Historisch Archief 1877-1940
mods van morgen
VROUWEN IN
i
HET WIT
H KT toi|..-t. \vuurin di- winter
sportende vrouw zich van
's morgens zeven tot 's middags
zes uur precies, voortbeweegt: het
pitVe d-.- résist ince van haar gaitlerobo
voor deze blanke oorden: het omhulsel
waarin zij zich vrij voelt als een man.
bekoorlijk als een vrouw en warm als
een noorilpoolreiziger: in n woord:
hef onvi'tvangbaro, waterdichte, don
kere, klassieke costuum. dat men bij
aankomst in het wintersport-hotel
haastig uit den koffer rukt en
zonder verwijl aantrekt: on «Int men.
na den behouden terugkeer in het
veilig vaderland, m<-t zachte melan
cholie te voorschijn haalt, «n m«-t
t oodcro gebaren inde kamfer borgt. . . .
Het skipak is meestal donker van
kleur: uit praktische overwegingen.
Ken d-mie wande ld e met groote
hardnekkigheid geheel iu 't wit door
St. Moritz: het bleef ook wit. maar
nimmer zag mot» haar op ski's !
Niet dut een licht jasje voor de
afwisseling . niet aardig staat;'het is
bij uitstek geschikt voor meer ge
vorderden, wier contact met de sneeuw
tot een minimum keeren beperkt blijft.
Hoe beeldig ook do wollen trui. de
das en handschoenen bij elkander
passen, het is alles mis. wanneer men
niet als eerst? laag een zijden blouse
draagt die beter togen nat worden
beschermt dan wol. Ook bij de hand
schoenen moet men hiermee lekening
houden: in nat-besneeuwde wollen
wanten steken ijskoude vingers. Het
meest verkieslijk- als bedekking der
handen is dan ook gevoerd leder.
Plafond verlichting
D K stootkracht, die ons aanzet om
een razzia te houden onder onzen
woning-inventaris, gaat uit van een
veranderden smaak, /elfs de aan
bidder van het lieve sch -mei-hoekje
moot toegeven, dat men óók dient t
beschikken over een lichtbron die
flink het licht doorlaat. Met deze
zakelijke overweging, dio gepaard g<iat
met do aanschaffing van een lichtge
vende lamp (vroeger oen unicum)
heeft men zich op het hellende vlak
begeven, dat pas eindigt bij een mo
derne uitrusting van alle belangrijke
woonfuncties. Do veranderd1.- smaak
vraagt meer licht en d? veranderde
levensopvatting mind»r onderhout!.
Meer licht g.-et'f. stellig oen plafonnier.
Daar de warme lucht stijgt en al
stijgende, stofdeeltjes met zich voert.
komen die deeltjes ook terecht bij
den plafonnier, en als ze er kans toe
zien, verdwijnen ze in dat licht
gevendeholletje. .. .om daar duidelijk zicht
baar te worden, dank zij hot goede
liehtdoorlatingsvernio^en van hét
nieuwe armatuur ! Een plafoank'r. die
niet stofdicht is; brengt een
geen-stofduldende huisvrouw tot wanhoop,
want al kan het stof in het armatuur
dringen, de stofd-n-k mojt buiten
blijven, tenzij men op oen trap klimt.
Deze manipulatie is geschikt om een
tegenzin op te wekken in. betrekking
tot .moderne lichtarmaturén. maar
ook om dt; noodzakelijkheid te loeren
inzien van goede voorlichting. Diis:
koopt nooit een plafonnier die niet
stofdicht, tegon het plafond is be
vestigd. Behalve dat een
stofdem->nstratie in den,plafonnier geen reclame
is voor het huishoudelijk bewind, is
het ook oneconomisch, «laar stof het
uitstralen van het licht tegenhoudt.
Mijn eerste passagier
RlMMt Mrrr Uu-r?. Tele
foon . Ken opgewonden meis
jesstem aan den anderen kant
van den draad:
..Hallo, je spreekt met Mary !. .
Xog. van harte gefeliciteerd met
je brevet: zalig zeker om het
vliegbewijs in je zak te hebben !... .
Luister eens, wanneer mag ik met
je ménaar boven?....
Ongelooflijk ! Dat wordt mijn
luchtdoop !
Ot' de oude lui het goed vinden?
Wolnocn. natuurlijk niet. maar ik
vertel het hun pas als alles goed en
wel achter den rug is!....
Hé. wat vervelend nou! Als ik het
eerst vraag zal je zien. dat het niet
?mag. ze zijn zoo hopeloos ouderwetsch.
Kn het lijkt me zoo dol. ik heb er al
zoo lang op gevlast!....
Ja. in hemelsnaam dan maar. Jk
bel je zoo gauw mogelijk weer op.
Ik heb al een vurige speech klaar !
Byo-bye !"
Vijf minuten later:
lïrrr ? Rrrr Rrrr Telefoon '.
..Hallo, met Mary! Zeg. stel je
voor, ik mag! Ik sta absoluut paf!
Mams zei wanhopig, dat ze het aan
Vader overliet. Kn Vader zei nota
bene doodbedaard: ,. ..Ach waarom
niet. Ik zou je danken, maar als Mary
daar nou plezier in heeft, laat haar
dan gerust vliegen." " Xoy vraag ik je !
Kn Vader brengt ons met de auto....
Dus morgen. 10 uur. Zalig! Dag!"
Waalhaven- -Vliegveld.
Zonnig, zacht vliegweertje. Een
hol-blauwe hemel, waartegen enkele
schuchter verdwaalde onderwolkjes
die daar in al hun nietigheid zoetjes
voortgeblazen worden, en. als verlegen
met zichzelf, steeds meer vervagen
om op^momen te worden in het
machtige blauw daarboven. Flauwtjes
wapperen de vlagden en windzakken,
de huidings-T wijst naar het
ZuidWesten.
Met z'n allen hebben we m ij u
pa-».sagier ingepakt en tot aviatrice
om-jrotimverd van den eJn leende
ze de vliogjas. van een amlor de vlieg
kap met bril en telefoontje.
..l" blijft toch niet te lang weg?"
informeert Krause. 'da boekhouder,
quasi-ongorust. d? voorbereidingen
vo n' de luchtdoop van'mijn passagier
met een smalend lachje opnemend.
..Nou." plaagde ik terug, ..als ze
voldoende benzine hebben bijgevuld
danken wj naar Melbuurne door te
vliegen !"
..Wat hoor ik daar?" dondert
Hein's stem. uit het bureau der in
structeurs, en Krause grinnikt.
..Mijn dag is weer goed; wat hapt ze
heerlijk, hè? En zoo leuk, het lukt me
steeds weer !"
..Vlieg op!" zegt oneerbiedig de
jongste vliegstcr der school.
Hehmidt Crans Jeest door, die kèhfc
dat l .
Buiten staat het grijze
Koolhovenvliegtuigje, de PH-F.K.B. al te
sputtaren dat het zoo lang duurt.
De luchtdoppeling klimt voorzich
tig in da voorste cockpit, ik geef enkele
aanwijzingen en Verbied haar op
strengen toon ook maar iets aan te
raken! Dat is wel noodig, want ze
voelt zich volkomen thuis en heeft
(de nvied der onwetenden !) de voeten
kalmpjes in de voatsturen geplaatst!
De thef-mecanicien komt me to
hulp:
,.Ja. kijk eens. juffrouw, het levier
hebben we hier uitgeschroefd, maar
TINEKE
dat. kunnen we mot de voet sturen niet
doen. liet is allos dubbele besturing.
dus blijft uw alstublieft, met die voet
jes uit de sturen en zit ook niet aan de
gashandle of het contact, want dan
gebeuren er ongelukken !"
Mary volgt gehoorzaam alle be
velen op. de telefoon wordt ver
bonden, riemen vastgemaakt en Janus.
de hand aan de mica-kap boven de
cockpit, informeert nog even galant:
..Wenscht u mot open- of gesloten
serre to reizen?", maar het antwoord
is een enthousiast: ,.Hèneen, open !"
Intussi-hen heb ik mijn riemen vast
gemaakt, telefoon aangesloten en ik
bereid mijn passagier voor: Even
proefdraaien !"
Ik zet de wio'rommim vast en breng
de gashandle naar voren; de wijzer
trilt op 1800 toeren, do oliodrukmeter
wijst den juiston druk aan. Handle
terug, een knikje van Janus - we rollen
weg. Ik taxi voorzichtig over het
platform en op het veld gekomen
draai ik.het toestel inden wind. Daar
gaan we dan." en dan rent de machine
reeds in volle gang over het gras
even later zijn we los.
Nu stijgen we snel en voor het eerst
beleef ik die nieuwe gewaarwording:
daar zit. in de cockpit vóór me. stijf
rechtop, mijn eerste passagier, die ik
meevoer in een totaal nieuwe wereld.
die iets ongekends meemaakt, voor
wie dit alles een wónder-nieuwe
sensatie is.
De eerste minuten
DE eerste minuten zeg ik maar niets,
ik herinner me te goed van mijn
eigen luchtdoop hoe sprookjesachtig
ik alles vond en die eerste
oogonblikken.het liefst geen woord sprak.
Maar ben ik dan tot 500 Meter
g£stogjn, dan roop ik nieuwsgierig:
Wel. bevalt het je?"
,,Nou. geweldig hoe gaat het
met jou?"
Hbrop schiet ik in den lach, want
dit is zoo echt een Arraag, waarvan
je je dj b^teakeuis niet realiseert,
omdat op dit oogenblik al die nieuwe
enmties en gewaarwordingen te veel
beslag op je leggen.
Maar nvjn lach gaat gelukkig ver
loren in het gedreun van de motoreu
on ik antwoord: Best vind je het
niet prachtig hier?"
,.Ja schitterend !" gilt opgewonden.
de hooge stem en, weer moet ik
lachen: wat een verschil met de
kalma, zware stem van den instructeur !
Zullen we eens een scherpe bocht
maken?" informeer ik voorzichtig.
Ja louk !" klinkt me in de ooren
en dadelijk leg ik de kist in een bocht,
dio ik een flink stuk doorzet, Waarna
ik overga, de machine op de andere zij
zet en vervolgens het toestel horizon
taal breng.
Da vliegkap vóór me schuift bij ulke.
Wonding trouw naar den
buitenkantvan de bocht, gek, dat schijnen er
veel in het b^gin te. doen; terwijl dat
juist de" manier is om luchtziek te
worden. Ik roep dan ook: ,
Bij een wending moet je naar den
binnenkant van de bocht kijken. Wil
je er nog n maken?" Graag!"
klinkt het antwoord, en ik zet een
scherpe bocht in en draai rond tot ik
bij het uitgangspunt terug kom, waar
we de remous-tik van onze eigen
schroef wind krijgen: .^het bewijs, dat
de bocht zuiver was" zou de instruc
teur zeggen.
Dan roept het slachtoffer: Hoeveel
bochten heb je nu wel gemaakt, ik ban
heelemaal de tel kwijt!" en berouwvol
CE VEER
\\-ant ik lvKti.jp dat het wat kras is
. owoest voor een rsten keer!) breng
k. de kist recht on ga een poosje
tijgen.
<H)0 Meter" roep ik dooi' de
spreokioorn. Do vliegkap knikt. Dan plots
"ii opgewonden: ..Hallo, kijk daar
<-ns .'" ««n een vinger tracht
buiten>oord iets aan t o wijzen, maar wordt
ioor den sehroofwind teruggeslagen, en
nijn passagier volstaat met door
leftige hoofdbewegingen do aandacht
ran haar bestuurd er 11» trekken. ..Wat
*an dat zijn?" denk ik bij mezelf, on
?oep: Wat is er?" waarop ik een
inverstaanbitar gemompel opvang.
Mijn passagier heeft blijkbaar iets
tijzondors ontdekt, want ze hangt,
?.(?o goud en /on kwaad als het gaat,
.net haar hoofd buiten boord, allerlei
zwerend waar ik geen woord van
corsta. Dan l«-g ik hot vliegtuig eerst
>p den linker-, vervolgens op den rech
terkant om /elf te zien. wat eraan de
hand is en voor mijn geest doemen
schrikbeelden van lang.s-flitsendo ma
chines op. die ik mogelijk tevoren niet
opmerkte.... Maar niets dan het
vredig blauw rondom en het
fijn??impelig glanzj-mk* watervlak van de
haven beneden.
(JerustgesteM verminder ik toeren.
waardoor het motorgedreun iots
afueemt. en roep: ..Wat was er toch?"
? ?n. iluidelijk verstaanbaar nu. klinkt
het: ..Heb je die schitterende Holls
Hoyce niet. gezien, die den ingang van
het vliegveld binnenreed? Ken
prachtwagon !''
De vlieg-enthousiaste
MET een Mik breng ik de gashandle
naar voren! En ik. die mij al op de
vreeselijkst e dingen had voorbereid !
Wat een heerlijke opmerking ! Glim
lachend informeer ik: ..Hallo, hoe
vond je de start?"
..Een beetje griezelig in het begin."
is het. antwoord. ..Kunnen we nog een
keer starten?" Ik denk: ..heerlijk
enthousiast is /e," en haal de
gashandle terug, waarna we zachtjes.
planeeren en het terrein
binnenzwenken. We zijn vrij hoog binnen ge
komen, waardoor de kist wat ver in het
veld eerst tot stilstand komt. Dan
draai ik het toestel en taxi terug om
opnieuw (safety first !) den vollen
aan' loop over het veld te hebben. Daar
'hoor ik een benauwd: ..Zeg. ik. ..."
en do vliegkap vóór me kijkt naar het
eind van het veld en blijt't opvallend
naar den windzak staren. ..Ja?" ant
woord ik. in afwachting wat er nu
weer komen gaat. Kvcn blijft liet stil.
dan volgt een dringend:
Hallo, hallo, gaan we niet ver
keerd?".... en een ongerust gezicht
draait zich naar me toe om zich te
vergewissen of allo-s wel in orde is met
de piloto.
Ik knik geruststellend: ..Even ge
duld, dan zal je het zien!" en als ik
aan het begin van het veld ben geko
men., draai ik het. toestel met den neus
in den wind. klaar vo:»r de start. -?Dit
lijkt mi veiliger dan daarginds in de
buurt van de omheining te starten.
jou ook niet?" ...Ta natuurlijk,"
klinkt het bedeesd. ..sorry hoor!"
Opnieuw rolt de '.kist., over het
hobbelige, groene tapijt en nauwelijks
zijn we los of: .,Xu vind ik hot zalig !".
jubelt me in de noren. Xu vliegen we
over'de polders aan den zuidkant van
Rotterdam: daar stroomt. glinsferend
van het gouden zonnelicht, de Oude
Maas. verlaten en stil lijk een glim
mend, glanzend spiegelvlak. 1000 Me
ter wijst de hoogtemeter, wat een
uitzicht ! Water en weid«-n blauw
en groen, steeds hetzelfde in oifideluoy.e
al'\\ isselinji.
Daarginds in het Wostvii de zee,
verblindend licht in de felle
zoniteglans. Onbewogen, zwijgend, ligt het
land benetien ons - - een kleurig
tafreel. Dan Jijkt het opeens of het
gedreun van don motor niet meer tot
ons doordringt, oven houd je den adem
in bang deze stille vredigheid te
verstoren een oogoiiblik later ben
je tot de werkelijkheid teruggekeerd.
Ik minder toeren, /et dun den motor
af .011 planeer omlaag.
In de verte zie ik een verkeers
vliegtuig aankomen, maar ik houd
wijselijk mijn mond. want mijn
luehtdoopeling heeft het gevaarte
voorloopig nog mot opgemerkt. Ik houd
het toestel, dat reeds daalt, echter in
liet oog, blijf wat uit de buurt, geef gas
bij etx laat de drie-motoi igo. Fokker den
voorrang. l'lot s gilt oen hooge stem:
,,/io je dat geweldig groote toestel
daar wel?" en ik stel gauw gerust:
(ieliofdo. die vliegt minstens 2.00
meter lager dan wij. zoo dadelijk gaat
het landen." Keu opgelucht gezicht
kijkt eens achterom, en ik vraag me
af. of ik toch eerder had moeten waar
schuwen, dat er zoo'n ..geweldenaar"
in de buurt was. Neon. ik geloof het
niet, toen we t»p gelijke hoogte vlogen
was de Fokker immers .nog ..gewel
diger"!
Nu is het onze beurt om te landen
en naiist de baan. die de Fokker nam.
In-eng ik ons toestel veilig het. veld
binnen, om renious. als gevolg van de
zware luchtwervelingen, door mijn
voorganger veroorzaakt, te vermijden.
Kven later stapt een opgetogen
passagier uit de kleine Koolhoven.
Kr worden geweldige verhalen ge
daan over vergezichten over boch
ten, .verkeersvliegtuigen, starts, en.
niet te vergeten, over de buitengewone
stroomlijn van de Itolls Royce. uit de
lucht gezien !
Papa is vol lof en maakt geen be
zwaren als zijn enthousiaste dochter
onmiddellijk informeert: ..Wanneer
gaan we wér?"
Kn als bij onze thuiskomst ..Mams"
moet bekennen, dat zij het zoo nu en
dan te kwaad heeft gekregen bij het
idee. dat wij daar met z'n tweetjes zoo
hoog in do lucht v-aten, dan antwoordt
onbarmhartig haar vlieglustige doch
ter:
..S hat. wat zonde Van de tranen!
O ver 11 dagen gaan we wér!"
Bemesting van kamerplanten
VOORDAT d- kunstmest in de
wereld kwam. was het bemesten
van kamerplanten lang geen gemak
kelijk werk. Toen moest dunne gier of
anderszins op de potten gestrooid
worden of moesten de planten dikwijls
?in and<iro potten worden gezet, met
nieuwe blad-aarde., Bladaarde hoe i t
een heel hoog gehalte aan voedings
stoffen on was dus zoodanig als be
mesting te beschouwen.
Nu gebruikt de huisvrouw andere
ingrediënten! In' den handel zijn
potjes kunstmest als droog poeder ver
krijgbaar. Dit lost u op in lauw water
en u gaat de planton ermede begieten.
Natuurlijk mag do oplossing niet te
stsrk weaen. want dan verbranden de
wortels door de te hooge concentratie.
Elke 11 dagen herhaalt u deze
behandeling. De potten giet u dan
flink nat. Toch .moet u bij de keuze
van liet fabrikaat voorzichtig zijn.
Niet alle planten hebben n.l. hetzfelfde
noodig. Er. zijn blad- en bloeiende
planten, die elk een ander' mengsel
vragen. De eerste veel. de tweede
weinig stikstof. Proeven h ebbe 11 bewe
zen, dat b .v., van een bloeiende Cactus
de knoppen alle uitkomen, wanneer
deze de bemesting met weinig stikstof
kree'g. Daarentegen mislukten vele
knoppen door te veel stikstof.
G. P. BR( NKIIORST
.-/?\
SKIc o s t u u m 8 van
prima waterdichte
shi-stot, pantalon
is zoowel lanj!» als
f^lus lour te dragen
Model ,.Davos '
29.HIRS-CH*©
SKI- SCHOEN
"WETTERHORN"
DAME5AAATEN
PORTO /4OCT.
l.
PAG. 16 DE GROENE No. 3001
PAG. 17 DE GROENE No. 300I]