Historisch Archief 1877-1940
-ir
??j ,
Dictatuur van
het proletariaat
Mr JOH. HUIJTS
VAX de dictatuur van het proletariaat, die de bolsjewiki in
November 1917 geproclameerd hebben, verstaat men alleen
het woord dictatuur en de Sqwjet-unie is al ingedeeld bij
de dictaturen van dezen tijd, met Stalin als dictator.
Maar zelfs indien Stalin dictator was, zou dat nog iets anders zijn
dan de dictatuur van het proletariaat. Wat stelt de dictatuur van
het proletariaat voor? In de eerste plaats een erkenning. ,,l)e vormen
van burgerlijke staten zijn buitengewoon verschillend", schreef Lenin
in Staat en Revolutie, maar hun wezen is n: al deze staten zijn op
de een of andere manier, maar per slot van rekening noodzakelijk
een dictatuur van de bourgeoisie. De overgang van het kapitalisme
naar het communisme zal natuurlijk ook een groote overvloed en
verscheidenheid van politieke vormen moeten geven, maar het wezen
moet daarbij onvermijdelijk n zijn: de dictatuur ra n !;et proletariaat."
Het verschil tusschen beide dictaturen ziet het programma van de
WK P (b) daarin, dat de sowjetmacht, in tegenstelling met de burger
lijke democratie, die het klassekarakter van haar staat tracht te
verbergen, openlijk de onvermijdelijkheid van het klassekarakter
van lederen staat erkent.
Behalve deze erkenning, waarmee men het natuurlijk niet eens
hoeft te zijn, vertegenwoordigt de dictatuur van het proletariaat
een nieuw type staat, een staat, die, weer volgens de woorden van
Lenin, ,,in nieuwen zin democratisch" wil zijn, d.w.z. voor de
proletariërs en niet-bezittenden in het algemeen", en ,,in nieuwen
zin dictatoriaal", d.w.z. ,,tegen de bourgeoisie". Het aangezicht van
de dictatuur van het proletariaat is drieledig: i) ,,door de wet onbe
perkt geweld ten aanzien van kapitalisten en grondbezitters, 2) de
leiding van het prpletariaat ten aanzien van de boeren en 3) de opbouw
van het socialisme ten aanzien van de heele maatschappij." (Stalin,
Vraagstukken van het Leninisme).
De bourgeoisie ondergaat de dictatuur van het proletariaat dus
altijd en onomwonden als dictatuur.
De stelling, dat de dictatuur van het proletariaat gelijk1 zou staan
niet de dictatuur van de communistische partij is door de partij zelve
gewraakt. ' ;
Tegelijk is echter in het mechanisme van de dictatuur van het
proletariaat, met de vakvereenigingen, als massaorganisatie van het
proletariaat, de sowjets als massaorganisatie van de arbeidenden in
het algemeen, de coöperaties, als massaorganisaties van de boeren,
als hoedanig in de laatste jaren de kolchozy alle andere coöperatieve
vormen op het platteland in beteekenis overwoekerd hebben, en het
jeugdverbond, de communistische partij de voornaamste richting
gevende kracht, die in den laatsten tijd trouwens ook rechtstreeks,
door de vorming van groepen sympathiseerenden, aanraking met de
partijlooze massa gezocht heeft. De partij moet ,,dëziel" zijn van
sowjets, coöperaties en alle vormen van proletarische organisatie.
De beteekenis daarvan kan men eenigszrns afleiden uit verschillende
besluiten en artikelen ten aanzien van de sowjetsverkiezirigen, welke
thans aan den gang zijn. Voor den arbeid van de sowjets zijn de
communisten, de partij in haar geheel aansprakelijk", schrijft de
Prawda. De Moskousche partijorganïsatie ei'scht van ,,alle
partijorganisaties de verzekering van een juiste en energieke leiding van
de verkiezingen", stuurt duizend propagandisten extra het gewest
in, overstroomt de kiezers met drukwerken, eischt nauwlettend toe
zicht van de communisten op de vaststelling van de bindende man
daten en de wraking van candidaten, partijleden of niet, die niet voor
hun taak berekend schijnen. '
Maar als de voorzitter van liet uitvoerende comitévan hejt
Oesmanski rayon het zich gemakkelijk maakt, door te bepalen, dat geen
particuliere boeren in den sowjet gekozen kunnen worden, hoewel
het rayon er, voor 48 pet. uit bestaat, krijgt hij te hooren, dat men
het schöone resultaat,, dat geen enkele eennmnsboer verkozen is,
niet door een verbod bereikt, maar door een goede voorbereiding. ?
En nu de positie van Stalin? Als het Witte Zee-Oostzeekanaal ge
graven wordt, als de plannen voor de reconstructie van .Moskou
worden vastgesteld, als de broodkaart wordt afgeschaft, verneemt
DICTATUUR VAN DE FILM
STALIN
men telkens, dat het initiatief tot den genoemden maatregel door
kameraad Stalin genomen is. Met haast krampachtige inspanning
wordt voortdurend de aandacht op Stalin als leider van de commu
nistische partij en van de heele sowjetmaatschappij gevestigd, als op
dengeen buiten wien om niets, maar dan ook niets gebeurt. Toch
duurt het soms maanden, voordat in het Politieke ?Bureau, het
hoogste partij-enclave, waarin ook de voornaamste leden van de
regeering zitting hebben, over een belangrijk onderwerp als de reor
ganisatie van de gepeoe de beslissing valt..". . Zóó eenvoudig is dus
ook deze kant van de kwestie niet.
Dictatuur? Ja en neen. Democratie? Neen en ja. Dictatuur van
het proletariaat"....
D AA R bestond langen tijdeen aantrekkelijke
legende voor ons, outsiders der filmwereld
aantrekkelijk vooral met het oog op de
kunstzinnige eenheid van het filmkunstwerk" en
zoo. Zij steldeons den filmregisseur voor als den absolutenalleenheerscher
den Onze-lieve-heer van de studio. Hij was in dat verleidelijke beeld
een soort godheid naar wiens stem een ademlooze mikrokosmos
luisterde en zonder wiens wil geen imitatie-sneeuwvlokje ter aarde viel.
Ken enkel bezoek aan een groote studio brengt deze in zijn soort
zoo idyllische theorie voorgoed aan het wankelen. Wat men in den
regel aanschouwt is wel verre van een ademloos toeluisterende samen
leving.. .. wanneer men buiten adem is, dan komt dit veeleer van
wege het schreeuwen en het ergste is er de regisseur aan toe. Daar
tornen bij repetitie en opname allerlei krachten tegen elkaar op, die
ieder voor zich op hun stuk staan: de cameraman, de belichter, de
decorateur, het technisch personeel. Al deze elementen vertegen
woordigen een absoluut gespecialiseerden arbeid, die voor het geheel
van het allergrootste gewicht blijkt. Als schuchtere schapen staan
temidden dier botsende meeningen gewoonlijk de acteurs (wanneer
er tenminste geen verwende star onder is) en laten zich van het kastje
naar den muur zenden gelaten wachtende op de definitieve eind
beslissing. De regisseur heeft een prachtige opstelling gevonden: zij"
en hij" staan voor het venster en staren peinzend naar het avondlijke
landschap, terwijl woorden van teederheid.in.de stilte vallen....
Maar een nijdige toet" van den geluids-ingenieur.Verstoort de idylle:
de woorden van teederheid zijn niet te verstaan in zijn cabine en
woedend komt hij aangesneld, om té. zien wie weer met zijn fikken
aan de microfoon is geweest. En met een nijdigen ruk verplaatst hij
L. J. Jordaan
Dl C T A TOK EN GROO T EN KLEIN
Eén u1 i eg hebben zij gehad, den
wereldoorlog. Eén drift wekte hen tot
leven : ? nationalistische hartstocht.
Maar voor het overige: welk een ver
schil tusschen deze vier mannen:
Hitler, Mussolini, Pilsoedski, Kemal
Atatiirkl
Wij stellen voorop: de volgorde der
namen wil een climax aangeven, een
climax in belangrijkheid. Het is wel
licht geen toeval, dat de waarde van
de persoonlijkheid des dictators om
gekeerd evenredig is aan de beteekenis
van het land, dat hij beheerscht, of
althans geacht w.irdt te beheerschen.
De Oostenrijker
Heerscht Hitler? Is hij eigenlijk
wel een dict'ttor? Niemand twijfelt
aan den schijn. Maar men mag
twijfelen aan het wezen. En in wezen
is Hitler meer een vertegenwoordigend
man (wil men, een symbool) dan
een leiding-gevend gezagsmensch. Hij
was daartoe voorbestemd door zijn,
verleden.
Bezien wij zijn carrière. Op 20
April 188g wordt hij geboren, te
Braunau a. d. Inn (in Oostenrijk aan
de Beiersche grens), als zoon van
een tyrannieken douane-ambtenaar
en een bedrijvige i huisvrouw. Econo
mische omstandigheden maken het
onmogelijk, dat de jonge Adolf stu
deert. Tusschen zijn i^dc en zijn
2ostèjaar werkt hij als' bouwvak
arbeider te Weenen. Deze periode,
beslist. Hij is de proletariër, die het
niet zijn wil. Hij is een kleine midden
stander, genepen^ tusschen machtig
kapitaal, waarnaar hij opziet, en
een arbeidersklasse, waarop hij neer
ziet en die hij beide gaat haten. ,
En door zijn onloochenbare, < kwali
teiten (hij kan organiseeren en
agiteeren, en weet iets van tactiek)
wordt liij van al zulke kleine midden
standers de representant. Zijn
frontstrijderij men weet er maar weinig
van /j» niet interessant. Interessant
is, dat hij, na een voorb.irigen macht
sgreep in*" -^-j, in IQJO. reeds zes
millioen.aanhangers bleek te bezitten,
en dat hij drie jaar later, alle zwak
heden der slappe W eimar-re publiek
uitbuitend, in het zadel sprong, de.
afgod van verzuurde spitsburgers en
van een misleide jeugd, en de
politieruitèr voor hen, die een arbeiders
revolte- moesten vreezen. Xog zit hij
in dat zadel. ,
(Geschriften: Hij schreef ,,Mein
Kamp f" en wilde wel eens, dat hij
hef een beetje anders had geschreven).
De Italiaan
' Mussolini (geboren *<j Juli
is de zoon van een dorpssmid.
Er is geen valsche schaamte in hem.
Hij was een rebelsch onderwijzer, hij
was sjouwerman, metselaar, tramp
en journalist. Er is om dit alles geen
valsche schaamte in hem. Er is trots.
Mussolini strijdt met een bevattelijk
brein', een lenigen geest, een vurigen
moed, een pasten wil. Hij is een aan
hanger van de socialistische leer, en
hij vecht in de ,,Avanli" voor die leer.
Maar en dit is de zwakke stee in
Mussolini ??hij onderschat ziin
nationalistische natuur. De wereld
oorlog vindt hem onvoorbereid, en die ,(
oorlog bewijst, met hét meedoogenloos
geweld der feiten, hoeveel sterker de
natuur is dan»de leer, bij Mussolini.
In K)22 komt die meerdere kracht
volkomen tot uiting. Mussolini's
fascio, die de eendracht van het land wil
verzinnebeelden, verslaat de roode
vaan, die den internationalist Musso
lini eens zoo dierbaar was. Of Musso
lini'^blijdschap, omdat zijn instincten
zijn gedachten overwonnen, duurzaam
zal zijn? \Vij wachten <//,
DéPool
Xici overvallen door den <ccrcld*
oorlog werd Jozef Pifsoedski. Hij
heeft al vroeg gezien wat Komen zon.
hij heeft ernaar gehandeld en hij heeft
zijn doel bereikt. En om' die
breektprofetische visie is het, dat ik hem
belangrijker vind .dan den wellicht
geestelijk-gezonderen Mussolini. om
die visie, en om het doel-zclf: de
het aureool, dat is blijven stralen
,0111 d i f vroolijk-snamccnde hoofd'.
De Turk
/)<? belangrijkste dictator run alle
is Mocstafa Kemal Pasja, thans
genaamd Atatürk, vader der Turken.
.V/V/ zijn opkomst is belangwekkend.
Hij is i)t 7<V.S'o (c Saloniki geboren.
kind van kleine luyden, werd officier.
ccn bekwaam officier, streed
achterhenijzcnis van een natie. Pilsoedski 'eenvolgcns tegen l talie, tegen d-e
Bulis, t'ut de Italiaan niet is, niet hoefde
te zijn, een ,,vader' des vaderlands".
De kiem werd gelegd in liet gezin.
Pilsoedski werd (4 Juli iMij') op
een landgoed bij \Yilncj geboren als
kind van Poolsch-Litatischc aristo
craten, droomers van Polen's
wcderopstandïng. Bij Jozef zou de droom
daad worden, en het socialisme was
(ui in zijn jeugd) voor hem Mittel
zum Xiceck".., Hij heeft het leven
geleid van een revolutionnair ondtr
hel tsarism'e (met Siberiëincluis)'
maai' aan het eind van zijn weg zag
bij cJtijd- Pelen.
J n de jaren vót'r den oorlog heeft
hij, met het oog <p dien oorlog, de
kan-landen, tegen de geallieerden.
\Vicn interesseert het"" '.V/Y/wrm/ in
teresseert het.
Maar d:.n in ;y;<v. Turkije is
verslagen. Kemal rut .den zin der
historie: de c/YAv man" is dood, het
oude Turkije, dat ccn imperium
wasen ecu kolonie tegelijk. Maar een
nieuw' Turkije is te scheppen, een
gezonde, met de eigen kluit vast ver
bonden natie, ccn volk, dal niet
overheerscht wil worden, maar dat ook nie
mand ovcrheerschen wil. En dit nieuwe
Turkije is geschapen, en men mag
zeggen, dat het Kemal's schepping is.
Het is zóó gegaan : simpel, waardig,
noest, en zonder avontuur. Hitler,
Porlsche legioenen georganiseerd. Hij Mussolini, Pilsoedski, zij zijn allen
streed m{t, maar niet vóór de centrale agressief, zij willen veroveren, en zijn
mogendheden legen de Russen. Hij geladen met een naar buiten gekeerde
peigerde, na de inneming van War- eerzucht. Dit onderscheidt Kemal van
schau (K)i6) den eed van trouw aan hen : hij li'il louter en alleen verbeteren,
een Polen-onder-Duitsche-aitspicicn. zijn eerzucht is naar binnen gekeerd.
Hij, heeft gevangen gezeten te Maagden- Van een middeleeitwsch en vadzig
burg. Maar intusschen was Pilsoedki's Turkije maakt hij een modern,
lichtlegioen een legende 'geworden,'een en-ruim Turkije. Hij dicteert,
bedachtgloric der Polen.
Eind Kji8 kwam de triomf, kort
daarop het presidentschap, en de
vele teleurstellingen, en de mokkende
afzijdigheid. In i()2b de staatsgreep,
'en (fe dictatoriale macht, die gebleven
,/.v. niet zoozeer om de daden (hoeveel
onberaden daden zijn er.niet geitrest ')
niet om de woorden (ach, hoeveel
grove en vieze woorden !j, maar om
ztiam en zeker van zijn zaak, hoe dit
gaan moet; dit is zijn dictatuur. En
hij waakt daarbij ^?leunend tegen
de Sovjct-Unie, die niets van hem
begeert voor de onafhankelijkheid
van zijn nieuwgcschapen land.
Zijn taak is even grootsch als
zelfbeperkl. In' die beperking ,,zeigt
sich der Meister".
Mr. J. H. HENDRIKS
den hengel, waaraan het film-oor vreedzaam
bungelt. Zóó heeft hij het neergezet en zóó zal het
blijven, of ze moeten er voor den dit-en-dat maar
een stomme film van maken. Maar daar stijgt een
verontwaardigde kreet op: het is de cameraman, die door zijn zoeker
heeft gekeken en gezien dat de microfoon in het beeldvlak hangt en
sarcastisch vraagt hij aan den geluidschef of er dan maar niet meteen
de schijnwerpers bij moeten en de electriciens endeman-met-de-klap
en .Kalmte heeren!" bezweert de regisseur.
Een compromis wordt bereikt en opnieuw plaatsen zij" en
hij" zich voor het venster en zeggen teedere woorden naar het
avondlijke landschap. Tot de'decorateur zijn stem verheft en wenscht
te weten of hij dat pracht-achterdoekje soms voor de bühnen"
(tooneelknechts) heeft geschilderd. Die twee silhouetten bederven het
heele effect ! Nieuwe discussies, waarvan het resultaat is, dat de
spelers gehoorzaam een kwart slag om hun as draaien. De regisseur,
die door zijn probe-monocle inmiddels het geval nog eens heeft opge
nomen, wil toch het heele beeld stemmiger.... meer in over
eenstemming met den geest van den dialoog. Weer worden de
onderhandelingen geopend en als er toevallig geen
manuscriptschrijver in den weg loopt kan eindelijk de opname beginnen.
Ietwat verbijsterd vraagt de leek, die voor het eerst zulk een episode
aanschouwt zich af wat er in godsnaam uit deze doorloopende ruzie
geboren moet worden en met ontzetting denkt hij aan de discussies,
die nog op komst zijn met den cutter, den componist en den
chefd'-orchestre die op hun beurt een duit in 't zakje willen doen. Zijn
conclusie is dat het resultaat een catastrofe moet worden een
verwarde hokus-pokus van regie-, camera- en geluids-eigenwijsheden.
Het loopt echter anders: met stomme verbazing ziet de outsider een
film afdraaien, die zich in de grootste harmonie en met een complete
samenwerking van spel-, belichtings-, geluids- en beeld-effecten
afwikkelt. Sterker nog: het blijkt hem dat de film wel degelijk een
zeer persoonlijk cachet draagt en hij moet erkennen, dat de schijnbaar
zoo hulpeloos debatteerende en sussende regisseur tenslotte £toch
nog zijn wil heeft weten door te drijven en het werk, ondanks
alles een eenheid is geworden.... uit vele en velerlei inzichten
geboren. .
Want dit is het groote geheim van de filmcreatie, dat zij allerlei
uiteenloopende en dikwijls tegenstrijdige meeningen weet te ver
eenigen tot een geheel?te sterker naarmate de afzonderlijke opinies
positiever en gefundeerder zijn.... als een stroom, door bruisende
zijrivieren gevoed. En het is het groote geheim van den waarlijk
bekwamen regisseur, dat hij van de specialisten in zijn bedrijf partij
weet te trekken met het aangeboren instinct van den organisator
of zoo men wil: van den veldheer. .Hij moet dit veelstemmige orkest
van louter solisten weten te leiden zonder hun individueete presta
ties tekort te doen en toch.de symphonische werking naar zijn per
soonlijke intenties weten te buigen. Ieder doet dit op zijn manier:
ik heb Fritz Lang aan het werk gezien een bulderende, tirannieke
bullebak,. . . maar die oplettend wist te luisteren naar de geringste
opmerking.. .. zelfs al kwam zij van de ,,brug" der electriciens. Ik
heb Pabst gadegeslagen:. een beminnelijk, opgewekt prater, die door
een kwinkslag of een gloedvolle improvisatie de debatten met zijn
staf verlevendigde. Maar achter al /ijn plooibaarheid en welwillend
heid, school een vaste wil en een altijd waakzame intelligentie die
bliksemsnel alle interpellaties toetste aan het Gesamtbild" in zijn
hoofd.
De cadaver-discipline zou bij de filmcreatie volslagen waanzin
zijn en geen ernstig regisseur zou er aan willen denken. Er zijn hier
teveel en te zeer uiteenloopende elementen aan het werk, om door
een enkel man ook zelfs maar bij benadering te worden beheerscht.
Natuurlijk is een zekere mate van kennis dier verschillende organen
onmisbaar: de goede regisseur moet behalve spelleider te zijn, iets
in zich hebben van den schilder, den musicus en den techniker. Maar
met een juist gevoel voor de waarde van ieder der specialiteiten af
zonderlijk.
Met deze overweging wordt een populaire legende teniet gedaan.
Kiim is het meest frappante voorbeeld van collectief-arbeid en
wanneer zij inderdaad de kunst van de toekomst is, dan ziet het er
voor de dictatuur poover uit....
PAG. 12 WINTERNUMMER No. 3003
PAG. 13 WINTERNUMMER No. 3003