Historisch Archief 1877-1940
* t r: T ' '
Toonce!
Ik, jij, wij en zij
HENRIK SCHOLTE
i
Afkloppen" (Touch Wood) van
C. L. Anthor-y bij het Centraal
Tooneel (Stadsschouwburg, Am
sterdam)
H KT g.-w.Mie -ven. o-itinoe-lig.'iid en «mvol
komen in -.'jn c.icflirtcii. mes.iain in vtijn
7eg.-pl-.Uei ell II l!f«laeht jg in y.jjn
lleilellagen, h-t «lag-1 tksch lovMi met y.ijn
«mgccomponeer.lo flavl-n V.IM iiimn*or fraaie, nimmer
praegnantotlia'..- u. /.:j;i gMiiisain h-r..iek-n abstracl»»
verscherpii,^ v m h-I »? «utr.isl. is - op bel tnonool
gelransp:me-t ; nriini-M- «-en bron van
v«d'ioeiiing g..»- ??*! v.»«r h-n. die nog altijd aan
b- drama i- b'iv..n/innclijk«« «MI \vrriikkondo
n: ilisch schijnloven willen
.-u- a-.n ..drama" ontstaat
.?h-:i nou uit e-n xuchl naar
i' st-rk-r: iia-ir een
g.*subliig van «l«- eigen, ver.lrukte
?'>!ijiJ> i i M id-nfigareii:/.Mo gé«Mi koningen
i k <:'.??}?- !.??'? lan toch inn-rlijk «MI uiterlijk'
«?jiue l'ik'- ???''-! ?- ?? ta't-ii van het Ik.' X
mdagsMI' .-? !..??? d.i« t,' t-H| ig'-r sptvk-n. diopef lijd-n.
fii.'-w irtern'v'' !:«?» g'j «MI ik in «????i niets/egg-nde
j,fn-i at* ii u!" i: de ,| r.fn v.torbrj.rumoert.
N M is hel H-;M ? |o»ne-l. b-pM-kt 'm «Ie riviiüt»
.-..;r.« r h'-ld-iiil'u.^ies. g -b »n lm aa*i y.-er aav-lsclie
S .r i-t "n i.M ti-' v i I:T-I IV.M-..H van «len b
iveiil
!
V
.«-n
1(1 Hl- "-lf :
-rg.'!--lh»i.l
!
taar.lsi'ihMi schijn ??>! daarin hov-iml door <(?? soort"
verwante en ? i-.'inanl Ueh-be\ rcdig-ii«ler
dr<uiiiifabricage van d- film bedreigd, in een schee\v
posit ir gebracht : /.ij die in het ttmnool slechts
<>IMI truc. ren begoocheling w.-nsclh'ii l- y.icn.
/.ij «l'n> gewciul y.ijn. '/ach daarbij niet geïrriteerde
y.iMiu\\vn in een soorl t ranee van y.ich/clf te
In-vindon. verhingen terecht naar oen stcrk«Mv «U'sis
dan «Ie bodaag.lc tooiicelromantiok kan geven.
l [«<t tóiuiool. dat op lift oogciihlik ? lift kost
iwat liet kost ren hcr-tiricntccriiig'y.ijncr
waar«lon y.ookt. vindt moor baat bij i>rti voorstel
ling van /.akrll. ilir dr Werkelijkheid ?«»'??/ ontvlucht.
nirt verheerlijkt, maar eenvoudig on manhaftig
dwars door «lic werkelijkheid . lirrii gaat. geen
stukken schrijft van eeuwige waarde, maar y.cgt
w.it op >HI «logeiiblik van belang is tr \vrtrii. ie
/.irn tMi tr oiiiliT^atin. Kn dn t is wat tfixtnvn
in «ir nirt van li-lanu w.is. inoctfrii wrllirlit nirt
inrrc. l>i* inun. dir uit dr bitlrtv n-variniirii /.ijn>
IrV.Mis .dr ro||rlll«iii> tffkt «lat bij lift brrfl
|ollt vluclltrli. of Wrl drn oiidrtx.inrnsmamt tr
\i-rIII >"irll. b-^.fit trlislottr rrll ^.???st.-lijk.'li
y.rlfin «or.l. \\viuiir tnindri* laf dan de niatrriride.
-.Ua-ir bij dir dr ivi'.iteit van tf.tn^e/.ivlil tot
aan^?/.iclil (laffl l- /.ii-li ||'IM on Vnlkolllell
de/;.spirjr-l t» ik - - leeft tenslotte waarlijk en /.iet
. d'fivilt eiMl jï-'hf»! lindeiv srbni.nlieid. die niet
urn I-r die van den kunstenaar is. of /.ooals
KU NSTZ AA L
VAN LIER
ROK IN
AMSTERDAM
DOORLOOPEND
TE NTOONOESTELD
KUNSTWERKEN VAN
J O N Q E HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Albfeellt l>lil«|- liet '/.ooVeel /.IliVelller /ei: ..de
realiteit is vooi- mij scboon eli driedubbel selioon
als kunstenaar, doeb de bekonuneriii^ om bel
leVell el l 7. ij II WeXelllijklleid. lloe Vel'l'e ook Vail
liet ideaal verwijderd, in voor mij waardevoller
als nieiiseb." ( . ?
Belangrijk en bij uitstek modern
T« > l'l M IXVOOIV is y.ulk een «t uk. /.u l k «-eji
we/enMjk en daarom belangrijken bij uitstek nioilern
si nk. dat /ieli niet bori/ontaal op de vleugelen
der romantiek nitbreiilt. maar y.ieb eensklaps
vertikaal kcei-t van hart tot lm H. liet is niets
anders dan eelt doodeellVoiuli^ realisme, de/.e
v-c!\nlili^ dooreeii^rvloehleii maar allerminst
Wetvldsrllok kende ^esrliiedenis van ineiisebeli in
eeii klein en donker Sebolseli pension, dut /onder
Ilisi-nia-nisflie y.waarte een merkwaard i£eii
atniosplieriselieit druk op dey.e ineiiselieii le^l :
nieiiscbeii. wier leven niet «lan v«iorbij^,uin«l door
hun ontni M't'ni^en beinvloe«l wordt. Kr y.ijn
oii^ew.me l'i^aiiMi in dit stuk: een overjarige
vrijster, n ^i-hikkiir erbtpaar niet (nch iets
v.uitle b.*le^<Mibeid van vijftien jtuir sanien/.ijn. een
stelkindetvil. VV.lt Illellsellell van minder feestelijke
^>rfijnin^. . .Vaar y.ij y.ijn slechts ongewoon, omdat
«Ie oeiroiiservatieve tooneelrotnanliek nimnief toe
liet «lat y.ulke karakters ten tooneele p-lirai'ht wer
den. want /.ij waivnsl«-fhts«>p bet tooneel ui t
/onderlij k. ni«<t i u de y.a:il. /ij praten /«n. «lat men eens
klaps mee y."ii kunnen praten, antwooitleii geven.
antw.iorden uitlokken. Niet dat hun dialoog
a'.ledaagst'h is. uiteraanl is die wel degelijk in
oyerloneii gesyntbet iseehl. maar «lie «ivertoiieii
/.ijn niet a'ndvrs 'dan samenvattingen van het
natuurlijke, y.ij y.ijn niet en nergens ..litteratuur".
Indien gijxelf even tijd gehad ha- U. /.oud t gij
eVen/.oo gi-antw>iord lli'bbell ell g ij '/.oud t el* nog
allerminst een bvillant eauseur oniig-weest y.ijn .. ..
neen niet anders dan e«Mi nuMiseh. die y.iirb bewust
\\vr.l v.in wat hij y.on moeten y.ijn.
Een 'weergaloos knappe voorstelling
IK boud van dit stuk. oni«lal bet y.oogii»nil«-|oo>
dapper d- gewone dingen tveht inde oogrii kijkt
en /ondel' iets Ie leerell. eeh noblesse va 1 1 'y.jel
VelTiS'llt. «lie sleebts Ilit «lie e yen teede,le als
oprérbte analyses vaii. <le" ivaliteit. ontstaat.
Het is geen stuk; dat een m«>raal leert, noch n
«tule. nnelt eell IliellWe. l (ia. 't f Wel btvtlgt liet d«
liuidig- m'traai tot wrang «MI bit t ««r-t ast baai
IrviMu het is «-IM» ,»»cli«i van /«ijn tij«l. khuigt niet
n-iii en viM'.ledigl niet. het is eenvoudig een ballade
en ge«Mi substraat van l(i«-h(eivn. Ivoningeii.
I'salnieli «Ml «Ie Wetten van Moy.es: «lat' op het
timiieel li.-lmliMi «)udo testament der romantici.
Of een stuk als dit dan ook y.ijn weg xal vinden
tol de nieu^cluMi, viior wie h«-t g«Miiaakt.
eenvond ig opgebiecht in? NVie zal liet Xeggen, ondanks
de weergaloos knappe, intelligente en ragfijn
g.'tletailk'iMvb' voorst«'lling- van Tees l/iseiir. met
e«-ii ivebt uit h«t 'innerlijk gesp«?el«le r«»l van Mary
Divsselhuys en een heele li*eks kleille i;i*eaties,
? !??« te ?/??Idxaiiier treffend onulut y.ij allen schenen
de«'l t«* hubb^n. aan hot v.ei>r luuige niveau van
het geheel? Mun kan slechts hopen on....
afkl«»ppen. .Vfaar uit y.ulke louteringen «n
verinnigingeit van Imt' kalme enstil-weggev^Hrliggcmmikte
wilord. uit '/.ulkc onnadrukkelijke en «laarom juist
/«?«i stu^k-oveVtuig.tn^ló g. > bare n on emoties moet
dunkt mij langzamerhand wel oen van allon
valschiM» schijn g.«y,uiver.l tooneel ontstaan, «lat
een nieuw. MI band xal l«-gg«»n rondom die
Jooneolliefhebb'sfs. die ni«»t «intKut lUUU' oxt'v'ue Inekeil
stuiv«-n. rondom de goede yorst»M'_».,i. -r-.. <5iy iii«»t
moer «lan «««MI half wuor.l IKMI.I.
kracht van t««, '?.?*? '
de «lubl>!'l<
ktipseluiw vour /.ich/eK ir
inotann»rplui8os . va i /!
.van i Ie \\vrkelilkh.-id ?!.
liiMil «Ml d«' ' ' r.ii i ;iti. ?'?!??'?
onderga."'- I. t r iiurit-,
y.nll e-(. . ??; ij (-r* ,),«/
V' -s «l- .'/uakken^ '
:J
-f:. .
-u i,;j
v UMI
il j. r
»-»«/,
? 'tl
d. l U
Muziek
Zondagmiddagconcert
CONSTANT VAN WESSEM
Concertgebouw-orkest,
Amsterdam
DOOI! Welke onbegrijpelijke Voorkeur is
dItaliaan Alfreilo ('nsella. indertijd een der
mu/,ikale..ni'Mlernislen" van h««t continiMit.
iog si?ds ..persona grala" bij de dir-eli- van bet.
i 'oiicerlgi'boiiw g ?blev-n? C isella is als componist
timmer een belofte komen inlossen, hij begon
aanankeli.jk met merkwaar»lig \\vrk. nuM'kw.uirdig.
u do aspecten van «Ie toriini-ilige mu/.iek. «lie alle
ichling-Mi nit kon gaan «MI waarin i«-ts gistte. Hij
..i /...,
i-k «?oinponisl, hij gaf m«'ereurieiiHe
?<? iMU. ir; Si'llleef. Haar hot ons
t ; IM-I. v-»->i:uè«i !?;:: MU-I '???t,
:. .%???« i-ii '..e.Jihi-lijkle-ii!. di« ?«??.?n
? '' . ? 'l' 'l'-l j.iieli is iiij !??'. ????!!
- ,. '' : ' 'V ' ' ie ?"di-..'!..
l
\ <
_
i- M -l.-ii«c iM'./.ick /.u n ?'.?r:t-oi
Mi v.M'in van seniiileil-. ti. fen-èi -H-H, »?.??? -lat
isella weinig belangrijks in dit genre \\.-e'. ie /.? ?«
-n. niisscbidi wel. omdat bij berhaupt nooit veel
rkelijks li- y.eg^.Mi lu-efl als eitmvi'iiist . hit
trio?ne-ut m -l ork-slbfg.'leiding li.vl we-r. «lat
/??n' 'ig.niiM'i'g op ei-n alio:i«i -in -n' -icoiiccrl in bet.
"ncert J.-IMHW werd uilg.>\o<nl m -t den com;»n.
? st a-m le-t klivi M- lü't t.rii« is v ? ir pi:i!i ?. viool
. i «-ello. l 'oltroiibM-i was «Ie violist, llonucci de
« -Ilisl het loopt e'nrl-loi»svo«»rt '/.onder
boogie; int en. het knl»li.-H «MI babbelt « «p i»eii rhy«.limiseh
n.olortje; even. in het lairx^un* «l"«-l treffenk«trte
?i Mii'Mil-nv.in m loieii.ni'jm M'«MidiMi klank. «L«it'bd:in
.al het w. -er vooH. m Ml he«»ft het g.'vocl. «lat het.
' "ieen h.- -Icti miil'l'iu v.tort bad kunnen g.utn l-ien
I -l uit w i*. Ift hr.it een itniniddellijk
xvrvlueh'ti. li'len indruk HM: ou''<l'i!rr<<ijk «lit alles, g -wilde
i riositeit y.ulk een samenstelling van een «'oneert
« .or tri «< -n «rkesl.
Van H.Miin'ii'. die dirig.-:-rile. g.if. op \vi-lvuldiii
v/.o.>k. e -n r.-prise van Ilin-l-mit h's ...Mithis dor
* ler"-sy.iv>lrtnie. U-t w -rk n tgmrils hooreiul"
? ui ik nrjn e-vste indrukken w.dnig u.-wij/.igd.
?-.?r m'jn g.-v.t:-| liliji'i. il ?/.;? ..r-tm inliscbe"
Ilin; rnitli in w ?/. -n b -n -d'Mi d MI vivie.4 M'.-II. «lieii van
' k'im M1.- tn : -r! MI. o.i.'-twIjiV'ld i-< Uiii'l.-nrtlh
, p.-rsoMtdijkbeid. w.it t Mii.-ei' opvalt li'i d-
audit van C i-rlla's onb -duid -n l c meert : hij k'in iets
/. -g» iet-s. M rii- het d"rde deel van y.ijn
s\iii;iho? ?. ..!>.! v.-i-/. i.-king vati d MI ir'ilig-ai AuVuiiits"
'?? .MI "«vjn p ''^iirj f«t .r.uiun'i.'k tuch w.-l erj: w.-inig
elingrijk. b-t .;l[»|ilenlebent'' er" op los. bel
ste «leel. ..Kni.'liMi"!tii:%'rl". b-t. -w -l niet b ?p:i-i|tl
. -m -Inrit '\ h'-riuii'-rt het m ? '<t m ?! y.ijn
klein? » 'Isirhe II) iti"fje< a-lll lli;l:l MliilJl's oti Ieli
m:l*i1 ?rtrant-e'i is m.i. h-t b 'ste «leel.
Alnr'v
v*'"
Kopper
(Centraat Toor
BOEKENVEILING
-? ' ?-?'..
Internationaal Antiquariiat (Menno
Hertzberger & Co) N.V., Amsterdam.
Bibliotheken van A. E. Schlüter.
, Ch. E. Nijpels, M. P V." e.a.
. 29-31 Jan. a.s.
D'C fir.n i.. H-r t/, b.M1/M' is verhuisd naar een fraai
hoiuvuhuis, «nn do lv<si/.i?rsgracht. waurdoor
l; 'narhol .harer st .-ods g;iod ver/.org.lo \vilingeii
'' ^ w.H'dt v.M'hoogd. 'IV midden vnti «'on Vrij
J';« r/.bnlijk aanttil iK'langrijko lnc.unabi»lcii
.er'? inden zich hierbij baokon. die vrijuvd unica
>.i; r ?.. - prijkt ili- oorsto Hollaiidseho bijbel, in
l- jaar 1177 te iK'lft godrnkt. oon boek.'dut
? -tg« jaren g.-U'ilon op do veiling-.Six 27(10 guldon
??!? -racht !?'??'.: . .
.?? »MI d«" >?«?!«? andere gvbiodoit: dio do/o', voiling
'?? .aat..n-ieniMi wij yerïbrr in do corsto-plaats «-en
iei'.vil eerste drukkon van Kng.dschu schrijvoi;;*
Ui .winst. Itjvsm. Swiiibnrno. Tuntiysiin e.a.):
\ NVderlandsrhi' vorxani^InnyK is dit oen goede
- ' . MiluMil om y.ic.h eens op dit in Kmteland '/.oor
de gt?hi«'d to wagon, . . ,
:i «nntal lir'ilo'rno: otson (B«nor| on
te««konin. .r. SluyJ.ors e.a.V vnrinon do inleiding tot ««on
?'.'?' gVat.il'e. citllecti- b:iekon oVel' kunst. afki»l»ist ig
?en b.-k'Mi'l v«Mv,'ini"laar. Do Vele reproducties
?.'?:d g M'lln^tróerde \Vt-rkoii \vrdien-n de
vollij:sli'Uini v.in de, veh« li«»flu<bber.s «ip «lit
- in. ?'"..''? ??'??? ?? ' l». .A.
Bioscopx
Costuumfilm - pro en contra
L J. JOKDAAN
Karl Hard: ,.So endete eine Liebe"
(Tuschinski, Amsterdam)
HK'I* 'g"ldl als een orthoditx prinripe. dut
?de ..i-«stiminfilm*' uit. den }»??>/.» is. . .
lliealer. ,... m-isk-rade ! Ken «-pvattiiu.
? lie ? na n r h-l mij wil voorkomen al ev-n
ni-i.'ilijk hoiidbtr.ir is. als y.oovrle «liei
yioiit-ilitueroepen axi'iini's. Welk»- hel «nln-f-k-Ml< n- medium
«lul ..film" heet. ons in den loop d-i jaren \\v-r
liet in-blikken, l'.-rs "'iilijk li-l> ik d-it anntliemu
van d>- ..<? ><tiuiin''ilm" ir«"it kuim-n ;i:iti\aar<|-u
alleen r.-.'d-. hierom ni-t. wijl te\-e|
-poi|itennkeiil- exp'fim Mit MI in d- film; ?schi-d-ni~
juist in dit geur- vallen. ..Ketih". ..l hiltnrry".
..«'ilig.iri". ..D.'inton". ..l»,-r <? «1-111".
...\ibelu'ii.Mi" l'tl a'in ..<* ivaleri-l-" t >e. . . . w.rir '/.«tiidiMi
' \v!j /.ijn MI-t oir/.e filmknn*t y.ond.M' de/r -voor d ?
.vjn'st -w.-g ,g.-c i l eerde w.-rkiMi:
?Kr. y.'JM. c i«tnu'n''ilin-i a.'W.-est. «lie «Ie
uitctlijklieid v.m b-t go n-e lol in hè' gi-aiidi'i/.e
opvocl'«len III 't- e-n SiM'elle IlliliU-llt ing Voor liet
ps\'.'h«i|ogisrln- element ?(iiihtroV b;irokke. ni'iar
brillante ..N:ip;t|ev»n"-freseo was hiervan bet
w-MM-galt» «/e voorbecM. Kr. y.ijn «M- ook geweest.
«lie biM«U' kuMÜteitdl xvisleli Ie Vci'oiMligcli en wij
In-boeven sleehls aan den ..Y«uvk" van Wernei
Kr.iuss on ilé...JeHinte d'Ar»-" van Kah^umoiii
tdiMlken. om Ie w.M"«Ml w.-lke gebeurt:Miisseii-" «ley.e .
eostnnmfilms .Wtireii.
Kn mt slaun wij dnn voor «Ie joii^sle proef op'
dit terrein: Karl 11'irH's ..So emléte eine l.ielie".
Hot is n-toit llarirs sttM-ke y.ijile gt-w.iost. «lmir Ie
. dringen in d t psychologische intimiteit y/ijnor
Miijotton.. UanrviMïr /iet "hij 7.0 teveel niot hot «»«»g
van d-Mi ..show-niiin" -- d'iarvoor is do strook
van /.ijn p.Misi-ol t«- doriimtiof on to /.oor «ip «'ffoot
berekend. Maar aan den and-i-eti kant heeft «le/c
wat 'k«>ol'« rejiissour oen doorgaans portoet begrip
vurlr com]io-ii,i' on v«frln»u«Uiigen. waardoor y.ijn
work ~- xtmiloi* o:»it tot hot Huperieuro te geraken
_4~ niettemin '/.oliloiidf muiit «mboluigrijk \v«ïnlt.
, Ook doy,o laatste film vanden \VWnor bevat
kwa? litoiten. clio haar stellig niet'onbelangrijk maken.
Daar is in de.eerste plaats «iiinklooding on
vory.orging. \ H«'t is. n «ling. y.oo'n nu inteerhigsstuk
te d"gru'l«'iJrcMi tol ooii loog.», protserige
IIIHSkerade liot is iols aiulors. cl«>or middel van «-en
uitstekend v«»i-/org«l«' ?miso:eii-seeni;. ren sterke.
suggestieve sfeer op te roepen. Kn ik bob don
indruk dat Hart l in dit luütste opy.iuht. op meel;
dan i-ii pl'iuts voortreffelijk geslaagd is. Kr y.it
iets van ile litip:>.|ooy.e. kille praal in y.oo'n perspec
tief van in-innriient n l- v.-i i rekken, waunloor
uien voelt boe dey.e v if.stelijk- persoiuig.'s naar
bun noodlot schrijden. Kr sle-kt e-n sterk drama
tisch accenl in de rijk-versiord»' gevan^iiismuren.
«lie «liry." g.-kronnde le.vens lo| b:inn-lingeii 'en
uil««w«'.-jieiuMi mak--!t. N'ootal l- i i i-'-ui---i«r.
als HaMl. di- ?/.-?" ui'-t-k-nd w?t \vat ??? n' en n i>
ray.waai kan' hoduid-n. w-«rdt d-7.«- ??uen-ehaj. van
^footi M-t.rekeni>. Maal is -??II II "Ill-l t ill
d-/,film. u'.uir in dit opyjeht h-t ^ul*l1i-m- 5?na i-id
w«trd': ik b-do-| b-v bi-/."-k.vjin M-.d-iia.Müti.-j
l/.ui-' '« minnaat. aait K-i/t-r Ki.'in/. waitfi?r l n. j
?ley.eii r-keiiscbap k-Miit vra^-n "\-r Ie i
..v-tkwan*'-l' ti" \and- .?iaii^h«>rt>*cii<:Kii(d>Mi J^r-in-ich-i.
ttVel'Weldi'J-l'. l»ee«ls d- -lltl Va II de Serlie. «Ü- .
? l-n k-i/.-! ' "Ut m-t d- !iiind-ii v<"*t h-t u-laai.
als v-rpl-u- ??! ilooi- de k<-',id-. bai"kk->tatiuiii ld
van li-t mui-'.. is van ?-n tam-ti?«Ji-ainat
j^rleu.-rkinu. Kn m-i n pi-;i'-:itiu l.-^rip \",.j !,. i
-ff-et w?t '||aMl d-/.-1 -pis--»!- uit t- K««n\veii t--l
n l>-w..y-n -ii S«MII*. barlslo. hl'-lijk c"ium-niaat ? .
in-l?-..|d. w.ruin all-?n «l- /'Aakbr-id' va'n d- v.
dial<io- liiiul- il.
ll-l is troiiwiMts' i|«««>r d- ^i?l- film ?!?? dia!»»;..
di- het minst vo|do-t. l lan l li?ft ii-l u-\\;ia-_d
sc-iciri" «MI dial't.iu /,-lf t- sehi!j\--n. -u h-t i>
opinerk-lijk. dat t-rxvijl d- draniatis. b-- bi'iiw
van «Ie film. haar ^root- v-rd--rui'_' in.
en "V-i'u.in^-ti lang ni-t >l-i lit is
dmoeilijke i|iia"Stie van d-n dial«'>u d"-.i «l-/.-n
handiuen rontinier niet w-rd .ipue|.'«t. \\'at
«Ie personaift'S Xeg^tMi heeft ?slecht * /-Men «l:U
explosieve, rake en b<«kn'<»pt- dat h-t- film-\\"(«r«l
eigen "moet /.ijn. liet i* meestal t- iiit v«»erig "en
.nogal eens onbeduidend. Hoewel erkend moet,
Worden. 4111 eell Seélle ais tllSScbell Mat ie-Lolli-i.'
en Mellernich uiterst gevoelig weid behand-ld.
?'.ll'ot is bij dil alles een venliensle in ..So'endete
ein'e l.iebe". «bit een bekend .historisch gogoVcti
eens-van een anderen kant wordt belicht da n d-n
Iradilioncel-n. De .geschiedenis hooft Marie.l.oinse
\vr«n»rdeeld als «ie troiiweloo/»-. kleingoestigt* «MI
" wufto ga«l«'.van een lu-rosth-r historie. Niet /.on«i«M*
bewogenheid wordt men eraan herinnerd.'«lat
«»ok dit vlakk«'. «inbedui«len«l«' leven zijn t rage«lie :
luM-ft gek-nd. Kn het is. aan llarll's instinct v«un*«le
gr«ioto verlioiulingon-'iii hot.filnivorlinartodank«Mi.
«Uit hem tenslotte de realisatie van dit nioiisohelijko
drama y.eér uvl gehikt. NVautbij hom non mot
y.«.»rg geko/eii hey.etting «lei- rollen y.o«M' xeker
iiitstekende diensten bewijst, paar is in de
eerst.plants «!«? ..M««tternicli_" van (iründg«Mis. |)«'y,e.
eigenaardige, demonisch gepre<lisp«ui»'er«lo speler ,
heeft in «Ie rol van den OostiMirijksohon.Mnohinvolli
.woj ln-1 kaï-akl ei gevimden. «bit hom bij ..uit stok ligt.
Xelfs in d- altijd wat opjiervlakkige behandeling
' van Hart I's h-gie komt«b'/e figuur tot ooii imposiuU
en sugg.-slief lev«Mi «MI .w'ottlt y.ij het centrum van
'.do drani'ilische handeling. !)«? «tVtM'igo inM-sonagt's
dunken bun b-l?k-nis in lioof«l/,aak aan het
w«-lgek'iy.eii tyjie. «lal y.ij uildriikk-n ? y.ij weiilon
Vtin'r. «Ie rest- Ie «lecorat iet'. gehoud-ll. «HIJ recht
uit «l- v-rf !<? willen komen. Xoowrl VVilli Forst
s
a
2i' «t
n *
klei,,
U h
R k.
V'.
pa
H-I
'O'
.ie*
«?(.?r
(?n
ui
?ar
1a
r.
c
s
i
AG. M Ui CKOSNu No. 30C3
r