen,
alsmede de talrijke nieuwe wijken en straten, is
het Adresboek aanmerkelijk in omvang toegenomen.
PAG. 7 DE GROENE No. 3001