De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 26 januari pagina 8

26 januari 1935 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

* t r: T ' ' Toonce! Ik, jij, wij en zij HENRIK SCHOLTE i Afkloppen" (Touch Wood) van C. L. Anthor-y bij het Centraal Tooneel (Stadsschouwburg, Am sterdam) H KT g.-w.Mie -ven. o-itinoe-lig.'iid en «mvol komen in -.'jn c.icflirtcii. mes.iain in vtijn 7eg.-pl-.Uei ell II l!f«laeht jg in y.jjn lleilellagen, h-t «lag-1 tksch lovMi met y.ijn «mgccomponeer.lo flavl-n V.IM iiimn*or fraaie, nimmer praegnantotlia'..- u. /.:j;i gMiiisain h-r..iek-n abstracl»» verscherpii,^ v m h-I »? «utr.isl. is - op bel tnonool gelransp:me-t ; nriini-M- «-en bron van v«d'ioeiiing g..»- ??*! v.»«r h-n. die nog altijd aan b- drama i- b'iv..n/innclijk«« «MI \vrriikkondo n: ilisch schijnloven willen .-u- a-.n ..drama" ontstaat .?h-:i nou uit e-n xuchl naar i' st-rk-r: iia-ir een g.*subliig van «l«- eigen, ver.lrukte ?'>!ijiJ> i i M id-nfigareii:/.Mo gé«Mi koningen i k <:'.??}?- !.??'? lan toch inn-rlijk «MI uiterlijk' «?jiue l'ik'- ???''-! ?- ?? ta't-ii van het Ik.' X mdagsMI' .-? !..??? d.i« t,' t-H| ig'-r sptvk-n. diopef lijd-n. fii.'-w irtern'v'' !:«?» g'j «MI ik in «????i niets/egg-nde j,fn-i at* ii u!" i: de ,| r.fn v.torbrj.rumoert. N M is hel H-;M ? |o»ne-l. b-pM-kt 'm «Ie riviiüt» .-..;r.« r h'-ld-iiil'u.^ies. g -b »n lm aa*i y.-er aav-lsclie S .r i-t "n i.M ti-' v i I:T-I IV.M-..H van «len b iveiil ! V .«-n 1(1 Hl- "-lf : -rg.'!--lh»i.l ! taar.lsi'ihMi schijn ??>! daarin hov-iml door <(?? soort" verwante en ? i-.'inanl Ueh-be\ rcdig-ii«ler dr<uiiiifabricage van d- film bedreigd, in een schee\v posit ir gebracht : /.ij die in het ttmnool slechts <>IMI truc. ren begoocheling w.-nsclh'ii l- y.icn. /.ij «l'n> gewciul y.ijn. '/ach daarbij niet geïrriteerde y.iMiu\\vn in een soorl t ranee van y.ich/clf te In-vindon. verhingen terecht naar oen stcrk«Mv «U'sis dan «Ie bodaag.lc tooiicelromantiok kan geven. l [«<t tóiuiool. dat op lift oogciihlik ? lift kost iwat liet kost ren hcr-tiricntccriiig'y.ijncr waar«lon y.ookt. vindt moor baat bij i>rti voorstel ling van /.akrll. ilir dr Werkelijkheid ?«»'??/ ontvlucht. nirt verheerlijkt, maar eenvoudig on manhaftig dwars door «lic werkelijkheid . lirrii gaat. geen stukken schrijft van eeuwige waarde, maar y.cgt w.it op >HI «logeiiblik van belang is tr \vrtrii. ie /.irn tMi tr oiiiliT^atin. Kn dn t is wat tfixtnvn in «ir nirt van li-lanu w.is. inoctfrii wrllirlit nirt inrrc. l>i* inun. dir uit dr bitlrtv n-variniirii /.ijn> IrV.Mis .dr ro||rlll«iii> tffkt «lat bij lift brrfl |ollt vluclltrli. of Wrl drn oiidrtx.inrnsmamt tr \i-rIII >"irll. b-^.fit trlislottr rrll ^.???st.-lijk.'li y.rlfin «or.l. \\viuiir tnindri* laf dan de niatrriride. -.Ua-ir bij dir dr ivi'.iteit van tf.tn^e/.ivlil tot aan^?