Historisch Archief 1877-1940
VOOR HET
KERSTFEEST
PAPIERWAREN 2e ETAGE
KERSTTAFELLOPER
met servetten ....... ......
KERSTSERVETTEN reeds ge
vouwen, voor de stan- ^ ?? E
U- J D
daards ........................
HULSTTAKJES
groen ..... ... ...... 0.04
HULSTTAKJES g\
ver 0.05 \J.
ZILVEREN KERST- f\ *\K.
KRANSJES 0.10 U.UD
KERSTSLINGERS
0.25 0.20
l N WIKKELPAPIER MET KERST
MOTIEVEN per pakje |y «) c
VJ. l* J
van 12 vel
DENNISON'S ARTIKELEN
KERSTKLEDEN .. 0.60
KERSTLOPERS 0.45
SERVETTEN 0.20
KERSTLABELS 0.25
PISTACHES In dozen van 6 en
12 stu<s 1.50 1.35 g\ o C
1.1O O.95 ...... ..... ...U.OD
TAARTRANDEN MET KERST.
MOTIEVEN per pakje n A C
vanaf ....... ........... ... U.*ID
SPêELGOEDAFD. 2e ETAGE
UITGEBREIDE SORTERING
KERSTBOOMARTIKELEN
VOOR HET KERSTDINER
brengen wij in onze afdeling
tafelgoed een zeer groot assortiment
ZEER FRAAIE TAFELLAKENS
VOOR ZEER LAGE PRIJZEN
AMSTERDAM
Muziek
Solisten in het Concertgebouw
CONSTANT VAN WESSEM
O l' do laatste abonnement
sconcerten van het
(.'oncortgebouw, onder leüling van
Mengolborg, die ik hier samenvattend
bespreek, was hot wol de opvallende
Russische opeta-yungoics Olga
Slobodskaja, die zich in hot middelpunt
van onze indrukken geplaatst hoeft
met haar voordracht van Russische
liederen, aria's van Moussoigsky en
diens bekende bekoorlijke llopak.
De stem is sterk dramatisch van aan
leg, hoof t een grooten omvang en wordt
mot meesterschap bohecrscht. Van
het sterk dramatische overtuigde
vooral haar voordracht van
Beethovon's ?Ah! Perfido!", dat magis
traal en indrukwekkend gezongen
werd.
Op datzelfde concert herdacht mon
den Nederlandschon componist Von
Brucken Fock naar aanleiding van
diens Tosten verjaardag mot de uit
voering van zijn nieuwste werk, oen
suite-muziek ?Uit hot /uiden". Von
IJrucken Fock was altijd oen wat uit
zonderlijke figuur 01 idt-r de Hollands.-lic
componisten van do vorige genernti»;
van aanlog autodidact ging hij ook
veelal zijn eigen weg. hoewel hij nL't
ontkwam aan de romantische vi-ie van
zijn tijdgonootcri. Poch naast de schier1
conventioneel schijrotidc muzikale
romanüt'k van zijn exprossit s school
oen somber gewold, die dan opeens
do fantasie bovleugclde on in zijn
muziek tot oen meeslepende uitbar
sting word on er dan iots
morkwuartlig-oigons gaf. In dit laatste werk
van Von Htuckon Fock is echter alloen
tle lomantische aanlog overgebleven,
l>et is oen liefelijke, soms Frunsch
aandoende muziek, korte schotsen, .
indrukken van Zuidelijke landschap.
en menschen, fantasiebeelden van
boschgecstcn en van een ,.schalksch
meisje", wier gazelle-achtige bewege
lijkheid aardig, hoewel wat plastisch
van ihythmc is weggegeven. In ieder
geval geen werk, dat een bijzondcreu
indruk achter laat.
liet laatste abonnement sconcert
bracht Mahlcr's 4de Symphonie, een
dor geliefdste stukken muziek zoowel
van Mengelberg als van het publiek,
een nooit missende charme komt er
uit tot ons, reeds de aanvang, d:e
klinkt als weid er met altaar-schellen
goluid, bekoort en wij glijden tot do
laatste noot van hot ?llemelfeost"
in don droom van geluid en fantasie,
oen der weinige symphonische werken
van Mahlor, waarin hem een volmaakte
eenheid tusschon bedoeling en ver
wei kelijking gelukte. Jo Vincent was
de soliste in het laatste doel. Wij
bobben in onze herinneiing voordracht
ton, waarbij de naïeve gelukzalige
toon idealer getroffen word. wat niet
wegneemt, dat Jo Vincent haar pattij
pi acht ig zong.
Journalistieke prentkunst
Jo Spier: Per potlood door
Nederland. lOOteekeningen.
Andries Blitz, Amsterdam
WAT gewoonlijk voor don
luisteraar een veroordeling.
betekent is voor .lo Spier's
werk juist oen compliment: l fet bleef
door vele jaren heen vrijwel op de
zelfde hoogte. In Spior's verbintenis
.mot de Telegraaf ontdekte hij zijn
roeping na -vijf jaren dienst ge
tuigde hij juichend:
,.Ik vind het nog even prettig als
de eerste tlag !"
l'it deze nieuwe'bundel blijkt, tlat
die uitlating ook nu nog van kracht is.
Stuk voor stuk logenstraffen zijn
prenten de vele sombere voorspel
lingen, tlat hij door zijn verbond, met
«lo krant zijn kunstenaarschap on zijn
idealisme ton doi'.o d.ooind.e.
Het zuiverste bewijs hiervan vinden
wij in die prenten, waarvoor niet oen
actuele gebeurtenis hom <lo stof
loverde, maar die ontstonden in zijn onge
breidelde fantasie. Reeds do mogelijk
heid dat zij konden ontstaan duidt er
op. dat zijn frisse geest niet lood onder
do ?dwang" van hot maken dier
andere.
Ken uiterst-links part ij-orgaan hooft
geconstateerd, dat Spier zijn bete
kenis als tekenaar, ontleende aan de
'.'.. . .burgo.rlijko journalistiek, eii dat
hij daarom als zod.anig tot onvrucht
baarheid is veroordeeld, ten/.ij.. .. hij
partij kiest in de politieke strijd' !
l.aal ons verheugd zijn. dat hij dit
laatste >ti»'t '/?"</? zijn oorspronkelijke
zin voor humor is te gezond om
verbitter.! te wolden door het gekon
kel van partijcii-belaiig/ucht.
Overigens is tlo bedoelde opme.tking
tlo ongewilde weerlegging van oen
verwijt, dat oen /.oor bekend
kunstcritikus tot Jo Spier lichtte, n.l. dat
hij geen fors of-psychologisch'talent
zou bezitten.
Iemand hooft Spier's merkwaardige
zin voor humor onlangs gekenschetst
als Anglikaans. ? Kn dit is inderdaad
goed gezien. ? Mot de Engelsen deelt
hij do gave, dingen van dagelijkse
sleur om te zetten in daverende zot.-'
heden. Ken aanzien van 's mensen
eigenaardigheden krijgt zijn werk
daardoor op .voldoende kracht. Kn
evenmin als bij de Engelse
caricaturiston .wordt zij n'spot ooit wrang of
kwetsend. Wij zien onze eigen ?
welbewuste 'fouten' in een Heldere
spiegel ? on. ? we lachen, zij het
wellicht ook.. eer ironisch dan uit
bundig. .
Ken krant lezen, is in onze. dagen
amper oen amusement. Laat ons
daarom erkentelijk zijn dat Jo Spier's
gezonde, dwaze kunst ons eraan blijft
herinneren, dat dit leven ook nog een
zonzijde hoeft !
W VBO MKYKR
TRIANON
CABARET EN DANCING
LEIDSCHEPLEIN
lederen avond 81/, uur Sol r ée-Bansan te
met optreden van
I X T E II X A T I O X A X E A R T I S T E X
Vrij entre* I>ansen tot Zondaf matinee
VerUaid tarief
12.45 uur
3.30?6 uur
PAG. 18 WINTERNUMMER No. 3003
HET PALEIS DER LIEFDE
Albert Heiman
Teekeningen W. v. d. Elzen
R K K DS tip zijn twintigste jaar
was l lm Tat-hfin khaliftf van
hot Westen. Het was niet enkel
-op gromt van zijn edele geboorte, dat
hij xoo jong al tot zulk een gewichtig
ambt verkozen werd. Nog meer dan.
zijn koninklijke afkomst, die duidelijk
te zien was iiuii de fijne regelmatigt'
trekken van zijii blank gezieht. tle
groote smalle adelaarsneus, die zich
tot bijna over de bovenlip lieenbootf,
de scherpKotoekendo ernstige luoiul.
de hoogt» gestalte die nog eens zoo
groot en verheven srheen in het
smettelooze wit van zijn wijde kaftan.
tle lange blanke handen waarmee hij
in sobere gebaren kracht bijzette aan
zijn woorden, meer nog dan al deze
uiterlijke schoonheid onderscheidde
hem de adeldom van zijn geest, do
helderheid van. zijn verstand, gepaard
aan zulk een rijkdom en zuiverheid
van gevoelens, dat daardoor een geheel
ontstond van zeldzame harmonie eii
universaliteit: zoodal iedereen ge
troffen werd door zooveel volmaakt
heid in één mcnsch. en y.ijn jeugdige
leeftijd enkel goh t om. dit
atlerkostbaarst be/.il nog meer glans bij te
zetten.
J lij aanvaardde zijn khalifaat vol
grootBcht» voornemens, rustig maar
zelfbesloten. en hij koesterde de over
tuiging dut iets waardevol* voor
anderen slechts tot stand te brengen
is wanneer wij zelf van dag tot dag
ons rekenschap geven van de rechte
weg. aan ons zelf bouwen en ons in de
eigen ziel verdiepen, opdat wij niet
door droombeelden en
valsche voorspiegel i ngen het
spoor bijster raken in een
wereld waarin bedriegelijki*
schijn? en werkelijkheid
soms ternauwernood
van elkander t o
onder se J.eitYn
yjjn. llmTachfih
w a s u r v a n
dorrdiongeli
tlat een volk regooren in do eerst t?
plaats beteokent: ziohzolf rogeoron;
oen volk gelukkig inukon niet mogelijk
is voordat men zelf geluk van ongeluk
hoeft loeren onderscheiden. Hij wist
tlat een vorst tlo verpersoonlijking van
het ideaal van zijn volk moest zijn, en
daarom liet hij niets na wat ertoe kon
bijdragen zijn aanzien bij de onder
danen te vorgrooten en. hom zelf boter,
edelmoediger, schoonor in hun oogoii
te doen sehijnon. Hij deed dit niet
uit ijdelheid, maar om inderdaad
zichzelf t-e vermooion. zijn ziel te
verrijken, zijn omgeving schitterender
te doen zijn. in oen zelfzucht die ten
slotte toch een heerlijke deugt l was.
omdat zo haar diepst o-grond had in do
liefde vi M ir zijn volk en uiteindelijk
weer terugging tot dat volk.
Teneinde beter zich/elf te kunnen
zijn. tlo rijke, edele vorst, die hij zich
voorgenomen 'had steeds te zullen
wezen, liatl hij zich oen paleis
laten bouwen van een omvang
on een weelde zooals hot rijk
nog niet gok'oiid had. I >?? hoofd
gebouwen mot hun groen
u'ogla'.uurtlo dakon on do
talrijke paviljoens
mot hun witte koe
pols waren
omg e v o n tl o o r
groot o
palin o
nb o o rn g a a r tl t: n,
waartusschen do
'schoonste bloem
perken, klaterende
fonteinen,
vischrijko bassins en
geheimzinnige :
priëelen waren,
aan gelogd.
Kn zoodra,
deze tuin ge
reed was en
van de
bui
tomvoroldafgeslotomloor
een hoogt;
aard o n
muur.
\vrlieen
'?VV.P.EIZEN
De arme vrouwen, die zijn ideaal niet vermochten
te -naderen
ton de vogels
van heel de om
trok hun vroe
gere
vorblijfplaatsenen
bouwden voort
aan in de boomeii van
dit paradijs hun nes
ten, zoodat or een
vi iort durend
gekwinkeleor was van hooge
muziek die zich vermengde
mot hot g.'klator dor
watorworkeii. Alleamt er-, muskus
on bli leineh-govu'on ter wereld
schonen zich verzameld to
hebben om do vijvers waarin
goudvisscheii dartelden. Kon enkele die
naar slechts, gekleed in roodo zijde.
hot hoofd in een p-oote witte tul
band gehuld, zag men or goruischlooa
voorbijgaan. De galerijen, die som
mige tier paviljoens mot hot paleis
verbonden, waren begroeid' mot win
gerdranken on oeuwig-bloeiend.j
glycinotrossei). omzoomd door bijen
on schitterend in hot zonlicht. In d«
zalen on kamers van hot paleis was
koele srhomerdonkorto on al het wel
behagen van oen Meinacht.
Vele uren bracht Ibn Tachfin in
tlozo itmgeving dt»or. alleen 011 in ge
dachten verzonken, rustig 011 gelukkig.
zinnend op do grooto werken die hij
volbrengen moest tot vooideel van zijn.
Volk. J l ij had geen raadslieden noodig
on 'verlangde niet naar de ijdolt»
drukte van oen hofhouding om zit h
hoon,.noch naar hot vloierig gekir van
vrouwen die wel de wen vcrgott n
doen. maar tot geen enkele daad. v»»
bezinning weten aan .terzetten, l <>
PAG. 19 WINTERNUMMER NO. 3003
. nu'