De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 12 januari pagina 6

12 januari 1935 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

Verzamelaars en verzamelen i lan Sluytcrs: Stilleven met naakt. Tentoonstelling vanden Hollandtchen Kunstenaars' kring in het Stedelijk Museum te Amsterdam Het museum der uitmuntendheid DE MAECEEN kor).. «Ie tegenwoordige schi«lerkunsl van l'et er van «lel- Hrakelt kolidct ketlS.-hetseii.'/.«-kei- in y.ijn stilleven.. dikwijls in y.ijn landsi'h.ip. I-r f is geen twijfel. «Uit hij gaan. < S.'hlldel'l ell ook meel- lioiu 7)111 k y.ich E U is indertijd .sprake geweest va n een gebouw tt> stichten, waarin een betrekkelijk gering aantal schilderijen /ouden worden tentooneld. een keir'.e dus uit lecds-be/eteii schilderijen. voor on/en tijd in allen gevalle golden als de te schilderijen, die on/e musea be/ateii. Kr /ou. tot dal schilderen i' < d< daarover is reeds gedebatteerd ! ccll museumheeft dan meni"cenr* ?????* bciioi-md worden of worden ingesteld, die «le/e tiititu* er moet /.eker inindi i J M/'' ?/olt hebben te Verwerkelijken. Ill dit debat ?/waarte in «lil Werk koiiu ,?* fd het pi-nhleem g.-steld uil wie v.ulke museumen meer klank, wil al dei. l '?''? '/.ou nmeteii bestaan «-u ik had l oen het gearhi i l doop anderen tn> 1 > waardcering genoten woiilei* l Me kleur is dikwijls /oo ui. i l ?/.wak. toch n iel y.uivi-r. J;i t -"" *^' «tflüiiK te vcrdedip-n dat meer «lan de t van de/eii museiiniraad y.ou moeten lt.>staan >fliilders. die* lot hun geestelijke rijpheid \\aren -men. Andere deluiters en d.at waren de direcmeer ruimte n nul hel g ?? ? schilderde VoorWel p ril/. > wint /ij en daarom kunt t- « /oo goed als /onder uil/ov < deling up «h*/e teiitooiisti l lling vaststellen, dal «h-sM < levens (vlakbij door «Ien selrl. ( del' immers ge/.ieii» gi-ov ' 'l y.ijn.ony.uivcrdcr. klauklooy. i ' daiicenaanlallandschappc. ' waui nspel van omhullen,'. '? lui h» den schilder dwong» "^ een verfijning in den and» ? > ell Vall musea. Verlangden illlegelidcel. dal de i'dcrlicid van dien raad y.ou bestaan juist uil leuren van musea en dergeüjkcii. Ik wees eiihoven in dit debat erop. dat de sludic. «lie Minlijk leidt tot het ambt van museumdiiei-teiiiniet Voldoende y.ekechi i-l geef! Voo| K ?eten'K* iii kunst kritiek, nooitjg voor «h-rgvkell/e.'ImmefS bij «l,e stU'li ? dcf kll'lsl historie t niel onjuist, ge/i,*n «Ie feiten e n*/., dat voor -tltdi «Ü-eiidc hel Ili-to ische als vai'/clfsplckelld d/aaka! wor«'ei*.het gevoel, i-rwij 'In-t wezenlij k ?l «l«.|- schildfi km'-ij." t-; u aa!ii^.el:o|eii gave.. allijd in di-/.e|| lee|'liiig; a-t H We/tg li:oel yijll. Na D' Schilderkunst Langs de exposities 1 ALBERT PLASSCHAERT pel -. M.i.H duel.-l'jk ell e|s-lt duiilelijk Wf/.e|'| . . Jeanne Bieruma Oosting bij .Santqe Landweer ce Amsterdam Hl-.'l -raj'h's-li werk van .li-anii" Most in<*.. is h. i \vei-k. dal mij op haar lv'Hooi's!e|.|in« M ' H;.-.-«. u«'l Vofl'i'1,1. llt efl i'M daalt lis-rhell M.-.; da'. xr..i /ii in ????n \ i«;i1al' ln«nd"ls of ;illiititi>. t.e I>.-^||.!.. 'i ln.-t di.-ll Vall l'.'":!, heeft V .?!?/:» Ill-'ld . Teiuijl il, ie.-', in . h.-i si-h?) 'm kunstiu werk nie«-r v 'iid >!an ?!?? werk» lijke «iuna! uur van een i h. l t. vin'dell VX ij d«' ff .J'ie-IS' 'ojilijklli ill / n oi.mi'ikenluiar in 'i;i;ic Ih.hoyivij'hieën, l'e/.e peJ'S .««idijkll» d S. e|| d»('<Uè||| ae/eyd ! in haar Irayi.-eh vrojiwelijk «.nu.-Wo!ie ill ll<;l l e.'e|i\V o- 1| d J^e l|o||aild «!e viViiiWelijksclie Ui a | liiVi. |-!r is daar «,'ell kraeli! .-U '"ell^ l'ei-ks .plolilelllell. d l", wij .Illi-t «?Ikeii da^ revv.'ii't xijn 'e ervaii-n etc op ie lossen: er /ijn da.ir piol.lcineii. die «Ükwijls ver/wi^eii vvot dei( uit een ntel -ai>: het isch 1'atMieii. maar dje umler/ijd-i .??l!een.wafii<é'1 hehli«-n hij de hekenienis. \vannr««i- wü'weten ell -ievoelejl. daj d«'/e In-kent^-nis niet ??? n '/aak is van /eer bepaald moment. nuiar dat l i -liaam ??M y«'" s! .nïkwijls Vevi-ii en Jijden e||' VVallllMl fj '/.ijh ' ollllel' i ell Sleïkell. Vfrhl'lfll. soms bijna vernielt ndi n dwanir eti dran^. .liet /ijn lo-sUji:d«-n «lus in een xve/en. die /oo als een /ware pl'iey <:i><pe Vorell ill eell akkel' delfl. /.Illke,/wai-e vovn snijden in een /eei- nu-nsclnlijk bei. Xatimi lijk /ijn de \ j4.|- bundéis ^eschakrerd di'ii aard tiiel /oo/i<eivals wel naarde uitingen vtin. il i 'U aard. l'e eersle bundel, '/oiiilt jje kunnen iHieiueii. die van M«'ii ?/.iniielijk verlanneii. «lat t«it vlakbij d'.'ti waan/in kan voeren en y.eker is «V*n del' et .-ell. il 'e Vall de VCollW op dell i:i'o|«d Illel liet killder>|-ee|^oedpaanlje vlak bij/ieh op diell ?^foiid. een del' mee.sl bijblijvende Uil de viel1 bundels, l Ii' tweede blllld"!. die def lïl *.lo;:raplliri;n. , bevat eeti aantal onderwerpen iitl «Ie/elfde sphci;r. maai* andeis is de schilderes' daar inuesleld. ' Te melodie > u u d e/e n buiid.e| i_s tfej-vV»*l| op wijder ^olye.i! en biedt bij minder spanning, minder heilige spamiinir. nii-.'i v erl roost i nu. |ie leclinische verwerkelijk i nu van-dey.»- sti-i'iidriiklieii laat U Iliel oli/ekef oliltrelll. de slolll moediuht id. waarmee Jeanne «loslii-ii .-n steen n y.warl op dien sleeli dlirfl liauleereli: eell Sl o|(| moediulliid van uil voering uaal Ie saam met een si out moe»li«:lleld . lev;e||o\er hel, eiyell -.'eVoel. l Ie'/e slolllmoedigheid in hel yevoei maakt dal ye de/e werken v'alr .Veailll" llostillU Ie rekeltell heb) onder die van dit ..1-ey.elenen", /oó tfi-rinu in aantal in Holland. l lel . Wt-rk is slolUmoediu dll.- Vall !:ekelllelli.-. be/elell ell slolil moedig van llil Voeling. Ill «lell Volgenden blllldel. Weel' eelle Va II /es Ht lloiria plliei'li (l!i::|) i.- eeh alldell' Scliakeel illU VJIsl |e sti'llell. Hier is e..ji mogelijk Ie ui-oi.ie spanning ver«Meden doof het b Vel» als eell «liailill op een set Me voor Ie steil"!*, snaar op v««|k t.»oive| de '.vaatiiii ii! loeh die van liet leven y.oii overtreffen. Ke'n ..','emankeerd leven", eell Illisleefd. leVe|l /iiolljs. ik In-I «enoeiud heb. is daarvan een vo«»i'beidil. evenals een andere voorstelling, die Vall ..dell banden tnifisl .'ilooi' i-ell >ie/«u'ht verdelen." | ley.e vooislellinp n ./ijn als vooisIcUiii}! in hun romanliscli we/enalsiiiama'suii den lijd van lielacioix... |iu laatste bundel, «lie van de opera Ie l'a'rijs (no^ in.-l voltooiil. Januari V''*') wil ik bij volledig verschenen /ijn. hier af/ondeilijk ^handelen: hij yeéfl //<?/ liinni'i'l hi ili' stuil! /elf. in en tnsschen «%n door die l IK.schouwers, die. bi/ar en wonderlijk. /ilten in «!?? kooi der lop-s: er is ook daar de be'/eleliheid del gedrevenen door eell niachl. «He ifl'ooter is «lail die del'"pellbare Spidels. ?'."''? ' ' ?, '?,'?''! Peter van d«r Braken " ? ' bij Kleykamp, Den Haag N l KT'altijd is e«*n voort dmviide «l'.vaiiu.tot het' doen van l.epaalde daden een /.ekéiheid van liet bereiken. . KI* v.ijn hardm i>ki^|iedeii ill lll'll p'est. ell 'In helr gevoel, die olisl|i>niluiar lijken, maar elke lïroole werklust uraafl den/uiveicn klomp hiel. uil hel. slib. Ik p-loof, dat U"/oniu hel' Hollandschc Kunstenaarskri-j i Stedelijk Museum. Notltiu ..« .Amsterdam-i K'/K kleine tenlóonsti l ' ling van «Ien llollanl ? schelt kuns'.eiia-iiskring vi mij slechts aanleiding gev r tul enkele Do',ilïes oVer'e-l' ' iniai' «ter wci-ki-n. (>ujïi't\vij..| féld is het stilleven ni«-'*lt naakt viin .lan Sluylers h«-t meest siunplueiiA * schilderij van de tentoonstelling, wat lust van l ' kleur aangaat en is een s«-liil«lefij als ..I'ei'«» i", ? meer bewijs.van verfijinng dan van enkel virtu«»-I " teit. }>e Xvvrken van Kruydei'. «lie steeds niji belaiigsli-tling bè/illeii en die steeds die belai u stelling behouden, y.ijn voor mij altijd te reken*n op iedere leiiloor.slelling. tot werken van «T. al'y.ondi'i lijke'T.igmu*. «?«?n /eld/anu*. t'it'bij wie U' mij hel genoegen gun /e meer Ie waaidecivn «In de llleesleli. Vall Kfop Vernield ik de kleiln- ? ?" bakken «IMM-I-II eir/.." in «h- vitrine". |ed«-i«M'ii ;*;j nu laitg/aini'rliand Wel weten, waarom de/e kle '? vvrken mij voortdurend een i-lei/ii r blijven .a. r doen. Uil doen de bloemen van Van lieeitc ,ii nii'l: hun we/«-n lijkl mij lir*ijiinnnfM ! i Het beeld hou wvyerk van L. Somlaar. wi !>? Werk j k V'oof hel eersl hier ill «Je lirocnetellocl ? heh.'is i'i'it dei- hat«-n vo«t|' «h-u, bcsch«»uw«-r de/e tellloonslelling. '/.< owel; de vroitWellbl als y.eker. hel .vi'ouwenmasker wekken «-en ? waeht intf: /ij bey.i 11 en een beschaving, die j schraal 'is. maar y.eker e» /uivi-r. "Heelillimiv als de/e Sotidaar. We/eliuiv. Sclii-ikkei' «Mi v n, l;ilh deden g« e«l eens mei hun vieren Ie laien .*'<< wal vvij in hen be/ilt'eii. ' ' fu w ? Felix Hess bij Van Ir ? Goudman en Permeke bij Buffa, A instem ir ANNI'IKU fff precies woitdl welen wal i iji| be/waren /ijn te.j;en'hel werk vari \'an l-f Hraken en wat mijn yroote /<///»?«?»»/«? waardeei M betnekelit voof l'eiiiieke. dan liadt jfi> de l utoonslellih^ hij Kleykamp irrden llaajj en ' van de reeks l'ermeke's hij Muffa maar' te vet.'lijkeii.. l'i'tuH-kr !# «'M «iww»W«fwi/w«/rwitihlcr; \&t\ den Hra.ken ,is ;eeu ijverig werkei'. .lij 15" l.i viiid«*n wij non «Ie portretten Van l.«mis (inudn:«n: Lin . Hi " "i. portret l en van kindelen en een kop van een <>:'!?' vrouw niet'een y.warte i hoe«l op. l ypeeren op ijn best de/en aangeiiameii mensi-li. ? : 5. Hij Van l.i«-V vimh-h wij de teekeiiingen «n','«», .Felix.llèss. .lantje. van «h* (iroeiie. Wij /ien /-i" de .Ainsterdanmier in ?'! wit-i-n-'/Avart. hier -^ kJcllld. Pc/e klellt- VerleVendigl op t e gelli-!? l' wij/i' de voorstelling i n maakt /e weei- nieuv. ?-?" ^«;..,. al'/onderlijk. lh*l is altijd meer dan «M-II bc vi>; j,, 1|( van geduld of ijver alleen y.ulke rcek.s«*n. als ?''? jii. i, van .lan) je Ie Ijüntien voort/e|ten. week na w. .^ vit t h«-l is iets. waarvoor' ik n bepaald res'??' .heb. dat ik hier ni«;t wil onlkeuiieri. ; ' .- . '/'Ijll de JiehondeïT- VootlliacIlieiT i II tnjreii '?epuhlicverd 'm een tijdschrift. IX'-ar-na ? ;eit v;root > .\\ij-ie n o'itstaan o\. r' In-t ..luis-iiiu dl muntend|uid,"y.o>ii:!< ik dal hier wil noeiiieti: niets yvbeurd: er 'm ii!us alleen i h hel k«:rl « en ? ''?«niscli 'toernooi u«-|n.i,d.-ii. -/ttiM'rr veid.-ie iüetl. ... '?'... ? het pl.'lh dus als .'!)';:? Srlili-VeM te l»?>? ll< l-\\? l? .' i'irteaeii -,vJI«!i- ik hier Meliinu?'iiemvn: h-1 is '?? aardig plan ?>m de aaM>'acht daarvo-n- liii r «"'?IIS l«' VerleVelldi^e.n: óp, te'WekkeM. K.-ll del' iWel'pil|<;i-n teyeli de kell/e del' tellloi'll Ie n werken wil ik dadelijk hier opvai-ueti. Kr lochlrel leeht beweerd Wolden, d.at bij y.lllke ?? een aantal uvi-keh in liel Mus. UMI der uit?endheid y.ou komen, die niet voor -ii-d, \ik als /oodaniu: «oliLen. Ken bepaald tijdvak och vcrlanifeii kunnen, dat n óf meer werken ill Op de ..grootste' Wij/e Vel VVelkelijkt Werd. n.'iardat tijdvak./ij In-I da h ook niet sommige .t:n^reh st i« efl. in ilal Misiini vy. rdi n op-.eiioI>at nioel niet verhini'eid vvoiiSn: de keu/i' d||S .slechts p Idell V'oof eell |e bipalili il jan-u (b.v. voor Iten jaar!K l ia ai na /oti. reellig Verlallpell j n de/e licht inu Ie In speiilcn' ? ?ell idellWe kell/e klinili-n plaats hehbeli. dool ,'elicel óf gedeeltelijk gewij/ijide commissie. diwlfde vi'1'lnrtii'Sng als de vuri'ge (wat dus aula l schilders daaiin helnfl en hel aiintal timdilccteUlen |. 'Wolllt op «!??/. e \V ij/e !«? We| k ? n. dan blijft het Museum «h-r 1'iinn.i'li i Vin i«l 'dgheitl van erti Vlot lieliai m l dn ri'i n. re ;ei«l van het levende en daarnaar inm-l allijtl ' uisl/aken ten eerste geliaitdehi wi.idcii... . ? n ?H'C flux ri»r*/r>«. iltil Jit'l Miimniii ?/«?»? l'jt-' lllllll'lll llil l llil III f^lllllil II /?(l'll lllïjll III tlt'll't' Ik hooi' reeds d.- Jeretniadcs opkomen: i|ii lijd .vooi' y.ulk «ten voorstel? Ik geloof. ? ?t allijd lijd. is om' een uil munt end iris |e l laareiihoven knnneii de kosten niet ?/.??? /.ijn. dal d e/e ii iet irevundcii kiiiim-n wordend <utseiim /ou ei*n ,1iijgel>oiivy woxhu van I-et niiseimi: d.ie aanbouw y.ou kunnen v.' scl i« d» n fky«-rschaffii»g «?» 'hn*t niet gn'ote !.;« diagy u ?eden wil. g< makkelijk te vinden y.ijn bij ing'van uil keel -ingén aan lïepaahle gtoi'|en i'el l/'., «lie li-eds lêlailg geea-j«de«-l«l \Vi.'|-«'rn ! ? :.«? kosleu y.oi'1'lèn er. eeiimaal h«-t gel'.ouvv >: ? d en de. Ve.l/auielilig gehaiig«-n. l Jet Ire? 1 t«- y.ijn: dedirecleitr van liet ({ijksmuscum Ii het heln'cr \.t\\\ y.ulke kli-ine collecl i v nog 1 ler/ijnlieheel' klillllell M.ellieli ell/. Ik !ierhaal 'i1' Hjh'tirr'itHJ i'tiif ilil fif'in In nltijtl /<»?«//'/»//.-. (?in het /ou een daad y.ijn van den minister . ut..'die In-m blijvender i-m m y.ou brengen ;t' spelling! liet Museiun der ritmuntendh. i«l ' iets nieuws y.ijn. dal k.-acht bc/al, en iets ' . «lat. ongetwijfeld aandacht /mi trekken '! i;av«»|gih|r lokken. . . IM'.ASKClI.AKin' EU is een ou-l g.'/<e^de: ..Toon mij uw vrienden en ik ift'il ?/. -grfcn. wie gij y.ijt." of Toon mij UW biteken en ik /ril /:>ggen, wie gij y.ijt." maai' het/elfde irt even/i1»-»' van toepassing «»p «h'ii ver/juui-laar. ..Tmui mij uw vet/a mei ing en ik /al /«'ggen. wie gij y.ijt." Klkc ver/rimeling draagt, onmiskenbaar het. stempel van «Ien aard van den ver/jinu-laar. liet aantal veiv.umelingen op het gebied van kunst en kunstnijverheid, alsook de verscheiden heid van Ver/, inielobjectell /ijll legio, doch de Ver/anielaars y.ijn in enkele calegoric«ln in te deelen. l>e eersle en vooniaauiste plaats wordt ingi'-' noinen«loor«/c/« Min'i-i'nn«;«lan komt de ver/umelaar van h««'. ..kl'issieke type" (?«?«?n nu bijna uil gestor ven soort): vervolgens mogen uij «!«?» beschaafden. kiinst/iüiiigen nienscli nn-t y.ijn artistiek milieu in /ekefen /ill tot de g.H.-de Vel'/aIliela41 I'S l'ekelieli. De/e «h-ie /ijn de /'.liversle Soorlell Vall Vef/aillelaars. dan volgen nog de very.:inie|aai-spcciilanl. dal is de ..geiil lenrin-rlealcr". de onder het mom van piirticuliei- ver/amelaar handeldrijvende. Kn voorts de snob. de parveiut. .\elitere.'iivolgeiis /uilen wij in verschillende art ikeleii soort en karakter van de bovenueno.-mde calegoiieeii belichten en d« or anecdotisehe voor vallen illusli ren. Oe mieceen e luaeceell jieenit de al|ereel><e |>jaals jll.kunst van voorheen ? " van elders waardeer), -«i.ms /elfs y.ich geheel «-n al afwendt van de hedeudaagSflu> kunstuitingen. Heel groole kunstenaars rit echte in:i< i .?n«-ii /.ijn ??r. altijd betrekkelijk weinig geweest «-M «T /.ijn er ., nuk slechts weinigen van m tuit: !)«? hooid/,aak is, dat xij cl- /ijn en «lat /ij >iilil>n. Xij /.ijti \.\\\ de grootste hctcekcids voor «Ie ontwikkeling .?.?n,-r cultuur en kiimien een gronleu geestelijken inv )?» it op hun tijdg.-nooteii uito.-feneti. liet voorbeeld .van een llollandscheii in.«<?<?<?.?!, \vas .lan Si\ (l»i|s ITniii. burgemeester van Am? sterdam..lel terkundivc. vriend en ht-sdi* miei v ai; Vondel. Hembraiidl vu tril van andere kimsten;if.-ii. ? ' l>c kunst uk inv.eri van voorheen /i.jn iin-tl.-ii ijil ??n geleidelijk lol ge «lelijk a;en:e,«ngocd geworden: lili*ll Vergete «-rilt -r liiel. d'lt /.ij t >eli y.ij ouf.stoiidci in 't algemeen »-vie.i stiefmoederlijk behand.-l.: i*n i*\vn fel aangevochten wct-ilcn als de kunst vaii heden, hit -pruil voort uit hel onhcurip van. i» ' ong..|i:of . ja h«-t ontbreken \aii een levend-- v«" ? hoiidinu t<>t nii uwe I"\.-ii-\?>!iiiihu'. ><>t <!?? /i< i steeds vcriiieiiwcüdi. vormen d.-r ciiltmv* !?? |.-v.-?iontwikkeling. lift'is allijd x.oi. -? \\i .??>! ??(.; /al wel alt i.;<!'/..". b|jjve:t: li<<( is een fatum dal OMVMIiidd.-lijk /., blijven i-iistfii op alle .VieiiwèKunst.. <J| tel nu onvolptvy.cn ktin-i-'!i.tais u. ri-'ii .i hun tijd :e.ió.«ten !iij«rt st -.«Is mtsk>-ml. si.-.-bv* -i ware inaeeecnherkent1 --n «?ikyiit ln-n iühun. .-Juomdat diens gei stdijke verhoud i ig tot kunst ell kUIISicliaiM1 difei-te. levende noodwendig!)* id is. \*oo|' dell ware!) liiaecceli js het y.irll «'III! illgeli met kunstwerken eVell Hoi tdwelr l !g als V oo|- de|| klllislenaar l|el scheppen Van kunstwerken is. liet /.ij'i Icvcnsi'uncl ies. «'Hln5>l-:irr in «« u i uiIlireele Sa ItlelllevillU Vatl Welken VOI III ""k. l »e ware kunst ??naai- is ?!? «?ulluur-cheppcr. de wal'e lliaci'ci II is ill cllll lllir-.h-auel' ell bi ??Jcheriner. /.ijll /ijll de U.-eStdijkc opvoeders Vall eell Vo||v. l Ie ware in leceeii //il iu de allereerste plaats de kunst van /ijn eigen tijd en land ver/amelen. op alle mogelijke uij/.ell stellllcli ell hcVoli'el Hl. al /al lii.j daarliij tevens de kunst uitingen van Voor heen e|| Van elders evell goed Welell Ie VV-I.I l'l"e| e||. l>c/e eigenschap markeert jlli-t liet Velschil tUSSchell lleln ell dell ..Vcf/anielaal' Vall liet klas-Vkc lype". die Vci-lal hl de eelste plaalS jlti.-t de t iji!. «l'ieh ook 'lij \\or,!l j'iUvxijl- niede «j.-.» . ii. /.elfde fatum ^el;o>'fe!|. l Ie l l "|li| ll«' «e!|. itia>-< ??? l looui-iidijk ?-. n ij. i it-i>;.-ii ?!.!?? .de ?.?.?.'!%?>. . !ilM>- ??!! alld.-leli oeyfj. ?..!.. /.e h' !?? -c h" N'illl'elil \ail lio^li. ( ??/;i!il \ 'i-r/.:iiue!dé. \v«'it| .-\. ;ial- . als erll ..l < >ntlf," Ili-laa- \tdlen d.«-i-i.«-!;_jk»; d'»»r pal ' ! i nis- :? 'i'iii ia! ;? ' Mlet /i» ? Veel' k.-htlj ». |i. I.'.- .11 l.tl k-»t- <.:ti \ ??(, ? dikwijls '_'Co.i|e ol'le'l- i.i.ieeli .el |;|É-|,|.- V ? l /.n ? l f ! i ? ^.?n oiii i .-.1. -n. -ii van .iua;« -t !??«?!? h .aiii'i !;>' : v..i > . liil.ei-n. liet is mijn- in/.i. i.- .-n u.-ij :..i .t'. t-!i. ?/ e|| de laak <!??!? oVel'lli ld "III «!?? i'T-l.ill. !?'>-!?? -i ?/ ? v«'r/.aiinilini;' l' oj. .Ie eei.'ot' aiid« s<- v\ ijy.- ;. ?« ??!,». andeilijk l'.v.it v.oj: .!? \ ..lU-^v-n.e.-i -.-l .;| »'.«.. II..i|d«-n. Kr is l:.-Ia i maai er kan nou v. slacht /.al ??!? ojis dan l -l !;.?!???? l \\-tii-ii. II ?> KROP na 2) ««? m yii-» las.: TV hii'.,M,| Ulliltf Klein dat h lui \ C I. Maks: Valse Boston (tentoonstc/Jn? in het Stedelijk .Museum te Amstéfdar.'t PAG. lOOEGRCcN^" \'«. 303. PAG. II OE GROENE No. IOC«

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl