Historisch Archief 1877-1940
.; i - T r: :
DE BRUGGENTOLLEN
C. A. Klaasse
HET viTkt'i'i'svraujïsl uk hooft, i u hot. laatst «>
oronnium al hooi wal koovrn voor stut' tot
heftige ]H>ioiniolu*n. 7.00 tlu-oivtisrlio als
imicüsclus Ko/.orpl. Korst warcii hot. al Woof jiuvti
gclotlcn. do borui'hto ..k"lonsuV)sidios" aan d«
stouwt rum.s, »Uo nojj stoods woitloii vorstvokt.
ook tnoii do trams allang gt-i-n k<»U>u i'uoov
^obruikton. l>aai'tia \vas hot' do luoht vaart subsidio. ilio.
twovivU'Us nooit y«oovool oi-itii-k hooft utt^olokt.
omdat iodoivon bop'oop. dat daailiij volo
HOVOHmotiovon. vioo oconoinHoho als tm'.ituitv. jjouu'o'ul
wnivn. IK» vvatorwoirouvorlihuliiifr van Aiustoi-dam
mot do jii-otiio rivioivn is ovoii/oor jaronlanp foii
brandpuiil. van disons.-io ur\\v««st-. Kn daarna
kwam do tii-otito iwolulU' oiult'V do woiiifi-l»mik<-rs
in hot Vfi-koorsfondsunt \\vrp. «lat intniddols
ondanks allon to;:oiisian«l al tot wvt p.-wordou is.
VM tlo dornior ori is dnii do vorsm-ldo
bni^oiibomv mot tollioft'in^. J>at tot vorsnold»>n
bruu^oiibouw wil \vordon ovoi-jsoutaan.- y.al onyot\vijfold?
aljiomoono waardooiin^ v'uulon. /.i»n\rrl uit ooii
oogpunt van a )KI ?uitvin* ruiijuiu-tmifpolUiok <>m
lirooto wovkrn van alu'«'ini'««n nut bij vimi-kfur
uit to vooivn in <%oii tijdvak van dopro.-sio. als mot
hot 00$; i.p do vorbindinu; van hot un*l«*r\vrkivr op
don \voj; ovov do jrronto stroomen. Maar hot foit.
dat mon d«- inv«n-i'inji van oon lolhcfllnu op ilo
hru££ou ii|s votiiAvaard»' aan dit prójoot hooft
vorlumdoii. dood woor oon sli«rm van oritiok
losbavston.
Xu is als rorfol in v.ulko ^«-valU-n hot vollodiiio
gelijk aan jrooii dor boido /.ijdon. Hot klinkt hooi
flink on im»dorn. hot s(ols»'l van tolheffing mot ooii
hautain -^obaavto rlassiriroorcn in do Mid«lolooiiA\vii.
maar \vnhnoer oon automobilist, na. y.ijn vacant io
tenuïsïokoovd in oijion liul bebouwde drovoii.
enthousiastij vorlialon doot van do. Ualiaansoho
uutosti-mla. van den niouwoii wojj naar Venetië.
dan vindt hij hot niot oons de mooito waard daarbij
to vermelden, dat men voor hot borijdon van do
strada \ lires moot neertellen. 'Ulo. k«»ston noemt'
mouinhotontbous5asmoov«-rd<
nalloon-inaatvantowog jrmati op don koop toe. Kn over die Middel
eeuwen ««'sprokon. y.ijn er niot- in.de nieuwe wereld
tal van ^rooto bfUiïgen waar tol tioht-von wordt.
zij hut dan ook. «lat hot aantal loumi«*uetszoo j-i-oot
MINISTERIEELE MASKERS
Mr. J. A. DE WILDE
is. dat /.elfs op de spitsuren het verkeer nauwelijks
w'aeht vertraging ondervindt ?
llvt is hiei* liet eeuwige probleem van belast hm
of retributie, van een ulgetnoene dietislverleeniug
door tle overheid, waarvoor de middelen p-pul
worden uit een algenieene heffing, y.ondei' preries
af te nletenof elkecohlribuaVele iuev*rintle kosten,
dan 7.ijn porti:*, betaalt, die overeenkomstig hel
gebruik, «lal bij van den dienst, maakt.aan hem is
toe te sehrij\«*n, dan Wel een heffing, die- piveies
rekening houtlt mei bel ..verbruik", hèwater
leiding is een dienst, l en bal e «Ier algemeenheid.
maar toch /.ouden wij bet hoogs! onbillijk vinden
nis iedereen preeies evenveel i tl do kosten moest
bijd'-agen. en hel gebruik van een' watermeter
\illdetl wij hoogst logiseh. Uruggengeld voor
se hippe r*» vinden Wij /.eer begrijpelijk, hoewel wij
hier het paradoxale gevtil hebben, dat desehipper
i Ie bril*,;' Iliet lioodig beeft, integendeel ;-r u Meelt
maar last van heeft, en toch moei hij betalen voor
eiken keer. dal tle hi»iigw:u*ltler de belemmering
voor hem wegneemt: Kn liet sluisgehl. vinden wij
dat middeleeuwse!!':' ,
Hm bij In-t wegverkeer te blij\vit: uien-kan /,;*lfs
ei-li voorbeeld lioellteil. Waai' volgens tle t»| llie
van vele weggebruikers /.elt's het huidige
heffingsslelsel te algemeen is. en te weinig differentieert
naar liet. individueel*1 wegp-ln-ntk. y.oo«bit y.ij
feitelijk mee.r t tillen /.ouden wensrhi n. .Men tleliko
in tl il verband aan taxi's en andere automobielen,
tlie nimmer of hoogsl /.elden gebruik nutkeu van
groote vevkeerswegeii buiten tle bebouwde kommen
tiet* gemeenten. De'/.e gebruiker» vinden' het
uitermate onbillijk, belast ing te moeten betalen
vuur het ondel houd van tb* groote verkeerswegen.
/.ij /.ouden liefst die kostt-n gelieven willen y.ien
tloov een aparte heffing, als tol of nndersv.ins.
speeinul vtwi* het gebruik der intei'ft'nimunale
wegen.
Bij eelt ieder is mi eeliinanl diep ingt-wovteld do
afkeer vu 11 te moeten betalen voor dingen, die
hem niet- lelt goede kantelt. Pe overlieid. die de/.e
diensten vei-7.oigt,. moft in nl <le/.e gevallen
..sehipperen'% eenejy.ijds Borgen, dat «Ie lieffingen niet
te veel versnippeitl worden, «udev/ijds vel mijden.
dat iedereen tu* betalen krijgt voor diensten, die
slechts Uil II een beperkt
amiUil contribiutbclon ten
goede koliH'.ll. \Viltle men
bet stelsel
hetaliug-naaigebruik conseiëntieus toe
passen, dan /.on voor elk«'iv
weg. 7.t-lfs \oor elk
Weggeth-elte. een tol geheven
iinK'leii-' wortb-n. Uit ware
inderdaad middehi-nwseli.
/«Miver gaat de regeel mg
bij il" laslen-genemlisath)
reeds, dut.- /*ioul«t ge'/egd,
.in de ki'ingi'ii «Ier
infraeoniniiinale-i'ijders af vit
toe ver/.et. ontstaat.
Yrage: is er niet
betrek.kiug tot «len bruggenbouw
i'iHleti om wel tb*
intlividueele . gebrutkers-heffing
toe te passen? J let U
ltwt»ovd daarop bad de re
geer i lig feitelijk rut-ds /.elf
gegeven in ontkonnenden
/.in. 11 e, l bruggi-nbouwplnn
tluteórt nis-t vu n gisteren.
et* /.ijn 'ivcdu Verscheiden
bruggen klnav gekomen»
en tot het nieuwe, plan dei*
ing vnn den 'bouw
tolheffing uit-t in liet
voornomen. Blijkbaar had
tltiH do ifgej'iing h«?t vol-.'
komen gemotiveerd gevon
den om de bruggen te
bouwen met tle initldelen,
ilóor hot niotoi'vei'kepx* in
het algemeen opgebracht.
D'o kwestie is dan bok'
niet principieel, staat niet
in verband met den aard
. vnn den dienst, maar
xitiver incidcnU'el en
samenhangend met d« wijze, van
financiering. Toen men de
PAG^I6.DE GROENE Na. 2CIO
. ildo bouwen uit do geleidelijke, uit wegen
belasting hinnonKokomon gelden, y.oodat
hotkapitaal tlot>nle weggebruikersy.olf word bijoengobracht.
voiui men het higiseh, dat ook tlo automobilist, dio
nimmer Amsterdam verliet of nooit buiten Fries
land kwam, bijdroeg in de koston van tle bruggen,
tlio Xoord en Huid verbinden. Maar nu tle ver
snelling het' noodig maakt, dat kapitaal wottlt
geïnvesteerd, waarop rente on aflossing moot
worden betaald, woitsrht men oen heffing op hot
gebruik dor bruggen, waaruit tlio lasten gedokt
kunnen worden. Dat men die lasten door het
motorvorkooi' \\-\\ laten opbrengen is volkomen
begrijpelijk on billijk. Maar waarom nu do/o
gewij/.igdo finanoieringsmethodo plotseling in
d«wij/.o van verdeoling dor lasten over tle vui'seli
loiitlo gebruikers vorandoting moet brengen, is ietwat
raadselachtig. Kon bijdrage uit het Vei-koorsfoiuls
y.on prooios liet/.elfde kunnen bereiken, wat
lastendekking betreft, maar hot tolstolHol onuoudij:.
maken, liet idee VJXH tlo tolheffing ist.jigokoiuon.
ttion men overwoog tien bruggenbouw door par
ticulier initiatief met particulier \a\\
itaal-op-oigciirisii-o ter hand te biten nemen. In dit gevut was
natuurlijk tolheffing al< commorcieolo basis th
eoiiig denkbare oplo^ing gi woest. Maar nu lu t .
Kijk /.elf tlo /.aak uit voort, was daarvoor geen
enkele roden.
Wat tlo n'itiek nog heftiger beeft doen klinken
is natuurlijk hot. feit. «Int ook voor uudo bruggen.
die nu tidvrij gebruikt kunnen worden, een heffing
?/..?il worden ingesteld, terwijl tlio bouwwerken
voor bet. grootste deel gotumiicii-td y.ijn uit d«
wegenbelasting, /.nik oen aantastrn van
veikregeii rechten bikt stoods oriliek uit en terecht.
? ? !?> x.itleii trouwens in do bev.waron togen het
tolloiiphin ntig heel wat attacl-i-s met de tviliok
op hot Vorkocrxfonds. AVamioor niot tle tloor hot.
wegverkeer opgebracht o golden grootendeols dien
den om hot gat in tle spoorwogoxpltiifatie te
stoppen, dan '/on dit fonds ruim on ruim tle
middolon opleveren om tlo tolheffing overbodig
to maken!
Op grond van bovenstaande uiloor" !ting y.oit
ik dan ook willen foiichidooivn. dat ti.i bo/.wuroii
tegen hot lolheffingsplan, die eonvtiudig berusten
tip de mooning. dat y.ulk oen systeem uit tien tijd
on middeloouwseh is. voel on veel minibn' gemot
ivoortl y.ijn dun de clitiok die nieent, tint het weg
verkeer in hot vorkoorsfonds reeds ruim voldoende
opbrengt om do konten tier versnoldi
bruggenbouwttnaneioruuy; dubbel' on dwars* t o vergoeden.
Teekening voor ,iDe Groene
van S.'C. yon Vleuten
TENTOONSTELLINGEN
Amsterdam
Kunstzaal van Lier, Kokiit. 12U. Schilderijen 01.
teokeningen doov J« sn-f Sohail. Tot M Februari. ?
Kunstzaal Hulnck en Scherjon, l leerongrueht i«H>.
Sebihlorijen donr 11. Fntitin l jituur. Tt>t lüFebr.
Kunsthandel Santce Landweer, Kei/.orsgViic.bt UK!.
.Schilderijen 'dóór J«. Israëls; teekttiingtii
dooi.T. F. l\lilU't; litbo's dot* M. r.' Kschtv. Tot,
10 Fobrunri.
Kunsthandel Aalderink, .Taic. van Lennopkadu 't'i.
Schilderijen on grafisehu werken van (ïesiua
Hoeve. Tot 2:t Februari.
Kunsthandel Buffa, Kalvt?rstraat M!». Schildeiijeii.
teoktmingoh en litho's deur Fiitn Kit in. Tot
'28 Februari.
Stedelijk Museum, Mndoriio toegepaste
religiou.-<'kunst. T«d 21 Fi'brnari.
Jubilotim-tontoonstolliiig van wt rki-n van l'iet
van \Vijngaoitlt.
Voorjaarstentoonstoliirg ..Vo Onatlmnkt lijkt i»".
de vorooniging van bi-oltlontle kunstonaais.
Nieuwe Kunstschool, Uegulier.sdwarssliajit 11* (bij
('a rit on). /Modern sebihU-iwtrk. grafiek,
voi-laiiueii fotogrufh». Tot 2s Februari.
Den .Haag
Kunstzaal Mart. Liernur, Zeestraat 03.
Schild.1rijen x'un meesters uit do 17e eeuw. Tt»t 17 Februari.
Kunsthandel Vincent, Uildorsstraat »>'.). Schildt-rijei<
van Marie VUolander JJein. Tot -28 Februari.
Koninkl, Bloemkweekerij Jiltielmina,"
Charles van Binneken & Zoon, Zundart, N.B.
Hat van ouds gunstig bekende adres voor
Dennen, tar babosschfng (uitsluitend inheemsch zaad)
Exotische Dennen-en Sparrensoortent
Bosch- en Haaffplantsoen,
Boom e n en Heesters'.
' Catalogi op aanvraag gratis en franco. ;
Tel. interc. Nu. 1. Telegram-Adres; Wilhelmina, Zundert
LEVENSVERZEKERING
My. ARNHEM"
waarborgt U en Uw gezin een onbezorgde toekomst.
N.V.DEHMEMOT
HVPDTHEEKBANK
Leden der ^^25*^ directie:
Mr. A. S. MIEDEMA en A. E. THIERRY LE BYE DOLLEMAN
Pandbricvcn f 39.640:100.
Reserves . . f 1.056.432.
Hypotheken 139.662.146.
RESIDENTIE HYPOTHEEKBANK N.V.
's-GRAVENHAGE - Anna Paulownastraat 97
V .'j, v '«" ??%,? "^?-?^ ->? -.i ? 41 ?,, -é>' ??$ *g "jp- 'i" ^-- *3' 'V' ':#" '«" 'J' ?»"?*' V **?" "'.ï' V V* "*"' V V
. . ,.«.AAA«A Hypotheekbrieven.. f
15.900.000.Hypotheken f 16.200.000.?'r
'r Reserves f
797.100.Directle: K. E. ABBING - D. VAN OORDT
N.V. Bataafs che
Hypotheekbank
AMSTERDAM
Anno 1 089
Ocefl uit tecen beur*kö«rai
4 % PANDBRIEVEN
In «tukken vmn
f1OOO,-,f5OO,-en flOO,-.
Coupong «Januari en «Juli
NI Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE.
Uitgifte van
4% Pandbrieven 100%
Jaarlijksche uitloting2A%
Bezoekers aan Amsterdam
Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U in ons hotel tegen matige prijzen.
U zult tevreden zijn! - '
Kamers met Holl. ontbijt Lunch' " Diner
vanaf f 3.50 f 1.50 en f2.?f 2.^-, f3.?en f4.
. De'Directie
BEGRAFENIS VEREENIGING
TE AMSTERDAM
. SAX JR
P. C. H o of t «t r. 38 -Tel. 2O341-2425O
.CREMATIE.
COMPLETE BADKAMERS
in eenvoudige en luxueuse uitvoeringen
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht 1739
Amsterdam C. Telefoon 32457 Keizersgracht 447
" D. W E E G E W IJ S '
STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN MARMERWERKEN
> GRAFMONUMENTEN
SCHOORSTEENMANTELS
MARMEREN WASCHTAFEL3
RAPENBURG 44 AMSTERDAM - TELEF. 42662
SPREEKT
men over Kantoormeubelen en
BRANDKASTEN
dan denkt men direct aan
MOZES KNAP?
Oude Hoogstraat 1, Amsterdam
l
Importeur voor Nederland (ook voor DUNHILL)
A. BRONKHORST
480 LAAN VAN MEERDERVOORT . PEN HAAG
TELEFOON 39221? .TELEGRAM-ADRES TE£RY
Steunt Ons Streven
f giro: 236-432
gem.giro:S76oo
Practisch Vcrlc
voor
Jongere Werklozen
In de Vakscholen
In hef Vondelpark
pp den Ringspoordijlc
Bij nieuve
Amsterdams Centraal Comitévoor
Jongere Werkloze n
Meeren gracht 4ea tel: 39593
ROP
1 f
ZIE
'ons letterraadsel en
vermenigvuldigingpuzzle op pagina 23
?? «v
'?«t
l' JJ
« llir
t h!
Fd.
HH
'l'
??l
li
Hl
r'
«?l
(?'l
?U
Ul
n r
i.'
r.
«v
s
PAG. 17 OE GROENE No. 3010