De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 26 januari pagina 10

26 januari 1935 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

Schilderkunst EXPOSITIES VAN HEDEN X' ' Albert Plasschaert Joep en Suzanne Nicolas, bij Kleykamp, pen Haag H KT is ..n eiu.-iisi-hap v.iu nr-nschcii meer het Imti ni'teiclijk»1 «MI oit\«-rvv.»vhlc (<? w.iur* d.-i-i.-n. d-ii'i u.il IHIII ejg.-n isiu volle natuur lijkheid. Ik geloot, dat wij d ? uitwerkingen van /iiiki* ciueiischai k vast kunnen stellen op «Ie/e teiitiioiislcllinu >an .l'K-ji .Nicolas. Ongetwijfeld is \irtiln* r/c ht'lni>:i-'ijk*ti ? rln: -n'ff va u Holland en misschien 7.inii|> n u ij kunnen /.t-u-cn. d'it hij dat ? ???k is van Kniopa. In liiii^,-ii lijd. /.??U's als wij Derkindorcii 'i-iarhij rekenen ««n den oUoktUrlion Itoland llo'-i. hebben wij ni ?tnainl gekend, die /<??? oimiid'! Ilijk ..in ul-is denkt" a's do/e l'oorni»:idona n \i olisdcikt niet ton «< -iste in to««k«ninti van »? ui isiu tin: bij denkt ten «? -istc in de/e _"kloui«l «N ] itcit ?. di ? |i t edele lihs is: bij denkt ' "delijk i' UI -lic als e -n vu >ririam en p.-is mnlijk ? l 'list: l ??) is d-/e cit;. MSt-hap. di ? lieln bovenal ? ?tid«'is.-h dt van \Vil|e'ii va!» Konijnenburg, wanHe- ? «lof., /.ioh /.el t<>t In-t -.',-dtllili;. Icckollo'l Va»l lïob-.rids.' lildoldo runion.' Ik heb. duaiollhoVon. imlortijd ofop^dnid. dul. behalve d- voor andere iïh/.ehioi-s iriar bet srliijnl slr.-ds Verplichte plecht-inliirlf id. Nicol-t> in l«-nig.-r vo irdru-hl dan do ? liefste y.ijner lijduetiooteii. In-t di-uncilischo in do .'üskunsl mooi- kans hooft UeU.-Von en ook hol ko.' ischo niet niocd:«hil k-*mischo. waarvoor minder !-<--hlo t-||elUo||. minder IIUt WlHijke t-llollton. '-. "dshonnuwd war<-n on y.ijn ueb|ov«'n. l >o-/.o laat? tot. dachten steeds /.ieb te versmallen en to v«-rkleinen door' een sark-ist ischc on koddige voor.druch' hunner -.-voel-ns. \\Vlk«' v<-rarining y.ulko houding ons ..'hl-acht heeft, iedereen Weet dat. WJ. bet kutisi.xoi-k liefst 7.01, v,.,-l mogelijk /Jet. als d«' ..veriolk'fig" van y.oovool mogelijk nionscholijks. Ib-t k 'inisohc is oen y.on m'ooto g,i\v «lor ?_???(len aan < inonschon. dat als wij or kwUti^ m.-.kuniieii \\e, .n. bet. een rijke daad is dat Ie y.ijn.... XVij vin''- n op de l.-iit H»isteHiim van bet \\.-i-k' -'vail ..loop Nicolas builoiig,<woon -weinig ..gluy.cn". To«. i.- _ ven is. d'it oen ..glas" m-.oilijk is t««n toon t stellen, nriar boe niofielijk ook. d-it is, het had h i. r in u.".iter mut... 'ui veel ^-rooier male a.mwe/.iy hooi.-i, te y.ijn. Dal is »[?? eei-sle l'oitt van ?««?/.«?' t«'nl!>on«i|eHiny. |»o tweede oni is. dal de «ebildeikunst in li-p.-i-ild.-M /.in Nin>las niiinl.-i eiyen is. minder l..-lanuri)k hem dus ireelïen dal hief. Weel eel|-, de t'ollt AV.-l'd behaalt filll Ilioeite me.l resultaat Ie veru.irivn. < lok komen in bel schildon\vrk il«- g.-\uurlijkc eigenschappen in Nicolas' laN-nt moor mar voren. le«l«.|- talent heeft, /.ijn g.-vaarlijko kanion on nooit, moot sehorpcr-erit isch l ogen» i ver y.ielr/.olf gehandeld worden dan in «bbimrl «lor g.-vaivii. ll«-l g. ? va u r. dut wij onmiddel lijk coiistaleoreii is een lucht hartige vlot beid. iets wat wij bij \Vi-g.'rsnn b.v.tot nu toe nooit vinden. Die liMithurligc vlólh-id ni-i:ikt hel kunstwerk niet tot oen uitputtend spel. ni-iar tot een vroolijk verlier on niet t o weinig y.org «-n opletl-.-ndbeid. liet geeft niet d-n nioiiscb. v««»ry.«io\vrmogelijk in hoi kunstwot-k. bol geeft, alleen een spottende convorsritio in., die «lo persoonlijkheid \vrschraalt en verarmt: bol doel a-m bol kunstwerk n-iodeloos i«>ls|«> kort: hol is spelen m--l mimlordtm waarmee u.-spoold on u ?bamlold m-iot worden. Doy.o tentoonstelling vol vlot work goofl te \winig «Ion Nieolas. dion wij vord MÜgen. omd'it wij hem in /.ijn beste werk koimoii. Dit ..schilderwerk" vjin Nicolas wij missen bet. in 't algemeen, guürno togoiiov«*r y.tjn ghr/.oii. Hot g.M'ft te vod /.ijn fout. «'«-n mog»-lijk 'gebrek aan ernst in hom. welke ernst toch van* bot k unische on van bet surkastische do onmisbare basis steeds was. Natuurlijk is bij «-on boga:ifdh«*id als Nicolas eigen is. en bij oen snellen «eest. als bij van wo/.«-n uil bo/.it.«lul srhiMoiwrk niet stumperig. iiüiar hierin wordt toch bet lijdelijke niet op bot eeuwig»» bel rokken, maar vorkoor! gemakkelijk dut tijdelijk:- in «b- hntaligheid on vaimlighoid van «?on niot-«liope opwelling. AUorloi font on vinden wij hio.r «lus: eigenaardige mistookeiiingon. o«-n ro««ds vooi bijen tij'd eigen, on» y,i«-h vo«»r 'te ilooh als spontaan en naïef. Kr is ecu bedroevend ver bum! in Nicolas met andoiv. d«>rgclijko t ijdgcnoolon. en allerlei cliurmos van /.nik werk. kunnen ons nii'l voi-hindeioii te govoo|«>n. dut ooncoittrut ie hier ontbreek!. XVij/.uilen d'tisgaarne de ..döoiv.ichtigo" ?-'.?schonken, die Nicolus g«-gov«-n ho«-ft aan «le-/.o periode «b-r kunst, /.ijn glusrunnMi. vollediger uantrefren. wij /.ijn daar ook niet \viv.ot op het ivnuissuticisliscbe: wij xullon de koppen y.ookon on do lijven, flio niet schematisch y.ijn. muar die het «liep ??n rijk klouivnspol een ontniskeiilriroeii wvnscholijko monscholijkhcid schenken, hot oonigc y.uivvto. hot ootiig,.. «lat oen oons-goWiinilon , eerbied blijvend dool bewaren. , ANut hot beeldhouwwerk VUII .SilZlllltlr .\ifnltlti' A'//* aangaat. «lui«lo|ijk is bier !«? 'ervaren', «lal Xail-' kine's invloed aan het vormuuleronisov«'r«h'golu-o|o lint»-. Da-irdoot-^verloor hol ?«?«?n bepaalde onkunde nou niet on nog niet een onvruchtbaarheid logono\ef ons go voel. 'muur do/,»- ontworsteling moet' hot werk h;it«*ii. Drie" port rotten van Sn'xuniio' Nicolas y.ijn «nis te voi-mold»«n:' «lat van het ..meisje Siv miei «Ie vlochten') ot'n van .loep Nicolas on ??«?n van «Ion dichter Holand ? Holst, dien do Ih-oldhouwst««r ««ns «l«'«'«l y.i««n als «-««n broeden faun vo| ?/innelijk* held. in vormen mot te veel imlonkhigon in het opper vlak.. .. Marlnuj Adamse. Piet u ra te .Dordrecht AJ')A.US.K. vooral «Ie sehild«*r van. bloenieiistil. loVoiiH t-n do t«>(?keiiaar van ? kindorpoHii'tt«'n, is oen schil der en oen teok«»naur. «lie den gemiddelden ini-nscl» 'uil-t voor moeilijkheden stelt. l tij is Voor Ulij hel Vool-lx-eld van «'oii t iiiuxvluift g tvalist." on niemand kun ontkcnne.n. «hit titiuxyhartiglioid in het ivaliMiie t-i-n i-i-h|e Ifollundsch,. eigensclinp is, l tij h«.eft. bij soms «'endere ondorworIN-II. «-«-n eigeiiaatxligen af stand t«»t hot werk, van l.ui'io van Dam vuiïIsselt. Wal eell komende tentoon. stelling in Hen iraag ««n in do/.o|fdo /.alo»i u Is waa r l ,u«-ie ? . van Da in vun Isselt niet lang eli-di-i k l»-»i l stelde, den Ifa^eiiauts. y.oi /.ij «bi-uin lust hebben, \oldoi-ndeduidelijk /.al kun IH-II maken. l f«-l verschil | u.s.scheii het Work van \«lamsei-n \ai l.ncie va M Dam van Issell is hij ongeveer «.-lijk. Uf'olte. «lat «lat van Aiiamse een Werking van bet g.'Vod is en dat van l.nci». van Duin van Isseli Illeel-die van een koelen ge«-st. K«-ll eigeimaivli^heii: nog van In-t luut.ste werk van Adainso is schilder* l>rl,i?'/«l<-irni'i in hfl in'i-l: niet aiuleiv W -den liet geel overheor.scbt Vele «lor bloemstukken Uil dei Inrilsteii tijd /.oouls op amlere wij/.e ik u crla-itsi op wees. dat wij bij Van Ifei-wijiien /.onder et nig, «?verdrijving van een ..hlumvo" periode ku'n». > spn-keii. Nog een eigenschap is bij Aibiinse's w«-rk t. vernielden, die naar bet mij loelijkt in de toekomt /.al li-idell to( een beW«-i^|ijker licht s|H>l. is «te Voor kelll- Vooi n broeder schildering, in ,|eii y.in. dal «!«? «b-tails meer \vrinoed y.ijni dnn voluit-gegeven X HMI beweeglijker lichtspd kun niet amh-rs «{IN-I «lun hier baten: er is toch bij Aduinso soms h.-i gevojir van te ..«lichti-" v«-rf. Ook in de portret j. > van kindoren, de teekeiiiim.-n dan. is y.ulk ge\a;i; a'«nwe/.ig, Ook «laar kan «Ie D wharlighcid niet amlei-s dan li-vcndigcr worden dan door y.ulk bv.\v,-eglijker licht.s|M-l: het xul den «Iegelijk,-i, eiuensi-ha|»pcn meer kans geven, meer spraak goven. Toch /.ijn er juist Insscheit «le/e portretten. «likwijls «lic van y.ijn oigei» kindeivn.,-,-n g.tul.dii «Ion oiulei-s van kin«i.ereii een vertrouwd sotiveiiit /.tillen clio.nkcti.u:ui voorbij g-gano kiud.-rlijkhei.! 'on ua:i jaivn. «lio al ver.l««r dan die kiu-h-rlijkh, i-i '/.'ju Arti et Amicliiae: O. H. W. Filarski, Jan vai Herwijnen, Germ de Jong. S. L. Schwar; te Amsterdam EKX ti-ntoonstelling van slechts weinig schildert«-g«?lijk hooft altijil dat v«»or. dat y.ij ten mi-^t. eenigs/.ins inlicht omtrent do makers dor schilde rijen m dat 7,ij bepaalde i>ori«Kl«*n in me«.r du5«l«. '?lijken samenhang do«'t /.i«-n dan óón enkol schilderi.i «lul kun of een pani-scbilderijcn.lelkeiistus-cheii v.-l. aiuletv. lf«'t \\vrk van Jun run Heri<"i.'nn'n is tusschon «!«? andoiv, du: lel ij k «lat van «?«?n schilder, l b-t lu-oft van wat schilderkunst js. onmiskenbaar il signatuur. Heital vo h«'t ouder» portret van «lei. «lichter Uensburg. vinden wij «»r het portivt ????? ileii «lichter en jurist FruiK«»is l'auwels. In portivt. t«-n voi>t«>n uit. vanPuwvels is het ..sch: van .het schilderij ruimer en is het typische hl van Van Herwijnou's laatste periode. Uuid. ? hork«-nbaur als «-en hoofdbestanddeel. Dit b|: dat go hier bijna ov«rral vindt.'/.mul t goals ivacti«« kunnon v«»olon «»p vitn-gero /.waarte's i kleur: uls ««on vorhonicling t<>geniivor het vro»'«. meer d«>nkoro. y.%vavru gamma: bet is een b|j «lat thans ong«-twijfeltI yjjn niavimum aan li he'ul hi'eft Ih-ivikt en «lat. na «-en vtiorgajind. ?/.xvoaiilei' blauw (hier o«jk t.o vinden) «-«MI oiig.-wheid is in do tog«<nw«»<iiiUgo l follandscho'schil kunst en daitiilooi-sterk typeerend werkt voor lf«-rwijnen. H«-t is het blauwv«lut ook-op «le/.e toonstelling gelukkig tesaam gaat' niet «Ie \\ uave vnn een Jiantal blocmen-in-potteu. die ik ve..l belangrijker acht en v«-ol moor utiiiduiding Van l r«'rwijn«>n's talent «lan ik dat talent kan v'n in o.en groot naakt. Naar «lo/o bliM-mstukken : ongostooitl mijn voorkeur on wanneer ik dtu A'«H-g het stilleven m«'t 7.««of (van iots.vi-<»(. evenals de ..bhM-mpotten" (oon klitin schild waurvtior ik lang al «-on'/.wak heb), dun wetwat ik op Art i in Van Uerwijmm's \v««rk h«?t nat ?lijkst AvtUlhleot'. ' ,'.'.-? 'WaniuuT wij na Van Jlorwijiion het werk <irrn> dr Jnnrf bebben t?U-hun.Icli-n kunnen kort«?r y.ijn.- Kr is in sommigo bloenistukkon ' fJenn «lo Jong oen illusi«!M, «lio hij meestal ? boieikt?:'nint dus «H«II illnsio van een kleur, n een kleur, ilio een illusie is. <HU» illusie g««oft. «-n \» iots.'AVttt in het knnstw«>rk geen' bizjirivof \> . . wóni? eigi'nschap is, maar integon«l«'el «-..n noo. kelyk<slt«ft is.<l« \yoorklank der diopoiv g«-v«»o|, ' h«'t is bet opheffen der inaterio/.onder «laaron materie t« ontkonnon. .Materie is er niet om . k«»hd to woitlon immers', «ij ili«»nt i ii miers in g«KMle w««rk ter. Vk«-ntehis ! Ibst iifenaardig,.' FilfirfikÏH w.'i-k. tlo tok«.H koming iii Kilurski's v is steeds..dat h«-t d«?/.on \v«^?rklank. de/e ivsoiu mist» in-wi»lk gamma Filarski «lat o«.kt raeh borc?ik«tn on tnet wolk«?n ijver. nio«?r «lain god hij ook «-nooit te keef gaat. Die/.elf.h. eigetisc missen wij in'Ju-t Work van .«v-Ai/v^rr. «-n »,? nu .mij niet voiï«-«m woordspeling op schilders m 'vcnleiiken. wann«*or ife y.eg. dat or niet t.-geiisla-i allo iw»gingeii om «lat te inijd««n, slooilx jets /.wai is. Knkole naakten (teekoning-n) yun hem. mij t«-g«»novcr «h^rest, daarom lii'(.|- (,. niM-men. Muziek Opera Italiana HOE EEN ITALIAAN ER OVER DENKT Jan van Herwijnen: portret van rdèn dichter Francois'Pauwels (Tentoonstelling Arti. Amsterdam) H KT is voor ons. Italianen, «-«-n wol /.oor eer volle onderscheiding dat. «b- opera van ons land nu al sinds jaren do ooiiigo is. «li ? iet bij'u. critischo on mu/.iekmimioiido bewoners lor l .ugo leunden, hooft kunnen hohvoi k«-n. .Het wil mij voorkomen, dut do/o ondoischoi«ling ordieiid is. D» opera, mengeling van kunstig oxung. rijkgekloitrd orkest en schouwspel: do pera. kunstgeiin- dat een geheel eigen plaats toeft in hot artistieke loven, is oen in diepste vo/oii llaliaairsch product. Hiermede wordt niets orklciiul van de verdiensten der schitterende !Meesterwerken vun do l'Vanseho util«'iirs, wier ;-ruestalies vanaf Itumeau tot Dduissy «-en snoer an edelgosl eoiil on goiuiomtl kiiniioii wor«lon. N iet s o«ik vun «b- kwaliteiten dor gran«lii se (ior: luanscho schoppiug«>n. die in do opera's van 'A'ebi-r en Uicli. Wagiior hun <Mig«*ëvenu!irdo hoogtoj linten bereikten. De knn'stvorm ovomvol. «li ? ? ?mstreeks HiUti in «ló Floroiitijnscho jtali-i/oh ? -itstond, en die vun Italiëuil oen on-omlerbroken /??getoelit door «Ie gunscho b«-schanfdo woreUl hooft . -houden is. innerlijk en uiterlijk: Italiuansch. In l'urtjs bc/.orgdo de. Italiaan l.ull't hot «u.t^t.'uiii v in do «ipernkunst. Do oude Duitsche opera '» ortolt jjolieel in > do Italiaanschv traditie. 'Wij ? ?nstatoeron de/.o histoviscbo' . feilen niet uit l .itriottisch fanatisme, doch louter om de vt«iating van hot feit der Itnliaanscho suprematie dt goKfhiodkundig te fundeeren. Kr'y.ijn Duitscho «ipora's. waarin do versmolt i'ng in mu/.iok. taal on psychologie vollediger is dun i i hot wetk van on/.e'gro«»t<? meestors. .Men kan ?k Frunseho opera's aanwij/.en welke nur/ikanl i sceiiiseh subtieli*!' go«»rgunise««rd xijn dun de i/.o. Muur do hartstocht, do overtuiging, hot v.aamclitig» ? óperu-instlnet 'wordt- buiten Itali t mmor in oen x«w ovj-i-slélponde mate aangetroffen. Do Italiaan heeft de passie voor hot xingon. ? ?? dispositie voor liet y.ichtlmur uitlieoMon \ m «lo gevoelens «-n hartst«»chton. in hot'bloed. >''jn land levert hem hot doeor. «h? atm«»sf««or is i ?«! dni/.««ndvon«lig«' mu%ikalc geluiden bcy.\vanger«l. l'f. vorschijnsoiVn van In-t loven vun alledag y.ijn \ -or hem. 7.oo\vet als voor «len opmcrkxamon vrcem>' I ing. scènes nit een nimmer eindigende opera. l MM l en (oven. het ontluiken van d>.> eerste teeden; voi.leiis. «Ie v«»lkslWston. «lo slaalsiovóljo be. : ifonisseii. d«» «liiiivënphik. do uitvaart lor vis.-h >--Mgst, ja /.«-Ifs ln-tlrog on vorruuil. alles. all«-s is i do mu/.ikale sloer gedrenkt. X'oor ons \o|k is '. i.ipera vuil ossolitioolo bfle.okeliïs. !>ey.o «?ssontiulitoit maakt dut on/.o lundgi'iiooton. ?i 'do/o kunst uitdragen naar «Ion viv-md»-. ? > rul «mtvungeivworden nu-t gulheid. IV k«>opmun \--dt. helaas, in do tovionwoordiu»1 wereld niet '? vral moer een gastvrij .onthaal: d«j /.ungor v. ?. hot onsterfelijke lied van liefde, hartstocht. ?l- 'd en ver/.«ioning blijft- welkom aan io«Iors haai d. l' banden tusHohon tahSjko JCi'nopei suho iraiios i'i'; -«n in on/o «lagen wer verslapt. Italiëheelt oen ."?? ?imunicatiomid«lel dat huur' voil>iin«lon Inmdt ?tii'. '.heel «b? wor«'l«l: «lo «iporu. Soth-rt 'ooinyoii is dut "" geweest on hot jwil luivi-runderd. blijven.' /.'?"lung «lo nioiisch lu*l v<-rnio^en . bewaart /.ijn ?>M<roeringen, do manift'statios vun y.ijn «liopsU-uut 'i-lijk, in klanken lo uiten. ' '-.. Me Italiaanscho opera noeml niets: y.i.j geeft, 'Ityhts. Xij is niet agressief. niet huersi-li/.ii«-bt'IK. "vo.ral lor wereld h«-«;ft do nationale kunstmii'i'k zich kunnen inspiroer«Mi op on/.ën stijl, op '?i»> k1unk-idio«>m. Munr ? nooit on n«-igoiiK hooft d«lialiaanscho mu/.iok /.ieh op -do phiuts vun baar Bistvronwon goitrongen: /.ij v«iolt 7,ich bi'/.oekstor, -n', dikwijls, oon' welkom bexoeksü-r. 18 ho.tsp<M-l'(-i>.oon.g«-ëin«Uird, «liav trokken «lo zingende vogel* tijutr hot.nest t«'rng. : \Vuiit: do ItaUannscho «iporakunst is weliswaar '>!>lustig, muur xij In-oft baar eigen woonsU-do. 'l"i Scala-t heat i-r in Milaan is «mt«'genx«;ggolijk '"l heiligst»! «lor heiligen, j.-iuur iedere stad. elk ''"ipje bc/il y.ijn mu/.ikalo tabernakels on vorxanifN '''iatsoii. lOs/Jjn weinig vaste waard«-n«»verg«-bh-von ""ioy.i? stormachtige en kille t ijden. Uier is «?!? eoii: ''' verhouding van don Italiaan tot /ijn ' (;f.\XFH.\X('K.S(ifJ Loges bij een go/o-première in het Scala te Milaan TOEGEPASTE KUNST Tenaoormelling Hildegard BromFischer en Joanna Brom in Voor . .déKunst". Utrecht 'C b' '«J» M.t.ir-i liijhH.jk maar xi-tr \v«.-in>i> tciitiHinMcllinvcn in-ilc /iilni \.ui de vi>fceiiiiji'ng ,.V«M»r de Kunst" te t'tn-iIn v'ehiuideii. ,\\eikc /oo «-«k-d /ijn'?.?«?ntnysrli'ki. /cll- tk- weinig ihtictne open Iraphid is ditmaal J-OM liikl gclilokeit voor «!c plaatsing van een stel .?/eer omvangrijke yclionltiurdc \\andkUvdcn; de vcrrij/enis v.m Christus en «Ie opwckUiny van l.iixarns '\vwrgfye.rt*l. Kcn.twvi'tiil. op oranje afjivstvimk'. vk-rkanle v.'itu-n /ijn teycii «It-n witten .wand «t-plaatsi en wie 'de trap opgaat is dadelijk -4c\anycn in ilc slillc. lijnklouriKi- siciT «'eiu-r «'xposilic. waarin alles yèwsiilj-t ?>:'an l;un>t/in en. uit/ouderlijk taleiu .i-eiier/ijils.- en Heide voor. In-t >i huoiif liand\u-rk aiidcrxijds. \Vat tlildc^ard Hrom-ï-Wlu-r np bet «eb\;«l van b(irdinirsci-s Cn Jnannii l trom aan «'-mails laat /icn is knust van K'ofdcn inii/c. liet past \«Mirtr«-(fclijk bij elkander. In-: is vahiVn eh«kvclldvn K«'VS| gedrenkt en er is rlu->' e'-nlie'»!. <?» n «t-nlicid wel Re ? vvcldadi;aandoi-t ! , .. . liet werk \m* ci-r-t««?!!<M iitd«- b«-\\co^t /?< li inssibcii :t\»c«' pofeii1. «Ie k«-rki'lijl;« . .!c |.n.l..in- |»uïist. ' l'.r".is PAG. '9 DE GROENE Ne. 3008 ei-iici'/ijds cm i rcl'l'i-ndc. ? som* . ontroerende' ilt-v.-üi aiulcr/ijds een vaak vonn.ikeliik -.-C\-K;| vóór . bu:)i»r a. m ilc orde l»ij\(ii>rln-cl«l . l |ct LolHei' " ei) .../.«mn-r xvi-ikc ..nitrrstcii \ornicn 'r.n . KK/II .onmiskonbaar' -'van de/clJtl.' haml /ijn ' Wat /ij yeelt Is door'etl «l<»-i| \T«>»1vvclijl; \aii aanl. haar borduren i« een u-ekeiiciL nu-t <!v naald, haar lomposit.i'r vcrnio^cii, vckcnnicrki 'door cvn spt-vlsvlii' vulling v.vn lu-i vl.ik. ?waarbij «Iv ,c« IH x'Kde sit-rniotie\«-n vt-rsj>rci«l hïi«cn. paart /i'ch aaii een opmerkelijk tot-der yc\or| \«M,r allorl'ijnstc kÜ-nr.' l\r is ovi-rigctis. in t |t: symboliek harer \v«-rksvnkkcn «??vi-hvcel van «leu droom of la-t visioen, als van de wcrkcüjkhciil. maar inii'^hei»! is c: in alles te 'vinden. ?Alen kan ditzelfde, '/cj^cn van \y«t Joaiiiia Urom in ha:ir prachtivo ma-ils jjccft , mees t «OM lrldcr«leVm.i'!s. deels transparant. «Iccls oiiiliH>r/n lur^ ^clmudcti ol xvél. in « lo'sonnéuitgevoerd) waarbij vooral eeli klein paiu-t l 'in liiets dan de '.tccdcfotc bUiu'.vcir. met twi-i- maskers erop «-on din^ van alle lijden is' ' l'rè.-ions is al dit -wenk, in het kleine vaak jj''o«n «n juist /ooit Is de txtrduiirsi-ls van l hM» yanl ISroin-l-'ischcr is xvat j o.i mi. i l trom yecfi «i-drciikl ? en «cdrayen <ltK»r dcir i.-cesj van het vcrledcii. dm h IKM hl uls un^« -jirokt n m een l.ial..wclko |u;ol «-n al vaii Int Ibilcn is v <>iT*>Y.Y.\ Tl >SI-.MIK«»I-.K -E 2«? 'm n , Olij klei, il h lo. >n K-I 'ijl ii-« ? «?i |OM '.-.' Ml l-ll UI nr *.' ln r. i.-' '

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl