Historisch Archief 1877-1940
Boeken
Emil Jannings als de'herbergier in De zwarte
walvisch" (Tuschinski, Amsterdam)
wij mi-pt-n lui.' \Vi.j kijken niet
hewniiihM'hi;: en welgevallen naaf do/o
lïirrif Vfi'linttiiit^.... man r wij kijkm
??rïnuir. Het p-val blijft l»iiH«in «MIS
het omhult "is niet. lift doordringt
? ?:is niet. hel maakt ?? is uii-l dronken.
i:.-lijk de eehte film plaeht te do.-n.
l»e ItoMis'hild-fimiur van Arliss blijft
«? -n volmaakt u.'Spefldt- oneelkarakter.
.??en t'oiiiielin-in-t wei-diineii*ii s. Maai
alweer: wij kijk* n ern:i:ir... -;\vij voe
len /ij 11 ademli'iiliii:; niet. wij ei-vureu ?
/.ijli pej'sooiilijkh» i-I niet uil duizend
karakteristieke ?details wij....
In.'(?<//?;?/» hem ui «t ! Nallinti Kol h.-ehil«l
werd een volmaakte eren?ie van
den heer tieortre .\r.l:£«. «ii.- /.ii-li
als /mulaMii: viiui' ons o|-slv|de en
w.-iarvan wij «Ir mérite* eerbied ii: op
??i-a afsl'aud wade?-! tan. 'Maar de
Iei.rio:iniiir van <«ary ( 'noper. de
Konimis>ar l.olniiaiiii. van Otto \Veriiieke
«aeteurs di» niet 'tut.de knieën van
\rli.*s reiken i lap-n voor ons open
??«?n oMeindii: aantal inip":ider<ihilia.
w.iai'van /.ij y.irh /.elf niet bewust
watvii. lift apparaat, maakte, /j.-h
nn-i-ster van hun handen, hun mond;
hun ooji.'ii het vinjr kl« ine
eiyen.?i'irdL'li-'di'!! <>p uil de onwillekeurige
nia'nfe-'tati siiunnerweesl
intiemopor«tioiipjkh. i I. Kn /.ij leefden daardoor
?/ij kwamen |n> uil het platte vlak
/.ij kregen volumen en zelfstandig
heid. .
In..De vijf FrankfWlers" komen ad-.
.mirahele dialogen voor.Twee o l' meer
personages v» «eren ooji gesprek?on het
i.< Dikwijls puntig, bi'liiu^rijk.Kfostiu.
.Maar /.ij gaan erbij op een rijtje Bitton.
??n 'sluiten ons buiten. Wij kijken niét
door do ootfon van den oen naar den
?mond van den ander -i? wij. vnelen
' niet de warmt»- van Imn lijven
wij worden niet in hun wereld op.
ir4-nomen. .
Mij dunkt - hier hapert iets! Jlior
\8 een aarzelitm. epn schroom merk
baar. dia kennelijk hoenwijst naar een
stadium van overtrantr. Met- /««w dwaas
e.n' onbillijk ,/.ijn oen figuur als .\rlisH
t? vergelijken met. laat óns zc^ón.
Janhingg. In tepenstellinir niet do
melodrama t iek van di"/.eh laat «t en.
is do Ehgetachman oen speler wiens*
dictie on expressie in hun suggestieve
F" F, SINEMUS
Leldschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
ROK en SMOKING
OVERHEMDEN
SPECIALE COUPE
EIGEN ATELIERWERK
soberheid, volmaakt op de filmcamera
/ijn afgestemd. Maar het is alsof ineit
dit kost bat e..hi^hhi-ow "-materiaal niet
durft te benaderen, te knrdeir en te
olll leilell. /ooals lileli het met de
*..jreWoiie" sujetten dee.d. Xnouls men.
Welbeschouwd, bang Sehijllt het heele
geili-ttiiigeei'de tïeval aan te pakken
hel in dm/end brokjes uit elkaar
tc!£«ojeli het willokeUl-ij: te ordelleli.
in te, korten of te verlengen d-
Vertraui-n of op te drijven.... kortom:
er ltii van te maken '
* *
. *
he/.elfde opmerkingen gelden
mutatis mutandis . voor Foid's
i.The world moves un"k. Ook hier
de -4. .>-hi-denis «-ener familie van een
?/.eker historisch ooirpunt uit be/.ièn.
(lok hier de po-.riiii: om een p-slacht
als een geschiedkundit:e eenheid te
bcsrhouwell. wiel- Verhouding tot het
mnatsehappelijke geb(>ureii men tracht
vast te stellen. Ook hiefeetl tecllllisrlle
en art i«*t ieke ver/.orging. «lie «Ie streng
ste erjtiek kan weerstaan. Maar ook
hier d».-/.elfde nar/olinc . die/.elfde
ail'^St. «Uu het impoiieerende geVell te
lijf te »<ia'n.' liet isstellig meer ..film"
ueworden dan ..The house of
ItothsrhiUl" - de persoimges xijn di-hter
benailerd en minder onl/.ien dan in
\Vfrker'.«* oeuvre het geval was. Maar
??i'.onibivekt die .stuwende continu
teit, die onweerstaanbare
levetiwckkonde drift, welke défilm in ei n
oiion«lerbrokeii stroom naar haar climax
voert.als een machtige symphonische
eenheid, wegstervend in het bevre
digend slot-accoord.... al of niet
..hapjiy". J Iet is oen serie van
"ntallen vonrtr«(ffelijk geënsceneerde frag
menten, maar xij jagen niet achter
elkaar heen. ?,ij bekomn niet door
hun «rvorgangon. x.ij ontstellen niet
door hun contrasten. Zij staan een- ?
voudig naast elkaar, als dn fameuse
..objets d'art" welke het verboden is te»
..Umeheeren." .
Laten wij de goede bedoeling
waarel eeren.... het xij zonder eenige
ironie gti/xjgd. I^aten wij de aarzeling
trachten te; begrijpen, van een werk-,
traditie, diébé/,ig is over te schakelen
naar andeit» normen. Kn laten
wij daarbij hopen en venvachten
dat het hier een overgangsperiode
geldt, waaruit de film weer tévoor
schijn zal treden: souveréin en triom
fantelijk, als in de dagen toen zij nog
geen heilige .huisjes had te ontzien.
Kerst dan zal het* ons mogelijk,
v.ijn t« berusten . in een
labberkneite t. als wij si mis . ee.nigen tijd
con,-t riteere»!. , '
L. .f. J01M>.\.\X
EEN ROMAN UIT DE
ZIEKENZAAL
Albert Heiman
D
M. v. d. Moortel: Vrouwen
treden uit de schaduw (De
Sikkel, Antwerpen)
K schrijvers die heden ten
dage nog een raam-vertelling
willen op/.ettciu moeten al hun
ingeniositeit t.e baat nemen om nog
een ietwat dragelijke variatie t o
brengen in de towh zoo eenvoudige
opzet van Uoecaccio's lVcamcrone
en Chaucer's Canterbury Tales. Ken
gesloten vorm vindt men slechts
uiterst zelden, en dan is de/.e nog
altijd vrij onoorspronkelijk, ?(?olijk
het gevul is bij een overigens heel
onderhoudend boek als Night in
l hèh«>tel" van t 'rawshay Williams.
Ik ontmoet 11» onder de mij bekende
hedemlaagschir bellet rie slei'hts n
werk. waarin op zeer oorspronkelijke
wij/.e een raain-vertclling weid
opge?/et. en waarin een dusdanige ver
andering in het klassieke schema
word aangebracht., dat men eigenlijk
nauwelijks meer van een raam-ver
telling spreken kan. uuiar veeleer
van een echte roman: het is Itaueat's
onvolprezen Honorable part ie de
campagne". Paarin wordt inderdaad
een .soort van raamvertelling ge
bruikt om een centraal
roman-gcbenren niet ij/eivn consct|Ucntie vorder.
te ontwikkelen, liet is technisch
be/.ien een prachtige vondst, die
daarna met de grootste vaardigheid
gerealiseerd word. Kr zullen echter
niet Veel oVenwaaiilige voorbeeldig
meer te vinden zijn. hetgeen bewijst.
hoe/.e(>r dit gent-e afhankelijk is van
geniale invallen. "Wie het slechts
,.beoefent", brengt noodwendig 'iets
slnps \oor den dag. en op zijl. best
«>en bundel van willekeurig naast
elkaar afgedrukte vertelsels. Kn zulk
een wofk dient dan meer als een no
vellen-bundel beschouwd te worden,
'dan_ als een gesloten .sroheol.
Pit i* ook het geval nut v. d.
Moor.ie.I's ..Vrouwen treden uit di» scha
duw", waarin - de vromvonzaal van
een hospitaal als bindmiddel genomen
is, om op nogal lyrische wijze de
levensgeschiedenis -van een aantal
patiënten te benaderen. De schrijfster
ligt zelf ook ziek tusschcn de anderen
en .roept dan, aan de hand vanhaar.
gedragingen en gesprekken, de. voor
geschiedenis van haar gezellinnen op.
Ken meer constructieve geest had uit
deze elementen ? zelve een nieuwe
geschiedenis laten ontstaan, die van
de . ziukenzaal. niet haar cyclische,
steeds tot een beginpunt terugkecron-.
de ontwikkeling, liet zou een mooie
en moeilijke opgaaf geweest zijn.
Pe schrijfster is 'echter.een derge
lijke taak uit de weg gegaan en
begrijpelijkerwij/e. Want uit het geringste
onderdeel blijkt al dat zij van ieder
constructief vermogen gespeend is:
dat zij er een aardige, vlotte manier
van vertellen op na houdt, maar geen
behoefte gevoelt, orde te scheppen
in haar wereld van aandoeningen en
impressies. .Zij merkt, allerlei op,
wordt gemcrd, en vertelt haar erva
ringen ha. Ken beetje door-elkander
en holderdebolder zo.oals vrouwen
dikwijls doen; en een beetje lang
dradig heel vaak, wanneer zij z<ch
voorneemt alles eens in erg mooie
'taal te beschrijven. Kr is dan
ook een groot kwantum
woordezwijmelarij in dit boek; heel wat
meer dan men meestal bij
zuidnodorlandsche auteurs aantreft, die zoo
wijs zijn 'do jvine ? ..wooixlkunst"
minder nmu-stiglijk te beoefenen dan
hun noordelijke stam-vorwanton.
Ondanks zijn literaire, tekorten
heeft dit boek intusochen enkele
verdiensten die den lezer ertoe bren
gen veel voor lief te nemen. Het is
ooi-stens de eerlijke en sympathieke
kijk die de schrijfster heeft op het
leven der eenvoudigst en, op de werelu,
vol lief en leed, vooral vol leed.
van de proletarische vrouw, en haar
passief protest tegen, de vanzelf
sprekendheid waarmede machtiger
klassen het onrecht bestendigen dat
de zwakkeren wordt- aangedaan. A ? ?
leen porsist.oert de schrijfster bij hati .
eigen aandoening en medelijden, haa
protest wordt niet actief, haar ver
ontwaardiging \orgi nog geen 'daad
zelfs niet de in-haar-wezen-liggend«
schrijfdaad. Het is natuurlijk al hoe.
veel als men niet blind is voor hei
loven vaii do .1 en n y's en de HomniaV.
.als n.ieii et- teiimins'e al eenig
\vrmoodon van heeft wat in hot binnen
ste van «lie wi'/.eits omgaat. Maar
dat is niet voldoende, het is slechts
111111111111111111111111(111111111111111111111111111111111111111111111,1111111111
In kort bescek
een hegiii-stadium in de i-volntie
der meiisohenliefde; y.ooals de ?Be
trouwt» w» el-gave van dit alles ook
slechts een beginstadium uitmaakt
in do ontwikkelingsrij tier artistieke
uitdrukking. Ken uitingsvorm die
hoogcr en sterker van werking is
dan deze ontroeringskunst /.ou mis
minder direct de srhrijfster /elf (mot
al haar aandoeningen en nobele
gedachten) en feller het
onreehton de onpersoonlijke wil um het
rechtle herstellen moeten aantooncn. Na
tuurlijk niet door manifesten of
sociaal g.-t henrot ineer. maar mot het
eigen middel van du kunst: het laten
uien van een geordende werkelijk
heid, chaos die door de kunstdaad
iver/.ichtelijk en donr/ichtig
goworIfut eoncentreoren, veulichten
van do realiteit.
liet iH een algotnoono fout van schrij
vers mot sociale bekommering. scich
t o vcrgvnoegcn met do
natuur-getrouwe afbeelding van het onrecht. Hun
?rustieke (en dut* hun univorsocle)
- ak strekt vorder. 7»\ j lick ben «Ut
? ei'kelijkheids-materiaal /ou/.eer t»m
'i* scheppen, in stoo gcconccntix-orde
Kunstvorm samen t o passen, tint het
?en oxplosie-kra' ht krijgt, en de
unpant.sering hl ik slaat, \\aarmee
ie harten en het brein der inenschen
yerd ingekapseld. Xoo te schrijven
'at uit het harnas, van. conventie
??n gt mak/.ucht en domheid cel» naakt.
?/eVtieliu. eerlijk inenseh tovoors'-hijll
kruipt bij iodci-on V/er. x.iednar wat
ik /.on will n....
II" IIIIIMIKIMIMMIIIIMIIIIIIMIIIIIIIIMIMIIIMIIMIIMIIIIII
^??l i«i. \'
overzie!
den is.
V'ttll lln
i . '
Boeken vanvrouwen
Helma Wolf-Catz: .Marjan. Film
van een jeugd (Van Dishoeck.
Bussum)
D IC; lu-iiniu-riiiK aan ,.\Voutt-r." dat
fijne, eenvoudige boi'kje, waarin eer
jonge, schrijfster liaur ? oi^en xvefj 'uing .
maakt ilexo tweede roman van nu-vrouw
Wolf een beet je teleurstelIcnd tV inlt-J
dit)K, die ietwat pretentieus hundoi-t.
'neemt dit boekje ..in filhdiccldi-n ;;.
schreven", waarmee naar . .bneionil»
vaart" wenl gestreefd, «lic .niet te:
koste van du diepte" gaan mocht.'Met
«oen toch Wel iets heel anders 'doet ver
moeden d'a'n we. te lexen krjJKen: i» i-t>
/akelijk dan iH-t-ldciul proza liet U-vcns
vcrliual van ..con lastig kind", dat lam:
vele vergissingen en v««rwarringen hec:
(Ie liefde vindt. Dit alles in \vat abruj
'vertelde epi.soden, xvaartloor hot geho-'
iots te vaag on te schematisch is
gbleven om geheel te voldoen. Als thé?
geldt het woord van de moderne opvoci
?ster. lithcl Mannin, dat achter elk moeili.i c
kind een moeilijke vader of moeder
uvinden is. Kn zoo begint Uit bock
ovenals'Annie Vivanti's Divoratóni
.met hetzelfde beeld als \\-tarmve h t
eindigt: het- kind in do ? wieg.
Onj.--twijfeld vol fijne trekje»' on met VIH
kwaliteiten, maar toch nic-t lieclt-m..-il
\\-at wc na ..Wouter" verwacht haddot
e eerste k kis literatuur «aan behooieii ?
»it i* liet verluuil van oon weinij,'
geHitpliceerd jong echtgenoot, die zich tip
? t onverwacht >t door z'n
vrtniwveriteii ziet voor oen veel oiHloren man. In
:jn verbittering,'omdat hij niet iH-yrijpeii
uil wat de rot Ion 'is. -weigert hij ei-n
htst'hciding en-hij trekt eenzaam naar
itlië. Op «Ie boot al loert Ilij oen andere
eroltl kennel', in in 't nieuwe land. iu
eiiu-e verhoudingen mot andere
oiiwon. IH-I; i n t hij langzaam aan to
?n waarin hij zijn .vrtniw hooit to kort
? laan: XooaIs zoo ontelbaar volo mannen
dezelfde of iets 'andere wij/o -luir.
'..?IHw to kurt doen, omdat zo hot mak-'
lijk vinden zich ? nh1*: te zeer to ver-?
.poli in hot sexuoolo loven dor vrouw.
t geheel anders is dan do man hot wol.
ttscht to /.ion. Op deze opvatting van
? Utiitsch psychiater .steunt deze
.tngrijkc roman, dio naar ik hoop ?
en mannen in handen komen zal.
Hennette Bolle: Jeugd
(Noorduyn en Zoon, Gorinchem)
Z«-SM K de minste pretentie dient
/n h dit boekje aan. t-eli Minpel
l>.uiii;< ren iftxval vervelende letter.
een u.it .ilui'/a.ejul citaut xoomp. |)c
ccrsie lil.nl/ijil»-!! met het vriendelijk
«cbablu-l over ...Mevrouw Hé", huar
ccht«ciioot-pri'lessor met tlo uilobrillc«la/.eii
en kuif .beide blonde moisjes" dooii
weinig M i\\.uhteii, maar ontuaMeiicn
? laar hun .iri;el<i<»lici«l. ICn ;:ls do
booordoelaar \aiiwe«;e de l'idoolo niint-ha-.
lailfe \iiti den verteltrant reeds alle
lilenure hoop heelt opgegeven, dan. ja.
dan blijkt dit tot:h eigenlijk oen
allcrKcnocxclijkst meisjcsbook to /:jn, vol
lijno ^evooliKhodon ondor don soms wat
.d te lindriidHincii praatstijl verborgen.
ICon /onni^ boek. dat ons binnenvoert
in tlo weldoende sfeer van oen goed gtv.in,
met zijn kleine OP «roote lusten on lasten.
Mon hoor lij k boek voor jonge meisjes,
/oo van xestion af. on ook voor hot
ondorwij/.erosjo, dat moe thuis komt van
haar to grmitc klas. Ook wol voor moeder
als /o oen kloin beetje griep hooft, on
?sTootmoi'der x»\ hot gewis ook in gezonde
d.iuon weten to waardeoron.
C. en M. Scharten-Antink: De
gave gulden (Wereldbibliotheek,
Amsterdam)
\l, i* ;jj ||4,||;uidsch. dcgncdc Hets
int tilt niet heel ^ave bock. Kn ze
dat d«pr alles heen. trots haar
sojieidiny. st«'t- l ;iür lanye verMij'-eti in
Mt'-ran en ...ui de l'óto d'Azur. .oon wat
kls'in.l'in'v'ei'iike. i:onveiiti>mei Ie. niet
nioor jonjit.
ll<'|lantl--flu--vrriuu-nu't-lortnin. met een kmdeilijk-roinniiti-oli hart.
uaard.xtf /ij. de verper-.ionlijki»« van
..«Ie i..i\f vilitlen". teil profil valt a.ill een
literairit;.' « h.'trnieiir on «liolis <?
hiianiU'ltio<.-p;ir.i-iieereiidt- familie-lotion nu-t
aanhan«; Ware /\'\ even trouw yeblOveii aan
haar ingeboren ..llttllaildsche" yt-voeleiis
van deeentie en nlelicati?>e aN aan tien
uilllon ilf.iny tot ye\eii van haar yooie
Kfltl w.ire /ij niet «ezuiihl voonlen
aiiü^t.om /w.i irun hti« en .,ni< t-nn-dern"
u- /ijn. ja. dan wa> tlit leven en i'iok dit
boek heel anderv verltxipoii. l'"n \\vllicht
belangrijker en navranter «owordon.
Jamnu-r ??< k «lal de taal y.no '\\yiiiiv.'
iiaiiwkeiii"'. rii.i'Acn flofht verzorgd i»
Wl
blij l't
Elisabeth Relcsma: Rebellie der
reinen (Servlre, Den Haag)
\i VX deze schrijfster kondc ik-slochts
' verzen; orAvaron er bij die ik
go"-lij;, oenvoudi«. on inooi vond; niet
?-laiiKstolling begon ik dus aan dit
Icjc met den aardigcn.titel, waaronder
.rklcinc romans" zijri samengevat^
blijkens den boekomslag twee zeer
Wlllv Corsari: Terugkeer ut; -r" le vraagstukken Iwhandclen. ..Mag
Thera (Leopold, Den Haag)'-1;11 vad" /Ü" k*n('. «*<? ongencoslijk
' 'r l' K ' is, het leven benemen? Mag
iw.
r.Yf ik in het werk van Wil'y
Corsari steeds weer het meest
l»wonder i s de royaliteit waarmee /.c iccUr
nicnscii en ieder karakter recht la it
wedcrvaron. Bij h«iar geen «oètlkoo H
onderscheidingen in engelen. en
duivc'svan zijn eigen kleinen beperkten gezien *
kring uit heeft ieder individu cvcnt-y?
gelijk en naarmate hij wijzer woi»lt
erkent, hij dan des te eerder het gel |t>
van den ander. Zooals in het werkeli.u*
leven dus. Daarbij schrijft ze boeien!.
weet ze wonderlijk goed te typeereft «-n
kent ze van binnen n van buiten «lf
landen, en toestanden die .ze bcschri ft
't Is eerlijk en gevoelig werk. voor «-en
klein beetje sentimentaliteit is z
.nlukkig-niet Iwnjïen ze-heeft altijd i-'t>
te /eggen, dat de: mooi te w.iard'is.' \l>
haar boeken eens iets meer gescrn-' rd
waren, als er minder in werd gepni
«txniKlcn 70'dan inisschien ? niet t-ns ;"t
/tv'
' .lij
?n <
?I.-l
l
i*
CT een
t-r abortus plegen-ui t mededoogon
de moeder en het kind?"
?onvaar geen kleinigheden!
k h?^ing vraagt hién zich in
venvon>g af hoe iemand, die blijk geeft
hebbton op de realiteit.
c waarheden ? van het
zplve, zich tot de behandcJing van
- t'ij uitstekrcëele stof voelt
aangetrqk1 ^'cchtsmctdcnuitcrsten.convoud.den
1 trmhartigsten ernst en den sobersten
fhciddzin zoiidcn 'zulke problemen
"jen wprdcn benaderd. En daaraan
keert'lii.e.r nog wel wat. AV. v; K.
mmm
ENGADIN
SCHLOSS-HOTEL
Eerste Rangn Hotol. 200 bodden
A. van der Hoorn-Surie:
Ik zoek werk (Leidsche Uitg. Mij)
D K/l'! n' -t primitiex e h-vensdril't n
erye\\ur|'eii .'.uiMiti ht teyen de wort
ld«?'nsï«i heelt niet litteratuur uu-t \eel te
makt n /t-ll- alsleiuleiu.yt-<iinilt kan tilt
hoek /meen ,tan>praak maken op i wijder
In hiiiy-iellniu tlan t!u- van hot ../.ieii.o
\frhaalijt "Marian en l'anl van i loc/e
miK-ton l'wiimiuon. maar hebben no» oen
...Mama", die mot bcl;«nfjrijke bvdrasen
hot verarmde ^o/in wil steunen. Maiian
heeft /ith .echter'ip hot hoofil jjo/o-t',
tlat Paul' nioot worden t>ptrov<ieil v.m eoii
vonvontl /iM*iitjo tot oen ma n d ie met o i yen
handen hot brood verdient, l lot probleem
is dus moor «obasoofd op
gcmtn'ds-ovcrwogingen t la n op cconomischon nood.
Daardoor komen alle' beschreven con
flicten in oon valsoh licht to staan. Mjiriau
wordt assistente bij .een
schoonhoidsfhirurKo, doch daar zij dit griezelig
bedrijfhoeft uitgezocht in don tijt? dat zij oen
kim) vorxvat ht. valt zij van puren griezel
van een trap en bezorgt iedereen, haar
eigen gezin vooral» den grootsten last.
Dezelfde ? i50. die zij pp deze zonder
linge wijze per maand verdient, ,.mag".
Mama nu t la n 'maar geven. l£rg nijpend
is do nood dus niet.
l 'au' ? haar echtgenoot .zoekt tevergeefs
ecu baantje, tot eindelijk Argentini
oen nieuwe toekomst "voor hem opent.
De kinderen kunnen niet mee en Marian
raast: .Jij kunt geen werk krijgen, maar
vreemden wol. Duizenden vreemdelingen
werken .en vestigen zich hier. Maar wij'
worden eruit gedreven. Ik haat dit land,
l»cel dit corrupte vriendjossystecm, heel
dit g rot) te gekkenhuis, waarin slappelin
gen on leugenaars welig tieren. -\Vaar
niemand zijn meen ing durft gc.vcn.
nie.matitl zichzeff durft zijn'.", Knzoovóort.
De sdirijfstor heeft dit onvolledig tijds
beeld niet tip hooger niveau kunnen
bren? gen dan zelfbeklag on
gc. . '? bornoorde.. driften, Noch
het leger workloozcn. noch
.tle litteratuur '^ met
<Ier«olijke schrifturen gebaat.
Pension wan Fr, 17.
K. v. I..
een nichtje dat steeds werd gemeden
was niet met haar leven tevreden.
ze wende zich aan
naar de uitkijk" te gaan;
nu wordt ze door minnaars omstreden.
OUD-BUSSEM
BEREIDT VOEDSELS VOOR LIJDERS AAN
MAAG- EN INGEWANDSTOORNISSEN
'?^"^?^45?
c/^^fir.^ '
En of
ze smullen!
Droste Verpleegister
Cacao en kinderen
zijn aroote goede
.vrienden. Moeder
weet dat wel! De kin
deren vinden Droste
Cacao lekker
enMoeder- heeft
ondervonden, hoe gezond en
sterk ze ervan worden
5/iaart plaatjes voor
htt album Java 7.
ALTIJD WELKOM:
ia
i klei,.
T* l_
!at l,
in >
pa
?d
'y'
'.ir1
,.ef
t e
Ui
3».
en
in
ar
».'
Ie
n
i1»
o
s
c
bPAG. 8 DE GROENE Ne. 30C7
PAG. 9 DE GROENE No. 3007