Historisch Archief 1877-1940
S 'i
FILM
JOURNAAL
f
De suggestiefste reporter
EDOUARD DE NEVE
IX Londen. 2üNovember,
tusschen elf uur "s morgens cu «'én ?
uur 's namiddags.
Heel Kngeland is op de been om
getuige t o zijn van het huwelijk
van Prins (ieorgc en Prins *s .Manna.
M onderden mannen- zijn met came
ra's uit alle landen der wereld naar.
de boorden der Thcems gestroomd
-om de vreugde en de drukte in de
Kngelsche hoofdstad vast te leggen
up do plaat, ze later te doen meeleven
door de duizenden en dn'izcnden
die geregeld «Ie bi' sco.ip bezoeken.
'Pen/elfden avond verschijnen de
grootc dagbladen in Xederlaiui met
kortere of langere verslagen over
de blijde gebeurtenis, en met n
? >f meer foto's - bijna alle dezelfde
die even ren indruk geven van
hetgeen aan de andere zijde van het
Kanaal is voorgevallen.
Maar ook denzelfden avond draait
het f i bn journaal de geheelc
plc«-htighi id tot in de kleinste détails af in
twee theaters van Amsterdam, twee ?
van Rotterdam, diie van den .Haag.
twee van Haarlem en twee van Arn
hem.
(leen dagbla<lct>rrcsp«uident kan pci
telefoon of per telegraitf z«V> nauw*
keurij.- inlichten. (Jeen artikel kan
zou suggestief zijn als de beelden.
die zich voor de 'nugéii der bioscoop
bezoekers ontrollen. Zij lézen niet
meer wat «M- gebeurd is. zij zien het.
/.ij hooien het ter plaatse /.elf. Kn
/ij krijgen er een indruk van die
neen geschreven woord hun kan
«even.
lint, is de beteekenis van het
l'ilnijournaal.
liet zooeven genoemde vooibeeld is
geen geval van uitzonderlijk snelle
filmreportagc. Het is een normaal
voorval uit het tlagelijksch bedrijf der
filmjournalistcn. Steeds zijn zij er-hij:
als er een Zeppelin landt op Schiphol.
als het laatste gat in den afsluitdijk
van het l.Fsselmeer wordt gedicht, als
er een internationale voetbalwedstrijd
wordt gespe«'ld. als Sonja ILeiiie in
sierlijke hogen /.wielt over de eerste
Xcdcrlandsche kunstijsbaan, als de
zitting der Statt'ii-lieneraal wordt'
Knopend, als een groot Nederlander
?ten'. Ki-ave wordt gedragen. Mij alle
gebcurtenis-s.'n van eenig belang i.s de
"film aanwezig. Soms zijn haar getrou
we di -nfuirs met enkele uitverkorenen
het eeltige' 'toegelaten publiek. ? eelt
andcrniaal staat de film-auto midden
in het gedrang der jubelende menigte.
Doch steeds /ij n het betrekkelijk
Weinigen, die persoonlijk de gebeur
tenissen kunnen volgen.cn talloos zijn
de anderen, de- minder bevoorrechten
die het avondblad zouden moeten af
wachten om uit foto's en verslagen een
vagen indruk te krijgen van hetgeen
zich heeft afgespeeld. ... indien «laar
liet Xcdcrlandsclu- filmjournaal niet
was,
Nu draait dit den avond van
d>-nzelfden dag in '\~t theaters in 2S ver
schillende plaatsen van Nederland en
vertoont, wat er 's middags om twee
uur heeft plaats gehad: zeventig maal
stelt bet een volle /.aal in staat, van A
tot / te zien en te hooien wat er
gehemd is. «Ie dingen mee te beleven
alsof men rr /elf bij tegenwnoidig
was gt-wcest.
l U- l i' sioopbezoekers kunnen ge
rust de verslagen in de avondbladen
overslaan, /.ij zijn zélf bij het voorval
gewei st. zij hebben alles zélf gezien.
zonder in het gedrang te zijn bekneld
geraakt. Zij gaan nu naar huis met
het beeld van het groot sche schouw
spel in hun oogen. niet de
jubelkreten in hun ooien, en met het
t rot se h e gevoel een glorierijk en onver
getelijk oogenblik te hebben door
leefd. Die visie kan geen foto in.u'e
krant hun geven. Dat gejubel kan
geen pen hun suggereeren. Dat gevoel
kan de beste reporter niet bij hen
opwekken, liet filmjournaal allén
heeft die macht het filmjournaal.
dat zich ontrolt.... terwijl nog tal
van kranten netjes opgevouwen in
de brievenbus liggen.
Pilt is de groot e verdienste van
de geluidsfilm: de suggestie, die
uitgaat van het beeld, in zoo hóóge
mate te versterken door den klank.
Maar ook alleen een organisatie.
die feilloos werkt, kan opdrachten
als ik hierboven vermeldde aanvaar
den. K n niettegenstaande- de/e
feillo: slicid is risico hier toch niet denk
beeldig.
\Vi i'ligen slechts vel moeden welk
een energie en welk een organisatie
verlangd worden om een dergelijke
reportage te d« en slagen. Vio.-gei
--toen het eeiste stomme film.jouim: a l
werd vervaardigd kon men vol
staan niet een operateur met een
hand-catncia naar de "Ven "t andere
aetUeele gebeurtenis te zenden. Hij
maakte dan daarvan keurige opnamen.
welke dooi- den redacteur van het
journaal van ont'ei schriften werden
voorzien. Kelitcr liet het stomme
journaal, waarop wel is waar ite
beelden 'bewogen, den toeschouwer
di- y.org «ver zich de verdere details
te verbeelden. 'Na .luni 'l'.KSI ver-.
anderde dit. Het" gehjidsfilmjournaal
deed /.ijn intrede in de biosropcti van
Nederland.
[Prinses Juliana en het filmjournaal
IN den beginne gingen «leze geluids
opnamen lang niet als van een
leien dakje. De moeilijkheden waien
inderdaad leuio. Niemand voelde er
.wat voor - om voor «Me' vreemde.
zwarte microfoon te praten, en tege
lijkertijd g«-ki< kt te worden, /ooiets
scheen den gemiddelden Hollander
eigenlijk een giic/.e!ig geval. Totdat.
deze angst manie .plotseling werd ver
broken toen Pi insi s .luliana er in
toestemde haar instaHatieic«!c v«
o.het Crisis Comitéte doen veifilmen.
Propagandiste te zijn geweest, voor
liet geliiidsfilmjournaal. is een tol.
die «Ie Prinses zeker niet \vrmocd
heeft. Doch het is een feil. «lat men
van dien tïj«l af van alle kanten los
kwam. ietlerccn wilde spieken, en
indien het in het vei.langen der
bioscoopdirecteuren gelegen h»«l. zou
den /.ij de eerste W«-ken 'slerMs
hoofdfilms met sprekers h«-bben kun
nen vcrtooncn. .
Geheimen der filmreportage
N AT l" l'KI.U K heeft de ondel
nemirig ook haai eigen informa
tiemethodes waardoor zij te weten
komt wat er y.ooal omgaat in déwe
reld.- Pez«- inlichtingen, gevoegd bij
die van particulieren. di«> meenen
iets bijzonders te kunnen aanwijzen.
en d«- tip* der bioscoopdirecteuren
omtrent «b- gebeurtenissen in hun
woonplaats «>| in de omgeving daar
van, zorgen er voor dat «Ie stof als
het ware voor het grijpen ligt. De
moeilijkheid ligt nu vooral in de vraag:
wat is geschikt om in bet journaal
te w« u-den opgeiuunen:' De tweede
moeilijkheid is gelegen in de keuze
uit de geschikte «milerwerpeii. daar
het journaal een /.c kei v lengte niet
mag overschrijden en zoo actueel
en interessant mogelijk moet zijn.
Wanneer «léze keuze eindelijk is
geschied en nogmaals aan strenge
critiek is onderworpen, dan begint
pas het eigenlijke werk. operateurs,
g«'luids-technici. electriciens. close
upoperateurs en. last n«»t least, de
journaal-re«lacteur. die het contact.
mni't vormen tusselu-n het te ver
filmen object «'il «len opname-staf
en di«' tevens de rol van regisseur
vervult, trekken er «>p uit.
De geluulsopname-wagen brengt
de kabels, en lampen, en to. stellen
naar «Ie plek waar gefilmd moet
w«»rden. De eerste taak is nu alles
z«')ó op te stellen «lat men met «Ie
meeste kans van slagen beeld en
geluid zuiver kan opvangen. Zoo'n
opstelling vergt een g>-oote nauw
keurigheid, (icdurcndc «Ie opname
is een verplaatsing van deze zware
acce.-s i:es al soluut buiteng» sloten.
Ken kit ine vergissing in de ingenomen
| o-Uir kan de film tota-il doen mis
lukken en het jintri'a-il daardoor /iju
interesse ontnemen.
liet valt dan ook niet t r
verwondeien dat dikwijls de persoon, die
gefilmd moet wortlcn. vreemd staat
te kijken wanneer hij zijn ordelijke
studeerkamer binnenkomt nadat de
filmstaf daarin is d* orgedioiigen en
haar in een «'hnos van hum en en
kabels n op elkaar geplaatste tafels
en verschoven stoelen beeft her
schapen. K«-hter kan hij er zeker van
zijn dat. na d«- operatie alles weer
netjes op /ijn plaats wordt gezet
en dut mét den staf ook de chaos
verdwijnt.
De filmcamera in het Vredespaleis
IK heb mij «laarvan kunnen over
tuigen, toen ik onlangs met Poly
goon naar het Vreilespaleis te Pen
Maag ben getogen om er «vu /illing
in de gi-oote ree htsy.it H l te verfilmen.
Pe heeivii electvicieus hadden de
lu-ele /,aal vol licht gv/.ct m«-t- 'Jl.iMio
kaarsen. Pe kabels kronkelden dooi
de ruimte tot in het midden vóór
den zet«'l van «ten ])re-iidei>t. liov«-n
«?p «-«-n taf«-l waren twee toestellen
opgesteld. In het midden der y.:ial
nog «'en ander, dat «Ie close ups moest
nemen. Pe bode hield even voor het
hinneiitrc<lcn van bet llof een kleine
repetitie om te toonen hoe hij ..la
Cour" aankondigde. Paar hij nog
niet in functie was. nutar ree«ls /.ijn
ambtsklcedij had aangetrokken, en
bij nog uit alle macht op zijn kauw
gom zoog, hij verslikte zich hevig
toen hij zijn aankondiging de /.aal
in wilde roepen. Indien zooiets
gebeiml was terwijl de film werd
opgcuomeii. was dat ge«l<>eltc natuurlijk
totaal mislukt en hail het niet
vertooml kunnen worden.
Pe opiuitnc slaagtle over «Ie heele
linie. Pe lu'eren rechters werden mu-h
door het licht, noch door het
rikketikken der toestellen gestoord. Alle«-n
een del' «illtnes. '«lic op de eerste rij
der toehotirdei-s zat en zi«'h voor «Ie
gelegenheid bi/.onder mooi luui
opgemuakt. scheen het. geval minder aan
genaam te vinden. I )e onnatuurlijk
heid van haar schoonheid \v<-rd inder
daad al te zeer in het licht gesteld
«loor de lampen, en lang voor het
eiiule der y.ittillg ooi'deelde '/.ij het
daarom beter om heen t,- gaan.
Toen zij de za:il verliet en haar
ho:>g.bakjes op «iell parketvloer klepperden
zag ik den operateur ernstig en onte
vreden /.ijn voorhoofd fronsen, maar
toen een fotograaf, voort schuivend
langs de wanden om «.-en goeii plaatsje
te \illdell voor een opname. eell
chassis op d<<n grond liet vallen.
juist terwijl eeti gedeelte va H des
voorzitters speech werd opgenomen.
bt-perktc de geluidstechnicus zich
niet tot een schouderophalen, maar
smoorde een zeer onvriendelijke
uitdrukking achter zijn band.
Pe/.e onvriendelijkheid is /.eer goed
te begrijpen, want de microfoon.
neemt het geringste geluid op. en
het neerklettei-en van het 'chassis
onderbrak natuurlijk even het geluid
der sprekende st«>m.
Het is dan ook geen sinecure, een
/il t ing als «leze te mo.-ten opnemen.
Uehalve ??en voort«lureiide
opleth'iullieid om de personen ia «Ie juiste
pitsitie te verfilmen, moeten de
operat«'iirs nog de geschikte passages van
ln't gespi-okene kiezen om het
muli-rhaud te v«-rtoon«>n journaal zijn
gi-ootsti- belangrijkheid te doen ver
krijgen. ICIke sturing won'.t daard.oor
niet alleen uiteist hinderlijk, maar
ook irriteerend. ll«'t is te begrijpen
dat. waar het filmjournaal aan een
zekere leiigie gebonden is. men z«>o'n
heele zitting niet aan n stuk kan
opnemea. /.onder naderhand verplicht
te y.ijn enorme coupures te maken.
h«'tgeen «Ie snellu id van afwerken
zeer belangrijk in den weg zou staan.
Hovendi -n heef! men niet zooals bij
een gewone film «Ie gelcgclihc id «Ie
veischillemh' gtMVcltcn nog «-ens
opnienxv te filmen.
He; Hollandsche journaal in den
Hollandschcn bioscoop
NAl'NVKl.l.lKS was de /.itting
g"ëin«lig«l of «'.e wagen r«dde reeds
voort in de richting van Haarlem.
Paar \\erd «te film. na opgav«> van
bet klank-volume n d;>
bi-ehlkwaliti-it. in de donkere kamer behandt ld.
Nadat het negatief ontwikkeld Avas.
kregen d.e operat cm s. die de opramt n
\ ei'\a:irdig<l haiMen. al'cs weer terug
om een en ander in .Ie juiste volgorde
te- rangschikken. Paaiop weid een.
proefcoj ie getitdikeu om aan
il«operateurs \ert:oiul te Woi «l«'ll. «He
zoodoende l,i»-r eii «l"ai- rjn'eie gege
vens koiide'i ve: s; rekken en kit ine
fouten heis'.elleii. teiwijl de redac
teur van h -t journ tal d??? titels bedacht
en de veideie lelmnd-liug va n het
oiu'erwcrp op vidi nam. Toen de/.e
eeis!e lieliandeüng was afgelooj-en.
wer«l de co| ie. na de eerste maal
g'con] eerd te /.ijn ge\vortleii. nog
maals afgedraaid. 11 iel bij Werd Wei-l
een en ander veranderd, gerangschikt.
omge/"t. waarna «Ie .opname voor «Ie
«lelde ma:il werd vertoond en einde
lijk den vorm kreeg zooals het jour
naal ze moest uitbrengen.
liet spreekt vanzelf dat de autori
teiten y.eer gaarne medewerken tot
het tot stand komen van het film
journaal. Want niet alleen is het
jourOogen en ooren van de film z i/n.
gericht op de zitting van het Inter
nationaal Gerechtshof in de groote
rechtszaal von het Vredespaleis te
's-Grovenhoge.
hoe", vroeg zich af laatst een leeraar in zuidwijk,
maak ik l'esprit francais aan de klasse toch duid'lijk ?
ik heb een idee,
'k neem ze allemaal mee,
naar mirages de paris" in de uitkijk".
ILHPO
CEIhTUURBAAM 338O40 TElFFJJ48a-J6l«8
ON/ KER/TPROGRAMMA1934
l/ EEN GEDCURTENI/ OP ClNEMAtOGR*ri/CH CCBlED
K INTERNATIONAAL HtC/T CN MOOC/T BtKROONCt FILP
IUMIN o»c
2*». 7UCH9I
tW IN Hl/TOlUN J VAN AF IIUUI
IH.JU, 't (Kt
lTOCCANC
ELMEN "'
luriuo
ALHAMBRA prolongeert
nell gwyn
OUD-BUSSEM
BEREIDT VOEDSELS VOOR LIJDERS AAN
MAAG- EN INGEWANDSTOORNISSEN
naai een uitstekend reporter, het i>
ook een pnichtig propagandamiddel.
dat in ons land over het algemeen zeer
gewaarde«'r«l wordt, ook al omdat het
«Ie Netlerlandsche taal in «Ie
Nederlandsclu' bioscopen brengt, en
on/.eigen taal bij «ie Mabeïsche bii
scooptaalverwarring de, laatste jaren wel
heel erg in «fe venlrukking is geraakt.
!>«? erkenning van velen is dan ook
het deel van het Ibdlandseh film
journaal urewoi'di'il. liet heeft «te
«-rkende (legt-lijkht id van de Ho landsche
pers. en het voegt er ecu grootere
suggestieve kracht- aan toe.
Vroolijkheid in,,De Uitkijk"
Fedor Ozep : Mirages de Paris"
(De Uitkijk, Amsterdam)
HET is een moeilijk -en ondank
baar werk oviM- film-humor ge
richt, te houtleii. AVat tien n
lachstuipen bezorgt, amuseert tten
ander maar matig. . . . of ergert hem.
Ik kan mij voiu-KtelIen. «lat er een pu
bliek bestaat hetwelk van «Ie soort
grappighcid «Ier \nnie Ondia's en
?To«! K. Hrown's litditelijk wee begint
te wolden. ik kan het -mij.'eerlijk
g«'Zeg<l, hél g«»«-d voorstellen.' Maar
«lat er menschen zijn die ongevoelig.
zouden blijken yoor «'«-n f ilm-humor
als Ozep in zijn .,Mirages «Ie l'aris"
bedrijft, laat y.ich'moeilijk b'egrijpe.n.
T«v moeilijker, omdat heide
categorieen: die van den ,.film-humor" /.<>«.wel,
als «lic van de ,.k< inii kcn-^ijn" er
rijkelijk op hun kosten k< nu n.
Mijmi het heele eerst.e deel houdt
O/.ep u in deze film bezig met de soort
,,in film omgezet, vcinnlt". v aai va n
ntzag?'houden
? d. n duur
... /.onder
i-i aan te
Hein ('lair de ue.st.li.ik-- '.'i--r is. Ken
spiailkelelld ell !>p«-t'.-: 'l;ii u.''^.'"chel
tllet beeld ell klallk. da*' '. ?!.
VelTasM-Iid als olldel'bi illd.-Iid ?-. Jv-li streny,1!:
kn.-t schooMiiecti ii ??? kük' .j>-«-nseh'
oi.en lente-ochteinl ui'. !???? :aum
.?n ..nder haar lia^ili-k'-iT'-iik -dr
ompelen l loetiu n in».-' ii \>'rlii'/en
5>]>I.illU'ellde 1oliteil;eli li'li. . ? -?! klacht .
H' -t l-'-gelit püjieste]"!.. ??'.. I'l.-ehtig
standbeeld in hakkt.-'uiaid.-u en
gekleede jas steekt haa'-iij ????!! ] iiraplu
op. (iiai\ji*s. die je \.-hiii.lk'
.illileistloveii gi'ioieii do. <i lei!. -!iv.-i wacht ?
h. id ell die box clnli»-ii' a !!???? !i ? de film
/,i«-h kan r'eiinitte« r« u. il t
lij k mm ilijk. dit lanv.- r '\»'>
dan laat ons egücii : ? ??
\an ('lai-''s .. Knlr'aet .-"..
«?? rel.taijil t n wat i:--:
doen. O/,ep otitki-mt ,i,iu d. t' gevaar
'dan. ook niet geheel, ni.i u < m , den
ttiesfhouwt'i' ojïadem te l.it.'ii komen
lascht hii den spelend. 'ük .ini.'k in....
a tliscivtio'n. Twee ? b. .-v. -u - .- herha
ling van bet klassieke t. -a m IJobert en
Hert ram zorgen vo. : een genre
\ioo i.'kheid. «lat y.cer >p.-( iaal in het
l'arijsche vai iet '? tl'.ui< h. »\\ .-n waar
tegen nu n alitt-n maar: l:.-t lie/.waav
kan hebben, dat liet "wat al t.*
natlrukkelijk is. Paarcnttgin stijyt tle film
t.i.l'den sttu ir.a«;htig« n. nieesh cj'c.ndcu
humor Vanvtli'U ..gag" in e.»n meester
lijk Vidgeli» uttt 'n n n i.\ei een
drnaischijf. . . . eelt tiouvaii'e \an snelheid
MI vrixdijkln itl als m« n /? ??!«!« n in
Kuiope«-r-«-h«; filips aat:ti>-ft. Kn het
nierkwaaitligstc is mi-^i l:i. n «lat de
maker van «!«-/.e geestige .n knappe
film « t n Kus is - zoi n van .?> n land.
< ven rijk aan genie als ;n m .ian humor!
l . .1. J.
PAG. 8 DE GROENE No. 3(XM
PAG. 9 DE GROENE Ne. 3004