De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 19 januari pagina 4

19 januari 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

II? t Muziek l" r UT"'" «l welke een duurzamen vrede waarborgt. De ver koop Van den spoorweg schijnt dezen slechts voor «lo allernaaste toekomst te zullen verzekeren. Voor de verhouding tussehon Rusland en Japan /.al ook veel afhangen van het verloop van de vloot conferentie. Slaagt Japan er niet in/ijneischen door te /.etten in dit> mate. waarop het zich door de politieke actie der laatste jaren in het binnenland heeft vastgelegd, dan /.ou de neiging tot een overeenkomst niet Huslaiul wel eens sterker kun nen worden. Man zou het sleehts de vraag xijn. of de KuSüon niet van de verzwakking der positie van Japan /.ouden traehteti te prol'iteeren door op Versehillendi' geliii.-deii hoogetv eischon te gaan stellen. ? ' ? t; Do. wij/.e. waarop de vloothespiyking««n /.ieh tot. dusvoV hebben ontwikkeld, heeft in Japan groote tejeitrstelling. gewekt..- al wordt de/.e ook niet hardop' geuit, liet gevoel van isolement is t«>ogoiioipen. Men had van Kngoland grootere tegemoetkomcndhoid \vrwacht, Kn de betrekkingen met de Vereenigde Staten zijn zichtbaar verslechterd. ondanks het optreilen van den bekwamen gezant te Washington. De gewelddadigheden tegen de .lapansehe kolonisten in den staat Ari/.ona hebben de publieke opinie in Japan /.eer opgewoiulen. Het besluit om de volgende groote .\nieiikaansehe vlootnuinoeuviv* op den Croolen Oeeaan te hon den, en \ve| in het gebied waar een eventueele botsim; niet Japan /.ou moeien plaats hebben, deed de rest. Japan antwoordde niet het organlsvcrou van Japansehe manoeuvres in de/.elf«le wateren. l»e krachtigste uitw'iking had echter de eiseh van den .\merik.MMiisrhen Seiiat«»r VJ?iS"ii. dat de Ver eenigde Staten een tweede kanaal «looi- Midden Amerika diWnlen aan te leggen, en wel evenwijdig aan het l'anainakanaal. in Nicaragua-, teneinde de Atlantisch** vloot sneller naar den (.ïrootoii Oreitan te kunnen ilii i_veivn. Men is in Japan vast overtuigd, dat men hier niet een poging tot intimi datie der Japanners',le do,-n heeft, .liet is'echter te allen tijde uitrrsl moeilijk. y.oo niet onmogelijk ge Wees l. "lll d.- .l;i|'.-| llll< l > te int illlideelen. /.ij l. Hen risic«*'s liehlèr. dan hun Westorsehe partners hij.ondei'litiiuli'liligcll /.ieh .««Vel' hel algeinoell roalis-eivti. en /.ij kliim'peii /.ieh y.ell's n««*.ï«laii aan hun eischeii vast. wanneer ./.ij t«-«"l> in het na«leel /.ijn. Do/o «?fxaiinu konden ook hun parinei-s op han delspolitiek uehiod opdoen in de afgelcopeii jaren. In ieder geval zijn de Japansche exporten in het algemeen met 10% toegenomen in vergelijking met .1033. Ook ten opzichte van de afzonderlijke landen namen zij toe. niettegenstaande den groo teren tegenstand en de toegenomen handelsbelem meringen, zooilut Japan ervaart, dat /.ijn ontocsehietelijku houding inderdaad succes oplevert. Kr zijn echter ook velu Japanners, die .steeds duide lijker beseffen, hoe critiek de positie van hun land. op handelsgebied zal worden, wanneer het niet , althans een gedeelte van zijn momonteole tegen standers door zekere concessies tot vrienden maakt. Het Hritsche rijk heeft nog altijd du grootste kans om voor deze vriendschap to wordo.ri uitverkoren. wanneer de Japunsche autoriteiten zich gcn«>odzaakt zouden voelen om langs dezen weg opluch ting te brengen in den gespannen tor s', and. Dit schijnt ovenwei nog niet het geval te zijn. Nog gevoelt Japan zich sterk genoeg om in vergaand isolement do zaak. die het als rechtvaardig be schouwt, naar alle kanten te verdedigen. Toenadering tot China ? DE eonige aamvyzing. dat men zich in Tokio reeds bezorgd maakt over te groote spanning op het gebied der buitonlandseho politiek, is gc-legen in de verhouding tot China. Deze is weliswaar min der zwanger van conflicten dan sinds vele jaren het geval was. maar de, verbetering treedt niet zoo snel en grondig in. nis Japan wel zou wenscheii. Des alniettemin ontbreekt iedere poging om China oonccs-*ios af te dwingen. Nanking is weliswjuir minder dan ooit tot verzet in staat, doch niet temin tracht Tokio het van de noodzakelijkheid .-? oh blijkbaar uok van de mogelijkheid -- van nauwe en vriendschappelijk»- samenwerking t»* overtuigen. : . . Alles bijeengenomen is de to «stand in het gebied om den Grooten Oceaan meer gespannen dan ooit. ei» de zoo beangstigend talrijke' en gecompliceerde problemen zijn nog verder van ccii oplossing vorwijderd. dan Uit dusver het geval was. Maar deson danks y.ijn er geen aanwijzingen, dat e.r aeunt lïovanr besla-U voor militaire conflicten. De t«*geiistellingon zijn weliswaar geens/ins «ipgebeveii. niaor hun gcwclibliidigi* «uitknooping is op xijn minst uitgesteld, hèconforunti«-s hebben practisch geen resultaat opg«-leverd. maar /.ij w«»r«leii voortIKK STK1X ?»? ?"? '? "l--- -.--.. - . MI». .ill.llltllllllllllllllHIIMtlllltimilllMtHIIIIIIIIH'IIIMtttllllllllMIIIIIMIIIItlllllllllllllUHt MIMIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIMIIIMIMIMMMIMIIMIIMIIMMIIMIMIIMIIIIIHIIIIMMIMIIIIM Midden-Europeesche of.Amsterdamsche tijd feekemng voor ..De Groene" door W., v. d. Elzen De Eerste Katner'tót Minister de Wilde: ,,'k Wensch geen minuut t.erug te'treden ' . ' Op d 'afgelegde levensbaan." ... . ' , ' . ? ? ? ' . (Vrij naar Borger) Mengelberg CONSTANT D K benoeming van Dr Willem Mengelberg als professor in de muziek aan de Universi teit te Utrecht blijkt in sommige kringen bevreemding te hebben gewekt. Men houdt noj» steeds to veel vast. blijkbaar, aan hot denkbeeld. dat aan de universiteit academisch ontwikkelden onderwijs behooren te geven en inderdaad is d«uir «Ie benoeming van Mengelb.erg voor het eerst oeil professoraat in do muziek aan een uitvoerend toon.kunstenaar gegeven. Ook achten sommigen hot niet juist do reproductieve, toonkunst waarin Mengelbcrg gaat, onder de leergangen van een univer sHeit op te nemen: dit zou op den weg dor conservatoria liggen. Zulke bedenkingen houden echter geen steek. De 'reproductieve toonkunst is wel degelijk een element, dat ten nauwste het maatschappelijk loven aan gaat, dus zeer nauwe betrekkingen heef) met do culturcele wetenschap, zooals de muziek geschiedenis, waarvoor oen leerstoel bestaat. Muzi kale opvoeding is maatschappelijke opvoeding. behoort tot do ontwikkeling van den menseh en y.o«> vat Dr Willem Mengelberg hot ook op blijkens zijn inaugureele rede. bij zijn ambtsaanvaarding aan «Ie universiteit uitgesproken: Wij spreken tegenwoordig van oen muzikale wereld*' en bedoelen daarmede een belangrijke groep onzer maatschappij, die do muziek als oen «lor voornaamste geestelijke krachten erkent' en, y.ich «loor don band der muziek voelt aam-engesloten. ? ? ? Tot deze groep behooren zoowel musici als dilettant on. zoowel- muzickbcoofenaars als belangstellenden. In «loze muzikale wereld nu speelt do i-eproducocroiule kunstenaar een belangrijke rol. Hij is feit «dijk liegeen, die do/e gemeenschap vormt on samenhoudt. Hij is do middelaar tussehon het kunstwerk on het pubji.>k. en als zoodanig is hij «Ie kracht, «lie een opbouw«*n«l pacdngogisch en sociaal werk verricht.'' Hoziot men d«> Tnak a Mus dan zal niemand, die nwur .eonigs/.ins oog heeft voor de opvoedende waarde, di > steeds van do lei 'i ig van den dirigent Mengelbcrg is uitgegaan, kun m-n ontkennen, dal juist Mongelberg do aangewezen man is voor' de inwijding van «lo jongere generatie in 'do welenschttppe,lijke studie dor reproductieve toonkunst. XVij wijzon ten overvloede op h«*t vele opbouwende werk. «lat d«>or Mongelborg juist in niuzickpnedng.tgisch opzicht in den l«n»p der jaren is verricht. hoe hij in ons land het Concert gebouworkest on het Toonkunst koor afdooling Amsterdam tot muziokonsombles van don «???Vston rang hoef t; ontwik keld on opgewerkt en zulks niet in do laatste plaats «loor /.ijn uitvoerende musici «J,p to voeden tot hol «liepste* inzicht on .het juiste; begrip van hot muzi kale .kunstwerk. .Mengelberg laat zijn musici «V beteokeiüs zien van de kleinste nuance, het klein-. ste detail al* ondeitlool van een geheel, hij bepaalt er zich niet toe hét werk in do hoofdlijnen aan te gev«'ii. hij 'voedt zijii musici op zooals.hij in «l«*n l«iop-«lor jaren hot publiek, hoofl: opg«jvood tot eer juist begrip on -oen juiste waardeering dor muziek. die .op y.ijit concort«*n t«-n gehmu-i? Word gebracht Hoe lyi y.ijn mus\ci opvoed«le. wij 'vinden liet no-, eens terug, in wat hij in /.ijn iiiangure'e.t<* n'de «lvier g4*lm:lon vo«ir d«r vortidkors heeft genoemd I. elko iKiot, <*tk toeken y.oo nauwkeurig .moge lijk spelj-n: ? 2. vlko n«M»l, olk/tookoiij/«>«'». mooi mogelijl' ? spelen; , . " '. ? ? li, opdiopen «m bewust ?maken wat tii.sschei de noton staat: ? . " 1. «Ie vrijhi-id van voordracht. In-t impri.'>yisando . het- lu'l'Selieppeli uit «Ie ingeving van het "Ogen l i _ Kn thans s aan Mengelberg, do«»r ópn professo raat a^n «l'e rtivc-Wscluf -Univorsiteit in de herscheppendi? toonkunst gelegenheid gegeven op.no ruimere schaal zijn paedagogisehe inzichten in dienst' te stellen van de inuziekstuilefrenden, di ? der «ipk«)m«md«' gencratje, die weliswaar niet alltt»t Uitvoerende musici behoov««n te \vordon «,»pg« ? voed. doch die van hem kunnen loeren ..aan d ? toonkunst de plaats in onze samenleving te gevel. die .haar toekomt" en wij twijfelen er nipt aan., da?'.1 gezien de ruime basis, waarop MeUgolberg voor. ncmehs is zijn ondei-M-ijs te phiatsên, ,zij er vóo'ï'id opk in muziekw«;.tenschappelijk oplicht van zulle» profiteeren. Dépaedagoog weet hier wat Wj .wil c» tot welk publiek hij «preekt. als paedagoog VAN WESSEM CONCERTEN Handelconcert W I-M» l» in /.ijn eigen tijd llacn«l«*l oveisehat en Itneli iiiider.sehat. tegenwoordig is het aiidersoin en moet men llneiidel vaak opnieuw ontdekken y.oo/ecr is liet «-eliVI'e Va II hem. ilat g«M'«'gel«l repertoire homlt. ingeknunpen. Onder Maeli's inu/iek koml veel voor. «lat als mu/.iek ronduit vervelend is /.ooals een te '?ruige pi k (ik ben ei- .verre van Maeh voor een «mfeilbaar uetiic te honden, al erken ik. ? «lat hij tot di' urootsle eoinpoiiisteii behoort). JlaemM's nm/.iek is eveneens niet .st«-e«ls belaiiKHjk. maar nooit vervelend. Heellioveu ontdekt**? ?p het laatst van /.ijn leven, «lat llaeiulel «-en genie was. ook Mo/.nrt «leed in laten* ja.r**n die «'iitilekking. Thans /,ijn wij «laar weer aan t n ««ntworsteleii wij «uisaan «h* invloeden vane«>n traditioneel ,«e\vonleii misverstand. Wij ' krijgen er-dit jaar IroitWens Vo|d<ielide 'yelegeltlleid toe. ntl loeide meesters, in bet xellVIe jaar ?gel>oieii. hun-">"st<-u U'eboorledtlt; Ie henlelikell geVell. A propos, liet is met «lie herdenkingen er i vr«..-nul din«. Vmeger was ln'*1 voMoi-nde «Ie IM-I? lellKing«*n o\<.| ei-iiU'eli Ie Vel'ileeleli. tegenwoordig doell Wij hel reeds niet gi'deeltell VUII eeuwen. Het is een symptoom, hoe/.eec h«-t" huidig**muy.i«'kl«*v«'*'n lielloerte heeft aan wat klellfell heWegillg. dat Uien ?_'ieti^ y.oekt naar aanleidingen l«>t Miu/iekfecsten in. In-I op touw zetten van herd«'iikingseyelnss«'ii. liet goede aMII «l«*/.«* IliellWe HMnle IS Voof ile kellllis ? Ier mu/.iek. dal men tol dat «l»e| ook mind«*r Inkelllle Wel'kell'-Vail dell U«*hll|iligde t«*ll gtdioore l>reiigt en ons vaak aar«lig«' ontdekkingen latil 'loen. Hneiiders mu/.iek /.al er oiig«'lwijfi I<1 baal '?ij vinden, reeds wint bij «ms «Ie overtuiging veld. lat lla«*nde| niinslens even helangrijke opera's «ehreef llls onilo|-iil. hoe\Vel «b* publieke «*|-iliie '«?m itttsluilend aan hel «iralorinm als zijn me« s>e|'\Ve|'k vefbolld. |la«*n«lel ll<-el'l eell Ililuebl(?!?!.-l kennis van /.ijn oeuvre /.«*ker n:ei r n< oüiu dun' Itneh ' ?n \vij xijn hun erk«'iit«*lijk. «li«* ons in «Ie «loor henreorganiseerde eye|ii.«seii daartoe m-lt-ueiiln jd /.ui len '««'Velt, . Daar Ui* ..oflieieele" hei'«l<-nking y.i«*h niet Ihienlel tuinder inlnal dan niet Itm-h y.ooals bij «Ie .ofl'ieieele" inu/iek Ihieiidcl minili'i- lelt dan Uaeh iieltlioii kli ine «?iisi*mbles van nie«-r partii uli«???«*. .inieiislelliiiu /.ieh .1 laeiiilel's ?kaïiiei'inn/.iek anni*lrokkeii eii is «*r «liH'r het .\nislerdainselie Kanieri-kesl oiiilci'li'iiünu van .l«di. Keltkain|f ??«?n llaeni«*leyeliit» georganiseerd. »!!«? «l«* alg«*ni«*«'iie aanaelit verdient en /.e k er met-r dan tol nog !«"? ? ?l toeval is. U'aill op «h rsle «?«?lieerlell. die dit Msemble jraf was hel publiek vél !«? seh|iaiseli mwey.iu en beston«l te nitsluiteli<l uit ..intimt". Vat do energie en «Ie goede wil van «Ie ondernemers ker niel verdienen. .Maar Haèh (rekt on/«* ..v«*r?«?Hlelijkeis" nu eenmaal nieer «lan IfaenileJ. die i.weielilseh" is. , '"...' -. op den l\viM'ilenaviMnl vanden llaeii«le|e\»-his van ?t .IVmsteMlamsehe Kamerorkest Wel.deli een l weer; al van ?!«? twaalf i'nneerti afossi nitgevoi*r«l..«U* .uitat.. ..Tra' !?*fianinie 'en het on«-«*rt voor hohi>. >i<*l gloitepinit van don avond wasdit 'hobo-eoticert. ?..it door Jaap Stol ijn meest et lijk werd gehla/.eii niet ent ra in begeleid «loor het .klein»* enseinbln r instriinieiitalisteii (waarbij lw«*<* elaveeimbels; ./.e instrumenten fungeerden overal in plaats van i klavier, er i s, alles vuur te z«'gg«*n Mi li«*t belang ?ii «d- klankkleur van de/.e mu/.iek). De caillate ng .Ans de Hoiik-vari J.«*euwen. niorklmur ner?? s. want liioi'al l«* vast van toonhoogte, ovovrns niet een fraaie st«*in. De Concert grossi konden .' <ifhev«M«rder. maar verrieden,vool ,.Spieinendig\. il." bij <le jonue iristriinientalisten. er was tron?IIS in «h'/e uil Voel inuen veel sympathieke toeading al waien zo niet allo even 'geslaagd. Iri i Ier geval mag nlen hot. AnisterdaniHeho Kam«*r- , ???kost dankbaar zijn vo«vi* do gelegenheid op rui?"? ce schaal niet llaondel's kamormu/.iok Ie kun? -M kennis maken. . . . ' l * ' ' * ' Arthur-Rubfnstein Hot cimcort van Donderdagavoiul in het (Vin??ljï««bouw, dat. lieg»m mot een uitvoering van ? i .Sinfonietta van MinktAvsky. oen niet rneer tijen Kus. die blijkbaar genade virultiri do <)t»gen *. n Sfiwjot-HjUslanil. f\vant hij Mvrd or tonservar 1 '?inmlooraar, docli \vii»ns werk stevig ancien regime ' '*n zelfs hier en daar tot Cesnr Franok toriift gaat Madeleine Carroll en Franchot Tone in The world moves on".(Passage Theater. Den Haag) Btoscopy DE GOEDE BEDOELING L. J. Jordaan PAG. t DE GROENE No. 3007 Alfred Werker: De Vijf Frankforters" John Ford: Het leven gaat verder" EK was van iindslii'r maar een khu-ht o\.-r ? «Ie film op het stuk van haat.- ..inhoud" of ../oo men wil: van lui-ir intentie... Xij heette, leeg. illllM'Mvol. i>|ipi*rvlakkiu. svlir-at io|H*«*l «?n wat al niel meer. Wij hebben er allen ons hart iu l * ' ' Woordje uvel' U«'/.ey;d ell de hem<*l W«*e|. dlll wij ? niei-rdan m-lijk haiidi-n ! Xueehti-r Ih-uinl h*-t ei* op ' Ie lijken of wij on/en /.in /.uilen kriju«*ii ??!? is «???n oninisk«-nbar«* lenden/, nierkbaai. «lie van il- film allhans iets wil makeii.dat /.in. heeft n /.oomogelijk den lii'.-eliini\\.-r IKI-_' wat nie«r kan niee-.'1'Vi'ii dan een paar uur vlnelit 1*4 vi-rmaak. Wi<> nsaar «?eniusy.ins de prou;ranuiia's dei- laal-l.- anili-rhall' jaar ?_'«?volpl h« «-ft." /.al die iipniei;kinu ni".-t*.'ii «luli-rs«*hrijveii. .'.'.??' Op /.ioh/.elf e«*n verheii!^<*nil versehijn^cl. ?l«/.<' g«»ede bedoeling^ die alle waardeerjiig' v.-r*lii-ni ! Mriseehtei n ..maar" op hel «i-r-te uey.'n-bt even veii titl rust end als onverklaarbaar. Men kan (de pititlnelÜ* van den laatsleti lijd over/.i«-ndei de ueilaehle niet van /.ieh af/ett«*n.«iat bij d«-/.e pogin gen het artisiiéke ivsullaat sehijnt Ie dalen.naarmate het gei-slelijk niveau prolH-ert te stijgen. Ki ts «*en won«l««rlijke wanverhouding tnss«'hen inten tie on verwerkelijking, die («? denken geeft. .Niet «lat de films in «|iiaestie ordinairder of onliandiger van siritetuur zonden y.ijn dan viin*gei* . int«-uen- . «leelj.de paradoxale roiiclusie «Iringt y.ieh op dat «l** terhnisrlie en artis'li'ke ????;?;'«/??»???; 1?tef /ijji «lan < oit te vuren..., «*n «lat t«<-h het- artisliek-* /«?/'/ dalende is. Alle werken van onige/ betoekonU. «»f '/ij Uit Hollywüml. Klstree. Merlijn of Weelieli komen y.ijh niluh-kend van f««t«»grafie, y.ilten -voortreffelijk in Jmt pak. \v«uilen .«hmr prachtige de«-ors verrijkt on hebben daarbij meestal in hun . .«?ast een «if meer .spoii«rs. die uls acteur e«*n weieldnaatil lx*zitton. ' Huittiii en behalvo de g«M*de be-' <l«M*ling dan nog ! : . Maar ««r nuiiiikoert i«*t.s aan dezen v«"'cd«*lden ? filmv'oim. dat wij «mseei-sl lan*r/um«'rhand bewust ? .-ivowloh. Kr ontbivokt iets aan deze goe«lbed«»elde. in de puntjes v«*ry.orgd«* filinknnst. dut ons «b-n '?tlllllllllMIIIIIMI'lllnlIllltMIIIMIIIIIMIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIMilllMII'lllllllll /'?word i!»- gi'outi' avond van Arthur Uubinstoin. M«-n kont h«*t foiHcho eri vilalo s>j;«>| van dez«*n pianist. Doch Donderdagavond maakte hij van het aangename vlottende pian«jconcert vuir Camillo Naint Sa«':ns (««*n, gi^ooto mu/.iek iiu«t voel lieht on Mt«-rke schaduwun; brillunt in het middendeel. h«*t ,St?hemindo 'pathotisi'h in do beide .hoekdeeleii. ll««t gnindi-iHi) spel e|(M'tiise«*id«* il«> g«*ln*ol«* /jial on ór vjilgilen uitba'istingen «11 «lavoreml applaus op. die Itubinsti'in'dwongen IM een t«iegift. een wals van Chopin, waarin «Ie pianist nogmaals xijn groot«eh kunnen toonde. C. \-. \V.' PAG. 7 DE GROENE No 3007 goeden oiid««n «lrak«'*ni ij'.l d»*'t. l* *l.i.-ni>-n. Kn h>-t Inuik.-iiil.- is. dal \vij .?i-.-nlijk ni.-t pd-cie- kunit* n v*<rklar<-n. wal h«*l is «lal wij /«.«? pijnlijk mi*?"-h. |[<'t l'a>eini'eti*nile in d ? l'ilni ua-. altijd b..\.'ii -n l'iiii.-ii haar ..inhoud" I>MI. «''-t: hefliv* . «liiv-rt*' ??in*«t i" ?!?? «iiiniiddellijki1 inwi-rkii'iu van In-I inati-riaal >*p "h/i- ftinn.-n /"»'i.-l> als lid mn/ikat. affeet t.-n .op/.ieble van In-t uevot*li«' r. ll.-t uae«'ti u.'waarwoiiliii'j; van liii/««n.|«'iv <>i<|.-. ?!!?? <)«? l'ilni van i.-«|.-i--ii and'-f'-n nitih'iikkin^s\»nn «n? l>'rseh>*idd<* -n in In ?« ??,?-! ?? instant i»,- haar !r»t**h ..ra i-i Hl dV-n-e" uitinaakti'.. II. l -tak «.v.-ral .-n IH-rUi'IIS. Nll eells III.?.?)!,|..M \vljjlel |i; li.*spi'UI>'ll ill ? het leyende rhyihiii* van In-t Wi-rk.dat als «?«?n \\arm*-sUi»*in van uelad'-nhi-iii d<ii>rde li.???!.? lilifi put?seefd*'. Aii<l«'iiiiaal./oeliteii wij !n t in frappatil.? I-Mail.» ~ in het ueinspireerde >p,.| in.-t d«- muiei-i.-. Maat alt i.i<l uut )»?( «Ji.- t inteleiid*' vr«-uude van ??? n ooi>|troiik< lijk>*. rijk»* taal t.- li"..r,-n. u.-IKi- ii. t onderwerp radieaal kon d«*«-n v.-tu.-l.'ii. ..Ml«>h>l>N'enus". ..Mar«ikk«'". mijnentwege' ..slia'iuhai !?! xpii-ss' 'van sternberg - ...Mabuse". ..M'V-vjin Kril/. l--ini.' ..Keet Kirst" van llarold l.l**yd ..Wedilinu: Mareh" van V««n Siroheim.. .. h.-l wdteii Waarachlig geen Werk«-n ovvr wier inhoud men een geestdriftig.c«illege kon afsteken. Maar/.ij ..klonken" (om het maar weer eens over «ieti niu/ikalell boeg te gooien) -- yij appelleeltlell dool' llUII int«*^raSe bewogenheid «>p on/e /.enuweii en y.inn«*n /.ij Waren niet al bun fuift .-n .... gebeurtenissen ! Kn v??'?? heeft pi.-! links en rei-l-.tr. !??'kh'.cht vern**n.:eii. «lat «*r «li*n laalsteii tijd niets meer wil ..ir.-belHi-n" «p' niingebiedV Wie hooft niet gei'onslati.'eiil. «lat <*r een /ekeiv stilstand schijnt ingetreden -; «lat «Ie «'pstuwemle sti-oi-in st««kt r , » . ? * * Kr ? ciivnlooivn op het oogcnblik e«*ii' paar films wier intentie den makers /.onder «'enigen twijfel eer aandoet en dio qua v««rzorging niets dan lof verdienen. Xooivel Werk«*r's ..Vijf Krnnkfurters'1 tThe house of .({othschild) als John Ford's ..Het lov«*n gaat v«M,rbij" (The w«>rl«l iimves «ui) y.ijn lH*w«»iidi" ; rehswaardige stukken a^rlieid. die'teveiis «h- oniniskenhare letldeny. Vel'toolieii «Ie uvreld iets (e \villeii y.egiïen. Kr kan billijklieidslialve van lieidi'.werken weinig anders «lan goeds verteld worden. ..De Vijf Frankfortors" in y.ijn poging »»m een (y.ij h«*t «?phoniocr) beeld Ie geven van don invloed'van het. Kuropeesehe haiikkapitaal op 's we rel» Is best«*l. str«*eft stellig o«*n d«i:*l nit'waiirovordo.imdo. gags ««ii drak«>n niet durfden «Irooinen. ||.«*l \v«*r«l met «^*ne'rnst «*n liefde vor/.«irg«l. watyvoor geen ? inodeliipvoerjng van wolk hehingrijk stuk ook '/.iell /.ou behoeven te sehallien'. liet laneeert «laarbij t««n overvloeile In den a«*t«*ur (!«*orge Arliss 'een speler va n y.eM/anie en voorname k\valiteilen. Kn toch. l.'.'wij inj-s*ii-iets.. JUI u J '.:j>. tic' ,»<?! l e»r ui 2n en ui ar »/ Ie n r, e s

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl