Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
Muziek
Het Hollandsch binnenhuisje
HENRIK SCHOLTE
De Familie Kegge" bij het vaf ,?.e »<*»>«» Obscura" tekort schoot, een
' oubollige show" van het verguldavondje en het
NlCUW SCnOUWtOOneel pandverbeuren aan toegevoegd was, die tenminste
hout sneed, Liever tooneel op ecu bescheiden plan,
DE Duitiaehers hebben onlangs plechtig het
geringschattend gebruik van het woord
.^provincie" tot een uiting .van
cultuurbolsjewisme verklaard en er /ui - /ij het om
andere redenen -?in ons* land wel geen
tooneelgezelschap zijn dat 7.ich niet van ganseher harte
IMJ dat protest zou willen aansluiten. On» tooneel
moet het in de allereerste plaatst van de provincie
hebben, van de ontwikkelde, al dan niet ?conser
vatief georiënteerde, betrekkelijk economisch nog
bloeiende provincie, die voor onze acteurs het
laatste wingewest in den eigensten zin geworden
is. Het is een bekend en boekhoudkundig te staven'
feit geworden, dat niet n groot e stad en /elf s niet
de drie gróote steden te samen de kosten van
een première dragen kan. Over het zijn of niet
te zijn beslissen tenslotte de voorstellingen in
kleinere schouwburgen (voor zoover tiiet afge
brand of gesloten), ja ook de veivenigingsgebonwcn
en cafézalcli-inet-toonccl. Kr zijn Zelfs gezelschap
pen, die zich geheel eii al op de provincie hebben
geconcentreerd en die men maar zelden meer in
de hoofdsteden '.iet: het zijn niet altijd de minst
florissant u. .. . V'a n neer echter !.et repertoire, dier
gezelschappen zich dan ook op de eenvoudiger
weiischen van gewestelijke ..uitkoopen" instelt.
mag men hun dal niet te cüvei duiden, liet Nieuw
SchouWtoóneel is.t hans. zelfs met e.en bewerking
van een novelle uit de onsterfelijke ..Camera
Uhseura"-Voorden dag gekomen. ?
En wat er tenslotte in «oo'n scherp bespiede
llildebrand-ln«veile nog leeft, juist ook weer leeft
aan gedegen llollaiidsche provincialiteit. die niet
zoo maar en zelfs niet in honderd jaar van karakter
verandert .bewees de bewerking van «'««r llermus:
een voortreffelijke beworkingk omdat men de
over'gangen tussclien Heel s en Ilermiis nauwelijks
merkte, omdat er «en eerste en een del'de bedrijf op
pi n 11 v 11 Werden gezet, die beide leefden en bloei
den van onvervalschle en kleureclitc burgerlijk
heid (allerminst uit sluit end in den misprij/.eiulen
gelijk dit, dan een ziek tooneel. Kn ziek is dit too
neel stellig niet, zoomin economisch als artistiek.
Ko van Dijk had hetzelfde gedaun wat- een
fi'mregisseur als Znkor niet een oude l.ouisa Alcott
deed: geraffineerde verfijning van het
plaatsbepalend detail, een zuiver decor, een aankleeding.
een grime en een zorg voor het kleine, die tenslotte
dit genrestuk bovenal behoefde.- Kn hij mocht
da u r b ij op een bezetting rekenen, die in de hoofd
rollen niet te overtreffen was: men ga dat zien.
zoo'n grijze dainusfiguur van mevrouw Hoyaards
met püpekrullen, zulk een breeden joviaJeii nabob
van een Adam Kegge met de horlogcketting over
den gevulden buik als Ko van Dijk u voortoovcrt.
zulk een bloode onderwijzersfigunr als die van zijn
zooiu zulk een uitnemend gracieus en onbedor
ven typetje als de bakkersdochter Saart je de (.
rootvan Dogi Hugani-op-lmar-best en niet in «Ie laatste
plaats ook zulk een rustigeii.angstigzelfingenomen
goeden burger Nicolaas Heet» van .Tao»|Ues Snoek.
. Waarlijk, er zijn wel pretentieuzere en va lachere ?
pouingeii gedaan om Nederlaiidsch tooiiee) te geven
in zijn eigen kader. Want het vraagt
tcnsK.U<bliksems goed vakwerk oni het zóó te kunnen
geven el» liet is" misschien beter, dat-ons tooneel
zich op een dergelijke bescheiden en zuinige basis
stelt don dat het, artistieke inflatie toelaat door in
de groot c steden zwakkere imitaties te geven van
wilt elders (en op de film^int'fc zooveel meer zorg
en keuze werd voorgedaan.
Indien in het algemeen de intelligentie en de
persoonlijke amh'it ie van onze acteurs'hooger mocht
grijpen dan deze .<l\lciiunal.urei", dan mogen zij '
niet vergeten.dat tenslotte elke dramatische kunst
in laatste instantie afhangt van den grootst ge- '
ineeiien deeler van het publiek en 'bezwaarlijk
solistisch kan worden nagestreefd. In zake het
tooneel is alle eigenzinnig individualisme tenslotte
tragisch, omdat men zijn ziel en zaligheid nimmer t*
kan overdjttueii aan een leeue zaal of l wint ie
vrijplaatsen. ?
zin) en omdat er in'liH tweede bedrijf, waar dv stof
IMIIIMMIIMIMItMIMIMMMIt MIIIMII II MMMMMMII III IIMIMIIMIMM.il UMI IIIIMMMIIMIMMMIM IIIII.M.I|IMMI I1MIMII l.lill IMIIM
HET VERDRAG VAN ROME
Frankrijk wint Italiëvoor het garomi'epoct
-..'?? ? Teckcning voor ,,De Groene" van W. v. d. Elzen
Laval transformeert Mussblin.t-.tot vredesengel
BRUCKNER EN HINDEMITH
Constiant van Wessêm
Symphonie No. O van Bruckner
(Concertgebouw, Amsterdam)
EKX curiosum in het oeuvre van Ar-ton
Bruckner is de symphonie Xo. o. de z.g.
..Xulde." Hoewel het werk feitelijk
tussehen de eerste ph de tweede symphonie geplaatst
moet worden, heeft Bruckner het opzij gelegd
en later afgezworen, de partituur echter niet.
zooals hij met andere composities, waarover hij
ontevreden was. gedaan heeft, vernietigd. 'Van
daar dat de Bruekiiervercerders Verblijd konden
worden met een onbekende symphonic van hun
idool.
Ik heb het nimmer verheimelijkt: ik ben geen
Biiueknervereerdcr. Uitgezonderd de 7de sym
phonie lijken mij zijn symphonieën veel te veel
op elkaar, wat hun methode en uitdrukking
betreft. Bruekner beweert steeds hetzelfde e.n
op dezelfde manier en wanneer men het niet
zijn methode en zijn wijze van uitdrukking niet
eens kan worden, d.w.z. door zijn methode en
wijzo van uitdrukken niet geboeid kan worden.
is wanneer men n symphonie van hem gehoord.
heeft een tweede reeds teveel.' Bruckner accep
teert men of men accepteert hem niet. Kn wanneer
men Hrnckner's eigenaardigheden in we/.en »ls
gebrekkigheden ziel. wanneer zijn eeuwige
r:-nloopen naar hooglupunte.ii, waarop weer andere
hoogtepunten volgen, zijn k i n.Ier I ij k
sehettcrenden "fortissimo's, de weinselige l
ftndlerinclodieii van zijn scherzo's blijven aandoen als
..spraakgebreken" in plaats van rodenaarstaUmt
krijgt men gauw genoeg van zijn ..taalulioom."
hoe verheven dingen de spreker, ook bedoelt.
.Ma:»r enfin, daar is da-u do Xulde." Zij is
nog niet eens zoo kwaad, al is-zij.weer volop
..Bruekner": maar het is feitelijk een Bruckner
zooals hij niet wezen wil: beknopt, vrij gewoon.
niet' al te breedsprakig, niet al te druk met
. noodeïooze gebaren, Weinig herhalingen, weinig
forto-geschetter (en hier zelfs, door de beknopt
heid, niet zonder indrukwekkendhtid). alles bij
elkaar een tamelijk genietbare Bruekner, ten
minste, zoo heb ik het ondergaan, al is deze
muziek verre vat» een meesterwerk. De aard
van dit 'werk "werd mede beïnvloed door «-on
zwenking in zijn stijl, naar aanleiiling vaiiohet
«Vhec van zijn eerste'symphonie bij hel publiek.
.hij wilde door eenvoudiger te schrijven verstaan
baaitier worden. Dit voornemen heeft hij echter
spoedig opgegexvn, daar volgens het opste
van den heer Reeser over de ,.Xulde" ,- ..ziji
geniale scheppingskracht zich toch niet uit d«
haar voorgeschreven banen liet leiden."
Kduard van Beinum gaf op het abonnement *?
concert van Zondagmiddag een uitvoering
vaBruckner's symphonie. Van Beiuum is ee;
Brucknervereei-der en begrijpelijkerwijze gaf In
aan de vertolking al ,zijn toewijding en al ziji
liefde, de vertolking was dan ook voortreffelijk
en deed het werk alle recht wedervaren. Voo
de kennis van Bruckner is het werk belang
wekkend, voor du muziek minder, in ieder gevn
was do kennismaking interessant. ?
. Mischa Elma
OP hetzelfde concert, waarop Bruckner
..Xnlrb»*.' werd «nt.crevoei1*!, twiil ook, Mi*'-éh;>
Klnian op niet het vioolconcert,van Max Hrnd
Klman behoort tof de grootmeesters onder il
violiste.n. maar hij lijdt, als vele.virtuozen, aii-i
indisposilies.cn het komt mij voor. dat hij Zonda*.
middag zulk ee'n moment had: eerst. met '«*.'?
finale hoorden wfó hem op volle kracht n
mizijn groote meestei'schap. hier werd zijn spe-.
dat i|i de vorige deelen wat mat. wat muichalui
ook. had geklonken, opeens levend, forsch, brilla.i'
«?|i klankrijk en achterhaalde hij zijn succes; df'
hem eerst seheen te ztillon,ontgaan. ...
Mathls der Maler" ' van Hindemitn
? (Concertgebouw, Amsterdan)
H KT göval-Jlindemith heeft de aaiidacUit ??:?
'dezen Duitschen componist mér dan 'ooit
gevestigd. De politiek der zuiver-nationale k»»ns'.
die door liet huidige regime in Duitsehland t« t
..het' bittere einde" schijnt te worden gevoeivi.
heeft Hindpmith het aureool van een slacht
offer gegeven. Men behoort zij»» kunst van
d,bijomstahdighcden gescheiden te houden.
Ilind*mij/li is ongetwijfeld een .der Tbelangrijkste «?»
steker' een dei4 prod»ictlefste Du.itsche comp"-,
nisteu van heden ten du ge. Zijn prv»lnctivit«-'\
l
?*
i .-d hem weliswaar vaak ninziek si-hrijven. nier
i.tvaliteit niet evenredig \\.-is aan de kwantil.i'.
Miaar er zijn tal van composities, vooral onder
ijl i latere, aan te wijzen, die uitstekend en in
ieder geval hoogst heiangwekkend zijn. De bonzen
der moderne muziek pleuen op Ilindemitb
eeniiisv.ins neer te zien en zijn vlotte manier van
muziek«fliiijven heeft hem bij ben in disrrediet gebracht.
ni.iar ik heb llindemjth steeds een componist
.'?acht. van wien men no<r belangrijke dingen
:,i"rlit venvaclilen en die oiis voor verras»iinren
?ii plaatsen.
Ken verrassing werd ile symphonie ...Mnlhis
'??r Maler."' die Donderdagavond haar eerste uit ?
? tering in het Concert gel u m w l-e'eet'de. in zooverre.
i il er een zwenking in Miiuleniith's s hrijl'xvij/e
?'??l te coiistateereit. waatd»or hij romantischer
i tonaler aandoet, dan wij van hem gewend zijn.
Met ...Malhi-t dei' Maiér". geinspireertlo;»
aitiiarhilderingen van .Mat bias (iri'uiexuilil v« rlaat hij de
nziek ..an sich" en bindt z'jn invallen van
-? -mmingen, di" daar buiten om zijn opgewekt.
.cliswaar schrijft hij in de drie stukken, die hij
' t eell symphoire heeft veu-eil-'g'!.. ge-'ll
..Uit?Ideiule". nin/iek. inaar voucal in h< t la<it»l<*
ik komen mens helijke ronflirlen op
y.ooromant«.i y ij/." in /ijn miizi *k tot nitimr. dat u ij
. opeens' Strauss en ook Aiahi- r in liooivn
'«plikeu.
Van Beumm gaf zich veel mi eit ? bij d«-ver- .
lk:hg, (och leek hij niet steeds geh.-el .
ver?nwd te kunnen rnk'-u ni<-t de int??iities- van
?i compniiist, d ie « K >k »»ns va u k a Is tweeslachtig
? deden. ? -t t j
oscopy
Van filmschepper tot fjlmregisseur
en Charles Boyer in LUiom"
L. J. JORDAAN
Fricz Lang: Liliom". Roxy
!|'KT is een wonderlijke 'gedachte d.il l-'i-il/
'"""l l.nng ..l.ilioni" moest maken om i-ind<-lijk
? eens te profjleereli Vllll eell t?|ioin\Vonde|i
? ?eS. Niet dnl liet feit op ?/.ie|l/.«-|f o||\'efklaafl..'!.-!!;.
/.ijn: in g:»eii'film 110» was l.anu /.oo ueknisehl
/.ijn onderwerp .. werkte hij diisdaniu niet
' lilelell. die ill de Helste kl ilii.'1-ll ?re«ieel«'dilei-ld
t. Maar nimmer ook was hij /oo \vi-inii: "?«!??
"iikrlijk ontbeerde zijn \v«-rk /..?«?/eer d ie n
: rkWaardi^en ilemoniseheti onderstMJOIII. welke
. i t«»t een di-r groritste'fiunreii-df-r i'ilm\\ereld .
-... .-.k.t. Xi»hier dan een film van l-'rit/. l .n uu. nu
' ?>? niet steunende op ik weel niet welk vnlutiii
morbide of onwaarschijnlijk of' sensjilioneej
"ven. maar op een henseh tooneelstuk van
algemeen geacht dramalure. Xiehier ook een
.i.'waarbij men niet overweldigd wordt
dooiondefinieerbare, nyuir overal aanwezige iiin^ie.
' - 'i aaie.r'-n.Mtini Nerrast dooi- .voni-ti-effelijk
fihti?'?'.I lont- eourt-. ledei n weel waar hij in'el
i Hom" aan toe is: een belangwekkend.scenario,
1-v.oor niemand zich- behoeft te geimeren en
?hoofdrolspeler van buitengewoon formaat.
. ( a-aren een dn/ij n uitstekende films te noeiilen
de laatste jaren, die op dezelfde gronden
\velveriljeiid succes nonsUeii films «lie als ;
? gl-oejden uit eell Wi'lóverwogeir. ?belllhgrïj'k' ?
': iiMrript. dat excellent w»«rd ges|iii*ld en
ver-''«I. Ku het zou bijna ondankbaar zijn om
'?-' '^ > -- .nu.hij eens werkt 'als-ieiler ander en het
?n\,.|-tiètivrlijk doet. d(it succes, liiet te gUIUieli. '
V;iar er bestaat --- zij het .wellicht, in eimeren
M,,.- .i_, eell waardeefil.g Vi>or dezelt meester.
?? dit ruigi', 'primitievi- genie. die. niet tinderc ,
'''?n meet en andeh*. dingen^ verwacht-. .Kr.
' ? ,»-hc.en nog geen film* van Kritz /l«atig. die
'??' om.de een «if andere li-deri werd
gcwirfn' '..\d en vefoo|tl<>e|d. De intelligentsia stootte
'- 'aan zijn onbèsehaumd sliowiiianship. m»\
' \vi»uld-be filosofie ,of aan zijn gedepravi-eidi-,
'xitilijkheid -?de nuissii haalde de .seho':;!eis .
(-«ver;.'zijn ..onWaarscliijnlijklieid." liet 'i-m!
Illi-t /oo lieel groot deruelieti. die V.irll a*!.< in ?,
'"?'?«li vermkt konden ov.-;iïi-ven aan deze v» .-?»??
filosofi
Zell's
'als .
dat
?Jlllóo/e ?belleerselijllg valll.'eell 'niellW Illilti-l i.-Ull
aan de/e bijna >'erkwisi,-ndi: oorspronkelijklifid
? ?n ideeeMri.jkdoni - - aan <{???/?? inaeht ii:.-
s.'-hi-p..Der milde Tod" wii's
uvjiinasiasteM..Nilielunu»'u" JH-i'ttr- \an
papii-r..Malni*»-" was.' i-..|| ??ii;i^.-|. i-l uut i-n
elii-f-d'o. \i\ i«- ...M" werd dni-r v«-|en
/.onde sensatie" afyi-ue/eii. 'l-'n hel
\vjis. «hit.'ui-i-n.de/r-r ????'fdivl«-n ?_'???! i-i-l
l>«»n- le-i-l'-n. M.-i.-ir «-i \v.-i~ "»-k .Ui-t-iV .
?enkel oi.der d«/.e wi-rk<-ii waarin de *l>.m- di-i
film hi'-t tM.-iclilii: en ovt-rtui^ciuL spiJiU. \\;it
l.jinu in il-'/.i- lilin.* uvit. ^iiii l.<i\«-n -n lnii>eii
het undeiwerp om. ||ij i-iep -.p.-inuiim. M ? ?(?.
i.nt.Kelellde driflell. Si-hii-p o||| loi-l illm-ll. die -als
abslracle eli inenten rei-ht«lreeks uil hel l
eIt'.oyerend Spel Illel de tll.-lli-fie sellelieli \noll
Irki.nii-n. liet y.ieii van di-/-- \\<-iki-ii was al.-» e.-n
loi hl door eeir'di-oo'nieiiland: \*>l nii uwe. '.onji»;.'
kende «-ntolies. . vo| i;;unlsi'.jiflil i-re. natiu-'
Venhoe-lêvisiocneli; die ili. se'lo.llllxiar IH-KI
ll.l.vormen seliuilgingeii. i.Met , ii-slainent van
Dr .Mahuse" was colpii-tagero'inan'tiek van de
??rgstésoorti...-. -toegegeven!' Maar de >e«'iVe
waaiinee deze film .opende, m.-l l»-l obscd
eri-n.1,gedreun aehtei- den donkeren eh)iiis' .vaiV een
roniinelzolder. was (niijin-nlwi.-iii< als ..ahsohiie"
filtll) oliVeruetelijk"ell als t |oi|\,lille Illeer waard
dan t ieii-ordentelijke films ..met inhoud." ...M''
liet.rók een Iniiulter oiMlerwerp op ??nvei-antwoor
delijke wijze in de sfeer van hel amusement,...*.;
? ii rrooi i i J Maar. in welk nn;diuni werd ooit z*.o
slibt jel ei| atteinbekleinmend f-eii ^leinming
uv.-i-gegi'Vf'ii als in die prachtige filmslr««fe- van h.-l
vermiste:meisje? Kn .waar -voelde uien oi-.ii' /oo
. de dwingende macht van de film. als in dit ont
roerende fragment 'van langs . e.lkan'v' schuivende
heelden uit; het nldagsleVi-nr Ivil JlehtiM' n|
<le/ifilms van ...M'üde Tod" l««t en niet .:llet
leslimienl" voelde men een creatieve drift als een
levende en leVellWekkeilde stroom. Ken drift die
H;»II»- lel\\i-l-pell 7or-htJ 7<H|(h-r Vél " k
'skoiirigJi '". ' iar' di«* zicii richtte' oyer de inferieure'
? ,- , , heen' naai* ,de.. imt-wikkrlint;' van een'
??i. \
"T. ,
PAG. 6 DE
" '
.
eii-MI»cl)i?er.srhi-nd iiie/limn. l^ing maakte
PXG. 7 DE' GROEUE No. 3006
/??Ideii films hij maakii' altijd ..film". Dal \\u*
di- oorzaak van zijn m»m»-nt«-«-l«- aanveel|tliiiai>
beid - dat was t«'V«-ns- zijn onwnrelijki-lijk»-.
bekoiin;; i-n /i.[n onschatbare 'bet eekenis als
t'iln.kniisti-naar! '
Kn nu hi-el't dit ni'-i-U\vii;iiilii: i.ii.-\.-ii\vi« hl
L-«en i-ndinii-ntaire t.-ili-ni d.-m i-ind<-liik -n füm"
^i-maakt «-n men eonst;iti-«-ri met
v<*rwohdi*rinu.In-i- in dit pr s ?/?film a--hi«-iWvce b|< ??».' l..-u»-n
wij i-|k;i,-ii-u-'i-il li.-iri pv'i: Ji'-t ?«?;i;it hi.-r idi-i -m
Illllll i.jln. "Hl i-;il!i. l.-t-ili-I. lÜJru. Il .-n ,-tl h. l i
ili--:i-i i.«« In- i.r"d«'.- ilal nu ImiJ'-i kunr.tiri''-pi-*ii U'-n!'
Vfi.'ini««-Uièii!.*? !d i-n itiiitii:>-r '.i'V«'ii 'ii'-| ;-.-r«-l r.1!-'
? ?\p.-i iiin-iit nits'tijul.. l!-l ?-??'?Jt i.i r \(-.-|.-,-r : ??! '
«??hi-ppi-nd.- ii.sl iin-i. d.-i! uit .de ???
n\"ii«!t.-tvormen ??? -n. i:i«-uw.- r-.-ili;.-it . i. ??.!?!?? "H.«hit ;??»
in ..lilm" \?????ld»' ? -n «!.-n-M. ,l..-'ii^'» lilnis \\a?; ti
iillij'l .-.-n in /.ii h /,-h l-.?l--|i n ..-jiltti-l ? - i»
vv.i-!?! \\.i.n in nif. -van d'--' M--k "p Men i
????!>;? ??? n,:ili!. l t».ïd. I. l--\. luN-li meitsi-h !??? . \-M«'Ili!
v>.-ii--ti V.M-! u* >ti l'i ??!" in lii<i' \? t ?>-lii.iiiitr.-\ ? nu
lit>|'.-ial>{ u;<iiiin m't-n ti-ii^'-iM-- va'n ni«-t--i l«'«i
ni'-tei- di- -mivi-i-i ini- \.-tl f-liii:. \.-in di-n
m.iK.-ih.-ik«-i'di-. ... ? ?
N'iiii-ilit ;illi-s hi«-lt l..-ini; ,in ..l.ilioni!.' ;ifs;.-iji<r
?4'-daan. hij \v«-rd- v.-iii liln?.-.-li,-pper.".. .
lilmre^'sseiir. ||et' zij- vi««ii(»»py;.'.sS.Hd...«lat iiij /.ii-h i-.jii
<??»»/?/»??/V,/;//.- i',-^isseii|- t.M.|ii ; /jjn. stol' ln-e.fl hij
? ?n«!«-r ?!?'? knii ;il> \vi iiii> juiili-i-.n « «i./.ijn, 'b. ha'ii; '
«li-liiij.' d«-r hoiifdpcisi-if n is vmirlti-cldi^. -Maar-.
^?icdoeschoiiwd w«-rd ..l.i|ii-ni" «!?? liim van Hoy«-t
eli nii-l van l.aii^. IV si-i'isal ie laat v.ieh niet
»nd<-rdrukken, dat 'de re^tssi-ni- hier va- liait<|ue speeji
dat hij.alli-s ?/??( op hel .talent van zijn speler .?
? dat hij /.elf terzijde is ?faan staan eii met ey.'-iu . '
veel hexvoni'eliliu den acteur uadeslaat als hel
publiek. Nog eetis: bij ifili'ieii andei^n filmmaker
een i-ed.-n oiii 'iiog enthousiast te /ijn. ... I»H '
Kritz'. Ijuiur een il» pi ie.. :
Dit alles kan nii'l wegnemen, diit' ..IJlioni" "
een voortreffelijk -'gemankte; film werd en stellii:
' , . ' - ? ' 4 ' .. ? l ' ! '
Koninkl. Bloemkweekerij Wilhelmina,"
'Charles v<an Ginneken & Zoon, Zundert, N.B.
Het van ouds gunstig bekende adres voor
Dennen, ter babossching(uitsluitendinheemsch zaad)
Exotische Denneh-.en Sparrensoorten,
t Bosch- en Haa^plantsoen, '.
' B o om e n en H e est e r s.
. -. Catalogi op aanvraag gratis en franco. :
Tel. interc. Nn. 1. Telegram-Adres ? Wilhelmina, Zundert
'KROP
né's
ina 2.:
.
iin c.
"iSS. lii».
on.it,
kle,,
l,:
'" ? \
'Al::