Historisch Archief 1877-1940
? i»*:.
Bioscopy
Muziek
1
?M
Eïthcr de Boer-von Rijk als Kniertje m Altx fienno's film Op Hoof» van Zegen" (Amsterdam, Royal en Corso)
Op Hoop van Zegen
L. J. JORDAAN
De dramaturg en de film
eerlijk zijn: wie had dit durven
LAAT ons
denken?
Wij krantenmenschen hebben voor het
meerendeel dagenlang zoek gebracht op ..Cinetone"
we hebben rondgezworven tusschen de wat poover
aandoende decoraties in de kille, rumoerige
studio-hall we' hebben minzaam geamuseerd
gekeken naar den storm op de Duiv.endrechtsche
kade mot den vliegtuigpropeller en de putsen
water we hebben sigaretjes gerookt en kopjes
thee geheschen met de acteurs.', . . .overbekende
typen, die zelfs in deze omgeving ternauwernood
meer iets opwindend» hadden. En als 'we elkaar
tegenkwamen en vluchtig in gesprek raakten, ver
meden wij elkaar aan t u zien en over deze film
en haar toekomst to gewapiMi. . . . deze Op Hoop
van Zegen" wier xcowaardigheid wij lang niet.
zonder bedenken achtten en waarvan, wij slechts
betreurden dat geen Siinon" den ontlernenier
j.gewaarschouwd" had.
En nu deze'prachtige, volledige overwinning l
Ik wil mij de voldoening niet laten ontnemen.
op deze plaats een oprecht. ..amende hoiuu-able"
uit te spreken: jegens Alex Beniio. jegens de
speler.sen niet in.de. laatste, pluals jegens de
nag«dachtenis van den besten scenarist dien Holland
tot heden kon aanwijzen - wijlen Herman Heijer
mans ! Want het is mijn heilige, overtuiging,dat
(welke ook de niet te onderschatten bekwaam
heden van staf en spelers mogen zijn) het groot e
geheim van dit succes evenals trouwens bij
zoovele films moet gezocht worden in het
stuk". Ziehier dan eindelijk een dramatische arbeid
(zij moge verouderd zijn of niet)'die als een stuk
graniet vóór Ons staat: machtig, sterk en onaan
tastbaar. Wat doet hot er toe, welke tenden/"
(o, gruwelijk woord !) de vlam van dit te vroeg
gestorven genie deed oplaaien? Wat maakt het
uit, of de scheppende gedachte van dit werk al
dan niet gestimuleerd werd door ..verouderde toe
standen r" Het «a/s tenminste een genie het
TOS tenminste scheppend werk en wij mochten
dozijnen teiulenzcn op den koop toe nemen tegen
hot voorrecht nog een waarlijk groot dramaturg
als Heijermans-in ons midden te hebben ! liet i.s
een smartelijke gedachte, dat de schrijver, die op
'het laatst van zijn leven in zorgen roiidtobde
temidden van dé- toenemende toimeelmisère, juist
eenige jaren te vroeg overleed om wellicht een
glorioi ijke, nieuwe toekomst tegemoet te gaan. Want wat
/.ou dit vruchtbare brein, deze- hart stochtelijke geest.
de/e voortreffelijke vakman niet voor de jonge
film hebben kunnen zijn ! Als wij nagaan dat het
hechte.' bouwsel-van-deri-geest, waaruit xulk een
indrukwekkende film kon voortkomen, nog maar"
een. tooiieelstuk was -?wat zou .én Heijermans
dun niet hebben kunnen scheppen, indien hij alles
in hel cinegrafische medium had gedacht'? Er ligt.
dunkt mij. een merkwaardige les besloten-in dit
..Op Hoop van.-Xégen"-geval-"?een les. 'die onver-.
biddelijk heunwijst naur liet. ne en eerst iioodige.
in de filmkunst: den /iliHdMittr . den
fihutlrntmiiiirg. Let wel: niet denman
..met-het-goedeidee" ; niet den gowii;ksten scenario-schrijver.
maar den waavachtigou'? : filmdrainaturg. Eerst,
nu wordt het ons duidelijk, hoe het tegenwicht
van do vakmatig-goschoolde filmstaf ontbreekt:
t.w. rfc raktnaiiff-f/ewhfHjlde' (Jmmalunj. Een ge
dachte, een grond-idee uitbouwen tot een hecht
evenwichtig organisme de boeiende .eenheid te
scheppen van krachten '«"n. tegen-krachten
inenschen uit te beelden in een levende wereld
van conflicten en het alles op te nemen in de visie
va n den dichter. . . . ziedaar wat wij pijnlijk
missen ziedaar wat de filmkunst mist.
Een triomf voor de spelers
IK heb menigmaal teruggedacht'aan'do
herrieachtige Cineton«"-studio, aan de nuchtere,
niet n ver-royale decors, aan de verveeld rond
hangende' spelers, aan den hopeloos zwoegeiiden
Tooneel
BEETHOVEN'S MISSA SOLEMNIS
Constant ' van Wessem
Uitvoering door het Amsterdamsche
Toonkunst-koor
BEETHOVEN behoorde niet tot die com
ponisten die gemakkelijk schreven. Hij was
in zekeren zin een langzame werker. Het
frappantste beeld geven daarvan zijn schets
boeken, zijn ontwerpen, zijn eerste inval". Zelfs
een thema ontwikkelt zich, groeit nog onder den
arbeid, het krijgt zijn echt Beethoveniaansch ka
rakter eerst in de volgende lezingen". Voor
Beethoven was een thema dan ook niet een muzi
kale inval, maar een gedachte". Verscheidene
thema's geven zijn poging weer, een gedachte" in
noten to belichamen, hij zoekt naar haar diepsten
inhoud. Maar denken in muziek kan alleen bou
wend of afwikkelend geschieden. Een gedachte in
woorden is met enkele woorden satnen te vatten,
in muziek niet. Daarom ondergaat Beethoven'»
gedachte in muziek een lang ontwikkelingsstadium
van zoeken, vinden'en weer verwerpen. Hoeveel
jaren werkte Beethoven niet aan de idee" van
zijn Ode symphonie, hoeveel malen verwierp hij
niet zijn conceptie van de finale totdat hij eindelijk
tot de hulp van het woord besloot, in zijn
Freude"slotkoor? En het is zelfs mogelijk, dat hij dit ten
slotte nog maar als een 'compromis beschouwde.
Beethoven heeft ook veel nagedacht over de
(iodheid. Hij had een bijna heideiisch gevoel van
oen Al-geest, een Al-natuur, hij heeft zelfs in Indi
sche wijsheid naar de verwoordingen ervan gezocht.
Uiteraard moest bij hem een Missa meer en anders
dan een ritueel, een Godsdienstige lyriek worden.
Binnen de vaste vormen die hij niet verwierp.
hoewel zijn gedachten en gevoelens er als het ware
uitbarstten zocht hij een geheel nieuwen inhoud.
Hij was revolutionnair naar den inhoud, niet naai
den vorm. Hij was romanticus met behoud van.
het classicisme. De jongeren van heden ten dage.
die zweren bij den vorm, hebben zelfs niet ge
schroomd Beethoven'» beteekenis voor de muziek
te verkleinen omdat hij de vormen van Haydn en
Mozart niet vernietigde, maar voortzette en ver
wijdde. Toch kwam Beethoven juist vaak in bot
sing met den vorm, in dien zin, dat de vorm, die
hij eenmaal aanvaardde, een te duidelijke beknel
ling van zijn gedachten werd. In zijn Missa
Solemtiis is deze moeite om beiden harmonisch samen te
voegen wel het duidelijkst voelbaar. Het is een
werk, dat naast het hoogste ook verscheidene niet
geslaagde, niet volmaakt tot eenheid gebrachte
i nhoud-en-vorm-verwerkelijkingen bevat, het is
een zeer heterogeen werk geworden, men kan dit
niet ontgaan onder het luisteren. Hymne en opera
staan hier naast elkaar, de vormen van een Miesa
geven eerder aanwijzingen, dat hier een religieu*
«evoel zich wil uiten, dan dat een bepaalde gods
dienst wordt beleden. Bergen en bosschcn
luisteregisseur-in-hemdsmouwen. ... aan heel die schijn
bare verwarring - toen ik de/e gave. schoone
film aanschouwde.' En ik heb mijt! stille hulde
gebracht aan de twee voornaamste figuren, die
tegen-dezen storm van tegenspoeden optorndcii:
regisseur Bcnno en camera-man J^ich. Het is voor
ons. leeken, moeilijk uit te'maken wie de uitein
delijke leiding had het kan mij voor het
oogenblik niet schelen ook: als zij morgen-uan-deiiHlag
weer tezamen een film maken, die op hetzelfde
peil staat als Op Hoop van Zegen", heb ik.verder
met alles vrede. Het zou onrechtvaardig zijn,
naast hen niet de namen te noemen van den
tweeden camera-man Henk Alsem., van Saalborn
den artistieken leider, van Dr. Bronner.den cutter.
van E. Weiss den Hollandsehen sound-man, van
den decorateur Ledcrsteger en van de musici
Monnickendam, ('or. emaire en WiJlein Unieker.
Maar liet heuglijkste verschijnsel vormt daarbij
zonder twijfel de cast" der spelers.... vooraan
Mevr. de Boer.
Er bestaat nu 'eenmaal een eigenaardige con
troverse tusschon tooneel en film, die den film
liefhebber wantrouwig plaats tegenover den
tooneelspeler. Het a-pathetische in de film-expressie
heeft hem huiverig gemaakt voor het deporatief
aangedikte gebaar van achter het voetlicht en
niet zonder angst moest hij een honderden malen
op het tooneel gecreëerde figuur zien transplan
teeren naar de subtiele atmosfeer van de studio
Welnu het werd voor Mevr. de Boer en de;haren
een welverdiende triomf. . . . en on-passant voor
ren mee". Hoe machtig ook de vertolking is en
Mengelberg en /ij n. Toonkunst-koor. die de Mi.-^a
Solemnis Zaterdagavond teti gehoore brachten.
lieten het daaraan niet ontbreken het is een
muziek geworden, die niet geheel denwensrhvan
Beethoven in vervulling brengt: ..Uit het hart.
moge het tot het hart gaan": de indrukken blijven
gemengd. Beethoven heeft hier niet de geslaagde
verwerkelijking van een waarlijk -alle grenzen te
buiten gaand gevoel kunnen vinden.
Doch, zooals gezegd, de uitvoering dier muziek
was voortreffelijk en het is billijk niet veel lof de
prestaties te vernielden van het viertal solisten
Jo Vincent, Suze Luger. Louis van Tulder en
Willem Havelli, voor hun voordracht der partijen.
die de tyran van de zangstem, die Beethoven was.
hun te zingen geeft.
Ten slotte nog een opmerking: heeft het prach
tige apparaat van het Toonkunst-koor niet een
omvattender taak voor de muziek dan zich te
blijven bepalen bij het herhalen van de werken
van zijn repertoire, w>oals te vaak geschiedt?
Helene Gals
EEN (U-r voortreffelijkste Nederlandsche zange
ressen, meer speciaal voor den coloratuuraang.
is Helene f'als en daaiom moet het vel won
deren, dat juist zij zoo weinig een eerste plaats
heeft op on/e concert podia: men hoort haar -vrij
wel nooit in het openbaar, zij trekt zich steeds
terug achter de microfoon van de radio, waar wij
haar kwaliteiten reeds vaak genoeg hebben mom n
ontdekken.
Om de/.e reden dient van haar optreden op het
7..[i. Daaldeivoneert van de Vereoiiiging ..Vrienden
van het Concertgebouw" over stichting en doel
van deze' ..steim-actie." voor het (''oncertgebouw
schreven wij reeds speciaal melding gemaakt te
worden. Mi»-t alle stemmen, die wij per radio ol"
grammofoon hebben bewonderd, verdragen het
zich'in het openbaar te laten hooien, wij maakten
reeds verscheidene voorbeelden daarvan' mee
--er schijnt ook zoo iets als radiogéiii<iue. geluid .te
?.bestaan! - maar Helene ('als overtrof nog onze
indrukken uit de radio niet wat zij op het podium
van het Concert gebouw in. samenwerking met
Mengelbeï'K en. het Concert gebouw-orkest zont>.
Met een prachtig en helder «oln.id zong /ij.
vol'maakt loheerseht. twee aria's Mozart. uil de
..Entfülirung" en uit ..Figaro" en in een wals van
fStrauss. ..Au der schonen blauen ponau" maakte
zij haar kopto«uitjes niet een waarlijk verbluffende
en nimmer missende virtuositeit. Terecht werd
haar optreden een oveiweldigewl succes: een vin
gerwijzing.- dat men de/e zangeres meer naar vol en
dieiit te halen dan tot nog t ot'geschiedt. C. v. W.
de film qua talis ! Want nooit nog lag de
getourme'nteerde ziel van deze volkschéMater Dolorosa.
/oo huiveringwekkend open als bij het wonder
baarlijke oog-in-oog van de film. Nooit nog zagen
wij dit angstige, roerend^hulpelooze masker zoo
bloedig cht als door de analytische camera-lens.
Nooit nop drong deze dunne, navrante ste.m zoo
i-echt tot ons hart door. Knier" werd aldus de
eerste groot e Nuderlandscbe filmcreatie.... moge
het niet de laatste zijn!
Wie moet mort na Mevr. de Boer het eerst
noemen? De struischc temperamentvolle Jo" van
Mevr. Verhulst? De prachtige Simon" van wijlen
Hunsche? (Welk een verlies!) De onovertrefbare
aantje" van den ouden CJuus Kiéhl? De ver
rassend f rissche typeeringen van Cissy van
Bennekom en Miep van den Berg -.om niet de heele
lijst van stuk voor stuk voldoende medespelenden
tévermelden? '
Laat ons besluiten J De première van Op Hoop
van Zegen" werd een goede dag voor de
Nederlandsche film een dag, die moed geeft voor de
toekomst omdat dit werk in zijn pretentieloozen
eenvoud tot het heele volk spreekt. Maar vooral
werd hiermee de vinger gelegd op het groote
gemis, waaraan de filmkunst in het algemeen en
de HoUandsche niet uitgezonderd, lijdt: het gemis
aan het creatieve genie -?aan den bouwer ,der
fiim-eenheid.... den film-dramaturg !
En een schaduw glijdt over onze vreugde, omdat
de plaats van Herman Heijermans nog altijd leeg
bleef,...
Het Kamerolifantje
HENRIK SCHOLTE
De Kamer-olifant" van Roberts en Lenz
HET schijnt, dat de Nederlander onder het
woord ..kamer-olifant" wel een /eer speci
fiek begrip verstaat. Wij hadden vroeger
een leeraar dien wij op gevaar van schoolblijven
zoo noemden en \vuurachtig. toen Louis Saalhorn
niet zijn walrus-snorien en zijn gemoedelijk
knori-en ten tooneele verscheen, was het alsof
die leeraur weer voor de klas stond, een klus
intusschen. waarvan tl:- meeste leerlingen vrijaf
genomen hadden. Maar dat vet hinderde h<m niet
zoo te spelen, dat <'e stukken van zijn dot-van-.
een-gelapto-kamorja]>on er at' vlryt n. Onze leeraar
droeg niet zoo'n mooie cluinihoich ak. maar als
ik me wel herinner, heeft hij toch wel eens zoo
op het teekenbord gestaan: /oo'n gtwatteerde
kaftan is nu eenmaal het broertje van een kwabbig
wijde olifantshuid. Die leeraur is nu in ruste en
de ritmeester uit het 'ondcihavige stuk was dat
ook. althans hij meende dut te zijn. totdat hij min
of meer noodgedwongen zijn menagerie comple
teerde met een nachtvlinder, een kamerkatje
e.n een wezen van het mannelijk geslacht der
hooindragers.
Een Duitsche klucht is nimmer mér dan wat
men ervan verwacht, maar een rol van
Saalboin is dat wel. H -t behoo'it tot de paradoxen
van ons tooneel. dat een van onze prachtigste
karaktersj-elers rok min of HM t r ..a. I>." is en
het kan zijn nut hebben dat Saalbom at' en toe
nog eens furieus kr-mt b« wijzen, dat men wel
kanu-r-ai-rest kan hobVen. maar daaiom nog «< en
olifant is. (iij moet zulke verrassingen meege
maakt hebben cm te kunnen .beseffen lu:e dwaas
het mot ons tooneel yesteld is; een minuut of
tien te laat gaat het. doek op voor een lui 11' leeg
zaaltje, waar de luensrheli /onder al te veel
illusies een ]'r<>giamma met een aantal ht grlu iden
namen en evenveel helenen mopjes trssrht-n
de advertenties van het aanlokkelijke ..Waar
heen na afloop?" doorgebladerd hebheii. En dun
?/.iet «ij een decor, dat al dadelijk die
stcrk-pla.»tisi-he fantasie van Stialhom venaadt: met
weinige middelen is hier < en lanopticum van t-eu
olifantskooi gebouwd, met jaehttiopheëeii en
duimdik stof. met vodden en todden over de eer
tijds rijke meubelen, met cavalei ie-s-abels en Duit
sche hullen uit den voortijd. Kn dan komt me
zoo'n wou-wou niet hang-snorren en in een stel
Bussische kk'eieii (ie tiap af /eulen. zf o'n gebogen
man met een grijsgrauw gezicht en een allure
,Vi van bevel en slecht humeur. . . . enfin een pracht
figuur, die geen l'allcnborg. geen Kroyaards hem
zou verbeteren, een figuur uit» ondanks stuk en
bijrollen voortdurend in climaxen leeft. Zijn
staat van kamerolifant is veel nicoier dan zijn
tijdelijke nietamorphr se tot jichtigen bon-vivant.
die hi dezelfde kamer, waarvan vernuftig de
museumstof plaats gemaakt heeft vcor frifsche
stalen meubelen en vrouwelijke smakelijkhiidjes.
nog. wat al3 cliché-kcmick rondwandelt en wiens
hebbelijkheidjt's een beetje gt schaad worden
door de al te opzichtige doublure clie Flor de la
Koche van den anderen gecoisetteerden
schuinsmarchoei'der maakt. Maar gelukkig, aan hot slot.
als lu-t kamerolifantje hot kanu-rkatje tot
trorstprijs krijgt is hij wier dicht aan zijn
hangsnorren en zijn panopticum toe en Saalbom zou
Saalhorn niet zijl), walint er hij zoo'n rol niet zoover
had uitgediept dat hij al lanp over den bodem
van Int . ondiepe kluchtje schuurt vr,or nog de
laatste en beste effecten afir< schoten zijn.
Kn met dat al: < m dezelfde, reden waarom rm-ii
zoo'n rol toch niet eeie zou vel melden al telde do
week tien groot e preiniéjes. meet niet er rok aan
toeviuyeii: luvlai:Lr u<:<_' laat nx n zulk een acteur.
die als li'erii Hiidt-r de h» ilico wr< idon van liet
..\ lei seh-en-hl< <:d" verstaat. londl* open ili zoo'ii
versleten kamerjas, waar t< eh het coud van
Shakespeaie's pionkirMvadon d< ui heen
schijntDe limonade-marketentster
Teekening voor ..De Groene" van W. van den Eizen
f
Mevrouw'de Vrïcs-Sruins heeft er tegen geprotesteerd dat onze mariniers jenever mee hebben gekregen naar de Saar
PAG. 6 DE GROENE Ne. 3004
PAG. 7 DE GROENE No. 3004