De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 2 februari pagina 4

2 februari 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

. . t Tooneel ? «. ? 4» ? X ... \ f w GA NIET NAAR SCHOTLAND! Muziek Henrik Scholte Merton Hodge's The Wind and the Rain" bij de Haghespelers H KT komt allemaal van va:Ier Shakesptfaro on in dit geval van het narivnliodjo. dat all» monschen zoo gok van melancholie maakt na oen vroolijkcn ,. Driekoningen-u vniul" a A groat whilo ogo tin? world bogan. wit h hci-ho ! thu \vind anti thu rain.... Shakcspcaro was niet alleen «mot als hel«h*ndichtor, hij wus ook groot in liet vimlen van du juiste hoa-.llinos ervoor on als hij ^oen healliuo wist, dan schreef hij wel 7.00 iets neks. dat dat ook al weer groot was: Xour hut l* lijkt of Wat U wilt of zoo. l'ii-amlollo hooft dat trucje later van hum afgekeken, (la maar ei'ns na: line minder men hem spoelt, tles te meer «?i t eert men hem. Hou lliiics en citaten, dat is tenslotte een vit het/.elfde, dat is du kunst van het wachtwoord, waaraehtfi' een heel legertje van omot ies netjes in rij en gelid opmarcheert: en meestal heeft lileil lUlll dat legertje g«-en In-hoef t o meer. want do vesting heeft /,ieh op «lat wachtwoord '/.onder slag of stoot. ov«;rgog«'V«'iii Itet is oen soort economie «Ier gedachten, en niets is wolkomer wanneer wij allemaal met een serie mini ies rondloo|ten. /oo 'afgesloten als «Ie scheeYe'hakken vaif eell postbode. \Vat doet nu /oo'n Morton. Ihulgo met eeh prachtige boa llino van Slmkespeare? .Niets anders dan een parapluvix* van hei omioodigo. Kr is wind en er is regen.... natuurlijk in Sehotland .. ..in «???u |»eimitinkamer.. .. bij n'inie studenten die mot-zicltzolf in den knoop /.ilten. Pat loopt natuurlijk uit op i-en pril praleii o\vr wat ons t.'talgebruik nog altijd vergoelijkend ite liefde n<>einl. mei don regen achter «h- ruilen als fxouiis voor iets anders. O /ekei-, het had iets geweldig moois kunnen zijn. als C. U. Antliony «le/.e head- . llllo had mogen leellell Voor ..Afkloppell". ..Afkloppen" /mi dun ovoiignoil op het stuk van'* Morton Tf«»dgo gepast hohheli. heler/elfs. Wailt du headjilie is iets minder ovooocroli«l. Morton Hotlgc schreef eell ,/wak stukje stominings-analyso. typisch lialf-7.a«*hl en /.onder iets van den ruimen storm der menschelijke driften, die door Anthony's stuk (ook al zoo'ii Seliotscli wécrhcrieht) p*varen is. Om tot oen confln-t,-tci komen moest A Te r t on Ifodge al /ijn meiiseheh idoaliseoivn en derhalve donut uruÜMtoivn. l [ij /et zelfs, twtv uitersten t«'goho\vr elkaar, heft een piepjonge idealistische boolilhouwstcr uit XewZoaland in de wolkenen maakt l^aar .,'l'he l^iughing Womiin ' voor oen ..Ytiung Woodley" van de ergsto «oor!, /.ijnde dit een, inoederskindje. dafc ongelukkig fladdert als een nest kuiken en waarvan nien tot het eind (en juist tot het eind !) niet Ingrijpt wat /ijn letterlijke en figuurlijke tegen voeter in hem /iet. Kind gucd. al. goo«l.... om Weer eens met Shakespoaro to spivken. Want Morton Hodgo hoitilt van orde» /ooals kinderen van sprookjes houden. Alleen begrijpt men dan niet goed waurtun het zoolang moest duivn. Kr /it ihisschicn meer in het stuk dan /oo van het tuoneel.af in een heel ci-g zwakko voorstelling bleek. Maar een stuk. waarvan men de wmutlo, /trif dwars door eon dilottantcnvprtooniiig heen, niet kan //ion. is al ten halve veroordt-old. Voor tlo antlero helft crediteer ik Morton l[odgo gaarne v«»or wat zorgvuldig» ana!y.so on hooi voel goodo boihielingoii. Zoo merkte men ook /eer stellig hoe gaarne hij het psychisch conflict in een atmosfe rische stemming had willen opheffen: een blik in het programma laat u /ion dat vrijwel alle scènes om 7,ovon uur 's namiddags s|>elcn. Dat is hel uur. waarop «h1) schaduwen van den voor-uvoml lang /ijn. Dut is hot uur. waarvoor do /iokoiihui/oii bang /ijn. omdat dan het bezoek naar huis is on t Ie pjlt ionten den nacht niet durven ingaan on het regent, want het regent ictleivn «lag. Dat is ook het uur, waarop do meeste nienscheii teveel tijd hebben om /ich t«« ivutlsoorcll dat alles eigenlijk nogal bodoiitlcrd, is. (Als die dat niet deden, konden «lo nachtclubs wel sluiten.) Kr /it iets in dat uur..-.. Maar als «'reen uur later niemand in den schouw burg zit waar dit stuk gegeven'woitlt. dan ligt .«lat naast Morton Htitlgt- toeh wel vooral aan de Voorstelling ?vun , do l Caglicspclors: ongetwijfeld, alweer vol goede bedoelingen «-n met een van op/et uiterst /uivoiv regie Van Vorkade. .Maar men vrungt go«'ll toeschouwers Voor eo)l eeiste exailiell Vail eeli tttolioelst hooi el) debllteeivil is goed. WUIineor Iliell het in kleine rollen naast sterke talenten doet. Do ?/.wakke spol«-rs van de troep, «lie de/.en avond «ip het toonoel stonden, konden i-cbter hot toeh al grauwe en, allerminst boeiende stuk niet dragen. Wat de vrouwen bet ivf t ging het nog: Adrieiuio Canixvz /ag men in een subtiele rol. maar er ligt nog meer toekomst vóór haar, dan vorle«lon achter haar. Kn wat du talrijke jongeiisstudeiiten bot ivf t illdor do Kllgelscho . toonoelsptslors J>leegb nioiv in /oo'n geval te /eggen: ..hècan't act, but h'i is goo«l to his mot her". Kn dat-waren '/e bijna alIcmaal \vant dat is de bedoeling van het stuk. «lat echter toevallig niet. gelijk ...\fkloppeii", door oen moederlijke, vrouw, door OOM groot on rnild talent goBchrovoii is. Het was jammer van de moiiKclioit. (on dat is nu eens geen headliiio van ?Shakespcait;). In memoriam Francis Koene / V Winde f/rillit/hfid gnal ilc Duntl om en neemt dieycncn tol zli-hwier bcHlcmwhit/ hij rcrntMar/il. . . . . het tccei/t niclft in do hand, ilic een* ieder van on» de oofjen toi'drukt. Wij weten. hel: een harde ervaring heeft ons f/cleerd Ie berusten in het ccniijf, wnnrronr wij zonder tin n zien run ran;/ of ttlnnd. hebben te bmyan.'Wij tcelcn het en torh nntirrini/1 sirh aan otis een ' bitter : ,.1 l'tumnn ? !" wanneer het onsen en ff eren krin;/ raak[. . . . , j Iet sullen er velen sijn, wien ili-se rrüaij naar tic lïpncn stijijt bij het- rernemcn van Koene'» ónver~ wacht Q verlijden. Want niet alleen het tr.aifiseh' ver scheiden van een bcf/aii/dcn jonnen kunstenaar slaat hier inct smartelijke vcrtcnnderinu -<+ meer noij geldt het d U man l liet verlies van een karakter f n een 'jier-, soonlijkheid. MtHHfhlén .ten» er nlcte, dat sooseer den indruk 'i'an Koene's optreden bcheernclile, al» desa ttcce sHiiericnrc 'kwaliteiten: , karakter- en pcrni)hntijkheid. En' niiNtichien ica» er nictt* dat zoo onmiddel' lijk en'son suirer tul-hel bene/ van si j n -indtlifk door' drong. W ie, de vinfixl /'ranrin Koene eenmaal had gehoord, .w'wl dal sifh in dit baïlcnueiconc liiletol ' illcrccrnl een xlerkc ind!i'iit\iiil!leit uitte ? ~^- haar hooyfile en crnntii/Kte lei'eiiHheHjde,ni>t nèerleijde. M'ant scldcn waren een 'iterHoonlijkhciil en haar kaïiHt soo innig ver ter ren al» hier leefde, de n dermate nlerhln bij de gratie, van de andere^ ! n' de vriendelijke, eenvoudige, ?jiurlicnlier Koene met sijn sieijgsaiiir, teruggetrokken natuur, liet nlcttt den kuntilenuar ver moeden icirn not'h de (onrmcntulies. noeh de vreugden,.. van hel genie vreemd waren. Maar wanneer'Koene n}) het podium aloud openbaarde sieh dit allen in een grooten. warmen ernal ? in een harMoi-htelijkc. bijna smartelijke toewijding. Aan allen die.-den jongen violist gebogen zagen staan orer hel instrument, dat voor hem gctuif/ettitt en eerndUng tfgclljk Mcekcndc,. . wan het duidelijk' dat hier een persoonlijkheid sich gaf. En aan ieder die 'dit navrante. j/rmisHlbiincerde en noi-Mans soa beheerseldc spel hoopte, tcerd det overtuiging gesehonken, dut een karakter sieh t min ifcslverde. Karakter n persoonlijkheid.... hel sijn niet de cigensehannen, die een levensweg -plegen te effenen en tv vergemakkelijken. Koene heeft het in ruime ? mate ondervonden builen de 'plij/tiicke indittposltiQs. die (iem telkens nedersloegch. om. Maar sijn sterke natuur triomfeerde zijn'kunst ti'on erbij en groeide.er (hior. Kn hel publiek, dat soo door muzika liteit en virtuositeit eeneend was, stelde sii-h telkens open voor dit lioogstf w-id den kunstenaar, besi'horcn is: persoonlijkheid en, karakter! Zoo'sul de herinnering aan Frunris Koene 'be waard blijven bij de lalloosen, 'wier instinct de seldsaamheid van desc figuur erkende. Een herinnering. die aan -'dezen .vraeglijdigen dood sul doeti terug den ken als aan een' persoonlijk- verlies en die het opstan dige ./n'fW/vw*?.'" sul temperen door het besef, dat wie dit, in luttele, /aren icisl te bereiken, zeker, niet ' tencrgcefs,heeft geleefd! ' t 'L. J'. J. PAG. 6 DE GROENE No. 3009 Béla Bartök inhet Concertgebouw CONSTANT \'AN WESSEM BKLA Bartók is onder do moderne Hongaarscho componisten voor /oover die on* bekend zijn ongetwijfeld do stVrksti figuur. Hij vestigde reeds lang de aandacht op zich: in den tijd, dut men hier in Holland vun een moderne muziek begon to spreken wus da>rbij ook do mu/iok van Bartók. Aanvankelijk schoon Bar tók tot do uiterst goavuncocrdcii to gaan bolioorcn. sp«»odig echter, kroeg zijn Work 0011 basis, waarmee hij sterker bij do Hongaursclio nationaliteit aan sloot: die van do volksmuziek. Nu was voor Bartók dit begrip volksmuziek" tundcrs dun wat wij er onder verstaan, dio bij ..Hongaarsch" dodelijk aan do zigounormuziok der l [onguursche rhapsodios gaan donken. Integendeel, voor Bartók was de /igeimorimtziok niot Htingaarsch, v«ilg«>ns hom vorbustohleii d«< zigeuners do bodcinvusht olcitionten vun t Ie Hongaurscho vtilksmuziok. Hierin trad hij wuurlijk uls v«iorvocht«'r op. l tij verwierp hot werk vun Lis/t, dio onder Htinguursch nog to voel «lo zigounormu/iok blo«»k to voitstwm. on hij vorziunoltlo do liederen van hot land, tlo liederen dei boeren, on wat duur aan muziek word gemaakt. Men zegt, dut hij in dm loop «lor jaren reeds een puur «lui/end van «lo/o Uodoroii ««n dansen Yei-zunielde en lx-werk t e. mu/iek niet alloen van d« Ifonguursoho bo/reii, muur ook van «k» Kocnioiion voor zoover in nationaliteit aan de/o verwant (Buitók's geboorteplaats ligt t huns in hot mui Itoeineiiie (oegowe/en gebiedt. Kn zoo zien wij na. zijn eerst*' periode van do muziek ..an sioh", vait di* internul ionulo modernen. Bartók een we/eiilijk Hongaarse!) componist wol-den, /ijn mu/iek woitlt gedragen dooi- een slerk-iiat ionaal rhyllime u rhythmischo kracht, die «lie van don vnu-goivn Strawinsky -?van wie'n luj.vool leerde op/ijdc streeft. Hot rhytlmie geeft aan /ijn mu/iok iets ruigs en kracht igs. io( s werkelijk s. waan loop wij er onmiddellijker mee vertrouwd geraken. Hel we/en van Martók's tegenwoordige mu/iek /iet er nu /oo uil: opeen oer-rh:\ tlimisehen onilorgrond ontwikkelt hij een melodie van oigoimardig-moderno hurm««nisehe kleur, van moderne Imrmonisooring. Ongetwijfeld hoeft hij met «Ie/e mu/iok van Ven /oer uitgesproken karakter /ijn eigen mu/ikale figuur het krachtigst omlijnd en zich/oll een geheel ««ige'n plaat s gcgovch. Zelfs in «lio'workoiiwuuriii hot nationale element zich niet merkbaar doet golden, ill die sttlkkell. «lio het meest gecom poneerd schijnen als mu/iok ..au sich" blijft liet rbytliniiseh-c-onstruel iovo element do draagkracht. " die liet golu'olo Werk doorstroomt on vooretH\v%t. ons treft steeds iets vituals.'iots, dat zich met de bi-onnen der lovondo, bostaandomuziek voedt en niet poogt zich op/ottolijk van al hot bekomlo en vertrouwde los te inakoii t«>t wat men een eenbi-ulo schepping nunt noemen, zooals niuar al t« vaak mot tlo muziek dor uiterst geavanceerder het geval is: ook het hart kan er warm bij worden Dit all-.>s hooft ons Bartók's muziek veel mvdci gebracht en «mzo sympathie doen verwerven ooi wanneer inen tot tlo gc'niatigdcn behoort. Xa oonigon tijd van afwezigheid vertoeft Bartod thans weer in ons land en de sectie Holland van d< International Society for Contémporary Musi< heeft hem op een van haar concerten laten optroder - mol. eigeri werk. . , ' Men had zich het programma van zijn coneoH Dinsdugavond in do KI. Jiual Concertgebouw iet.verschisiüt*nor kunnen woiischoh. Dit programma Verlog«!nw«xmligd<i weliswaar z«iowol 'don compo nist uls den bewerker Bart<'>k. men hoördo zoow«-f zijn intlividtieeio muziek als hot werk, dat hij al.vtmrvoohtqr on voi-bi-eidor. van do land-echte Hoiir gaarscho muziek hooft verricht, maar wij hrnldfi graag ? ieis meer van zijn-kaniormuziok gehoord oen van zijn strijkkwartetton b.y. of eon van zijl. andere stukken voor: Verschillende bezetting. Xi. kifgen wij naast twoo nummers iodoiv van oen .aantal .door, Bartók bowerkto Hongaarsclio vtilks li«|djes alloen do cei*t«> piano en viool-sonate on d> piano-sonato. In do piano-en viool-sonate, die «lcomponist samen mt>t den knappen violist Xoltnt S/ukely sjx-elile. trof «ms'in het laatst»; de<?l reed. liet .krachtige rhythmo zijnor lateit* AVerkon. d«' hier nog aan, du czurdus horinnort. De pianosoimto, dio tiu do pauze wei-tl viiorg«tdragen, tooni ons Burtók'srliytlUiiiscli-constructiof nioosforschai «'?n rijke fantasie in opbouw on ontwikkeling -van?/.ijn mu/ikale ideeën. Bortho .Seitieh zong do onnt rekkelijke Honguarselio volksliedjes in Bar tok V inooio en .llarmonisth ,lxieioïulo b«>working, di»1; liergeiis naar hut acadeinischu zweemt en gelu-e' het ihnlge wezen «lier mu/iek Jiuhdhaaft. Kon in groot «-n ge t a K- «>pg«-komon publiek hul digde don componist Itarlók. een van uiterlijk vertoon /oo warso figuur. Concertgebouw: Annie Woud DOXDEUDACAVOXD, na hot Parsifal-vcMirsiwl van Wagner, presenteerde zich uan on» d«» alt-zangeres .\nnio Woud met i;iepenbi-ot-k>s?rie Xacht" van llóldcrlin. Het is verblijdend, dat hét Concertgebouw Ji-ouw blijft aan do muziek van on/en grootsleii Xcderlnndschen componist dor ondoro generatie en Ixaar geregeld op /ijn programma's houdt. Weinigen verdienen hot ww/eor in levende? her innering gehoudon t o worden, o««n voorbeeld voor du jongeren, als juist l icponbrook. De eigenaardig»? extalische toon in/ijn nm/iek Icoft bij zijn liederen, wol heel sterk iri «l«» bogeteiding. /oo'n-lied mot orkest in lie Xaeht". b.v. toont ons eon prachtige schrijfw-ij/o van ?rkest niet /angst t m, het orkest ondoi^tount niet. alleen den zang, hot zot hot geluid voort, geet'l ?r ntig moor, on inniger lovon aan. Het Avas laarom jammer, dut van hot zingen A'an Annie \Voud niot .die/elfdo suggestie uitging, die in dit Drachtig geheel van nm/iek en tekst loeft, l'o .angel-es had tmgotwijfold goode kwaliteiten, toch \wuiu zij niet geheel boven do techniek uit. Schilderkunst He'rdenkingstentoonstelling in den Rott. Kunstkring IK heb in een In Areinoi-iani «»vi-r Isiu'ic Israëls iN-halve don schilder den meer Vot-lhH-geii meiiseh willen aantoonon, eon m'ensch, «lie bij de/<> ? ior/,iclitige natuur e ven teruggehondeii was als pontaan /ijn werk was: ik heb m een meer theo?tisch opstel tlo pliaseii aangeduid. t«, erkennen. <>n al uu r l ij k te erkennen, in oen howocglijk-schildersVell. dat telkens Zich llieUWe prolileinell stelde. at «l«t werking van het licht betreft on dat tot ?n uitcrsto «lorst gaan wat do werking van «lat .cht bt'lixf t»p «lo figuren on vormen «lor nieii?hoii en tier voorwerpen; ik weesop Isiu'lc Isniöls' ? anschon geest «MI zijn soms ironische hanteei-ing au du door hem afgebeelde personen - - «Ie/e aim?iiame tentoonstelling in tletv Itolterdamt^cl'eii unstkringis eon goudo. uontróle op «lo stellingen. ,e ik in het In Memoriam bob v«>rdodigd on in hot :ooretisch opstel heb inooiion te kunnen vast ellen. D«v tentoonstelling in «Ion Uotteitlaiiisclion u t tut kling is, wat hot aantal aangaat, goed inge?ht on wat de vert«?gonw»>oivligon«lo werking bo?ft to loven, al zoudon wellicht sommige; «Ier hüderijen vervangen kunnen zijn «lóor nog betere. j is, door dit alles oen tentoonstelling, die d«ior dor, wien kleur Hef is (een kleur, dio door zuivorritl do oogeii kan betton) moot giuin zien; zij !>«!stigt en leert. Ge kunt hier, op uw gemak, rustig n, zien wat eon werkelijke beschaving in de kleur «?n hoe mp licht on vorm to notoorcn zijn vuu» i begaafd schilder en ijl-snel tookonaar als hij u wezen. Misschien ziet ge nu en dan hier dn ort.komingen, maar go ervaart hier ruimschoots ? t eon oogen-genot er is, en 'pon blijvohd oog«'n? »t in een vrouw, buiten /i t lende; hoe figuur, uuren licht alle bekoring bij Isoac Israëls vei-i>ïen van eon niot-meor wolkond bloomstuk. Hod lichtblauw verfijnd van lovon ih'hut licht ov«sr ? "ii gracht vindt ges hier; hoe oen blauw, dieper van K'nik, groot en lenig oen vorm kan doen loven ??én ptinsolijk Javaan (Xo. 47); lux» een bruin- . : i. nooit zonder trilling, een Xogorboksur kan ? '? ?? J leui-un; lux» een teoder p«»rtivt kan ontstaan '"? -t' u dat' van Piu Carolst^n. do actrice ?(1.U2I.I)'?i ii in voor mij een, sympathiuke rooring altijd ' "?ut bestaan; hoe omhullend een licht kan \vordeii ??v«-».|-4ujr0ven ziot go in oen werk uit Indië; IKKJ fel ? ii accent kan zijn van een klom-in do /on, bewijst de. man met papt»gaaion; lu»o zvvoar de kleur bij heni kan zijn is dat niét in d«j JCoodijk (2S> een ;V|ij viiieg work, on lioo grijs coii volop-rood'in «s iiiituurkan blijven het is ittdottVn duidelijk in o«;n der besl e schilderijen to Uottoiilaili. Daarbij noem ik déschetsboeken, naar aard ook wour Vorwant f i ai i het f nansnhe we/en ; franscho govoolig'hoid oli' punt igliejd Kijn, dajir., Ik herhaal, «laanuu: ga om , dit alles tlosüo toiitotinstolling ziuii; er ih goon ditio.?*«-m on ei1 is meer psyohulogio dan u soms wijs tfeitiaakt u'«-rd, dat I.siifu: Ismëls eigen was; zio, uit vt*rsehoiUontijd, «laar voor nog«ons; n port rot van//.ijn vader en dat van Fie Caiolson. Chor/ej fiujg/es in Montmanre" (Riatto, Amsterdam) Bioscopy FILM EN BIOSCOOP L j. Jordaan William Keighley: Journai of a crime" (Corso, Amsterdam) EK /al 'm di< ?ifgrijselijko alias van het film theater: de ..biejeskaup", Vlllgo ..de birjes" ?^ ten -allen tijde iets van eon wreed'bagno-? merk: Het -wa> hot mindorwaardighoidsstem|»ol. ? «lat oir/.irhlbaar maar alomtegenwoordig tien celluloidb-ind elasseeKle. Achter «Ie /eld/.anit: goetle l>ovlifgiiigen van «Ion pmducer on.do betere 'uitentios van-don maker \vnves «uivorbitldellijk het divigemlo sjiook van d«- bioji-s" vrijend, noricokauweiid en kof|'ieslui-|K-ud.... maar in zijn stupide indolent L* almachtig! Kuier gebaar om iets andors vo«ii§t te brengen dan tb? ergerlijkste kitsch Voi'staitle on'tler /ijn starenden, oiivt-i-schilligeii blik. De biejos" pei-stmifit-erde het uitgoatul publiek in de moest ufstootVndögetlaante -- zij \vildo slechts- mooitleii, kussen en sox-appoal. Alles wat dieptMvn zin had werd afgew«>/t>ii, alles wat «woonulu naar sobt-rheitl, fijnhoitl of sselfs maar naar go/oiul -verstand, was tabtn*. HtioVeel in don op/et veiilieiistelijke scenario's Werden n iel ad hoe verluvondig«r' dt«»r yen paar moorden, eon gefor ceerd ..happy onding" of een variét«;-oinlago ou aldus zoiuloi' vorm van piiicog -om hals gobrn-clit!' Houvoel votirtivffolijko kunstenaars worden niet gesmoord in don lauwon modder der colportagei-omautiek.. .. alles torwillo van de biejüs", die uen avondje-uit was on gepeperde stuff. wenscht«!! ? M« n htteft indertijd tegtm dit monsterverbond van,'een machtigen uitdrukkingsvorm en «urn'tien«lerangs .v«ilksvormaak stotm gel t K UK-n on' al kunnen wij hot Onmiddellijk rosulttuit dier révolte nog niet buooitloolen.... vast staat dat een schei ding' tusHchcti beitlt! begrij)pen er het belangrijke rg(svolB van, was. Allonvoge gingen «Ie ot>gón O|xjn vóór het eenvoudige feit, dat do. film qua talis iets gohoel andoi-s'uas dan «lu biojos" «m «b» e<;rbi«;d- ; waard igo phalanx van vet^intwmutligde oiido huei-on. dio. «lit hardnekkig weigei-eh in to /ion. sterft lang/aam maar /ekor uit. Vrcdo-'/.ij hurï. verbitttaxlo ziolei» J . ... Kr zijn sinds do h«;rt«ig do (Juist; in 1007 don stuiptivkkondon «>iJoiia-holdonilo«Ml stiorf nieuwe 'gtmeiutios vorne/on, dio «lt- film anders zieii ;«n. andei-s weliKcheii, omdat zij niet haar opgroeiden on zich aan haar verwant v«Mïlduiu. I-Jen guloMulijko ovtilutie was hot go vol g; wat de stormloop dotFilmliga's niet op sttumdon voot koil In-i-eikr-n voltii-kt zich langzaam aan binnen hot domein «Ier, bioscoop /elvo, Kr wordt sudert jaiiüi t-en stille. maar verwoede strijd gestreden om hc-t bo/it van du film..-., eon wissolvalligo loopgravenoorlog, .PAG. 7 DE GROENE No. 300» waarbij «Ie ..liiejes" taai en hardifkkig ha.-ir "inle itM-hteii verdedigt. Maai' steed* nu-i-r wij/iet /ich het gehalte der Vt-rtoonin^eii. steeds duidelijker woiilt «Ie invliièd van een publiek, dat zich beseh.'iiwd wil v.ien als de jaren ik-r i'ubert.-it «-n dvr stuivcrstomuns Het is interessant bij dit ??*m\VeiUelinu.-pi"Ces gadi- te slanii. hoi* de elelU-ntell Vall de olldo ..biejes" ell doll IlioUWfll film-Vorm Zich il: «Ie ge middelde productie nog op t-urieiiM' wij/e vermen gen. M'i-t den' vinger kan men er de .fragmenten. aanwij/eii. «lie Ih-itU- richtingen Vertegenwoordigen .ell het peil laait Zich Zeel- Wel afllleteU. nJUlf do otulei-Iinge vorhiiitding. Htiovoel pin icon t film, luieveel piMcent biejes"'.... t bat is the iH.ie.--t jon ! Daar is nu een wo r k als ...Tourna! of a crime", een film. «lie haar weg moet vimlen dwars,door do bio.-*«oo-,> heen naar het hart van den t'ilm!iet'hebber. De .,bi««jes" is er nt»g niet geheel in uitgestorven: ??oh aller/ioligj-t auto-ongeluk yoi-gt- nog voor aangename rillingen, een ijselijk toevallig verlies van gehoug«-n geeft er nog den vvreisehton ..tsjtnigejonpo !" bijsmaak mm. Maar II«H* sobor. hoe mensehelijk. hint beheerscht blijkt ni«>t do groote iiot lacht e van dit verhaal uitgewerkt ! De op/.ct is ondanks deiis obligaten mooitl aangrüi>end eoiivtiüiligt «Ie vitiuw van t-eii vaudoville-j>chrijvor, «lio zich haai* man ziot ontroovoii door de intr'gucs .van oor» operottestor. doodt deze rtvale..Do echtgenoot is «lo oonige, «Uu luuir schuld «mtdokt'eu in zijn afschuu voor «lo m inlaat l, wil hij haar aan vankelijk bij de poiitio aangeven. Maar dan beseft hij, ..!UHI do wroiïging oen oneintlig ze kohier en stmffohiler goivchtigheiil uitoofoni. In-ij/.ige 011vorschiUigheid looft- hij nnast haar vo«>rt, noteort liij dag vóór dag, hoe zij st«-e«ls meer tloor tlo her innering aan haar misdaad wordt vernietigd. Kr ' is. oen haat 'in hem geboren .togen «Ie V:MWW, Jie HABANOLA DE SIGAAR VAN STANDING ?'-.'?' l ? ? ?' ? l'-''- . . : Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN ROP l' ;?. . - t I. II-:. ??!«*£ ? l h 10. KI (l en "i t Ml ?II III ar 1! l" n r. i i

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl