Historisch Archief 1877-1940
i
Krachttoer der Pera Italiana
Uit ,.0e Schaduw van het^Oosten" (Alhambra, Amsterdam)
gosi-hrovon film-nnnaiuv. hostudopro
dit merkwaardige werk. Merkwaardig
niet y.oo/.eer om y.ijn ziik.-lijken inhoud
als wel om zijn bouw en compositie.
Ieder schonwbui'gbo/.oekor weet. hoo
een drama geconstrueerd wordt vol
gons hcpatlldo aost hot iseho wetten
aan hei \ve/.«'M dor t<nniee|teehniek
?ontleend. Hoe niet do mi:Idolen VU n
di llo ig en handeling een eelihei.l
wordt g'-ooiupunoord. die een gegeven
via co.'i'ïiet en ontkniu»|>ing naar een
liovrodigond einde woel te v»oien.
AVolnu -? hol/elhle vindt men hier
lrt.'geprt«*t, i «Ji het i-i!ie_'ia'.i-ir!ieiiici!i tin.
Mot beeld.-gelui l en \vo ifil -'is' hier .
een oiiupiisitie gecreëeril. die een
*impol<* handeling . omtonverdo tot
een ..ge -stig. boi i -nd. amu.-anl geheel.-.
liet hoeft wei nu y.in «ie/.e brillatito
fantasie uileen te rafi Ion on na 'to ?
?gaan, h'»-1 een j«»urinli<t en een ver
wende iniüi xiini s-'<>-liti-i- in een
bus kenniMiiakon, a!l'ilei avonturen
beleven «>n t«'iisMle bij het happy
«?nding belanden, liet is van l iel rek
kelijk ondergeschikt l»; l ing dat Clark,
Uable en Clatidette Colbert van dey.o
twee per.-?etages een onovertrefbare
uitbeelding gaven.... bekwame ac
teurs y.ijn tenslotte in lloüywood oven
talrijk en'g«>\voiui als bekwame
i*a:nera-meii. liet beh<>i>ft y.elfs in dit geval
geen bijy.undere Vi-i*|neMing. dat de
regi^Tbij l'Vank ('apra in all»s/5ns
vertrouwilo handen is.... o/»k
kunhtenaar-ii-gi-isours y.ijn in het film-,
liabel geon uit/.ondefing meel-. .Maar
wie het waarlijk belangwekkende in
deze-film wil genieten, die wijde y.ijn
aandacht aan het scenario van den
auteur Kobert ItUkin. ]>ic. trauhto
zich voor to Hlellon. mot , bouvool
gevoel voor hot materiaal dit virtuoso
on geestige verhaal word opgebouwd.
Met welk oen zuiver begrip voor do
typische mogelijkheden der film de
gebeurtenissen y.ijn gevormd, met
hoeveel jjeost on talent do scènes.
worden geordend, met wolk oen
raffinement do spanning word opr
gcvóenl,t«it het vermakelijk on
«pateerend slot. Alles ..spoelt" mee, wat
de film geven kan: hot benauwde
interieur van oon bus, du. wijde, stille .
van den nacht met haar verre
hondongcblaf. «Ie subtiele uxprcssioH van oen
monsehoiijk masker, de soiiHaties van
snelheid on afstand.... ja '/.elfs do
»y\nboli-«ke doken. »lio als do muitMi
van .lerieho voor don triomfantolijkon
h'ompotsloot a»m hot slot nuiot
wij?kon. Indordaad hii-r wonl oon film
..Bosehrevon".... d.w.x.t alsshütondo
oonhöid bedaoht-. afcowogoii on
^oooni|Miiioerd. l In-r doel y.irlr kleiiiniend
hot nieuwe principe .uevoe.len, dat hot
]>rt»bK«om van <lo lcn«komHt der film
y.oekt. daar waar hot mot steeds
^rooier duidelijkheid l dij kt te li^on:
tnssehen -auteur on roalisatour... .
tnssehen schrijrniaeliine on oameia !
Ugebrancl??,
PU ROL
verzacht- geneest: ?
l
v:Jacques Feyder: Le grand jeu"
(Roxy, Amsterdam)
WAT hoefl l-V-ydet bniviiKiMi
in Sternlierfj's voetstappon
t o troiloii? 'Wat droi-f hom
na lbio< puiehli-ze ,.Mni-f>kko'f met ..l.o
^rand J-'MI" voor don daj; l«« komen?
Meende hij mfcsohirn dat door do
uo^onhlikkolijke dérnnritnro \an «U-n
Auslro-Amoiikuun do
he'raan diens prestal i -s is
uilP'\viselit ? Xoo ja - - dan hoeft hij y.ieh
ton «'iMion male vorj;ist. Want nie
mand diu «'emnaal StornberK's
Afrikaansfhe. drama aanBi'luMiwdu. zal
hieraan een vergelijk i nu tmikoinon...
oon \of£'lijking, uio oonvondi^vo^
vernietigend vour do'i' Kranseliman
uil valt. J lot bijna mtlijksoorl ij;o the
ma van d«rn tfest-randon le»ionnair
on de aan 1af?oi wal jJH-raaktoHoulirotto.
\\i?iil niet %ulk o-n verpletterende,
Huptüioiiteit dn«»r vcin Hlornbt-i1};
go.loaliseoitl. dat het dn toch stellig
immiskonban' kwalitoiten van Foy
dnr'H woi-k ton nrmcnmalu in .do
Hchaduw stelde. AlleH werd (jrootor.
intonser. nieriseholijker en
onti-oorondor gogovnn in ..Marokko.". Un
«hciótairo dor ('oim-dio Francaise, Marie
Heil, te willen Hlollen naast Marlonn
Dielrich is absurd. Dun beschaafdori,
maar '/.wakken Willm to vergelijken
mot do onvoi^etelijko ci-oatio van
(iary ('ooper, staat gelijk mot/ hom to
voriHiithMjleh. Kn 7.olf8 do op aicb. '/elf
y.(>o verdionstolijko rol van
Fran.coise Jtosay vermag do situatie niet
to i-oddo^i. Maar daar is vooml do
sforr -~ hot mshoirny.innign fluïdum,
dat 7.ttlk oon,drama van vnrlammondo
hitlts onstersfho imvérHchillighoid on
inensuholükoii ondergang btdioort to
docu-dringon!.Sternborg maakte yjjn
Marokko geheel to JlollyAvpod
maar hoo bokluhunend van y.woelo.
omiriuiuüo ilMrigiiiK waH "niet 7.ijn
.milieu, tiit oen enkel straatje, een
berceau on oen Ktuk "/andvlakte
opgebouwd. .1 Icio drukkend 7A\*aar
woog niet do tropische nacht in dien
gramlio/on dialoog tnsschon ('ooper
en Dietriehl Feydor dranido oon
deel van y.ijn lomtion ter pl'uitst»....
het wen! n«ot voel meer dan oen
, ingelascht '>t;rnaal. tussehen
oindolóoxo att lÜiscènes uit .Toinvillo of
Hillam-om:.
liet is jammer, dat Foydor y.ich
aan dit ondorworp waag«lo: /.ijn werk
is er. welbeschouwd, tn go»-il voor.
Want et y.ijn voortreffelijke stukken
film in aan to wij/.en - het is vaneen
distinctie on een ernst, die men nog
maar al t o y.eor in do r'ransdio films
mist. Mot doet' in vjjn na\rant einde
v.olfsoon jiooi naar het groot -t raaciseho.
waardoor ..Le graml jeu" aan/.ionlijk
.boven hot gemiddelde" filmverhaal
/ou uitstijgen, indien....
Indien «laai- niet do noodlottige
voorganger ware. wU-ns formidabele
schaduw vvor <litM-rdienstolijko werk
valt. als een fnuikeiide en onontkoom
bare, lieliinierinu.'
? Ralph Murphy: Montmartre"
(Rialto, Amsterdam)
EK y.ullen buiten Amerika wol
weinig, auditoria gevonden
wordun. die ii\ «Ie l rollywoinlscho
voHaling vanTarijs en hot Twijscho
b;»hémien-milien gelooven. Het gaat
altijd net precies huitoii hot subtiele
raffinement' van du (rallisehe sfeer
om. Maar wanneer ( hot aanleiding
geeft tot hot in elkaar /.ottun van oen
amusanto on soms ingonioitso oomedie
als dit Montmartiv". woól.inon voel
te vorgovwn omdat n ion void gelachen
hooft. Halph Afurphy hoi-ft mot !>??«?
wondering gokekon naar dat chof
dVMsuyi-o van Manióulian' l jovo me
_ to-night". «lie woorgalooxe sat.vre.niot
i»p Tarij» (waarmee liet evenmin iets
t o maken had) maar op don operette».
stijl on don opotvtte-hold. Ook hier
werd, de operette geparodieerd, '/ij
het dan minder bewust en bcheerscht.
Want de zingerij is af on toe to lang
van stof on te zelfingenomen om als
parodie aanvaardbaar to y.ijn. Paarbij
Hchijht de figuur van Charles Farrell
te/oer "iiit do So\%»hth Jfeaven"
gevallen, om hier erg op haar plaats
to y.ijn. .Maar da:irtoge.imver staart tal
van aattligo momenten en amusante
vomist(»n, on] vooral is daar do kostelijke
8i>oler UharÜe Jtugglus, om wieh men
allén een film bühoort to xien.'
De groote winst van het
seizoen
H KT laatste sci/.oen van do
()p:«ra Italiana /.ui in de geschie
denis van dcy.j instelling als
oen besÜBgende episode geboekt staan.
.Mtïslisseiul in den y.in van oen Kt"i'fauB
einde, óf beslissend als tour do force
i uu ondor zeer, moeilijke omstandig
heden haar bestaansrecht in Neder
land te bevestigen. Over dion ster
venskreet in schoonheid behoeven wo
ons niet al te ongerust te maken; wel
stelde do provineio teleur en beant
woordde do publieke belangstelling to
l'otterdam niet geheel aan do
vorwaehtingen. maar Amsterdam on Den
Jla-ig reageerden y.óó positief, dat hot
volgend jaar, bij een oordeelkundige
exploitatie, een rendoerond bedrijf
very.okord kan y.ijn.
Men mag inderdaad van een ..tour
du force" spreken als men bedenkt dat
oi-rst modi t November het besluit viel
om half December hot sei'/.oeii te
openen. . . . Kerst toon kon Home een
tableau do la tronpe kie/.en. dat in
rovueforniati.» op Holland 'sww wordon
losgelaten, /ij stolde dit geïmprovi
seerde keurcorps onder het artistiek
commando van maestro Antoniivo
Votto. ]|ij toonde /ach inderdaad de
meis'.er. onder wiens be/iUondo
h»idiug ork-'st. s Ihteii on koren werden
?opg«'Vi».«r«l tot.dif subtiele nheid
wuuii i oen opera 'slaagt. Kn de
ma -stro s'aagde. vrijwel /.onder
VoorboreMi «g. bij de gi-atio van /.ijn
'inspiro.'rt'iid tu'ivit J Antonino Votto is do
gl't ó'i.« pi sMieVe wi::st va!l het 8 -i/oeli
geworden, oen w i ;si. «'i ?>! -ohts voor
volgende jaren gero ;s i'.i U erd |:e!n:ofl
te worden «in de Opera Italitna op
een artistiek peil lo breirzon >.dat
haar verK'doii niet behoeft to
verlooelieiieli. ??
Wanneer men oen bey.waar togoi
Vit'to's leitliag y.ou willen opperen.
dan is hot dat de Vreugde van hot
verleden hem vreemd is. de ? vrougdr
die s]iontaan uit oen '/.aal oplaait
alde gloed van Italiaansoh timbre
ondotti-slraalt in koorts-gi-eep. waarui»
slechts oen da-cap»> -redding ka
brongen. Maar in Votto's
voornammuy.ikale opvatting zijn open-doekje
eigenlijk insubordinaties, om ' ovo
bisseoivn to y.wijgen. Jloe xon mo?
(Jai-réechter een dubbel stretto of eo
gedoubloerde finale van Bohème 11
op den duur willen onthouden? J b
'/.ou een waanxinscèno woi-don 01
daarom dwong 'mon. zelfs de koe! ?
Mercedes' ('aps i r Votto was er di« i
middag niet! ? het slot van haM*
waa%r/,iaa:i i to bisscoreri. Kn y.ij de» l
het *'oh gruwel ! xoo maar /ond- .??
blonde pruik, geaccentueerd door '«???
natuurlijke charmo van een
echi-git/.warte bobbykop. I>aat hot Vot»«»
dus con tro ist y.ijn dat bet bloed to> ii
kruipt waar bet niet. gaan kan.
ViVa Villa" In Rbyal
Gaarnó vestigen wij er do aand'icht
op. dat d-; in ons nummer v.*n ff Jan.
j.l. waaixleercnd besproken film ..Viva
Villa" thans ook to Amstotdam te
y.ien is in de ,.(.'!nem'a Jtoyal".
Ensemble of spectacle
H KT beste wat Italiëaan belcai to
?te bieden heeft is in een p'i'ir,
maanden in revuetempo voor l «'t
voetlicht geweest» Ken voorna'me A '-la
van C'lara Jacobo en oen negerkoniiij.'
van den bariton Nava, waaruit « "»
oor-instinct zich baan brak. werd -n
gevolgd dom- een gave Traviata v. ui.
Paggi, een tintelende' osina \ m
<Jrani, oen geestige don Basilio . \!»n
.deu bas Autpri, een vertcedcroi '\f
Mimi van Scuderi en oen aangrijpe'n''
liestiale Scarpia van Morclli. Dit /UB'
dan nog slechts enkele grepen uit M
vclo dat do in e^taso gezongen
pei«»bözooker zoo gaarne had willen vu «t-.
houden. Aan kwaliteit heeft het i"
dit knal-effoctrijke seizoen zeker n'1'*
ontbroken. Het aanbod was zelfs !l'
overstelpend om J n ettelijke wokoii t«l
roaliseeron. Nu de krachttoor is
volbracht en niemand meer behoeft te,
Uvijfelon aan tien onuitputtolijken rijk
dom van do Italioanscho Kangschool,
?/.ouden we. don dringenden raad willen
govén het volgtüid sei/.oen ti-rug to
kc-ei-en tot hot beproefde systeem van
lii irin en l ^e J londt: oon korn van goede
solisten. »Ue mun in geliofdu opera's
en glansrollon kan volgen, y.onder dat
het scherm zakt voor do volgende
rovue-seèno. Hot parade-tempo van
dit jaar hooft eigenlijk geleid tot n
groot spoutacln coupéon dat was
anders jui<t y.o-i'n go/.ollig afH^heid,
waarbij ioilur ssijn fa\ orijten nog eens
kon l icjuiclion in du meest gewildo
l'edrijyon. Dit jaar viel or vrijwel
niets meer te coupoeroii, want we zijn
doorloopond aan mtiotjes gesneden.
Dat Votto dus het middelpunt.
wurdo van e«-n uitxebalancoerd nieuw
.-? i/.oen. Men heeft b.v. in Uaua Crani.
j >.ara Soudt-ri on t'lara Jacobo een
.'i-iel a l sopranen van het lichte,
viïsvhe on dranvitiseho guiuv. dat
i "i Ier graag in een vast ensemble terug
-al willen /.ion. Ook Iris l'or/.juletli
," .itt' in du Nachtwacht vun
Jionit u-andl- een belofte, die mon gaarnu
/ ag inp-lost. Voor .Vava of Morolli
; ;eldt het/elfde, want hot vohtino 'vuii
j 'en bariton Jtoali vermochten zijn
i lualsxvrvangcrs niet to biMiadorctti.
iceioli hebben \yo als Figaro gemist
Marchi bevestigde volkomen zijn
listiokt! rt?putatio. Do tenoren waren
! jaar niet hot sterkste deel van liet
/.elscliap: Land i was or weer tu
l. rt om hom voldoende tu kunnen
j ' inrdocronull Uubilio stelde oen goedu
l in togonoviif vrij vlakke actie. Aoh.
* t -n is acteur of mou.iH het niot.
Mat1. 'H. oen van «Ho begenadigden uit de
? ?mmcdia deirarle. is uit juist
zichI / II' op de planken en schijnt maar als
?t «tig aoteiirtjo door het privé-lexvn
? gaan. Deze Mattioli's - x.ag u zijn
-i on Sj-oh-tta on zijn
iiutvelijksma> 'aar in Uut turf ly? zijn helaas ?
? ? laaisch. bijna oven zeldzaam als een
. -de dramatisclie tenor. .J'iccaluga
. raste dan ook niet een gloedvol
\ tolkte Andrea ('hénier. die het
, \--igond .seizoen naar oon
Olhello* !?? inière doet verlangen. Onder de
.' l (j; >seii was /ambclli oen aanwinst, al
* «i- d hij ons Coda niet vergeten. Hier
?'.'i* hot wachten nojf steeds op tien
t- "i «dger vau Mclnik.
don José, die, hot psychologische con
flict in de figuur weet, to spelen on niot
in du laatste scène door do mand valt
als een slager die zijn mos trekt. Dat
is zoo ongeveer du banale finale ge
weest van alle tenoren diu na Isalberti
do José-parlij hier gezongen hebben.
Als ik tenor was!
Kn ik moest m<>ttono:'-intolloct«leii
Jo.só spelen, weet u wat ik dan deed?
Ik /.ou naar ItruHsol gaan om du partij
ondu:1 leiding van .Silvano Isalbeiti,
die er no£ altijd oen /.a ng.fi: hoo l hooft,
in tu studeere.n. Maar oen echte tenor
doet dat natuurlijk niot. want die is
voor alles immuun, behalve voor y.iju
uigen hoogo t'.
Xolfs zonder oen intolligunton Jos
zal du Opera Italiana or wol komen'.
mits xij on vtrirwaati lelijk vast houd l,
aan du basis, die ondor allo omstandig
heden haar bestaansrecht in Neder
land blijft: hel. bclcant». gexoii^cii
door het Italiaanscho hart. Dat is v< el
belangrijker dan alle andere k\v-s'i.-s
bij elkaar, liet afeeloopun seiv.o* a kan
o-ik in dit op/.ieht oon keerpunt ten
goede /.ijn geAVeost. Men shlite echter
oude rekeningen thans di-1'inil iei' on
zonde» rancune af. Dit is uien in du
oorsto plaats verplicht tegeno\er Anto
nino Votto. I'UKSTO
GRAMOFOONPLATEN
II'
PAC 8 DE GROENE No. 3010
Als Ik tenor was....
E!( xijn vele symptomen die er 'op
wij/en dat du interne crisis in do
i-a Italiana overwonnen kan
wor.liet forsehe en over hot algemeen
tkkigo ingrijpen van Homo. heeft
i-ingon van Xodorlandsohu
bolang'ondoii oen i'oaetie tot inteiisiover
'??itatie veroorzaakt,- waai mede
Italiaansehe tiporn, naar?
Nodor'seheo smaak goïntorproUfofd,
t.s godiend kan /.ijn. \Vie de
?; ie dor Italianen, naast de
Wag?reeniginf? hier t o lande, begi-ijpt,
'tot toejuichen dat men werken
uitgesproken (Jermaansfli
karak.m het repürtoire heeft geschrapt.
bopcrktp zich dit jaar zelfs
uitud tot Italiaanschu opera's. Dat
?er een «ndor uiterste. Carmon
''.'?ortii)» Fausi en de
l'aarlviss werden hier door Italianen vaak
'ed"gegeven om er definitief af-,
'.van te doen. Alles hangt'af van
1 ?so.hikbaru solisten on den art
is»» eij-nsb, waarmede meh. een wel-fc
lv'j !"retigon. Op dafc punt is speciaal
'' 'ootdstod zeer gevoelig. Kvenmin
's men Aïda .met een rammelend
" i vc-orkcst kan geven,*een Bohème
'."! !<-r Mimi, tSonnambula onder
lei'"-' van oen repetitor, of Cavalleria
!{lls'ifanazondersopraan, evenmin zal
lu>1 met Carmcn slagen zonder een
! Ji«
U
TKI.KFI'NKKN publineixle il.»
ze .nuuind een voort i\'fMij ke
opname van het adrgio »-ti
do f u git uit iie Sonate N r. l voor
viool allén in g kl. t. vun-.l. S. Much.
gesjx-eld door -l n n Ditlmicn (K 1H7I).
De kuiisleiiaar bewijst niet do'zu
opname opnieuw zijn meesterschap
en benadert in do interpretatie van
Mach's chef d'oouviv vaak" zeer dicht
ilo ideale voorstelling1 welke wij voor
.onszelf van dit werk Jiubbeii gevormd.
Dahfiicn's vooiilracht getuigt van
glooien mti/.ikalen ernst eii bovenal
van waarachtigheid; uit oen oogpunt
van viool-t cchniok is zijn streek
Wellicht llog Illeer te bewonderen
dan zijn reeds zeer respectabele lin
kerhand-techniek. '
Ditarciihoven is er door den
toonmeesler on de technici uitrrsl knap
werk Verricht: de viool-toon klinkt
natuurlijk en de zeer gunstige
ueoiisliselle «tigfllschuppell Van de studio
y.ijn bij het opname-proces ten volle
benut.
Dit alles maakt deze. |>hu-!t tot een
belangrijke en kohtbaiv n-amvinst voor
ony.i.. discotheek eli het velt slechts
tu betreuren, dat Tolofunkcn de twee
ovorigo doelen tier Sonate. Sicil'iano
eli presto, niet eVelleelis opgV>nomeli
heeft.
Dan zijn er twee koorwerken van
Uacll opgenomen op 1-MTtlll. tu Wetell
do ('antatu Niv ."il) ..Nun ist das
Heil und die Kiul't" voor
ilubbelkoor on het inloiding'skoor der Can
tate Nr. loi voor «len Xondag
Alisericordias Drniini ..Du Hirto
Isrnel. liörw". Du uitvoerenden zijn:
het Thilharmonisch Koor te J Berlijn
?oh hut Jierlijnsol. Philharmonisoh
Orkest oniloi' leiding Min <?arl
Schurioht. Aft-n kan vun deze phutt z«>ggeii,
dat zij een grammofoon-technisch
meesterwerk is.
Voort* werd - voor de
zoovoolsto maal in .de historie 'der zwarte
schijven ~~ do Ou vort ui-e Die lust
igen Woib«>r von Windsor'' van Otto
Xicolai. gespeeld door het Herlijnseji
'hilharinonisch ()rkest onder leiding
van AV*V' Klctlmr. i»pgenomoh (K
17Ki). Kleib<«r leidt hot kleine mees
terwerk thans niet meer vaart dan
Weleer en laat do volu dynamische
en . agogische nuances uit vroeger
jaren achterwege: Daar de technische
qualiteit «lezer opname zoo onverge
lijkelijk veel.'buter is dan do reeds
bestaande opnamen van dit zoo vaak
gespoelde werk je, kan ? nieh dn
heropname gaarne als studie-object aan
bevelen. KAKKL
een jonkman had laatst een trouvaille:
zijn meisje met reeranke taille .
wou uit eens per se.
goed, hij nam haar mee
naar de uitkijk", naar cette vieille canaille
R l AL T O
CEINTUURS A A Kl bij het Sarphatlpark Telefoon 23488
PROLONGEERT DE LACHSCHLAGER
MONTMARTRE
<«een tOoi(>iiit; l»eii«Mlon l^ JIIUP
WAT ZEGT J
DE GROENE I
Een interessante, belangrijke vraag
voor ledere Nederlander, die op
de hoogte wil blijven.
Wie de diepere beteekenis -der
dagbladbcrichten wil zien. leest de
artikelen in DE GROENE. Artike- .
len over binnen- en buitenlandsche
politiek, over muziek en literatuur.
bouwkunst en toonëel, film en
architectuur, schilderkunst en
sculptuur, financiën en economie.
Artikelen over mode, spel en sport.
Belletristische bijdragen, feuille
tons, focopuzzles en letterraadsels.
-??i ,
Vul onderstaande coupon in en
zend haar in open enveloppe, ge
frankeerd met l'Vet. aan ,
DE GROENE AMSTERDAMMER
KEIZERSDRACHT 355 AMSTERDAM C
bon
ondergeteekende wenscht zich voor hét jaar 19-5 te
abonnccren op ..DE GROENE AMSTERDAMMER" ad
f 10.?per jaar.
Wie zich. nu abonneert ontvangt de nog ver
schijnende nummers van Febrüarf gratis en.
betaalt voor de overblijvende: 10 maanden
f 8.SÓ.
naam:
dres:
l
t' a
Ilir
t IL
11
l,
.i'.
Hl
<l
y*.
ii-t
er
.11
?u
"l
ar
1!
!"
n
r.
?4*.
a
>
PAG. .9 06 GROENE'No. 30IO