Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
EXPOSITIES VAN HEDEN
X' '
Albert Plasschaert
Joep en Suzanne Nicolas,
bij Kleykamp, pen Haag
H KT is ..n eiu.-iisi-hap v.iu nr-nschcii meer
het Imti ni'teiclijk»1 «MI oit\«-rvv.»vhlc (<? w.iur*
d.-i-i.-n. d-ii'i u.il IHIII ejg.-n isiu volle natuur
lijkheid. Ik geloot, dat wij d ? uitwerkingen van
/iiiki* ciueiischai k vast kunnen stellen op «Ie/e
teiitiioiislcllinu >an .l'K-ji .Nicolas. Ongetwijfeld is
\irtiln* r/c ht'lni>:i-'ijk*ti ? rln: -n'ff va u Holland en
misschien 7.inii|> n u ij kunnen /.t-u-cn. d'it hij dat
? ???k is van Kniopa. In liiii^,-ii lijd. /.??U's als wij
Derkindorcii 'i-iarhij rekenen ««n den oUoktUrlion
Itoland llo'-i. hebben wij ni ?tnainl gekend, die
/<??? oimiid'! Ilijk ..in ul-is denkt" a's do/e
l'oorni»:idona n \i olisdcikt niet ton «< -iste in
to««k«ninti van »? ui isiu tin: bij denkt ten «? -istc in de/e
_"kloui«l «N ] itcit ?. di ? |i t edele lihs is: bij denkt
' "delijk i' UI -lic als e -n vu >ririam en p.-is mnlijk
? l 'list: l ??) is d-/e cit;. MSt-hap. di ? lieln bovenal
? ?tid«'is.-h dt van \Vil|e'ii va!» Konijnenburg,
wanHe- ? «lof., /.ioh /.el t<>t In-t -.',-dtllili;. Icckollo'l Va»l
lïob-.rids.' lildoldo runion.' Ik heb. duaiollhoVon.
imlortijd ofop^dnid. dul. behalve d- voor andere
iïh/.ehioi-s iriar bet srliijnl slr.-ds Verplichte
plecht-inliirlf id. Nicol-t> in l«-nig.-r vo irdru-hl dan do
? liefste y.ijner lijduetiooteii. In-t di-uncilischo in do
.'üskunsl mooi- kans hooft UeU.-Von en ook hol
ko.' ischo niet niocd:«hil k-*mischo. waarvoor minder
!-<--hlo t-||elUo||. minder IIUt WlHijke t-llollton.
'-. "dshonnuwd war<-n on y.ijn ueb|ov«'n. l >o-/.o
laat? tot. dachten steeds /.ieb te versmallen en to
v«-rkleinen door' een sark-ist ischc on koddige
voor.druch' hunner -.-voel-ns. \\Vlk«' v<-rarining y.ulko
houding ons ..'hl-acht heeft, iedereen Weet dat.
WJ. bet kutisi.xoi-k liefst 7.01, v,.,-l mogelijk /Jet. als
d«' ..veriolk'fig" van y.oovool mogelijk
nionscholijks. Ib-t k 'inisohc is oen y.on m'ooto g,i\v «lor
?_???(len aan < inonschon. dat als wij or kwUti^
m.-.kuniieii \\e, .n. bet. een rijke daad is dat Ie y.ijn....
XVij vin''- n op de l.-iit H»isteHiim van bet \\.-i-k'
-'vail ..loop Nicolas builoiig,<woon -weinig ..gluy.cn".
To«. i.- _ ven is. d'it oen ..glas" m-.oilijk is
t««n toon t stellen, nriar boe niofielijk ook. d-it is,
het had h i. r in u.".iter mut... 'ui veel ^-rooier male
a.mwe/.iy hooi.-i, te y.ijn. Dal is »[?? eei-sle l'oitt van
?««?/.«?' t«'nl!>on«i|eHiny. |»o tweede oni is. dal de
«ebildeikunst in li-p.-i-ild.-M /.in Nin>las niiinl.-i
eiyen is. minder l..-lanuri)k hem dus ireelïen
dal hief. Weel eel|-, de t'ollt AV.-l'd behaalt filll Ilioeite
me.l resultaat Ie veru.irivn. < lok komen in bel
schildon\vrk il«- g.-\uurlijkc eigenschappen in
Nicolas' laN-nt moor mar voren. le«l«.|- talent heeft, /.ijn
g.-vaarlijko kanion on nooit, moot sehorpcr-erit isch
l ogen» i ver y.ielr/.olf gehandeld worden dan in
«bbimrl «lor g.-vaivii. ll«-l g. ? va u r. dut wij onmiddel
lijk coiistaleoreii is een lucht hartige vlot beid. iets
wat wij bij \Vi-g.'rsnn b.v.tot nu toe nooit vinden.
Die liMithurligc vlólh-id ni-i:ikt hel kunstwerk
niet tot oen uitputtend spel. ni-iar tot een vroolijk
verlier on niet t o weinig y.org «-n opletl-.-ndbeid.
liet geeft niet d-n nioiiscb. v««»ry.«io\vrmogelijk in
hoi kunstwot-k. bol geeft, alleen een spottende
convorsritio in., die «lo persoonlijkheid \vrschraalt
en verarmt: bol doel a-m bol kunstwerk n-iodeloos
i«>ls|«> kort: hol is spelen m--l mimlordtm waarmee
u.-spoold on u ?bamlold m-iot worden. Doy.o
tentoonstelling vol vlot work goofl te \winig «Ion Nieolas.
dion wij vord MÜgen. omd'it wij hem in /.ijn beste
werk koimoii. Dit ..schilderwerk" vjin Nicolas
wij missen bet. in 't algemeen, guürno togoiiov«*r
y.tjn ghr/.oii. Hot g.M'ft te vod /.ijn fout. «'«-n mog»-lijk
'gebrek aan ernst in hom. welke ernst toch van* bot
k unische on van bet surkastische do onmisbare
basis steeds was. Natuurlijk is bij «-on boga:ifdh«*id
als Nicolas eigen is. en bij oen snellen «eest. als bij
van wo/.«-n uil bo/.it.«lul srhiMoiwrk niet stumperig.
iiüiar hierin wordt toch bet lijdelijke niet op bot
eeuwig»» bel rokken, maar vorkoor! gemakkelijk
dut tijdelijk:- in «b- hntaligheid on vaimlighoid van
«?on niot-«liope opwelling. AUorloi font on vinden
wij hio.r «lus: eigenaardige mistookeiiingon. o«-n
ro««ds vooi bijen tij'd eigen, on» y,i«-h vo«»r 'te ilooh
als spontaan en naïef. Kr is ecu bedroevend ver
bum! in Nicolas met andoiv. d«>rgclijko t
ijdgcnoolon. en allerlei cliurmos van /.nik werk. kunnen ons
nii'l voi-hindeioii te govoo|«>n. dut ooncoittrut ie hier
ontbreek!. XVij/.uilen d'tisgaarne de ..döoiv.ichtigo"
?-'.?schonken, die Nicolus g«-gov«-n ho«-ft aan «le-/.o
periode «b-r kunst, /.ijn glusrunnMi. vollediger
uantrefren. wij /.ijn daar ook niet \viv.ot op het
ivnuissuticisliscbe: wij xullon de koppen y.ookon on do
lijven, flio niet schematisch y.ijn. muar die het «liep
??n rijk klouivnspol een ontniskeiilriroeii
wvnscholijko monscholijkhcid schenken, hot oonigc y.uivvto.
hot ootiig,.. «lat oen oons-goWiinilon , eerbied
blijvend dool bewaren. ,
ANut hot beeldhouwwerk VUII .SilZlllltlr .\ifnltlti'
A'//* aangaat. «lui«lo|ijk is bier !«? 'ervaren', «lal Xail-'
kine's invloed aan het vormuuleronisov«'r«h'golu-o|o
lint»-. Da-irdoot-^verloor hol ?«?«?n bepaalde onkunde
nou niet on nog niet een
onvruchtbaarheid logono\ef
ons go voel. 'muur do/,»-
ontworsteling moet' hot werk
h;it«*ii. Drie" port rotten van
Sn'xuniio' Nicolas y.ijn «nis te
voi-mold»«n:' «lat van het
..meisje Siv miei «Ie vlochten')
ot'n van .loep Nicolas on
??«?n van «Ion dichter Holand
? Holst, dien do
Ih-oldhouwst««r ««ns «l«'«'«l y.i««n als «-««n
broeden faun vo| ?/innelijk*
held. in vormen mot te veel
imlonkhigon in het opper
vlak.. ..
Marlnuj Adamse. Piet u ra
te .Dordrecht
AJ')A.US.K. vooral «Ie
sehild«*r van. bloenieiistil.
loVoiiH t-n do t«>(?keiiaar van ?
kindorpoHii'tt«'n, is oen schil
der en oen teok«»naur. «lie
den gemiddelden ini-nscl»
'uil-t voor moeilijkheden stelt.
l tij is Voor Ulij hel Vool-lx-eld
van «'oii t iiiuxvluift g tvalist."
on niemand kun ontkcnne.n.
«hit titiuxyhartiglioid in het
ivaliMiie t-i-n i-i-h|e
Ifollundsch,. eigensclinp is, l tij h«.eft.
bij soms «'endere
ondorworIN-II. «-«-n eigeiiaatxligen af
stand t«»t hot werk, van
l.ui'io van Dam vuiïIsselt.
Wal eell komende tentoon.
stelling in Hen iraag ««n in
do/.o|fdo /.alo»i u Is waa r l ,u«-ie ?
. van Da in vun Isselt niet lang
eli-di-i k l»-»i l stelde, den Ifa^eiiauts. y.oi
/.ij «bi-uin lust hebben, \oldoi-ndeduidelijk /.al kun
IH-II maken.
l f«-l verschil | u.s.scheii het Work van \«lamsei-n \ai
l.ncie va M Dam van Issell is hij ongeveer «.-lijk.
Uf'olte. «lat «lat van Aiiamse een Werking van bet
g.'Vod is en dat van l.nci». van Duin van Isseli
Illeel-die van een koelen ge«-st. K«-ll eigeimaivli^heii:
nog van In-t luut.ste werk van Adainso is schilder*
l>rl,i?'/«l<-irni'i in hfl in'i-l: niet aiuleiv W -den liet
geel overheor.scbt Vele «lor bloemstukken Uil dei
Inrilsteii tijd /.oouls op amlere wij/.e ik u crla-itsi
op wees. dat wij bij Van Ifei-wijiien /.onder et nig,
«?verdrijving van een ..hlumvo" periode ku'n». >
spn-keii. Nog een eigenschap is bij Aibiinse's w«-rk t.
vernielden, die naar bet mij loelijkt in de toekomt
/.al li-idell to( een beW«-i^|ijker licht s|H>l. is «te Voor
kelll- Vooi n broeder schildering, in ,|eii y.in. dal
«!«? «b-tails meer \vrinoed y.ijni dnn voluit-gegeven
X HMI beweeglijker lichtspd kun niet amh-rs «{IN-I
«lun hier baten: er is toch bij Aduinso soms h.-i
gevojir van te ..«lichti-" v«-rf. Ook in de portret j. >
van kindoren, de teekeiiiim.-n dan. is y.ulk ge\a;i;
a'«nwe/.ig, Ook «laar kan «Ie D wharlighcid niet
amlei-s dan li-vcndigcr worden dan door y.ulk
bv.\v,-eglijker licht.s|M-l: het xul den «Iegelijk,-i,
eiuensi-ha|»pcn meer kans geven, meer spraak
goven.
Toch /.ijn er juist Insscheit «le/e portretten.
«likwijls «lic van y.ijn oigei» kindeivn.,-,-n g.tul.dii
«Ion oiulei-s van kin«i.ereii een vertrouwd sotiveiiit
/.tillen clio.nkcti.u:ui voorbij g-gano kiud.-rlijkhei.!
'on ua:i jaivn. «lio al ver.l««r dan die kiu-h-rlijkh, i-i
'/.'ju
Arti et Amicliiae: O. H. W. Filarski, Jan vai
Herwijnen, Germ de Jong. S. L. Schwar;
te Amsterdam
EKX ti-ntoonstelling van slechts weinig
schildert«-g«?lijk hooft altijil dat v«»or. dat y.ij ten mi-^t.
eenigs/.ins inlicht omtrent do makers dor schilde
rijen m dat 7,ij bepaalde i>ori«Kl«*n in me«.r du5«l«.
'?lijken samenhang do«'t /.i«-n dan óón enkol schilderi.i
«lul kun of een pani-scbilderijcn.lelkeiistus-cheii v.-l.
aiuletv. lf«'t \\vrk van Jun run Heri<"i.'nn'n is
tusschon «!«? andoiv, du: lel ij k «lat van «?«?n schilder, l b-t
lu-oft van wat schilderkunst js. onmiskenbaar il
signatuur. Heital vo h«'t ouder» portret van «lei.
«lichter Uensburg. vinden wij «»r het portivt ?????
ileii «lichter en jurist FruiK«»is l'auwels. In
portivt. t«-n voi>t«>n uit. vanPuwvels is het ..sch:
van .het schilderij ruimer en is het typische hl
van Van Herwijnou's laatste periode. Uuid.
? hork«-nbaur als «-en hoofdbestanddeel. Dit b|:
dat go hier bijna ov«rral vindt.'/.mul t goals
ivacti«« kunnon v«»olon «»p vitn-gero /.waarte's i
kleur: uls ««on vorhonicling t<>geniivor het vro»'«.
meer d«>nkoro. y.%vavru gamma: bet is een b|j
«lat thans ong«-twijfeltI yjjn niavimum aan li
he'ul hi'eft Ih-ivikt en «lat. na «-en vtiorgajind.
?/.xvoaiilei' blauw (hier o«jk t.o vinden) «-«MI
oiig.-wheid is in do tog«<nw«»<iiiUgo l follandscho'schil
kunst en daitiilooi-sterk typeerend werkt voor
lf«-rwijnen. H«-t is het blauwv«lut ook-op «le/.e
toonstelling gelukkig tesaam gaat' niet «Ie \\
uave vnn een Jiantal blocmen-in-potteu. die ik
ve..l belangrijker acht en v«-ol moor utiiiduiding
Van l r«'rwijn«>n's talent «lan ik dat talent kan v'n
in o.en groot naakt. Naar «lo/o bliM-mstukken :
ongostooitl mijn voorkeur on wanneer ik dtu
A'«H-g het stilleven m«'t 7.««of (van iots.vi-<»(.
evenals de ..bhM-mpotten" (oon klitin schild
waurvtior ik lang al «-on'/.wak heb), dun
wetwat ik op Art i in Van Uerwijmm's \v««rk h«?t nat
?lijkst AvtUlhleot'. ' ,'.'.-?
'WaniuuT wij na Van Jlorwijiion het werk
<irrn> dr Jnnrf bebben t?U-hun.Icli-n kunnen
kort«?r y.ijn.- Kr is in sommigo bloenistukkon '
fJenn «lo Jong oen illusi«!M, «lio hij meestal ?
boieikt?:'nint dus «H«II illnsio van een kleur, n
een kleur, ilio een illusie is. <HU» illusie g««oft. «-n
\» iots.'AVttt in het knnstw«>rk geen' bizjirivof \> . .
wóni? eigi'nschap is, maar integon«l«'el «-..n noo.
kelyk<slt«ft is.<l« \yoorklank der diopoiv g«-v«»o|, '
h«'t is bet opheffen der inaterio/.onder «laaron
materie t« ontkonnon. .Materie is er niet om .
k«»hd to woitlon immers', «ij ili«»nt i ii miers in
g«KMle w««rk ter. Vk«-ntehis ! Ibst iifenaardig,.'
FilfirfikÏH w.'i-k. tlo tok«.H koming iii Kilurski's v
is steeds..dat h«-t d«?/.on \v«^?rklank. de/e ivsoiu
mist» in-wi»lk gamma Filarski «lat o«.kt raeh
borc?ik«tn on tnet wolk«?n ijver. nio«?r «lain god
hij ook «-nooit te keef gaat. Die/.elf.h. eigetisc
missen wij in'Ju-t Work van .«v-Ai/v^rr. «-n »,? nu
.mij niet voiï«-«m woordspeling op schilders m
'vcnleiiken. wann«*or ife y.eg. dat or niet t.-geiisla-i
allo iw»gingeii om «lat te inijd««n, slooilx jets /.wai
is. Knkole naakten (teekoning-n) yun hem.
mij t«-g«»novcr «h^rest, daarom lii'(.|- (,. niM-men.
Muziek
Opera Italiana
HOE EEN ITALIAAN
ER OVER DENKT
Jan van Herwijnen: portret van rdèn dichter
Francois'Pauwels (Tentoonstelling Arti. Amsterdam)
H KT is voor ons. Italianen, «-«-n wol /.oor eer
volle onderscheiding dat. «b- opera van
ons land nu al sinds jaren do ooiiigo is. «li ?
iet bij'u. critischo on mu/.iekmimioiido bewoners
lor l .ugo leunden, hooft kunnen hohvoi k«-n.
.Het wil mij voorkomen, dut do/o ondoischoi«ling
ordieiid is. D» opera, mengeling van kunstig
oxung. rijkgekloitrd orkest en schouwspel: do
pera. kunstgeiin- dat een geheel eigen plaats
toeft in hot artistieke loven, is oen in diepste
vo/oii llaliaairsch product. Hiermede wordt niets
orklciiul van de verdiensten der schitterende
!Meesterwerken vun do l'Vanseho util«'iirs, wier
;-ruestalies vanaf Itumeau tot Dduissy «-en snoer
an edelgosl eoiil on goiuiomtl kiiniioii wor«lon.
N iet s o«ik vun «b- kwaliteiten dor gran«lii se
(ior: luanscho schoppiug«>n. die in do opera's van
'A'ebi-r en Uicli. Wagiior hun <Mig«*ëvenu!irdo
hoogtoj linten bereikten. De knn'stvorm ovomvol. «li ?
? ?mstreeks HiUti in «ló Floroiitijnscho jtali-i/oh
? -itstond, en die vun Italiëuil oen on-omlerbroken
/??getoelit door «Ie gunscho b«-schanfdo woreUl hooft
. -houden is. innerlijk en uiterlijk: Italiuansch.
In l'urtjs bc/.orgdo de. Italiaan l.ull't hot «u.t^t.'uiii
v in do «ipernkunst. Do oude Duitsche opera
'» ortolt jjolieel in > do Italiaanschv traditie. 'Wij
? ?nstatoeron de/.o histoviscbo' . feilen niet uit
l .itriottisch fanatisme, doch louter om de
vt«iating van hot feit der Itnliaanscho suprematie
dt goKfhiodkundig te fundeeren.
Kr'y.ijn Duitscho «ipora's. waarin do versmolt i'ng
in mu/.iok. taal on psychologie vollediger is dun
i i hot wetk van on/.e'gro«»t<? meestors. .Men kan
?k Frunseho opera's aanwij/.en welke nur/ikanl
i sceiiiseh subtieli*!' go«»rgunise««rd xijn dun de
i/.o. Muur do hartstocht, do overtuiging, hot
v.aamclitig» ? óperu-instlnet 'wordt- buiten Itali
t mmor in oen x«w ovj-i-slélponde mate aangetroffen.
Do Italiaan heeft de passie voor hot xingon.
? ?? dispositie voor liet y.ichtlmur uitlieoMon
\ m «lo gevoelens «-n hartst«»chton. in hot'bloed.
>''jn land levert hem hot doeor. «h? atm«»sf««or is
i ?«! dni/.««ndvon«lig«' mu%ikalc geluiden bcy.\vanger«l.
l'f. vorschijnsoiVn van In-t loven vun alledag y.ijn
\ -or hem. 7.oo\vet als voor «len opmcrkxamon
vrcem>' I ing. scènes nit een nimmer eindigende opera.
l MM l en (oven. het ontluiken van d>.> eerste
teeden; voi.leiis. «Ie v«»lkslWston. «lo slaalsiovóljo be.
: ifonisseii. d«» «liiiivënphik. do uitvaart lor vis.-h
>--Mgst, ja /.«-Ifs ln-tlrog on vorruuil. alles. all«-s is
i do mu/.ikale sloer gedrenkt. X'oor ons \o|k is
'. i.ipera vuil ossolitioolo bfle.okeliïs.
!>ey.o «?ssontiulitoit maakt dut on/.o lundgi'iiooton.
?i 'do/o kunst uitdragen naar «Ion viv-md»-.
? > rul «mtvungeivworden nu-t gulheid. IV k«>opmun
\--dt. helaas, in do tovionwoordiu»1 wereld niet
'? vral moer een gastvrij .onthaal: d«j /.ungor
v. ?. hot onsterfelijke lied van liefde, hartstocht.
?l- 'd en ver/.«ioning blijft- welkom aan io«Iors haai d.
l' banden tusHohon tahSjko JCi'nopei suho iraiios
i'i'; -«n in on/o «lagen wer verslapt. Italiëheelt oen
."?? ?imunicatiomid«lel dat huur' voil>iin«lon Inmdt
?tii'. '.heel «b? wor«'l«l: «lo «iporu. Soth-rt 'ooinyoii is dut
"" geweest on hot jwil luivi-runderd. blijven.'
/.'?"lung «lo nioiisch lu*l v<-rnio^en . bewaart /.ijn
?>M<roeringen, do manift'statios vun y.ijn
«liopsU-uut 'i-lijk, in klanken lo uiten. ' '-..
Me Italiaanscho opera noeml niets: y.i.j geeft,
'Ityhts. Xij is niet agressief. niet huersi-li/.ii«-bt'IK.
"vo.ral lor wereld h«-«;ft do nationale
kunstmii'i'k zich kunnen inspiroer«Mi op on/.ën stijl, op
'?i»> k1unk-idio«>m. Munr ? nooit on n«-igoiiK hooft
d«lialiaanscho mu/.iok /.ieh op -do phiuts vun baar
Bistvronwon goitrongen: /.ij v«iolt 7,ich bi'/.oekstor,
-n', dikwijls, oon' welkom bexoeksü-r. 18
ho.tsp<M-l'(-i>.oon.g«-ëin«Uird, «liav trokken «lo zingende vogel*
tijutr hot.nest t«'rng. :
\Vuiit: do ItaUannscho «iporakunst is weliswaar
'>!>lustig, muur xij In-oft baar eigen woonsU-do.
'l"i Scala-t heat i-r in Milaan is «mt«'genx«;ggolijk
'"l heiligst»! «lor heiligen, j.-iuur iedere stad. elk
''"ipje bc/il y.ijn mu/.ikalo tabernakels on vorxanifN
'''iatsoii. lOs/Jjn weinig vaste waard«-n«»verg«-bh-von
""ioy.i? stormachtige en kille t ijden. Uier is «?!? eoii:
''' verhouding van don Italiaan tot /ijn
' (;f.\XFH.\X('K.S(ifJ
Loges bij een go/o-première in het Scala te Milaan
TOEGEPASTE KUNST
Tenaoormelling Hildegard
BromFischer en Joanna Brom in Voor
. .déKunst". Utrecht
'C b' '«J» M.t.ir-i liijhH.jk maar xi-tr \v«.-in>i>
tciitiHinMcllinvcn in-ilc /iilni \.ui de vi>fceiiiiji'ng ,.V«M»r
de Kunst" te t'tn-iIn v'ehiuideii. ,\\eikc /oo «-«k-d
/ijn'?.?«?ntnysrli'ki. /cll- tk- weinig ihtictne open Iraphid is
ditmaal J-OM liikl gclilokeit voor «!c plaatsing van een
stel .?/eer omvangrijke yclionltiurdc \\andkUvdcn; de
vcrrij/enis v.m Christus en «Ie opwckUiny van l.iixarns
'\vwrgfye.rt*l. Kcn.twvi'tiil. op oranje afjivstvimk'.
vk-rkanle v.'itu-n /ijn teycii «It-n witten .wand «t-plaatsi en
wie 'de trap opgaat is dadelijk -4c\anycn in ilc slillc.
lijnklouriKi- siciT «'eiu-r «'xposilic. waarin alles yèwsiilj-t
?>:'an l;un>t/in en. uit/ouderlijk taleiu .i-eiier/ijils.- en
Heide voor. In-t >i huoiif liand\u-rk aiidcrxijds.
\Vat tlildc^ard Hrom-ï-Wlu-r np bet «eb\;«l van
b(irdinirsci-s Cn Jnannii l trom aan «'-mails laat /icn is
knust van K'ofdcn inii/c. liet past \«Mirtr«-(fclijk bij
elkander. In-: is vahiVn eh«kvclldvn K«'VS| gedrenkt
en er is rlu->' e'-nlie'»!. <?» n «t-nlicid wel Re ?
vvcldadi;aandoi-t ! , .. .
liet werk \m* ci-r-t««?!!<M iitd«- b«-\\co^t /?< li inssibcii
:t\»c«' pofeii1. «Ie k«-rki'lijl;« . .!c |.n.l..in- |»uïist. ' l'.r".is
PAG. '9 DE GROENE Ne. 3008
ei-iici'/ijds cm i rcl'l'i-ndc. ? som* . ontroerende' ilt-v.-üi
aiulcr/ijds een vaak vonn.ikeliik -.-C\-K;| vóór . bu:)i»r
a. m ilc orde l»ij\(ii>rln-cl«l . l |ct LolHei' " ei) .../.«mn-r
xvi-ikc ..nitrrstcii \ornicn 'r.n . KK/II .onmiskonbaar' -'van
de/clJtl.' haml /ijn ' Wat /ij yeelt Is door'etl «l<»-i|
\T«>»1vvclijl; \aii aanl. haar borduren i« een u-ekeiiciL nu-t <!v
naald, haar lomposit.i'r vcrnio^cii, vckcnnicrki 'door
cvn spt-vlsvlii' vulling v.vn lu-i vl.ik. ?waarbij «Iv ,c« IH
x'Kde sit-rniotie\«-n vt-rsj>rci«l hïi«cn. paart /i'ch aaii
een opmerkelijk tot-der yc\or| \«M,r allorl'ijnstc kÜ-nr.'
l\r is ovi-rigctis. in t |t: symboliek harer \v«-rksvnkkcn
«??vi-hvcel van «leu droom of la-t visioen, als van de
wcrkcüjkhciil. maar inii'^hei»! is c: in alles te 'vinden.
?Alen kan ditzelfde, '/cj^cn van \y«t Joaiiiia Urom in
ha:ir prachtivo ma-ils jjccft , mees t «OM lrldcr«leVm.i'!s.
deels transparant. «Iccls oiiiliH>r/n lur^ ^clmudcti ol xvél.
in « lo'sonnéuitgevoerd) waarbij vooral eeli klein paiu-t l
'in liiets dan de '.tccdcfotc bUiu'.vcir. met twi-i- maskers
erop «-on din^ van alle lijden is' '
l'rè.-ions is al dit -wenk, in het kleine vaak jj''o«n «n
juist /ooit Is de txtrduiirsi-ls van l hM» yanl ISroin-l-'ischcr
is xvat j o.i mi. i l trom yecfi «i-drciikl ? en «cdrayen <ltK»r
dcir i.-cesj van het vcrledcii. dm h IKM hl uls un^« -jirokt n
m een l.ial..wclko |u;ol «-n al vaii Int Ibilcn is v
<>iT*>Y.Y.\ Tl >SI-.MIK«»I-.K
-E
2«? 'm
n ,
Olij
klei,
il h
lo.
>n
K-I
'ijl
ii-«
? «?i
|OM
'.-.'
Ml
l-ll
UI
nr
*.'
ln
r.
i.-' '