Historisch Archief 1877-1940
r f
T J
*. - t
Krijgt Amsterdam een IJ-tunnel?
Z. GULDEN
= £y innenkorc komt in den Amscerdamschen ge- f
l D mcenceraad hec voorstel tot het bouwen |
i van een tunnel onder het Ij door in behandeling. |
Een der voorstellers zet in dit nummer uiteen.
l waarom de uitvoering van dit plan thans meer |
| dan ooit van urgent belang is. i
"illllllll IMIMIIIIMIIIIIMIIMIIIIIIIHIIIMIIIIMIIIIMIIMIMIMMIIIIIMIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIII
Een oud probleem
N l' hot belangrijke rapport' «ivcr h«*t
uitbividiugs-'lin van Amsu-rdain oiulci* ilm titel
..tir.m '.s'agon vu.-r «Ie stodobomvkundigo
ontwikkeling van Amslcrdum" is vors/heiien. /al
«l«* vaste vcrbiadi.ig «lor heide IJ-oevers «M*n spoe
dige «>pl «s ing moeten vi.idcu.
Xiouw is hot vru'igstuk /«*kor ui -t., immers reeds
il» ls.*»ïWi*r«l «lom- «K* t'.nirnis i.« van V«»,>rboroi ling
vu.u- Sinds l'uMioko Wcrki'U een rapport uitge
bracht siMrir tiaul -i 'ig van oen t o u-'-ssicanuvrago
van .1. (.i.iliivin. die «'«-u ui', brei 'i ig van «l«* stad in
??en «leol van hot «pon havoiifroüt «-n «*v«*rbruggiug
Vall In-t- 1.1 b«* O.'tli'.
Nadat d«* aanvraag van (ialiiian was ingetrok
ken hl.'of Iti't vnrips.uk liegen totdat lift raadslid
Mr. K. S. va»i Ni-r»»p «'p 17 April Hum oen voorstel
i u don l{-i:nl «l*oil om «l»* bebouwde kom «ivor lu-t
1.1 uit t»- breiden.
l).» couruU«i ?. du- oen rapport hierover ?uit
bracht, behandelde «laas ia in l'.Hi:. ook lu-t vraag
stuk van ilc vorbiiuling «lor 1l-«iovors.
Ho tü.hr.'i Uug van Amsterdam'is. wel sneller
gegaan «l;iu i)ii*ii toon 'verwachtte, hunu-rs de.
c.»»mur's i* kwam t-.»t dV coiich'.sio «latdo vaste
vorhiu«liug «lei* 11-oevers oen vrangs'.uk was «lat eerst
over ecu of tw»*e eeuwen aan d»* orde y.ou komen.
Alli'ontlost-idsarehUoct Van N if l rik on hot
raatlsHtl J. tor Haar Jr. waivn van mcouing. ilat cou
vasto vcrbi'iding mot \vrl«*gging van het groot
sehoópva-irtwutói* ii'»oilxako|ijk was.
Kevst iu li -u hot vork»*»?r m«*t «Ie ponton moor
dan '2:1 mil.ioeii pers ?non por jaar /.«>n xijn. y.oo
ntfoiid** df «'ouur.i sio. x«»u In-t- vraagstuk act wol
worden. Welnu, ruim twitVig jaar later, in l!»2ii.
wort l met .de pont"ii»tvor In-t l.l vervoerd 2'UKïl.ijMO
personen. ."i.Txi'.iou rijwielen. MOJ.200 hanilkarren
beneven.-» -lul.?»»!» rijtuigen en auto's.
'/..?ven jaar later, in in:!:» «Ins. was dit aantal
gestegen t-'t 2!i..Viu. 100 personen. i::.it:,."».r.nn
rijwHon. IH.ii.V) liandkarrei: «*n l.li'.MMiii rijt
uiireii t*u auto's.
ll«-t wa< il-in nok -?'een wonder dat revds in l'.»2«»
,!.«? to.-nnm'i^e \vellio;y'i*r van l'ublt-ke Werken
\V. de 'Vlllirt. dl' teu'eltwo >|iiiue billeen leest ef. III
de Coinmi- i ? van l'ui-li. k«* Werken er n nota in
bespivki itf braeh!. di*- in I'.MM «!?? »r iK*n triremvo
11di^eüdireeti-ür van 1'uMieke W».*rki'ii. Ir. de (iraaf.
was opiri.**to|d i.*n waru in werd voorpost 111 dat een
'brujf de beide IJ-oevei-s» moi st vi-rl in<!«>n. |)ey.e
w /.'-u achter het CVnt'^al Statimi wi»iili*u'
.Men-^inj;tocu namelijk van do ^cduclite uit, dat
de uroote «rheepvaartiiirii-litinjien v.ich van lu*t
Oosten naar het Wo--ten der sta-.l /.ouden verplaat
sen en daarom een brut; in de ntiristc torkomst geen
bclciumcring voor de scheepvaart y.ou /ijn.
|{eeds spoedig b)cck. dat de verplaatsin)*; y.ieb
niet y.oo voltrok als men verwachtte en nu vele
vcrjjc:idcrint$*n der conrnissie stelile de directeur
van l'ublickc Werken Ir. Hos iu 1021 voor. met
intrekking van hè! bru^vooistel. een tunnel te
boiiwi-n oiulcr het 1.1.
!»«? tunnel y.ou u.*lionwtl worden ten \\vsten van
het Centraal Station (bij het Westelijk Viaduct).
'IVgon tl»* brun wer«!ou y.oowi'l dt;or de Kamer
van Koophandel a!s «loor «!en Uitecteur van
Jlandi-lsiiui ?htinjïen i*n tlcii J liivcnmcestcr ernstig ge
waarschuwd. .'
Onk Iciii-n het tunne|;»l;tu-ltos waren inmiddels
eenige tfclmis.-lie bey.wtlleii pMvxru en de beste
op|os.<in^. di»- li. en W. er in |J>2."» «»]» voif.leu was.
een ouileiv.oek ill te steUep. naar een Verbinding
il«*r l.l-oevers «loor midd.'l van \vrbet««ring «l««i*
veer«lienst«'n.
Ill l'.l-li Wi-rilell Itnrgemeestef ell Wethouders
nitgeno,odigd «-en oii'levy.oek te doen instellen nanr
d» vratig ol' d mr middel van ecu tuimel c«*n in i*lk
opxieht vol.lo'tidc verbinding lu.ssch«'U «Ie
1.1oevers is tot staU«l te brengen.
|)e d-i'irl :?»? in.r 'st.'l is* com-nissie bracht ".l
.lanuari l'.l.'.l rapport uit. maar de behandeling daarvan
weitl auug«'!iou«l;*h tot hot uiibrcitlingsplau wiis
uitg«*bi'acht. '
Thans is de tijd rijp om een b-'slis^ing te nomen.
vooral nu i u het uill'rc>idingsplan. »'vercenk«>mst ig
het hierboven genoemd rapport. w«*l cru brug
wortlt ge«lacht bij «U* Oraiijoslu«y.on «*u ecu tuum*l
bij de llcmbrug. maar «U* vi'vbim'ing bij het Cen
traal Strition in de/."U'deii inu'tand wordt gidateu
als thans. n.1. n u-t pont verkeer. ,
Amsterdam benoorden het IJ
A^lSTKIfDAMisbenoordeuh.'t 1.1 u il gegroeid tot
oenstiid.diemc»'pdanr»lUMlMin\voiH'rsteil. c-en
sta«l dus van een groolti* al» nri*ilii of l^oi-uwarden".
Dcy.e uitbreiding is «loor het (Vincent«'bcstmu'
sterk in «Ie liinul gewerkt.
Tijdens' den ergsteiy woningnood xijn aan de.
Ovory.ijde dorpen g.-bouwd. \vawi* d»- arbeiders M-el
g*»noody.aakt waren te gaan wonen, «laar geen
andere woniugcii beyehikbaar waren. l)ey.e tlorpoti
hadden in den beginne geen al te piedeii naam bij
«lo arbc'nlers. hoordy/ikelijk door liet feit. dat over
hel l.l ook iiooddiirpen waren gebouw«).
?|)i' nooddorpén /.ijn sindsdien verdwenen en
thans worden de bostminde dorpen door du
arbei«lers /.«?«'i' gewaiii'dèci'd.
liet groute bey.waar blijft d»? verbin«Ung met de
sta«l. Ih- bu«ison. «lie «laar rijden, munten niet
uit «loor.comfort.
Hoewel dit «-en b«-y.waar is. dut'verholpen kan
worden, blijft toch hét euvel bestaan dat «Ie arbei
ders (want «lat y.ijn «l«-)()v<*rkant «!!?*? iii hoofdzaak
door het slechte verkeer hun arbeidstijd onnoodig
verlengd xi«*n.
ovoiuliitii y.ijn do dorpen geen afgerond econo
misch en maatschappelijk geheel, maar moeten de
bewoners voor veel xaken naar de stad; een
xiekenhnis bijvoorbeeld is aan den Overkant nog s toet Is
niet g«*bouwd.
In een tijd als doxe, uu «Ie arbeiders xoovecl offer»
moeten brengen, is een onnoodigo verlenging van
don arbeidstijd /.oker niet te verdedigen. Men
beproefdi> in ll)2ti nog met nieuwe ponten de
verbintlingte verbeteren, maar dexe proef is mijns iuxiens
mislukt.
Xekor, iu een democratische stad moet or voor
worden ge/.«irg«l. «lat. voor het uutovorkoor goede
gelegenheid is; de voetganger mag echter niet
«»pgoofford wtirtleii aan tb* techniek, want door \vat
iu de nota van toelichting op de ..(irondslagen van
de stodobouwkumligo ontwikkeling van Amster
dam" omtrent de ?verbinding dvr l J-oevers wordt
goxogd. krijgt men den indruk dat uitsluitend het
snelverkeer vuu belang is. In het rapport wordt ,
op blx. 27 immers gexogil, «hit e«-u tunnel technisch ,
wel uit-voerbaar, muur duur is. eu dat oen oplossing
is gevonden voor hot interlokaal autoverkeer d«>'>,
«?eu brug bij, Sebelling\voUt!e o»i cel! tunnel bij do
llembriig. Voor de bewoners van dt n Overkant is
het een schrale troost, «lat /ij langs een omweg
met een auto via o«*n vaste v«*rbinding nanr de
stad kunnen komen !
j let rapport ..Uitbreidingsplan" acht een tunnel
acht»'!1 5;et Centtaal Station k'chuiseh
«mauimum\? baar. l)e conclusie* in bet J J-rapport xijn wat
miutlcr p«»siticf. Subb verluidt het: ..Van tb- tracé'*
voor den aanleg van een tunnel oiuler hot 1.) komt
om technische redenen alleen bet tracéC in aan
merking. I-ion tunnel volgons dat plan acht ik uil
voerbaar, l'it h«M)f«le vuil «Ie lts Verwachten ver
keersmoeilijkheden aan de Zuidelijkt? uit monding
kan «Ut tracé'niet xoniler moor wolden aanbevolen."
Een tunnel is noodzakelijk'
V OOK de industrieën, di; aan don Overkant van
hel I .T gevestigd xijn, xal het geen aangename ge
waarwording xijn, dat xij slechts via
Schcllingw«iude of Zaandam «h* stad kunnen bereiken.
? Wi«) hot eigenaardige beloop dor 1.1-oevers kont
w«-et. dat als vanxolf xich ull«< wegen samentrekken
op n punt. juist achter hot Centraal Station.
'liet punt bij het Tol huis ligt in het mithlcn «lor
industrieterreinen; vandaar kan men de fabrieken
eu werkplaatsen hot snelst bereiken.
Vo«»r de industrieën xiju daarom «Ie voorgestelde
vaste verbindingen van geen beteckeiiis: de moes
ten xulion op «Ie ponten aungewex«»n blijven. Do
ponten /.uilen blijven bestaan, xegt 'men, doch wie
daarvan gebruik xal maken, moet dan /.onder
twijfel tolgeld betalen, pok al laat moii «Ie fietsers
«MI voetgangers vrij. dan xal toch d» verlenging van
«Ion arbeidstijd voor «Ie urb«*i«lors blijven bestaan.
terwijl hot tolgeld, dut van karren en auto's
gehev«»n xal w«*r«lon. «*en «?vcrxetbelustiiiK xal gaan vor
men, «lie prijsVorhoogoiul gaat werken «»p de
verbruiksurtikelen ,boiio«mlen het IJ.
Ken tunnel is daarom niet alleen een verkeer
bpluiig. maar ook en xolfs in hoogt» mate een consu
menten- on urbcidci'sbclung. ?
liet is dan ook geen wonder dut de sociaal
domncrut ischo randsfruotie een vooi-stel tot tunnej
bouw achter het Centraal Station heeft? ingediend.
Do tunnel xal. behalve v«ior personen eu auto V.
ook voor tramverkoer moeten dienon.
Il', l tos horckolldc do breedte vtill «b'll lUÜIiol «.m
?15 m 'ter on do uuiilogkoston op 15 millioeji. l-i
hot 'IJ-rappnrt komt de eonimissh» tot do coiiclusi ?
dat de breedte ..van «len tunnel 20 motor moei- xiji .
terwijl hierbij «Ie fietsers vu n het vorkoor xoudoi'
xijn uitgoshiton. . '"*'
Dit ivi l «*chter xoggcn. dat oen groot aantal a-rbo ?
«Iers van «len tunnel geen gebruik xul kunnen nuikei,
De commis>*ie b'eivkendu tunnel "C op IJ) millioc i
gulden. Indien, wat lioodxukolijk is. ook de
fiolseivun tien t unnel mogen gebruik maken, xal «lo bcr-?
?kening hoogor xiju. De bouwprijzen xijn simlsdii-i
sterk gedaald on de aiinlegkosten xijn dien tong- ?
volge cveiietMis sterk vermimlerd. Doch xolfs indi» .'
dat niet y.oo was. dan nog y.tiu financieel <le aanb t
te. verdedigen, xijn.
Doorsnede door de ontworpen IJ-tunnct: diep onder
water en veen gaan os- en voetverfceer.
Immers rekent men bij 10 milliooii op een
">ujarigc aimuïteitsleening van 1°/0, dan komt dat
per jaar op ? SSl.-löU.
Thans is het verlies, dat «»p «mx«% ponten wor«lt
geleden, l.OÜd.OUO gulden per jaar, een vorlie», dat
bij het drukker wowlen van het v«'rk«'er neiging
heeft grooter tw Wt»nleli. D«* V<M'r«leel«'li v«n»r tb*
tram bij het verkeer door den tunnel worden nu
nog buiten b«*schouwing gelaten.
H. «-n W. hebben rei-ds een paar malen
tovcrgeefs getracht do«»r een voergoh.hoffiug dit v««r!i-s
te vcrmiiuloren; het telkens verwerpen van xi:lk
een voorstel is het bewijs, dat de Haatl uu ent dat
de (!eme«'iite tegenover «Ie bewoners c*u imlitsti icon
over het U verplichtingen liecft.
De route en aflossing van de aanlegkcstcn van
den tunnel /.uilen ongetwijfeld beneden het verlies
1 van «lo ponten blijven, terwijl bij «Ie uitvoeiing \an
''iet project o«»k een beroep op het U0-mii.i.)«*nfon«fs
:mg mogelijk ware.
. Niet bij de pakken nccrxittcn. maar ook in dcy.cn
tijd durf hebben!
Antwerpen was hteiin Amsterdam v<:«-r: xij
'MJiiwtlo «-erst «-en tunnel «mder de Sein 1de en gaat
'hans oen stad bouwen aan d«*n anderen «icver.
Viust» r«lam bouwde eeist een stad en fhtdfnl n«>g
?ver een tunnel.
Ook het plan tot het graven van het
Xoordxc»>anaal is indertijd aangenomen tegen het advies
< au de deskundigen in.
J.aut «lit hot voorbi'old xijn t»m ook thans te«
iiesluitcll tot het lliukell van eell tunnel ouder bet
J bij Iu*t IViitraal Station.
RAADSMAN EN VERDACHTE
Hun rechten jn het vooronderzoek
.Ochemotische voorstelling van dt ligging der
**) IJ-tunnel volgens het plan C. Op den voor
grond de Jachthaven; de tunnel loopt (rechts op
défoto) .onder den Buiksloterweg door en buigt
bij de De Ruyterkade (achter het Centraal Station)
naar links en mondt uit onder den viaduct] (links
van dt stationsoverkapping). (Luchtfoto K. L. M.)
^KDKRT l Junuari 11)20 heeft het straf
proces in Nederland voiscbillonde
wijxigiiigon ondei-gaon, waardoor d«* rechten
v. u hi-n. «Ut* verdacht worden van misdrijf, iu
v. ie opxii'htoii belangrijk xijn versterkt.
?';.. Vo»»rili«'n was «Ie vei-duchte in hot
vr.ór-omleri/- -k. il.w.x. vóóitlut de xiiak tor opeiiban»
terecht;/i 'ing weitl beliundeld, vrijwel slechts vo«>rw«*rp
i v» t exnininutie.
j ;il het huidig plocesie«'ht ll«M*ft «lo Wetgever
DK- klaarblijkelijk wenschelijk geacht om den
>v lachte, die uitoraunl tegenover «lo
staats'ivanen in een xwukkere, dus ongunstiger positie
"?i \eert, alle nooiligo waarborgon te geven voor
H vtdkonien onpartijdige behandeling, waarbij
?>.???' .eel mogelijk met xijn rechtmatige belangen
h-i uing werd g«*houden. .
'iór het verhoor, moet den vowluchto wonlon
??gedoeld, dat hij niet tot antwoorden
vorit is. Dit is o«»n voorschrift, hetwelk inderdan«l
ver guut. Intussclu'n wijst do pructijk uit,
de.meeste v«'rduchteil hot terecht ill huil
l»ogr«*pon belaiig achten «>m te sproken, tuu
?ml het spreekwoord ,.spreken is xilvor, doch
;<'t\ is gtnid". ?
n Heehtoi'-Comniissnris ,of politio-amblonnnr
i uitdrukkelijk g«*ï'nstrucenl aan den
v«»r'»? geen verklaring te ontlokken, die niet
t kun woi-don in vrijheid te xijn ufgólogtl.
?cpuliiig. welke overigens meer theoretische
pructische waarde heeft en klaarblijkelijk
? nft uitdrukkelijk wil vastleggen, dat ninmier
«-i-dachte oen bekoiilenis mag woitleii .
alge-.^«?11 on dut' g«!enorloi pressie ton uanxiori
verklaringen inag wonlen uilgtioefoml.
<i i'o.n vciflaciite het hem'.ten laste gelegde
?kimt., moet dcxc bekentenis xooveol mogelijk
?iu eigen woowlen worden opgenomen» een
'iion juiste bepaling, omdat de wetgever
'uur van meening is, dat .de instiotcerende
ui''"naar volkomen te goeder trouw de neiging
'" '\mmen hebben een bekentenis in een voor
'?' \orduchte bexwarender vorm te gieten dan
dcxen is bedoeld. Her. wil mij voorkomen,
&" -u politic-procesverbalcn wel
eens'bekente-i' van een verdachte worden aangetroffen i n
f' J'uïdischon of ambtelijkcn stijl, Welke niet in ?
^""???istemming kun xijn met hetgeen
.werkeM.
'.i*.
?/.,
iL'i:
.\»V.
f'
<!«iur den verdachte is c»pgegeven.
PAG. 12 DE GROENE No. 3019
Ken belangrijk rech.t voor don .voiitneht«> is».
dat hij xich reeds v»'»ór de «lefinitiev»' vervolging
kundoen bijstaan door een gekoxoii raadsman.
Hein kan ook oen laadsman wolden toc^ovuogd.
indien hij onvermogend is er oen te kie/.eii »-n er
' «jok overigens voldoende groiul vo«ir aai'Wexig is.
Xeer bclaugi-ijk is, dat iu tegenstelling niet d««
vóór l!)2i! gt*Mende vooiüchrifton y.ot»wol «Ie
v«-rduchte als, diens raadsman kennis kunnen neiileii
Van alle desbetreffende processtukken, i'ei'lialVe
van iedere getuig«*n- Of «l«-.--kundig«*verklaring vm-r
«Ie politie t»f tk-n rechter-comiuis.-'aris afgelegd.
beh«"U«ieils. «lat iu het belang van het- oiider/.o«*k
inxage van b«-paald«* procefstukkeii kan w«'rdoii
geweigeitl. |)«'7.«' w«*igi*iing is echter wed«*r uu-t
«Ie noodige waurb<*rgeii omkKed. Daarin*ven'.<i
xijn er enkele proco.-seii-vorbaal. welker inhoud
verdnclito nimmer mag w«iitien? iuithoiid«:n.- De
raadsman is vo«»rts bevoegd allo vei-hooioi» van
het vóór-omler/oek bij te wonen, voor xtiovet*,
naar het «mrdcol van "den recht er-commissaris
het belang van het «mder/nek dit niet verbiedt.
Verdachte heeft voorts d»» b«'vovg»lh«-i«'
xijnorxijils getuigen en deskundigen t«* (!ocii In oieli.
In logo'«stelling mot In-t ou»lc w«»tbti»»k vu n 'straf-"
vqrd«*ring heeft thans d«j raadsman vrijen toegang
:>.tot den jsiuh in vtiorloopigoji hechtenis beviiuleiulen
verdachte: hij mag hem alleen sproken en met hem
corrcspondceron, xonder dat «IVrdon van .«len
inhoud «lor brieven kennis «Iragen. .
' . Overdreven bezwaren
KORT geleden ho«*ft een lid dor rechterlijke
macht de réchten- van ? don ? Voiilediger en
speciaal van den gekoxen" verdeiliger .ernstig
bocritifi«*ei>d. Hij trok in het bijxom'.er l u. vulde
" tegon" het-vrije-verkeer tusscli.en «Jeu raadsman
en den gedt'tineei'dei Zulks is xeer t«Y betreuren,
omdat de vonlachte, die van een ernstig misdrijf
wordt beschuldigd, hulp en bijstand van «-én
raadsman dikwijls 'ten xeerste behoeft en M-ijclijk
xijn moeilijkheden en ellende moet kunnen be
spreken mot dengeon, die terecht verplicht i*
xün ambtsgeheim te bewaren. De ruudsniun kan
hem ook tot groofen rnorecion steun xijn on do
verdachte moet xonder ccnige angst zijn dikwijls
o verkropt gemoed kunnen luchten, xonder dat
de rechter hiervan kennis draagt. Dit is juist e«-n
sociaal xcer belangrijke en morischoiijkt* taak
PAGJI3 OE;GROENE
Tcekenin; voor Oe Groene van J. Luti
van »loii verdeili-^er. T«-u«*n «Ie enk**)** -.-\.-ill.-n
van misbruik h» eft «Ie w»*t y.eli' v» M« einl« ?.'» -waakt.
Dat «Ie bepalintr betrelï.-ini.' In-t vrije veik'-or
tusschoii raailsinan' «-u v» -r» lacht o. y,»»u ' getuigen '
van wantrouwi-n jegens «b- r«-ehterlijk.- maclil.
v'elijk '!</..? maui^traai liet wil . «Itioii v« i>ik<ini*-ii.
is m. i. i'an «".k geheel onjuist.
?X.K.A; rii-ht vervlp-ns /.ijn toom in hot
bij?/.«?iidor t eg» -n «!»*n gek«'7.«-n v»-nli «lig. r. Dit fun»
st«instituut wil 'hij u'.-b.-.-l «Inoii veidwijnoii. .Juist
?lui'iilat ile -ekn/.eit raa«'smaii go].oni>icet<l wonli.
/.??u ile/e /.ijn /???? n«i'.ili_'i ??ii;il'l.aiik« li.jkli< i«l \.
ilioxoii en /."ii hij vaak i>nie«i>-Iijko e's-lii-a van don
v»'i-»lachle moeten be\ jodiden. |-i«* botu'il»!»*'
raa«'.-?«
man y.«>u maar g<ie.lu.*l»>i>vi^ {til.-s \»>i>i- waaih<id
moeten aannemen, hetgeen hom »l« or »'en
v»*rdacht»* -Wordt -v«mrg»'X»«t.
J 'e/.o roc'ht»'!' nieoiit «liit. b.'ln.ui'*'ns woUirht
? ?nk'4e loffelijke ui'./i'i!*.1»') ing«'ii. »!?? uokoxen
strafl'leit»'!1 ernstig*' govaren \»"*r tb- ieibt.-oi»'o .op.
loxvrt-.1 V«*1«*ii niet mij -kunhen teii*cht »l»*/.en magi
straat «ip xiju weg niet .-?viilgoii. ( Mr/o balie jn-eft
in lu-t algeiiuou «'on te g»>»-den l "«p. «'.au «bit men
mag voronilcts't oliën, «lat tb- gek»>/.<'ii v«-i«le«lig»'r
als /.MI -danig, oiudal liij gohonor. ei «l wortlt . niet
boven xijn cliönt xi»u staan en alle «liens'vei-langens;
reditvaaiilig ot' niet. xnti inneteu inwilligen, aldus
'de rechtsoitb* scliatleiitl. Waarlijk, «loxe blaam
h«.'oft «b* a«lvocatenstand niet vor«U«'iul.
J »o rechten., aan «b-h vi-rtlachte in het
v<.«-r«intlery.oek gegeven acht ik in tegonsleliing met
dexoii tvchtor xeer gelukkig, «laar het toxvns Cen
gn»ot maat schaitpelijk belang i-*, «lat «l»*. vér«:.achto.
tlie y.ich in het touni"oi mei «Ie j-iVjiie, rechter »'ii
Officier van .Justitie 'verhoudt als leti.nntis tot
«Ie- kat, oen bescherming g«*i iet., welke, y.i'iii'.or
aan hot vintleii van «ie waai luid te kort te «loeit.
eeuigelinale oc'n 'compensatie' Voimt Vonr «te
be?luiigrijk ongunstiger positie, waai in hij xich
Vcgoimvor .hot' mot alle middelen {-«'«'geruste staats
apparaat bi'virult-.
l )c intleitlnad bestaande st r«)oming «'nu «b* rechten
van «b'ii staat logoimvor «'«MI veniiïchte te ver- '
sterken on uit te bivideii. acht ik in baar algemeen
heid onjuist, omdat het geim-enschai'sbelang
niet minder «laaitloor gediend wordt, dat alle
tniddelen wonlen aangoweml. op«lat «l«? lochtr
VOiUHligJieid ell «'bjectiviteit jegcliH het itiliividu
xooveel mogelijk blijven g«*waarborgd. M««ge «lan
o«ik aan de rechleh. den verdachte gegeven. ni«-t ?
wóiden getornd j ? ?
? Mr U. ('.(!.
Een nieuwe collectie lampen, stuk
voor stuk echte Jaspers lampen
C» i
jïe.%
fd.
?01
'i'
?l*
li
i.i
tl.
V'
!(-?
0.1
:n
?n
tti
or'
i!
ln
l ACDPDC CEINTUURBAAN 3O8
*/A% J ? KI f\. J AMSTERDAM. TEL. 210O6