Historisch Archief 1877-1940
. . t
Tooneel
? «. ? 4» ? X ...
\ f
w
GA NIET NAAR SCHOTLAND!
Muziek
Henrik Scholte
Merton Hodge's The Wind and
the Rain" bij de Haghespelers
H KT komt allemaal van va:Ier Shakesptfaro
on in dit geval van het narivnliodjo. dat
all» monschen zoo gok van melancholie
maakt na oen vroolijkcn ,. Driekoningen-u vniul" a
A groat whilo ogo tin? world bogan. wit h hci-ho !
thu \vind anti thu rain.... Shakcspcaro was niet
alleen «mot als hel«h*ndichtor, hij wus ook groot
in liet vimlen van du juiste hoa-.llinos ervoor on
als hij ^oen healliuo wist, dan schreef hij wel 7.00
iets neks. dat dat ook al weer groot was: Xour
hut l* lijkt of Wat U wilt of zoo. l'ii-amlollo hooft
dat trucje later van hum afgekeken, (la maar
ei'ns na: line minder men hem spoelt, tles te meer
«?i t eert men hem. Hou lliiics en citaten, dat is
tenslotte een vit het/.elfde, dat is du kunst van het
wachtwoord, waaraehtfi' een heel legertje van
omot ies netjes in rij en gelid opmarcheert: en
meestal heeft lileil lUlll dat legertje g«-en In-hoef t o
meer. want do vesting heeft /,ieh op «lat
wachtwoord '/.onder slag of stoot. ov«;rgog«'V«'iii Itet is oen
soort economie «Ier gedachten, en niets is
wolkomer wanneer wij allemaal met een serie mini ies
rondloo|ten. /oo 'afgesloten als «Ie scheeYe'hakken
vaif eell postbode.
\Vat doet nu /oo'n Morton. Ihulgo met eeh
prachtige boa llino van Slmkespeare? .Niets anders
dan een parapluvix* van hei omioodigo. Kr is
wind en er is regen.... natuurlijk in Sehotland
.. ..in «???u |»eimitinkamer.. .. bij n'inie studenten
die mot-zicltzolf in den knoop /.ilten. Pat loopt
natuurlijk uit op i-en pril praleii o\vr wat ons
t.'talgebruik nog altijd vergoelijkend ite liefde
n<>einl. mei don regen achter «h- ruilen als fxouiis
voor iets anders. O /ekei-, het had iets geweldig
moois kunnen zijn. als C. U. Antliony «le/.e head- .
llllo had mogen leellell Voor ..Afkloppell".
..Afkloppen" /mi dun ovoiignoil op het stuk van'*
Morton Tf«»dgo gepast hohheli. heler/elfs. Wailt du
headjilie is iets minder ovooocroli«l.
Morton Hotlgc schreef eell ,/wak stukje
stominings-analyso. typisch lialf-7.a«*hl en /.onder iets
van den ruimen storm der menschelijke driften,
die door Anthony's stuk (ook al zoo'ii Seliotscli
wécrhcrieht) p*varen is. Om tot oen confln-t,-tci
komen moest A Te r t on Ifodge al /ijn meiiseheh
idoaliseoivn en derhalve donut uruÜMtoivn. l [ij /et
zelfs, twtv uitersten t«'goho\vr elkaar, heft een
piepjonge idealistische boolilhouwstcr uit
XewZoaland in de wolkenen maakt l^aar .,'l'he l^iughing
Womiin ' voor oen ..Ytiung Woodley" van de
ergsto «oor!, /.ijnde dit een, inoederskindje. dafc
ongelukkig fladdert als een nest kuiken en waarvan
nien tot het eind (en juist tot het eind !) niet
Ingrijpt wat /ijn letterlijke en figuurlijke tegen
voeter in hem /iet. Kind gucd. al. goo«l.... om
Weer eens met Shakespoaro to spivken. Want
Morton Hodgo hoitilt van orde» /ooals kinderen
van sprookjes houden. Alleen begrijpt men dan
niet goed waurtun het zoolang moest duivn.
Kr /it ihisschicn meer in het stuk dan /oo van
het tuoneel.af in een heel ci-g zwakko voorstelling
bleek. Maar een stuk. waarvan men de wmutlo,
/trif dwars door eon dilottantcnvprtooniiig heen,
niet kan //ion. is al ten halve veroordt-old. Voor
tlo antlero helft crediteer ik Morton l[odgo gaarne
v«»or wat zorgvuldig» ana!y.so on hooi voel goodo
boihielingoii. Zoo merkte men ook /eer stellig hoe
gaarne hij het psychisch conflict in een atmosfe
rische stemming had willen opheffen: een blik
in het programma laat u /ion dat vrijwel alle
scènes om 7,ovon uur 's namiddags s|>elcn. Dat is
hel uur. waarop «h1) schaduwen van den voor-uvoml
lang /ijn. Dut is hot uur. waarvoor do /iokoiihui/oii
bang /ijn. omdat dan het bezoek naar huis is on
t Ie pjlt ionten den nacht niet durven ingaan on het
regent, want het regent ictleivn «lag. Dat is ook
het uur, waarop do meeste nienscheii teveel tijd
hebben om /ich t«« ivutlsoorcll dat alles eigenlijk
nogal bodoiitlcrd, is. (Als die dat niet deden,
konden «lo nachtclubs wel sluiten.) Kr /it iets in
dat uur..-..
Maar als «'reen uur later niemand in den schouw
burg zit waar dit stuk gegeven'woitlt. dan ligt
.«lat naast Morton Htitlgt- toeh wel vooral aan de
Voorstelling ?vun , do l Caglicspclors: ongetwijfeld,
alweer vol goede bedoelingen «-n met een van op/et
uiterst /uivoiv regie Van Vorkade. .Maar men vrungt
go«'ll toeschouwers Voor eo)l eeiste exailiell Vail eeli
tttolioelst hooi el) debllteeivil is goed. WUIineor Iliell
het in kleine rollen naast sterke talenten doet. Do
?/.wakke spol«-rs van de troep, «lie de/.en avond «ip
het toonoel stonden, konden i-cbter hot toeh al
grauwe en, allerminst boeiende stuk niet dragen.
Wat de vrouwen bet ivf t ging het nog: Adrieiuio
Canixvz /ag men in een subtiele rol. maar er ligt
nog meer toekomst vóór haar, dan vorle«lon achter
haar. Kn wat du talrijke jongeiisstudeiiten bot ivf t
illdor do Kllgelscho . toonoelsptslors J>leegb
nioiv in /oo'n geval te /eggen: ..hècan't act,
but h'i is goo«l to his mot her". Kn dat-waren
'/e bijna alIcmaal \vant dat is de bedoeling van het
stuk. «lat echter toevallig niet. gelijk ...\fkloppeii",
door oen moederlijke, vrouw, door OOM groot on
rnild talent goBchrovoii is.
Het was jammer van de moiiKclioit. (on dat is
nu eens geen headliiio van ?Shakespcait;).
In memoriam Francis Koene
/
V Winde f/rillit/hfid gnal ilc Duntl om en neemt
dieycncn tol zli-hwier bcHlcmwhit/ hij rcrntMar/il.
. . . .
het tccei/t niclft in do hand, ilic een* ieder van on» de
oofjen toi'drukt. Wij weten. hel: een harde ervaring
heeft ons f/cleerd Ie berusten in het ccniijf, wnnrronr
wij zonder tin n zien run ran;/ of ttlnnd. hebben te
bmyan.'Wij tcelcn het en torh nntirrini/1 sirh aan
otis een ' bitter : ,.1 l'tumnn ? !" wanneer het onsen
en ff eren krin;/ raak[. . . . ,
j Iet sullen er velen sijn, wien ili-se rrüaij naar tic
lïpncn stijijt bij het- rernemcn van Koene'» ónver~
wacht Q verlijden. Want niet alleen het tr.aifiseh' ver
scheiden van een bcf/aii/dcn jonnen kunstenaar slaat
hier inct smartelijke vcrtcnnderinu -<+ meer noij geldt
het d U man l liet verlies van een karakter f n een 'jier-,
soonlijkheid. MtHHfhlén .ten» er nlcte, dat sooseer den
indruk 'i'an Koene's optreden bcheernclile, al» desa
ttcce sHiiericnrc 'kwaliteiten: , karakter- en
pcrni)hntijkheid. En' niiNtichien ica» er nictt* dat zoo onmiddel'
lijk en'son suirer tul-hel bene/ van si j n -indtlifk door'
drong. W ie, de vinfixl /'ranrin Koene eenmaal had
gehoord, .w'wl dal sifh in dit baïlcnueiconc liiletol
' illcrccrnl een xlerkc ind!i'iit\iiil!leit uitte ? ~^- haar
hooyfile en crnntii/Kte lei'eiiHheHjde,ni>t nèerleijde. M'ant
scldcn waren een 'iterHoonlijkhciil en haar kaïiHt soo
innig ver ter ren al» hier leefde, de n dermate
nlerhln bij de gratie, van de andere^ ! n' de vriendelijke,
eenvoudige, ?jiurlicnlier Koene met sijn sieijgsaiiir,
teruggetrokken natuur, liet nlcttt den kuntilenuar ver
moeden icirn not'h de (onrmcntulies. noeh de vreugden,..
van hel genie vreemd waren. Maar wanneer'Koene
n}) het podium aloud openbaarde sieh dit allen in een
grooten. warmen ernal ? in een harMoi-htelijkc. bijna
smartelijke toewijding. Aan allen die.-den jongen
violist gebogen zagen staan orer hel instrument, dat
voor hem gctuif/ettitt en eerndUng tfgclljk Mcekcndc,.
. wan het duidelijk' dat hier een persoonlijkheid sich
gaf. En aan ieder die 'dit navrante. j/rmisHlbiincerde
en noi-Mans soa beheerseldc spel hoopte, tcerd det
overtuiging gesehonken, dut een karakter sieh t min
ifcslverde.
Karakter n persoonlijkheid.... hel sijn niet de
cigensehannen, die een levensweg -plegen te effenen
en tv vergemakkelijken. Koene heeft het in ruime
? mate ondervonden builen de 'plij/tiicke
indittposltiQs. die (iem telkens nedersloegch. om. Maar sijn
sterke natuur triomfeerde zijn'kunst ti'on erbij en
groeide.er (hior. Kn hel publiek, dat soo door muzika
liteit en virtuositeit eeneend was, stelde sii-h telkens
open voor dit lioogstf w-id den kunstenaar, besi'horcn
is: persoonlijkheid en, karakter!
Zoo'sul de herinnering aan Frunris Koene 'be
waard blijven bij de lalloosen, 'wier instinct de
seldsaamheid van desc figuur erkende. Een herinnering.
die aan -'dezen .vraeglijdigen dood sul doeti terug den
ken als aan een' persoonlijk- verlies en die het opstan
dige ./n'fW/vw*?.'" sul temperen door het besef, dat
wie dit, in luttele, /aren icisl te bereiken, zeker, niet '
tencrgcefs,heeft geleefd! ' t 'L. J'. J.
PAG. 6 DE GROENE No. 3009
Béla Bartök inhet Concertgebouw
CONSTANT \'AN WESSEM
BKLA Bartók is onder do moderne
Hongaarscho componisten voor /oover die on*
bekend zijn ongetwijfeld do stVrksti
figuur. Hij vestigde reeds lang de aandacht op
zich: in den tijd, dut men hier in Holland vun een
moderne muziek begon to spreken wus da>rbij ook
do mu/iok van Bartók. Aanvankelijk schoon Bar
tók tot do uiterst goavuncocrdcii to gaan bolioorcn.
sp«»odig echter, kroeg zijn Work 0011 basis, waarmee
hij sterker bij do Hongaursclio nationaliteit aan
sloot: die van do volksmuziek. Nu was voor Bartók
dit begrip volksmuziek" tundcrs dun wat wij er
onder verstaan, dio bij ..Hongaarsch" dodelijk
aan do zigounormuziok der l [onguursche rhapsodios
gaan donken. Integendeel, voor Bartók was de
/igeimorimtziok niot Htingaarsch, v«ilg«>ns hom
vorbustohleii d«< zigeuners do bodcinvusht
olcitionten vun t Ie Hongaurscho vtilksmuziok. Hierin trad
hij wuurlijk uls v«iorvocht«'r op. l tij verwierp hot
werk vun Lis/t, dio onder Htinguursch nog to voel
«lo zigounormu/iok blo«»k to voitstwm. on hij
vorziunoltlo do liederen van hot land, tlo liederen dei
boeren, on wat duur aan muziek word gemaakt.
Men zegt, dut hij in dm loop «lor jaren reeds een
puur «lui/end van «lo/o Uodoroii ««n dansen
Yei-zunielde en lx-werk t e. mu/iek niet alloen van d«
Ifonguursoho bo/reii, muur ook van «k» Kocnioiion
voor zoover in nationaliteit aan de/o verwant
(Buitók's geboorteplaats ligt t huns in hot mui
Itoeineiiie (oegowe/en gebiedt. Kn zoo zien wij na.
zijn eerst*' periode van do muziek ..an sioh", vait
di* internul ionulo modernen. Bartók een we/eiilijk
Hongaarse!) componist wol-den, /ijn mu/iek woitlt
gedragen dooi- een slerk-iiat ionaal rhyllime u
rhythmischo kracht, die «lie van don vnu-goivn
Strawinsky -?van wie'n luj.vool leerde op/ijdc
streeft. Hot rhytlmie geeft aan /ijn mu/iok iets
ruigs en kracht igs. io( s werkelijk s. waan loop wij
er onmiddellijker mee vertrouwd geraken. Hel
we/en van Martók's tegenwoordige mu/iek /iet er
nu /oo uil: opeen oer-rh:\ tlimisehen onilorgrond
ontwikkelt hij een melodie van
oigoimardig-moderno hurm««nisehe kleur, van moderne
Imrmonisooring. Ongetwijfeld hoeft hij met «Ie/e mu/iok
van Ven /oer uitgesproken karakter /ijn eigen
mu/ikale figuur het krachtigst omlijnd en zich/oll
een geheel ««ige'n plaat s gcgovch. Zelfs in
«lio'workoiiwuuriii hot nationale element zich niet merkbaar
doet golden, ill die sttlkkell. «lio het meest gecom
poneerd schijnen als mu/iok ..au sich" blijft liet
rbytliniiseh-c-onstruel iovo element do draagkracht.
" die liet golu'olo Werk doorstroomt on vooretH\v%t.
ons treft steeds iets vituals.'iots, dat zich met de
bi-onnen der lovondo, bostaandomuziek voedt en
niet poogt zich op/ottolijk van al hot bekomlo en
vertrouwde los te inakoii t«>t wat men een
eenbi-ulo schepping nunt noemen, zooals niuar al t«
vaak mot tlo muziek dor uiterst geavanceerder
het geval is: ook het hart kan er warm bij worden
Dit all-.>s hooft ons Bartók's muziek veel mvdci
gebracht en «mzo sympathie doen verwerven ooi
wanneer inen tot tlo gc'niatigdcn behoort.
Xa oonigon tijd van afwezigheid vertoeft Bartod
thans weer in ons land en de sectie Holland van d<
International Society for Contémporary Musi<
heeft hem op een van haar concerten laten optroder
- mol. eigeri werk. . ,
' Men had zich het programma van zijn coneoH
Dinsdugavond in do KI. Jiual Concertgebouw
iet.verschisiüt*nor kunnen woiischoh. Dit programma
Verlog«!nw«xmligd<i weliswaar z«iowol 'don compo
nist uls den bewerker Bart<'>k. men hoördo zoow«-f
zijn intlividtieeio muziek als hot werk, dat hij
al.vtmrvoohtqr on voi-bi-eidor. van do land-echte Hoiir
gaarscho muziek hooft verricht, maar wij hrnldfi
graag ? ieis meer van zijn-kaniormuziok gehoord
oen van zijn strijkkwartetton b.y. of eon van zijl.
andere stukken voor: Verschillende bezetting. Xi.
kifgen wij naast twoo nummers iodoiv van oen
.aantal .door, Bartók bowerkto Hongaarsclio vtilks
li«|djes alloen do cei*t«> piano en viool-sonate on d>
piano-sonato. In do piano-en viool-sonate, die
«lcomponist samen mt>t den knappen violist Xoltnt
S/ukely sjx-elile. trof «ms'in het laatst»; de<?l reed.
liet .krachtige rhythmo zijnor lateit* AVerkon. d«'
hier nog aan, du czurdus horinnort. De
pianosoimto, dio tiu do pauze wei-tl viiorg«tdragen, tooni
ons Burtók'srliytlUiiiscli-constructiof nioosforschai
«'?n rijke fantasie in opbouw on ontwikkeling
-van?/.ijn mu/ikale ideeën. Bortho .Seitieh zong do
onnt rekkelijke Honguarselio volksliedjes in Bar tok V
inooio en .llarmonisth ,lxieioïulo b«>working, di»1;
liergeiis naar hut acadeinischu zweemt en gelu-e'
het ihnlge wezen «lier mu/iek Jiuhdhaaft.
Kon in groot «-n ge t a K- «>pg«-komon publiek hul
digde don componist Itarlók. een van uiterlijk
vertoon /oo warso figuur.
Concertgebouw: Annie Woud
DOXDEUDACAVOXD, na hot Parsifal-vcMirsiwl
van Wagner, presenteerde zich uan on» d«»
alt-zangeres .\nnio Woud met i;iepenbi-ot-k>s?rie
Xacht" van llóldcrlin.
Het is verblijdend, dat hét Concertgebouw
Ji-ouw blijft aan do muziek van on/en grootsleii
Xcderlnndschen componist dor ondoro generatie
en Ixaar geregeld op /ijn programma's houdt.
Weinigen verdienen hot ww/eor in levende? her
innering gehoudon t o worden, o««n voorbeeld
voor du jongeren, als juist l icponbrook.
De eigenaardig»? extalische toon in/ijn nm/iek
Icoft bij zijn liederen, wol heel sterk iri «l«»
bogeteiding. /oo'n-lied mot orkest in lie Xaeht".
b.v. toont ons eon prachtige schrijfw-ij/o van
?rkest niet /angst t m, het orkest ondoi^tount niet.
alleen den zang, hot zot hot geluid voort, geet'l
?r ntig moor, on inniger lovon aan. Het Avas
laarom jammer, dut van hot zingen A'an Annie
\Voud niot .die/elfdo suggestie uitging, die in dit
Drachtig geheel van nm/iek en tekst loeft, l'o
.angel-es had tmgotwijfold goode kwaliteiten, toch
\wuiu zij niet geheel boven do techniek uit.
Schilderkunst
He'rdenkingstentoonstelling
in den Rott. Kunstkring
IK heb in een In Areinoi-iani «»vi-r Isiu'ic Israëls
iN-halve don schilder den meer Vot-lhH-geii meiiseh
willen aantoonon, eon m'ensch, «lie bij de/<>
? ior/,iclitige natuur e ven teruggehondeii was als
pontaan /ijn werk was: ik heb m een meer
theo?tisch opstel tlo pliaseii aangeduid. t«, erkennen. <>n
al uu r l ij k te erkennen, in oen
howocglijk-schildersVell. dat telkens Zich llieUWe prolileinell stelde.
at «l«t werking van het licht betreft on dat tot
?n uitcrsto «lorst gaan wat do werking van «lat
.cht bt'lixf t»p «lo figuren on vormen «lor
nieii?hoii en tier voorwerpen; ik weesop Isiu'lc Isniöls' ?
anschon geest «MI zijn soms ironische hanteei-ing
au du door hem afgebeelde personen - - «Ie/e
aim?iiame tentoonstelling in tletv Itolterdamt^cl'eii
unstkringis eon goudo. uontróle op «lo stellingen.
,e ik in het In Memoriam bob v«>rdodigd on in hot
:ooretisch opstel heb inooiion te kunnen vast
ellen. D«v tentoonstelling in «Ion Uotteitlaiiisclion
u t tut kling is, wat hot aantal aangaat, goed
inge?ht on wat de vert«?gonw»>oivligon«lo werking
bo?ft to loven, al zoudon wellicht sommige; «Ier
hüderijen vervangen kunnen zijn «lóor nog betere.
j is, door dit alles oen tentoonstelling, die d«ior
dor, wien kleur Hef is (een kleur, dio door
zuivorritl do oogeii kan betton) moot giuin zien; zij
!>«!stigt en leert. Ge kunt hier, op uw gemak, rustig
n, zien wat eon werkelijke beschaving in de kleur
«?n hoe mp licht on vorm to notoorcn zijn vuu»
i begaafd schilder en ijl-snel tookonaar als hij
u wezen. Misschien ziet ge nu en dan hier dn
ort.komingen, maar go ervaart hier ruimschoots
? t eon oogen-genot er is, en 'pon blijvohd
oog«'n? »t in een vrouw, buiten /i t lende; hoe figuur,
uuren licht alle bekoring bij Isoac Israëls
vei-i>ïen van eon niot-meor wolkond bloomstuk. Hod
lichtblauw verfijnd van lovon ih'hut licht ov«sr
? "ii gracht vindt ges hier; hoe oen blauw, dieper van
K'nik, groot en lenig oen vorm kan doen loven
??én ptinsolijk Javaan (Xo. 47); lux» een bruin- .
: i. nooit zonder trilling, een Xogorboksur kan
? '? ?? J leui-un; lux» een teoder p«»rtivt kan ontstaan
'"? -t' u dat' van Piu Carolst^n. do actrice
?(1.U2I.I)'?i ii in voor mij een, sympathiuke rooring altijd
' "?ut bestaan; hoe omhullend een licht kan \vordeii
??v«-».|-4ujr0ven ziot go in oen werk uit Indië; IKKJ fel
? ii accent kan zijn van een klom-in do /on, bewijst
de. man met papt»gaaion; lu»o zvvoar de kleur bij
heni kan zijn is dat niét in d«j JCoodijk (2S> een
;V|ij viiieg work, on lioo grijs coii volop-rood'in «s
iiiituurkan blijven het is ittdottVn duidelijk in o«;n
der besl e schilderijen to Uottoiilaili. Daarbij noem
ik déschetsboeken, naar aard ook wour Vorwant
f i ai i het f nansnhe we/en ; franscho govoolig'hoid oli'
punt igliejd Kijn, dajir., Ik herhaal, «laanuu: ga om ,
dit alles tlosüo toiitotinstolling ziuii; er ih goon
ditio.?*«-m on ei1 is meer psyohulogio dan u soms wijs
tfeitiaakt u'«-rd, dat I.siifu: Ismëls eigen was; zio,
uit vt*rsehoiUontijd, «laar voor nog«ons; n port rot
van//.ijn vader en dat van Fie Caiolson.
Chor/ej fiujg/es in Montmanre" (Riatto, Amsterdam)
Bioscopy
FILM EN BIOSCOOP
L j. Jordaan
William Keighley: Journai of a crime"
(Corso, Amsterdam)
EK /al 'm di< ?ifgrijselijko alias van het film
theater: de ..biejeskaup", Vlllgo ..de birjes"
?^ ten -allen tijde iets van eon wreed'bagno-?
merk: Het -wa> hot mindorwaardighoidsstem|»ol.
? «lat oir/.irhlbaar maar alomtegenwoordig tien
celluloidb-ind elasseeKle. Achter «Ie /eld/.anit: goetle
l>ovlifgiiigen van «Ion pmducer on.do betere
'uitentios van-don maker \vnves «uivorbitldellijk het
divigemlo sjiook van d«- bioji-s" vrijend,
noricokauweiid en kof|'ieslui-|K-ud.... maar in zijn
stupide indolent L* almachtig! Kuier gebaar om
iets andors vo«ii§t te brengen dan tb? ergerlijkste
kitsch Voi'staitle on'tler /ijn starenden,
oiivt-i-schilligeii blik. De biejos" pei-stmifit-erde het uitgoatul
publiek in de moest ufstootVndögetlaante -- zij
\vildo slechts- mooitleii, kussen en sox-appoal.
Alles wat dieptMvn zin had werd afgew«>/t>ii, alles
wat «woonulu naar sobt-rheitl, fijnhoitl of sselfs maar
naar go/oiul -verstand, was tabtn*. HtioVeel in don
op/et veiilieiistelijke scenario's Werden n iel ad hoe
verluvondig«r' dt«»r yen paar moorden, eon gefor
ceerd ..happy onding" of een variét«;-oinlago ou
aldus zoiuloi' vorm van piiicog -om hals gobrn-clit!'
Houvoel votirtivffolijko kunstenaars worden niet
gesmoord in don lauwon modder der
colportagei-omautiek.. .. alles torwillo van de biejüs", die
uen avondje-uit was on gepeperde stuff. wenscht«!!
? M« n htteft indertijd tegtm dit monsterverbond
van,'een machtigen uitdrukkingsvorm en
«urn'tien«lerangs .v«ilksvormaak stotm gel t K UK-n on' al
kunnen wij hot Onmiddellijk rosulttuit dier révolte
nog niet buooitloolen.... vast staat dat een schei
ding' tusHchcti beitlt! begrij)pen er het belangrijke
rg(svolB van, was. Allonvoge gingen «Ie ot>gón O|xjn
vóór het eenvoudige feit, dat do. film qua talis iets
gohoel andoi-s'uas dan «lu biojos" «m «b» e<;rbi«;d- ;
waard igo phalanx van vet^intwmutligde oiido
huei-on. dio. «lit hardnekkig weigei-eh in to /ion.
sterft lang/aam maar /ekor uit. Vrcdo-'/.ij hurï.
verbitttaxlo ziolei» J . ...
Kr zijn sinds do h«;rt«ig do (Juist; in 1007 don
stuiptivkkondon «>iJoiia-holdonilo«Ml stiorf nieuwe
'gtmeiutios vorne/on, dio «lt- film anders zieii ;«n.
andei-s weliKcheii, omdat zij niet haar opgroeiden
on zich aan haar verwant v«Mïlduiu. I-Jen guloMulijko
ovtilutie was hot go vol g; wat de stormloop
dotFilmliga's niet op sttumdon voot koil In-i-eikr-n
voltii-kt zich langzaam aan binnen hot domein «Ier,
bioscoop /elvo, Kr wordt sudert jaiiüi t-en stille.
maar verwoede strijd gestreden om hc-t bo/it van
du film..-., eon wissolvalligo loopgravenoorlog,
.PAG. 7 DE GROENE No. 300»
waarbij «Ie ..liiejes" taai en hardifkkig ha.-ir "inle
itM-hteii verdedigt. Maai' steed* nu-i-r wij/iet /ich
het gehalte der Vt-rtoonin^eii. steeds duidelijker
woiilt «Ie invliièd van een publiek, dat zich
beseh.'iiwd wil v.ien als de jaren ik-r i'ubert.-it «-n dvr
stuivcrstomuns
Het is interessant bij dit ??*m\VeiUelinu.-pi"Ces
gadi- te slanii. hoi* de elelU-ntell Vall de olldo
..biejes" ell doll IlioUWfll film-Vorm Zich il: «Ie ge
middelde productie nog op t-urieiiM' wij/e vermen
gen. M'i-t den' vinger kan men er de .fragmenten.
aanwij/eii. «lie Ih-itU- richtingen Vertegenwoordigen
.ell het peil laait Zich Zeel- Wel afllleteU. nJUlf do
otulei-Iinge vorhiiitding. Htiovoel pin icon t film,
luieveel piMcent biejes"'.... t bat is the iH.ie.--t jon !
Daar is nu een wo r k als ...Tourna! of a crime",
een film. «lie haar weg moet vimlen dwars,door do
bio.-*«oo-,> heen naar het hart van den t'ilm!iet'hebber.
De .,bi««jes" is er nt»g niet geheel in uitgestorven:
??oh aller/ioligj-t auto-ongeluk yoi-gt- nog voor
aangename rillingen, een ijselijk toevallig verlies
van gehoug«-n geeft er nog den vvreisehton
..tsjtnigejonpo !" bijsmaak mm. Maar II«H* sobor. hoe
mensehelijk. hint beheerscht blijkt ni«>t do groote
iiot lacht e van dit verhaal uitgewerkt ! De op/.ct is
ondanks deiis obligaten mooitl aangrüi>end
eoiivtiüiligt «Ie vitiuw van t-eii vaudoville-j>chrijvor,
«lio zich haai* man ziot ontroovoii door de intr'gucs
.van oor» operottestor. doodt deze rtvale..Do
echtgenoot is «lo oonige, «Uu luuir schuld «mtdokt'eu in
zijn afschuu voor «lo m inlaat l, wil hij haar aan
vankelijk bij de poiitio aangeven. Maar dan beseft
hij, ..!UHI do wroiïging oen oneintlig ze kohier en
stmffohiler goivchtigheiil uitoofoni. In-ij/.ige
011vorschiUigheid looft- hij nnast haar vo«>rt, noteort
liij dag vóór dag, hoe zij st«-e«ls meer tloor tlo her
innering aan haar misdaad wordt vernietigd. Kr
' is. oen haat 'in hem geboren .togen «Ie V:MWW, Jie
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
?'-.'?' l ? ? ?' ? l'-''- . . :
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN
ROP
l' ;?.
. - t I.
II-:.
??!«*£
? l
h
10.
KI
(l
en
"i t
Ml
?II
III
ar
1!
l"
n
r.
i i