De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 9 februari pagina 9

9 februari 1935 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

.; i - T r: : DE BRUGGENTOLLEN C. A. Klaasse HET viTkt'i'i'svraujïsl uk hooft, i u hot. laatst «> oronnium al hooi wal koovrn voor stut' tot heftige ]H>ioiniolu*n. 7.00 tlu-oivtisrlio als imicüsclus Ko/.orpl. Korst warcii hot. al Woof jiuvti gclotlcn. do borui'hto ..k"lonsuV)sidios" aan d« stouwt rum.s, »Uo nojj stoods woitloii vorstvokt. ook tnoii do trams allang gt-i-n k<»U>u i'uoov ^obruikton. l>aai'tia \vas hot' do luoht vaart subsidio. ilio. twovivU'Us nooit y«oovool oi-itii-k hooft utt^olokt. omdat iodoivon bop'oop. dat daailiij volo HOVOHmotiovon. vioo oconoinHoho als tm'.ituitv. jjouu'o'ul wnivn. IK» vvatorwoirouvorlihuliiifr van Aiustoi-dam mot do jii-otiio rivioivn is ovoii/oor jaronlanp foii brandpuiil. van disons.-io ur\\v««st-. Kn daarna kwam do tii-otito iwolulU' oiult'V do woiiifi-l»mik<-rs in hot Vfi-koorsfondsunt \\vrp. «lat intniddols ondanks allon to;:oiisian«l al tot wvt p.-wordou is. VM tlo dornior ori is dnii do vorsm-ldo bni^oiibomv mot tollioft'in^. J>at tot vorsnold»>n bruu^oiibouw wil \vordon ovoi-jsoutaan.- y.al onyot\vijfold? aljiomoono waardooiin^ v'uulon. /.i»n\rrl uit ooii oogpunt van a )KI ?uitvin* ruiijuiu-tmifpolUiok <>m lirooto wovkrn van alu'«'ini'««n nut bij vimi-kfur uit to vooivn in <%oii tijdvak van dopro.-sio. als mot hot 00$; i.p do vorbindinu; van hot un*l«*r\vrkivr op don \voj; ovov do jrronto stroomen. Maar hot foit. dat mon d«- inv«n-i'inji van oon lolhcfllnu op ilo hru££ou ii|s votiiAvaard»' aan dit prójoot hooft vorlumdoii. dood woor oon sli«rm van oritiok losbavston. Xu is als rorfol in v.ulko ^«-valU-n hot vollodiiio gelijk aan jrooii dor boido /.ijdon. Hot klinkt hooi flink on im»dorn. hot s(ols»'l van tolheffing mot ooii hautain -^obaavto rlassiriroorcn in do Mid«lolooiiA\vii. maar \vnhnoer oon automobilist, na. y.ijn vacant io tenuïsïokoovd in oijion liul bebouwde drovoii. enthousiastij vorlialon doot van do. Ualiaansoho uutosti-mla. van den niouwoii wojj naar Venetië. dan vindt hij hot niot oons de mooito waard daarbij to vermelden, dat men voor hot borijdon van do strada \ lires moot neertellen. 'Ulo. k«»ston noemt' mouinhotontbous5asmoov«-rd< nalloon-inaatvantowog jrmati op don koop toe. Kn over die Middel eeuwen ««'sprokon. y.ijn er niot- in.de nieuwe wereld tal van ^rooto bfUiïgen waar tol tioht-von wordt. zij hut dan ook. «lat hot aantal loumi«*uetszoo j-i-oot MINISTERIEELE MASKERS Mr. J. A. DE WILDE is. dat /.elfs op de spitsuren het verkeer nauwelijks w'aeht vertraging ondervindt ? llvt is hiei* liet eeuwige probleem van belast hm of retributie, van een ulgetnoene dietislverleeniug door tle overheid, waarvoor de middelen p-pul worden uit een algenieene heffing, y.ondei' preries af te nletenof elkecohlribuaVele iuev*rintle kosten, dan 7.ijn porti:*, betaalt, die overeenkomstig hel gebruik, «lal bij van den dienst, maakt.aan hem is toe te sehrij\«*n, dan Wel een heffing, die- piveies rekening houtlt mei bel ..verbruik", hèwater leiding is een dienst, l en bal e «Ier algemeenheid. maar toch /.ouden wij bet hoogs! onbillijk vinden nis iedereen preeies evenveel i tl do kosten moest bijd'-agen. en hel gebruik van een' watermeter \illdetl wij hoogst logiseh. Uruggengeld voor se hippe r*» vinden Wij /.eer begrijpelijk, hoewel wij hier het paradoxale gevtil hebben, dat desehipper i Ie bril*,;' Iliet lioodig beeft, integendeel ;-r u Meelt maar last van heeft, en toch moei hij betalen voor eiken keer. dal tle hi»iigw:u*ltler de belemmering voor hem wegneemt: Kn liet sluisgehl. vinden wij dat middeleeuwse!!':' , Hm bij In-t wegverkeer te blij\vit: uien-kan /,;*lfs ei-li voorbeeld lioellteil. Waai' volgens tle t»| llie van vele weggebruikers /.elt's het huidige heffingsslelsel te algemeen is. en te weinig differentieert naar liet. individueel*1 wegp-ln-ntk. y.oo«bit y.ij feitelijk mee.r t tillen /.ouden wensrhi n. .Men tleliko in tl il verband aan taxi's en andere automobielen, tlie nimmer of hoogsl /.elden gebruik nutkeu van groote vevkeerswegeii buiten tle bebouwde kommen tiet* gemeenten. De'/.e gebruiker» vinden' het uitermate onbillijk, belast ing te moeten betalen vuur het ondel houd van tb* groote verkeerswegen. /.ij /.ouden liefst die kostt-n gelieven willen y.ien tloov een aparte heffing, als tol of nndersv.ins. speeinul vtwi* het gebruik der intei'ft'nimunale wegen. Bij eelt ieder is mi eeliinanl diep ingt-wovteld do afkeer vu 11 te moeten betalen voor dingen, die hem niet- lelt goede kantelt. Pe overlieid. die de/.e diensten vei-7.oigt,. moft in nl <le/.e gevallen ..sehipperen'% eenejy.ijds Borgen, dat «Ie lieffingen niet te veel versnippeitl worden, «udev/ijds vel mijden. dat iedereen tu* betalen krijgt voor diensten, die slechts Uil II een beperkt amiUil contribiutbclon ten goede koliH'.ll. \Viltle men bet stelsel hetaliug-naaigebruik conseiëntieus toe passen, dan /.on voor elk«'iv weg. 7.t-lfs \oor elk Weggeth-elte. een tol geheven iinK'leii-' wortb-n. Uit ware inderdaad middehi-nwseli. /«Miver gaat de regeel mg bij il" laslen-genemlisath) reeds, dut.- /*ioul«t ge'/egd, .in de ki'ingi'ii «Ier infraeoniniiinale-i'ijders af vit toe ver/.et. ontstaat. Yrage: is er niet betrek.kiug tot «len bruggenbouw i'iHleti om wel tb* intlividueele . gebrutkers-heffing toe te passen? J let U ltwt»ovd daarop bad de re geer i lig feitelijk rut-ds /.elf gegeven in ontkonnenden /.in. 11 e, l bruggi-nbouwplnn tluteórt nis-t vu n gisteren. et* /.ijn 'ivcdu Verscheiden bruggen klnav gekomen» en tot het nieuwe, plan dei* ing vnn den 'bouw tolheffing uit-t in liet voornomen. Blijkbaar had tltiH do ifgej'iing h«?t vol-.' komen gemotiveerd gevon den om de bruggen te bouwen met tle initldelen, ilóor hot niotoi'vei'kepx* in het algemeen opgebracht. D'o kwestie is dan bok' niet principieel, staat niet in verband met den aard . vnn den dienst, maar xitiver incidcnU'el en samenhangend met d« wijze, van financiering. Toen men de PAG^I6.DE GROENE Na. 2CIO . ildo bouwen uit do geleidelijke, uit wegen belasting hinnonKokomon gelden, y.oodat hotkapitaal tlot>nle weggebruikersy.olf word bijoengobracht. voiui men het higiseh, dat ook tlo automobilist, dio nimmer Amsterdam verliet of nooit buiten Fries land kwam, bijdroeg in de koston van tle bruggen, tlio Xoord en Huid verbinden. Maar nu tle ver snelling het' noodig maakt, dat kapitaal wottlt geïnvesteerd, waarop rente on aflossing moot worden betaald, woitsrht men oen heffing op hot gebruik dor bruggen, waaruit tlio lasten gedokt kunnen worden. Dat men die lasten door het motorvorkooi' \\-\\ laten opbrengen is volkomen begrijpelijk on billijk. Maar waarom nu do/o gewij/.igdo finanoieringsmethodo plotseling in d«wij/.o van verdeoling dor lasten over tle vui'seli loiitlo gebruikers vorandoting moet brengen, is ietwat raadselachtig. Kon bijdrage uit het Vei-koorsfoiuls y.on prooios liet/.elfde kunnen bereiken, wat lastendekking betreft, maar hot tolstolHol onuoudij:. maken, liet idee VJXH tlo tolheffing ist.jigokoiuon. ttion men overwoog tien bruggenbouw door par ticulier initiatief met particulier \a\\ itaal-op-oigciirisii-o ter hand te biten nemen. In dit gevut was natuurlijk tolheffing al< commorcieolo basis th eoiiig denkbare oplo^ing gi woest. Maar nu lu t . Kijk /.elf tlo /.aak uit voort, was daarvoor geen enkele roden. Wat tlo n'itiek nog heftiger beeft doen klinken is natuurlijk hot. feit. «Int ook voor uudo bruggen. die nu tidvrij gebruikt kunnen worden, een heffing ?/..?il worden ingesteld, terwijl tlio bouwwerken voor bet. grootste deel gotumiicii-td y.ijn uit d« wegenbelasting, /.nik oen aantastrn van veikregeii rechten bikt stoods oriliek uit en terecht. ? ? !?> x.itleii trouwens in do bev.waron togen het tolloiiphin ntig heel wat attacl-i-s met de tviliok op hot Vorkocrxfonds. AVamioor niot tle tloor hot. wegverkeer opgebracht o golden grootendeols dien den om hot gat in tle spoorwogoxpltiifatie te stoppen, dan '/on dit fonds ruim on ruim tle middolon opleveren om tlo tolheffing overbodig to maken! Op grond van bovenstaande uiloor" !ting y.oit ik dan ook willen foiichidooivn. dat ti.i bo/.wuroii tegen hot lolheffingsplan, die eonvtiudig berusten tip de mooning. dat y.ulk oen systeem uit tien tijd on middeloouwseh is. voel on veel minibn' gemot ivoortl y.ijn dun de clitiok die nieent, tint het weg verkeer in hot vorkoorsfonds reeds ruim voldoende opbrengt om do konten tier versnoldi bruggenbouwttnaneioruuy; dubbel' on dwars* t o vergoeden. Teekening voor ,iDe Groene van S.'C. yon Vleuten TENTOONSTELLINGEN Amsterdam Kunstzaal van Lier, Kokiit. 12U. Schilderijen 01. teokeningen doov J« sn-f Sohail. Tot M Februari. ? Kunstzaal Hulnck en Scherjon, l leerongrueht i«H>. Sebihlorijen donr 11. Fntitin l jituur. Tt>t lüFebr. Kunsthandel Santce Landweer, Kei/.orsgViic.bt UK!. .Schilderijen 'dóór J«. Israëls; teekttiingtii dooi.T. F. l\lilU't; litbo's dot* M. r.' Kschtv. Tot, 10 Fobrunri. Kunsthandel Aalderink, .Taic. van Lennopkadu 't'i. Schilderijen on grafisehu werken van (ïesiua Hoeve. Tot 2:t Februari. Kunsthandel Buffa, Kalvt?rstraat M!». Schildeiijeii. teoktmingoh en litho's deur Fiitn Kit in. Tot '28 Februari. Stedelijk Museum, Mndoriio toegepaste religiou.-<'kunst. T«d 21 Fi'brnari. Jubilotim-tontoonstolliiig van wt rki-n van l'iet van \Vijngaoitlt. Voorjaarstentoonstoliirg ..Vo Onatlmnkt lijkt i»". de vorooniging van bi-oltlontle kunstonaais. Nieuwe Kunstschool, Uegulier.sdwarssliajit 11* (bij ('a rit on). /Modern sebihU-iwtrk. grafiek, voi-laiiueii fotogrufh». Tot 2s Februari. Den .Haag Kunstzaal Mart. Liernur, Zeestraat 03. Schild.1rijen x'un meesters uit do 17e eeuw. Tt»t 17 Februari. Kunsthandel Vincent, Uildorsstraat »>'.). Schildt-rijei< van Marie VUolander JJein. Tot -28 Februari. Koninkl, Bloemkweekerij Jiltielmina," Charles van Binneken & Zoon, Zundart, N.B. Hat van ouds gunstig bekende adres voor Dennen, tar babosschfng (uitsluitend inheemsch zaad) Exotische Dennen-en Sparrensoortent Bosch- en Haaffplantsoen, Boom e n en Heesters'. ' Catalogi op aanvraag gratis en franco. ; Tel. interc. Nu. 1. Telegram-Adres; Wilhelmina, Zundert LEVENSVERZEKERING My. ARNHEM" waarborgt U en Uw gezin een onbezorgde toekomst. N.V.DEHMEMOT HVPDTHEEKBANK Leden der ^^25*^ directie: Mr. A. S. MIEDEMA en A. E. THIERRY LE BYE DOLLEMAN Pandbricvcn f 39.640:100. Reserves . . f 1.056.432. Hypotheken 139.662.146. RESIDENTIE HYPOTHEEKBANK N.V. 's-GRAVENHAGE - Anna Paulownastraat 97 V .'j, v '«" ??%,? "^?-?^ ->? -.i ? 41 ?,, -é>' ??$ *g "jp- 'i" ^-- *3' 'V' ':#" '«" 'J' ?»"?*' V **?" "'.ï' V V* "*"' V V . . ,.«.AAA«A Hypotheekbrieven.. f 15.900.000.Hypotheken f 16.200.000.?'r 'r Reserves f 797.100.Directle: K. E. ABBING - D. VAN OORDT N.V. Bataafs che Hypotheekbank AMSTERDAM Anno 1 089 Ocefl uit tecen beur*kö«rai 4 % PANDBRIEVEN In «tukken vmn f1OOO,-,f5OO,-en flOO,-. Coupong «Januari en «Juli NI Insulaire Hypotheekbank te ZIERIKZEE. Uitgifte van 4% Pandbrieven 100% Jaarlijksche uitloting2A% Bezoekers aan Amsterdam Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit. Wij verzorgen U in ons hotel tegen matige prijzen. U zult tevreden zijn! - ' Kamers met Holl. ontbijt Lunch' " Diner vanaf f 3.50 f 1.50 en f2.?f 2.^-, f3.?en f4. . De'Directie BEGRAFENIS VEREENIGING TE AMSTERDAM . SAX JR P. C. H o of t «t r. 38 -Tel. 2O341-2425O .CREMATIE. COMPLETE BADKAMERS in eenvoudige en luxueuse uitvoeringen G. J. DE KONING & Zn. Opgericht 1739 Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447 " D. W E E G E W IJ S ' STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN > GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS MARMEREN WASCHTAFEL3 RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEF. 42662 SPREEKT men over Kantoormeubelen en BRANDKASTEN dan denkt men direct aan MOZES KNAP? Oude Hoogstraat 1, Amsterdam l Importeur voor Nederland (ook voor DUNHILL) A. BRONKHORST 480 LAAN VAN MEERDERVOORT . PEN HAAG TELEFOON 39221? .TELEGRAM-ADRES TE£RY Steunt Ons Streven f giro: 236-432 gem.giro:S76oo Practisch Vcrlc voor Jongere Werklozen In de Vakscholen In hef Vondelpark pp den Ringspoordijlc Bij nieuve Amsterdams Centraal Comitévoor Jongere Werkloze n Meeren gracht 4ea tel: 39593 ROP 1 f ZIE 'ons letterraadsel en vermenigvuldigingpuzzle op pagina 23 ?? «v '?«t l' JJ « llir t h! Fd. HH 'l' ??l li Hl r' «?l (?'l ?U Ul n r i.' r. «v s PAG. 17 OE GROENE No. 3010

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl