Historisch Archief 1877-1940
l
'*.
;)
Het meisje met de blauwe hoed'1
EEN NIEUWE NEDERLANDSCHE FILM
Theater Tuschinski
TOKN [Fttbricius 'zijn ...Meisje met de blauwe
hoed" schreef had hij niet alleen lak aan
de verbuigings-n maar ook aan alle litte
raire en psychologische zwaarwichtigheid. Zijn
boek werd een luchtig geschreven, vlot stukje
«tntspanningslectuur met ve'.-l kwinkslagen.
veel soldatenhumor en wat bescheiden gevoelig
heden over den jeugdigen grutter, die zijn eerste
conflict met het mysterie: vrouw,'beleeft. Alleen
aan het slot. wanneer de jonge man en het meisje
? vatt elkaar afscheid nemen, omdat hij de dingen
to ernstig blijkt op te vatten tegenover haar
vlinder-natuur, ontstaat er even iets van een tragi
sche spanning en een verzwegen weemoed om het
eeuwig misverstand dei- mcnsehen onderling.
Maar voor het overige werd het een kleurig.
amusant boekje, dat het altijd dankbare thema
van den Nederlander-als-milicien t«»t basis heeft.
De keuze van zulk een werk tot onderwerp
voor een filmmanuscript, kon dunkt mij in dit
stadium onzer productie, licht slechter zijn uit
gevallen. Men legde hier beslag op een soort
lectuur, die (zonder tot het peil van een ;.Malle
gevallen" al te zakken) niettemin aantrekkelijk
en onderhoudend bleelt voor- de groote massa
van het Nederlandsen publiek. Een fleurig.
frisch stukje lectuur, dat buiten zijn bonte en
geanimeerde handeling, weinig of geen pretenties
wil laten gelden.
In dien geest hebben dan ook de makers van
de liJm ,,Het meisje met, de blauwe hoed" hun
taak opgevat. En zij hebben op die wijze een arbeid
geleverd, die zich met het grootste plezier laat
aanzien en daarbij tot een respectabel stuk vak
werk werd. Van de genoegelijke afwisseling in den
roman heeft de film een dankbaar en uitstekend
gebruik gemaakt. De gelegenheid om een klein
provinciestadje, een burgerlijk groote-stadsmilieu
en het kazerneleven naast elkaar te zetten, heeft
men aangegrepen om van de film een aantrekkelijke
variatie in beeld en milieu te maken. En men heeft
vooral partij getrokken van de primeur, het
"
Nederlandsch.soldatenleven met zijn geheel eigen
humor in de zaak te betrekken. Ik zou .mij' al
erg moeten vergissen wanneer men hiermee niet
een allergelukkigsten worp had gedaan. Of is het
alleen voor ons. miliciens en oud-miliciens, dat
het leven op de chambrée met zijn onnavolgbaar
.idioom, zijn geheel eigen sfeer en zijn
onuitputtelijken humor, pen onderwerp is dat wij t«>t het
tind onzer dagen telkens weer opnieuw met
gnuivend genoegen zien opdienen? Ik kan het
mij niet voorstellen ! Mij dunkt er steekt in
cl ie kernachtige taal ? in de humoristische scheef
heid waarmee do a-militaire- Hollander zich door
het soldatenvak heenslaat iets onweerstaanbaar
gemoedlijk komieks. dat wel zeer typisch Neder
landsen is. Van het moment af waarop de nog
in burger gekleede big den voorbij-schooienden.
zijn soep lepelenden soldaat beleefd met ..Meneer !"
aanspreekt^ en deze ons de onbeschrijfelijk ver
baasde tronie van Lou Bandy toont,'voelt de oud
milicien zijn hart van vreugde opspringen en laat
hij zich verrukt binnenleiden in de welbekende
sfeer van kribben, stroozakken,
buiten-modelletjes en vet-lellen. Het is jammer dat men den
producer geen gelegenheid heeft gegeven
authenthie.ke opnamen.tor plaatse te maken:
het'pittoreske en karakteristieke kazerneleven zou er
slechts door gewonnen hebben. Al dient erkend
?dat..men. met de middelen die nu ten dienste
stonden, uitstekende resultaten heeft bereikt.
Om dit soldatengedoe draait de heele film, als
om haar meest effectieve spil. Wat daarnaast
gebeurt nemen wij gaarne als aangename verras
sing in den koop mee: het aardige pisodetjo
in Schoonhoven, de gebeurtenissen in het warenhuis
en in den familiekring van Betsy» het meisje
met de blauwe hoed". Omdat het alles technisch
voortreffelijk in elkaar zit en vlot en onderhou
dend wordt opgediend. De typen zijn zonder
.uitzondering goed gekozen. Lou Bandy met zijn
Haagschon faubourg-humor is geknipt voor de
figuur van ..Toontje". Koland Varno maakt
een zeer voldoenden Daantje" cn'Truus van
Werkfoto uit .?Het meisje met de blauwe hoed". Rechts
de rijdende camera
Aalten debuteert als het meisje met de blauwe
hoed lang niet slecht op ons Nederlandsen pro
ject iedoek. De techniek is gelijk reeds gezegd
voortreffelijk. Men heeft er zelfs niet tegenop
gezien een zeer g«>ed geslaagde truc-virtuositeit
toe te passen in de dubbelopname van Bandy.
Zwak zijn helaas nog de dialogen.HÖe soms onduld
baar trekken. En o. dat affreuse Nederlandsen
der spelers.... zou ik dan waarachtig op mijn
ouden dag nog amende honorable moeten maken
tegenover onze tooneelspelers, die tenminste
hun taal behoorlijk spreken?
PERZISCHE
VLOER
KLEEDJES
, AFSHAR
130x190
TAFELKLEEDJES
SHIRAS80x130
21.50
12.so
AMDBR
i
Maar hoc dan ook: ik heb dit jonaste product
onzer filmimliistrie met plei/ier gezien in In-t
bijzonder die schoone reminiscentie aan ons
kazerneleven. Mede oudst rijders, haalt er uw
verdroogd»» harten aan op. . . . roaicm suffers,
daar gaat-ie.... !
Hsrbert Wilcox: Nell G*yn". Alhambra.
EKX van de moest levende filmtheaters der
hoofdstad is /.onder twijfel de smaakvolle
bonbonnière aan du Weteringschans. Men tracht
er steeds - wanneer de situatie het even mogelijk
maakt te ontkomen aan d"ii vlakken sleur der
gewone roulatie.
Het is alweer eeri buitenbeentje dat (huns
als Kerstnummer dienst doet de ICnge!s;;he
film ,N.ell CJwyu". Vtmrloopig het zij hier
terloops aangestipt kan ik het blakende enthou
siasme over de jonge Kngelsche productie nog
geenszins deelen. Wij hebben hartig genoeg op
Hollywood gescholden, om op zijn tijd te erkennen
dat het met al zijn fouten en verdoemelijkheden
de overige filmwereld toe h nog altijd ettelijke
paardenleiigten. vóór blijft.
Intusselien brengt de Kngelsche film met ..Nell
Gwyu" zonder twijfel een der beste specimina
l van haar huidig repertoire, /onder nog veel
nieuws te brengen op het stuk der traditioneele
fouten en verdiensten, vertoont /ij toeh een groei
ende vertrouwdheid met het materiaal, die stellig
de aandacht verdient. Wat die traditioneel''fouten
en verdiensten betreft: wij ontmoeten in ..Nell
(fwyn" de voor Klstree zoo karakteristieke zorg
ten aanzien van de mise-eii-scène. . . . een smaak
volle en historisch nauwkeurige milieu-schilde
ring, die nochtans slechts -zelden van de engheid
der toiineel-panorama's loskomt. Wij vinden er
ook weer die typische kortademigheid der aan elkaar
geregen episoden - de dra:ii-tooiieelterhniek,
die evenals in ...few Süss" en y.ell's in ..lleiiry
VIII" t «-vergeef s worstelt om film te worden.
Maar daarteg«'iiover staat een tivflVn van de
historische sfeer, die soms piachtig i<. Kr kotnen
episoden v«M>r van iviiiiis<anre-ruilers teiieii liet
fond van imposante Tudor-bouwxxvrkcii. die
een lust /J j n v«i >r het «»og. ('ilerlijkhi-idr Kili«>ve
wie zal uitmaken welke vol «l.ie ..uiterlijkheid"
vervult' in ? het wonderlijk spel «l"r associatie*.
d'it film heet ! Moe dan ook in d"/.e film geeft
het een indrukwekkende!» achtergrond aan «Ie
historische t'eitell ell het is dey.e. meer yevoeltle
dan hered"neer«l«' wisselwei'king. Welke het drama
tier handelinji relief verleent.
Wanneer wij dun erkennen, dut de bey.etting
der rollen op een enkele uitzondering na nou bestaat
llit bekwame toolleelspelers. die liartl Juin best
doen - dan is het juist de/e merkwaardige
uitxondering. die ..Nell Ciwyn" tot een belangrijke
l'i lm maakt. Ik meen den ..Kaï-el II" van Sir
('edric ? Hardwieke. Xiehier dan een groot
tooneelspeler. die voor «Ie film geboivn schijnt. Al wat
dit gevoelige en critische materiaal eischt aan
zelfbeheerst'hing. soberheitl en innerlijke .krncht.
vindt men in dezen voortreffelijke!! speler
vereenigd. Hij heeft die magische concentratie
welke het buiten all«' nadruk en uitlmiuligheul
kau. stellen. Eenvoudig, met een minimum aan
gebaar e\i expressie, beheeraeht Hardwieke de
situatie y.oodra hij verschijnt: het is in waar
heid ...koninklijk" wat hij doet.
Men krijgt overigens de curieuse sensatie, dat
de regisseur bij het vorderen der handeling er
steeds meer ..in komt". Kr ontstaat, naarmate
liet slot nadert, een spanning en een sterke drama
tische climax die wij m>g in geen Engelsche film
ontmoetten. Dermate zelfs dat het zeer goede en
pakkende besluit met den dood van Karel een
hoogtepunt vormt dat aanzienlijk boven het niveau
der overige doelen uitstijgt. Ook de Xell Owyn
van Anna Neagle, die in de vroolijke gedeelten
van een zekere stuipachtige en al te vlijtige on
deugendheid niet valt vrij te pleiten, wordt daar
een tragedienne, waarvan men stellig wat verwach
ten mag wanneer zij over de nerveuze bered
dering van het spelen-voor-de-film heen zal zijn.
Alles tezamen:' een belangwekkende, fraaie
film, voor welker vertooning wij dankbaar moeten
zijn.... niet in de laatste plaats vanwege de
fameuse rol van Cedric Hardwik.
Een belangrijke première in de Uitkijk".
PLAATSGEBREK maakt het onmogelijk in dit
nummer nog de interessante première te
bespreken van Fedor Ozep's Los mirages de Paris"
Het is lang geleden dat wij werk'onder-'oogen
kregen van dezen belangwckkcndcn
ver-Europeeschtcn Uus, die o.m. ,.Ilet gele paspoort" en
,,Het levende lijk" op zijn credit heeft staan. Een
aanbeveling op zichzelf om de kennismaking met
dezen regisseur te gaan hernieuwen.
L. J. JOHDAAN
T
CATEQ.
^???????????????????????mm
WCHIN/KI
i =
presenteert Vrijdag 21 December
DE NIEUWSTE HOLLANDSE FILM
HET MEISJE
MET DE BLAUWE HOED_
naar het veelgelezen boek vanden bekenden schrijver"
JOHAN FABRICI U S.
'Hoofdrollen:
TRUUS VAN AALTEND
LOU BANDY ....... ROLAND VARNO
Tony van den Berg Hein Harms
Adrienne Solsar . . .WILLEN VAN DER VEER
Willy Haak Lau Ererman
Gusta Chrispijn?Mulder . . Mathieu van Eyscen
Joh. Carpentier?Alting.
Het Meisje mst d e"1 b l au we hoed" is
EENTROUVAILLEop KOMISCH GEBIED.'
Muiilule illimratle: MAX TAK. Rejie: R. M«intrt.
Productie: Will TutctiiniVi.
Uitgebracht door; N.V. FILMA . Amittrdam.
Prima verzorgd bijprogramma.
De nieuwste actualiteiten en optreden van
EEN EERSTE KLASSE VARIÉTÉ-ATTRACTIE.
To*Q«ng olka leeftijd.
wanneer ik het ochtendblad opsla
en daarbij de filmrubriek naga,
onmiddellijk ik zie:
les mirages de paris"
in de uitkijk" ! nou, óf ik daar heen ga!
MET
AHHAKEAGLE
KOMT IN
.,
ALHAMBRA
ICEIMTUURBAAM 338-J40 TELFr2348«-i6l8l
II/ EEN GEMURUNI/ OP CINEMATOGRAFI/CH
" INTtRNATIONAAl MtE/T EN HOOG/7 BtKROONH ni>
-VAN DIT /EIZOIN
B*C yV
':£»//* 610«ND
uut
e
£>
c
£»
g
g
?
J»
WD
bc
kj F*
SS
S
'S S
%
,.
bc.
PAG. M WINTERNUMMER No. 3003
PAG. 15 WINTERNUMMER No. 3003