Historisch Archief 1877-1940
f l ?
Belastingvraagstukken
i
k
Twistappel in de Personeele Belasting
W. H. MEIJBURG
Restanten bij Jaspers
Ceintuurbaan 308
KOSTBAAR GOED
Teleloon 21006-91740
LAGE PRIJZEN >
N
De auto in het beroep
l' \v<- in In-I li«-j;iii VHM lift juni- V.M.I; il«- taak
st-rin. In-I
l'«-is
Kiaclitcns art. U
l 'cis. Mi-I. \vuitlfti
rilnïtfnil t>i ntii
tiwlrijf \v«»itl«Mi
in l ? vullen, kan tl-- licli{in*lrlhm vnn i'i»ni»<>
lKintt>ii van in-schil tuüsi'hcii fiscus «MI
lM-lant;lu«liIn-mi»' v.ijn ni»l lii-ldicii. Paarliij tffft mis ln*l y: ..... t
aantal jaarlijks uv<<fki>fivn«l<> |>i-«>ii>slt<n. afkomst i;;
van tic autol«i>/itti>niii> klasse. VrliMi t«>ch v.iju van
inccnin^. ilat hun cru ivihictic van ll p('t.
tni>komt \v«-u«'iis In-t lnToci'sm.'ilii; l>tx/.ip''n van hun
auto. tcuvijl ilc fiscus vnlharilt l>ij /.ij u staiulpunt.
«lat «l«« aut«» tiTtvht IIH-.U' vul tuii-f is In-last.
l»is. |»ar. "» «l« r \V»-t <>p de
ttl. iiiotdi'Hjtuip'ii. «lic
uiluilnliiilriul v«> n- lici-ucj» »»t"
iuil. belust naai- half tarief.
Daarbij valt te bedanken, «lat liet rijilen van /.ij n
naar ile rnnlr [ilmit* van beroeps- of
beilrijfsnlen niet neacbt wonlt t»« 7.iju een
betlvijfsgebruiken van het motorrijtuig, /una Is ile
\vct uitdrukkelijk bepaalt. l>e p.s-hillen bc\vep*n
/icb nu v rij \vel alle om «Ie vraa»;. hoc het beurip
..nttjïeuocji uitsluitend tfehmtk VIMU- lu-rocj»"
moet wtiuleii iiil^elcpl en \vat omler ..vaste plaats
van beilrijFsuitoefeniti);" tnot-t xvorden verst uin.
Hij. di" «>i>n auto ter beschikking heeft MUI
daaiinedé/.i j u kiintonr snel en ronifitrtabel
bc? i-eikbaar te maken, gebruikt de/.c niet
beMepsmatit;. 'Ken. iei|.*r./.al /.i.-li toch "p /.ij n \\Ijy,.- 11:1111
ile plaats van y.ijn arbeid nioeteit bep-veu. ei»
u»v.'tue\,T heeft dit rijden van kanlinir naai- huis
terecht als priveui'bciiik .aan^etiierkt. XVori't 'iet
heri'ep' op versrliilli nde |l'iatsiii uil'.'e<- ?feiid.
v.oóals bijv. h>>t ii.'Vnl is niet i.-eti markt U"«ipmiiu.
die van yijn \voniuu uit yeis ?hilli n*'e markleii
wekelijks bc/.i>fkl. dan kan van ecu «?</*/«? plaats
niet' wurdeii «espiokeii. Kvciuiiiri bij een dokter.
die dagelijks in een lokaaleen uur j olikliniek liou«M.
doch daarna /.ijn pati(*nten u-iat be/oeken. hit
lieurip /.al dus ueini^ ino. ilijkhcden niedehreimeii.
l>it kan allerminst wovdi-n 'jrey.eyd MUI de vraau.
wat olidel- hel liairelin. u' ui?sll.i:i ll*d be/.igell voof
lieroep of bedrijf van een autu moei \vnrden ver
staan. .\aardebe\viMirdtiijrender\vet mii^sleclils
in uitv.ondevi-n^suevallen v«n.«r priv«'doe|eindcu
worden gereden, wil »en reductie van "?" p<'t.
worden Verleend, lloeuel dit Iliet al te'etl^ Ilioet
worden ? «piii-vul. y.ien ue toch bij raadpleging van
de jurispiAident ie de schaal «Is n-ud leii uunste
van «(en fiscus overslaan.
Wanneer wordt een auto ..nagenoeg
uitsluitend" in het beroep gebruikt?
BI. l de raadpleuinu d< r jurisprudent ie tivfl ons.
dat ? OU7,.. medici r ij ki lijk daartoe, hehhcii
bijjjiMlmyen. de l\ iten intestal roynal woelen j
esti-ld en men' y.ifli niet bij het- ciuistateeren van
pi*ive^«>bruik vet schuilt achter do doorzichtige
.rederieerin^. dat juist onuelukkiui r\\ij/.c ditmaal
do auto vo«ir pri\é<lorl< inden werd nebruikt.
Heit Hcrupuletis inrit orist had genoteerd, dal
hij twaalf maal per jaar de auto be/jple voor
famHielx'/.oek. '/esuiaiil per jaar v«:or. be'/.m k bij
'wli gotu'csiieer en den wagen nog ecnip' malen
had uitgeleend. Unevvelde llnop* Knad stipuleerde.
'dat '?'. .Mniienwy uilHltiitend" niet PIIJJ; moet wordon
opgevat, was het c«dli>Ke vun ineeniny. dut
hlerinedr* de j?esteï<le. grc>n.s was oversclui-den en dus:
aanslag naar vol tarief. ?
Keil ttUt-obexitti-r nii-ent. recht op reductie tn;
? kuniion duoii ? gelden. \va»UMM'v het privegebruik
7.00 gevitif; is. dat het. vcrgVIckeii Hiel het
hernijp»-matig gebruik. . 'hiurblj in het niet valt. Do
,uitspraak luidclo. dat d<; verhouding voor de bouor-"
decling "Uict Atui b«'lang i« i*n lu-t wc-vkelük priv
gobruik als maat«^f moet wt^rdeii aangelegd. ?
Mogen w .ffmaal geval stellen, dat de iiuto
ook 's Zondags ineei-mfthm voor gent»cgeii wordt
gebezigd, on verder dient tot opluistering van de
vacantiè. dan kaïi worden -aangenomen dat. in
déze gevallen het criterium,.. nagenoeg ultsluilênd"
i ?
Maar nu vei-sebijnt einde 11132' eert arrest ten
tooneelc;. waarin, een niéuw element, naar voreii
komt. Het is-het prineipieél gestelde pcval van een
dokter, di« twaalf malen per jaar het <
VmcertgobouM' en nog eehige. malen den Schouwburg
bezocht, de auto aldaar parkeerde en s«ims
tusCHAMPAGNE KRUG
Qualitéincomparable
srlien Mo/arl en l>ehiiK*y iu im^aaii ecu y.iokbcd
M-:S-liiM-n om een diagnose Ie stellen. Ons hoogste
recht scollcjic concludeerde, «lat niet bcslis!-cnd
tiiorhl '/.ijlt hel feit. dut de dokter y.ich vuur
gciioc' «en naar het foiieert gebouw begaf on vorooiiigdo
y.ich uu-t belanghebbende* opvatting, dut als
hcrocpsmat ig gebruik kon worden In s.-lum\v<l hot
incdcnctucii van do/o a u'o naar hot
('otu'ortgohoiiw. om do/o Ier Imcliikkimj te hebben.
Dit arrest, «lat gopuhlicccrd word in allo organen.
lio onder do aandacht komen van on/e
autobi'v.ittors. voroowinkto oen nieuwe hausse iu
reclames. Wordt het benutten van don wag.-n
voor genoegen, niet «U> bedoeling om do/.e snel
vóór do uitoefening van v.ijn beroep Ier beschik
king te hebben, als horocpsmat 'm gebruik aan
gemerkt, dtui /H! In-t in de practijk niet eenvoudig
?/.ijn di* grens te trekken.
Een bevredigende oplossing is mogelijk!
E K.N vorklaiiug van liet durend vor/ct van
hcl'inghohbolidoii logen de. enge Wettelijke
regeling is niet moeilijk te «even. Hij, dit» de
«oliede \veek voor V.ijli lieroep of Kaken nellter
het stuur /il.' die /ijn auto nimmer /.ou hebben
aangeschaft. wanneer-hij y.e niet voor y.ijn beliep
noouii: had. is van i'tccning op een reductie aan
spraak ti* mom ;i maken, waar do wol do/o nn
eenmaal Vuur hel licrofpsihatin hop.don van oen
niolorrij|ni<4 toi'stanl. Hij hevin.it y.ich als houder
van oen auto ook inderdaad in een andere positie
dat. degene w«eM> middelen hem veroorloven, y.ieh
??en wap-n voor y.ijn genoegen «-n fonifort aim te
>chaftvn.
De wolijover daartegenover moei. \vaiilicor
Ilisselien Vefsehilletlde groepen vail autobezitters
onderscheid in belasting woidl gemaakt, eeii
maatstaf aanloggen, die in de pi art ijk gemakkelijk
controleerbaar is on meende dey.e in «Ie huidige
redactie van arl. '??] bis par. ?" !?? hebben gevonden.
Voor andere belastbare objecten der Wel. y.ooals
bijv. dienstboden en ploiy.iciAxiartuigt'u. biedt een
.?spliisini: in privégohruik on hodrijfMnatig gebruik
weinig moet lijk hi den. mndat controle hierop reeds
door het karakter van het belast baar object
gcmakIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMilHIIII
Beursspiegel
keiijker is. Daar word dan ook de miniere maatstaf
van lift hiHifilsiikfUjk bezigen vooi beroep of bedrijf
aangelegd. Controle op ^r UO.UUO perHoiielt-a-utoV
en :{~».<KUI motorrijwielen is niet eenvoudig e«i
wordt een onoplosbare taak. wanneer met motieven
van den autobezitter moet worden rekening ge
bonden. Kn men y.ou met do/e mildere jurispru
dentie vrede kunnen hebben, wanneer dit niet ten
gevolge van moeilijk uitvoerbare controle /on
leiden tot een ougowenschtcn toestand. De
sel'UpUletr/it nnngevoi'H worden naar vol tarief aange
slagen, doch degenen, die het listige
standpuntinnemen, dat men den fiscus niet wij/er moet
maken, dan bij is. y.ullen er. /.ij heb dan ook met
het risico van een verhoogden aanslag, wet eens
in slagen de helft te betalen.
Ken oplossing .kan worden ge'/ocht in twee
richtingen. Men y.ou alleen voor die auto's, die
k<>mielijk voor bedrijfsdoeleinden y.ijn ingericht.
y.oou Is vrachtauto's, best ela Ut o's. e. d. een reductie
kunnen vcrlconen en alk" personenaut o's kunnen
brengen onder een tarief, dat bijv. op 3 4 van het'
tegenwoordige tarief kan worden vastgesteld.
DC-/.C oplossing heeft het voordeel, radicaal aan
alle geschillen een einde te .maken, maar het
nade»l. dal niet wordt rekening gehouden met de
communis opinio, dat van een houder van een
auto. die een beroep uit'i.-tent. waarbij het In-uden
van een wagen een noodzakelijkheiu is. minder
moet \vo:den geheven, dan van een luxe wagen.
Kit wanneer we de/.e ivdeneering volgen, bepleit
ik verruiming van het criterium, y.oodat allen, die
de auto hohiilznkrlijk be/igen voor bedrijfsuitoefe
ning, naar half tarief worden aangi slagen. In d°e
practijk xal y/ich dan de controle bepalen tot een
ondery.ock naar den aard der beroepswerkzaam
heden \ah den houder en kan het narijden van de
privé-escapades met den wagen lot het verleden
behoorell. Keil l)i't el-e Verhouding tltssehell fiscus
??n contribnabele en lagere kosten van contu'ile
y.ullen m. i. «Ie belastingderving door verruiming
van dit in de practijk y.oo moeilijk hanteerbare
crilcl'h'in ..miiinnH'ti uiMHilnnl" ruimschonts
veruocden. .
iiitiiiiiiimiitmitiitttttittttittmttm
De goudclausule en de Koninklijke
/ffiiil ? h f ril '{irttprnki'H. A'// //«?/ i'1'nallniil iru*
I. ? ' Itaurnrrr ;nllfii ilr uu'fHlr «>///«//?///'<//»/<?
?liniir* lui n'fl mix zijn. MixxrhifH stil* ttirt
?in tlf Inulxlr filaalH //«r rcfhtff* ilir lui i'niniix hrbln n
nihjfKnr.nkfn. Kr ix iniitn-rn frn hrnninhi'i'rd
niiirid liiHurlirn . lui fiinnriir rfrbl f n
l)r rrrhlrr iinni z'uii iHimlrn- nu n lul
iittk til //«<«?/ 'h!j uuur zijn inni'lf.
inTiiiiifiini/ tluunnff lui xi-lurtnnrlijkiiti' tmrrrhl. U'//
il f /iiriiliurhf zijd f rnn il il rrnu'jxtnk
ij Inlfii. Altrrn.iit tint rerbaiul
'?n dal deze hi'iii' iifnrhirilrnin jn'utt op hff nttik
rnn lui fnrnu'rlr. rfrhl u'ii rrnx ren irniii-roin.iniiir
irftidiriy zttii kunnen nrntfii. lnnilfrn tlf rnnrnnunmtr.
ju eenine. nniUrrrrini/ rnn lui rnnn'm j« brnloten in dr
ijrirnetlrn Jtiiiit Jffmtluthn. icnnrin dr
ninmiie rfiiri'ri'int dffinuiliitiimulr vnitr
oni'rrcerkltitirde. Kn nu in jnlut de
urundiftitujekrnrhl rnn dal'ntnk'?inbnctnirèurtiier'tnij in de, l'.X.
«/»het nnifenbliknuderirrrp vtin-een profcdure.irtmrbij
np.zijn )nh»<1 tienninni een behntirlijke kunn'brutaal
h f l hiHMjxte AnirrikuiitiM'he rtfhtHfttllfije Int dr
zat konifH dat dr Jtemdittinn uren Wfbin- '?
driidr kracht heeft. Mrn knn'dnx H!ruku dr, irtira
nnMiilrnde ninalie 'krijgen dal ren ;Vi'
rerhtrr een .\edertainlttrhen rredileür jeijen*
nrhuldtntinr .ven recht ontzegt n p
ran em irrlHbrpalintj in. Ainrriku. die de
rcrhfer vnnr de rrrhoittliny htwhen
debiteuren en i-redUeuren rnn nul
rn geener waarde rttrktanrt.
Maar tranneer irr nu nrengenir bil juridi#rhr
itxpeti talen rnni' iral hel in en de etinitinnnrhe en
inorrrlr zijde ran het geval bfsirn dan kan tnen ovef
het gevelde' rinini* iillerniinnt e.iithautiitiMt zijn.
hrNrhmiird beleekrnl rnor ztiorrr dr
in .\edrrlandMche hand f n zilt»'n de
een rrrinngt'itHrfr*rhuiring
? ttbligtttirhtnulerM r n tuindciibtniderx ran de.
lljki'. l'oor. znnrrr dr nhtignlirn in bnilrnbtndmiir
handrn zlllrn znn nirn rnit'r ? Xrdeiiand. nalinnital
' '? ' ? ? . "
grz'irn fi-n iriiml kntftn n ntinnrnifn. Muur dut
n tl n-H inmiiffr Hifii knrlsii'/iliil ulli'ftl lii'l ntuj r'u-ht
o/i ili- ilirrflf ciniHfiitifiilicM. lt:tlfr brzillfr tl f r
hrIt'nkkfn ttlukkfH f n fik nufnirltjiliil IncHfhinttfff c<«/
Inch i ii tlf. hrflf iiKiintfiirri' ruil il f ilc hilfii rf n ti'tfl*
ttiitlfrn kiitiitfii zirn rliiii fi'ii jtir'nlitirh ntinnfliicii
ijnfil ijft'nntlin rhiftinf. iiHitir diiti lut-h ffti
Kr wow// intleriltiiitl tij fit /«r. ircllichl srlf»
ilflil ffriUrntl iitiu fhifttncx. iiumr.... irnti-r in ilr
rliii-iiiiftizc kiHfiniinii. tlir o/* tltii ilnur zijtlf Ut'Hftnntirii
h fr il bij dfsf tnciirk'f Dirfdr tri nut. iiuinr w/» tlrn
ilniir i'frlit'H in imnifrn ttltt rfijf.l lui ((ffolif rnn sulk
i-r u infiifiitilfit. tl ft in irtitir tint tlf cïfilitfvr in tle
liititvtf jttffn liiiiitsanifr)mntt tiotir nllfrlfi truetinltujpn
SIM niitrif IH tjt'irortlf» tlal hij'itiruirr nnn'chfvfianiitjr
h r tl f n titffriiflntfit tnnifiitirilt tlntt ruorbcfii. Mtwr.tlit
iifenit turk nifi icfij tint et'n tliil>ilt>iir tlii'. slrh iluor
rhifitHffi??uittrekt tuin tlntyrüf tltit «)/»)irl, ntnttient
ht't sluiten tier IvcHiHiisorcrccnkonuit heïttr
in rolkanten' iftlimvffecnitttmnnwj iciMmi iv/*//ry///r«.
nuk »l sijn flii' rhiitinfs prachtift fiiritUnrh gefundeerd»
nnhcrrurnelijk tiiin rrctlicl tnbod. Kit dnl betcrkcnl
hf» ttrn thnir t'rriicn, ct'it verliet* tint tlf -'directe tui
fcnniiilillf.ir.intit run tlf ..tiliminii/hfid'' veeltil .verrr
;til nrertreffen. Men «ipieaclèsirh in dn l verband'tuin
hrt riH>rhff,ld JtoUfirdnm. Kr zijn inderdaadmnlére
onttltiHilit/hcficn die de nninw vnn het brlfyiiend
publiek von'r de. ohliynlirn dezer ycntfente. nndceliif
bnnrhfdcn.- ttuitir tttnr .hondinii ten tuiiizie.n VHII
df ynuiltititiHulc heeft int dit. tcndem ?nifieticijfe.ltl
hiji/e.dritiien. Xntnurlijk i» het de vrany of dt
Vrrecnnjinii vttnr den Kffetienlmiiidt'l m. ee.n yèvtillcn
recltterlijkf, bi'atiHsttvj in hotH/ale intiltintie .htttir
dn u ie uva oblitj<i4if-ri in de nölefriny op /f
sul kunnen'blijven hanflhttven. inutir dut IH
zeker niet de eenitje averire'yinff die o/» het nnrfenblik
al nnnnidfn litny tic bclt()ningntnnrkt foor Itntlerdaiit
lioitdt. trririjl Anwter.lant. nieuire
rninvriiilyeeft. Dat tuint tuin ijrtinMe induMtrit'ele.
? runrern rn t''"'!! i'iin nnzf urnolMte ifeniff.nifii si f h r/n n
?»/// tnidilrl niWMten bfdir.nen «»>i mnfar hu»
rerplich' uit Ir kninni 'in ifil :rrr Ir betren re n t
' ? ' ,' ''..':?? '? ' ?'?.'? : ??? K.
Een polls der
LEVENSVERZEKERING
Mg. ARNHEM"
schept kapitaal voor moeilijke tijden.
Bezoekers aan Amsterdam
Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit.
WIJ verzorgen U In ons hotel tegen matige prijzen.
U zult tevreden zij n t
Kamers met Holl. ontbijt
vanaf f 3.50
Lunch Diner
f 1.50 en f2.?f2.?, f3.?en f4.
Da Directie
Cigarros Cadena
In de voornaamste Sigarenwinkels
Abonné's
die hun abonnementsgeld nog niet
gezonden hebbent gelieven thans
niet meer te gireeren,
daar de kwitanties alru-ds verzonden
zijn.
ADMINISTRATIE
DE GRüEXE
Shelly en de- Linguaphone
AT Tilt PE5TAUPANT. " '
TdE. SEA50N5.
IN OLD ENGL&ND
l'
METHODE VOOIiTAALSTUDIE
AMSTERDAM C. - SPUI 23-27 ^ TELEFOON 31749
Indien U nader wilt .kennismaken, met deze bijzonder interes
sante m.^hJer om talen te leeren of indien U eens een proefcursus
wensc?>t. ..'schrijft dan even een b r ie f k aart je aan bovenstaand adres."
l
. l.
CRQP
S's
a
2?*?»?^
«e H
?s" I iv
«l l»
HM.
li.
.r'
t M
«?'»
Ui
?:.,
en
ui
ai*
?o
a
PAG. 20 DE GROENE No. 3007
PAG. 21 DE GROENE No. 3007