De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 19 januari pagina 11

19 januari 1935 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

f l ? Belastingvraagstukken i k Twistappel in de Personeele Belasting W. H. MEIJBURG Restanten bij Jaspers Ceintuurbaan 308 KOSTBAAR GOED Teleloon 21006-91740 LAGE PRIJZEN > N De auto in het beroep l' \v<- in In-I li«-j;iii VHM lift juni- V.M.I; il«- taak st-rin. In-I l'«-is Kiaclitcns art. U l 'cis. Mi-I. \vuitlfti rilnïtfnil t>i ntii tiwlrijf \v«»itl«Mi in l ? vullen, kan tl-- licli{in*lrlhm vnn i'i»ni»<> lKintt>ii van in-schil tuüsi'hcii fiscus «MI lM-lant;lu«liIn-mi»' v.ijn ni»l lii-ldicii. Paarliij tffft mis ln*l y: ..... t aantal jaarlijks uv<<fki>fivn«l<> |>i-«>ii>slt<n. afkomst i;; van tic autol«i>/itti>niii> klasse. VrliMi t«>ch v.iju van inccnin^. ilat hun cru ivihictic van ll p('t. tni>komt \v«-u«'iis In-t lnToci'sm.'ilii; l>tx/.ip''n van hun auto. tcuvijl ilc fiscus vnlharilt l>ij /.ij u staiulpunt. «lat «l«« aut«» tiTtvht IIH-.U' vul tuii-f is In-last. l»is. |»ar. "» «l« r \V»-t <>p de ttl. iiiotdi'Hjtuip'ii. «lic uiluilnliiilriul v«> n- lici-ucj» »»t" iuil. belust naai- half tarief. Daarbij valt te bedanken, «lat liet rijilen van /.ij n naar ile rnnlr [ilmit* van beroeps- of beilrijfsnlen niet neacbt wonlt t»« 7.iju een betlvijfsgebruiken van het motorrijtuig, /una Is ile \vct uitdrukkelijk bepaalt. l>e p.s-hillen bc\vep*n /icb nu v rij \vel alle om «Ie vraa»;. hoc het beurip ..nttjïeuocji uitsluitend tfehmtk VIMU- lu-rocj»" moet wtiuleii iiil^elcpl en \vat omler ..vaste plaats van beilrijFsuitoefeniti);" tnot-t xvorden verst uin. Hij. di" «>i>n auto ter beschikking heeft MUI daaiinedé/.i j u kiintonr snel en ronifitrtabel bc? i-eikbaar te maken, gebruikt de/.c niet beMepsmatit;. 'Ken. iei|.*r./.al /.i.-li toch "p /.ij n \\Ijy,.- 11:1111 ile plaats van y.ijn arbeid nioeteit bep-veu. ei» u»v.'tue\,T heeft dit rijden van kanlinir naai- huis terecht als priveui'bciiik .aan^etiierkt. XVori't 'iet heri'ep' op versrliilli nde |l'iatsiii uil'.'e<- ?feiid. v.oóals bijv. h>>t ii.'Vnl is niet i.-eti markt U"«ipmiiu. die van yijn \voniuu uit yeis ?hilli n*'e markleii wekelijks bc/.i>fkl. dan kan van ecu «?</*/«? plaats niet' wurdeii «espiokeii. Kvciuiiiri bij een dokter. die dagelijks in een lokaaleen uur j olikliniek liou«M. doch daarna /.ijn pati(*nten u-iat be/oeken. hit lieurip /.al dus ueini^ ino. ilijkhcden niedehreimeii. l>it kan allerminst wovdi-n 'jrey.eyd MUI de vraau. wat olidel- hel liairelin. u' ui?sll.i:i ll*d be/.igell voof lieroep of bedrijf van een autu moei \vnrden ver staan. .\aardebe\viMirdtiijrender\vet mii^sleclils in uitv.ondevi-n^suevallen v«n.«r priv«'doe|eindcu worden gereden, wil »en reductie van "?" p<'t. worden Verleend, lloeuel dit Iliet al te'etl^ Ilioet worden ? «piii-vul. y.ien ue toch bij raadpleging van de jurispiAident ie de schaal «Is n-ud leii uunste van «(en fiscus overslaan. Wanneer wordt een auto ..nagenoeg uitsluitend" in het beroep gebruikt? BI. l de raadpleuinu d< r jurisprudent ie tivfl ons. dat ? OU7,.. medici r ij ki lijk daartoe, hehhcii bijjjiMlmyen. de l\ iten intestal roynal woelen j esti-ld en men' y.ifli niet bij het- ciuistateeren van pi*ive^«>bruik vet schuilt achter do doorzichtige .rederieerin^. dat juist onuelukkiui r\\ij/.c ditmaal do auto vo«ir pri\é<lorl< inden werd nebruikt. Heit Hcrupuletis inrit orist had genoteerd, dal hij twaalf maal per jaar de auto be/jple voor famHielx'/.oek. '/esuiaiil per jaar v«:or. be'/.m k bij 'wli gotu'csiieer en den wagen nog ecnip' malen had uitgeleend. Unevvelde llnop* Knad stipuleerde. 'dat '?'. .Mniienwy uilHltiitend" niet PIIJJ; moet wordon opgevat, was het c«dli>Ke vun ineeniny. dut hlerinedr* de j?esteï<le. grc>n.s was oversclui-den en dus: aanslag naar vol tarief. ? Keil ttUt-obexitti-r nii-ent. recht op reductie tn; ? kuniion duoii ? gelden. \va»UMM'v het privegebruik 7.00 gevitif; is. dat het. vcrgVIckeii Hiel het hernijp»-matig gebruik. . 'hiurblj in het niet valt. Do ,uitspraak luidclo. dat d<; verhouding voor de bouor-" decling "Uict Atui b«'lang i« i*n lu-t wc-vkelük priv gobruik als maat«^f moet wt^rdeii aangelegd. ? Mogen w .ffmaal geval stellen, dat de iiuto ook 's Zondags ineei-mfthm voor gent»cgeii wordt gebezigd, on verder dient tot opluistering van de vacantiè. dan kaïi worden -aangenomen dat. in déze gevallen het criterium,.. nagenoeg ultsluilênd" i ? Maar nu vei-sebijnt einde 11132' eert arrest ten tooneelc;. waarin, een niéuw element, naar voreii komt. Het is-het prineipieél gestelde pcval van een dokter, di« twaalf malen per jaar het < VmcertgobouM' en nog eehige. malen den Schouwburg bezocht, de auto aldaar parkeerde en s«ims tusCHAMPAGNE KRUG Qualitéincomparable srlien Mo/arl en l>ehiiK*y iu im^aaii ecu y.iokbcd M-:S-liiM-n om een diagnose Ie stellen. Ons hoogste recht scollcjic concludeerde, «lat niet bcslis!-cnd tiiorhl '/.ijlt hel feit. dut de dokter y.ich vuur gciioc' «en naar het foiieert gebouw begaf on vorooiiigdo y.ich uu-t belanghebbende* opvatting, dut als hcrocpsmat ig gebruik kon worden In s.-lum\v<l hot incdcnctucii van do/o a u'o naar hot ('otu'ortgohoiiw. om do/o Ier Imcliikkimj te hebben. Dit arrest, «lat gopuhlicccrd word in allo organen. lio onder do aandacht komen van on/e autobi'v.ittors. voroowinkto oen nieuwe hausse iu reclames. Wordt het benutten van don wag.-n voor genoegen, niet «U> bedoeling om do/.e snel vóór do uitoefening van v.ijn beroep Ier beschik king te hebben, als horocpsmat 'm gebruik aan gemerkt, dtui /H! In-t in de practijk niet eenvoudig ?/.ijn di* grens te trekken. Een bevredigende oplossing is mogelijk! E K.N vorklaiiug van liet durend vor/ct van hcl'inghohbolidoii logen de. enge Wettelijke regeling is niet moeilijk te «even. Hij, dit» de «oliede \veek voor V.ijli lieroep of Kaken nellter het stuur /il.' die /ijn auto nimmer /.ou hebben aangeschaft. wanneer-hij y.e niet voor y.ijn beliep noouii: had. is van i'tccning op een reductie aan spraak ti* mom ;i maken, waar do wol do/o nn eenmaal Vuur hel licrofpsihatin hop.don van oen niolorrij|ni<4 toi'stanl. Hij hevin.it y.ich als houder van oen auto ook inderdaad in een andere positie dat. degene w«eM> middelen hem veroorloven, y.ieh ??en wap-n voor y.ijn genoegen «-n fonifort aim te >chaftvn. De wolijover daartegenover moei. \vaiilicor Ilisselien Vefsehilletlde groepen vail autobezitters onderscheid in belasting woidl gemaakt, eeii maatstaf aanloggen, die in de pi art ijk gemakkelijk controleerbaar is on meende dey.e in «Ie huidige redactie van arl. '??] bis par. ?" !?? hebben gevonden. Voor andere belastbare objecten der Wel. y.ooals bijv. dienstboden en ploiy.iciAxiartuigt'u. biedt een .?spliisini: in privégohruik on hodrijfMnatig gebruik weinig moet lijk hi den. mndat controle hierop reeds door het karakter van het belast baar object gcmakIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMilHIIII Beursspiegel keiijker is. Daar word dan ook de miniere maatstaf van lift hiHifilsiikfUjk bezigen vooi beroep of bedrijf aangelegd. Controle op ^r UO.UUO perHoiielt-a-utoV en :{~».<KUI motorrijwielen is niet eenvoudig e«i wordt een onoplosbare taak. wanneer met motieven van den autobezitter moet worden rekening ge bonden. Kn men y.ou met do/e mildere jurispru dentie vrede kunnen hebben, wanneer dit niet ten gevolge van moeilijk uitvoerbare controle /on leiden tot een ougowenschtcn toestand. De sel'UpUletr/it nnngevoi'H worden naar vol tarief aange slagen, doch degenen, die het listige standpuntinnemen, dat men den fiscus niet wij/er moet maken, dan bij is. y.ullen er. /.ij heb dan ook met het risico van een verhoogden aanslag, wet eens in slagen de helft te betalen. Ken oplossing .kan worden ge'/ocht in twee richtingen. Men y.ou alleen voor die auto's, die k<>mielijk voor bedrijfsdoeleinden y.ijn ingericht. y.oou Is vrachtauto's, best ela Ut o's. e. d. een reductie kunnen vcrlconen en alk" personenaut o's kunnen brengen onder een tarief, dat bijv. op 3 4 van het' tegenwoordige tarief kan worden vastgesteld. DC-/.C oplossing heeft het voordeel, radicaal aan alle geschillen een einde te .maken, maar het nade»l. dal niet wordt rekening gehouden met de communis opinio, dat van een houder van een auto. die een beroep uit'i.-tent. waarbij het In-uden van een wagen een noodzakelijkheiu is. minder moet \vo:den geheven, dan van een luxe wagen. Kit wanneer we de/.e ivdeneering volgen, bepleit ik verruiming van het criterium, y.oodat allen, die de auto hohiilznkrlijk be/igen voor bedrijfsuitoefe ning, naar half tarief worden aangi slagen. In d°e practijk xal y/ich dan de controle bepalen tot een ondery.ock naar den aard der beroepswerkzaam heden \ah den houder en kan het narijden van de privé-escapades met den wagen lot het verleden behoorell. Keil l)i't el-e Verhouding tltssehell fiscus ??n contribnabele en lagere kosten van contu'ile y.ullen m. i. «Ie belastingderving door verruiming van dit in de practijk y.oo moeilijk hanteerbare crilcl'h'in ..miiinnH'ti uiMHilnnl" ruimschonts veruocden. . iiitiiiiiiimiitmitiitttttittttittmttm De goudclausule en de Koninklijke /ffiiil ? h f ril '{irttprnki'H. A'// //«?/ i'1'nallniil iru* I. ? ' Itaurnrrr ;nllfii ilr uu'fHlr «>///«//?///'<//»/<? ?liniir* lui n'fl mix zijn. MixxrhifH stil* ttirt ?in tlf Inulxlr filaalH //«r rcfhtff* ilir lui i'niniix hrbln n nihjfKnr.nkfn. Kr ix iniitn-rn frn hrnninhi'i'rd niiirid liiHurlirn . lui fiinnriir rfrbl f n l)r rrrhlrr iinni z'uii iHimlrn- nu n lul iittk til //«<«?/ 'h!j uuur zijn inni'lf. inTiiiiifiini/ tluunnff lui xi-lurtnnrlijkiiti' tmrrrhl. U'// il f /iiriiliurhf zijd f rnn il il rrnu'jxtnk ij Inlfii. Altrrn.iit tint rerbaiul '?n dal deze hi'iii' iifnrhirilrnin jn'utt op hff nttik rnn lui fnrnu'rlr. rfrhl u'ii rrnx ren irniii-roin.iniiir irftidiriy zttii kunnen nrntfii. lnnilfrn tlf rnnrnnunmtr. ju eenine. nniUrrrrini/ rnn lui rnnn'm j« brnloten in dr ijrirnetlrn Jtiiiit Jffmtluthn. icnnrin dr ninmiie rfiiri'ri'int dffinuiliitiimulr vnitr oni'rrcerkltitirde. Kn nu in jnlut de urundiftitujekrnrhl rnn dal'ntnk'?inbnctnirèurtiier'tnij in de, l'.X. «/»het nnifenbliknuderirrrp vtin-een profcdure.irtmrbij np.zijn )nh»<1 tienninni een behntirlijke kunn'brutaal h f l hiHMjxte AnirrikuiitiM'he rtfhtHfttllfije Int dr zat konifH dat dr Jtemdittinn uren Wfbin- '? driidr kracht heeft. Mrn knn'dnx H!ruku dr, irtira nnMiilrnde ninalie 'krijgen dal ren ;Vi' rerhtrr een .\edertainlttrhen rredileür jeijen* nrhuldtntinr .ven recht ontzegt n p ran em irrlHbrpalintj in. Ainrriku. die de rcrhfer vnnr de rrrhoittliny htwhen debiteuren en i-redUeuren rnn nul rn geener waarde rttrktanrt. Maar tranneer irr nu nrengenir bil juridi#rhr itxpeti talen rnni' iral hel in en de etinitinnnrhe en inorrrlr zijde ran het geval bfsirn dan kan tnen ovef het gevelde' rinini* iillerniinnt e.iithautiitiMt zijn. hrNrhmiird beleekrnl rnor ztiorrr dr in .\edrrlandMche hand f n zilt»'n de een rrrinngt'itHrfr*rhuiring ? ttbligtttirhtnulerM r n tuindciibtniderx ran de. lljki'. l'oor. znnrrr dr nhtignlirn in bnilrnbtndmiir handrn zlllrn znn nirn rnit'r ? Xrdeiiand. nalinnital ' '? ' ? ? . " grz'irn fi-n iriiml kntftn n ntinnrnifn. Muur dut n tl n-H inmiiffr Hifii knrlsii'/iliil ulli'ftl lii'l ntuj r'u-ht o/i ili- ilirrflf ciniHfiitifiilicM. lt:tlfr brzillfr tl f r hrIt'nkkfn ttlukkfH f n fik nufnirltjiliil IncHfhinttfff c<«/ Inch i ii tlf. hrflf iiKiintfiirri' ruil il f ilc hilfii rf n ti'tfl* ttiitlfrn kiitiitfii zirn rliiii fi'ii jtir'nlitirh ntinnfliicii ijnfil ijft'nntlin rhiftinf. iiHitir diiti lut-h ffti Kr wow// intleriltiiitl tij fit /«r. ircllichl srlf» ilflil ffriUrntl iitiu fhifttncx. iiumr.... irnti-r in ilr rliii-iiiiftizc kiHfiniinii. tlir o/* tltii ilnur zijtlf Ut'Hftnntirii h fr il bij dfsf tnciirk'f Dirfdr tri nut. iiuinr w/» tlrn ilniir i'frlit'H in imnifrn ttltt rfijf.l lui ((ffolif rnn sulk i-r u infiifiitilfit. tl ft in irtitir tint tlf cïfilitfvr in tle liititvtf jttffn liiiiitsanifr)mntt tiotir nllfrlfi truetinltujpn SIM niitrif IH tjt'irortlf» tlal hij'itiruirr nnn'chfvfianiitjr h r tl f n titffriiflntfit tnnifiitirilt tlntt ruorbcfii. Mtwr.tlit iifenit turk nifi icfij tint et'n tliil>ilt>iir tlii'. slrh iluor rhifitHffi??uittrekt tuin tlntyrüf tltit «)/»)irl, ntnttient ht't sluiten tier IvcHiHiisorcrccnkonuit heïttr in rolkanten' iftlimvffecnitttmnnwj iciMmi iv/*//ry///r«. nuk »l sijn flii' rhiitinfs prachtift fiiritUnrh gefundeerd» nnhcrrurnelijk tiiin rrctlicl tnbod. Kit dnl betcrkcnl hf» ttrn thnir t'rriicn, ct'it verliet* tint tlf -'directe tui fcnniiilillf.ir.intit run tlf ..tiliminii/hfid'' veeltil .verrr ;til nrertreffen. Men «ipieaclèsirh in dn l verband'tuin hrt riH>rhff,ld JtoUfirdnm. Kr zijn inderdaadmnlére onttltiHilit/hcficn die de nninw vnn het brlfyiiend publiek von'r de. ohliynlirn dezer ycntfente. nndceliif bnnrhfdcn.- ttuitir tttnr .hondinii ten tuiiizie.n VHII df ynuiltititiHulc heeft int dit. tcndem ?nifieticijfe.ltl hiji/e.dritiien. Xntnurlijk i» het de vrany of dt Vrrecnnjinii vttnr den Kffetienlmiiidt'l m. ee.n yèvtillcn recltterlijkf, bi'atiHsttvj in hotH/ale intiltintie .htttir dn u ie uva oblitj<i4if-ri in de nölefriny op /f sul kunnen'blijven hanflhttven. inutir dut IH zeker niet de eenitje averire'yinff die o/» het nnrfenblik al nnnnidfn litny tic bclt()ningntnnrkt foor Itntlerdaiit lioitdt. trririjl Anwter.lant. nieuire rninvriiilyeeft. Dat tuint tuin ijrtinMe induMtrit'ele. ? runrern rn t''"'!! i'iin nnzf urnolMte ifeniff.nifii si f h r/n n ?»/// tnidilrl niWMten bfdir.nen «»>i mnfar hu» rerplich' uit Ir kninni 'in ifil :rrr Ir betren re n t ' ? ' ,' ''..':?? '? ' ?'?.'? : ??? K. Een polls der LEVENSVERZEKERING Mg. ARNHEM" schept kapitaal voor moeilijke tijden. Bezoekers aan Amsterdam Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit. WIJ verzorgen U In ons hotel tegen matige prijzen. U zult tevreden zij n t Kamers met Holl. ontbijt vanaf f 3.50 Lunch Diner f 1.50 en f2.?f2.?, f3.?en f4. Da Directie Cigarros Cadena In de voornaamste Sigarenwinkels Abonné's die hun abonnementsgeld nog niet gezonden hebbent gelieven thans niet meer te gireeren, daar de kwitanties alru-ds verzonden zijn. ADMINISTRATIE DE GRüEXE Shelly en de- Linguaphone AT Tilt PE5TAUPANT. " ' TdE. SEA50N5. IN OLD ENGL&ND l' METHODE VOOIiTAALSTUDIE AMSTERDAM C. - SPUI 23-27 ^ TELEFOON 31749 Indien U nader wilt .kennismaken, met deze bijzonder interes sante m.^hJer om talen te leeren of indien U eens een proefcursus wensc?>t. ..'schrijft dan even een b r ie f k aart je aan bovenstaand adres." l . l. CRQP S's a 2?*?»?^ «e H ?s" I iv «l l» HM. li. .r' t M «?'» Ui ?:., en ui ai* ?o a PAG. 20 DE GROENE No. 3007 PAG. 21 DE GROENE No. 3007

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl