Historisch Archief 1877-1940
-« s n
Arabesken
£?$Tl«?r r*'j is rs»* *?3>j fTFJTK
Verzamelen
PERZISCHE KLEEDJES
J. Godefroy
Toekeningen van den schrijver
IIIIIIIMIIIIIII'.llllll.lltlllT.IIIHIMIIIIIIIIIIIIIIMIIIIMIIIIIIIIII.IIIMIIIMIMIMIIMI-IIMIMtl
Het vcrheu.jf ons. den schrijver van de onlangs bij |
Kosmos ie Amsterdam verschenen ..Beknopte inleiding
tot de fcenns van Perzisch* topijJcn" een uitermate |
handig en overzichtelijk boekte bereid te hebben ge- |
vonden onze lezers oödit terrein voor te lichten. =
Zin» i?h,.| altijd dij allerleiVelV.ame|i.lijei-|el|
ii.-w--.-st. D«- lust MUI IVrxisi'he kleedjes
|.Ver/.aiiieleii. nu «li> werkelijk mooie otiile
/«?.» <>IH»| iiU niet meer aan «h: markt k"incli. is
stijp-nde. Wie daelit'i-r e.-n halveeeuw p-leden
:ian. t «???n lr;i;i)?? exemplaren no-r vrij veelvuMif;
vuur \\cini-_' v'eld waivirie' henadei-enj'
Al' ««h toe kan -MH-II hij «Ie importeurs hoiïwvl e««ns
??«?n pied kl.-.-dj-- annt ivffrii. .)ljiar irrwoonlijk is hrt
nieuw, -..in- '2"> j:iar oud. y.eld.-n ?">" jiinr. De/e
laatst*: /ijn kostbaar, m kunnen dienen lei-mm-.
pletéerin:: van een ir«-i|> oudere ver/anielin;:. l tij.
«li«vpasjs l»c;-onnen yijn aandacht aan dc/e Oost
ers«:he tt'Xtielpi-ódiu'ti'ii (?? wijden, kan echt er
ondeide nieiiw.-iv mij: dikwijls wat van r. ij n lïadinv: vin
den «-n y.ieh iM'halve hè| dap-lijks wci-rkcemide
P-iiot vairde liey.ichtiiiiiiii ervan, xtr.li l«-\vns van
«HM»pM'«|cp-ldbelctririiis; v«-rxck«-ri-ii. Ilijilinit /.irh
>chte|- vooraf «»p«h' hooute te stellen va»i de
bestaan«le. le«-t uur. die «jok HOJÏpas '??«?n halve I-I-M-.V «nul is.
Kr-n pM-ileue|«ll*-lcjï>:injj kunnen «lefijnp-knoopt e
klee«ljes uit <!?? huisindustrie /ijn. Want wie van
.«Ie landen, waar IVr/isehc (ver/aniclnaam voor
O««stcrs«."hcl kleedjes- weiilcti ««n 'nu nog wolden
.pdiiioopt. staan onder Hussjsch ii-pVm. Wal «loor
«lij Kussen nietwerd wetfp-hoald is in de laatst c
jaf»;ii door «Ie Amerikanen hij scheepsladingen «>p*
tfskoeht.; KM. Ix'hiüvc in dr fabrieken. IKV. t««
Smyrna,. worden d«-/c kleedjes in huisindustrie niet
?/po makki-lijk donr nieuwe wrvanp-ii. aaiip-xicii
«OISHAPUÏEN
LEID5E5TR(7B) PBIN5ENGR705
EERSTE KLASSE PE'RARATI EINB
d<- hoiip-rsiiootl. die oiuh-r df nomaden in dey.e
landen lep-nwoordii; ci-ii p-wo«m verschijnsel'-is.
hel «-cl*sl «Ir kudden srha|n-n als vni-ils»-! dud
v«-idwijm-n, '/iK>da< i-r ucl»r«-k is a-in materiaal. i»n
liictiloiir aan inkonislcti. waardoor nok d«- hi>imo>
? uu-h- kli-nrsti»rr«'ii oiilhii-k«*n yaati.
In dv'lorkoin.sl is dan ook ??«?n prijsstij^inu /n-r
wiuirsrhijnlijk. \vi:-irhij n«.^ komt. uat ook in In-t
Ditsldi d<- arh >idslooiti*n st ijü'-n. <>n. Vooral hij do
l'ahrick iiiati-^ \vrvaaiiliudf kli-i-dji-s di- ?/.nivi-rln>id
van In-I ornament l»ij d«« Vfi'st-hillciidi- al'tï«'l«'V«'rd«'
HI mi l en i-t- uit-', op voomil uaat. Ininii'iv. d«-
knoop«:rs i-n knoopst -lx missen hij It.-sleldi- kli.-edjes niet
de vaaidi^heid. maar \Vel de tra-litie. \Vanl i ede re
lamist reek houdt vast aan t radit ie. al w«ndt dat
nu niindef door de uit Itfeidihu van hel verkeer en
d«' stichttii}; in het Onslen van op Kunipre.-rhe
manier geleide fal»riekeii. waar men op hi>sti*l|in^
uekniHipl krijgt een Hoekhara. een Italneljt.vian.
een Ar^haan. een Teliri/. of welk ander tapijt je
dan ook. /ie maar in de advertenties de lange
lij.;tril niet nanieii. heel vaak onjuist pMleterm'nieeiil.
omdat /clfs de impitrtcMir nlfl altijd de plaats van
llerkiinist Weet. daar de kleedjes op de ^r«io(e
<)ostei>ii-hr' markt<;n door tiissclietihandelaars \vor>
den aan^evoeiil van heinde en \vr.
'/ooiils ren pnst./e^dver/.ailirliuir /.ifh hi'perkt
tot. «M-n impaald land. of. meer uitnehreid tut een
h«»piuvid Worrlddrcl. <M|idat l»ij aljirllieen Veiv.aiiU"
leii het woord compleet niet kan Itestaan. ?/<MI dient
cell VclYJinichuiV 7.icll tot ile kleinere kleedjes uit
een liepmilde Ooster.svlie pnivincir te hrpalrlli Of
tot «?(?n hepmild nuol't kleedjes, h.v.'kanieely.akkrn.
bidkl(?i?djr.s. of ^i«W(!Vt;n Sumaks en Kelinis.
ITij dient hot materiaal te. kunm-ii oiuli>°r/.nvki>n.
h.v. Avnar witl. kat<M>n of kaïmn-lhaar i« jrchrnikt:
oi <l« kltüir xuivitr jilantaanlijx IH nf \\v\ «niünc:
of de (ïhioixlas-of dcSemieknnop Weltl tiicp'past :cli
de. mini van dr f;i'lMv/.if;dn schering- en insla^druden.
Jf.ijdie.nt vooral ook ilo '/uivi-rheid yan.hr.t
ornnment te, 'kunium b<;óóiili>cK»h. waarv«x»r hij ern
stndir. dient te maken van Klein-Av.iatiHcli. Turkjjch.
KaukaHisch, PurxÏHCh/MiiUlcn- en' t»st-A7.iat isch
omani«>iit; nlot nll<Mjh di»or büstiideortn}» van'
ivptxivan tapijten, maai' ook van andoiv
toxfrii. wanr op het ornament mci-st
%uivoorkomt: «n ook \t.\-. van iln kcraniii-k.
!)<> wrlmschap. dut dr '/uivrrhcid vnn'hct
on:»mrnt rn dr flcnigdnlijklutid van hrt klc«-dje ook
afhangen van tic fijnheid van'liet kimopwerk t>n
verband ho\ulen niet den prijs, is onmishaar. \\'ant
. een fiJMtfeknoopt klrcdjehey.it ivlleen al aan arbeids
loon een ?groote wnanle. Aan den achterkant h
PAG. 10 OE GROENE NO. :co?
De nieuwe
theorie
Exposities
M 1.1N vriend \tlianasius \\Vetil>uyekiseen
vriend uit vroeger j»ivn en ik heh y.elden
iemand lii-keiui. wiens natini xoo is hlijveii
passen hij y.ijn leVel). /i lts hij hel tiielieineli del'
jatvn. als oal hij hem het tfeval is. l fel spicekt
van ?/.-lf. dat hij y.ijn na:im niet eeii> drati^i: alles
wat past. wat. iïned past wohlt immers wél
^i>lira^.-n. haar ik u allen ecni^s/ins ken. hen ik
niet y.ekef. dilt >.'«? niet m-looft. dat «ie/e Weidseh
voornaam hij y.oo y.eer liHllamlsi-lu-n aehternaam,
toch een -?'e u a-inde menu is n veiv.iiiiiieii naam.
en ilnt ^e y.elfs slillekeiis aiiinieeint. dat y.ijn
In-staan in het t iji lelijke leven, dat V.M n een pro
curatiehouder is. .Vele schrijve.rs in ITollav.!'
hehli-n een y.wak voor pr<iciiralieliouilers en
silliis l-'relld /ijl) sttilllninedijje tlleol-ie opstelde in
liet aair/.ien eer prociiral iehoiu'ers «esli-p-n: hnn
oii}fei-i>pte degelijkheid en regelmatigheid moet».
l h V.d^.-lls dien/elfden h'lvil.i ccll coinpclisoiic,
llehheli: in dfooini-ll ell tcril^cholldell
V.ielshi-We^'.ll^rll ell in aitdctv l)i-\Veuilli;ell Vil II HUM'
t ijiielijkeii aard ino 4. anders valt de heele Kivuü,
de procliratieliolloer hrt ^1 te ViiiirlH-eld del
wanorde y.ijn en der onde^elijkheid.
l>e theorie van Kifiid- is een machtige theorie
en haar waarheid wordt ons eiken d.air hewcxen.
Wij y.ien dat 11:111' iMi IVrron. die de y.iel van een
Imnkier p-acht woi-dt te l»eyilleii en niemand
minder dan Meiuto ter Ura-'k. die de
wildstelii'isj. Wil WeXell. ilie hrstaat. llei-t't eell Illliskaillel
roman moeten schrijven (en na welk !n-^in !) di
een mislnkkini; is. van ouh,-voi-i;dheid vol, l)e//«
schrijver, die sindsd.ieii in «lies hcvnetfd is. heef'
in een ou^eiihlik van huiselijkheid y.ich laat
sluteii ontvallen, dal hij ei-^.-ns onhevoe^d in
w*a.niuur' danr hij toch noy altijd een ..jiens" was
nietleKeiistiiande hij het \'}itlerlaiid dient, heef
hij onmiddellijk een uroot stuk geschreven ove
dat. waarin hij onhevoe^d was. <M- y.iet aan
y.ulkvoorheeldeii. dat act ie ,reactie, en' dat de'/.
MIMMIIIIIillMlltlMIMIIIIIIIMtMIIIIIMMIIMItlnlIMIIIIIMMMIIIIIUlMllllinillllll'IMIM. ,
1 ' ' ' ?'
l/' ctUkYHW \*UUtH-Ulül/UiWr
keken telt ren aardig' Hockhara kleedje.op n iji
huivan S kiioopeii per c\M.. dat is M kiVoopen :>??
fi.'M8. l Tet kleedje, lileet lï»"» ? l H» c..\f. ^ . M ^
c.M-. of J»iMMO» knoopen. Stel nu dat vaawii!.'
vinders llldt» khoopéii per uur kunnen leggen, «nn
kiimt i;ien op il.'tl tinr arheid. Daardoor het f ii"
knoopwcrk «>ok het ornament v.Hiver is, en bo\.-n;
dien kleur en materiaal vaii pieile hocdani^l'i-i*!
7.ijn it» de betaalde prijs van /-.iriU. -. \vaorbi- >
beivkeiul UU.H »k« prijs van déwol. het verven, u'
Hcheji-n. het transport eh de» handt-laaj-swinst. v.< k-:
niet te hoog. i
V«M»r.alk'S echter verdient het aanljevrlinp jr-l|v
j?eld bekende en Vertrouwde firma's t«- K-zoek.- < it
de boop er eens iets moois op te diepen: ten»'i'
nien veilinp-n dient te mijden, ten/ij onder ?)«??'
kundige leiding. Kn hel> nooit medelijden niet <?<?'?
handelaar, die rr bij verkoop op tor moet K-^' .??'1
Hij weet den prijs bet e r ilan u: deze is recht, e't;'1
aan de kwaliteit.
wel d.-r mat heinal ika l-Veiid a;:nli-iiUn-_' mm-I
p-p-ven hebben lol y.ijn ..vrucht bare" theorie.
Mijn vriend \\'ce»;huy«-k. de/.e uil muntende
Hollander, is .-elttei- p-en procuratiehouder, y.ooal.t
de ironisch»' n'ivshoff «lat haast lep n woord i-; kon
wc/eii: mijn vriend. Alhatiasiiis is ecu hnekewiirm.
wat de p-noemde (iivslhiff niet is «-n. wat .Mciuio
ter Miaak wel is (p- merkt dal aan laalslcs
«loivrreiuleii stijl). .Mijn vriend Atlmiiasius is een
akaiicmiscli-p'studc«'iih' ril is liooyleeraar in het verkeer
aan «h- Technische l loop-school p-worden, doordat
hij in :< vel p-lijk i np-n van den «leiden irmad al hel
v.-rkeei mathematisch heeft vastp-lepl.
Athanasius heeft mij laatst van uit Delft
bcy.ocbt- «-n torn hij. na di'ie urrii it-ixriis uit «-«-n,
taxi stapte, was hij niet alleen, maar verxeld
\van iemand, «lic een jonp- schilder bleek te /ijn.
'luu-wel hij iets had van een bojwanp-ritf
vlcesehliamlclaai'. Toen heeft Weejfhuyk mij dell errslell
.-du-ik aaup-daan; hij was niet alleen niet dien
- -hilder; hij kwam binnen met een schilderij vol
?/.\vtuu-biu-stip- vrouwen onder d«-n arm. «-n was
iel de invloed van den schilder, dien hij in de '
t.ixi liet xitti-n? in allen p-va Me xap; ik. dat I-Yt-ud
-eer p'lijk had. mijn vriend Athanasliis. «Ie ?
ublieiiiste Vei-keel-s-ap-nt uit Delft, heeft xieh
iel ollhevoepl verklaard ell toch als bevocpl
>ch xijnih- xieh p-drap-n (/ie Meiino IcrMraak'.
>.-tbn ell Vol Vei-/ekehlheiil. als eell volvcl.
-l het i kus (niet dus als Itrcinmcr) heeft hij xieh
, -erp-y.et in de p-makkelijkste fauleuil. die in
ijn kamer s(«»nd «-n heeft mij drie uur lantf
loopl. «lal. t«'t HU toe. on/e aesthetici als Ifi cll.
:art «h- la Kaillc (in drie w«ioii!«-n) m (i. Kniitlel.
? alles van Oostenrijk afweet, bitter
tekort. . -rlliitell y.ijn ill dr jllislr waiMi'eel-ill^. ell illlt hrt
i ifaan-van-ln-1-verkeer, van de eischen van, het
i . i-keer in schilderijen een i:i;r weinip- waaii!eii is.
' ar«loor p- hun bepaali.'e en e«-uwip!ur<-nde
??rlrel'lelijklleid kllllt t<:ekclll|ell.
i'aarbij is. mijn vriend Alhana.-iiis, en dat heeft
j teil eel-ste Vrllllsl. Ilirl. liep Illiell llü-l te wij.
i eii allei-ei-rsl Ie wij/en <>p i.'eii achterkant van
i scliilif.-rij: hel had daarvoor misschien ie veel
or/ijde ! Hij heelt mij <-nmi«!i!ellijk In-t
schil* rij aan ?!«? vnoi-y.ijile lali-n y.ien <-n mij «!«?
voor? ?'? -Ilintf uilp-l«-ph «lri«-. xi-er v.olboi-slip- vrouwen
? een idyllisch liin«'s«-l:ap n:et een i.-iiieinsrl:è.
? -i-lieli hl-uu, eli t m'.el II lucht. Waal'ill een
UWelld. Xeil. tep-ll l:«'l p-el «lief Illelll .' eell p*tIl
ie \eriiii-uwi.e symphi nie wiis van p-«-l en li|»uw.
ju \ i ieiid ? Al hanasius heelt irij «:ok «Ie drie
iii!s|rllirp-ii i!ui».'elijk p maakt, ilie .«k-in
M-llHi.'erkl ll.-t het Vi rkeel- In lleerM-hell.. del*
wip-n licht van <!« n ii:ei'scb. x« in'cr \\elk
? \i-rkri-r alhniiL' y.ou sluin:«-r< n. De/e drie
ndslell'np n wan n:, l . v» i r I-el \i-rkii-r is
pte iniidi^: ii-n plat vei-kei-r bist a j-1 in n:.-i-s
' : ei II s«'hili'e|-ij li:i el i'ÜS lüejlc l-ehhrll.
e|' llli'elell belet Selell /ijl-. tllli.'el-S hei ft liet
.e«'|- p-«-n r«-l!i;ll lol l'ep'lilljf. l»'ep-l« II is-reliwitf
?»«-n: een ..p-rcp-hl" schili!«-rij is «lus ei-uwijr «-n
i!e belel.oelin llli-elrll tl- oVcl'k» n:«-n xijli.
'.-rs beslaat h«-l vi'-rkeei hiet r/ie dan weer'
"? ' ' ;' ' - -''??.?'?...?'. '"'?
? ewel vooral «.'e foimiilei-rli-ii \.-'ii NO. il. in ei-n
elijkiny VIMI «!«n j'«-'en pi'itiiil mij bijna «leed
ki II. heb ik toch afles eelli^S/tllS kni'llell V« l«ell
:'- V.HIÏf-»;; <,!«? i'.-:i;k!i.-;;; i in ;d in? XV-VfclHiyVk'x
h. «lat hij Jiiel alfei-n intn vri«-i!«'s«-Juip
wafii? '?-. niaiir «:ok hei v«-rk«-«-r.'«!ttl .ni«-l verkn-rde
nul !.). Ik In-b n j ij ? nmii.'ilellijk v« orp-m 11:1 n
?lieorie die|T«*r na Ie. iraan. 'li-u «!s ik( w«s van
oppervlakkigheid: dit Was «-liiVrlijk ei-n
'e naar «!e diepl«- »-n «(laniii!»e
(wel-p-foi<?!?«)) xi.lll Veel heler «!«? Du.-.seli'orfscllc V«ll
><n;
t.-.
te nn!erx. ek, n. (!«n «'at xulks Ir
'
M;,
K,
v..|v
N'
ii
ar aan alles k« n.l. een eindy xelfs aan v«-rk«-er
;in, '\\Wjibuyck. T«:i-h hij ;w.e«-r w^jiinjf- '/.til'
;ip- s«-hili'er. wat di «-xeli^. in i.'e taxi. Hij luid.
elilelijk. Ie Ace! -Verkeerd in 11 n hi ilepi
bij. Ik was i!u<iii!»:i.l' . wul- i njX»'His| «ver
?biiyrk. «li«- nM djauffeen n k«n, maar «!«-n
iii.'.en inorp-ii '.nl vJïiff ik van Wi«-p-i>ira. «!«-n*
i van den .\t1ici-tiscJii-n vej;ke«-rsrit. uit Deiiiü»'
???richt. dal i'n A\'i-«-übuyck «' n «'«? ji np- s«;liil«!er,
k'aar. r«-«-ds 'n llel . liail Ki-tVi-cst wai«'nd M »?
od«!cr. J>narui( bleek mij. dal de p-est («.«'b
rkecr i-ep-ll: wat is «!<? a f stuud, y«n 'Dein-iü*'
l ft ten op/ichte van den afstand lussclti-n
?^ITell? .(iel-llslp-stcld heli ik vn «Ktf
hepn'iin <!e brlaiiKWi-kkelti!*'; liiellWr theorie.
PJ'M.KC.'KYN.'
EEN TYPISCH HOLLANDSCH TEEKENAAR
W. G. Hofker bij B. Houthakker.
Amsterdam
DK/K lelltoolisleiritlf Vall \V. (?'.
llofkel'weik bij |{. Houthakker slelt i ns. vt.or de
eerste kei r wat mij |ieliel't. in slaat
ceiiip*y.ills eell oVelV.icIlt te Vi-fkl ijp-ll oVcl' liet Wrfk Vall
dr/rii joiip-n leeki-naar en schilder. Xij kan ons
eell «i\eiv.i«*llt p-Vell Vall Wal hij feeds l»eli ikte:
waar hij hel. meest bereikte en welke p-varen «if
Welk p-vajir hem naar on/e «iiibeschriib-n nieenin^
liedreip-n of liedreipt. Waiiiie<-r ik dan y.eK. dat de
teekeiikunst en de ilaaitiicc vei want e ^raphische
kunst ons Jlofker op dr meest y.ckrre en meest
aanp-namr wij/r doet y.ien. dan lijkt mij de/e stel
ling xóó «-envotidie; en xóo aanvaardbaar, «lat ik
niet voor trp-nspraak be«luuht Ix-n. Imleitluad is
Ifofker '?en lirkimuir en een giaphikus van typisch
Ifollandschen auiil en is /.ijn verwuntsirhup. al is
hij van «Ic7.cn tijd, xoo y.ckrr nn-t een aantal van
vi-oep-ii- Hollanders, dut dat iedereen '/al lii-lfen.
Xijii tiH'keiitrant is «-en y.eei- reulistisclur, in den
pied«-n xin een bnrp-rlijke. waarin een verteederin^
bij wijlen ons het prvoel doet xi««ii. dat achter het
p-duld ««n misschien voor s< jumip-n verl»oip-n.
min dit werk «-en dii-peren klank p-eft. .Met 'nadruk
i.H.rt np dit p?vo«-l liiW wunh-n p wex«-'n; w«inneer'
toch Jfofkel- «lat p'Vuel te kol-t XO|| «loeli. is een
achteruit puin xeker «-n is e«-n opp«.>rvlakkit;liei«l op
komst. De t»-rkrniiip-n. die hier mij de meeste
p-rust stelling umi reut «ten tcrkeiiaar hebben
p-pveii. yijn die van een bnei-dcrij: van een landschap
n;i«-t e«-i. p-ooti* lucht. biloiiieii: ccn poi1r«?t van
eeti oudere dame uit 1!>!t:t; jfrapliisch ui-rk als een
reproductie iiaar «'en portret van een Starinir. een.
purlit-t van Lucia M<>es. een ets. als ilie van' het
huis van de l Heemskinderen <IM2s). waar vooral
in het loof de p-pn-y.en innigheid vast pst e!d kan
Wolliell. ell/. Keil p-Vaal- ell het j^l'oote p-Vaar UI
Itofker is bieren «laar. in andere teekeiiinp-n. r Is
duidelijk aanwe/itf m dal is een p-vaar, dat ik d
Idst t"t sentimentaliteit m huisboiulelijkheid yn
willen heften. Dal is een p-vaar, dat Ifofkei- mei
alle maelil. di<- in In m i-. /;:! tn ? !? i* Ivei.-n.
r|e/.ixvat y.i'i |.-appiue /.iiii:.-lijkli.-:«'! /..-il. laai hij haar \ni
Spel. de n\.-riye ??iuellsclia p| ell \ .-t;'! III' II <?!! III III
Veel olltllemell Uat hij V>'.|- /.\\\- \V. /.?Illijkell
uroei nii l kan missi-n. l-.'i ii ain.'i-r ^v\aai i.- iii y.ijn
schilderkunst duidelijk, ('..k i!.-i.-n i> nat uurlijk die.
wat Diiilsche. biersentimi-iit.-dit.il en e.-n schildi-rij
als «Ie Hruilol't kan misschii-n \m-r d «-iu.-n en ?!<?
aanp-troiiwdf familie e.-n dikuijls i-a t.' |,-/.<-n kro
niek /ijn van een ln-np-lijke '_.?!'? int- ui-, voor
o||S. die Iliel bij de/e uebelll lelli.- brtlokkell
/ijn. maar Wel bij piede schilderkunst,
verwekt y.ij onweerspr.'rkbaar ^rootr onp-tiislheiil.
\\*jj liebbell Veel Illeel-. p-IH cp-ll bij bel polttetje
van y.ijn Vaib-r. il«-n cipii-etiooker. en ev«-n.-niis
doet ons als veel innip-r liet achteibiiisje op «h,
J'alm^racht aan. waar Wter-het p^voel ons |..kt. '
dat p-i-n realist \erliey.eii kun y.omler strik' in
arstlirlisclie waaiilt- te dal.-n. J.ian is ei- no^ .n
reeks werken uil den laat-teii tijd. die ons n- g
otip-rusler maakt. Hel y.ijn e.-n aantal p-midile'.|
^footr polllrtlell. «Me o|i- de Wel keli Vall l.'Uet- l'
te sterk iii herinnering bieiip-n. (fier schiet J Tof
lradicaal te kort tep-novei- /ijn ei^eii p.-i.-oonli, - ?
hi-id. l fiei- y.ijn «Ie h<»-dani-_rli>-deii. dj.> ons h«-mri '
een al'y.oiiderlijke deib'ti w.-iiudeereii. al'u.-y.iu;. II
y.ijii buip-rlijke portretten, in picturali-n */in «hu.
lijk t'- VelWel-pell.' Ik /"U Illet uaMllle /;.?((. dat lic'
«.n.» portretten, a' /.ijn y.ij misschien aai!p<naa<t
voor h.-l hiiishoiiiiueld van di-u ll.'.-r Hofker. ??
iemand /ouden dm-n vrrlie/eii. dii-li door lK-jiaaM-:
eip-nschappeii wij uaan.--. op <>n/e oinme^aiip-n
laii-^: de schilderkiinsl. xoiiden b|ij\.-n ..jitmi- ten.
Ook Wij WaaidceCell ||e| huisl|ol|«lell ell d»
lli>'p>lijkheileii de nnk«s|eii daaf\aii te hestrijden l.''eli
ons niet oiivrrsehjlli^. maar wij erkennen i eb
ste«-ds w-at blijvender is.-n \....r .-.-n si |nld.-t i-ilal
/ijn schilderkunst. A"1 ?»? lb«l"k-r is dat >."ijn t.'.-k.-n-?
ell sehilderklllist. 'Vont- llofkef blijVe liet ,W-lk
liet eet-sle .-n liet II-??-d/a k-Tl j k« . II.-t i- I.-n -l"lt..
y.ulki- h"iidinu. op <|.-n duur ????k het \.-r-tandii.-t. !
? l AKUT
IIIIIIIIIIIIMIIMIIIMIIIIIIIIIIIMIMIIIIMIIIIIMMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMMIIMIIIIIIIMIIIIIIIMIIIIMIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIMIIMIIIMMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIII^
TIJDGENOOTEN
llltlilllMII
Teckcniflg vcor ..Oe Groene ?
Roelofsz
<ROP
e's
ia 2)
.
Je 'n,
Mi- j-.
W. lij,
lienm|
Oll.lt?
DllV!
kl.'i,
'at l,
?Rl:.
PAG. II OE GROENE No. 3007