Historisch Archief 1877-1940
}
. f l
DICTATUUR IN DE OUDHEID
ff
N
OOIT weer iemand dictator."
Antonius, Caesar's collega als consul
in 44 v. Chr., stelde na diens
verProf. Dr
moording een wet voor, dat nimmer iemand weer dictator worden
mocht, op straf van vervloeking en dood en confiscatie van vermogen
voor ieder, die het zou wagen dit ambt weer in te voeren of te aan
vaarden. Caesar, de vermoorde, was dictator geweest. Hij had orde
gebracht in den staat en maatregelen genomen of plannen gemaakt,
die, uitgevoerd en verwezenlijkt, twee eeuwen lang de wereld zouden
beheerschen en tot welvaart leiden. Hij had met genialen blik de
ziekten, \ aaraan het Romeinsche rijk leed, doorschouwd en met
ongehoorde energie de middelen tot verbetering doorgezet. Hij was
een der weinige waarlijk historische figuren, die voor langen tijd den
gang der gebeurtenissen in de gansche wereld bepalen; een genie, dat
door zijn naam Caesar voor duizenden jaren den keizer als hoogsten
drager van het gezag zou kenmerken.
En toch, na den dood zelfs van dezen grootste der grootcn juichte
Cicero, die waarlijk wel zijn vaderland liefhad en diens bloei wenschte.
,,()ver het voorstel tot opheffing der dictatuur hebben wij niet eens
gestemd" roept hij uit. ..Antonius behoefde het
ontwerp-senaatsbesluit maar voor te lezen, of wij hebben het met gretigheid aanvaard
en zelfs in schitterende bewoordingen den voorsteller officieel dank
gebracht." Zoozeer was de dictatuur gehaat. Ja, als eenige jaren
daarna het volk, dat honger lijdt, Octavianus, den lateren Augustus,
de dictatuur aanbiedt ondanks het besluit tot afschaffing dan werpt
de nog jonge man zijn toga af, en staat daar met ontbloote borst,
en valt op de knieën, en smeekt het volk hem daarvoor te vrijwaren.
Waarom? Was dan het Romeinsche keizerschap, waarvan die
zelfde Augustus de grondlegger worden zou, niet in wezen aan de
dictatuur gelijk? Hebben niet vele van zijn dragers?Caligula, Nero
en anderen gespeeld met het leven en vermogen hunner mede
burgers, en zelfs den staat in financieel opzicht welhaast te gronde
gericht? Waarom was dan juist de dictatuur zóó gehaat, dat zelfs
deze keizers haar naam vermeden hebben, en zich met andere, geringer
macht aanduidende titels tevreden hebben gesteld?
Staatsvorm en staatsbelang
|""\K oude theoretici onderscheidden drie staatsvormen: de
^*? monarchie, de oligarchie en de democratie; zij twistten veel
over de voorkeur van een van deze boven den andere. Sommigen
van hen achtten een combinatie der drie de ideale oplossing; de
Crrieksche schrijver Polybius beschouwde haar zelfs als oorzaak van
de groptheid der Romeinsche republiek, waarin, volgens hem, de
souvereiniteit van het volk terecht werd getemperd door de macht
der twee opperste magistraten, de consuls, en deze voor willekeur
werden behoed door den invloed van het oligarchisch lichaam, den
senaat. Deze opvatting was een ztiiver-theoretische gebleken: het
volk had zijn macht misbruikt, de consuls waren ter zijde geduwd,
en de senatoren ha'dden zich onmachtig getoond om het wereldrijk
te besturen. De Romeinen, die altijd het leven stelden boven het
beginsel, hadden begrepen, dat het evenwicht was verbroken, en maat
regelen tot verbetering gezocht. Zij hadden de bevoegdheid der consuls
vergroot, en zelfs door een machtigingswet vrijwel onbeperkte heer
schappij aan n man verleend, volkomen ingaande tegen het principe
van den staat en de traditie. Zij hadden zich zelfs niet verzet, toen
een ruw krachtmensch, Sulla, het dictatorschap, dat vroeger beperkt
was tot een half jaar (opdat maar niemand alleenheerscher worden
zou) X'oor onbeperkten tijd op zich nam. Maar Sulla was afgetreden,
vrijwillig, naar men zeide, gedwongen, naar wij gelooven. Toen kwam,
ruim dertig jaar later, Caesar. Hij werd wér dictator, eerst voor
ven jaar, toen voor langer, daarna voor liet leven. Nu wroet aldoor
tegen hem de stille' wrok. Eindelijk breekt deze los. Hij wordt vermoord.
Waarom werd Caesar vermoord?
VA/AA ROM? Caesar was niet wreed. Hij liet niemand dooden
* ? zonder rechtspraak. Hij vergreep zich niet onrechtmatig aan
bezittingen. Hij schonk vergiffenis zelfs aan zijn vroegere tegen
standers. En toch heen, juist zijn zachtmoedigheid kostte hem
het leven. ,
Waarom ? Zelfs in onze dagen is de stemming van het volk onder
een dictatuur moeilijk te peilen. Want geen durft
vrijuit te spreken. Hoeveel minder moeten wij dan
wel weten uit de Oudheid, die immers niet langs
omwegen een gesproken woord tot ons kan laten doordringen. En
inderdaad: de stemming onder het eigenlijke volk in Caesar's tijd
kennen wij niet voldoende. Wij hebben echter reden om aan te
nemen, dat het zijn dictatuur niet slecht gezind was.
Maar men kan naar deze stemming die van Rome niet beoordeelen.
Want het souvereine volk van Rorne was, als niet een demagoog het
leidde of de nood het dwong tot verzet, onderdanig aan de oude regen
tenfamilies, die den senaat vormden en stad en staat bestuurden. De
wil en wensch van deze geeft Rorne's eigenlijke stemming weer. Zij nu
waren, bijna alle, anti-Caesarianen. De dictatuur van Sulla, die
aan hun zijde stond en hun macht versterkte, hadden zij geduld.
Die van Caesar, die hun heerschappij beknotte en voor zich een
koningschap scheen te willen scheppen, schaften zij af, voor eeuwig.
En dit, terwijl zij zelf mjg altijd onbekwaam zouden blijken het rijk
te leiden. Waarom?
De drang naar vrijheid
K l U eerst herkrijgen wij onzen geest." Anderhalve eeuw na dit
" alles zou de Romeinsche historicus Tacitus deze woorden schrij
ven, als de tyran Domitianus is gestorven, en de vrijheid en de oude
regeer i ngs vorm zich weer schijnen te verheffen. ,,De geest." Het zijn
woorden van Cicero, die ons tijdens Caesar's dictatuur het gemis van
den geest aan vrijheid van handelen, aan vrijheid van spreken voor
oogen stellen.
Hij durft ze nauwelijks te uiten; want hij houdt tegen zijn
gewoonte in -'bijna' onmiddellijk op, als hij begonnen is. Ons zijn
ze kostbare aanwijzingen van de stemming in die tijden, ,,'s
Mor.gens vroeg", schrijft hij, begroet ik in mijn huis mijn vrienden,
senatoren, in grooten getale, maar bedroefd. En ik zelf.?ik heb om
mijn vaderland nu geweend tot ik geen tranen meer heb; zwaarder
en langer dan een moeder om haar eenigen zoon. Nu werp ik mijn
zorg om den staat van mij af en mijn denken over de stem, die ik
in den senaat moet uitbrengen; ik begeef mij in het kamp van mijn
tegenstander Epicurus, die het genot aanprijst als levensdoel."
Ja, dit is het: de onmogelijkheid, om het vaderland naar eigen
wensch te dienen, de onzekerheid van leven en recht, het gemis van
vrijheid in woorden en daden. Zelfs de grootheid van den dictator
Caesar kon zijn dictatuur niet aannemelijk maken, om den druk, dien
hij legde op menschelijke vrijheid. Meer dan zijn maatregelen, meer
dan zijn smadelijke bejegening van de senatoren, meer dan de ont
eigening zelfs van hun bezit ter wille van het volk, moet deze de
stemming hebben beheerscht en zijn val hebben verhaast.
Het zou eenige jaren duren vóór, na de afschaffing der dictatuur,
het keizerschap zich zou verheffen en de heerschappij van den enkeling
voor langen tijd bevestigen. Augustus' wijsheid heeft het geschapen;
de twee eeuwen, die hij heeft ingeleid, zijn gouden tijden geworden,
voorbeeld voor vele menschengeslachten. Zijn talent heeft de grenzen
der macht getrokken, die het genie niet vermocht te aanvaarden. De
keizer was als princeps niet anders dan de hoogste magistraat in den
staat, in zijn ambt bevestigd door den senaat en afzetbaar, zoo zijn
gedragingen het eisrhten. De goede keizers zijn nimmer dictatoren
geweest, niet in naam, niet in wezen. Zij waren de primi inter pares,
die den geest de vrije ontwikkeling lieten en de vrije uiting, de
energie de vrije daad. Zij leidden, zonder te overheerschên. Niet
zonder reden is een van hen het licht der wereld genoemd, en Augustus
zelf bejubeld als hersteller van den vrede."
Maar niet ware deze oplossing gekomen, als de wereld haar niet
'had aanvaard. Doch daarvoor was de worsteling der burgeroorlogen,
het dragen der dictatuur van noode. Uit den oorlog was de roep,
neen de wil tot vrede geboren; uit de dictatuur het verlangen naar
vrijheid. Zonder deze beide ware de bloei van nieuwe eeuwen niet
gekomen. Ziekte eischt soms harde middelen tot genezing, ook bij
de menschheid. Maar haar. kracht ligt in het streven, uit de duisternis
naar het licht. En haar troost in het bewustzijn dat soms zelfs in
tijden, die duister schijnen, als in Caesar's dagen de kiem tot herstel
wordt- geboren.
Dictatuur in Europa
Teékening voor de Groene" door L. J. Jordaan
Waar de aarde bloedt
PAG. 10 WINTERNUMMER No. 3003
v..»»????;
PAG. u WINTERNUMMER No. 3003.