De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1934 22 december pagina 9

22 december 1934 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

l '*. ;) Het meisje met de blauwe hoed'1 EEN NIEUWE NEDERLANDSCHE FILM Theater Tuschinski TOKN [Fttbricius 'zijn ...Meisje met de blauwe hoed" schreef had hij niet alleen lak aan de verbuigings-n maar ook aan alle litte raire en psychologische zwaarwichtigheid. Zijn boek werd een luchtig geschreven, vlot stukje «tntspanningslectuur met ve'.-l kwinkslagen. veel soldatenhumor en wat bescheiden gevoelig heden over den jeugdigen grutter, die zijn eerste conflict met het mysterie: vrouw,'beleeft. Alleen aan het slot. wanneer de jonge man en het meisje ? vatt elkaar afscheid nemen, omdat hij de dingen to ernstig blijkt op te vatten tegenover haar vlinder-natuur, ontstaat er even iets van een tragi sche spanning en een verzwegen weemoed om het eeuwig misverstand dei- mcnsehen onderling. Maar voor het overige werd het een kleurig. amusant boekje, dat het altijd dankbare thema van den Nederlander-als-milicien t«»t basis heeft. De keuze van zulk een werk tot onderwerp voor een filmmanuscript, kon dunkt mij in dit stadium onzer productie, licht slechter zijn uit gevallen. Men legde hier beslag op een soort lectuur, die (zonder tot het peil van een ;.Malle gevallen" al te zakken) niettemin aantrekkelijk en onderhoudend bleelt voor- de groote massa van het Nederlandsen publiek. Een fleurig. frisch stukje lectuur, dat buiten zijn bonte en geanimeerde handeling, weinig of geen pretenties wil laten gelden. In dien geest hebben dan ook de makers van de liJm ,,Het meisje met, de blauwe hoed" hun taak opgevat. En zij hebben op die wijze een arbeid geleverd, die zich met het grootste plezier laat aanzien en daarbij tot een respectabel stuk vak werk werd. Van de genoegelijke afwisseling in den roman heeft de film een dankbaar en uitstekend gebruik gemaakt. De gelegenheid om een klein provinciestadje, een burgerlijk groote-stadsmilieu en het kazerneleven naast elkaar te zetten, heeft men aangegrepen om van de film een aantrekkelijke variatie in beeld en milieu te maken. En men heeft vooral partij getrokken van de primeur, het " Nederlandsch.soldatenleven met zijn geheel eigen humor in de zaak te betrekken. Ik zou .mij' al erg moeten vergissen wanneer men hiermee niet een allergelukkigsten worp had gedaan. Of is het alleen voor ons. miliciens en oud-miliciens, dat het leven op de chambrée met zijn onnavolgbaar .idioom, zijn geheel eigen sfeer en zijn onuitputtelijken humor, pen onderwerp is dat wij t«>t het tind onzer dagen telkens weer opnieuw met gnuivend genoegen zien opdienen? Ik kan het mij niet voorstellen ! Mij dunkt er steekt in cl ie kernachtige taal ? in de humoristische scheef heid waarmee do a-militaire- Hollander zich door het soldatenvak heenslaat iets onweerstaanbaar gemoedlijk komieks. dat wel zeer typisch Neder landsen is. Van het moment af waarop de nog in burger gekleede big den voorbij-schooienden. zijn soep lepelenden soldaat beleefd met ..Meneer !" aanspreekt^ en deze ons de onbeschrijfelijk ver baasde tronie van Lou Bandy toont,'voelt de oud milicien zijn hart van vreugde opspringen en laat hij zich verrukt binnenleiden in de welbekende sfeer van kribben, stroozakken, buiten-modelletjes en vet-lellen. Het is jammer dat men den producer geen gelegenheid heeft gegeven authenthie.ke opnamen.tor plaatse te maken: het'pittoreske en karakteristieke kazerneleven zou er slechts door gewonnen hebben. Al dient erkend ?dat..men. met de middelen die nu ten dienste stonden, uitstekende resultaten heeft bereikt. Om dit soldatengedoe draait de heele film, als om haar meest effectieve spil. Wat daarnaast gebeurt nemen wij gaarne als aangename verras sing in den koop mee: het aardige pisodetjo in Schoonhoven, de gebeurtenissen in het warenhuis en in den familiekring van Betsy» het meisje met de blauwe hoed". Omdat het alles technisch voortreffelijk in elkaar zit en vlot en onderhou dend wordt opgediend. De typen zijn zonder .uitzondering goed gekozen. Lou Bandy met zijn Haagschon faubourg-humor is geknipt voor de figuur van ..Toontje". Koland Varno maakt een zeer voldoenden Daantje" cn'Truus van Werkfoto uit .?Het meisje met de blauwe hoed". Rechts de rijdende camera Aalten debuteert als het meisje met de blauwe hoed lang niet slecht op ons Nederlandsen pro ject iedoek. De techniek is gelijk reeds gezegd voortreffelijk. Men heeft er zelfs niet tegenop gezien een zeer g«>ed geslaagde truc-virtuositeit toe te passen in de dubbelopname van Bandy. Zwak zijn helaas nog de dialogen.HÖe soms onduld baar trekken. En o. dat affreuse Nederlandsen der spelers.... zou ik dan waarachtig op mijn ouden dag nog amende honorable moeten maken tegenover onze tooneelspelers, die tenminste hun taal behoorlijk spreken? PERZISCHE VLOER KLEEDJES , AFSHAR 130x190 TAFELKLEEDJES SHIRAS80x130 21.50 12.so AMDBR i Maar hoc dan ook: ik heb dit jonaste product onzer filmimliistrie met plei/ier gezien in In-t bijzonder die schoone reminiscentie aan ons kazerneleven. Mede oudst rijders, haalt er uw verdroogd»» harten aan op. . . . roaicm suffers, daar gaat-ie.... ! Hsrbert Wilcox: Nell G*yn". Alhambra. EKX van de moest levende filmtheaters der hoofdstad is /.onder twijfel de smaakvolle bonbonnière aan du Weteringschans. Men tracht er steeds - wanneer de situatie het even mogelijk maakt te ontkomen aan d"ii vlakken sleur der gewone roulatie. Het is alweer eeri buitenbeentje dat (huns als Kerstnummer dienst doet de ICnge!s;;he film ,N.ell CJwyu". Vtmrloopig het zij hier terloops aangestipt kan ik het blakende enthou siasme over de jonge Kngelsche productie nog geenszins deelen. Wij hebben hartig genoeg op Hollywood gescholden, om op zijn tijd te erkennen dat het met al zijn fouten en verdoemelijkheden de overige filmwereld toe h nog altijd ettelijke paardenleiigten. vóór blijft. Intusselien brengt de Kngelsche film met ..Nell Gwyu" zonder twijfel een der beste specimina l van haar huidig repertoire, /onder nog veel nieuws te brengen op het stuk der traditioneele fouten en verdiensten, vertoont /ij toeh een groei ende vertrouwdheid met het materiaal, die stellig de aandacht verdient. Wat die traditioneel''fouten en verdiensten betreft: wij ontmoeten in ..Nell (fwyn" de voor Klstree zoo karakteristieke zorg ten aanzien van de mise-eii-scène. . . . een smaak volle en historisch nauwkeurige milieu-schilde ring, die nochtans slechts -zelden van de engheid der toiineel-panorama's loskomt. Wij vinden er ook weer die typische kortademigheid der aan elkaar geregen episoden - de dra:ii-tooiieelterhniek, die evenals in ...few Süss" en y.ell's in ..lleiiry VIII" t «-vergeef s worstelt om film te worden. Maar daarteg«'iiover staat een tivflVn van de historische sfeer, die soms piachtig i<. Kr kotnen episoden v«M>r van iviiiiis<anre-ruilers teiieii liet fond van imposante Tudor-bouwxxvrkcii. die een lust /J j n v«i >r het «»og. ('ilerlijkhi-idr Kili«>ve wie zal uitmaken welke vol «l.ie ..uiterlijkheid" vervult' in ? het wonderlijk spel «l"r associatie*. d'it film heet ! Moe dan ook in d"/.e film geeft het een indrukwekkende!» achtergrond aan «Ie historische t'eitell ell het is dey.e. meer yevoeltle dan hered"neer«l«' wisselwei'king. Welke het drama tier handelinji relief verleent. Wanneer wij dun erkennen, dut de bey.etting der rollen op een enkele uitzondering na nou bestaat llit bekwame toolleelspelers. die liartl Juin best doen - dan is het juist de/e merkwaardige uitxondering. die ..Nell Ciwyn" tot een belangrijke l'i lm maakt. Ik meen den ..Kaï-el II" van Sir ('edric ? Hardwieke. Xiehier dan een groot tooneelspeler. die voor «Ie film geboivn schijnt. Al wat dit gevoelige en critische materiaal eischt aan zelfbeheerst'hing. soberheitl en innerlijke .krncht. vindt men in dezen voortreffelijke!! speler vereenigd. Hij heeft die magische concentratie welke het buiten all«' nadruk en uitlmiuligheul kau. stellen. Eenvoudig, met een minimum aan gebaar e\i expressie, beheeraeht Hardwieke de situatie y.oodra hij verschijnt: het is in waar heid ...koninklijk" wat hij doet. Men krijgt overigens de curieuse sensatie, dat de regisseur bij het vorderen der handeling er steeds meer ..in komt". Kr ontstaat, naarmate liet slot nadert, een spanning en een sterke drama tische climax die wij m>g in geen Engelsche film ontmoetten. Dermate zelfs dat het zeer goede en pakkende besluit met den dood van Karel een hoogtepunt vormt dat aanzienlijk boven het niveau der overige doelen uitstijgt. Ook de Xell Owyn van Anna Neagle, die in de vroolijke gedeelten van een zekere stuipachtige en al te vlijtige on deugendheid niet valt vrij te pleiten, wordt daar een tragedienne, waarvan men stellig wat verwach ten mag wanneer zij over de nerveuze bered dering van het spelen-voor-de-film heen zal zijn. Alles tezamen:' een belangwekkende, fraaie film, voor welker vertooning wij dankbaar moeten zijn.... niet in de laatste plaats vanwege de fameuse rol van Cedric Hardwik. Een belangrijke première in de Uitkijk". PLAATSGEBREK maakt het onmogelijk in dit nummer nog de interessante première te bespreken van Fedor Ozep's Los mirages de Paris" Het is lang geleden dat wij werk'onder-'oogen kregen van dezen belangwckkcndcn ver-Europeeschtcn Uus, die o.m. ,.Ilet gele paspoort" en ,,Het levende lijk" op zijn credit heeft staan. Een aanbeveling op zichzelf om de kennismaking met dezen regisseur te gaan hernieuwen. L. J. JOHDAAN T CATEQ. ^???????????????????????mm WCHIN/KI i = presenteert Vrijdag 21 December DE NIEUWSTE HOLLANDSE FILM HET MEISJE MET DE BLAUWE HOED_ naar het veelgelezen boek vanden bekenden schrijver" JOHAN FABRICI U S. 'Hoofdrollen: TRUUS VAN AALTEND LOU BANDY ....... ROLAND VARNO Tony van den Berg Hein Harms Adrienne Solsar . . .WILLEN VAN DER VEER Willy Haak Lau Ererman Gusta Chrispijn?Mulder . . Mathieu van Eyscen Joh. Carpentier?Alting. Het Meisje mst d e"1 b l au we hoed" is EENTROUVAILLEop KOMISCH GEBIED.' Muiilule illimratle: MAX TAK. Rejie: R. M«intrt. Productie: Will TutctiiniVi. Uitgebracht door; N.V. FILMA . Amittrdam. Prima verzorgd bijprogramma. De nieuwste actualiteiten en optreden van EEN EERSTE KLASSE VARIÉTÉ-ATTRACTIE. To*Q«ng olka leeftijd. wanneer ik het ochtendblad opsla en daarbij de filmrubriek naga, onmiddellijk ik zie: les mirages de paris" in de uitkijk" ! nou, óf ik daar heen ga! MET AHHAKEAGLE KOMT IN ., ALHAMBRA ICEIMTUURBAAM 338-J40 TELFr2348«-i6l8l II/ EEN GEMURUNI/ OP CINEMATOGRAFI/CH " INTtRNATIONAAl MtE/T EN HOOG/7 BtKROONH ni> -VAN DIT /EIZOIN B*C yV ':£»//* 610«ND uut e £> c £» g g ? J» WD bc kj F* SS S 'S S % ,. bc. PAG. M WINTERNUMMER No. 3003 PAG. 15 WINTERNUMMER No. 3003

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl