Historisch Archief 1877-1940
I I
* - t
Muziek
Tooneel
Concerten in de hoofdstad
CONSTANT VAN WESSEM
Hans Gruys
M KT bi'|an-4st.-|linii heb ik van liaar eet si c op
treden a l' de ontuikki iin« van ?!<?/.«? jonge
?Ncdorlaildsohe /.'ingclVS gevolgd ell icilcfe
maal \\as In-t verheugend Ie kunnen ronsluleoivn.
? lat hel niet u- y».,-| gc/cgd is |»« beweren, dat wij in
haar een van on/e beste votirdra'.'htskuiistctmrcsscn
van het lied /iilli-ii hc/.itlon.
Haar concert /u t crda ga vond in do KI. /aal
t'onoortgt.lutuw /al daarvan u v l de laat si o twijfelaars
hebben overtuigd. Hifi* is oen kunstenares aau
hot woord geweest, die zoowel do gave VHM do
juiste d iel ie als van den juist -.MI MUI;; hiv.it i«u zich op
? lat terrein meer ««u meer volmaakt. Alleen Horthc
Sorooii evenaart haai* daarin. Huns Uruys is ni<>l
alleen oen ..disouso", maar ook oen waarachtig
zangeres, die zoowol sterk expressief kan wc/cn ia
hcl-liuuioristischo als in liet dramatische lied. l laar
stom is niet groot en heeft hier eu daar nog iets
sohcrps. vooral in de hoogere tonen, inatir zij weet
niet liaar stem prachtige dingen te doen. llnar
gohoolo' sullig heeft trouwen»* iets. dat boeit door
treffende wendingen en intonaties, die o n/e aan
dacht gespannen honden, Xoo'n lied als
..('olcbritiU'' van l'iepoiihrock -?voor mij een vun do
hoogtepunten van don avond het was moest
oi*lijk gc/.ongcii en voorgedragen en hleef «nis hij.
Van haar groot talent om een lied te zoggen".
daarvan ovoiluigdcii ook de dtte Fables" van
l<afontaine. op mn/iek van ('aplet. Kn dramatisch
. bezit'haar'.voordracht ook een moot c suggestie.
/.oonls in du liederen van Alban Horg. Hans (iruys
hohoorsollt het gohcclo register del'
gcinoedsbowogingon.'
Haa r programma bracht behalve van do.Spauusolio
kerstliederen van Nin. de eerste uitvoering van oen
di-ietnl l'ast ooi l*-s van Hendrik Andrie.sson. fijne,
govooligo rnn/.ii'k. «Uu-h van expressie minder sterk
??n van In-t nieuwe \verk van Kavel, diens drie liede
ren van l'"n (juifhoto aan Inlichten. Hoewel aan
vinding weinig origineel is het ..Chanson a hoire".
het dordo Van de/e liederen, Voorbestemd eelt
Sliofosstukjo to wol'deli. het JS Wel '/.eer ..Spaanseh"
? ?n Mejuffrouw (irnys moest', liet herhalen.
Alles l>ij cikaar weid liet een avond van groot
en verdiend succes voor de jonge zangeres, ei-n
succes, waarover wij ons verblijden.
niet een programma-wijziging: in plaats \an het
aangekondigde concert van Dvoivik. spoelde hij het
e diii'-concci't van lïach en het bekende concert
van l'aganini in D. l'rihoda is een groot violist.
daarvan heeft hij ons overtuigd. Hij is ook een per
soonlijk violist en men kan in persoonlijke dingen
spoedig van inoonin^' verschillen. Xijn
Uueh-vorlolking mist wat men .,klassi« k" plecht te nooinon,
hier en daar stoort een bepaald moderne willekeur.
Veel meer trof ons zijn vertolking van het concert
van l'aganini. waarin /.ij n lyrisch-rhupsodischo
kwaliteilen een beier terrein voor hun expansie vonden
en dat hem ook veel beter ligt. De/.e voordracht
werd dan ook /.eer boeiend en loonde ons l'rihuda
in al '/ijn krueht en kunnen.
* *
*
Als 'oei'sle uitvoering slond verder op hot pro
gramma do snit e ..Uiltier aus Vngarn", van Hola
Bart k, oen vijftul kleine stukken, voor orkost
beworkt «>p melodieën, tlio hij rowls vrot-goi' tot
klavierstukken bewerkte. Ken aangenaam mu
ziekje zonder veel pretentie.
Die Kunst der Fuge
B ACH liet ven onvoltooid werk uil /.ijn liialsle
levensjaren na, dut tle alpliu en ome^a van
/ ij n eontrupnntische kunst /.on jiuan worden. Daar
in behandelde hij in een o vvr/irh lelijke schrijf wij/e.
die aanvankelijk niet pret'ies liet vaststellen Iioe hij
het xieh- uUjïevoord daeht: ietlere stem staat op
een anderen notenbalk genoteerd, eenaantal fn^u's
in alle mogelijke vormen van hun Ontwikkeling.
Vun dit werk, voor orkest en orgel gozut door
Croi^er, hebben wij onder leiding van liermann
Sfheirhen l'onderduguvorid in hot ('oncèrl gebouw
een uitvoering geluul. als eerste derunnde
l'aehherdenking gewijde concerten. Hoewel niol in xijn
geheel gegeven een aantal bewi-rkingen xijn
weggelaten stelt hel zoowel aan de uandaeht
van den ingewijd.' als van den eenvoudiger» toe
hoorder een', hoe Ie opgave. Men krijgt hier wel
liuch in '/.ijn uiterste abstractie als enkel
,./.ingendo beweging" te hooien. Hier Is h ij do absolute
moester d-r contrapuntischo ontwikkeling uit oen
enkel aunvungstlienm tot oen rijk «m gevarieerd
stonnnongoheel. Wol wcrdhot vei-staan hcvoitlvrd
doot een interessante instrumentatie, afwisselende
groepen van instrumenten, meestal gecombineerd
mot orgel, maar het was. met alle waardt cring,
een hooien- avor.d lang wel vermoeiend, men huil
mot minder opeens ook genoegen genomen.
Concertgebouw: Vash? Prihoda
het y.ondugmiddugconcert in het Concert
hoorden wij den violist Ynshu l'iihoda.
OPGEWARMD TOONEEL
Henrik Scholte
EKX foto vun de affiches voor «Ion
Arislordamsehen Stndssclutnwburg. «le/i> week, KOU
U de oogen hebben il*i--M uitwrijven, '.'l-ecies
dat drietal hing er twii.i ^ jaren geleden ook:
..Kreulokeu", l'yginulion", .,l>rieki»ningena\«»nd".
Muur dat was in den tijd dat «Ie Amsterdiunsclie
families er nog een eer in stelden, een
tooneolproiniêre bij te wonen, /jjude dit oen gebeurtenis
die dagenlang word voorboivid on «lagen later nog
bepraat. Vader trok er na den eten plechtig zijn
pandje voor uan on stuk /ieh xijn y.ilveron
brnilofts. cadeau in den vorm van oen bril huilen dasspold
op den breed gostroplen on /.eer gedekt en dus.
Moeder logde oen shawl over haar schouders voor
de kou on droog boven do ruchus van ham* japun
et'ii fluweelen katlebundjo om don hals voor de
rimpels. Naar Freuloken" mocht misschien du
jongste spruit moe, mits met een brecdo, witle
boord boven yjju blutuv chovititjo en 't»oa
y.oigvuldig gevonwi'ii schoono '/akdot.-k. Naar
..l'ygmalion" mochten do kiudoivn niet mee: ton eerste
was Shaw op y.uhy.elf al buskruit en daarenboven
was ..I'ygmalioif' nog hot stuk mol hot beroemde
leelijko woord. dat zelfs de (Jroeiio van die dagen
nog'alleen maar met süppoltjcs voor do klinkers
zou durven schrijven. Kn ..Driekoningenavond".
dat was hoogtij van hot lootieol, «laar galmde
Jloyuards y.ijn vorvooido driften uit in het ..Mu/.iok.
geef mij mu/Jek", daar Iriplu Magdu Janssens.
nog y.oor Vlaamach van accent, over hot toouuol.
in do straffe hoo/.en van Viola, daar y.ong mevronw
Hoyaaids don'xioloadel van Oliviu on tussebotidoor
bulderde Jlubert Iwiroche als een kalkoeiischc
Tobias on Oscar Tom-niaire mol y.iju liooscho stem
on y.ijn rnstt'loo/o boenen ging stelt loopend mel
den roemer in /.ijn hand van boompje lot hoonipj**
als Jonker Andries Jtihhcrwung. Dat waren
avonden. Waar men gaarne hel timmeren en
kloppen aan de decors achter hel gesloten gordijn
vergaf, want men wist dat hot loonoel oen spel
van entre-ueton, was en ..Driekoningenavond" had
xestien kalme clmngorm'iuvn. Kn als «Ie oude
Meyef van Jiuoiu als hot bruim- patortjo do rij
der dansenden gesloten had. dan klapte men....
o niet luidruchtig, muur mot hart voor de xuuk
on liefde voor den romantisch»-n glans van het
tooneel. Zondagskunst in het platte, (ftuigsclic
leven van loon.
Er i» veel veranderd. Jn oen desperate drift tot
hor-oriönteorinfr begint heb toonool. en «lullig ook
in ons land, y.jjn nieuwe, /ij hol misschien be
scheidene, pluals lo vinden: rrw niet inoer tle ?
ui! ing vun scen'sche illrsie en in zijn besle
specimina gelukkig nog altijd do meest dirooi-ont
roerende. Mot tooncol dat conlact gekregen heeft
niet de realiteit, ook /onder ..realistisch'1 lo /ijn.
tooneol dat verstaanbaar ca boeiend is voor wit-,
mot y.ijn bnenon op don prond staat. Xiot moor
het tooncol als' oen linkolondo speeldoos van
romantiek, die hot toch slechts mét zulke onvol
komen middelen kan geven. ?
Mcnschen. die dofi to hongeriger y.ija naar mal «?
zij niiack'r te.oton hebben gekropen, voedt men
echter nie-t mot opgewarmde kliekjes.
Ovui..Freuleken" mag ik niet mco praten, want ik hob
den moed gemist om hot to gaan zien.... er konie
wat or van komt. Pygmalion"..';. woos eerlijk.
wat /,cgt do/o knap on vaardig in ulkuur ge/etlo
truc van het bloctneamcisjo, dat damtr moest
worden, u nog? js dat nog/son dramatisch hoogte
punt, dat de arme Kliza ineens merkt dat de
verwaande professor lliggcns haur gevoelens als
.vrouw.te kort godaan heeft? \\'io'schrijft nog een
scono van oen hooi bedrijf tuss'chon twee niet
waarlijk levende doch kunstig (»pge/ctte meVischen.
waarin pix'cics geljcurt wat KÜ/JI /elf'met óón
gebaar, n Is zij lusteloos in haar avondjapon ond"i
KUNSTZAAL
VAN LIER
ROK IN 126 =
AMSTERDAM
DO O R LO O P END
TENTOONGESTELD'
KUNSTWERKEN VAN
J O N O E HOLLANDSCHc
EN BUITENU M£&STERS
don schijnworpor staat, reeds aanduidt en \val
dan twee anno creaturen nog rens breed-nit
moetrii spelen /onder dat wij er ook maar iets
van kunnen gelooven, al spelen /ij het nog y.oi>
knap.
liet ooni^o wat ik dit koor van l'ygmation
opgestoken heb l» do merkwaardige oonsl-atcerhig
dat Clial'lollc Kohier, dit vroeger hot" sprotjc
? was on die men niet graag y.oo maar als gmnito
dame" aanvaaiddo, nu ineens boter bleek in tle
latere gedeelten van dove. virluoy.o rol dan in het
begin, en dat Is oen doorslaand biwijs van do
oïlorme wilskracht, waairnoo de'/e. actrice haar
weg baant.
..Driekoningenavond".... dat was eigenlijk
een Itiest geval, tiet is «euwig jammer dat do
constellatie in on/o toonoohvoreld aan Haalbont
do gelegenheid ontnomen hooft om dit mei stenvork
van lloyaaids' regie nog eens waardig ton tooneole
to voeren, M'at hij een paar jaar geleden toch nog
kon. De bezetting was thans y.oo /wak. dut hot
stuk doorgaans op zijn eigen feestelijke atmosfeer
dreef. Kr zijn in Shakespeare nog altijd scènes
die men niet kan ruïnooren. Maar het was droevig
dat Suaiborn. eertijds oen onovertroffen tragische
Malvolio, nu do rol van Bibborwang had opge
nomen, waai bij hij onder do maat van Tourniaire
bleef, want dat is mot een trucje als hot oniioo/elc
pulken in don nous, tegenover het zenuwachtig
truanikon aan oen gore haaisiieit van Tourniaire
? roeger, niet gedaan, evenals Cor Jlormus. hoe
»enlienstolijk ook. onder de maat van .Saulborns
?mlc rol bleef. Kn dat Flor la Koelie niet -aaiiors
vu s dan oen zeer zwakke doublure vaa zijn vader.
venals llonriotte Dommink woord voor woord
u in elke intonatie op mevrouw Royaards ingesteld
leek. J l et was Shakospouro, alles gttod en wel.
? n .Shakespea,ro is oen vrecmUe klank geworden
i» onze planken. Maar ook Slwkespoare hooft
ja rochton, al heeft hij dan geen auteursrechten
' «eer te eischen, Waardoor iedereen hom in allo
? 'iistandiphedoM spelen kun als hot hart er hom
i ? -e drijf t. Maar de rechten der eeuwigheid, waaraan
? 'oen ecrstckluu toonoel kan on mag
bcanl?-?orden!
:oscopy
Marie Bell en Pierre
Richord in Ie grand /cu'^vonjFeyder («oxy.^Amsterdam)
U g«>-f.^^« ? ' ' ? ' ' ' ?
lusschen camera en schrijfmachine
L. J. JORDAAN
D
.!«'?>
ik
'
iLinks P/i. la Chcpcllc, in het midden Charlottc Kohier en Albert van Dalsum in Pygmation"
PAG. 6 DE GRÜNENo. JCIJ
i-U
Capra-Riskin: It happened one nighc"
(Tuschmski, Amsterdam)
E zaak begint langzamerhand te klemmen:
meer en meer draait het lot van een film
om. dien zwaarst miskenden mensch. «Ion
arioschrijver! Daar was een tijd dat de film-,
?ucent tevens soorriri.st en regisseur was. J lij
>»'»eldo een of ander zot verhaaltje op eoa
vlo papier, dat hij na do eerste scène
promptekwijt raakte on draaide verder do heolo
?i-ie uit het hoofd, met improvisaties a
ciis<<n. Dozijnen drama's on kluchten werden
i de wereld ingoschopt en de gedachte, dat
nog eens goud zou willen betalen voor oen
manuscript, had dertig jaar nondig om rijp
>v < 'i-den. .
'. >tr nu schijnt het'dan zoo ver te zijn. Nadat
aan alles geschaafd en gevijld. hoeft* ? tot* hot
?-? niet mooier kan -aan de fotografie, de
?n-seéne, do acteurs, de muv.iek, ja "zulfs aart
ie komt mon blijkbaar op de sluwe idee,
? j! alles nog wol zon aardig zou zijn, als liet
: <-n doel had. j>u»it ons niet hard on
.klei?. "d sproken over déze lange porioih*, waarin
'?iidrukkingsvoi-niomeigenbeSvusthoiil vocht...
? M'en boeiende. Kpannenth: jaren -.jaren'.
';??' de vorrafsingoJi van tcclinischo en arti.sli,*ko
'-'?n don bcs(;hoiiwoiMlormat(! iri beslag namen,
'"?i-i do adem verging en do tijil T»ntbrak hot
Vl>>" aaa hot. JU)l'J?'Vto toetsen. Xu do .
' ' Ktcirm vaii, jui«'h'*nd bogrfi(4o
ontdek'?;'- -hijat In willen Inwon on do hoofden wat
'?'? /-ijn gewonlen, begint de vraag naar hot .
iiiii> zwaarder te-wegen. De paar schabtonon.
? wmirnaar nieii jaur-in, juar-uit di: productie
fal>soeneerde ea listi-.'lijk camoufloerdo achU-r al-maar
niuu.w<i trouvaillos, zijn /.outjos-oaa tot don draad
versleten on. de film starit thans als iedere andere
kunstvorm vont* don dwingimdon, naakten strijd
om do. idee ! Dn vraag: w il. mrst. dit fani'-nsu nieuwe.
matitriaal aan t.e. vangen??dringt zich ino,t den
dag nadrukkelijker op on daarmee, zijn de,
barunswoeen aangevangen van dn g«h«>orto eiinoi* ni<:uvve
nutns::hensoort: fl«n kunstenaar-scenarist. Tot
nogtoe was «Ie mamiscriptHc'hrijvor non wondorlijk
amphibio ? or>n soort uinbf>o.naur-niot'hiv<mlio.
Hij behoonle tot den vaslx>n staf der studio's, was
als geen andor thuis» in do oisohon on knepen van
biidrijf on techniek on dru.if als zoodanig op zijn
handigheid on rouüne. J let gold hior oen
tioriLinuheilrijf ia gang te. lioiidon on van de heereri d««r
Story-Dcparl.tnrmls w«!i'd niets anders verwacht.'
Van iofleii; Urrlinisirho of artistieke, .niouwiglioid
op do hoogU», htverdon zij -rriofc do regelma'i^hoid
van plichtsge.i.ronwtt Ijeurnblen rnanuscriplen waar
in alles wat'.Imt iriiiliuni kon opbitüi^en, was ver
werkt. Tut d«- koek opivutkLe on b<;l. publiek
1<<'ekenen van onrust bekort to ve.rtooniiri.... , ,
'Kr is g.-eh «Mitkomori rnei'i' ruin: 'ervaring en
rouüne ino'leii wanl-n iift-tln-ti, dfior liors>rris en
t;ijenl.. U-! ni-in, die in /.'ju ..burerut" fihri!.riu:K (.ui
,o«!»ir v.jrhïinltji' Maiiierifla^nste. diont te word«!ii
vos'.vau'Jttsii d tor ieininl. diu <«;ri? ?liisl/urin kaii
o.oinMOM«!e.rou tot oen bo.;ieiidii opijonvolgiii'^ 'van
verwikkeling, clirnux on ontknooping
PAG. 7 DE GROENE K-o. 30(0
... .kortom: door den anrt-iir. Kn tlaurmee is een
nieuw ontwikkelingsproces in gang gezet, dat
oven moeizaam zijn voortgang /ul hebben als het»
tthnon-xelf. Want de ni«-nwe man de.
fihndichter moet y. ie h eerst geducht inwerken. Hij
moet het instinct en de vakkennis he/.itlciu /onder
welke zijn c«uicepliew waardeloos y.ijn immers:
zoo goed als do. schilder y.ijn verf. de beeldhouwer
zijn klei. de dramaturg zijn ..toonoel" moet
: kennen, zoo goed moet '.de filtn-uiitcur do film
bolieci-Hclien. l (ij inoel. lei-ren denken on fa.ntasoor<in
in film"' en het behoeft geen betoog, da't dit
ullos wacht op een komende generatie van schrij
vers, voor wie het cinematografisch medium geen
geheimen moor hoeft, J lot is een tpiaostio van
cultuur ~ ~~ x.oinils do dnunalui'gie er. door do
oeuwen heen, oen is gewonlen. Ivu hot schijnt dat
wij thans op het belangwekkende, punt zijn aan
geland, waur de/.e. gowiehtJge interne omwenteling
aanvangt. . '
?Dn l'aramount" kornt b;anó..nkort uit aiot.0011
film ..(/'rinio wil honf. passion", waarin het probleem
dermate scherp werd gesleld. dat de. autuurfs)
niJi'uis.'ript eii realisatie geheel in n hand hielden.
Ken tltihiHi- in de filmhistorie, waarop wij te zijnor
tijd terug konten. Kn hot opmerkelijke in do film
.,lt happoaeU one night" is. dut het manuscript
dilniaul de bij/.ondero oor genoot e«-her bekroning.
??en loekeii d«'s tijds. da:t hot scenario n i «tt. n
slag in het middelpunt der belangstelling, plaatst.
Het lijdt d;»i i »o k geel i twijfel, dat het scenario
?in.dey.if voortreffelijke film dr sjiil is. waar allo*.
onrdru'iil. Wie sliidif* Wil maken van ecnexeellont
ge.schre.ven filnt-rom.'ince. lies(uden«t «lit
niorkMijohardt's. ZcnuwtnMcttcn V
Mijihardt s Laxcertitblcttcri. .
M.jnharJt's Maagtabletten . . .
Mijnhardt's Hoofdpijmablettcn' . . . 60
,'.Wat M ij n har d t maakt is goed;"
75 et.
60 et.
75 et.
et.
2:
n g,
Ili,
t h:
< l
er
?u
'"'
.n
?n
ni '
?ir
1!
ln
r.
'.e