De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 26 januari pagina 7

26 januari 1935 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

-' . > / ) ?'? ; Per Zeppelin over de Oceanen De schrijver van dit artikel, adviseur van het Syndicaat voor Luchtschipver, keer met Nederlandsen Indië, heeft zijn sporen op vlieggebied reeds lang verdiend. In October 1930 vloog hij .allén iri een pandervliegtuigje naar . Nederlandsch Indië. Gedurende tvvee jaren voer hij als lid der bemanning op de Graf Zeppelin", waarbij hij zoowel aan de eigenlijke besturing als aan de navigatie deelnam en 24 maal den Atlantischen Oceaan overvloog. In 2700 vaar-uren legde hjj met het luchtschip 27200 km af. Het verheugt ons, den lezers van De Groene" een en ander uit'de eryaringeh van d.eze bij uitstek deskundigen vliegenier te mogen voorleggen. ?' E K .V ?'?'? iJfil- jare» p-le'ilejl. ill een periode. ?' ???? «h- maat «Ier htclit \-aailontxvikke!*!??: -neteU. n i il K ill In-t Verre 'Verledi-li S>-'!-;"'> ' >ll. XX'txl lle< Ille/il »ii'Jii|i I|IM-|' In.t IH..1 ?:i' "igen van een aantal voor di»-n tijd .?p'.-i..! '. ?;. . ' I-ei/eli. over oceanen, om de XX'el'clil ?a -i. dstl'eken. voo|' het i-ersl iu breed»kliit^elials verkeersmiihlel de aiiliilacht Ie trekken. Bij «Jeu to'-miialigeii slantl der lucht vaait techniek .was if«* belangstelling vooi''flje rei/eit van seiisar .tioiie,-l.-u aard. waarmede de lierii-htgeviiig vau do.pcï*. die het publiek omtrent het verloop «laar\'a,u (!<<-ls dour liullelins inlichtte, in overeeiisteiuniiim- xvan. l-Iveiu.'1-ns i u ovi-rei-nsl niet-het *<<iisati<>uccl«' karakter ilict- tochteii hut. flat. a l spoefli^ fle. vluehtig opp-xvekte belai>gKt ell i ng xv«-.-r vei-flauwfli'. temeer omilal in ile tocll volgemhr periode tle lueht vaart. Vo|geii8 het systeem y.waaiil.-i'-dan-«le-luciit y.ii-h op ongedachte xvij/u ontxvikk«-lile eu all«-.r aandacht .«p y.ieh Ku tlat itau fiok. ,ua jjiren, waarin de meest en meenden, «lat hel luchtschip reeds had aftfedailu eu alle sensatie aan y.ijn prest at les vreemd is. de. llerleeft. is eell \VI schijnsel, flat xau Voldnemle tfcxvirht 'ka 'h, xxoidcii geacht om na (e pian xve'ke oor/^iki-n aan die lierni<'ii\vde b '' ten ' indruk te m.-ikcu op den beperkten, doch y.ic! langxa-nerhauit uithn-idenden kling vau hei die tot xvrvocrmiddel met *helangstelling gadeslaai . liet oudeiv.oek. dat- «looi- Oeli groep va U Ncdi i lanilsche helangstelli tulen xvinl ing»st»'ld. lichll y.ieh in «l -rste plaats op dj- vraag of Xeppeli luchtsi-hepi-n v«'»ldoend.e veilig eu 'bitili'ijfHXeki'?' kunnen xvorden geacht om voor 4-1-11 vervoer vu passagiers en ? vrai-ht over lange :if sta uden t worden gebe/igil. Te m-'unie oiutretil dit punt ov. een i'iipart ijdig oordeel t« kunnen hcs<-hikkei . werd schrijver dey.es gedurende txvec jaii-it i h'i ietlrichshafen ' de bakermat der Xfpjteli liielitscheepvaarl : gedetacheerd. gedUK-nde \vi-' ken t ij»l hij als actief lid van do bemanning d..(i ra f Xeppeliu" aan een groot aantal rei/en «!«?»? nanu Mi-halve versch«-idene vaarten boveii Duitse! land. voerden d«-/o rei/en het lucht .schip naar ei . boven X\vilserlainl.' Frankrijk. Italië. S|itiiij» Jtray.iliëen de Vereeiiigde Slateiu De Atlantisch Oceaan w»-i-d op ilie vaarten 21 maal overgestoken terxvijl alle mogelijke weersomstandigheden xxvrch-i ?tii(,-i'i»«'el i-u «?rx'.-o'iiij» kon xv«ir«!en 'ipgi'daan yuoxvt . bij Iropisehi- als xvinleisclieleiiipetaluren. Aiin het eind van de/«» periode k»m word«-i i -ei. J let luchtschip heef. iu de jllfeli aan eell belangstelling valt setiHiltioneelen aaitt weten tf ontgroeien, een natuurlijk g«'Vo|g vaiit «Ie riistig»- xvij/e. xvaarop y,ijn aanhang»-rs. t iruliü-. leiding vh n Dr. J l ugo Kckciicr. nalir d«r van hun,idealen hebb» u gi stivefd. Prestaties 'va j-| KT is nog slechts i u klein. . ibior het' luchtschip ..Craf / ge< turend e viel' acIlSf-l'ccIlVolgi,: luatigf- «lielist Voor post * e oiiderhoiïdeii tusscheu Duits XV»'|ke «lii-list slipt VolgeliS eell ' ilii;list regeling XX'oult Ilitgi-Vo» jaren werd de Atlahliselie ()i-«r.t. «iX'eigestoken (iu totaal doof * '?? malen» en' het is. g»-/i<-n In achtereen elke Vei'l'tiell dagi 'l «?i-u orcajinïcis plaats yoiul. i «lat daaraan, althans i u «h- pi aandacht xx-ordl geschoukeii. ?'.-:?! wonderlijk is het. dat het' f e ( . '. t hi «?Ver den iireiUlll voor hu-htfc'»» IH-M als iets bijy.ond«-rs xvorden l)»'f«-lio:-.\vl PAG. ia DE GROENE NO. jooa i \t ..i ( -ilu .; ! : i»kl- i '» . ?'??Vii.li, ,. « ut-; ' J '«-1 i »l 1. lli,i ?.«?" . ll'lil-i Tl . «! ' ;. i. - n ...yel ?.<!'?* ! i ??:' XXl.lÜl ,'.it e »' » '?ui :'.! | je. . "? ? ? ?'??.-' l.- ««?»'(?!;? ?t ,:'! M' -!k ,..:l(:.»ii i» '?'?? 1.1 ;?;??'.-. fè,a!i-r ? !;%: 1* 'f.\ i ??;?; Ji»"'' '"': '-\:>\ '-tf..,.i»-..-r ' ? d r ?v. ..?»»:;?» ? , 'i*;;.-. ti ?; x. »'\»"- ', i ; il; .? . »i.ii \ .-'/r.» ;,?», -i '?..: '1 'X ('i:li -l, X - 1 . :. t !|J' :. ??;.,.:..?'., 'i« |H'M ilt " l. e r )"f*«'lio:-.\\>l ;?.' ? >? ?'?'' ?? , '???''* ?; :?'' . -. ?!' . ' . ?, :.i . ..'?-'' 'il. ?'??' V':.. .'l 1 ,11. "? ;" . '"?? ?,: \' i! 'l 'i ||'J -l' |,'|i .Ji- . Ir. U " ! '?MÜiiH-'l ??j'.-"l;M_; ?»? ? i, ..( 'i -1 ''' ?'« f '/« !'??'?! J tl* ?II'.».;' ?'?;,.. , 1 » " ? '.*'?. ' ''?' >é>i «O . »? !'? 1. ??'!?' 1 l ?1", 1 'iM Wi»*-ttèK !t« H III ?? ? . ? . * '.?'-'" * v.-:. '.;.i»' Je lloi'fuiMiir,. .li. ??;., ', ? ii» ' ', u-'l )?? i<l if ?'? vi-rlii-f'i ' -hl « (1:11 lm 'it:<.-I|i li.'ïi.V».! ?? ? . Pi-Ui pe.r- '? - ird, i |»v|, ,uv ' | . :,?.,?'. . ' . 'l.i-l' . 'Mie-'e pllMl-'J >|!|. '. , i '; V ? volj-4 > s «« f J ! ;-i. 't .- ,/ il: s| i»'le tli lioillftt .v i" i ,- ? , '»-"lïJi l-n^.-ljj', e vi-iii' .» ', ?1 "»? ? «Ie te" Xi iX\ i -|i. i. NU:»? l.? ? l i, j i..! Uj,' .: j - ?? f i *' .? i ?* l lerill^ell \\cldell «loof di n In-langstellciuh'U hie t. .nier ?ren. van Irillinufii T ?-. niy lnv.xu tul In-t m-ri«-f «ld .\i'dcrlatld>cllc gro«*p te lande uilge\ocrt|. ?xvijl bij de/e l>elvke!till,'elt k«>li xxordell gcsteUUil i cijfers, ontleend aan een accountant s-onder. .-k. dat in de boeken der l.ul'tschilïh:iu Xeppclin i. in.b.II. xverd inuesleld.cn voort* «p iidi»-hl ingcn ,' gegevens vaII de Xeppelill-XXVI Veil ill Dliitsch|;tud eii Amerika. Vcordeelen van het luchtschip DIJ de xerriiiiie studie kxvaincii verschillende ^ punten van belang naar voieii. '/.<??> bleek b.v. ,j,-t luchtschi-pell over eell /eer prooien act i»-t. Tuis beschikken «-n flus in slaat y.ijn nul tui ,i, ml iiiiiilnl i>nnmiii'n'rt< I-H u-n lifliiinii'i'il;i' lini-i-fi-llifnl , -i-hl |po.«i| b.x'.i aan boi»rd /??« r gr«iole afsl;imleii ; iilii- luNxrtictlliiHiliil-l af Ie leggen, liet In-lal 11; v, u de/,i- eigenschap komt iu hel bij/onder naar \ i«-n xvann«-«-r oceanen moeien xxoriten iivergf? .: .ken. teixvijl op routen hoven ?/.»???. xxaataan ? ???n i nlwcg parallel l»n»|:t. hel bh-hlschip door dien . uiten actie-railius geheel oiiafhankel'ik is van ,.. op diell landweg Ie nvervli» p-U gebieden n \ ?rdeel. dal- vooiiil in lijden van politieke «nnist ,? «Hing belangrijk kan xxnrden ueachl. Voor iia.-sagicis is het luchlschip een /????r aan?_< laam xerxoermiddel: in «Ie eu-sle plaats omdat J. lei'gexolge van x.ijn aftitelingen »-n gr»»»»!»|i 'Sr*a XVeillijL; bewegelijk is ell llicnlellg 'Volg ? l't ei|iii\aleiit der y.eey.iekle. de hichl/iekle. aan [l- i|d \ai) lucht schepen nnhekeiid is. Oofc.al kan i.. luxe van een oc«-aans(ooincr niet xvorden g» ?naatd. /??" y.ijn (och «h- passagiersvi-rhlijveii' een lucht schip y.ccr 'bchageiijk. Xi.j bieden... rhouxxd in verban»! niet den korten reisduur. applaalsen in af/ondcrlijkc hullen eli voldoende lill^ell del' schepen. IIHigelijk is. de lll»it«»rcll «p i'/oodanigi-üafstand van de Y«»or de pa.-sauicis ? ruimten te plaatsen, dat van eeldg » geraas aldaar geen sprake is en uien h.v. ?enige sli'inxvrheffini: een g«-spivk kan ViM»rls draaft, naast «Ie rustige liggin-.: i hè! schip, ile al'xve/.iiïhi' ? ?Ige uvtarx'an m.-u b.v, kan schrijven s bij. ..'.'?? »»? renlabilileilsherekeuingen, leidden |i»l de igs/ius x'errasseiide fonclusie. flat een rendabele loitatie mogelijk lno»-t WordeH p-acllt tetfell <afjelaiieveii. XX'elke sliM-htS XV« iriijïhoX'eli de ? is iu de eerste k la S.-c (h-I- /ei sclle| «'U uMileinle ??ven y.oiideii li^ueii. terxxijl alsdan de post U. het iKirilUlle tarief» eventueel Ie V«-rho«»yen eeli uiterst matig lucht recht, /o u kunnen leti vervoerd. Hij d" reiitabiliteitsbei'f-keiiiuueji i uitgedaan x'nu het i;i-bruik van helium als ?ir. -pis. terxvijl inkomst«'U uit hóoftle van overl-1 -Sllbhidit S e.d. geheel .buiten In: M. !«-u gelaten. ',- grond hiervan ligt de veronderstelling nul. dat het luchtschip een geduvhte concurvoor het /eeschip dreigt («? xvordeti. o'mdat -iel- tot -/.es malen »n» Hiii-1 is t-n een i-on-fort :.dal iu verbaml niet tien sterk verkorten ?let- reis. mik voor pa«Hagi«,-rs ilie y.» ken-?n stelh-n voldoeiifli- kan worden geacht. naast heeft het. behalve de meerdere siielhfid. .e voor di» passagiers, belangrijke Vfiordf«-leri ti het y.eeschip, lul. het olltbri«keli van de iuelit 'y.iekte' en een koeh-re temperatuur iu fiasHagi«-r«vei:blijveii bij reiy.cn i u de tropen. 'tistatccrd wenl. dal \eischilh-nde passagiers 'iim «-erste luchtschipreis aan In-t nieuwe v»-r> middel ook bij latere rei/e n de voorkeur gaven ? ?U het /eeschip. IIet IS dan ook geen wollder. juist ill reedei ski illgeti bijy.oiidi-l»iing voor het lucht schip xvónlt getoo . . Luchtschip en vliegtuig .> | Vi'i'KHAAUM»' lijst bij tk-/e b. s.-houxvinp'ii <!??" " . vma^iu hoeverre een hiehl.sehiphedrijf roneur'. ; ;i«-te duchten /Jil heblieli van het vliedt i liever- ? ? ?;r. Ken uut\vooidop «lex»>vraiiRis nioi'ilijk li-vn-* ? .??(!. ouidiit. beide viM'keersiuiddele'ii y.ii'h lioy in het. ?'.?idituii van outxvikkeliii;: bevinden en de uevolyen au di«- vei;«h're oiitxvikkelihtf op het oo^-nlilik ?i»ïIliet /.ijl» t«' ovor/iell. (ie'/jell de Veel grootere Mi.-llii'id.van ln.'i vlii'^t ui^ lijkt liet onu-aaischijnlijk. '.dat hél lui'litsrliip vóór i-en' v«-rkeer ov«-r korto afsla uden .tot.' /.ijn recht /.«ui komen. Waal* eyenxxvl ? ??/.M'r «n»ote afstanden uuu-teli \x-ordeli afjïeh^d, i iiii-ej speciaal m tiiuisoce» '\\M\\ vei-keèr. ontstaat. ??«?n ander, beeld. Doordat bij i-vii lucht schip. dat. '???.'?l«tf eu luu-ht vaart.-.fiéi-it tijd voi- tut}sclietilan'linuéii vil tankeit verloren jiuat en '««--u ook niet' 'tenvilli. van de rust dei- passagiers behoeft ,t«' jiau/,,.,.|.,.||. sfieelt hi-t. vet schil iu .i;.igt-'« snellu M" PAG. 13 DE GROENE No. 3008 ?l ; '<?( Il', '? iBoven: de stoort" von het Iue/it$ch0 met roeren en stobi/isfltiev/ckken; midden: de Grcf Zcppe/in" achter de po/men op het 'ard/ngsterrcin te Pirncmbuco: onder: de neus" van het («chtufifp. veilig beveiligd aan den meermcst. foto's v. d. schrijver eell inillder ^liuile ro|. t.ixvijl de uHHn'sJt 'Iheid doirr het op/uekei' van unnsliue \\iii«'eii x\aart»<> de ^tiM.»,- adie-iai'ins d<- nmu. lijkh» i«' «.pi-ni. dikxvijls belangrijk kan xxun'en i.|-t.e\in-iil. l i:iai l>ij komt. dat liet Vont \lii-Ullli_ell op liet ?M,-,-|i|.|il% imu niet iimuclijk is hun exploitatiekosten uit ?'«? inkomsten uil lnm|«!e vail Vel\neli!e p:i>-)l^ii'l > eli post Ie dekken ell d.M.t de op de e\|>|oitat ie thans in.u onverniijileiük te lijdi-n verlie/.eii «h:.« moeten \vordeii u<ied^vniaakl uil siil»ii!i« > -ft» »?!' Ilil de opbrengst el; def tllJII's eojj /i'«-r l:n'«ye lueliln i-liti-ii. xxaaivan nanxvclijks vVrvxartit kaïi \\oiiSeii. «lal /e i>p hun leuenxvonnüu niveau /uilen kunnen xx<>iden uehaiMlhaal*!.1 !?«? exploitatie xan liei luchtsc!iip schijnt in dat oplicht IH-II-II-|»M>)?? c-tieXeli Ie opi-ncii. (luk voor ei'U tiaüsoceaiiisi-h vlieul nijM-i ki ? » tllSM-heli Kufo; a ell de Veleelli.i'e Stat» II /ij») inleiosantc planiM-n in \'< tirbi-ii idii-v. \\';iai- I.-t vliedt IIÏU op Ili-l ?"«L'ellltlik <!?? Voi-l /l»lk ee|| S i l k> ? l ijk»1 afslaudi n niet /.??i««'.-i- l u>«--Ix-iiIU kan afleUU»*!! /."ln'er ll'-t »>VelXI te «!ee| van xijn capat-ileit v<>»ir betalende Imlini: <|i:i«-;iyiel'S ell post; il.M II »'«? Uiede te Voi |vll bra lli'sl < ?!' »>p !«? »>fl'i're|i, xx'ordf irtrir ainlei-e i>pl >s-.in-_..|, uey.iirht. 'l-'èn ilaarvan is ^.?l.-^.-u in Int k ie/» n V.'!!: d" |i>l|le via I.U|:i|-i' ? l" < .II'. lll;\>nl. XV l." !?(!??. | de tolal»; afstai,»! /? oiiai-ii. xxm^Il oiy!» rx« id« ? !?'. ? lal eei» y.i'ki iv «?a|*a«-iteit y»"'.r l-etal» in1'- la<:iitv; l« seliikbaar kan blij v» n. !'?? vraati ii.;sl »«f he»'»»« !?'?? i«»ule. »!i»' ii\i-i' str»'k»-n x'»»erl. xx:aar «'e pJis»;iLi<-i> t'JSSrheli l-jifupa »'|| »!»? \'i ree(riy«'e Stat' II liii'i» Ie V.iM-kcll llèl'lieli. ^eell 'bij/.» ((«Iele K-y.XX .'|fi M Va n ineli'ii|»i;nu:.~cl;eii a«iJ. n:. ? r -| ????j.-:;:l in ?'? n winter. y.»il oj !e\» i»-n ei«? »»i' »!aan!»' or ei »< i«vlmati'4 verkeer hi»-l all» «n (erhuisel e I.»/.xxaailijk. maar»>ok x'ourde pa»a^i» i> niet /.('«?r»ii:aanu» naaiti y.»»u xx;«>rdeii. " ? 1'IeJi ainlefe oj»|« ssit-y; v» imt lu-l ?'.«?rkl < ? M «Ie dall Iliei-r /Iliilelijk te kie/.ell l'illle 1'llilel- te Veidi'eleii il»:«>r het in den Ho-a»!ii stat ionn» ??ten van ui^'^te »liijveiide laiiiliii'^sflanlsi n. ( ijl'ets. xvaariiaar de rentabiliteit van de/.e i>p|i s.-iri: y.oli kunnen xvoiden b iideeld. slaan seluijvt r <!«?/?-. Iliet teil iljeliste. liij eell voo|>(i.«ipige bi sehoUXvili^ van de/e /eer interessante oplossii:^ liiil de vialij: voor ile hand of iu de nabije toekomst het verkrer over die kunstmatige eilai:»!» n een /.<<«danige intensiteit y.al kititn» n 1>« v< ik« n. dal de daaraan verblinden, /onder twijfel y.eer In» ue k* st) n y.ulleii kunnen worden pied^'iuaakt. ? . Sehrijvei" de/.es is evelixvel Van mei-niim1. dat iu liet ludilscliip van le^eiixvóordi^ ? dat in een Iransoeeauisch verkeer, dank /ij y.ijn jrn oteii aètie-railius. vrijelijk een nieteoroiojrisch minsii^e loule kan opy.oekcn. treeii kunst mal i^'e steun punten van noi.de heeft, /ij 11 juissa^it rs feu aau^?naatn en rust itr vel blijf birdt eli het op het oop-nblik in reiitabilileil van het vlie^lui^r \viut - eell eellViiltdip-r ell meer Voor de hand ti^ellde opln.s^inu van liet transoeeauisrhe lucht\-»-rk« er is geletfeli. . , .l'..K. VAN T1.IKX :ROP i's a 2: JUtllt DU)! klei,, 11 II. ni. U' 11(1 1(1 v ier Ml UI III nr a r.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl