Historisch Archief 1877-1940
Verzamelaars en verzamelen
i
lan Sluytcrs: Stilleven met
naakt. Tentoonstelling vanden
Hollandtchen Kunstenaars'
kring in het Stedelijk Museum
te Amsterdam
Het museum der
uitmuntendheid
DE MAECEEN
kor).. «Ie tegenwoordige
schi«lerkunsl van l'et er van
«lel- Hrakelt kolidct
ketlS.-hetseii.'/.«-kei- in y.ijn stilleven..
dikwijls in y.ijn landsi'h.ip. I-r f
is geen twijfel. «Uit hij gaan. <
S.'hlldel'l ell ook meel- lioiu
7)111 k
y.ich
E
U is indertijd .sprake geweest va n een gebouw
tt> stichten, waarin een betrekkelijk gering
aantal schilderijen /ouden worden
tentooneld. een keir'.e dus uit lecds-be/eteii schilderijen.
voor on/en tijd in allen gevalle golden als de
te schilderijen, die on/e musea be/ateii. Kr /ou.
tot dal schilderen i' < d< daarover is reeds gedebatteerd ! ccll
museumheeft dan meni"cenr* ?????* bciioi-md worden of worden ingesteld, die «le/e
tiititu* er moet /.eker inindi i J M/''
?/olt hebben te Verwerkelijken. Ill dit debat
?/waarte in «lil Werk koiiu ,?* fd het pi-nhleem g.-steld uil wie v.ulke
museumen meer klank, wil al dei. l '?''? '/.ou nmeteii bestaan «-u ik had l oen het
gearhi i l doop anderen tn> 1 >
waardcering genoten woiilei* l
Me kleur is dikwijls /oo ui. i l
?/.wak. toch n iel y.uivi-r. J;i t
-"" *^' «tflüiiK te vcrdedip-n dat meer «lan de
t van de/eii museiiniraad y.ou moeten lt.>staan
>fliilders. die* lot hun geestelijke rijpheid \\aren
-men. Andere deluiters en d.at waren de
direcmeer ruimte n nul hel g ?? ?
schilderde VoorWel p ril/. >
wint /ij en daarom kunt t- «
/oo goed als /onder uil/ov <
deling up «h*/e teiitooiisti l
lling vaststellen, dal «h-sM <
levens (vlakbij door «Ien selrl. (
del' immers ge/.ieii» gi-ov ' 'l
y.ijn.ony.uivcrdcr. klauklooy. i '
daiicenaanlallandschappc. '
waui nspel van omhullen,'. '?
lui h» den schilder dwong» "^
een verfijning in den and» ? >
ell Vall musea. Verlangden illlegelidcel. dal de
i'dcrlicid van dien raad y.ou bestaan juist uil
leuren van musea en dergeüjkcii. Ik wees
eiihoven in dit debat erop. dat de sludic. «lie
Minlijk leidt tot het ambt van
museumdiiei-teiiiniet Voldoende y.ekechi i-l geef! Voo| K
?eten'K* iii kunst kritiek, nooitjg voor
«h-rgvkell/e.'ImmefS bij «l,e stU'li ? dcf kll'lsl historie
t niel onjuist, ge/i,*n «Ie feiten e n*/., dat voor
-tltdi «Ü-eiidc hel Ili-to ische als vai'/clfsplckelld
d/aaka! wor«'ei*.het gevoel, i-rwij 'In-t wezenlij k
?l «l«.|- schildfi km'-ij." t-; u aa!ii^.el:o|eii gave..
allijd in di-/.e|| lee|'liiig; a-t H We/tg li:oel yijll. Na
D'
Schilderkunst
Langs de exposities
1
ALBERT PLASSCHAERT
pel -. M.i.H
duel.-l'jk
ell e|s-lt
duiilelijk
Wf/.e|'| . .
Jeanne Bieruma Oosting bij
.Santqe Landweer ce Amsterdam
Hl-.'l -raj'h's-li werk van .li-anii" Most in<*.. is
h. i \vei-k. dal mij op haar lv'Hooi's!e|.|in«
M ' H;.-.-«. u«'l Vofl'i'1,1. llt efl i'M daalt lis-rhell
M.-.; da'. xr..i /ii in ????n \ i«;i1al' ln«nd"ls of ;illiititi>.
t.e I>.-^||.!.. 'i ln.-t di.-ll Vall l'.'":!, heeft V .?!?/:» Ill-'ld .
Teiuijl il, ie.-', in . h.-i si-h?) 'm kunstiu werk nie«-r
v 'iid >!an ?!?? werk» lijke «iuna! uur van een
i h. l t. vin'dell VX ij d«' ff .J'ie-IS' 'ojilijklli ill
/ n oi.mi'ikenluiar in 'i;i;ic Ih.hoyivij'hieën,
l'e/.e peJ'S .««idijkll» d S. e|| d»('<Uè|||
ae/eyd ! in haar Irayi.-eh vrojiwelijk
«.nu.-Wo!ie ill ll<;l l e.'e|i\V o- 1| d J^e l|o||aild
«!e viViiiWelijksclie Ui a | liiVi. |-!r is daar
«,'ell kraeli! .-U '"ell^ l'ei-ks .plolilelllell. d l", wij .Illi-t
«?Ikeii da^ revv.'ii't xijn 'e ervaii-n etc op ie lossen:
er /ijn da.ir piol.lcineii. die «Ükwijls ver/wi^eii
vvot dei( uit een ntel -ai>: het isch 1'atMieii. maar dje
umler/ijd-i .??l!een.wafii<é'1 hehli«-n hij de hekenienis.
\vannr««i- wü'weten ell -ievoelejl. daj d«'/e
In-kent^-nis niet ??? n '/aak is van /eer bepaald moment.
nuiar dat l i -liaam ??M y«'" s! .nïkwijls Vevi-ii en Jijden
e||' VVallllMl fj '/.ijh ' ollllel' i ell Sleïkell. Vfrhl'lfll.
soms bijna vernielt ndi n dwanir eti dran^. .liet
/ijn lo-sUji:d«-n «lus in een xve/en. die /oo als een
/ware pl'iey <:i><pe Vorell ill eell akkel' delfl.
/.Illke,/wai-e vovn snijden in een /eei- nu-nsclnlijk
bei. Xatimi lijk /ijn de \ j4.|- bundéis ^eschakrerd
di'ii aard tiiel /oo/i<eivals wel naarde uitingen
vtin. il i 'U aard. l'e eersle bundel, '/oiiilt jje kunnen
iHieiueii. die van M«'ii ?/.iniielijk verlanneii. «lat t«it
vlakbij d'.'ti waan/in kan voeren en y.eker is «V*n
del' et .-ell. il 'e Vall de VCollW op dell i:i'o|«d Illel
liet killder>|-ee|^oedpaanlje vlak bij/ieh op diell
?^foiid. een del' mee.sl bijblijvende Uil de viel1
bundels, l Ii' tweede blllld"!. die def lïl *.lo;:raplliri;n. ,
bevat eeti aantal onderwerpen iitl «Ie/elfde sphci;r.
maai* andeis is de schilderes' daar inuesleld. ' Te
melodie > u u d e/e n buiid.e| i_s tfej-vV»*l| op wijder
^olye.i! en biedt bij minder spanning, minder
heilige spamiinir. nii-.'i v erl roost i nu. |ie
leclinische verwerkelijk i nu van-dey.»- sti-i'iidriiklieii
laat U Iliel oli/ekef oliltrelll. de slolll moediuht id.
waarmee Jeanne «loslii-ii .-n steen n y.warl op
dien sleeli dlirfl liauleereli: eell Sl o|(| moediulliid
van uil voering uaal Ie saam met een si out
moe»li«:lleld . lev;e||o\er hel, eiyell -.'eVoel. l Ie'/e
slolllmoedigheid in hel yevoei maakt dal ye de/e werken
v'alr .Veailll" llostillU Ie rekeltell heb) onder die van
dit ..1-ey.elenen", /oó tfi-rinu in aantal in Holland.
l lel . Wt-rk is slolUmoediu dll.- Vall !:ekelllelli.-.
be/elell ell slolil moedig van llil Voeling. Ill «lell
Volgenden blllldel. Weel' eelle Va II /es Ht lloiria plliei'li
(l!i::|) i.- eeh alldell' Scliakeel illU VJIsl |e sti'llell.
Hier is e..ji mogelijk Ie ui-oi.ie spanning
ver«Meden doof het b Vel» als eell «liailill op een set Me
voor Ie steil"!*, snaar op v««|k t.»oive| de '.vaatiiii ii!
loeh die van liet leven y.oii overtreffen. Ke'n
..','emankeerd leven", eell Illisleefd. leVe|l /iiolljs.
ik In-I «enoeiud heb. is daarvan een vo«»i'beidil.
evenals een andere voorstelling, die Vall ..dell
banden tnifisl .'ilooi' i-ell >ie/«u'ht verdelen." | ley.e
vooislellinp n ./ijn als vooisIcUiii}! in hun
romanliscli we/enalsiiiama'suii den lijd van lielacioix...
|iu laatste bundel, «lie van de opera Ie l'a'rijs
(no^ in.-l voltooiil. Januari V''*') wil ik bij volledig
verschenen /ijn. hier af/ondeilijk ^handelen: hij
yeéfl //<?/ liinni'i'l hi ili' stuil! /elf. in en tnsschen «%n
door die l IK.schouwers, die. bi/ar en wonderlijk.
/ilten in «!?? kooi der lop-s: er is ook daar de
be'/eleliheid del gedrevenen door eell niachl. «He
ifl'ooter is «lail die del'"pellbare Spidels.
?'."''? ' ' ?, '?,'?''!
Peter van d«r Braken
" ? ' bij Kleykamp, Den Haag
N l KT'altijd is e«*n voort dmviide «l'.vaiiu.tot
het' doen van l.epaalde daden een /.ekéiheid
van liet bereiken. . KI* v.ijn hardm i>ki^|iedeii
ill lll'll p'est. ell 'In helr gevoel, die olisl|i>niluiar
lijken, maar elke lïroole werklust uraafl den/uiveicn
klomp hiel. uil hel. slib. Ik p-loof, dat U"/oniu hel'
Hollandschc Kunstenaarskri-j i
Stedelijk Museum. Notltiu ..«
.Amsterdam-i
K'/K kleine tenlóonsti l '
ling van «Ien llollanl ?
schelt kuns'.eiia-iiskring vi
mij slechts aanleiding gev r
tul enkele Do',ilïes oVer'e-l' '
iniai' «ter wci-ki-n. (>ujïi't\vij..|
féld is het stilleven ni«-'*lt
naakt viin .lan Sluylers h«-t meest siunplueiiA *
schilderij van de tentoonstelling, wat lust van l '
kleur aangaat en is een s«-liil«lefij als ..I'ei'«» i", ?
meer bewijs.van verfijinng dan van enkel virtu«»-I "
teit. }>e Xvvrken van Kruydei'. «lie steeds niji
belaiigsli-tling bè/illeii en die steeds die belai u
stelling behouden, y.ijn voor mij altijd te reken*n
op iedere leiiloor.slelling. tot werken van «T.
al'y.ondi'i lijke'T.igmu*. «?«?n /eld/anu*. t'it'bij wie U'
mij hel genoegen gun /e meer Ie waaidecivn «In
de llleesleli. Vall Kfop Vernield ik de kleiln- ? ?"
bakken «IMM-I-II eir/.." in «h- vitrine". |ed«-i«M'ii ;*;j
nu laitg/aini'rliand Wel weten, waarom de/e kle '?
vvrken mij voortdurend een i-lei/ii r blijven .a. r
doen. Uil doen de bloemen van Van lieeitc ,ii
nii'l: hun we/«-n lijkl mij lir*ijiinnnfM ! i
Het beeld hou wvyerk van L. Somlaar. wi !>?
Werk j k V'oof hel eersl hier ill «Je lirocnetellocl
? heh.'is i'i'it dei- hat«-n vo«t|' «h-u, bcsch«»uw«-r
de/e tellloonslelling. '/.< owel; de vroitWellbl
als y.eker. hel .vi'ouwenmasker wekken «-en ?
waeht intf: /ij bey.i 11 en een beschaving, die j
schraal 'is. maar y.eker e» /uivi-r. "Heelillimiv
als de/e Sotidaar. We/eliuiv. Sclii-ikkei' «Mi v n,
l;ilh deden g« e«l eens mei hun vieren Ie laien .*'<<
wal vvij in hen be/ilt'eii. ' '
fu
w
? Felix Hess bij Van Ir
? Goudman en Permeke bij Buffa, A instem ir
ANNI'IKU fff precies woitdl welen wal i iji|
be/waren /ijn te.j;en'hel werk vari \'an l-f
Hraken en wat mijn yroote /<///»?«?»»/«? waardeei M
betnekelit voof l'eiiiieke. dan liadt jfi> de l
utoonslellih^ hij Kleykamp irrden llaajj en '
van de reeks l'ermeke's hij Muffa maar' te
vet.'lijkeii.. l'i'tuH-kr !# «'M «iww»W«fwi/w«/rwitihlcr; \&t\
den Hra.ken ,is ;eeu ijverig werkei'. .lij 15" l.i
viiid«*n wij non «Ie portretten Van l.«mis (inudn:«n:
Lin .
Hi
" "i.
portret l en van kindelen en een kop van een <>:'!?'
vrouw niet'een y.warte i hoe«l op. l ypeeren op ijn
best de/en aangeiiameii mensi-li. ? : 5.
Hij Van l.i«-V vimh-h wij de teekeiiingen «n','«»,
.Felix.llèss. .lantje. van «h* (iroeiie. Wij /ien /-i"
de .Ainsterdanmier in ?'! wit-i-n-'/Avart. hier -^
kJcllld. Pc/e klellt- VerleVendigl op t e gelli-!? l'
wij/i' de voorstelling i n maakt /e weei- nieuv. ?-?" ^«;..,.
al'/onderlijk. lh*l is altijd meer dan «M-II bc vi>; j,, 1|(
van geduld of ijver alleen y.ulke rcek.s«*n. als ?''? jii. i,
van .lan) je Ie Ijüntien voort/e|ten. week na w. .^ vit t
h«-l is iets. waarvoor' ik n bepaald res'??'
.heb. dat ik hier ni«;t wil onlkeuiieri. ; ' .- .
'/'Ijll de JiehondeïT- VootlliacIlieiT i II
tnjreii '?epuhlicverd 'm een tijdschrift. IX'-ar-na
? ;eit v;root > .\\ij-ie n o'itstaan o\. r' In-t ..luis-iiiu
dl muntend|uid,"y.o>ii:!< ik dal hier wil noeiiieti:
niets yvbeurd: er 'm ii!us alleen i h hel k«:rl « en
? ''?«niscli 'toernooi u«-|n.i,d.-ii. -/ttiM'rr veid.-ie
iüetl. ... '?'... ?
het pl.'lh dus als .'!)';:? Srlili-VeM te l»?>? ll< l-\\? l? .'
i'irteaeii -,vJI«!i- ik hier Meliinu?'iiemvn: h-1 is
'?? aardig plan ?>m de aaM>'acht daarvo-n- liii r
«"'?IIS l«' VerleVelldi^e.n: óp, te'WekkeM. K.-ll del'
iWel'pil|<;i-n teyeli de kell/e del' tellloi'll Ie
n werken wil ik dadelijk hier opvai-ueti. Kr
lochlrel leeht beweerd Wolden, d.at bij y.lllke
?? een aantal uvi-keh in liel Mus. UMI der
uit?endheid y.ou komen, die niet voor -ii-d,
\ik als /oodaniu: «oliLen. Ken bepaald tijdvak
och vcrlanifeii kunnen, dat n óf meer werken
ill Op de ..grootste' Wij/e Vel VVelkelijkt Werd.
n.'iardat tijdvak./ij In-I da h ook niet sommige
.t:n^reh st i« efl. in ilal Misiini vy. rdi n
op-.eiioI>at nioel niet verhini'eid vvoiiSn: de keu/i'
d||S .slechts p Idell V'oof eell |e bipalili
il jan-u (b.v. voor Iten jaar!K l ia ai na /oti.
reellig Verlallpell j n de/e licht inu Ie In speiilcn'
? ?ell idellWe kell/e klinili-n plaats hehbeli. dool
,'elicel óf gedeeltelijk gewij/ijide commissie.
diwlfde vi'1'lnrtii'Sng als de vuri'ge (wat dus
aula l schilders daaiin helnfl en hel aiintal
timdilccteUlen |. 'Wolllt op «!??/. e \V ij/e !«? We| k
? n. dan blijft het Museum «h-r 1'iinn.i'li i Vin i«l
'dgheitl van erti Vlot lieliai m l dn ri'i n. re
;ei«l van het levende en daarnaar inm-l allijtl
' uisl/aken ten eerste geliaitdehi wi.idcii... .
? n ?H'C flux ri»r*/r>«. iltil Jit'l Miimniii ?/«?»? l'jt-'
lllllll'lll llil l llil III f^lllllil II /?(l'll lllïjll III tlt'll't'
Ik hooi' reeds d.- Jeretniadcs opkomen:
i|ii lijd .vooi' y.ulk «ten voorstel? Ik geloof.
? ?t allijd lijd. is om' een uil munt end iris |e
l laareiihoven knnneii de kosten niet ?/.???
/.ijn. dal d e/e ii iet irevundcii kiiiim-n wordend
<utseiim /ou ei*n ,1iijgel>oiivy woxhu van I-et
niiseimi: d.ie aanbouw y.ou kunnen v.' scl i« d» n
fky«-rschaffii»g «?» 'hn*t niet gn'ote !.;« diagy u
?eden wil. g< makkelijk te vinden y.ijn bij
ing'van uil keel -ingén aan lïepaahle gtoi'|en
i'el l/'., «lie li-eds lêlailg geea-j«de«-l«l \Vi.'|-«'rn !
? :.«? kosleu y.oi'1'lèn er. eeiimaal h«-t gel'.ouvv
>: ? d en de. Ve.l/auielilig gehaiig«-n. l Jet
Ire? 1 t«- y.ijn: dedirecleitr van liet ({ijksmuscum
Ii het heln'cr \.t\\\ y.ulke kli-ine collecl i v nog
1 ler/ijnlieheel' klillllell M.ellieli ell/. Ik !ierhaal
'i1' Hjh'tirr'itHJ i'tiif ilil fif'in In nltijtl /<»?«//'/»//.-.
(?in het /ou een daad y.ijn van den minister
. ut..'die In-m blijvender i-m m y.ou brengen
;t' spelling! liet Museiun der ritmuntendh. i«l
' iets nieuws y.ijn. dal k.-acht bc/al, en iets
' . «lat. ongetwijfeld aandacht /mi trekken
'! i;av«»|gih|r lokken. . .
IM'.ASKClI.AKin'
EU is een ou-l g.'/<e^de: ..Toon mij uw vrienden
en ik ift'il ?/. -grfcn. wie gij y.ijt." of Toon mij
UW biteken en ik /ril /:>ggen, wie gij y.ijt."
maai' het/elfde irt even/i1»-»' van toepassing «»p
«h'ii ver/juui-laar. ..Tmui mij uw vet/a mei ing en
ik /al /«'ggen. wie gij y.ijt."
Klkc ver/rimeling draagt, onmiskenbaar het.
stempel van «Ien aard van den ver/jinu-laar.
liet aantal veiv.umelingen op het gebied van
kunst en kunstnijverheid, alsook de verscheiden
heid van Ver/, inielobjectell /ijll legio, doch de
Ver/anielaars y.ijn in enkele calegoric«ln in te deelen.
l>e eersle en vooniaauiste plaats wordt ingi'-'
noinen«loor«/c/« Min'i-i'nn«;«lan komt de ver/umelaar
van h««'. ..kl'issieke type" (?«?«?n nu bijna uil gestor
ven soort): vervolgens mogen uij «!«?» beschaafden.
kiinst/iüiiigen nienscli nn-t y.ijn artistiek milieu in
/ekefen /ill tot de g.H.-de Vel'/aIliela41 I'S l'ekelieli.
De/e «h-ie /ijn de /'.liversle Soorlell Vall
Vef/aillelaars. dan volgen nog de very.:inie|aai-spcciilanl.
dal is de ..geiil lenrin-rlealcr". de onder het mom
van piirticuliei- ver/amelaar handeldrijvende. Kn
voorts de snob. de parveiut.
.\elitere.'iivolgeiis /uilen wij in verschillende
art ikeleii soort en karakter van de bovenueno.-mde
calegoiieeii belichten en d« or anecdotisehe voor
vallen illusli ren.
Oe mieceen
e luaeceell jieenit de al|ereel><e |>jaals
jll.kunst van voorheen ? " van elders waardeer), -«i.ms
/elfs y.ich geheel «-n al afwendt van de
hedeudaagSflu> kunstuitingen.
Heel groole kunstenaars rit echte in:i< i .?n«-ii /.ijn
??r. altijd betrekkelijk weinig geweest «-M «T /.ijn er
., nuk slechts weinigen van m tuit: !)«? hooid/,aak is,
dat xij cl- /ijn en «lat /ij >iilil>n. Xij /.ijti \.\\\ de
grootste hctcekcids voor «Ie ontwikkeling .?.?n,-r
cultuur en kiimien een gronleu geestelijken inv )?» it
op hun tijdg.-nooteii uito.-feneti.
liet voorbeeld .van een llollandscheii in.«<?<?<?.?!,
\vas .lan Si\ (l»i|s ITniii. burgemeester van
Am? sterdam..lel terkundivc. vriend en ht-sdi* miei v ai;
Vondel. Hembraiidl vu tril van andere kimsten;if.-ii.
? ' l>c kunst uk inv.eri van voorheen /i.jn iin-tl.-ii ijil
??n geleidelijk lol ge «lelijk a;en:e,«ngocd geworden:
lili*ll Vergete «-rilt -r liiel. d'lt /.ij t >eli y.ij ouf.stoiidci
in 't algemeen »-vie.i stiefmoederlijk behand.-l.:
i*n i*\vn fel aangevochten wct-ilcn als de kunst vaii
heden, hit -pruil voort uit hel onhcurip van. i» '
ong..|i:of . ja h«-t ontbreken \aii een levend-- v«" ?
hoiidinu t<>t nii uwe I"\.-ii-\?>!iiiihu'. ><>t <!?? /i< i
steeds vcriiieiiwcüdi. vormen d.-r ciiltmv* !??
|.-v.-?iontwikkeling.
lift'is allijd x.oi. -? \\i .??>! ??(.; /al wel alt i.;<!'/..".
b|jjve:t: li<<( is een fatum dal OMVMIiidd.-lijk /.,
blijven i-iistfii op alle .VieiiwèKunst..
<J| tel nu onvolptvy.cn ktin-i-'!i.tais u. ri-'ii .i
hun tijd :e.ió.«ten !iij«rt st -.«Is mtsk>-ml. si.-.-bv* -i
ware inaeeecnherkent1 --n «?ikyiit ln-n iühun.
.-Juomdat diens gei stdijke verhoud i ig tot kunst
ell kUIISicliaiM1 difei-te. levende noodwendig!)* id is.
\*oo|' dell ware!) liiaecceli js het y.irll «'III! illgeli met
kunstwerken eVell Hoi tdwelr l !g als V oo|- de||
klllislenaar l|el scheppen Van kunstwerken is.
liet /.ij'i Icvcnsi'uncl ies. «'Hln5>l-:irr in «« u i
uiIlireele Sa ItlelllevillU Vatl Welken VOI III ""k.
l »e ware kunst ??naai- is ?!? «?ulluur-cheppcr. de
wal'e lliaci'ci II is ill cllll lllir-.h-auel' ell bi ??Jcheriner.
/.ijll /ijll de U.-eStdijkc opvoeders Vall eell Vo||v.
l Ie ware in leceeii //il iu de allereerste plaats de
kunst van /ijn eigen tijd en land ver/amelen. op
alle mogelijke uij/.ell stellllcli ell hcVoli'el Hl. al
/al lii.j daarliij tevens de kunst uitingen van Voor
heen e|| Van elders evell goed Welell Ie VV-I.I l'l"e| e||.
l>c/e eigenschap markeert jlli-t liet Velschil
tUSSchell lleln ell dell ..Vcf/anielaal' Vall liet
klas-Vkc lype". die Vci-lal hl de eelste plaalS jlti.-t de
t iji!. «l'ieh ook 'lij \\or,!l j'iUvxijl- niede «j.-.» . ii.
/.elfde fatum ^el;o>'fe!|. l Ie l l "|li| ll«' «e!|. itia>-< ???
l looui-iidijk ?-. n ij. i it-i>;.-ii ?!.!?? .de ?.?.?.'!%?>. .
!ilM>- ??!! alld.-leli oeyfj. ?..!..
/.e h' !?? -c h"
N'illl'elil \ail lio^li. ( ??/;i!il
\ 'i-r/.:iiue!dé. \v«'it| .-\. ;ial- .
als erll ..l < >ntlf,"
Ili-laa- \tdlen d.«-i-i.«-!;_jk»; d'»»r pal ' ! i nis- :? 'i'iii ia! ;? '
Mlet /i» ? Veel' k.-htlj ». |i. I.'.- .11 l.tl k-»t- <.:ti \ ??(, ?
dikwijls '_'Co.i|e ol'le'l- i.i.ieeli .el |;|É-|,|.- V ? l /.n ? l f ! i ?
^.?n oiii i .-.1. -n. -ii van .iua;« -t !??«?!? h .aiii'i !;>' : v..i > .
liil.ei-n. liet is mijn- in/.i. i.- .-n u.-ij :..i .t'. t-!i. ?/
e|| de laak <!??!? oVel'lli ld "III «!?? i'T-l.ill. !?'>-!?? -i ?/ ?
v«'r/.aiinilini;' l' oj. .Ie eei.'ot' aiid« s<- v\ ijy.- ;. ?« ??!,».
andeilijk l'.v.it v.oj: .!? \ ..lU-^v-n.e.-i -.-l .;| »'.«..
II..i|d«-n. Kr is l:.-Ia i
maai er kan nou v.
slacht /.al ??!? ojis dan
l
-l !;.?!???? l \\-tii-ii. II ?>
KROP
na 2)
««? m
yii-»
las.: TV
hii'.,M,|
Ulliltf
Klein
dat h
lui
\
C I. Maks: Valse Boston (tentoonstc/Jn?
in het Stedelijk .Museum te Amstéfdar.'t
PAG. lOOEGRCcN^" \'«. 303.
PAG. II OE GROENE No. IOC«