De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 5 januari pagina 4

5 januari 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

Tooneel VERBLEEKTE SURPRISE Henrik Scholte De jaarlijksche Gysbreght" bij de Amsterdamsche Tooneelvereenlging EU zijn twoi» wo »rdon voor n begrip, hot inu ?!«? wo.trd heet: ttvulit io. en hot leelijko wo.n-il heet': sleur. Sleur hangt b «vendien. g.'lo-if ik. etymologisch samen mot slordig. Kn dat was. h -laas. precies wat tl" tr.iditionoolo ..(5ijs« bivgk-t" ilit jaar word: oen slordig,- voortzetting van de tr.iditï«'. ondanks het feit «Int de ,.(«ysbivjtht" in z?ja si»|emnro|o «?nhaiuligheid van dra'intiek. in zrjn aandoenlijke grootheid van lyrisch»' ver/,«u binnen oen wankel .gebouw van trajrodio. ? toch telkens opnieuw (mits eens por jaar) z. m kunnen «?ntivKM-eii. zo.«als het menigmaal ineens' weer «mtroord hoeft, tot op don grond, dtep, oonv.ntdig' ««n groot als zelden man r tponool van b «tere structuur doet. Hen slordige voortzetting li iveiidién ondanks h»'t feit. «Int d<» scenisehe pro blemen. ?.?Ui- lift 'stuk st-lt, juist verleden jaar grondig hoiv.L'n waren. ? Mon mag den spelers eigenlijkover den yshivght" nooit to hard vallen. De traditie is tot i- -n oh* ««ie 'g.'W.irden. /.ij is schoon, onafhankelijk van haai- mitM-ieelcn inhoud: de tragedie die ..(iysbivght van Aem<te|" heet. Over drie jaar zullen wij de driehonderd wel halen en nog-hing d'i!irn:i>.z;il m MI. er niet ong.'*tra.ft mee mogen bivken. Maar het is Vo.»r de spelers en den regisseur nu eenmaal tevens ooi t ..kruys. hun opgeleid", waaronder /.ij ,!getr«»"^t hun .sehond'rcn" dienen l > /??tien. zonder we/.eiilijk m»er dn n een compromis i) kunnen vinden s of een mysteriespel van een duider, «die niet vecht op de ««ogenblikken dat elk huis van zijn stad in brand staat, of \\vl oen oorlogspel. slechts door don stroeveii bouw «Ier lange. m >H >|..._vn. >>n d«* birmliartige uitwijdingen van «?i-H VI' 'delh'Vetid dlehteV op^'hoildell «Ml tenslotte ? ?p h.-t ||i»->ii!o|Miïit vair In-t cmflict 1 »e-slecht «looi den iKMiielsehen It-il'acl. d«'li' deus ex maehinu in Y ulleniaaktsto. gcd'iante. ? % . ? ' ?Alli-Tl van D.ilsum (reefl in de vele enseeiieoril!?_'.?!i dit* in 'deii'loi'p. «Ier jaren r«iid»in liein oplf.'h '??Uwd.W.M'diMl. *' Is Wei M' d I'Sle "pVUttilltf vertolkt. Van Diilsnm .?/.??at' de v«M%'ti van Vondel ;i|s ???.-.-n ;ili«l«-r. ni-rir y.iju h.atHMhu;>Mi sehijli«'n . plotseling afgedwongen besluiten waarvan men al te duidelijk weet dat hij ze, eenmaal achter de coulissen, toch nooit zou uitvoeren. Dof restte daarentegen heeft er verleden jaar, als regisseur, een strijdbaar stuk van gemaakt, gespeeld in het steenon huis in het. slik van een vroeg Amsterdam, in de mistige sfeer van de waterkant en met schim mel óp de klamm» muren, waarbinnen onrustige kaarsen flakkeren: een pracht van een ettscencering. «mi voortreffelijke omgeving voor de Badeloch, onder .Ch.urlottc Ivültleü's handen niet langer een ..bedrukte Kachel", maar tot een edele on voort varende, ICouau uitgegroeid, en'voonlen niet min<lef' zuiveren Modo van ,Jo Sternheim, vuil en zwart uit de slachting teruggekeerd en in allo u eenvoud zijn gruwelijk verhaal doend. Verleden jaar ook word door inspanning van alle krachten een eenheid bereikt, die althans door de intensiteit van spel on de doorwrochte regie alle heterogene elementen verbond. Maar dit jaar viel de-koek uiteen:, er was geen spanning. van Daldum was mat en op n niveau en viel al te heftig uit aan het slot. waar Badeloch, om hem .te 'overschreeuwen, bijna ruzie-achtig op inou'st antwoorden, do decors waren vaal en inge schoten, de tlichteffecten -slordig, de gordijnen slecht opgehangen, de changementen van te langen .duur on, hoe merkwaardig dat'ook wellicht klinkt 'voor den fciysbreght", meer dan- een speler k»Mi Ie . zijn r.»l niet. Dat zijn alles o.tgenschijnlijk tuisschi MI kleine, maar voor het lastige compromis van den ?..tJysbroght" werkelijk onvergeeflijke dingen, en zij wijzen ni'jt op oen gebrek aan geld. maar op ' een gebrek aan zorg en voorbereiding. Niemand zou dit jaar een undere linscuneei-ing hebben willen zien dan die verleden jaar voor het eerst dinnst .deed. /ij ^vas .nieuw en bruikbaar. .Maarme u had het recht te wonsclien, dat zij dit jiuir dan .juist.o »k in details geperfectioneerd g»-wee.st /.on zijn on niet'het tweede jaar reed* e»Mi sleur. alsof ineli eerst op Tweeden Kerstdag met de voorbereidingen begonnen was. . Kn.derlialVc: Ivvanche voor Aeinstelland. Mei ? l''Z''lfde \Wipen«'li i,S h«'t kasteel l log Zeef-Wel: te verdedigen, mits men maar wil en er.voor vecht met de wapens in de vuist en niet op den re z«»ld«M'! ? ? ? IIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIMIMIMIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllMIIIIIIIIIIIIIIIIII IMIMMIIIIIIIMMIIIIMIMIIIIIIMIIIIIIMIMIIMIIIIIMIIIIHIIIIIIMIIIIIMMMIlillllM Illllllllllllllllllll. Het rvieüwe lintje aan de guitaar ' Teekening'voor De Groene van W. v.'d. Elzen Koos Speen/ipff is benoefrid tot Ridder in de Orde.van. Oranje Jazz- agon i e WILLEM " 'IJPER el i -er ,| k[ il. ' .«( Ie ?te. MlDWiNTEli is do periode d.n. hv»-elijkc ?feesten en tevens het tijdstip dei toek« istvourspellingon. Couranten en tijiVm-hi en brengen de vooruitzichten voor het itit»mv«.. j ,r. soms in wetenschappelijk-astrcOogischen \,, i. soms in nteer populaire gedaante. Wam. eer -ik.-li' der ten vorigen jaro voorspelde feiten uitgel i -n zijn. laat men niet na dit te vermeiden: over rn n --n d ie t achter ons liggen durven wij gewoonlij te praten en de eventueel geprofoteerde gunvo iruitziehten winnen er door ^aan waarschi he.id. Kon toekoinst, ho» duister die óók s vertoottt altijd wol ergens eetiige lichtptmtei «Ue gunstige vooruitzichten behoorde ditma.- '. een uitspraak, waarover in Frankrijk, in de mn. k milieus, nogal wat to doen is geweest, de Ir t weken: les bi Mifaisants offots d'Uranus dn s Ie Tauroau s'êtondront aussi bi»n au domaim ^«-s liqueurs douces quo de la musique. Xous'n l<ns assistetV en effet, a la fin des alcools mts c- n ne a Tagonie du jazz.*' .De vormaaksmuziek, welke met den algem. .M,«MI naam juza pleegt aangeduid te worden, is een in diepste wezen ant i- Ijatijnseh verschijnsel. De ati't h«Mitii'ke Jtegdrjazz i^ een exotisme en heeft, aj.< on- . Muropo.»sche uiting, voorden blanke de waaulo van een (fraai1 of afstooteil.de) 'rariteit. KoneyojihHM kan.na oen transformatieproces, opgenomen w«»iil«ii in het Ivur«ipeeseh eiiltuuvbewustzijn. Men kai< van meening verschillen omtrent d«> wónschelijk beid, gcëncadre.-rde Japani'cho prenten in eet nieuw-zakelijk milieu op te hangen, of.]joudilha' bodden .to plaatsen in oen Knipitt^salim. .Maai 'waargenomen op ?zichzelf zijn manifestaties vat buiten-ICur«»pot'sche beschaA-ingen goi'nsziits infe rieiti'-aan onze eigen'kunstproductios. >!«?!. exotischi' ' luuv.iek is dat hetzolf«le. Kr is verschil, b.v. tussditM X«*gcrjazz. .ravaansfhe gamelan en .lapansdM toone«'lmuziek : het Jivoiullandsdte tmiziek bewust 'zijn staat echter tegenover al deze geluidsverseliijn seleii gelijk««lijk afwijzend. J l«'t geen e.venw«'l, «a>)> dotir tien I'arijschell ziener, met jazz bedoeld wordt' is iets van geheel andere. aanmerkelijk lagere, orde Wij gebVuiken den naam jazz voor .de hedeiulaap sein* aecmi valenten van do \Toegere strijkjes. \\*a: eertijds een kapel was. heet thans een band. Kr i een .soort- band-bargoensch ontstaan, voor bc' , grootst»' doel .triade in U.S.A., handelend ovesax«t's. Titvaks, tone-clusters en wow-wow-deinpot> ?'«?n jargon tlat dooi- mt-lomane jongelieden nu- . ev«Miveel v«ioi'Hefdir g«^bruikt woiilt als. nmtati luutandis, de speeifï«'ke sport-termino|ogie. Met il muziek heeft dit alles natuurlijk niets te maken en men kon- vrede hebben met de lichtelijk gesyt , copeoJiie ltefhebberij«Mi van eel|, deel der, incnscK heul, ware hét niet dat do proporth-s. de verhou dingen t-nssrho'n kunst «MI vermaak, wataï-'t»' far» tastisch zijn -geworden, de laatst verloopen tic» jaar. In Fraitkrijk vrat het kwaad eigenlijk minde ver .door dan bij ons, in Kngeland of puitschlanil .Men bedrijf t in Parijs zijn zotternijrMi minder serleu dan, hier. Vóór en mi een 'Amortkaanseh-Kngelsch confectie-platitude wil de Franschnian locltaltijnog Ie Cygne hooren, en Coppelia, en het Fausi ballet. >fen is daar nu eonmaal beter opgevoed. In (<'chnisch opziclit was de amuBementsmuzic vaii VHH'i'»"1 t«i»is»oiv'yf. t-l ti.r- 1 Ifiir juin liet gi>ljlt>/.e ?. 'iMi,uesl.tigên vei'.inii«'k".ynn' onzi' dagen. \\'ij ziju «l ?mier-zoête gestreken getuid«'h t van voor I tl l kwijigeraijkt.eniiiiMiiand verlangt dit- in genioed ?terug). De'kirrend»' sentfinientalJUdten en «Ie dweep ziek»' tertsen van vroeger zijn vèrdweiuMi;. ., Kin .Fazz" (om met Iryïng Sclnyerkét«' spiykeiï) he«'| radicaal opruiming geh«uid«Mi «mder de artislieV inuizennesten. Wat wij «M-VO*»!- in ile plaats Jlobbe gekregen is, gelijk g«»zi>gd. technisch, zeer veel bet'.« > verzorgd, i'xacter IMI beknopter. Doch. imr/ikaal om ilU-vour iièt artistiek-geïnit ieerden zoo netelig ? wóovd riog eens te "gobruikcti ? zijtx wij er wél o ? ?achteruit gegaan. Marsenen- van Soitsa. toonco;"draken eiv «Ie cancan wareii uitingen van «HM.* ? dikwijls plompe, pueriittc-it ?.. Mnn'v )een 'gonerat ie, di nog.sU'chts ?''vei'hiOuk kan scheppen i|i silly symphV i'ies en be.'ldrepoi'tage. een geslacht dat. Mickey til Uumso tot rtnivers.éelt aaiibediMi idool koos/ vei ? toont daarmede c'dó Kymptmnen vniipen pcrniciei* %infantiH*<inê.->ren behoeft gén sterreuwicliclaar l ? 'zijtnuit'dozen vormen, van volk'svermaak hun ;ni ? ' bijen ondergang to voorspellen. Dti ontwikkeUng in kroeftsgaiig van het ;rtmulaemont «ios beschaafde n burgers kan' win do hntid der' tha'ns beketuicV gegevens nauwkeurigylnM'ekend \vorden: A'oor ct;4» kwart eeuw- .ongeveer verkeerde uien; in populai ? ii'tistiek opy.icht in «Ie periode van den rijpenden wber. anders gezegd: in «Ie vlegeljaren. Kr was ?«MI soort, kalverliefde in de lichte kunst, wat over.erhitte romantiek en een groote hoeveelheid scntineiitaliteit: kortom een carnaval der burgers i vaut l« letti-e. Vandaag den dag zijn wij met «>nzc -tM'otisehe amusüiitentshelden Mickey c.s.. met ?nze steriele z«.uigetiaamde-jazz-mopjes. in de kin erkamer aangeland: do zuigelingHlceftijd. waarin . ?ileen nog gekraaid en gejengeld wordt, staat oor «Ie deur en binnenkort zal de zich-vermakende* iciisch het.prae.-natttlo tijdperk ingetreden zijn. ?i dit licht bezien wordt de voorspelling betref?mie du litiueurs ? dottces; die de overwinning i> de alcools nns ztitlen traan behalen, wél veel ?igend.. ? De Franschman is een onverbeterlijk optimist. ..ij leest in de sterren dat het r«>gime van de vlotte. -. stoot e n binair»' rhythmen ten'einde loopt'en dat l,.j den laiigsten tijd heeft moeten luisteren naar ?ttiauwende trompetten, hysterisch stuiplachcndc ? mjo's en béte hinnekondc saxophoiics. Kn zijn i.irt is verheugd, zijn horoscoop belooft hem de .ui oud» bekende perspectieven op ..les vers teitdres et bicn rhythmc*. iloiit les rimes sonnent comme «les Uiiseix".... Dat het leven, de kunst, de muziek eventueel nog '?tiiimerlijker zouden kunnen dogono.rccron. komt viivoudigniet bij hemop. .MisHchienisttcze kort/ifhigheiil het aloude, geheim van «U; miraculeuze 'ransche geestTimfhtV _^_ >ioscopy VI V A VILLA!" L. J. Jordaan Jack Conway: Viva Villa", Capitol Rotterdam H .ET IK een bekend feit dat de Amerikanen geen historische costunies kunnen dragen ? fiot la o vcn'bekencl do t /.ij tv*va nel u» nemen ? todra er 'sombroro's. cowboy-broeken en pistolen ?in to pas komen. Zóó jong nog is deze civilisatie zóó dun het vornisje westorscht' uiterlijkheid dat . !rii ouden trekkor en pionier voor het oog verbergt. ? .f den Yankee een goed paard, een kranige n ''. 'Ion-bat en o«.»n k«»ppel rev«»lvers.... on gij roept ? !< in.hem wakker, dat hètn tot een and«Mvmensc.h .iakt. l .nat hem rennen door de groene woest ijn«Mi /.an de mid-wesl ? over (U^heete zandvlakten van?l".xieo «MI. hij vindt die losheid van gebaar., ute (??mtan.'Uiitvuiv actie. wtMke den mensch in zijn . jucnt eigen zijn. I )an behoeft hij zich hel hooft l i :t te bivken over litti-raire of psyrhvloyisrhe 'i:»hlomen ? - drfn lu.'eft hij g«'en last van de ov«M'.?: scho ..twaiig" in zijn bedenkelijk KiigeKsch.... J..n gaat- h;»t alLvii «mi de vaart on de -kmcht en d«» *? Milhetd.' waarop «Ut volk nog slechts enkele {???.?M-aties teiai« uitsluitend steunde. Dut maakte (?? oude wiid-westfilms in, hun primul<>v<-ii .onn "i kleine helilinidichten van i-obust».» 'giiitie en ?iriipele bekoring. Dat is Hok. tiuur ik meen. d«>i!W«MM^taatibaro attractia vua' gehmdiM'niseeril»' ?.westerns'* als ..Viva Villa". . jjk zag deze film van d«M\ oUl-t,liin*r. .ruck C«>nway. Parijs ong«'voor gelijktijdig'''mot Kis.Mmioin's 'Jue yiva MejïcO",',./ of'wat da n «mder dien i'«'l voor ICisetistein's Avork doorgaat. Ken curieus:» ? ?valliglu'id. die t«it mcrkwaanlige vergelijkingtMi. nlciiiing gaf. /onder do onbillijkhbid tb ix-gaah hefc mutiieewle «teuvre van den Kus to willenbeoori elèri.liotonzich toch aanstonds ohkole interossanto . ; ndus«*s trekken*. Opmerkelijk was daarbij1 \unral i" rol die hot land Móxico in boide films speelde. >i.j Kisohstein was hot een eindeloos wcgdroomèn in '?? sfoer van het,mystöricuse rijk dor oude Maya's Aztok-Mi met zjn legendairo ciiltuui'. Het heele . v.-rk was op dezen grondtoon afg.tstonul: j> «ïvondo a»idvlakten. oude tempels, ca«tu4sïlhouettó.n- en dl» ?ir-intlige yarUitie van het vplkstype.... motieven i' voortdurend terugkeerden en-d«ïfilm' eigenlijk w;ikten. In do Amorikaanschc film is daarvan ????n sprake.. 3Ion.ziu.~- afgezien van liet vrij ?^cdotische verhaal .?- de heele geschiedenis ' 'tidorschade kunhcn'tiunspo^toerf-^ naur Dacntah of Arkansas. De handoling als zoodanig kon er onveranderd bij blijven. Want hot gaat hier. evenals in do eorslo de Ivstt'.. western ".om onder drukking on haat en opstandigheid en geweld. Er wordt gevochten on gemoord met een nauwelijks gemaskeerd welbehagen: hot welbehagen, van «Ion ? primtt teven nionsch. diézijn physiokc kracht voelt en van de wraak'geniet. Kr komt in ..Viva'Villa" ?een scène vóór. die in dit opzicht bijna grandioos is: zooeven zijn «on-dozijn onschuliligen door de Spaansche onderdrukkers ven<ior«leélde"iv ter\lood gebracht. Daarhadcrtde wrokciido bandiet l'ancho , Villa m«^t zijn ?ruiterbende in 'een, wilde vrh'i'ie vansabelgekletter en lioefgt'trappi'l. De rechtbank wordt ter plaatse vastgehou*len eii Villa enscene«M't .«en gruwelijke coniedie: hij laat de lijken d'er tf«'ëXec.u-' tetM'den w«>er bimuMibreng.Mi en op de bi'schnldig«lenbank rieer/ett«Mi.... «Ie jury! V«MM- «trz ? Ver- ? sta n Ie. groteske rechters parodieert hij een proces '. in kort getling - - ni«»t de w«iëste. otnb«'lu»uw«>n , ironie van-den half-wilde.,maar vol van een i'arouche fantasie, liet is jammer dat dit schokkende ' fragment on'derbroken wonlt-door een ongeduldig pistoolschot vu n zijn hiit«Miant Sierra - er ontgaat OHM iiMti* i>t«h .il«-i'. m«*i..i«t ecbti- en luii'Csl<iebt<*lijke scènes in deze film. ? Men kan er het ethisch»' hoofd oni schudden of niet?hot is per saldo dit bloedige ..oog-«im-oog. land-om-tand"-wat aan Viva Villa" spanning «>n kleur g«»eft.-Men voelt de golf van triomfantelijken . haat. die. dczt; schilderachtige ruiterberuleii in bo\Vogirig zet -- men bereidt uioh-bij ied'M'o wi-red* heul voor op do bloodigo' véJixeldiiig. die onytsfmijdolijk volden moet.-Kon spel'.van .spanningen n > 'ontladingen, dat weinig gemeen* hooft thót 'onze 'Weloverwogen oh listig getemperde hiuatschappelijke intriguos.' maar dut rosse echo's in de lang ge sloten binnenkamers.-van ons gemoed wakker roept. ' Mot hot Untl Mexicp, zijn kanik(<M' on s'f oor hoof t dit alles weinig te maHc^i. /«Ifs de historische. rnotieyon schijnen inél gró«»te vrijheid te ; zijn ' bohandold on het valt niot' tó ontkiMihbn. dat ..Vivn ' ? .V'illa" daard«jor do documentaire waarde on d«hooger-' dramatische boteokenis van; een '..Qiti' ? vtva Mejïco" (zelfs in zijn gomutileerden vorm) .mist. Maar tfaartogenovor bezit .hot al do kwaliteiten die; db Amerikaansche ..'western" tot ' ' een (hier n«>g altijd niet yold«>ende geapprecieerd) ? unicum in de 'filmproductie nmkéti. Wie o«ig en hoeft voor go<'do cinematografie kan niet Wallacc Beery. Cbiherine dé' Mille- en ' Francis X: ushmon 'in Viva Villa (Capita!, Rotterdam) ? anders doen. dan do zekerheid en, harmonie bew«md«M'en'waarmee zulk een werk ueniaukt is: de ?vast*' hand die de talrijke <-ast behvorscht 'de foilhuize keuze der typen*?het verrukkelijke feest van licht on beweging.... maar vooral de liefde en' toewijding ton. «-tp.ziehte van hot .onder werp! ? « ' ? Men voelt: wat dit jonge volk aan historische traditie n nationaal enthousiasme te bieden hoeft. Ie«»ft zich'uit in dergelijke naïeve ruiter-drama's. Het is ruw on primitief, maar van oen ongelooflijke echtheid en vitaliteit dio sonis tot het grandioze kan stijgen. De oproep van de pe«ms t«»t een straf expeditie als President -Madero te Mexi«M»-City vermooril is. wór«lt "in deze'film tot een ademboklemmend bo«'ld vunopg.-zwcepte volksdrift. Villa's afscheid van zijn aanhangers de episode niet don ?trein v«| insurgcnt'Mi «Ie «-erste oritrn«»eting van «U-u desperado met het geestelijk hvofd-vun ? den . opstaml.... het is alles in zijn «MigeconipiiceiMHlen eciwmd sterk en spunneiul.'Daarbij is do dialoi-ig,. . ktM-nachtig «MI rijk aan humor > men zie «!«? V«M'' ma kei ij ke uitlatingen van Villa en zijn hnwelijk-inU.il«ip (..I |)i'ononnce you 111:01 and wil'o-.. . . wheiv's niy hut !"> (?'n temidtteii van «lil alles staat .«Ie speler, wiens |fi>rsoonlijkhei«l aan dit hee|e drama karakter'en «liopt«' verleent: «Ie l'ancho Villa vaij Wnllace! Urery. Ilij behoort t-ot d«?.\\xi-jtirfe acteurs. di«- het tlii't n'oiMlig hebben.van typJS.U'. wiss :1«Mi ?-' overal? «MI altijd is hij Wttlluce 'Hooi-y. en overal en'ulty«.l wint hij h«'l pleit. Ook hit r valt hij m./l zijtrbn ctio, * robiist: figuur het «U»eU - brengt hij leven on klem* on spanning, waar liij \vrscliijnt. J lij bezit ui ilo s.u\rges«t ievo kracht van oeii .laiinings. zonder diens'neiging tot het pathetische en theatrale. Dit is ind.*rduad do man met iloikind«j>rlijki' «ipvactingèn van othioiv «MI nu>:aal -1 m» t dr- kindi-rlijke wt;ood?beid- on Vle khulerlijke 6ev«»lighiM«l. JiehoudonB do ? ,st«-'i'lc gochargoordé(>pi.-óde in hot i>r«sidentieole paleis (toonei-lliefhebbers vóór!) .looft zijn Villa tiiet' «MMI wariiie.' j^rgoloozo echtheid» tjie «leZo ,.W,'8ter!i" op i'en;bijz(.'jjdtr r.ivoau brengt. ? ? Xaast. hém frappeert tlo ...Madoro" vaiii ilenry U-. Waltliall:'-^- O.MI di« r morkwaardigo- bljfiitikiMi W«'lko in«m sohiH<<mvénviu'lit in do Amotukannsclt»' film ziet opduiken; oni* m oen n«malige glorie weer t r?. Ve-ó wijnen. Koti >pvlo;. oie 'noch over oen bijzondere persoonlijkheid..noch over buiten-' g«'Wone actóursgavon beschikt,maat' die tii1 «i«; gegeven situut ioiiuvcrbeterlijk ts.'-Niot licht, vorg«-«.'t ^npii deze tetigero geplatte naast dj* stiot-on-figuur van Panchp : Villa niet licht'out ga'at óns de bekoring van dit stille, zachte en wijzo gelaat. Maar ovor aiLs heen tviast hot ,.\'i"vo ViU/i!;'. van do aanstormende ruiter-troepen als de spon tane geestdrift van een jong volk voor zijn jong . verleden. i ? ' v ?? t; 1 s T t ? A;1 '.r TAG. 6 DE^GROENE Nw. 3005 PAG. 7 DE GROENE No. 3005 ;v

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl