Historisch Archief 1877-1940
4* . *,
, zijn minnares in koelen bloede dood
de, oen koude afschuw, die licm doet
vergeten torwillo van wien /üdeze
daad beging. En met de kille
nauwgezftheid van don bioloog teokenthij
in zijn dagboek du verschillende phasen
van heb folteringsproces 'aan, wach
tende op do onontkoombare crisis.
Tot de vrouw, gebroken en uitgeput,
den strijd opgeeft en zich zelf in handen
wil stellen van de justitie. Op weg naar
' den rechter wordt zij echter door een
auto gegrepen,, bij welko catastrofe zy
haar geheugen verliest. Ten slotto voedt
de man haar op tot een nieuwen
mensch, die allo schuld doorpen lange
en wrecde straf heeft geboet. ?
Gelijk gezegd: men kan ar * de,
zwakke en grove elementen on
middellijk in aanwijzen.... de on?
vermijdelijke'concessies, zouder wolko
het conimereioele product zich nog
niet aan do openbaarheid durft prijs
geven. Maar de eigenlijke kern van
het verhaal, het zuiver
mensvhe.lijkodrama went met. een. bewonderens
waardige kracht «-u intensiteit uit
gebeeld. Het i.s verwonderlijk, hop
?'dwingend in deze tragedie van nog
geen anderhalf, uur het uindeloozo,
sluipende verniel igingsproues is uit
gedrukt. In slecht s enkele etappen
zhin wij' 'de vrouw 'wegteren tot
een gefolterde sdwdmv. ee» gekweld.
uitgeput diff dat zich icnslotlt! willoos
prijs g«eft aan zijn onafwendbaar
noodlot. Hot is -niet 'moor dan enkele
minuten, dat wij de ei:htgenooten
? in den Iiuiselijkcn ki'iug tenanten zien,*
-.. sjwijgend, met hot verschrikkelijk
geheim tusschon zich." onder den
koelen verwonderden blik van den
. correcten butler. Maar een hel van
traag verstrijkende., folterende uren
opent zich, achter deze snel verschie
tende- beelden on een angstige be
klemming legt zi<-h om liet hart van
den toeschouwer., Slechts af en toe.
wórdt de schildering van dit psycho
logische drama ondei-streopt door
een krassere toets: de verschijning .
van de vrouw in het feestelijk milieu
van qen honderdste voorstelling",!
Ruwe \
schrale huid
en springende lippen
PUROL
haar bezoek aan den veroordeelde
die vóór haar misdaad boeten moet
en het bericht van diens executie.
Maar het is de aangrijpende suggestie
van den physieken on moreelen
ondergang, welke de film verheft
tot het peil van menschehjke
verblindheid en mcnschelijk lijden. En
het is door deze sobere, machtige
verbeelding, dat 'de biejes" op haar
eigen grondgebied teruggedrongen
wordt!
William Keighley toont zich hier
een gevoelig en savant regisseur,
die uitstekend de taal der film weet
te hanteeren. Reeds in den aanvang,
met zijn duisteren inzet: do vrouw,
wachtend buiten .het theater, stom
'en wanhopig tegen den achtergrond
van flarden muziek en onverschillig
gepraat, grijpt de film ons vast.
Dit zwijgende omgaan van do camera,
dit sluipend verstrikken van do
handelende personages in het net
der komende tragedie, toont de film
in haar ware. suggestieve kracht.
Kn hoe verder het drama zich af
wikkelt, dos te 'vaster omlijnd komen
do karakters voor ons te slaan: twcu
door het levon,. gotoekenden die on
verbiddelijk hun bestemming volgen.
Do hoofdrollen worden respectieve
lijk gedragen door lUith CJmtterton
en Adolpho Ménjou en men zou zich
bezwaarlijk een betere typeering
kumum denken. Want geen van beiden
behoort tot do fascincerondo sterren,
ilie in de/e passieve karakters slechts
zouden storen. Hut b ('Imtterton maakt
van 'du vrouw inderdaad do lijdzame
? figuur, die na haar wanhoopsdaad
niets meer kan doen dan wachten
en ondergaan. -Haar strakke, blceke
masker gaat door de film: een
gekwelde schaduw, zwijgend en hui
veringwekkend als eert gestorvene.
Naast haar geeft Monjoüden
erhtgenoot'. sober en doordringend
gelijk wij van dezen te 'weinig gof
waardeerden speler gewend zijn.' En
voor. dézoqveolsto maal overzien
wij dit wonderlijk mozaïek van prach
tige fragmenten en hindcrlijken kitsch.
Voor .de zooveeisto' maal vragen wij
ons af, welk een sterk en aangrijpend
drama niet zou zijn ontstaan, wanneer
.het ' 'bizarre auto-ongeluk en het
?miraculouso * geheugenverlies achter
wege waren gebleven.... als een
volledige triomf van de film over de
bioscoop!
Het-hoorspel, zooals de luisteraar zich het voorste:
(scène uit Het proces van V/v/enne Ware")...
Hoo r s pel-géh e i m en
GUSTAV GZOPP
Hoe komt een hoorspel
. tot stand?
EK zyn tóonoelminnaars (van den
ouden* stempel!), -die er met
geen stok top te bewegen zijn,
het geheimzinnige deurtje naast den
tooneelmond in den schouwburg to
passccrcn en daarmee .het ruk van
den toeschouwer te verlaten. Menige
natuur schynt nu eenmaal niet be
stand te zijn tegen de ontnuchte
ring", die .haar achter de coulissen
dreigt te bespringen en het aanschou
wen der aangeplakte baarden en bord
papieren zwaarden doet bij deze won
derlijke bewonderaars van Thalia's
kunst do illusie, uiteenspatten.
ICet zijn do geloovjgen.
.Anderen zijn bezield met een haast
ziekelijk verlangen naar do wereld
van den schijn" en zij laten geen
gelegenheid onbenut, om via hetzelfde
geheimzinnige deurtje door to. dringen
tot (ie laboratoria iler tooncelkunst,
als verwachtten zij daar in' n der
donkert' gangen niemand minder dan
?do Muze zelf rian te treffen.
l tot zijn'do zookers."
Tussehen do categorie dor
.,geloovigen" en die der zookers" ligt het
groote bloc der, min of moer
onverschilSigcn, voor wie het deurtje naast
den tooneelmond ten eeuwigen dage
het deurtje naast den tooneolnumd
blijft. Als ge zo uitnoodigt, deze bar
rière met u to passceren, zullen zij u
volgen en ge kunt ze veilig hun wan
deling laten maken door kleedkamers
en langs decors, want in hun wezen
zijn illusie en werkelijkheid gescheiden
en het n kan het ander niet versto
ren.. _'?'',.'
'Het zijn do realisten. ,
Het deurtje" in den aether
EN de hoorspolkunst? Telt zij ook
geloovigen", zoekers" en rea
listen" onder haar hoorders? Het
hoorspel bezit geen deurtje" op een
bepaalden plek in den aether en het
'brengt zijn luisteraars dan ook niet
in de verzoeking. Maar .voor de
zookers" is zelfs de aether niet veilig f >
het is, dank zij hun vorschen, dan po i
langzamerhand een secret de Pol4*
chinclle geworden, dat ook daar »?>
schijn anders is dan de werkelijkheid.
Welnu, laat ons dan even indiscre-1
zijn en het imaginaire deurtje passé- *
ren. Van de v.geloovigen" (zijn die ? r
in de huiskamers?) nemen wij l ij
dezen regel afscheid....
Wij arriveeren in do Avro-stud o
juist op hét oogenblik, waarin de rep ??
tifrièvan het hoorspel De Moord n
Wallstreet'' (de naam is verander l.
om u de illusie niet heelemaal te or ?
nemen!) een aanvang neemt. \V *»
nerveuze activiteit verwacht, koi-.fc
bedrogen uit. Bohageltjk vlijen cni..»
acteurs en actrices zich neer op enk» l»?
comfortabele banken en in eeni-M
zetels. Het wachten begint. Er w
rden gesprekken aangeknoopt o> -r
koetjes en kalfjes, maar.... niet -"v
luid. Want do microfoon is ingescl??»?
keld (wij zijn in do studio) en h n
hoort dus in de controle-kamer a! ??
wat gesproken wordt. Daar, in ??
«ontróle-kamor ifl de regisseur. Hij s
wél druk bo/.ig. Onder 7,ijn arm beert
hij een stapel grammofoonplaten ? :\
vóór hein ligt een lijst van geluidei
Vlijtig neemt hij met den geluü??
mixer het manuscript door en }??;
technische verzorging van het lm-
rspel wordt besproken. In den aan van:
van hét stuk moet er een bel gel- i«l
worden. Dat is eenvoudig en het V in
gerust- in do studio gebeuren, l «
Iialve pagina vérder .wordt het in ?.<??
wikkelder: daar -moeteri twee pt»i "?
ncn, het, huis verlaten, -in een a»:"
stappen en. wegrijden. Daar tunseh »?
door moet gesproken worden en d- M
geluiden moet men dus mixen". < >fc
uit is. betrekkelijk eenvoudig, w;.nt
n der platen die onze regisseur on*:-r
den arm had, bevat het geluid: ..?>?
stappen auto en wegrijden.".All">>
het huis verlaten" moet nog. i^ ?»
gemaakt". Worden.
Geef de rijdende auto's even ns»
beveelt de mixer n van zün
assisKten. De rijdende auto" is een.gramii
... en zooals het in werkelijkheid toegaat:
. Chr. Leurentius, Kommer Kleyn en Custav Czopp voor de microfoon
i ion plaat niet constant autogeluid.
lie het geluid van den vertrekkenden
tutomobiel moet voortzetten.
Nadertand wordt het huis verlaten"
origileel opgenunu-n en komen do
waehtenlo act eurs in f unct ie. Dat is echt ei- van
ater.zorg.
, Ei-n pagina verder in het
manu'?ript belanden de helden van het
mma in een cabaret. Ook het cabaret
* al op een plaat vereeuwigd en
veruisd naar don voorraad op do tafel
;m den mixer, voorzien van d
nolie: luid beginnen, daarna zacht
?'-.tor den tekst on aan het slot
uitfa-u". hetgeen zooveel zeggen wil als:
ij het begin van de. scène hotn-tnien
'l«-in het cabaret, daarna treedt het
'or do acteurs gesprokene op den
en als do uialoog i»
afgesterft het geroc'/cinocs van
l eabaift langzaam weg. l )e/.e beele
unie schopt do technicus die. op
inmctie van den mixer, door bot
i-egu"ivn van ceiv enkelen knop «U»
ge?nsehte verhouding der
geluids?ikten tot stand brengt.
Kon volgeiulo episode hsvert oen
??ilijkhcid op: een ont j)U>ff ing l. ] )o
?lei-s bevinden zich in een
laboratoin, dat in do lucht nu iet vliep-n.
t ih n dor hocgto]ninten van het
ma eh hier moet do
ui-jce.looy.ehns;uir bovangc-n woitlon door schrik
itgst, als vtiltittk zich deze
onaan'j«"no Kebeurtenis in zijn vrcdigo
'i:> kamer. De scherpy.innigo lozer zal
t.i-i bevroeden, dat onze (nog steeds
;-Monde) acteurs er zonder
licha<i.ike letsels afkcmon.. v. Maar wat
'? iiïigon zullen vemioi-den, is dat.do
i'i«!..ii van het drama van dozd
verontploffing oh van hun
lot niets merken. Want
-, als zij bezig zijn met hot spelen
lam stuk, is do ontploffing en do
iiieeiistoiting van hot huis kant en
khiar op de'gramofoonploat
vastgeleg«l en het. is weer do mixerj die de
taak van het noodlot overneemt on do "
schrikbarende gebeurtenis in hut hoor
spel lascht. ?
De gelulden worden gemaakt"
EN zoo wórden, stuk vóór stuk,
, de geluiden besproken, waarna'
alleen nog diégeluiden," wolko niet
reeds zijn opgenomen, moeten worden
vastgelegd, .'?'??'
De eerste 'periode van het wachten
is voor do acteurs in do studio
afgcloopon. Do opnamen beginnen ! i IH
huis vcrlatm", ontploffing en ineen
storting", t-n andere effecten \vouloj»
??gerepeteerd. Het huis Verlaten is
eolivoudjg: do gang van het studio-ge
bouw word l doorgewandeld, do voet
stappen op den marnieivn vloer schal
len, do buitendeur wordt geopend on
gesloten. Voouiat men hot wcc.t, gtaut
dit alles op de plaat en hoort men
reeds .dtior den luidspivker het pltuitjo
..torugdriuüen". d.w.z. men hoort pre
cies hetgeen men een'minuut tevoren
gedaan hoeft.
1)4; ontploffing is lastiger. Gelukkig
heeft het studio-gebouw cel l kelder,
ilieii uien langs een st cciicn liiip kan
beii-ikeii. Oiule kisli-n eii ciuniórx
zijn steed» v«u»rra»lig en IH-II gi-oote
Turkscb'o tiitni huil zich gewillig kas
tijden om later don luisteraar* de
illusie der ontploffingen te vci-scbaffeii.
Jij shuU een paar maal op de .trom
en dii-ect tlaarna gooien jtillie al dezen
runiniel l:i.n«s do keldertrap in »le
die]>to ! -Aldus het bevel van (leli
n.'gissour. Hejsiiltaat: een
oorvi-inbiovettd luAvaui. waarbij Imoren en zien
? vorgmit en-dat ovonil'ón nei-geiis ««p
lijkt. Na oeiiigo malen ii-potccivii
(4111-1 niét ièr ! zucht een liejiuird mede
werker) pint liet iiioiie lichtje aan.
ten teeken dut du. tocluiische stal' d
liiin'p. goedkeurt.
U]manie! Kn het spe] herhaalt zrch
vóór do laatst u maal. .
Het eigenlijke spel begint
A 1>» na vele malen overdoen on
expo?rimenti-eren ilo geluiden allo zijn
oi)geh(jmen, biïgiht het eigr-nlijko spel.
Alles geschiedt nu alsof het om oen
uitzending ging. Do rondo 'lichten
buiten do studio zijn aan en ,.Klilte"
is hut parool. Do avte\u-s, die na tfn
eerste i:eriode van-wachten- nng vaker
hun geduld op do proef zagen gesteld,
mogen zich mi eindelijk aan lum dra
matische taak wijden. %üstaan om
de microfoon geschaard,, do manu
scripten in de hand, .en de moord in
Wallstrect is aan den gang. De mi
crofoon is het middelpunt van alles
geworden en in do studio bekommert
' men zich orn geen enkel geluid meer,
behalve dan do weinige gewone ge
luiden, zooals het belletje, do zoen,
R l A L T O
CEINTUURBAAN bij het Sarphatipark, Tel. 23488
Vanaf Vrijdag l Februari ELKEN DAG 21/,,, 71/-, 9V8 uur,
(uitgezonderd Zaterdagmiddag en Woensdagmiddag)
ZONDAG l1/-, 31/*, 7'/2/ 91/, uur:
ROP
t l
«K
?i»»:
.v
MET CMAM.E8 FARREU
EN CMARB.IE fttgCCBJCS
MARGUERITC CMftlMMBU.
GBEGOQy RATOFF-WAUER WOO
EB1 Jnwwunt-OttftLa afiOGCTS PQODUCT
REGIE * QALPM MURPHX
GEEN TOEGANG BENEDEN 18 JAAR
Pajebio" Jeugd-Bioscoop in Rialto,
~"" "*'?' DIRECTEUR:;'A." P. DU M
Zaterdagmiddag 2 Febr. en Woensdagmiddag 6 Febr. 2 3 uur:
Wegens enorm succes geprolongeerd
DE EERSTE PAED AGOGISCHE J EUGD-GELU l DS FILM
DE GE LA A R S D E KA T
Het mooie bekende sprookje als GELUIDSFILM is alleen reeds een
atiractie voor Uwe kinderen. Verder een uitgebreid leerzaam en
komisch bijprogramma zooals wij dat aan de reputatie van onze
reeds meer dan 13 jaar bestaande Paedag'ógische JEUGL-BIÖSCOOP
verplicht zijn. ' '
M ?
li
.n.
);i
(l
'J1
ir1
er
Ui
n r
*.'
ln
r
s
oom stastok heeft zooals u zult weten,
die franschen voor 'n raar volk versleten.
ach, weet u, die man
wist er .niet zooveel van,
hij had nooit in de uitkijk" gezeten. .
de deur die open tfwil r»f de oorvijg.'
Die 111-nie.n de aoteillt) Zelf Voiir liuii
reketiinK, muur voor de aiulei'e? zorgt
de hfiixer. die zorgvuldig zijn pinten
gefangRcbikt beeft en ilie naunvkéurig
door lichtHignalenaAnde net ei U-H i n dt?
utudio to kennen geeft, wanneer een be
paald geluidge.f f eet aanvangt of afloopt.
Alles is in actie; de acteur wacht op
zijn teeken, dt> regi«8Mir wisHelt signa
len met'dit technici, de mixer com
mandeert den technische u ntaf en de
omroeper wacht, zijn'beurt af urn in
,de handeling Van het spel te treden.
Niemand boort bet eindresultaat.
Miii(Utt ii'der zijn beperkte taak vor^
vult.- Mojir bet geheel dat is do
illusie. Waar de regisseur twijfolt,
wordt balt gemaakt ett het guheeï,
gemixed en al» n«jg e»'nso.peen nieuwo
pliuif» vastgelegil. Fouten wordon
hemteld, effecten verhoogd, vondsten
uitgewerkt.
Kn dat alles, ciptlat, \\ straks,
kritiseho luisteraar of ge, geliMivigo",
zoeker" dan wel realist" zijt den
moord in Wullstreet in optima furnia
te genieten zult krijgen.
PAG 8 DE GROENE No. 3009
PAG. 9 DE GROENE No, 3009
"t.