/.iclil (laffl l- /.ii-li ||'IM on Vnlkolllell de/;.spirjr-l t» ik - - leeft tenslotte waarlijk en /.iet . d'fivilt eiMl jï-'hf»! lindeiv srbni.nlieid. die niet urn I-r die van den kunstenaar is. of /.ooals KU NSTZ AA L VAN LIER ROK IN AMSTERDAM DOORLOOPEND TE NTOONOESTELD KUNSTWERKEN VAN J O N Q E HOLLANDSCHE EN BUITENL. MEESTERS Albfeellt l>lil«|- liet '/.ooVeel /.IliVelller /ei: ..de realiteit is vooi- mij scboon eli driedubbel selioon als kunstenaar, doeb de bekonuneriii^ om bel leVell el l 7. ij II WeXelllijklleid. lloe Vel'l'e ook Vail liet ideaal verwijderd, in voor mij waardevoller als nieiiseb." ( . ? Belangrijk en bij uitstek modern T« > l'l M IXVOOIV is y.ulk een «t uk. /.u l k «-eji we/enMjk en daarom belangrijken bij uitstek nioilern si nk. dat /ieli niet bori/ontaal op de vleugelen der romantiek nitbreiilt. maar y.ieb eensklaps vertikaal kcei-t van hart tot lm H. liet is niets anders dan eelt doodeellVoiuli^ realisme, de/.e v-c!\nlili^ dooreeii^rvloehleii maar allerminst Wetvldsrllok kende ^esrliiedenis van ineiisebeli in eeii klein en donker Sebolseli pension, dut /onder Ilisi-nia-nisflie y.waarte een merkwaard i£eii atniosplieriselieit druk op dey.e ineiiselieii le^l : nieiiscbeii. wier leven niet «lan v«iorbij^,uin«l door hun ontni M't'ni^en beinvloe«l wordt. Kr y.ijn oii^ew.me l'i^aiiMi in dit stuk: een overjarige vrijster, n ^i-hikkiir erbtpaar niet (nch iets v.uitle b.*le^<Mibeid van vijftien jtuir sanien/.ijn. een stelkindetvil. VV.lt Illellsellell van minder feestelijke ^>rfijnin^. . .Vaar y.ij y.ijn slechts ongewoon, omdat «Ie oeiroiiservatieve tooneelrotnanliek nimnief toe liet «lat y.ulke karakters ten tooneele p-lirai'ht wer den. want /.ij waivnsl«-fhts«>p bet tooneel ui t /onderlij k. ni«<t i u de y.a:il. /ij praten /«n. «lat men eens klaps mee y."ii kunnen praten, antwooitleii geven. antw.iorden uitlokken. Niet dat hun dialoog a'.ledaagst'h is. uiteraanl is die wel degelijk in oyerloneii gesyntbet iseehl. maar «lie «ivertoiieii /.ijn niet a'ndvrs 'dan samenvattingen van het natuurlijke, y.ij y.ijn niet en nergens ..litteratuur". Indien gijxelf even tijd gehad ha- U. /.oud t gij eVen/.oo gi-antw>iord lli'bbell ell g ij '/.oud t el* nog allerminst een bvillant eauseur oniig-weest y.ijn .. .. neen niet anders dan e«Mi nuMiseh. die y.iirb bewust \\vr.l v.in wat hij y.on moeten y.ijn. Een 'weergaloos knappe voorstelling IK boud van dit stuk. oni«lal bet y.oogii»nil«-|oo> dapper d- gewone dingen tveht inde oogrii kijkt en /ondel' iets Ie leerell. eeh noblesse va 1 1 'y.jel VelTiS'llt. «lie sleebts Ilit «lie e yen teede,le als oprérbte analyses vaii. <le" ivaliteit. ontstaat. Het is geen stuk; dat een m«>raal leert, noch n «tule. nnelt eell IliellWe. l (ia. 't f Wel btvtlgt liet d« liuidig- m'traai tot wrang «MI bit t ««r-t ast baai IrviMu het is «-IM» ,»»cli«i van /«ijn tij«l. khuigt niet n-iii en viM'.ledigl niet. het is eenvoudig een ballade en ge«Mi substraat van l(i«-h(eivn. Ivoningeii. I'salnieli «Ml «Ie Wetten van Moy.es: «lat' op het timiieel li.-lmliMi «)udo testament der romantici. Of een stuk als dit dan ook y.ijn weg xal vinden tol de nieu^cluMi, viior wie h«-t g«Miiaakt. eenvond ig opgebiecht in? NVie zal liet Xeggen, ondanks de weergaloos knappe, intelligente en ragfijn g.'tletailk'iMvb' voorst«'lling- van Tees l/iseiir. met e«-ii ivebt uit h«t 'innerlijk gesp«?el«le r«»l van Mary Divsselhuys en een heele li*eks kleille i;i*eaties, ? !??« te ?/??Idxaiiier treffend onulut y.ij allen schenen de«'l t«* hubb^n. aan hot v.ei>r luuige niveau van het geheel? Mun kan slechts hopen on.... afkl«»ppen. .Vfaar uit y.ulke louteringen «n verinnigingeit van Imt' kalme enstil-weggev^Hrliggcmmikte wilord. uit '/.ulkc onnadrukkelijke en «laarom juist /«?«i stu^k-oveVtuig.tn^ló g. > bare n on emoties moet dunkt mij langzamerhand wel oen van allon valschiM» schijn g.«y,uiver.l tooneel ontstaan, «lat een nieuw. MI band xal l«-gg«»n rondom die Jooneolliefhebb'sfs. die ni«»t «intKut lUUU' oxt'v'ue Inekeil stuiv«-n. rondom de goede yorst»M'_».,i. -r-.. <5iy iii«»t moer «lan «««MI half wuor.l IKMI.I. kracht van t««, '?.?*? ' de «lubl>!'l< ktipseluiw vour /.ich/eK ir inotann»rplui8os . va i /! .van i Ie \\vrkelilkh.-id ?!. liiMil «Ml d«' ' ' r.ii i ;iti. ?'?!??'? onderga."'- I. t r iiurit-, y.nll e-(. . ??; ij (-r* ,),«/ V' -s «l- .'/uakken^ ' :J -f:. . -u i,;j v UMI il j. r »-»«/, ? 'tl d. l U Muziek Zondagmiddagconcert CONSTANT VAN WESSEM Concertgebouw-orkest, Amsterdam DOOI! Welke onbegrijpelijke Voorkeur is dItaliaan Alfreilo ('nsella. indertijd een der mu/,ikale..ni'Mlernislen" van h««t continiMit. iog si?ds ..persona grala" bij de dir-eli- van bet. i 'oiicerlgi'boiiw g ?blev-n? C isella is als componist timmer een belofte komen inlossen, hij begon aanankeli.jk met merkwaar»lig \\vrk. nuM'kw.uirdig. u do aspecten van «Ie toriini-ilige mu/.iek. «lie alle ichling-Mi nit kon gaan «MI waarin i«-ts gistte. Hij ..i /..., i-k «?oinponisl, hij gaf m«'ereurieiiHe ?<? iMU. ir; Si'llleef. Haar hot ons t ; IM-I. v-»->i:uè«i !?;:: MU-I '???t, :. .%???« i-ii '..e.Jihi-lijkle-ii!. di« ?«??.?n ? '' . ? 'l' 'l'-l j.iieli is iiij !??'. ????!! - ,. '' : ' 'V ' ' ie ?"di-..'!.. l \ < _ i- M -l.-ii«c iM'./.ick /.u n ?'.?r:t-oi Mi v.M'in van seniiileil-. ti. fen-èi -H-H, »?.??? -lat isella weinig belangrijks in dit genre \\.-e'. ie /.? ?« -n. niisscbidi wel. omdat bij berhaupt nooit veel rkelijks li- y.eg^.Mi lu-efl als eitmvi'iiist . hit trio?ne-ut m -l ork-slbfg.'leiding li.vl we-r. «lat /??n' 'ig.niiM'i'g op ei-n alio:i«i -in -n' -icoiiccrl in bet. "ncert J.-IMHW werd uilg.>\o<nl m -t den com;»n. ? st a-m le-t klivi M- lü't t.rii« is v ? ir pi:i!i ?. viool . i «-ello. l 'oltroiibM-i was «Ie violist, llonucci de « -Ilisl het loopt e'nrl-loi»svo«»rt '/.onder boogie; int en. het knl»li.-H «MI babbelt « «p i»eii rhy«.limiseh n.olortje; even. in het lairx^un* «l"«-l treffenk«trte ?i Mii'Mil-nv.in m loieii.ni'jm M'«MidiMi klank. «L«it'bd:in .al het w. -er vooH. m Ml he«»ft het g.'vocl. «lat het. ' "ieen h.- -Icti miil'l'iu v.tort bad kunnen g.utn l-ien I -l uit w i*. Ift hr.it een itniniddellijk xvrvlueh'ti. li'len indruk HM: ou''<l'i!rr<<ijk «lit alles, g -wilde i riositeit y.ulk een samenstelling van een «'oneert « .or tri «< -n «rkesl. Van H.Miin'ii'. die dirig.-:-rile. g.if. op \vi-lvuldiii v/.o.>k. e -n r.-prise van Ilin-l-mit h's ...Mithis dor * ler"-sy.iv>lrtnie. U-t w -rk n tgmrils hooreiul" ? ui ik nrjn e-vste indrukken w.dnig u.-wij/.igd. ?-.?r m'jn g.-v.t:-| liliji'i. il ?/.;? ..r-tm inliscbe" Ilin; rnitli in w ?/. -n b -n -d'Mi d MI vivie.4 M'.-II. «lieii van ' k'im M1.- tn : -r! MI. o.i.'-twIjiV'ld i-< Uiii'l.-nrtlh , p.-rsoMtdijkbeid. w.it t Mii.-ei' opvalt li'i d- audit van C i-rlla's onb -duid -n l c meert : hij k'in iets /. -g» iet-s. M rii- het d"rde deel van y.ijn s\iii;iho? ?. ..!>.! v.-i-/. i.-king vati d MI ir'ilig-ai AuVuiiits" '?? .MI "«vjn p ''^iirj f«t .r.uiun'i.'k tuch w.-l erj: w.-inig elingrijk. b-t .;l[»|ilenlebent'' er" op los. bel ste «leel. ..Kni.'liMi"!tii:%'rl". b-t. -w -l niet b ?p:i-i|tl . -m -Inrit '\ h'-riuii'-rt het m ? '<t m ?! y.ijn klein? » 'Isirhe II) iti"fje< a-lll lli;l:l MliilJl's oti Ieli m:l*i1 ?rtrant-e'i is m.i. h-t b 'ste «leel. Alnr'v v*'" Kopper (Centraat Toor BOEKENVEILING -? ' ?-?'.. Internationaal Antiquariiat (Menno Hertzberger & Co) N.V., Amsterdam. Bibliotheken van A. E. Schlüter. , Ch. E. Nijpels, M. P V." e.a. . 29-31 Jan. a.s. D'C fir.n i.. H-r t/, b.M1/M' is verhuisd naar een fraai hoiuvuhuis, «nn do lv<si/.i?rsgracht. waurdoor l; 'narhol .harer st .-ods g;iod ver/.org.lo \vilingeii '' ^ w.H'dt v.M'hoogd. 'IV midden vnti «'on Vrij J';« r/.bnlijk aanttil iK'langrijko lnc.unabi»lcii .er'? inden zich hierbij baokon. die vrijuvd unica >.i; r ?.. - prijkt ili- oorsto Hollaiidseho bijbel, in l- jaar 1177 te iK'lft godrnkt. oon boek.'dut ? -tg« jaren g.-U'ilon op do veiling-.Six 27(10 guldon ??!? -racht !?'??'.: . . .?? »MI d«" >?«?!«? andere gvbiodoit: dio do/o', voiling '?? .aat..n-ieniMi wij yerïbrr in do corsto-plaats «-en iei'.vil eerste drukkon van Kng.dschu schrijvoi;;* Ui .winst. Itjvsm. Swiiibnrno. Tuntiysiin e.a.): \ NVderlandsrhi' vorxani^InnyK is dit oen goede - ' . MiluMil om y.ic.h eens op dit in Kmteland '/.oor de gt?hi«'d to wagon, . . , :i «nntal lir'ilo'rno: otson (B«nor| on te««konin. .r. SluyJ.ors e.a.V vnrinon do inleiding tot ««on ?'.'?' gVat.il'e. citllecti- b:iekon oVel' kunst. afki»l»ist ig ?en b.-k'Mi'l v«Mv,'ini"laar. Do Vele reproducties ?.'?:d g M'lln^tróerde \Vt-rkoii \vrdien-n de vollij:sli'Uini v.in de, veh« li«»flu<bber.s «ip «lit - in. ?'"..''? ??'??? ?? ' l». .A. Bioscopx Costuumfilm - pro en contra L J. JOKDAAN Karl Hard: ,.So endete eine Liebe" (Tuschinski, Amsterdam) HK'I* 'g"ldl als een orthoditx prinripe. dut ?de ..i-«stiminfilm*' uit. den }»??>/.» is. . . lliealer. ,... m-isk-rade ! Ken «-pvattiiu. ? lie ? na n r h-l mij wil voorkomen al ev-n ni-i.'ilijk hoiidbtr.ir is. als y.oovrle «liei yioiit-ilitueroepen axi'iini's. Welk»- hel «nln-f-k-Ml< n- medium «lul ..film" heet. ons in den loop d-i jaren \\v-r liet in-blikken, l'.-rs "'iilijk li-l> ik d-it anntliemu van d>- ..<? ><tiuiin''ilm" ir«"it kuim-n ;i:iti\aar<|-u alleen r.-.'d-. hierom ni-t. wijl te\-e| -poi|itennkeiil- exp'fim Mit MI in d- film; ?schi-d-ni~ juist in dit geur- vallen. ..Ketih". ..l hiltnrry". ..«'ilig.iri". ..D.'inton". ..l»,-r <? «1-111". ...\ibelu'ii.Mi" l'tl a'in ..<* ivaleri-l-" t >e. . . . w.rir '/.«tiidiMi ' \v!j /.ijn MI-t oir/.e filmknn*t y.ond.M' de/r -voor d ? .vjn'st -w.-g ,g.-c i l eerde w.-rkiMi: ?Kr. y.'JM. c i«tnu'n''ilin-i a.'W.-est. «lie «Ie uitctlijklieid v.m b-t go n-e lol in hè' gi-aiidi'i/.e opvocl'«len III 't- e-n SiM'elle IlliliU-llt ing Voor liet ps\'.'h«i|ogisrln- element ?(iiihtroV b;irokke. ni'iar brillante ..N:ip;t|ev»n"-freseo was hiervan bet w-MM-galt» «/e voorbecM. Kr. y.ijn «M- ook geweest. «lie biM«U' kuMÜteitdl xvisleli Ie Vci'oiMligcli en wij In-boeven sleehls aan den ..Y«uvk" van Wernei Kr.iuss on ilé...JeHinte d'Ar»-" van Kah^umoiii tdiMlken. om Ie w.M"«Ml w.-lke gebeurt:Miisseii-" «ley.e . eostnnmfilms .Wtireii. Kn mt slaun wij dnn voor «Ie joii^sle proef op' dit terrein: Karl 11'irH's ..So emléte eine l.ielie". Hot is n-toit llarirs sttM-ke y.ijile gt-w.iost. «lmir Ie . dringen in d t psychologische intimiteit y/ijnor Miijotton.. UanrviMïr /iet "hij 7.0 teveel niot hot «»«»g van d-Mi ..show-niiin" -- d'iarvoor is do strook van /.ijn p.Misi-ol t«- doriimtiof on to /.oor «ip «'ffoot berekend. Maar aan den and-i-eti kant heeft «le/c wat 'k«>ol'« rejiissour oen doorgaans portoet begrip vurlr com]io-ii,i' on v«frln»u«Uiigen. waardoor y.ijn work ~- xtmiloi* o:»it tot hot Huperieuro te geraken _4~ niettemin '/.oliloiidf muiit «mboluigrijk \v«ïnlt. , Ook doy,o laatste film vanden \VWnor bevat kwa? litoiten. clio haar stellig niet'onbelangrijk maken. Daar is in de.eerste plaats «iiinklooding on vory.orging. \ H«'t is. n «ling. y.oo'n nu inteerhigsstuk te d"gru'l«'iJrcMi tol ooii loog.», protserige IIIHSkerade liot is iols aiulors. cl«>or middel van «-en uitstekend v«»i-/org«l«' ?miso:eii-seeni;. ren sterke. suggestieve sfeer op te roepen. Kn ik bob don indruk dat Hart l in dit luütste opy.iuht. op meel; dan i-ii pl'iuts voortreffelijk geslaagd is. Kr y.it iets van ile litip:>.|ooy.e. kille praal in y.oo'n perspec tief van in-innriient n l- v.-i i rekken, waunloor uien voelt boe dey.e v if.stelijk- persoiuig.'s naar bun noodlot schrijden. Kr sle-kt e-n sterk drama tisch accenl in de rijk-versiord»' gevan^iiismuren. «lie «liry." g.-kronnde le.vens lo| b:inn-lingeii 'en uil««w«'.-jieiuMi mak--!t. N'ootal l- i i i-'-ui---i«r. als HaMl. di- ?/.-?" ui'-t-k-nd w?t \vat ??? n' en n i> ray.waai kan' hoduid-n. w-«rdt d-7.«- ??uen-ehaj. van ^footi M-t.rekeni>. Maal is -??II II "Ill-l t ill d-/,film. u'.uir in dit opyjeht h-t ^ul*l1i-m- 5?na i-id w«trd': ik b-do-| b-v bi-/."-k.vjin M-.d-iia.Müti.-j l/.ui-' '« minnaat. aait K-i/t-r Ki.'in/. waitfi?r l n. j ?ley.eii r-keiiscbap k-Miit vra^-n "\-r Ie i ..v-tkwan*'-l' ti" \and- .?iaii^h«>rt>*cii<:Kii(d>Mi J^r-in-ich-i. ttVel'Weldi'J-l'. l»ee«ls d- -lltl Va II de Serlie. «Ü- . ? l-n k-i/.-! ' "Ut m-t d- !iiind-ii v<"*t h-t u-laai. als v-rpl-u- ??! ilooi- de k<-',id-. bai"kk->tatiuiii ld van li-t mui-'.. is van ?-n tam-ti?«Ji-ainat j^rleu.-rkinu. Kn m-i n pi-;i'-:itiu l.-^rip \",.j !,. i -ff-et w?t '||aMl d-/.-1 -pis--»!- uit t- K««n\veii t--l n l>-w..y-n -ii S«MII*. barlslo. hl'-lijk c"ium-niaat ? . in-l?-..|d. w.ruin all-?n «l- /'Aakbr-id' va'n d- v. dial<io- liiiul- il. ll-l is troiiwiMts' i|«««>r d- ^i?l- film ?!?? dia!»»;.. di- het minst vo|do-t. l lan l li?ft ii-l u-\\;ia-_d sc-iciri" «MI dial't.iu /,-lf t- sehi!j\--n. -u h-t i> opinerk-lijk. dat t-rxvijl d- draniatis. b-- bi'iiw van «Ie film. haar ^root- v-rd--rui'_' in. en "V-i'u.in^-ti lang ni-t >l-i lit is dmoeilijke i|iia"Stie van d-n dial«'>u d"-.i «l-/.-n handiuen rontinier niet w-rd .ipue|.'«t. \\'at «Ie personaift'S Xeg^tMi heeft ?slecht * /-Men «l:U explosieve, rake en b<«kn'<»pt- dat h-t- film-\\"(«r«l eigen "moet /.ijn. liet i* meestal t- iiit v«»erig "en .nogal eens onbeduidend. Hoewel erkend moet, Worden. 4111 eell Seélle ais tllSScbell Mat ie-Lolli-i.' en Mellernich uiterst gevoelig weid behand-ld. ?'.ll'ot is bij dil alles een venliensle in ..So'endete ein'e l.iebe". «bit een bekend .historisch gogoVcti eens-van een anderen kant wordt belicht da n d-n Iradilioncel-n. De .geschiedenis hooft Marie.l.oinse \vr«n»rdeeld als «ie troiiweloo/»-. kleingoestigt* «MI " wufto ga«l«'.van een lu-rosth-r historie. Niet /.on«i«M* bewogenheid wordt men eraan herinnerd.'«lat «»ok dit vlakk«'. «inbedui«len«l«' leven zijn t rage«lie : luM-ft gek-nd. Kn het is. aan llarll's instinct v«un*«le gr«ioto verlioiulingon-'iii hot.filnivorlinartodank«Mi. «Uit hem tenslotte de realisatie van dit nioiisohelijko drama y.eér uvl gehikt. NVautbij hom non mot y.«.»rg geko/eii hey.etting «lei- rollen y.o«M' xeker iiitstekende diensten bewijst, paar is in de eerst.plants «!«? ..M««tternicli_" van (iründg«Mis. |)«'y,e. eigenaardige, demonisch gepre<lisp«ui»'er«lo speler , heeft in «Ie rol van den OostiMirijksohon.Mnohinvolli .woj ln-1 kaï-akl ei gevimden. «bit hom bij ..uit stok ligt. Xelfs in d- altijd wat opjiervlakkige behandeling ' van Hart I's h-gie komt«b'/e figuur tot ooii imposiuU en sugg.-slief lev«Mi «MI .w'ottlt y.ij het centrum van '.do drani'ilische handeling. !)«? «tVtM'igo inM-sonagt's dunken bun b-l?k-nis in lioof«l/,aak aan het w«-lgek'iy.eii tyjie. «lal y.ij uildriikk-n ? y.ij weiilon Vtin'r. «Ie rest- Ie «lecorat iet'. gehoud-ll. «HIJ recht uit «l- v-rf !<? willen komen. Xoowrl VVilli Forst s a 2i' «t n * klei,, U h R k. V'. pa H-I 'O' .ie* «?(.?r (?n ui ?ar 1a r. c s i AG. M Ui CKOSNu No. 30C3 r

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl