Historisch Archief 1877-1940
Boeken
^ . f -. ? - ---j ~ : - ?
« - ? » ?> : ; t .- « .:.?..-. r * .; v ,. t i . i . «.
?... i
NAZAAT DER BERKELMANS
Albert Heiman
Duitsche letterkunde
Leopold vanden Congo
j. M. IJssel de Schepper-Becker: De
slinger van den tijd (Nygh en Van
Ditmar, Rotterdam)
WAT tic nijdasseii ook VJHI Itottffdtim wo
gen beweren, er gaat klaarblijkelijk
litoraire inspiratie uit van huur
koopmansstand. Vele jaren geleden. («UMI Jules SrUüriuaim
«IV JJerkelmnns" publiceerde, was voor een wijl»*
aller aandacht gevestigd op de nijvere, bevolking
van de Hoogstraat. Schürmann*s dichterlijke na
tuur wist de poëzie op te sporen van een schijnbaar
zoo ondichterlijk oord als de lange winkelstraat
waarin een kleine burgerij bezig was zich tot groote
rijkdom op te werken, en waar een schijnbaar
amorfe massa doende was /.tel» te ontwikkelen tot
een ras met vele uitgesproken kenmerken.
Ik schat dat er sindsdien welhaast een twintigtal
jaren zijn voorbijgegaan. Er is veel veranderd in
Hotterdam. De -roman van de Berkclinans heeft
reeds lang het grootste deel van zijn populariteit
ingeboet, en het geslacht van deze bij stukje en
beetje zich .verrijkende winkeliers is in de jaren
van hoogconjunctuur snel gegroeid. De kleine
koopluidcu werden groot-handelaars en
trustvormers; het zaken-doen en goldvordienen werd door
hen uen vorm van cultuur, en ook deze wies naar
mate het bezit groeide en do vaardigheid urn het
bezit te vermeerderen steeds grooter werd. Totdat
in de laatste jaren hieraan weer een eindo kwam.
Dit is 'recente Kotterdaimche g.'schicdeni.s.
maar -eigenlijk heeft ze niets
speeifu'k:ltotterdamsch meer. Het is een doodgewoon brokje West
. Europeesehe cultuur-historie. dat evengoed ook
voor Hamburg.of Amsterdam of Landen of Lissa
bon zou kunnen gelden. Want gelijk de crisis uni
verseel is. zoo is de dramatiek welke zij heeft doen
ontstaan, genivelleerd. In ..De Uerkelmans" rook
je nog de Hoogstraat; in ..De slinger van den tijd".
die de jongste geschiedenis van de Jlotterdamscho
koopinHns-stand tot onderworp heeft, valt niets
meer te bemerken van het stukje Coolsingel dat
bij niets begint en in de woestenij eindigt. Honder
den straten i n'honderden'steden zijn van eendere
banaliteit.
Maar dit sfeorlooze. dat gewoonlijk in oen roman
alles behalve een verdienste is. onderstroept tege
lijkertijd hut universeele van du vertelling waar
het om begonnen was: de gesehiedonis van de
nieuwe zakenpech. van het
togeli-de-stroum-opmoeteli-roeivn der oudere generatie, van de ontoe
reikendheid der jongeren die in weelde eil
zorgel«K>sheid zijn grootgebracht en met meer of minder
defaitisme 'de gebeurtenissen tegemoet gaan die ze
niet geheel kunnen doorzien en nog minder dan de
ouderen' aan kunnen. Het is een klein, nog vrij
tam' onderdeeltje, -van'hot groote drama der
in' zichzelf-v.irfMoojiende inuiitsehappij: de ondergang
?vun een groi it-bourg-oi.sie die vóór het 1*1'. iiiw
Thule der nriterieele h ?ivikh:i:irheden de -g,-ipende
leegte van eig.«n onbovivdig.llieid mi Verdwazing
.erkent, en door liet onverbiddelijke noodlot
tenurgeworpen wordt tussrheil de ontelbare wrakken
der moderne kleinhiirgerij.
Hot is een thema dat het ..betere" (d.W.z.- niet
liet bi'sie-)- hoi-kenle/.end publiek aan don lijve
raakt, en daarom zal dii bo:-k zich in al zijn opper
vlakkigheid wel in een zér groote. y.ij 'het ook kort
stondige populariteit kunnen verheugen. Het zul
er. trots het"ontbreken van stork-lóriile kleur.
precies mee'g.iaii als niet ,.|)e' IJerkelmans". AVel
zijn de literaire' verdienstenervan minder groot;
in, plaats van dicliterlijkhoid worde.ii groote porties
sentiment g.<scrvevrd; maar dut zul do populariteit
ervan slechts tun'goede komen.
. Doch oen groote verdienste moet men mevrouw
IJsscl do .Schepper-Boeker onomwonden
.tookonnon: zij kent de uiterlijke verschijningsvorm
van de wereld dio zij b^chr'uffc door «n door; zij
weet oe.ri exposó van hot zakenleven to g«ven dat
de .illusie Wekt op nauwkeurige gegevens to zijn
gegrond. Zij weet precies wat de noodc.n en vreug
den van do gegoede burgerstand" zijn, on het
beeld dat zij ervan ontwerpt blijkt mj ecnig
critisch nadenken weinig vleiend en weinig hoopvol.
Want de heroïok dio zij poogt uit te beelden vormt
juist de moest vooze plek van deze lieden die hun
moeizaam verworven bestaan alleen nóg kunhen
redden door to trans igeóron en te capituleeren.
Dat wat zij verheerlijkt, blijkt ten oenen male
corrupt. ?' ?
KONING, ZAKENMA!\
Nicc
Van een broei Ie opvatting getuigt het feit. dat
de schrijfster bij al haar bewondering voor het
stoere geslacht der oudere zakenlieden uit de
hoogeonjnnet uur-tijd, toch ook volkomen begrijpend
en sympathiek staat tegenover de huidige gene
ratie die minder vertrouwen in het geld-verdienen
stelt, er een volkomen andere schatting op na
houdt voor do waarden dos levens, en dio de
van koopmans-standpunt dan altijd - volkomen
juiste leuze er op na houdt: après nous Ie déluge".
Dat er in do laatste hoofdstukken zoo kwistig
mot happy ends" omgesprongen wordt, zullen we
maar beschouwen als een vorm van literair cou
sme, hetwelk zijn speciaal succes kan hebben in
. crisistijden. De held van het verhaal zegt na al zijn
wederwaardigheden aan het slot: We hebben het
opper-opper-best". Zooiots hoort do welwillende
lezer gaarne. Alleen degeno dio gaarne klassificcert,
staat dan voor oen zonderling probleem; want
hoeveel do schrijfster ook doet aan het
conterfeiten dos dagolijkschon loven»", dit kan niot meer
realisme genoemd worden, maar laat zich eerder
nuo-romantiok of coué-romantiek doopen. Ik vrees
dat do handelsstatistieken der laatste jaren uit
Hotterdam of elders er hoegenaamd geen aanlei
ding toe geven do zelfvoldane uitspraak van do
groote handelsman Bram Prakke als typeerend"
aan te nemen.
Intoressantor dan de ongecompliceerde psycho
logie van dozo convontioneel-onrustige lieden
(alleen do bangolijko jongste dochter, die een oude
rijko viveur trouwt, werd oen merkwaardig
dogenoratie-product) is do geestosgostcltenis van hen,
die uit con boek als dit kracht en schoonheid zullen
putten. Do kleine, geslagen burgerij dio zich spie
gelen mag aan do groote, on die zich in allo ellende
daarbij nog behagclük voelt, indachtig de
oudvadcrlandsche wijsheid, dat wie zich spiegelt aan
oen ander, dit zacht ploegt te doen....
Ludwig Baiier: Leopold der Ungelieb
te, König der Belgier und des Gelde.
(Querido-Verlag, Amsterdam i
AAN een roman uit Balzac's Comédi.
Humaino". doet do biografie denken, di
do Qostonruksche publicist Ludwig
Bain-schroef over wijion Leopold J f van België, die .
men eigenlijk. Lcopold van den Congo moes
noemen.
Men verwondert zich, dat onder de hondorde i
biografieën, die do laatsto jaren geschreven
werden geen werk hot leven van dezen koning
kapitalist behandelde, die oen hardvochtig vorst.
con brutaal kolonisator, oen talentvol zakenman
en een avontuurlijk speculant was. Cecil Khode*
hoeft hom den baarujken duivel, Cléo d»
Mérode eon chatTnant man genoemd, en Fcrdinand
Neuray tookcndo hora in n woord: Majesteit'.
Ludwig Bauor beschrijft hom ons in al zijn hoi ?
danighedon: als flanour en huisvader, als konin:
on propaganda-chcf, als amant on architect,
maar vooral als de wreede kolonisator van dei
Congo. Twintig millioen negers woonden in dei
Congo, toon Leopold II, nadat Engeland goot
belangstelling voor de zaak toonde, dit lan«';
verwierf, maar by zijn dood was hun aanta
tob 10 millioen geslonken. Toen hij ooi.
afstammeling uit hot huis der Coburgcrs
aan do regoorihg kwam, was dit Congo-gebied
dat viermaal zoo groot is als Frankrijk, noi
onbekend en onontdekt, Maar Lcopold zag
dtockomst-mogelijkhedon van Afrika, heeft zo aan
getoond on dit gebied geëxploiteerd als zolder
een kolonisator. Nimmer heeft hij te kennet
gegeven, dat hot hém inderdaad alleen om rubbei
to doen was; hij verkondigde zelfs, dat hij er dot
Gedichten
Aardsch en hemelsch
Jan Engelman: Tuin van
Eros en andere gedichten.
(Qjerido, Amsterdam)
r
ALS m >n gjloovon kan. dat omplon^soms
m ?t in^isch^lijk'Mini uvloivl-'r ons sprekend
a-inwj/.ig zj:i. z m iu»n niet a.'ir/-'len den
dichU'r KMJT.dmin v.ni''il«z« t:vik der uitverkoren
heid t« \vr.l ;nkt»n.
W.»l z.>l:l:.m w,»- l.jti . gïlicliton.' z'»o zwiar van
liofdo v.»:»r do aar.le verzutigl. geschreven
imb?/nik een hom «Nelie stom en zulk een- verrukking
voor w.it wij op iiarl-i slechts als ««n spiejïtlb.jeld
van mishtigsr ?/, UijjIi.Md, gnraar worden.
Flonkering en . wu'ints, b «Iw.'lrntnïr en lichtheid, g,»ur
van blónmm on het omv -rktslijk schijncel oener
b.-loofdo ''invtr nog 'niob vvrworvüii w.?rold. al
de. *olr»rnihtvl'Mi. die onz » o«>g«n zie-u of dio wij
«»n«5 in o:»gMib!ikk;tn V.tn o\vix iv«? verbeelden, zijn
in de rhyMiinUehe binlin^ d «z.«r t vil gv^ro.M<l tot
«>eti lied v.in verblinlond zuiv.uvs kleur en
b.;toov*;r*rn'.l ?m.nslóaparrl.m klank. DJ diepte der
g.Mlachtim ligt in ilwo varzjn niot uitg «st:Ud aan
«Ie, opporvlakta VAI» dm- g jfórmuloorden vorm,
maar organisch verwerkt in het tapijt dor glooiende
glansen on vorscholcn in do wartols on takken van
do plant vir lig nabuurl'jkrj g2«t%lb3 van hotgjdichfc.
iS'iot timclien 'h'iin.'l on aarclo bovindb zich do
dichtor, doch mit do aarde vorbondon on' mjb do
natuur in hot diepst van zijn wjzan yorstrongold,
luistort hij naar do bikoorlijko harmonieën en do
troostohdo sbómTX in dor vorro doch vertrouwde
wjrold van God en Engaloh. In dit dichterschap
loof b nog do oudo m vsiacho kracht van don
prim'ibievon giloovigj, wien w^arhoid w.is wat hU zag en
imor dan wjrkalijk w.vt hij niob zion kon, maar.
? '
. . ., . ?. . . .
Wij kunnon bij Ea?jlman wjer basoffen, hoo
onbsballond do alyarhoorlijkondo roes moob zijn
gjwjosb dor dronkonon van God, dor , dionysisch
bozetenon; van hon die zich verwant weten aan
do zalig.m, don wind gevoelen als de adam Gods ei
hot gomurm?! dor zoo als zya dierbare, som
schallende stom.
Ik kon geon N.sdorlandsch dichtor van dezer ,
tijd, die zoo imaitaloos do vormen vindt voor ziji j
ba^icling. dio zoo hot instrument van do taal woe»
int stammen, dat er geen toon verkeerd word'
gestold, on goon'dio' mot spoelschor vrougdo ziji
roeping volgt, zondor makken, zonder 'morren.
zonder strijd. Wanb strijd is dit dichterschap te?
oonan male vroomd: zulke vorzon worden gr
adonvl of g.^zongjn, nauwelijks geschreven, zul
dichten komt voort uit oen totaal andere g.'steldhei
der ziel en een g.uisch andere gezindheid van dr
g.^ost dan hot go val is bij volo dichters van bedot.
die, mooiz-iain on vochtend om do vlucht de
w.jorden, zich pijnlijk bo^v<iron' mot' de, zorg oir
in »t de giv»o'tsto triuwkeurigheid en Wiiarhetd-i- ?
liefdo te getuigen van den nood van hun aardschci.'
koiurnif. 'Mun moot wol in oon onontwarbaar
iu' van misverstanden verstrikt zijn ais men do/
poëzie sierkunst" kan uoomcn, y.ooafs Tor Braai
. doet. ' ? /-''-. .-?;'.'- ..?'?-?;
Mon moot wol verstoken z'un van elk gevo» j
vóór do kracht van hot ,,go vonden" lied on allooi t
waarde hechten aan den verbitterden strijd 01
'donkbaro waarheid on ontluisterend bewustzij».
als man de diepere waarde dezer gedichten durf
miskennen on hun bozoton gloed misduiden als co.
spol van zinledig» klanken, dio slechts in vei
wijdérd .verband blijven mot wcrkorukheids-vooi ?
stellingen. De vorworkelijktng van den roes 01
dëzo wijzo is de workehjkheid zelvo van do po
zion daarom niet te vergelijken met den roes de»
dronkaards, die. in hun voorstellingen bUjve!
steken en ondergaan in de bedwelming, zonde*
hiervoor de teekanen te vinden die aan dozen stam
het karakter verloenen van intenser leven ei
grond igor, machtiger verband met hot pergewei' i
dor innen. ?
D. A. 31.
BINNENDIJFEN AVONTURIER
Rost
slavenhandel wilde onderdrukken en
CentraalAfrika voor de beschaafde wereld openstellen.
Leopold onderdrukte echter slechts'den
slaven-handel dor anderen en opende Centraal-Afrika
voor zichzelf.
In Baucr'-s boek noemt vanzelfsprekend heb
verhaal van don aankoop van don Congo (Lcopold
was oorspronkelijk van plan er oon soort
Oostindische Compagnie te stichten) on van den
verkoop uib des konings piivébezit aan don Bel
gischen staat, Oe grootste plaats in. De biograaf
doet ons heb verhaal van Leopold's connecties
mot Stanley, generaal Gordon on vele andere
Afrika-reizigers, doch waarschijnlijk ziet de schrij
ver Stanley to veol als een eerzaam idealist en
legt hij bo weinig nadruk op do wanhopige onmacht,
die diep in heb hart van Bula-Matari (zooals de
negers hem noemden) school, toen hij langzamer
hand ging begrijpen, wien. zijn ontdekking ten
goede kwam.
De gedachten van dozen koning der Belgen
waren steeds op n ding geconcentreerd: do
rubber uib don Congo. Toen zijn schoonzoon
Rudolf von Habsburg als slachtoffer van heb
Mayerliug-draraa stierf en hij aan de begrafenis
deel moest nemen, otndab de etiquette dib eischte,
waren, naarde anocdote wil, zijn eerste woorden,
boen hij te Weenen uit den trein stapte: Vraag
den directeur van do Bank van Oostenrijk bij
mó to komen- sproken over deelname aan heb
Cougo-syndicaat." Eerst daarna omhelsde hij
zijn dochter. ?
Ludwig Bauor hooft dégevaarlijke klippen,
waarop hij had kunnen stranden, vermeden. De
geschiedenis van Leopold II is immers tevens de
geschiedenis van vele affaires in anderen zin. De
schrijver is nergens te voel in psychologische
détails of kamonicrs-geklots vervallen, hoewel .
dib bij een behandeling van de avontuurlijke en
spannende lotgevallen van Louisc van Toscana,
de ongelukkige Maximiliaan en Charlotte van
Oostenrijk, Clémcntino van België, Rudolf van
Oostenrijk, baronesse Vaughan en vele, vele
?indcren bijna onvermijdelijk was. Bauor heeft
steeds 'do groote lijn vastgehouden. Hij schildert
?»ns Lcopold als do groote, typische
vertcgonwoorligor van hot opkomende kapitalisme, dat
ijkdom als geluk .beschouwde on bijna als
voorlitgang en pronk als schoonheid, en do menschen
tllccn taxeerde naar hun geld. ,.Tn hem, den
??latsten koning on eersten gekroonden moester
?*un dozo periode, ontmoeten het, Verleden en
'iet Heden elkaar."
3raar Bauor toont ons in zijn voortreffelijk
vork mijns inzbnn to weinig dat LeopoJ.d II niet
lo oonige grooto typische .vertegenwoordiger van
ut tijdperk was en dat ook voor de (,'ongomisère
>aralc11cn in do geschiedenis gevonden worden.
Dib ? zijn echter slechts enkele opmerkingen
ver een der belangrijkste literaire biografieën
? ??r laatste, jaren, die in- n
adem.'genoemdnoot .worden met werken als ..llviuy Vilt" van
11 oma s l Jacket. KarlTschuppik's ..Franz .lozeph"
v» André-Maurois' K'vensbeschrijviug.vanByrou. r
Ludwig Bauer's biografie van Leopold II,
-chroveii in een voortreffelijker stijl, getuigt
- ju een meesterlijk kunnen en groote beeldende
.'"icht en'dient te worden geleznn door ieder,
."??belangstelt, in do geschiedenis van Europa
?ii Afrika aan hot einde dor 18dc eeuw.
In kort bestek , . ?
Jovan Ammers-Küller: Drie Essays. Top Naèff:
Twee Tooneelspeelsters. M. H. Sz
kelyLulofs: Vizioen. Alle van Wijhe-Smedlng:
Hunkering (Ned. Keurboekerij, Amsterdam)
ER \vas een tijd, dat op het bockcnplankjc van lke
? bakvisch een serie kleine schattige boekjes prijkte,
gebonden in peau de sucde. Het waren veelal Engelschc
meesterwerken: stukken van Shakespearc, love poems
enz. Ik zou niet graag beweren, dat de bakvisschen ze
werkelijk grondig lazen; misschien waren ze er ook
iets te klein voor (de boekjes i), en ze dienden dan ook
vooral ter decoratie (alweer: de boekjes I). De
Nederlandsche keurboekerij heeft nu een dergelijke serie
uitgegeven van Nederlandsche auteurs, en. zij is er uit
stekend in geslaagd, harmonie te bereiken tusschen
vorm en inhoud der deeltjes. De drie verhalen van
TIJDGENOOTEN
Teckening voor Oe Groene" van Ch. Roc/o/sz
Mevr. Székely, de novelle van Alie van \Vijhe, en de
essays van Jo van A m mors en Top Naeff zij hebben
alle den gedrongen vorm. den intcrcssanten, niet al
te diepgaandcn inhoud, die net tormaat der boekjes
vereischt. Goede lectuur voor hen, die weinig tijd tot
lezen hebben, en die toch geen genoegen nomen met
minderwaardige schrijfsels.
F. Bordewijk: Bint. Roman van een zender
(De Gemeenschap, Utrecht) ?
DORDEAVIJK geeft in zijn leoraarsroman ,,Bint"
*^ ct-n soort fascisme van de literatuur. Niet alleen
een ..stalen tucht" voor jonge menschen op de school'
banken wil'iiij, ook voor het proza. Dit laatste brengt
Bordewijk in ziin bock zelf in praktijk, Zijn zinnen zijn
naakt en nikkel als stalen meubelen. Lees zoo'n aanhef,
al dadelijk: ,,Dc Uree zijn denken wu$ hoekig en norsch.
De lucht lag laag morsjg roetig. Xovcmberochtcnd. De
wind danste lomp om de hoeken." Allemaal lineaire
1 zinnen'.'?Genadeloos als de inhoud van het bock. Ook
het proza wordt aangchlaft tnvt den-blaf stem van den
rvctcr Bint: Ik eisch van ieder tucht. Ik ben hoogst
modern. De lijd is voorbij van gonux'deliikheid, van
verbroedering. Dit geslacht- is to bandeloos.
jawel, burg je,' X^derlahdsche lueratuur. als deze
Bordewijk eenmaal de Gooblx-ls van onze 'letteren1
wordt. Maar misschien is legen dien tijd zijn hevig
heid" al voorbij ca schrijft hij et-h goed buek. \\aurvoor
dit,,Bint" reeds mogelijkheden bevat.
Peter de Jonge : Een hommel uit den bijenkorf
' (Brusse, Rotterdam)
DF. vaardige tcckenaar boeve tcekende alles van
dit boek reeds ori don omslag.- d.w':z. de indruk,
dien het nuuikt:. het lijkt interessant en is het toch
hc^letnaal niet. De schrijver l'eter de Jonge laat het
geval van zijn boek zich in Parijs afspelen, in een
Hollandsch pension vol monschcn (wie schreef het uitste
kende ..Ecn huis vol menschen", dat 'zich ook in Parijs
afspeelt?), do pensionhoudster is de 'vrouw van den
vriend en déman en de vrouw,en de vriend, nu men
randt het al wel. De menschen zijn allemaal min of
meer raar, de vriend is eigenlijk nog de beste. Kon on
belangrijk bock, niet goed en niet slecht geschreven.
? C. van Dijk: Ten", Universeele bewustwording.
: 319 paraphrasen op de Tao teh king" van Lao
Tse (Nederlandsche Keurboekerij, Amsterdam)
LAO TSE \vas ecu groote Chineeschc wijze, die
ongeveer Ooó jaar voor Christus leefde; zijn
Tiió teh king is een Bijbel der Chineeschc philosophie
De heer van Dijk heeft 3rg paraphrasen op Lao Tse's
wijsheid gedicht. Ziehier een resultaat (do eerste twee
regels zijn van Lao Tse, do laatste twee van den heer
van Dijk):
Ware woorden zijn niet mooi.
Mooie woorden zijn niet waar.
't Roofdier doodt verscheurt zijn prooi
Zonder verder commentaar. ?>
Wij geven op's heeren van Dij k's -?laten wij aan
nemen: goed bedoeld gerij me l ook geen verder
commentaar. , ?
Simon Koster: Als ik Greta Garbo was
(Wereldbibliotheek. Amsterdam)
EIGENLIJK geef ik titel en miam van schrijver
en uitgeverij niet goed op. het moet allenïaal zonder
hoofdletters. In het verhaal zelf zijn de hoofdletters
echter gehandhaafd; en dat is goed. want dat ^prhaal
is ook maar heel gewoon. Ik wil hiermee niet zeggen.
dat Simon Koster's roman die eigenlijk wat te
sensationeel-misleidend de naam van de gruote
filmactrice voor den titel gebruikt, want niet Greta Garbo
heeft de geschiedenis letterlijk niets te maken geen
aardig bock zou wezen, integendeel, het is eon heel
vermakelijke en onderhoudende vertelling uit de
wereld van de filmproductie en er wordt voor den leek
zoo het een en ander, verteld..waaruit hem kan blijken.
d «t in de filmwereld het ook al niet alles goud is wat
er blinkt. Maar het is'ook niets nuvr dan dat. de schrij
ver ueeft ons een \ lot geschreven verh.'al van een
meisje, dat uvrk/aam is aan eon bureau voor iii den
trein verloren \oonverpen. waarop eon mooieii daa
ook evtl dure nertsmantel en oen koffertje mot papieren
en pas van een filmspeolstor worden .jjedi-potieord.
onderweg dortr deze .verloren: Hot ineis.jè:> natuurlijk
fihndol. xixials nteij-jes van oit/eii t'ijil bctaunit «-n zij
bestaat hot stoute voórnomeh.zich mot do/o attributvn
v» kor die filmspoelster uit to geven t-n haar rol ..over te
nemen, liet loopt'natuurlijk mis. maar mot hot meisje
loopt, het g«u»d af. Oi»U iu .een' roman over de fifin mag
lu'-t ..happy end" niet ontbreken.' .
Karl Tschupplk: Maria Theresia
. ? ? (Allert de Lange, Amsterdam)
iX voortreffelijk boek i?< dat van Karl Ts'chuppik
over keizerin Maria Theresia i een dor "weinige
..mannen" die op den Oosténrijkscheu troon hebbuii.
gezeten. Hot is «oen ..vlo. romancéo". hc-t is nm:ir
historie: maar historie, /oo voortreffelijk geschreven.,
dat 7ij'boeit alls t-eii roman. Prachtig is de
p-iychologiscHe-uitboe|ding van de/e kei/erin, die, eenvoudig en
rechtschapen, niet in st:iat is de immoreeje trucs van
'haar grooten tegenstander Freilèrik den Grooten van
Pruisen te volgen en dozen'.'.avonturier"--beschouwt
als de anti-Christ. Xaast haar groote deugden als
rechtvaardig bestuurster en gcloovig mensch bezit zij
typisch vrouwelijke zwakheden: zij is familieziok. ?.ij'
laat haar onkrijgskundigen zwager Karel van Lotha
ringen ? ondanks diens nederlagen in den Silezischen
oorlog aan het hoofd dor troepen en moet eerst door
den aandrang van haar bondgenooten gedwongen
worden een anderen veldheer te benoemen, doch dan
is liet reeds tel aat en Silcziëis yoor goed verhoren. Men
leze dit bock, icdcven lezer zal het boeien.
?' '' ^^^^^^^^, * * *'-".,'
Rectificatie
De Uitg. Mij. Contact, Uecrcngracht 391:, Amster
dam, maakt er ons op opmerkzaam, dat het boek van
M. v. d. Moortcl: ,,Vrouwen treden uit de schaduw",
besproken in ons nummer van 19 Jahuari door Albert
Hclman, voor.Holland bij hen is uitgegeven en dat de
auteur een man is. en gén vrouw, zooals Hclman in
zijn critiek schreef.
ROP
i i-,
?'llht h
? l-:.
? i
I:
t»
cl
'J>
il ?
i -r
?.n
?II
ui
ir
t!
ln
r.
l
PAG, 10 DE GROENE Ne. 3009
PAG.
GROENE No. 3009