Historisch Archief 1877-1940
II? t
Muziek
l" r
UT"'"
«l
welke een duurzamen vrede waarborgt. De ver
koop Van den spoorweg schijnt dezen slechts voor
«lo allernaaste toekomst te zullen verzekeren.
Voor de verhouding tussehon Rusland en Japan
/.al ook veel afhangen van het verloop van de
vloot conferentie. Slaagt Japan er niet in/ijneischen
door te /.etten in dit> mate. waarop het zich door
de politieke actie der laatste jaren in het
binnenland heeft vastgelegd, dan /.ou de neiging tot een
overeenkomst niet Huslaiul wel eens sterker kun
nen worden. Man zou het sleehts de vraag xijn.
of de KuSüon niet van de verzwakking der
positie van Japan /.ouden traehteti te prol'iteeren
door op Versehillendi' geliii.-deii hoogetv eischon te
gaan stellen. ? ' ?
t; Do. wij/.e. waarop de vloothespiyking««n /.ieh tot.
dusvoV hebben ontwikkeld, heeft in Japan groote
tejeitrstelling. gewekt..- al wordt de/.e ook niet
hardop' geuit, liet gevoel van isolement is
t«>ogoiioipen. Men had van Kngoland grootere
tegemoetkomcndhoid \vrwacht, Kn de betrekkingen met de
Vereenigde Staten zijn zichtbaar verslechterd.
ondanks het optreilen van den bekwamen gezant
te Washington. De gewelddadigheden tegen de
.lapansehe kolonisten in den staat Ari/.ona hebben
de publieke opinie in Japan /.eer opgewoiulen.
Het besluit om de volgende groote .\nieiikaansehe
vlootnuinoeuviv* op den Croolen Oeeaan te hon
den, en \ve| in het gebied waar een eventueele
botsim; niet Japan /.ou moeien plaats hebben, deed
de rest. Japan antwoordde niet het organlsvcrou
van Japansehe manoeuvres in de/.elf«le wateren.
l»e krachtigste uitw'iking had echter de eiseh van
den .\merik.MMiisrhen Seiiat«»r VJ?iS"ii. dat de Ver
eenigde Staten een tweede kanaal «looi- Midden
Amerika diWnlen aan te leggen, en wel evenwijdig
aan het l'anainakanaal. in Nicaragua-, teneinde
de Atlantisch** vloot sneller naar den (.ïrootoii
Oreitan te kunnen ilii i_veivn. Men is in Japan vast
overtuigd, dat men hier niet een poging tot intimi
datie der Japanners',le do,-n heeft, .liet is'echter
te allen tijde uitrrsl moeilijk. y.oo niet onmogelijk
ge Wees l. "lll d.- .l;i|'.-| llll< l > te int illlideelen. /.ij
l. Hen risic«*'s liehlèr. dan hun Westorsehe partners
hij.ondei'litiiuli'liligcll /.ieh .««Vel' hel algeinoell
roalis-eivti. en /.ij kliim'peii /.ieh y.ell's n««*.ï«laii aan hun
eischeii vast. wanneer ./.ij t«-«"l> in het na«leel /.ijn.
Do/o «?fxaiinu konden ook hun parinei-s op han
delspolitiek uehiod opdoen in de afgelcopeii jaren.
In ieder geval zijn de Japansche exporten in het
algemeen met 10% toegenomen in vergelijking
met .1033. Ook ten opzichte van de afzonderlijke
landen namen zij toe. niettegenstaande den groo
teren tegenstand en de toegenomen handelsbelem
meringen, zooilut Japan ervaart, dat /.ijn
ontocsehietelijku houding inderdaad succes oplevert. Kr
zijn echter ook velu Japanners, die .steeds duide
lijker beseffen, hoe critiek de positie van hun land.
op handelsgebied zal worden, wanneer het niet ,
althans een gedeelte van zijn momonteole tegen
standers door zekere concessies tot vrienden maakt.
Het Hritsche rijk heeft nog altijd du grootste kans
om voor deze vriendschap to wordo.ri uitverkoren.
wanneer de Japunsche autoriteiten zich
gcn«>odzaakt zouden voelen om langs dezen weg opluch
ting te brengen in den gespannen tor s', and. Dit
schijnt ovenwei nog niet het geval te zijn. Nog
gevoelt Japan zich sterk genoeg om in vergaand
isolement do zaak. die het als rechtvaardig be
schouwt, naar alle kanten te verdedigen.
Toenadering tot China ?
DE eonige aamvyzing. dat men zich in Tokio
reeds bezorgd maakt over te groote spanning op
het gebied der buitonlandseho politiek, is gc-legen
in de verhouding tot China. Deze is weliswaar min
der zwanger van conflicten dan sinds vele jaren het
geval was. maar de, verbetering treedt niet zoo snel
en grondig in. nis Japan wel zou wenscheii. Des
alniettemin ontbreekt iedere poging om China
oonccs-*ios af te dwingen. Nanking is weliswjuir
minder dan ooit tot verzet in staat, doch niet
temin tracht Tokio het van de noodzakelijkheid
.-? oh blijkbaar uok van de mogelijkheid -- van
nauwe en vriendschappelijk»- samenwerking t»*
overtuigen. : . .
Alles bijeengenomen is de to «stand in het gebied
om den Grooten Oceaan meer gespannen dan ooit. ei»
de zoo beangstigend talrijke' en gecompliceerde
problemen zijn nog verder van ccii oplossing
vorwijderd. dan Uit dusver het geval was. Maar deson
danks y.ijn er geen aanwijzingen, dat e.r aeunt
lïovanr besla-U voor militaire conflicten. De
t«*geiistellingon zijn weliswaar geens/ins «ipgebeveii.
niaor hun gcwclibliidigi* «uitknooping is op xijn
minst uitgesteld, hèconforunti«-s hebben practisch
geen resultaat opg«-leverd. maar /.ij w«»r«leii
voortIKK STK1X
?»? ?"? '? "l--- -.--.. - .
MI». .ill.llltllllllllllllllHIIMtlllltimilllMtHIIIIIIIIH'IIIMtttllllllllMIIIIIMIIIItlllllllllllllUHt MIMIIIIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIMIIIMIMIMMMIMIIMIIMIIMMIIMIMIIMIIIIIHIIIIMMIMIIIIM
Midden-Europeesche of.Amsterdamsche tijd
feekemng voor ..De Groene" door W., v. d. Elzen
De Eerste Katner'tót Minister de Wilde: ,,'k Wensch geen minuut t.erug te'treden '
. ' Op d 'afgelegde levensbaan." ... . '
, ' . ? ? ? ' . (Vrij naar Borger)
Mengelberg
CONSTANT
D K benoeming van Dr Willem Mengelberg
als professor in de muziek aan de Universi
teit te Utrecht blijkt in sommige kringen
bevreemding te hebben gewekt. Men houdt noj»
steeds to veel vast. blijkbaar, aan hot denkbeeld.
dat aan de universiteit academisch ontwikkelden
onderwijs behooren te geven en inderdaad is d«uir
«Ie benoeming van Mengelb.erg voor het eerst oeil
professoraat in do muziek aan een uitvoerend
toon.kunstenaar gegeven. Ook achten sommigen hot
niet juist do reproductieve, toonkunst waarin
Mengelbcrg gaat, onder de leergangen van een univer
sHeit op te nemen: dit zou op den weg dor
conservatoria liggen.
Zulke bedenkingen houden echter geen steek.
De 'reproductieve toonkunst is wel degelijk een
element, dat ten nauwste het maatschappelijk
loven aan gaat, dus zeer nauwe betrekkingen heef)
met do culturcele wetenschap, zooals de muziek
geschiedenis, waarvoor oen leerstoel bestaat. Muzi
kale opvoeding is maatschappelijke opvoeding.
behoort tot do ontwikkeling van den menseh en
y.o«> vat Dr Willem Mengelberg hot ook op blijkens
zijn inaugureele rede. bij zijn ambtsaanvaarding
aan «Ie universiteit uitgesproken:
Wij spreken tegenwoordig van oen muzikale
wereld*' en bedoelen daarmede een belangrijke
groep onzer maatschappij, die do muziek als oen
«lor voornaamste geestelijke krachten erkent' en,
y.ich «loor don band der muziek voelt
aam-engesloten. ? ? ?
Tot deze groep behooren zoowel musici als
dilettant on. zoowel- muzickbcoofenaars als
belangstellenden. In «loze muzikale wereld nu speelt do
i-eproducocroiule kunstenaar een belangrijke rol.
Hij is feit «dijk liegeen, die do/e gemeenschap vormt
on samenhoudt. Hij is do middelaar tussehon het
kunstwerk on het pubji.>k. en als zoodanig is hij
«Ie kracht, «lie een opbouw«*n«l pacdngogisch en
sociaal werk verricht.''
Hoziot men d«> Tnak a Mus dan zal niemand, die
nwur .eonigs/.ins oog heeft voor de opvoedende
waarde, di > steeds van do lei 'i ig van den dirigent
Mengelbcrg is uitgegaan, kun m-n ontkennen, dal
juist Mongelberg do aangewezen man is voor' de
inwijding van «lo jongere generatie in 'do
welenschttppe,lijke studie dor reproductieve toonkunst.
XVij wijzon ten overvloede op h«*t vele opbouwende
werk. «lat d«>or Mongelborg juist in
niuzickpnedng.tgisch opzicht in den l«n»p der jaren is verricht.
hoe hij in ons land het Concert gebouworkest on
het Toonkunst koor afdooling Amsterdam tot
muziokonsombles van don «???Vston rang hoef t; ontwik
keld on opgewerkt en zulks niet in do laatste plaats
«loor /.ijn uitvoerende musici «J,p to voeden tot hol
«liepste* inzicht on .het juiste; begrip van hot muzi
kale .kunstwerk. .Mengelberg laat zijn musici «V
beteokeiüs zien van de kleinste nuance, het klein-.
ste detail al* ondeitlool van een geheel, hij bepaalt
er zich niet toe hét werk in do hoofdlijnen aan te
gev«'ii. hij 'voedt zijii musici op zooals.hij in «l«*n
l«iop-«lor jaren hot publiek, hoofl: opg«jvood tot eer
juist begrip on -oen juiste waardeering dor muziek.
die .op y.ijit concort«*n t«-n gehmu-i? Word gebracht
Hoe lyi y.ijn mus\ci opvoed«le. wij 'vinden liet no-,
eens terug, in wat hij in /.ijn iiiangure'e.t<* n'de
«lvier g4*lm:lon vo«ir d«r vortidkors heeft genoemd
I. elko iKiot, <*tk toeken y.oo nauwkeurig .moge
lijk spelj-n:
? 2. vlko n«M»l, olk/tookoiij/«>«'». mooi mogelijl'
? spelen; , . " '. ? ?
li, opdiopen «m bewust ?maken wat tii.sschei
de noton staat: ? . "
1. «Ie vrijhi-id van voordracht. In-t impri.'>yisando
. het- lu'l'Selieppeli uit «Ie ingeving van het "Ogen
l
i
_
Kn thans s aan Mengelberg, do«»r ópn professo
raat a^n «l'e rtivc-Wscluf -Univorsiteit in de
herscheppendi? toonkunst gelegenheid gegeven op.no
ruimere schaal zijn paedagogisehe inzichten in
dienst' te stellen van de inuziekstuilefrenden, di ?
der «ipk«)m«md«' gencratje, die weliswaar niet
alltt»t Uitvoerende musici behoov««n te \vordon «,»pg« ?
voed. doch die van hem kunnen loeren ..aan d ?
toonkunst de plaats in onze samenleving te gevel.
die .haar toekomt" en wij twijfelen er nipt aan., da?'.1
gezien de ruime basis, waarop MeUgolberg
voor. ncmehs is zijn ondei-M-ijs te phiatsên, ,zij er vóo'ï'id
opk in muziekw«;.tenschappelijk oplicht van zulle»
profiteeren. Dépaedagoog weet hier wat Wj .wil c»
tot welk publiek hij «preekt.
als paedagoog
VAN WESSEM
CONCERTEN
Handelconcert
W I-M» l» in /.ijn eigen tijd llacn«l«*l oveisehat
en Itneli iiiider.sehat. tegenwoordig is het
aiidersoin en moet men llneiidel vaak
opnieuw ontdekken y.oo/ecr is liet «-eliVI'e Va II
hem. ilat g«M'«'gel«l repertoire homlt. ingeknunpen.
Onder Maeli's inu/iek koml veel voor. «lat als
mu/.iek ronduit vervelend is /.ooals een te
'?ruige pi k (ik ben ei- .verre van Maeh voor
een «mfeilbaar uetiic te honden, al erken ik.
? «lat hij tot di' urootsle eoinpoiiisteii behoort).
JlaemM's nm/.iek is eveneens niet .st«-e«ls
belaiiKHjk. maar nooit vervelend. Heellioveu
ontdekt**? ?p het laatst van /.ijn leven, «lat llaeiulel «-en genie
was. ook Mo/.nrt «leed in laten* ja.r**n die
«'iitilekking. Thans /,ijn wij «laar weer aan t n
««ntworsteleii wij «uisaan «h* invloeden vane«>n traditioneel
,«e\vonleii misverstand. Wij ' krijgen er-dit jaar
IroitWens Vo|d<ielide 'yelegeltlleid toe. ntl loeide
meesters, in bet xellVIe jaar ?gel>oieii. hun-">"st<-u
U'eboorledtlt; Ie henlelikell geVell.
A propos, liet is met «lie herdenkingen er i
vr«..-nul din«. Vmeger was ln'*1 voMoi-nde «Ie
IM-I? lellKing«*n o\<.| ei-iiU'eli Ie Vel'ileeleli. tegenwoordig
doell Wij hel reeds niet gi'deeltell VUII eeuwen. Het
is een symptoom, hoe/.eec h«-t" huidig**muy.i«'kl«*v«'*'n
lielloerte heeft aan wat klellfell heWegillg. dat Uien
?_'ieti^ y.oekt naar aanleidingen l«>t Miu/iekfecsten
in. In-I op touw zetten van herd«'iikingseyelnss«'ii.
liet goede aMII «l«*/.«* IliellWe HMnle IS Voof ile kellllis
? Ier mu/.iek. dal men tol dat «l»e| ook mind«*r
Inkelllle Wel'kell'-Vail dell U«*hll|iligde t«*ll gtdioore
l>reiigt en ons vaak aar«lig«' ontdekkingen latil
'loen. Hneiiders mu/.iek /.al er oiig«'lwijfi I<1 baal
'?ij vinden, reeds wint bij «ms «Ie overtuiging veld.
lat lla«*nde| niinslens even helangrijke opera's
«ehreef llls onilo|-iil. hoe\Vel «b* publieke «*|-iliie
'«?m itttsluilend aan hel «iralorinm als zijn me«
s>e|'\Ve|'k vefbolld. |la«*n«lel ll<-el'l eell Ililuebl(?!?!.-l
kennis van /.ijn oeuvre /.«*ker n:ei r n< oüiu dun' Itneh '
?n \vij xijn hun erk«'iit«*lijk. «li«* ons in «Ie «loor
henreorganiseerde eye|ii.«seii daartoe m-lt-ueiiln jd /.ui
len '««'Velt,
. Daar Ui* ..oflieieele" hei'«l<-nking y.i«*h niet
Ihienlel tuinder inlnal dan niet Itm-h y.ooals bij «Ie
.ofl'ieieele" inu/iek Ihieiidcl minili'i- lelt dan Uaeh
iieltlioii kli ine «?iisi*mbles van nie«-r partii uli«???«*.
.inieiislelliiiu /.ieh .1 laeiiilel's ?kaïiiei'inn/.iek
anni*lrokkeii eii is «*r «liH'r het .\nislerdainselie
Kanieri-kesl oiiilci'li'iiünu van .l«di. Keltkain|f ??«?n
llaeni«*leyeliit» georganiseerd. »!!«? «l«* alg«*ni«*«'iie
aanaelit verdient en /.e k er met-r dan tol nog !«"?
? ?l toeval is. U'aill op «h rsle «?«?lieerlell. die dit
Msemble jraf was hel publiek vél !«? seh|iaiseli
mwey.iu en beston«l te nitsluiteli<l uit ..intimt".
Vat do energie en «Ie goede wil van «Ie ondernemers
ker niel verdienen. .Maar Haèh (rekt on/«*
..v«*r?«?Hlelijkeis" nu eenmaal nieer «lan IfaenileJ. die
i.weielilseh" is. , '"...' -.
op den l\viM'ilenaviMnl vanden llaeii«le|e\»-his van
?t .IVmsteMlamsehe Kamerorkest Wel.deli een l weer;
al van ?!«? twaalf i'nneerti afossi nitgevoi*r«l..«U*
.uitat.. ..Tra' !?*fianinie 'en het on«-«*rt voor hohi>.
>i<*l gloitepinit van don avond wasdit 'hobo-eoticert.
?..it door Jaap Stol ijn meest et lijk werd gehla/.eii
niet ent ra in begeleid «loor het .klein»* enseinbln
r instriinieiitalisteii (waarbij lw«*<* elaveeimbels;
./.e instrumenten fungeerden overal in plaats van
i klavier, er i s, alles vuur te z«'gg«*n Mi li«*t belang
?ii «d- klankkleur van de/.e mu/.iek). De caillate
ng .Ans de Hoiik-vari J.«*euwen. niorklmur
ner?? s. want liioi'al l«* vast van toonhoogte,
ovovrns niet een fraaie st«*in. De Concert grossi konden
.' <ifhev«M«rder. maar verrieden,vool
,.Spieinendig\. il." bij <le jonue iristriinientalisten. er was
tron?IIS in «h'/e uil Voel inuen veel sympathieke
toeading al waien zo niet allo even 'geslaagd. Iri
i Ier geval mag nlen hot. AnisterdaniHeho Kam«*r- ,
???kost dankbaar zijn vo«vi* do gelegenheid op
rui?"? ce schaal niet llaondel's kamormu/.iok Ie
kun? -M kennis maken. . . . '
l * ' ' *
' Arthur-Rubfnstein
Hot cimcort van Donderdagavoiul in het
(Vin??ljï««bouw, dat. lieg»m mot een uitvoering van
? i .Sinfonietta van MinktAvsky. oen niet rneer
tijen Kus. die blijkbaar genade virultiri do <)t»gen
*. n Sfiwjot-HjUslanil. f\vant hij Mvrd or tonservar
1 '?inmlooraar, docli \vii»ns werk stevig ancien regime
' '*n zelfs hier en daar tot Cesnr Franok toriift gaat
Madeleine Carroll en Franchot Tone in
The world moves on".(Passage Theater. Den Haag)
Btoscopy
DE GOEDE BEDOELING
L. J. Jordaan
PAG. t DE GROENE No. 3007
Alfred Werker: De Vijf Frankforters"
John Ford: Het leven gaat verder"
EK was van iindslii'r maar een khu-ht o\.-r
? «Ie film op het stuk van haat.- ..inhoud"
of ../oo men wil: van lui-ir intentie... Xij
heette, leeg. illllM'Mvol. i>|ipi*rvlakkiu. svlir-at io|H*«*l
«?n wat al niel meer. Wij hebben er allen ons hart iu
l * ' '
Woordje uvel' U«'/.ey;d ell de hem<*l W«*e|. dlll wij
? niei-rdan m-lijk haiidi-n ! Xueehti-r Ih-uinl h*-t ei* op
' Ie lijken of wij on/en /.in /.uilen kriju«*ii ??!? is «???n
oninisk«-nbar«* lenden/, nierkbaai. «lie van il- film
allhans iets wil makeii.dat /.in. heeft n /.oomogelijk
den lii'.-eliini\\.-r IKI-_' wat nie«r kan niee-.'1'Vi'ii dan
een paar uur vlnelit 1*4 vi-rmaak. Wi<> nsaar
«?eniusy.ins de prou;ranuiia's dei- laal-l.- anili-rhall' jaar
?_'«?volpl h« «-ft." /.al die iipniei;kinu ni".-t*.'ii
«luli-rs«*hrijveii. .'.'.??'
Op /.ioh/.elf e«*n verheii!^<*nil versehijn^cl. ?l«/.<'
g«»ede bedoeling^ die alle waardeerjiig' v.-r*lii-ni !
Mriseehtei n ..maar" op hel «i-r-te uey.'n-bt
even veii titl rust end als onverklaarbaar. Men kan
(de pititlnelÜ* van den laatsleti lijd over/.i«-ndei de
ueilaehle niet van /.ieh af/ett«*n.«iat bij d«-/.e pogin
gen het artisiiéke ivsullaat sehijnt Ie
dalen.naarmate het gei-slelijk niveau prolH-ert te stijgen. Ki
ts «*en won«l««rlijke wanverhouding tnss«'hen inten
tie on verwerkelijking, die («? denken geeft. .Niet
«lat de films in «|iiaestie ordinairder of onliandiger
van siritetuur zonden y.ijn dan viin*gei* . int«-uen- .
«leelj.de paradoxale roiiclusie «Iringt y.ieh op dat
«l** terhnisrlie en artis'li'ke ????;?;'«/??»???; 1?tef /ijji
«lan < oit te vuren..., «*n «lat t«<-h het- artisliek-*
/«?/'/ dalende is. Alle werken van onige/ betoekonU.
«»f '/ij Uit Hollywüml. Klstree. Merlijn of Weelieli
komen y.ijh niluh-kend van f««t«»grafie, y.ilten
-voortreffelijk in Jmt pak. \v«uilen .«hmr prachtige
de«-ors verrijkt on hebben daarbij meestal in hun .
.«?ast een «if meer .spoii«rs. die uls acteur e«*n
weieldnaatil lx*zitton. ' Huittiii en behalvo de g«M*de be-'
<l«M*ling dan nog ! : .
Maar ««r nuiiiikoert i«*t.s aan dezen v«"'cd«*lden
? filmv'oim. dat wij «mseei-sl lan*r/um«'rhand bewust ?
.-ivowloh. Kr ontbivokt iets aan deze goe«lbed«»elde.
in de puntjes v«*ry.orgd«* filinknnst. dut ons «b-n
'?tlllllllllMIIIIIMI'lllnlIllltMIIIMIIIIIMIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIMIIIIIIMIIIIIIMilllMII'lllllllll
/'?word i!»- gi'outi' avond van Arthur Uubinstoin.
M«-n kont h«*t foiHcho eri vilalo s>j;«>| van dez«*n
pianist. Doch Donderdagavond maakte hij van
het aangename vlottende pian«jconcert vuir Camillo
Naint Sa«':ns (««*n, gi^ooto mu/.iek iiu«t voel lieht on
Mt«-rke schaduwun; brillunt in het middendeel. h«*t
,St?hemindo 'pathotisi'h in do beide .hoekdeeleii.
ll««t gnindi-iHi) spel e|(M'tiise«*id«* il«> g«*ln*ol«* /jial
on ór vjilgilen uitba'istingen «11 «lavoreml applaus
op. die Itubinsti'in'dwongen IM een t«iegift. een
wals van Chopin, waarin «Ie pianist nogmaals
xijn groot«eh kunnen toonde. C. \-. \V.'
PAG. 7 DE GROENE No 3007
goeden oiid««n «lrak«'*ni ij'.l d»*'t. l* *l.i.-ni>-n. Kn h>-t
Inuik.-iiil.- is. dal \vij .?i-.-nlijk ni.-t pd-cie- kunit* n
v*<rklar<-n. wal h«*l is «lal wij /«.«? pijnlijk mi*?"-h.
|[<'t l'a>eini'eti*nile in d ? l'ilni ua-. altijd b..\.'ii -n
l'iiii.-ii haar ..inhoud" I>MI. «''-t: hefliv* . «liiv-rt*'
??in*«t i" ?!?? «iiiniiddellijki1 inwi-rkii'iu van In-I
inati-riaal >*p "h/i- ftinn.-n /"»'i.-l> als lid mn/ikat.
affeet t.-n .op/.ieble van In-t uevot*li«' r. ll.-t
uae«'ti u.'waarwoiiliii'j; van liii/««n.|«'iv <>i<|.-. ?!!?? <)«?
l'ilni van i.-«|.-i--ii and'-f'-n nitih'iikkin^s\»nn
«n? l>'rseh>*idd<* -n in In ?« ??,?-! ?? instant i»,- haar !r»t**h
..ra i-i Hl dV-n-e" uitinaakti'.. II. l -tak «.v.-ral .-n
IH-rUi'IIS. Nll eells III.?.?)!,|..M \vljjlel |i; li.*spi'UI>'ll ill
? het leyende rhyihiii* van In-t Wi-rk.dat als «?«?n
\\arm*-sUi»*in van uelad'-nhi-iii d<ii>rde li.???!.? lilifi
put?seefd*'. Aii<l«'iiiiaal./oeliteii wij !n t in
frappatil.? I-Mail.» ~ in het ueinspireerde >p,.| in.-t d«- muiei-i.-.
Maat alt i.i<l uut )»?( «Ji.- t inteleiid*' vr«-uude van ??? n
ooi>|troiik< lijk>*. rijk»* taal t.- li"..r,-n. u.-IKi- ii. t
onderwerp radieaal kon d«*«-n v.-tu.-l.'ii.
..Ml«>h>l>N'enus". ..Mar«ikk«'". mijnentwege' ..slia'iuhai
!?! xpii-ss' 'van sternberg - ...Mabuse". ..M'V-vjin
Kril/. l--ini.' ..Keet Kirst" van llarold l.l**yd
..Wedilinu: Mareh" van V««n Siroheim.. .. h.-l
wdteii Waarachlig geen Werk«-n ovvr wier inhoud
men een geestdriftig.c«illege kon afsteken. Maar/.ij
..klonken" (om het maar weer eens over «ieti
niu/ikalell boeg te gooien) -- yij appelleeltlell dool' llUII
int«*^raSe bewogenheid «>p on/e /.enuweii en y.inn«*n
/.ij Waren niet al bun fuift .-n .... gebeurtenissen !
Kn v??'?? heeft pi.-! links en rei-l-.tr. !??'kh'.cht
vern**n.:eii. «lat «*r «li*n laalsteii tijd niets meer wil
..ir.-belHi-n" «p' niingebiedV Wie hooft niet
gei'onslati.'eiil. «lat <*r een /ekeiv stilstand schijnt ingetreden
-; «lat «Ie «'pstuwemle sti-oi-in st««kt r ,
» . ? *
*
Kr ? ciivnlooivn op het oogcnblik e«*ii' paar films
wier intentie den makers /.onder «'enigen twijfel eer
aandoet en dio qua v««rzorging niets dan lof
verdienen. Xooivel Werk«*r's ..Vijf Krnnkfurters'1 tThe
house of .({othschild) als John Ford's ..Het lov«*n
gaat v«M,rbij" (The w«>rl«l iimves «ui) y.ijn lH*w«»iidi"
; rehswaardige stukken a^rlieid. die'teveiis «h-
oniniskenhare letldeny. Vel'toolieii «Ie uvreld iets (e \villeii
y.egiïen. Kr kan billijklieidslialve van lieidi'.werken
weinig anders «lan goeds verteld worden. ..De Vijf
Frankfortors" in y.ijn poging »»m een (y.ij h«*t
«?phoniocr) beeld Ie geven van don invloed'van
het. Kuropeesehe haiikkapitaal op 's we rel» Is
best«*l. str«*eft stellig o«*n d«i:*l nit'waiirovordo.imdo.
gags ««ii drak«>n niet durfden «Irooinen. ||.«*l \v«*r«l
met «^*ne'rnst «*n liefde vor/.«irg«l. watyvoor geen
? inodeliipvoerjng van wolk hehingrijk stuk ook
'/.iell /.ou behoeven te sehallien'. liet laneeert
«laarbij t««n overvloeile In den a«*t«*ur (!«*orge Arliss
'een speler va n y.eM/anie en voorname k\valiteilen.
Kn toch. l.'.'wij inj-s*ii-iets..
JUI
u J
'.:j>.
tic'
,»<?!
l e»r
ui
2n
en
ui
ar
»/
Ie
n
r,
e
s