De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 9 februari pagina 7

9 februari 1935 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

r f T J *. - t Krijgt Amsterdam een IJ-tunnel? Z. GULDEN = £y innenkorc komt in den Amscerdamschen ge- f l D mcenceraad hec voorstel tot het bouwen | i van een tunnel onder het Ij door in behandeling. | Een der voorstellers zet in dit nummer uiteen. l waarom de uitvoering van dit plan thans meer | | dan ooit van urgent belang is. i "illllllll IMIMIIIIMIIIIIMIIMIIIIIIIHIIIMIIIIMIIIIMIIMIMIMMIIIIIMIIIMIIMIIIIIIIIIIIIIIII Een oud probleem N l' hot belangrijke rapport' «ivcr h«*t uitbividiugs-'lin van Amsu-rdain oiulci* ilm titel ..tir.m '.s'agon vu.-r «Ie stodobomvkundigo ontwikkeling van Amslcrdum" is vors/heiien. /al «l«* vaste vcrbiadi.ig «lor heide IJ-oevers «M*n spoe dige «>pl «s ing moeten vi.idcu. Xiouw is hot vru'igstuk /«*kor ui -t., immers reeds il» ls.*»ïWi*r«l «lom- «K* t'.nirnis i.« van V«»,>rboroi ling vu.u- Sinds l'uMioko Wcrki'U een rapport uitge bracht siMrir tiaul -i 'ig van oen t o u-'-ssicanuvrago van .1. (.i.iliivin. die «'«-u ui', brei 'i ig van «l«* stad in ??en «leol van hot «pon havoiifroüt «-n «*v«*rbruggiug Vall In-t- 1.1 b«* O.'tli'. Nadat d«* aanvraag van (ialiiian was ingetrok ken hl.'of Iti't vnrips.uk liegen totdat lift raadslid Mr. K. S. va»i Ni-r»»p «'p 17 April Hum oen voorstel i u don l{-i:nl «l*oil om «l»* bebouwde kom «ivor lu-t 1.1 uit t»- breiden. l).» couruU«i ?. du- oen rapport hierover ?uit bracht, behandelde «laas ia in l'.Hi:. ook lu-t vraag stuk van ilc vorbiiuling «lor 1l-«iovors. Ho tü.hr.'i Uug van Amsterdam'is. wel sneller gegaan «l;iu i)ii*ii toon 'verwachtte, hunu-rs de. c.»»mur's i* kwam t-.»t dV coiich'.sio «latdo vaste vorhiu«liug «lei* 11-oevers oen vrangs'.uk was «lat eerst over ecu of tw»*e eeuwen aan d»* orde y.ou komen. Alli'ontlost-idsarehUoct Van N if l rik on hot raatlsHtl J. tor Haar Jr. waivn van mcouing. ilat cou vasto vcrbi'iding mot \vrl«*gging van het groot sehoópva-irtwutói* ii'»oilxako|ijk was. Kevst iu li -u hot vork»*»?r m«*t «Ie ponton moor dan '2:1 mil.ioeii pers ?non por jaar /.«>n xijn. y.oo ntfoiid** df «'ouur.i sio. x«»u In-t- vraagstuk act wol worden. Welnu, ruim twitVig jaar later, in l!»2ii. wort l met .de pont"ii»tvor In-t l.l vervoerd 2'UKïl.ijMO personen. ."i.Txi'.iou rijwielen. MOJ.200 hanilkarren beneven.-» -lul.?»»!» rijtuigen en auto's. '/..?ven jaar later, in in:!:» «Ins. was dit aantal gestegen t-'t 2!i..Viu. 100 personen. i::.it:,."».r.nn rijwHon. IH.ii.V) liandkarrei: «*n l.li'.MMiii rijt uiireii t*u auto's. ll«-t wa< il-in nok -?'een wonder dat revds in l'.»2«» ,!.«? to.-nnm'i^e \vellio;y'i*r van l'ublt-ke Werken \V. de 'Vlllirt. dl' teu'eltwo >|iiiue billeen leest ef. III de Coinmi- i ? van l'ui-li. k«* Werken er n nota in bespivki itf braeh!. di*- in I'.MM «!?? »r iK*n triremvo 11di^eüdireeti-ür van 1'uMieke W».*rki'ii. Ir. de (iraaf. was opiri.**to|d i.*n waru in werd voorpost 111 dat een 'brujf de beide IJ-oevei-s» moi st vi-rl in<!«>n. |)ey.e w /.'-u achter het CVnt'^al Statimi wi»iili*u' .Men-^inj;tocu namelijk van do ^cduclite uit, dat de uroote «rheepvaartiiirii-litinjien v.ich van lu*t Oosten naar het Wo--ten der sta-.l /.ouden verplaat sen en daarom een brut; in de ntiristc torkomst geen bclciumcring voor de scheepvaart y.ou /ijn. |{eeds spoedig b)cck. dat de verplaatsin)*; y.ieb niet y.oo voltrok als men verwachtte en nu vele vcrjjc:idcrint$*n der conrnissie stelile de directeur van l'ublickc Werken Ir. Hos iu 1021 voor. met intrekking van hè! bru^vooistel. een tunnel te boiiwi-n oiulcr het 1.1. !»«? tunnel y.ou u.*lionwtl worden ten \\vsten van het Centraal Station (bij het Westelijk Viaduct). 'IVgon tl»* brun wer«!ou y.oowi'l dt;or de Kamer van Koophandel a!s «loor «!en Uitecteur van Jlandi-lsiiui ?htinjïen i*n tlcii J liivcnmcestcr ernstig ge waarschuwd. .' Onk Iciii-n het tunne|;»l;tu-ltos waren inmiddels eenige tfclmis.-lie bey.wtlleii pMvxru en de beste op|os.<in^. di»- li. en W. er in |J>2."» «»]» voif.leu was. een ouileiv.oek ill te steUep. naar een Verbinding il«*r l.l-oevers «loor midd.'l van \vrbet««ring «l««i* veer«lienst«'n. Ill l'.l-li Wi-rilell Itnrgemeestef ell Wethouders nitgeno,odigd «-en oii'levy.oek te doen instellen nanr d» vratig ol' d mr middel van ecu tuimel c«*n in i*lk opxieht vol.lo'tidc verbinding lu.ssch«'U «Ie 1.1oevers is tot staU«l te brengen. |)e d-i'irl :?»? in.r 'st.'l is* com-nissie bracht ".l .lanuari l'.l.'.l rapport uit. maar de behandeling daarvan weitl auug«'!iou«l;*h tot hot uiibrcitlingsplau wiis uitg«*bi'acht. ' Thans is de tijd rijp om een b-'slis^ing te nomen. vooral nu i u het uill'rc>idingsplan. »'vercenk«>mst ig het hierboven genoemd rapport. w«*l cru brug wortlt ge«lacht bij «U* Oraiijoslu«y.on «*u ecu tuum*l bij de llcmbrug. maar «U* vi'vbim'ing bij het Cen traal Strition in de/."U'deii inu'tand wordt gidateu als thans. n.1. n u-t pont verkeer. , Amsterdam benoorden het IJ A^lSTKIfDAMisbenoordeuh.'t 1.1 u il gegroeid tot oenstiid.diemc»'pdanr»lUMlMin\voiH'rsteil. c-en sta«l dus van een groolti* al» nri*ilii of l^oi-uwarden". Dcy.e uitbreiding is «loor het (Vincent«'bcstmu' sterk in «Ie liinul gewerkt. Tijdens' den ergsteiy woningnood xijn aan de. Ovory.ijde dorpen g.-bouwd. \vawi* d»- arbeiders M-el g*»noody.aakt waren te gaan wonen, «laar geen andere woniugcii beyehikbaar waren. l)ey.e tlorpoti hadden in den beginne geen al te piedeii naam bij «lo arbc'nlers. hoordy/ikelijk door liet feit. dat over hel l.l ook iiooddiirpen waren gebouw«). ?|)i' nooddorpén /.ijn sindsdien verdwenen en thans worden de bostminde dorpen door du arbei«lers /.«?«'i' gewaiii'dèci'd. liet groute bey.waar blijft d»? verbin«Ung met de sta«l. Ih- bu«ison. «lie «laar rijden, munten niet uit «loor.comfort. Hoewel dit «-en b«-y.waar is. dut'verholpen kan worden, blijft toch hét euvel bestaan dat «Ie arbei ders (want «lat y.ijn «l«-)()v<*rkant «!!?*? iii hoofdzaak door het slechte verkeer hun arbeidstijd onnoodig verlengd xi«*n. ovoiuliitii y.ijn do dorpen geen afgerond econo misch en maatschappelijk geheel, maar moeten de bewoners voor veel xaken naar de stad; een xiekenhnis bijvoorbeeld is aan den Overkant nog s toet Is niet g«*bouwd. In een tijd als doxe, uu «Ie arbeiders xoovecl offer» moeten brengen, is een onnoodigo verlenging van don arbeidstijd /.oker niet te verdedigen. Men beproefdi> in ll)2ti nog met nieuwe ponten de verbintlingte verbeteren, maar dexe proef is mijns iuxiens mislukt. Xekor, iu een democratische stad moet or voor worden ge/.«irg«l. «lat. voor het uutovorkoor goede gelegenheid is; de voetganger mag echter niet «»pgoofford wtirtleii aan tb* techniek, want door \vat iu de nota van toelichting op de ..(irondslagen van de stodobouwkumligo ontwikkeling van Amster dam" omtrent de ?verbinding dvr l J-oevers wordt goxogd. krijgt men den indruk dat uitsluitend het snelverkeer vuu belang is. In het rapport wordt , op blx. 27 immers gexogil, «hit e«-u tunnel technisch , wel uit-voerbaar, muur duur is. eu dat oen oplossing is gevonden voor hot interlokaal autoverkeer d«>'>, «?eu brug bij, Sebelling\voUt!e o»i cel! tunnel bij do llembriig. Voor de bewoners van dt n Overkant is het een schrale troost, «lat /ij langs een omweg met een auto via o«*n vaste v«*rbinding nanr de stad kunnen komen ! j let rapport ..Uitbreidingsplan" acht een tunnel acht»'!1 5;et Centtaal Station k'chuiseh «mauimum\? baar. l)e conclusie* in bet J J-rapport xijn wat miutlcr p«»siticf. Subb verluidt het: ..Van tb- tracé'* voor den aanleg van een tunnel oiuler hot 1.) komt om technische redenen alleen bet tracéC in aan merking. I-ion tunnel volgons dat plan acht ik uil voerbaar, l'it h«M)f«le vuil «Ie lts Verwachten ver keersmoeilijkheden aan de Zuidelijkt? uit monding kan «Ut tracé'niet xoniler moor wolden aanbevolen." Een tunnel is noodzakelijk' V OOK de industrieën, di; aan don Overkant van hel I .T gevestigd xijn, xal het geen aangename ge waarwording xijn, dat xij slechts via Schcllingw«iude of Zaandam «h* stad kunnen bereiken. ? Wi«) hot eigenaardige beloop dor 1.1-oevers kont w«-et. dat als vanxolf xich ull«< wegen samentrekken op n punt. juist achter hot Centraal Station. 'liet punt bij het Tol huis ligt in het mithlcn «lor industrieterreinen; vandaar kan men de fabrieken eu werkplaatsen hot snelst bereiken. Vo«»r de industrieën xiju daarom «Ie voorgestelde vaste verbindingen van geen beteckeiiis: de moes ten xulion op «Ie ponten aungewex«»n blijven. Do ponten /.uilen blijven bestaan, xegt 'men, doch wie daarvan gebruik xal maken, moet dan /.onder twijfel tolgeld betalen, pok al laat moii «Ie fietsers «MI voetgangers vrij. dan xal toch d» verlenging van «Ion arbeidstijd voor «Ie urb«*i«lors blijven bestaan. terwijl hot tolgeld, dut van karren en auto's gehev«»n xal w«*r«lon. «*en «?vcrxetbelustiiiK xal gaan vor men, «lie prijsVorhoogoiul gaat werken «»p de verbruiksurtikelen ,boiio«mlen het IJ. Ken tunnel is daarom niet alleen een verkeer bpluiig. maar ook en xolfs in hoogt» mate een consu menten- on urbcidci'sbclung. ? liet is dan ook geen wonder dut de sociaal domncrut ischo randsfruotie een vooi-stel tot tunnej bouw achter het Centraal Station heeft? ingediend. Do tunnel xal. behalve v«ior personen eu auto V. ook voor tramverkoer moeten dienon. Il', l tos horckolldc do breedte vtill «b'll lUÜIiol «.m ?15 m 'ter on do uuiilogkoston op 15 millioeji. l-i hot 'IJ-rappnrt komt de eonimissh» tot do coiiclusi ? dat de breedte ..van «len tunnel 20 motor moei- xiji . terwijl hierbij «Ie fietsers vu n het vorkoor xoudoi' xijn uitgoshiton. . '"*' Dit ivi l «*chter xoggcn. dat oen groot aantal a-rbo ? «Iers van «len tunnel geen gebruik xul kunnen nuikei, De commis>*ie b'eivkendu tunnel "C op IJ) millioc i gulden. Indien, wat lioodxukolijk is. ook de fiolseivun tien t unnel mogen gebruik maken, xal «lo bcr-? ?kening hoogor xiju. De bouwprijzen xijn simlsdii-i sterk gedaald on de aiinlegkosten xijn dien tong- ? volge cveiietMis sterk vermimlerd. Doch xolfs indi» .' dat niet y.oo was. dan nog y.tiu financieel <le aanb t te. verdedigen, xijn. Doorsnede door de ontworpen IJ-tunnct: diep onder water en veen gaan os- en voetverfceer. Immers rekent men bij 10 milliooii op een ">ujarigc aimuïteitsleening van 1°/0, dan komt dat per jaar op ? SSl.-löU. Thans is het verlies, dat «»p «mx«% ponten wor«lt geleden, l.OÜd.OUO gulden per jaar, een vorlie», dat bij het drukker wowlen van het v«'rk«'er neiging heeft grooter tw Wt»nleli. D«* V<M'r«leel«'li v«n»r tb* tram bij het verkeer door den tunnel worden nu nog buiten b«*schouwing gelaten. H. «-n W. hebben rei-ds een paar malen tovcrgeefs getracht do«»r een voergoh.hoffiug dit v««r!i-s te vcrmiiuloren; het telkens verwerpen van xi:lk een voorstel is het bewijs, dat de Haatl uu ent dat de (!eme«'iite tegenover «Ie bewoners c*u imlitsti icon over het U verplichtingen liecft. De route en aflossing van de aanlegkcstcn van den tunnel /.uilen ongetwijfeld beneden het verlies 1 van «lo ponten blijven, terwijl bij «Ie uitvoeiing \an ''iet project o«»k een beroep op het U0-mii.i.)«*nfon«fs :mg mogelijk ware. . Niet bij de pakken nccrxittcn. maar ook in dcy.cn tijd durf hebben! Antwerpen was hteiin Amsterdam v<:«-r: xij 'MJiiwtlo «-erst «-en tunnel «mder de Sein 1de en gaat 'hans oen stad bouwen aan d«*n anderen «icver. Viust» r«lam bouwde eeist een stad en fhtdfnl n«>g ?ver een tunnel. Ook het plan tot het graven van het Xoordxc»>anaal is indertijd aangenomen tegen het advies < au de deskundigen in. J.aut «lit hot voorbi'old xijn t»m ook thans te« iiesluitcll tot het lliukell van eell tunnel ouder bet J bij Iu*t IViitraal Station. RAADSMAN EN VERDACHTE Hun rechten jn het vooronderzoek .Ochemotische voorstelling van dt ligging der **) IJ-tunnel volgens het plan C. Op den voor grond de Jachthaven; de tunnel loopt (rechts op défoto) .onder den Buiksloterweg door en buigt bij de De Ruyterkade (achter het Centraal Station) naar links en mondt uit onder den viaduct] (links van dt stationsoverkapping). (Luchtfoto K. L. M.) ^KDKRT l Junuari 11)20 heeft het straf proces in Nederland voiscbillonde wijxigiiigon ondei-gaon, waardoor d«* rechten v. u hi-n. «Ut* verdacht worden van misdrijf, iu v. ie opxii'htoii belangrijk xijn versterkt. ?';.. Vo»»rili«'n was «Ie vei-duchte in hot vr.ór-omleri/- -k. il.w.x. vóóitlut de xiiak tor opeiiban» terecht;/i 'ing weitl beliundeld, vrijwel slechts vo«>rw«*rp i v» t exnininutie. j ;il het huidig plocesie«'ht ll«M*ft «lo Wetgever DK- klaarblijkelijk wenschelijk geacht om den >v lachte, die uitoraunl tegenover «lo staats'ivanen in een xwukkere, dus ongunstiger positie "?i \eert, alle nooiligo waarborgon te geven voor H vtdkonien onpartijdige behandeling, waarbij ?>.???' .eel mogelijk met xijn rechtmatige belangen h-i uing werd g«*houden. . 'iór het verhoor, moet den vowluchto wonlon ??gedoeld, dat hij niet tot antwoorden vorit is. Dit is o«»n voorschrift, hetwelk inderdan«l ver guut. Intussclu'n wijst do pructijk uit, de.meeste v«'rduchteil hot terecht ill huil l»ogr«*pon belaiig achten «>m te sproken, tuu ?ml het spreekwoord ,.spreken is xilvor, doch ;<'t\ is gtnid". ? n Heehtoi'-Comniissnris ,of politio-amblonnnr i uitdrukkelijk g«*ï'nstrucenl aan den v«»r'»? geen verklaring te ontlokken, die niet t kun woi-don in vrijheid te xijn ufgólogtl. ?cpuliiig. welke overigens meer theoretische pructische waarde heeft en klaarblijkelijk ? nft uitdrukkelijk wil vastleggen, dat ninmier «-i-dachte oen bekoiilenis mag woitleii . alge-.^«?11 on dut' g«!enorloi pressie ton uanxiori verklaringen inag wonlen uilgtioefoml. <i i'o.n vciflaciite het hem'.ten laste gelegde ?kimt., moet dcxc bekentenis xooveol mogelijk ?iu eigen woowlen worden opgenomen» een 'iion juiste bepaling, omdat de wetgever 'uur van meening is, dat .de instiotcerende ui''"naar volkomen te goeder trouw de neiging '" '\mmen hebben een bekentenis in een voor '?' \orduchte bexwarender vorm te gieten dan dcxen is bedoeld. Her. wil mij voorkomen, &" -u politic-procesverbalcn wel eens'bekente-i' van een verdachte worden aangetroffen i n f' J'uïdischon of ambtelijkcn stijl, Welke niet in ? ^""???istemming kun xijn met hetgeen .werkeM. '.i*. ?/., iL'i: .\»V. f' <!«iur den verdachte is c»pgegeven. PAG. 12 DE GROENE No. 3019 Ken belangrijk rech.t voor don .voiitneht«> is». dat hij xich reeds v»'»ór de «lefinitiev»' vervolging kundoen bijstaan door een gekoxoii raadsman. Hein kan ook oen laadsman wolden toc^ovuogd. indien hij onvermogend is er oen te kie/.eii »-n er ' «jok overigens voldoende groiul vo«ir aai'Wexig is. Xeer bclaugi-ijk is, dat iu tegenstelling niet d«« vóór l!)2i! gt*Mende vooiüchrifton y.ot»wol «Ie v«-rduchte als, diens raadsman kennis kunnen neiileii Van alle desbetreffende processtukken, i'ei'lialVe van iedere getuig«*n- Of «l«-.--kundig«*verklaring vm-r «Ie politie t»f tk-n rechter-comiuis.-'aris afgelegd. beh«"U«ieils. «lat iu het belang van het- oiider/.o«*k inxage van b«-paald«* procefstukkeii kan w«'rdoii geweigeitl. |)«'7.«' w«*igi*iing is echter wed«*r uu-t «Ie noodige waurb<*rgeii omkKed. Daarin*ven'.<i xijn er enkele proco.-seii-vorbaal. welker inhoud verdnclito nimmer mag w«iitien? iuithoiid«:n.- De raadsman is vo«»rts bevoegd allo vei-hooioi» van het vóór-omler/oek bij te wonen, voor xtiovet*, naar het «mrdcol van "den recht er-commissaris het belang van het «mder/nek dit niet verbiedt. Verdachte heeft voorts d»» b«'vovg»lh«-i«' xijnorxijils getuigen en deskundigen t«* (!ocii In oieli. In logo'«stelling mot In-t ou»lc w«»tbti»»k vu n 'straf-" vqrd«*ring heeft thans d«j raadsman vrijen toegang :>.tot den jsiuh in vtiorloopigoji hechtenis beviiuleiulen verdachte: hij mag hem alleen sproken en met hem corrcspondceron, xonder dat «IVrdon van .«len inhoud «lor brieven kennis «Iragen. . ' . Overdreven bezwaren KORT geleden ho«*ft een lid dor rechterlijke macht de réchten- van ? don ? Voiilediger en speciaal van den gekoxen" verdeiliger .ernstig bocritifi«*ei>d. Hij trok in het bijxom'.er l u. vulde " tegon" het-vrije-verkeer tusscli.en «Jeu raadsman en den gedt'tineei'dei Zulks is xeer t«Y betreuren, omdat de vonlachte, die van een ernstig misdrijf wordt beschuldigd, hulp en bijstand van «-én raadsman dikwijls 'ten xeerste behoeft en M-ijclijk xijn moeilijkheden en ellende moet kunnen be spreken mot dengeon, die terecht verplicht i* xün ambtsgeheim te bewaren. De ruudsniun kan hem ook tot groofen rnorecion steun xijn on do verdachte moet xonder ccnige angst zijn dikwijls o verkropt gemoed kunnen luchten, xonder dat de rechter hiervan kennis draagt. Dit is juist e«-n sociaal xcer belangrijke en morischoiijkt* taak PAGJI3 OE;GROENE Tcekenin; voor Oe Groene van J. Luti van »loii verdeili-^er. T«-u«*n «Ie enk**)** -.-\.-ill.-n van misbruik h» eft «Ie w»*t y.eli' v» M« einl« ?.'» -waakt. Dat «Ie bepalintr betrelï.-ini.' In-t vrije veik'-or tusschoii raailsinan' «-u v» -r» lacht o. y,»»u ' getuigen ' van wantrouwi-n jegens «b- r«-ehterlijk.- maclil. v'elijk '!</..? maui^traai liet wil . «Itioii v« i>ik<ini*-ii. is m. i. i'an «".k geheel onjuist. ?X.K.A; rii-ht vervlp-ns /.ijn toom in hot bij?/.«?iidor t eg» -n «!»*n gek«'7.«-n v»-nli «lig. r. Dit fun» st«instituut wil 'hij u'.-b.-.-l «Inoii veidwijnoii. .Juist ?lui'iilat ile -ekn/.eit raa«'smaii go].oni>icet<l wonli. /.??u ile/e /.ijn /???? n«i'.ili_'i ??ii;il'l.aiik« li.jkli< i«l \. ilioxoii en /."ii hij vaak i>nie«i>-Iijko e's-lii-a van don v»'i-»lachle moeten be\ jodiden. |-i«* botu'il»!»*' raa«'.-?« man y.«>u maar g<ie.lu.*l»>i>vi^ {til.-s \»>i>i- waaih<id moeten aannemen, hetgeen hom »l« or »'en v»*rdacht»* -Wordt -v«mrg»'X»«t. J 'e/.o roc'ht»'!' nieoiit «liit. b.'ln.ui'*'ns woUirht ? ?nk'4e loffelijke ui'./i'i!*.1»') ing«'ii. »!?? uokoxen strafl'leit»'!1 ernstig*' govaren \»"*r tb- ieibt.-oi»'o .op. loxvrt-.1 V«*1«*ii niet mij -kunhen teii*cht »l»*/.en magi straat «ip xiju weg niet .-?viilgoii. ( Mr/o balie jn-eft in lu-t algeiiuou «'on te g»>»-den l "«p. «'.au «bit men mag voronilcts't oliën, «lat tb- gek»>/.<'ii v«-i«le«lig»'r als /.MI -danig, oiudal liij gohonor. ei «l wortlt . niet boven xijn cliönt xi»u staan en alle «liens'vei-langens; reditvaaiilig ot' niet. xnti inneteu inwilligen, aldus 'de rechtsoitb* scliatleiitl. Waarlijk, «loxe blaam h«.'oft «b* a«lvocatenstand niet vor«U«'iul. J »o rechten., aan «b-h vi-rtlachte in het v<.«-r«intlery.oek gegeven acht ik in tegonsleliing met dexoii tvchtor xeer gelukkig, «laar het toxvns Cen gn»ot maat schaitpelijk belang i-*, «lat «l»*. vér«:.achto. tlie y.ich in het touni"oi mei «Ie j-iVjiie, rechter »'ii Officier van .Justitie 'verhoudt als leti.nntis tot «Ie- kat, oen bescherming g«*i iet., welke, y.i'iii'.or aan hot vintleii van «ie waai luid te kort te «loeit. eeuigelinale oc'n 'compensatie' Voimt Vonr «te be?luiigrijk ongunstiger positie, waai in hij xich Vcgoimvor .hot' mot alle middelen {-«'«'geruste staats apparaat bi'virult-. l )c intleitlnad bestaande st r«)oming «'nu «b* rechten van «b'ii staat logoimvor «'«MI veniiïchte te ver- ' sterken on uit te bivideii. acht ik in baar algemeen heid onjuist, omdat het geim-enschai'sbelang niet minder «laaitloor gediend wordt, dat alle tniddelen wonlen aangoweml. op«lat «l«? lochtr VOiUHligJieid ell «'bjectiviteit jegcliH het itiliividu xooveel mogelijk blijven g«*waarborgd. M««ge «lan o«ik aan de rechleh. den verdachte gegeven. ni«-t ? wóiden getornd j ? ? ? Mr U. ('.(!. Een nieuwe collectie lampen, stuk voor stuk echte Jaspers lampen C» i jïe.% fd. ?01 'i' ?l* li i.i tl. V' !(-? 0.1 :n ?n tti or' i! ln l ACDPDC CEINTUURBAAN 3O8 */A% J ? KI f\. J AMSTERDAM. TEL. 210O6

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl