De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 8 december pagina 9

8 december 1934 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

mods van morgen VROUWEN IN i HET WIT H KT toi|..-t. \vuurin di- winter sportende vrouw zich van 's morgens zeven tot 's middags zes uur precies, voortbeweegt: het pitVe d-.- résist ince van haar gaitlerobo voor deze blanke oorden: het omhulsel waarin zij zich vrij voelt als een man. bekoorlijk als een vrouw en warm als een noorilpoolreiziger: in n woord: hef onvi'tvangbaro, waterdichte, don kere, klassieke costuum. dat men bij aankomst in het wintersport-hotel haastig uit den koffer rukt en zonder verwijl aantrekt: on «Int men. na den behouden terugkeer in het veilig vaderland, m<-t zachte melan cholie te voorschijn haalt, «n m«-t t oodcro gebaren inde kamfer borgt. . . . Het skipak is meestal donker van kleur: uit praktische overwegingen. Ken d-mie wande ld e met groote hardnekkigheid geheel iu 't wit door St. Moritz: het bleef ook wit. maar nimmer zag mot» haar op ski's ! Niet dut een licht jasje voor de afwisseling . niet aardig staat;'het is bij uitstek geschikt voor meer ge vorderden, wier contact met de sneeuw tot een minimum keeren beperkt blijft. Hoe beeldig ook do wollen trui. de das en handschoenen bij elkander passen, het is alles mis. wanneer men niet als eerst? laag een zijden blouse draagt die beter togen nat worden beschermt dan wol. Ook bij de hand schoenen moet men hiermee lekening houden: in nat-besneeuwde wollen wanten steken ijskoude vingers. Het meest verkieslijk- als bedekking der handen is dan ook gevoerd leder. Plafond verlichting D K stootkracht, die ons aanzet om een razzia te houden onder onzen woning-inventaris, gaat uit van een veranderden smaak, /elfs de aan bidder van het lieve sch -mei-hoekje moot toegeven, dat men óók dient t beschikken over een lichtbron die flink het licht doorlaat. Met deze zakelijke overweging, dio gepaard g<iat met do aanschaffing van een lichtge vende lamp (vroeger oen unicum) heeft men zich op het hellende vlak begeven, dat pas eindigt bij een mo derne uitrusting van alle belangrijke woonfuncties. Do veranderd1.- smaak vraagt meer licht en d? veranderde levensopvatting mind»r onderhout!. Meer licht g.-et'f. stellig oen plafonnier. Daar de warme lucht stijgt en al stijgende, stofdeeltjes met zich voert. komen die deeltjes ook terecht bij den plafonnier, en als ze er kans toe zien, verdwijnen ze in dat licht gevendeholletje. .. .om daar duidelijk zicht baar te worden, dank zij hot goede liehtdoorlatingsvernio^en van hét nieuwe armatuur ! Een plafoank'r. die niet stofdicht is; brengt een geen-stofduldende huisvrouw tot wanhoop, want al kan het stof in het armatuur dringen, de stofd-n-k mojt buiten blijven, tenzij men op oen trap klimt. Deze manipulatie is geschikt om een tegenzin op te wekken in. betrekking tot .moderne lichtarmaturén. maar ook om dt; noodzakelijkheid te loeren inzien van goede voorlichting. Diis: koopt nooit een plafonnier die niet stofdicht, tegon het plafond is be vestigd. Behalve dat een stofdem->nstratie in den,plafonnier geen reclame is voor het huishoudelijk bewind, is het ook oneconomisch, «laar stof het uitstralen van het licht tegenhoudt. Mijn eerste passagier RlMMt Mrrr Uu-r?. Tele foon . Ken opgewonden meis jesstem aan den anderen kant van den draad: ..Hallo, je spreekt met Mary !. . Xog. van harte gefeliciteerd met je brevet: zalig zeker om het vliegbewijs in je zak te hebben !... . Luister eens, wanneer mag ik met je ménaar boven?.... Ongelooflijk ! Dat wordt mijn luchtdoop ! Ot' de oude lui het goed vinden? Wolnocn. natuurlijk niet. maar ik vertel het hun pas als alles goed en wel achter den rug is!.... Hé. wat vervelend nou! Als ik het eerst vraag zal je zien. dat het niet ?mag. ze zijn zoo hopeloos ouderwetsch. Kn het lijkt me zoo dol. ik heb er al zoo lang op gevlast!.... Ja. in hemelsnaam dan maar. Jk bel je zoo gauw mogelijk weer op. Ik heb al een vurige speech klaar ! Byo-bye !" Vijf minuten later: lïrrr ? Rrrr Rrrr Telefoon '. ..Hallo, met Mary! Zeg. stel je voor, ik mag! Ik sta absoluut paf! Mams zei wanhopig, dat ze het aan Vader overliet. Kn Vader zei nota bene doodbedaard: ,. ..Ach waarom niet. Ik zou je danken, maar als Mary daar nou plezier in heeft, laat haar dan gerust vliegen." " Xoy vraag ik je ! Kn Vader brengt ons met de auto.... Dus morgen. 10 uur. Zalig! Dag!" Waalhaven- -Vliegveld. Zonnig, zacht vliegweertje. Een hol-blauwe hemel, waartegen enkele schuchter verdwaalde onderwolkjes die daar in al hun nietigheid zoetjes voortgeblazen worden, en. als verlegen met zichzelf, steeds meer vervagen om op^momen te worden in het machtige blauw daarboven. Flauwtjes wapperen de vlagden en windzakken, de huidings-T wijst naar het ZuidWesten. Met z'n allen hebben we m ij u pa-».sagier ingepakt en tot aviatrice om-jrotimverd van den eJn leende ze de vliogjas. van een amlor de vlieg kap met bril en telefoontje. ..l" blijft toch niet te lang weg?" informeert Krause. 'da boekhouder, quasi-ongorust. d? voorbereidingen vo n' de luchtdoop van'mijn passagier met een smalend lachje opnemend. ..Nou." plaagde ik terug, ..als ze voldoende benzine hebben bijgevuld danken wj naar Melbuurne door te vliegen !" ..Wat hoor ik daar?" dondert Hein's stem. uit het bureau der in structeurs, en Krause grinnikt. ..Mijn dag is weer goed; wat hapt ze heerlijk, hè? En zoo leuk, het lukt me steeds weer !" ..Vlieg op!" zegt oneerbiedig de jongste vliegstcr der school. Hehmidt Crans Jeest door, die kèhfc dat l . Buiten staat het grijze Koolhovenvliegtuigje, de PH-F.K.B. al te sputtaren dat het zoo lang duurt. De luchtdoppeling klimt voorzich tig in da voorste cockpit, ik geef enkele aanwijzingen en Verbied haar op strengen toon ook maar iets aan te raken! Dat is wel noodig, want ze voelt zich volkomen thuis en heeft (de nvied der onwetenden !) de voeten kalmpjes in de voatsturen geplaatst! De thef-mecanicien komt me to hulp: ,.Ja. kijk eens. juffrouw, het levier hebben we hier uitgeschroefd, maar TINEKE dat. kunnen we mot de voet sturen niet doen. liet is allos dubbele besturing. dus blijft uw alstublieft, met die voet jes uit de sturen en zit ook niet aan de gashandle of het contact, want dan gebeuren er ongelukken !" Mary volgt gehoorzaam alle be velen op. de telefoon wordt ver bonden, riemen vastgemaakt en Janus. de hand aan de mica-kap boven de cockpit, informeert nog even galant: ..Wenscht u mot open- of gesloten serre to reizen?", maar het antwoord is een enthousiast: ,.Hèneen, open !" Intussi-hen heb ik mijn riemen vast gemaakt, telefoon aangesloten en ik bereid mijn passagier voor: Even proefdraaien !" Ik zet de wio'rommim vast en breng de gashandle naar voren; de wijzer trilt op 1800 toeren, do oliodrukmeter wijst den juiston druk aan. Handle terug, een knikje van Janus - we rollen weg. Ik taxi voorzichtig over het platform en op het veld gekomen draai ik.het toestel inden wind. Daar gaan we dan." en dan rent de machine reeds in volle gang over het gras even later zijn we los. Nu stijgen we snel en voor het eerst beleef ik die nieuwe gewaarwording: daar zit. in de cockpit vóór me. stijf rechtop, mijn eerste passagier, die ik meevoer in een totaal nieuwe wereld. die iets ongekends meemaakt, voor wie dit alles een wónder-nieuwe sensatie is. De eerste minuten DE eerste minuten zeg ik maar niets, ik herinner me te goed van mijn eigen luchtdoop hoe sprookjesachtig ik alles vond en die eerste oogonblikken.het liefst geen woord sprak. Maar ben ik dan tot 500 Meter g£stogjn, dan roop ik nieuwsgierig: Wel. bevalt het je?" ,,Nou. geweldig hoe gaat het met jou?" Hbrop schiet ik in den lach, want dit is zoo echt een Arraag, waarvan je je dj b^teakeuis niet realiseert, omdat op dit oogenblik al die nieuwe enmties en gewaarwordingen te veel beslag op je leggen. Maar nvjn lach gaat gelukkig ver loren in het gedreun van de motoreu on ik antwoord: Best vind je het niet prachtig hier?" ,.Ja schitterend !" gilt opgewonden. de hooge stem en, weer moet ik lachen: wat een verschil met de kalma, zware stem van den instructeur ! Zullen we eens een scherpe bocht maken?" informeer ik voorzichtig. Ja louk !" klinkt me in de ooren en dadelijk leg ik de kist in een bocht, dio ik een flink stuk doorzet, Waarna ik overga, de machine op de andere zij zet en vervolgens het toestel horizon taal breng. Da vliegkap vóór me schuift bij ulke. Wonding trouw naar den buitenkantvan de bocht, gek, dat schijnen er veel in het b^gin te. doen; terwijl dat juist de" manier is om luchtziek te worden. Ik roep dan ook: , Bij een wending moet je naar den binnenkant van de bocht kijken. Wil je er nog n maken?" Graag!" klinkt het antwoord, en ik zet een scherpe bocht in en draai rond tot ik bij het uitgangspunt terug kom, waar we de remous-tik van onze eigen schroef wind krijgen: .^het bewijs, dat de bocht zuiver was" zou de instruc teur zeggen. Dan roept het slachtoffer: Hoeveel bochten heb je nu wel gemaakt, ik ban heelemaal de tel kwijt!" en berouwvol CE VEER \\-ant ik lvKti.jp dat het wat kras is . owoest voor een rsten keer!) breng k. de kist recht on ga een poosje tijgen. <H)0 Meter" roep ik dooi' de spreokioorn. Do vliegkap knikt. Dan plots "ii opgewonden: ..Hallo, kijk daar <-ns .'" ««n een vinger tracht buiten>oord iets aan t o wijzen, maar wordt ioor den sehroofwind teruggeslagen, en nijn passagier volstaat met door leftige hoofdbewegingen do aandacht ran haar bestuurd er 11» trekken. ..Wat *an dat zijn?" denk ik bij mezelf, on ?oep: Wat is er?" waarop ik een inverstaanbitar gemompel opvang. Mijn passagier heeft blijkbaar iets tijzondors ontdekt, want ze hangt, ?.(?o goud en /on kwaad als het gaat, .net haar hoofd buiten boord, allerlei zwerend waar ik geen woord van corsta. Dan l«-g ik hot vliegtuig eerst >p den linker-, vervolgens op den rech terkant om /elf te zien. wat eraan de hand is en voor mijn geest doemen schrikbeelden van lang.s-flitsendo ma chines op. die ik mogelijk tevoren niet opmerkte.... Maar niets dan het vredig blauw rondom en het fijn??impelig glanzj-mk* watervlak van de haven beneden. (JerustgesteM verminder ik toeren. waardoor het motorgedreun iots afueemt. en roep: ..Wat was er toch?" ? ?n. iluidelijk verstaanbaar nu. klinkt het: ..Heb je die schitterende Holls Hoyce niet. gezien, die den ingang van het vliegveld binnenreed? Ken prachtwagon !'' De vlieg-enthousiaste MET een Mik breng ik de gashandle naar voren! En ik. die mij al op de vreeselijkst e dingen had voorbereid ! Wat een heerlijke opmerking ! Glim lachend informeer ik: ..Hallo, hoe vond je de start?" ..Een beetje griezelig in het begin." is het. antwoord. ..Kunnen we nog een keer starten?" Ik denk: ..heerlijk enthousiast is /e," en haal de gashandle terug, waarna we zachtjes. planeeren en het terrein binnenzwenken. We zijn vrij hoog binnen ge komen, waardoor de kist wat ver in het veld eerst tot stilstand komt. Dan draai ik het toestel en taxi terug om opnieuw (safety first !) den vollen aan' loop over het veld te hebben. Daar 'hoor ik een benauwd: ..Zeg. ik. ..." en do vliegkap vóór me kijkt naar het eind van het veld en blijt't opvallend naar den windzak staren. ..Ja?" ant woord ik. in afwachting wat er nu weer komen gaat. Kvcn blijft liet stil. dan volgt een dringend: Hallo, hallo, gaan we niet ver keerd?".... en een ongerust gezicht draait zich naar me toe om zich te vergewissen of allo-s wel in orde is met de piloto. Ik knik geruststellend: ..Even ge duld, dan zal je het zien!" en als ik aan het begin van het veld ben geko men., draai ik het. toestel met den neus in den wind. klaar vo:»r de start. -?Dit lijkt mi veiliger dan daarginds in de buurt van de omheining te starten. jou ook niet?" ...Ta natuurlijk," klinkt het bedeesd. ..sorry hoor!" Opnieuw rolt de '.kist., over het hobbelige, groene tapijt en nauwelijks zijn we los of: .,Xu vind ik hot zalig !". jubelt me in de noren. Xu vliegen we over'de polders aan den zuidkant van Rotterdam: daar stroomt. glinsferend van het gouden zonnelicht, de Oude Maas. verlaten en stil lijk een glim mend, glanzend spiegelvlak. 1000 Me ter wijst de hoogtemeter, wat een uitzicht ! Water en weid«-n blauw en groen, steeds hetzelfde in oifideluoy.e al'\\ isselinji. Daarginds in het Wostvii de zee, verblindend licht in de felle zoniteglans. Onbewogen, zwijgend, ligt het land benetien ons - - een kleurig tafreel. Dan Jijkt het opeens of het gedreun van don motor niet meer tot ons doordringt, oven houd je den adem in bang deze stille vredigheid te verstoren een oogoiiblik later ben je tot de werkelijkheid teruggekeerd. Ik minder toeren, /et dun den motor af .011 planeer omlaag. In de verte zie ik een verkeers vliegtuig aankomen, maar ik houd wijselijk mijn mond. want mijn luehtdoopeling heeft het gevaarte voorloopig nog mot opgemerkt. Ik houd het toestel, dat reeds daalt, echter in liet oog, blijf wat uit de buurt, geef gas bij etx laat de drie-motoi igo. Fokker den voorrang. l'lot s gilt oen hooge stem: ,,/io je dat geweldig groote toestel daar wel?" en ik stel gauw gerust: (ieliofdo. die vliegt minstens 2.00 meter lager dan wij. zoo dadelijk gaat het landen." Keu opgelucht gezicht kijkt eens achterom, en ik vraag me af. of ik toch eerder had moeten waar schuwen, dat er zoo'n ..geweldenaar" in de buurt was. Neon. ik geloof het niet, toen we t»p gelijke hoogte vlogen was de Fokker immers .nog ..gewel diger"! Nu is het onze beurt om te landen en naiist de baan. die de Fokker nam. In-eng ik ons toestel veilig het. veld binnen, om renious. als gevolg van de zware luchtwervelingen, door mijn voorganger veroorzaakt, te vermijden. Kven later stapt een opgetogen passagier uit de kleine Koolhoven. Kr worden geweldige verhalen ge daan over vergezichten over boch ten, .verkeersvliegtuigen, starts, en. niet te vergeten, over de buitengewone stroomlijn van de Itolls Royce. uit de lucht gezien ! Papa is vol lof en maakt geen be zwaren als zijn enthousiaste dochter onmiddellijk informeert: ..Wanneer gaan we wér?" Kn als bij onze thuiskomst ..Mams" moet bekennen, dat zij het zoo nu en dan te kwaad heeft gekregen bij het idee. dat wij daar met z'n tweetjes zoo hoog in do lucht v-aten, dan antwoordt onbarmhartig haar vlieglustige doch ter: ..S hat. wat zonde Van de tranen! O ver 11 dagen gaan we wér!" Bemesting van kamerplanten VOORDAT d- kunstmest in de wereld kwam. was het bemesten van kamerplanten lang geen gemak kelijk werk. Toen moest dunne gier of anderszins op de potten gestrooid worden of moesten de planten dikwijls ?in and<iro potten worden gezet, met nieuwe blad-aarde., Bladaarde hoe i t een heel hoog gehalte aan voedings stoffen on was dus zoodanig als be mesting te beschouwen. Nu gebruikt de huisvrouw andere ingrediënten! In' den handel zijn potjes kunstmest als droog poeder ver krijgbaar. Dit lost u op in lauw water en u gaat de planton ermede begieten. Natuurlijk mag do oplossing niet te stsrk weaen. want dan verbranden de wortels door de te hooge concentratie. Elke 11 dagen herhaalt u deze behandeling. De potten giet u dan flink nat. Toch .moet u bij de keuze van liet fabrikaat voorzichtig zijn. Niet alle planten hebben n.l. hetzfelfde noodig. Er. zijn blad- en bloeiende planten, die elk een ander' mengsel vragen. De eerste veel. de tweede weinig stikstof. Proeven h ebbe 11 bewe zen, dat b .v., van een bloeiende Cactus de knoppen alle uitkomen, wanneer deze de bemesting met weinig stikstof kree'g. Daarentegen mislukten vele knoppen door te veel stikstof. G. P. BR( NKIIORST .-/?\ SKIc o s t u u m 8 van prima waterdichte shi-stot, pantalon is zoowel lanj!» als f^lus lour te dragen Model ,.Davos ' 29.HIRS-CH*© SKI- SCHOEN "WETTERHORN" DAME5AAATEN PORTO /4OCT. l. PAG. 16 DE GROENE No. 3001 PAG. 17 DE GROENE No. 300I]

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl