De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 16 februari pagina 4

16 februari 1935 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

i f f * *. * Tooneel Muziek *? 4 DE ZEVENKLAPPER Henrik Scholte De Fakir", van jan Lamers en S. de Vriesjr. bij het Nieuwe Schouwtooneel (Leidscheplein Theater) H KT /mi wel gek zijn als hot gcliouivlo. Dat namelijk »«on bescheiden go/.olschap in «-on niet ui t «? comfortabel theater eindelijk «-ons d.it /.«?hlzanio «ling vond. waarvoor wij dan nuk alleen maar oon luiiteiilan !s'h w.mr.l hcblVii: den Hchlagei'. overigens on vooral in «|it touiiool* .?s««iz«vn oei i oven huitvmiKulolscho kracht t m»r als «h- kunst om goud t«- m aken (wat het «lan toch eigenlijk «tuk is). M;i:ir l»«-t /.?lUaamst van alles waiv dan. dut dit zou gebeuren mot «-on oorspron kelijk NVdorlandsrh stuk. «-n nog w»'l oon stuk van twee joiirna'istcii. Want Journal iston plegen ipso fjM5t«» slecht o t «««'lu-o «schrijvers t o /.ijn. evenals «h»ktors slechte patiënton on advokatcii.... Nu ja. journalisten z ij n slechte t» toneelschrijvers. l [i-t gekke van hot geval is. «lat /.ui k oon Schlager niet kunst dan ook maar niets te maken /.uit hebben, maar irel met toon«>ol. De, b«ide lioeivn van de kunst pagina van het Volk hebben doelIxwust d«> tragische lier en du gevaarlijk»* bazuin in den muziekwinkel laten staan en zich letterlijk «?n figuurlijk bepaald tot de trckliarmonicn: een gulle, onpivtontituizo. nike en doorgaans uiterst booicndi) volksrevuo in 20 tafeivolen betreffende «?en fakir. De ondergrond is vurmoed«lijk bittere ernst en deze fakir.'dit» met «en brabb.-ltaaltje on ??en ruim g«»wet«'ii het lot der v. wak k» monschon wanhopig in de war stuurt, schijnt dan ook op de ervaringen van een werkelijke reportage to borusten, evenals men in de scène voor den politie* rechter merkt, dat .mijn b Vide collega's daar. krachtens de waiir.ligheid van hun ambt-, geen vreemden y.ijn. .Maar /.ij bebb.«n gelukkig beseft dot edele ven?ntwaardiging in negen van de tien gevallen minder .uitricht dan een hartige grap. te meer wiuii' /.ij het tiende ge vul namelijk het geensxins te \vrvvaehten ge.val «lat /.ij /.ii-h bij alle hunne ve«>l/.ijdiglieid ook nog als gebaren tooiiool*. schrijvers /.ouden ontpoppen <1< tol bewust ln-hln-ii uitgeschakeld..'... bijna «veral tenminste. Want er y.ijn nog wel een paar se n»-s waarin juist de l<-er hoveii d» natuur ga:it en daar weiddi /.ij uit nvor ' wat lo.voiisfilosofio'die.... enfin, dat waren niet «Ie st«irksto tufeiveleii. Iaat <»ns y.ogg.>n. (ieliikki^ ??rbter «loken zij slechts "m «!«? tweeiló helft spora disch «p en na de première is er ultijd nog wel ergens «-on blauw potlood !?? vln-loii. Nu hcblM'll /.ij bij lliM NiellWe S«-||«ni\vt<M»Hee| dan o«ik'een weerklank vm>r bun divcriissonient i;cv«»n<lon. «Hen /.ij zich niet beter ha-ldeii kunnen dlooincii. Ik heli altijd grootoli eerbied geluid voor den acteur, (iie in staal bleek om eensklaps, als 'liet Zoo Viel.-allo .zwarigheid VUII de gfo.ite Kltlist ? .Vel' hoikfd t o gooieU ell Iliets nildel'S te XJJII dilll de man van het métier: de man die een sc«'»ne maakt, een ty|h« creëert en naar huis kan gaan met bet gevoel «Uit /.ijn geestelijke maag toch nog in «irdo is «-n hij «>r geen y.ier minder «»m gew«nil«-n i*, integendeel. Xillko seèiies Welth-ll el'de/.eli av«uid gemankt, '/.u l k ty|x-ii stonden er tle/eii avond. rechtiip ell teil voeten uit. op het tooneel. l.ou Iv/.efinun als de dieiistklop|H-nde po|iti«-ag«-nt en niet minder als de rechter, waarvan hij een dot van een stellen (!r«iniiiger had gemaakt, oogstte 1 riomfeii. y.ooals ik maar /.«'-Iden een Ne«l«>rlandsclieii a«'teur in de laatste jaivn triomfen heb v.ien oog sten.... liu/.iau uitge/ondeixl. Mtuir hoe /.«ui Mtr/.ian als toeschouw»-!1 nieegeklapt bebbeii niet de d«i/.ijliell open «loekjes. ilie telkens Weer opklateiileii ! Daar wivs dan Avrdei- Dogi Uugjuii, »lie al heel wat heeft moeten voorstellen in haar tooneelloopbaan. nuuvr nimmer y.oo raak. /oo weel-galons raak y.oo'n j«uir volkstyix-n op touw y.ett«-: een juf f ie en later nog e«'n« een stmntxangeivs. Tyi>en.... ja. Afaar met me«»r pit in hun hinly. meer en /.uiveitler bloed in hun adeivn. nu-el' kleur in hun hcelu vei-schijning dan menige kaniktcrrol die met vage aspin.ti«-s op do onsterfelijkheid geschreven Wer«l. Daar was dan Ko van Dijk als de dikbuikige fakir, een gluipcrigc. sjapitauef met een vuil knipoogje en een blikken «hrmim-cs-ttllnrc. afschrikwekkend levend geworden aankondiging uit mijn brievenbus.... oen dankbaru rol wellicht, maar wat word er dan ook niet van gemankt l Allo» vud trouwen» dezen avond 7.00 maar kant en klaar uit do lucht.' al bleef de rol van mevrouw Koyourds op téy.wak litteroiru grondvesten rusten (want hier Waren 'do schrijvers te gast bij do Kunst en dat ging niet /.oo glad) en al Kwoogdu «tok Frits Bouwmeester als de jour nalist mot een andoro scheef*gotitikkon ml. .Maar dat was juist lu-t mooie van «le/eii avond: telkens waar in bet smalspoor van het aimiK«<mont <le twintig wagentjes aan liet sclunnmelen i'iiakten. kwam het toeh wel w«-er van/elf toi'echt on de eindspurt in de rechtzaal was o«>ri /.oor biaondctv vondst in humor on heel. heel Jiohto maar ook heel. hooi g(>niooiio sjilyii». Kn het nadonkoti «»vei* mogelijk»» onvulkonicnlu'den t ussrhoiidoor w«nil ons h:iy«-ndi«>n In-lel «l«ior het invoegen van ooii hai-inonieasiH-ler van de stront, een man die. in dit st'.lk luist s als de oiithtekeliilu boel- in een loeiii v.in klnver.eeti yjing-r vnn h«>t li«*«l van de Spnnnsrhe S«!hniiiien. lu-l Itokkie-Mokkio-Hèh en het SiN-letwattepitrries. Wiens voortilureml conflict niet de prinseinarij d«« ivgisi«<ur K/j-rinan (zelf «Ie k\va-le «lieiider) /.on kostelijk had g«>varieerd. Kn daar knalile hel.doxoii avond aan allo kanton. ITeele gewon«^voet/.o«.kers «-n %oV««nkl.ap|N*rs mis.sehieii./.on«|er/.«miien «-n sterren «-n h«»og«> kunst. Maar een volksxvrnuuik. «lat nu eens w«*rkolijk voui-lx-stemd schijiitvo«n- ««on succes, iiieiicind /.wart liiHift te kijken. Het Uiverrappoft D .-I7' iilttHiititr iiillifijil. Vnniltiiir .nfin '/ ilnnxm, ttllcrh'i /<«/»/»?«. cnnrin-w>Hlii'-jii>i>i>rn. W'! j. iHrnni'tirn. w- ?' Inot'rn itHSjil ifnuifi lii'l rr>/nli' tint iinnn-rx lii'i «>. rn hebben 'ren hrkrl nnn tlr. ixniHi/cnt tlic r««r,«/«' luinil.liijijen* Kr rail crn Hiriflul;) ntnltnitj ' ?n' ilnl i* son'n' . wnnile.r niet. nm-h ren :cl<l:iinntln'iil. \o</ xtreiln rullrn er Kliriitniyi'H ninltnu.i* rn riijcnlijk in tlit litindt'r rvrirnwlrrlijk tlnn ilitt zij in tle lucht blijfrn. . Jïr kitntu'h- ihiiscml'rn-t'fn ? uorstikcn beniaiin foor zutk ci'n oni/t'hik. tnnur tila wij il ie norsditk 'nifl iiret-ic* ttrtrn. tiPninncijtliHÏi'lijkHiin, ilnl 't.onucÏHk nh'l tmluurlijk mm rn ilnl er tent lichter ttlcrkl. Kn er fniMmtt wirud. rr -.Joopcn ' {IPrttchten'\ mrnxrlirn met janltinirrn brorirn die. uit, en Hii't ilrn . ilttu t/min ilii'. nu nftsinilrn, ilitHfii'btascn rtoor reu riiniiorl. tlitl-muiir nirt yr,liubliccrrtt trorilt. Winiroin nifl? rnii/rn icij nu't ' wnkbrti uuren. M'mirom n'rse. titil~ 1 1 'til !M er Ie rerbeniè.u? ' Kir in ituIrriliHtil yri'n tlni'llrejfrmlrf miijilrl om onrnttl Ir. ri'r'irrkkrn. <lnn ?orrr rrni>/r Xintk run ltnbli<>k brlunij ri'u rnii/inrl Ir ilnt'H nilb rnij/rn i-u hrl rrrroli/rim nh'l "/*?_ iiiihtjrrrrrn. J hl n riiiikl ilr lirr'r tlrr wulcrNli'llin't/i'H en inoi/rlijklinien Ion rn itryininrndc ?linten bnecrcn. tint Witterxlwil -?Lnrhlratirl whijnl onder Wtilrrntaitt'tc brhoorcn! ~-?hrl iliitir prerirn on ««w/r»//. %ij, die. kwiutililenki'H, houilen rol. tint ile. Ih^ttirleinmlen otulrr/in»/ e,en Hoort it/Himliik hrbhrn urnunikt. ont Xooluni.i nioi/rlljk tfrhrhn Ie houden. «?«/ iedereen tcèlrn tuorl. l Jol rerhooift ile Munijrijkhcnl run het umbt en mankt Krhridiiii/ taruirhen fnyetriju'en en yutyutt, Afflexlal in er. tcel-tH-icaar, nieln '.ItpluwjrijA'M (/rheim Ie. hotnlen en blij/t alleen het f/fnoeyen zijn e.Mnnuunlc Ie Irriteren door hon sijri yedultl te. i?oen: rerliescn . . . . Maar ik geloof deze nu/H(tnthroirinehe nmromler' titellint/en niet. Zoo beieutil bttoft<ianli(/z!jn 2)cjiar'. icnwnle.n selilrn. en nïen beJioe/t roorxhanifa niet te f/elitoi'rn. flut het nilblijrr.n der ?jiublirüti*! nin het f'ii'errai>itort aan irln iinitrrti i* loc Ie. «rJirijvfn ,ilun aan lnirrauertiltnrhen otnnla<j het mort noij ilonr twaalf heerf-n f/rlcekenil icorilrn ! "'en nonrhalanee. die icnlfineri wt ndtiuy dom kanrlie.fer morijrn doel, o/ teel de i'oli/endc ireek. ?' Maar wiiutrlilctt sul er ren beetje ambtelijke.,.Irelteriye trillrkeujr ook-icel bij komen . T. Pelléas et Mélisande MODERNE KOORWERKEN Constant Van Wessem Wagnervereeniging: Pelléas et Mélisande van Debussy NA t ieiijarigen arln-id voltoo'ul. yjig Delmssy's diunie lyr'niue in UHI2 in do Ta rijsche Opéra ('oiiii«nte het voetlicht. Dit lyrisch meester werk van het mu/.ikaal impressionisme, door geen tweede achtorhaaUl. moest echter aanvank«>lijk y.ijn t«»eh«»«nil««i-s m»g vinden «-n «-r verging«>n v««li» jaii-n v«>ordat do/.o mu/.iek ook in Nederland kh>nk; hot was. meen ik. togen het eind van den oorlog, dat do Fmnsche IH-IU in d«-n l Huig het work voor. hot eoi-st hier opvoowU?. Kukelt* jttivn geleden gaf do Wagnervcro««niging van do 1'ellua.s een wau» inodel-opviH>ring onder leiding van Monteux, en thans ging D«>ndenlagavoiul het werk nogmaals on wederom onder leiding van Montoux. maar nu in de opvatting van Debussy, zooals die in zijn oorspronkelijk» partituur .staat upgoteokond en waarvan do t«>t nog toe gegeven opvoeringen afwijkingen vertoon den. De afwijkingen betreffen wij/.igingen in depart i tuur. door Dcbnssy daarin aangebracht en het is volgens deze partituur, dat de opvoering Don derdagavond in den Stadsschouwburg door do Wugnervoreeniging is gegeven. Bijzonde" groot»? verrassingen brachten deze afwijkingen niet, zij , waren mér curieus voor den kenner dan voor den nict-ingewijdo. Maar dit alles werd aanleiding voor hot geven van ben prachtige voorstelling, een muzikale zoowol als se nischo weergave, als wij nog niet van de Pelléas hebben meegemaakt en dat was toch het voornaamste. Vooral het orkest klonk onder Monteux' accu rat o on bezielde leiding zno verrukkelijk, dat het feitelijk de aandacht het meest tot zich trok. togen deze prachtige achtergrond bleven de zang stemmen fijne.en 'teederu lijnen van geluid, het «liepste van wat deze stemmen zongen IcoMo in hot orkest on van hot orkest uit word dogchuolij muzikale stemming boheerscht. Onder do zang stemmen was : vooral die van Frcd Hordon als (ioulaud hot fraaist. Jen n C'hutelan verving als Pollóas (Saudin, die ongesteld' was geworden, du partij van Mülisando werd door Janine Mtchaud, die van Arkel door d«»n veteraan F««lix Vieuille gezongen. Fijn zong Maria Thérèso (.iauley do partij van Vniold. O«ik het scènebeeld was bijzonder goed vorzorg«l door de decors van Andru Uoll, die eveneens wvn ?«Ut godeoltu van «Ie .opvoering een^ suggestief leven gaven. Wij zien op déze voorstelling van Dubussy's IVlIcus et Mulisnndc teiiig met oen'ge voel van ' groot e bewondering on dankbaarheid, onder den indruk vnn oen volmaakte schoonheid als men y.olil«*h beleeft. Do ? Wagncrvorewniging hoeft in Montoux den meester gevonden.'Ulo, als geen ander in staat is gowcost ons die vitlmnakte schoon heid van Dobussy's onvei gankelijke schepping te onthullen. '- '? Moderne koorwerken WIJ y.ijn zeer wol in staat oen goeile bcilo»ling )«? appiveieeivn. iretissomsn«MHlzakolijk. Ma:ir Welke goede lx»d«H>iingzat er bij «b? Nedorlan«lscho \'«^oniging voor l redi-ndaagsche Mu/.iok voor, toen zij haar programma van moderne koorwork«-n samenstelde on «lat «»p o«'ii concert t«-n gehoon- Hot brengen:1 Dit progranima beantwooiihle al heel weinig aan wat n i»-u van oen keuze uit ..moderne koorwoi;kcii" mag Verwachten. Viol or werkelijk gttoii Ijotoro 'kcujsó te «loon of rnoost or ook rekening gohoude.il woiilon mot do '-.niet op het moderne go1 minde uitvocivndcii, di«; als Kamerkoor ..l'm >\rt*}"-'«mler loi»ting van Jao. Jansen zongen. Hot is mij nh't oons mogelijk gewoost vast te stollen of de voor hot' inoeivndoer >TÜ«mix-langrijke werkjes,'viVir d«? patiz» als ..mod«-rn<r k«»orwerkon" opgediend, bij «;en bojtoiv uitv«M-ring hadden kunnen winnen: het klonk alles vaag. onzeker en vlak vantïXptvssio. Het lag or toch wol in, do eeisl«- plaats aan. dat «leze zangers en zang«-ivsscn y.ioh in de moderne muziek op glad ijs v«H>ldon. want na do pali/.«>. in «!«? veiliger nieliMiiei'-n on hafinoniei-ii van' ('aplet's ..Messe" adng«>land. w««i-d l'U't zing»«n he«-l wat lM-ï««r. -Dt-rhalve was hel materiaal niet tnoivikend voor do g)>st«*lde taak*. iiiod.-nie kooivjuigvoiu-dracht. Mij dunkt, dit had «Ie Nederlandsche Vei\>eiiiging voor Ifedendmigsche .Muziek toeh y.»>ker Wel bij hiuir goede lM-doeling in bet «mg mogen houden. Kr zat nu i»ts «!il<ttantefigs in. Wat «lo muziek /elf betivft: De koorljes van. Hemaitl van Dieren, van Uudolf Keti. van H. ? iouor, van Kgon Wellesz lM-ho«»nh-n ongetwijfeld «?luier' het niet v»-el zaaks". Do ('hori-omanxe van Hugo Hcrmann hiul wel iets autttligs. Van l Sanders' De jonge vrouw staat op «lolt toivmval" is kundig vakwerk, maar nok niet «u-g «<xpivssiof. «?n de l'iisseivllo iinthiiio" vnn don dirigent J ar. Jansen zelf hebben wij, ondanks do wat onhandige toelichting in het ]irogranmia. op zijn a-zang ook niet al to belangrijk kunnen vinden. Jtestto do Messe van Caplot. een welluidend en eenvoudig werkje, dat het dim-vigo ivsultoat van VI'H'-I* d«« pauze wat vergoedde. Helene Liulolph zong in sommige koortjes de sopr-aan-solo en dood dat Iw.schaafd en muzikaal. CJoed bodoold, best. Maar ook tl» goode bod oei ing heeft hot zich ditmaal wat al to gemak kelijk gemaakt. Bioscopy In den trant der Russen L J. JORDAAN Alexis Granowski: Nuits Moscovites" (Tuschinski, Amsterdam) van EKX ivvanchu na «Ie dtrbacle Pausolo"! JCen iwancho. waarin men «tvonztjor don 'iramiwski van ..Lied «les l^-l>ei)sM als van ..Die Ifeizolm Koffer" herkent. J )«?/.«? film weiil gommikt ?iet een volmaakt»; behoeisrhiiig van het materiaal n «Imirbij nurt oon warme, sterke ??motie, die norens vervalt in do geinanietveiilheid en cineastery. aai-aan deze ivgisseiir zich an«lers nog w«-l «-eiis ? buiten giuit. l [et Was eell hachelijke olulel-IU-inillg een «ler. 'lijk ondorxwrp aan to durven, na de geuvldige 'orbo«;l«li'n der Hussoii zolv«* en nienigeeii zal er en zijn gegoiin niet hot boiiauw«l«? v«H»rg»-voel 'bait4-mo««jiks on ,.groc. van Russische HU-I" '*rg«>zot t«i krijgen. Op bowondcivnsxvmii'dige j/e heeft d'ranowski de/.n klip'Woleii te omzeilen. ? 'iidsfhap.niis«!-on-scèno, p«9i-sonag<>s ..... het word ??s voor- «j«»n Kun»p«'«'schu film ongewoon e«-ht ..Hitssisch". Tot /.elf s do bccl«(«»pvo|ging kreeg ? t eigeitaardigo kamktcr van grilligh«;i«l on hoftig?d. waardoor n Pudowkin en Kisonst«-iii «mver-??lijk . bleven. Koii lovoiniioior van «Mirlogsmaten\ koort bij oon «Ironketnaiisgelag tafel-«-n-alles 'lerstbovon. . . . «Ie beweging gaat. «>v««r in «l»; ' -lo.«ii. van «>eii granaiit lxi\vn de loopgravon spionne. Hoamh'ort m«*t haar ving««r liet rytlinm oen dans.. .. het b<»ohl v«-rv|«ieit in e«-n tii»ep 'aten, diüin het/elfde tempo naar hot front ? heoren. Is dit Pudou'-kin of niet:"! ?/«? b«wog«,-n, «?venwicht igo ««n spannci'ultt han1 'i,g btswoogt zich om twoo \»o«»rtivffelijk« hoofd! 'en: IMerre-Uivhard 'Willem i'n llarry Haur. . ?;d do «sorsle is een groot e on aangename v«-rni; na zijn creatie in ..l M grand jon".' Jiaiir ? ''t. al do machtig» kwaliteiten van zijn filnispol... ";?'?<;" dit blijft boneilon xijn Vautior" in ,i.CVtt.o vieillo canaillo". l[»»t slot echtor stolt to lour: die vulgiir «»ndorstivopt«ïsmart van dori acJit<^rgebleveii oiideivn man «loor haftverschoui-end-jamme' rende Uiissischo strijkjesmuzitïk is Ix-nedeii «Ie waai^ligh -i l van de/.«; film on Iwhoort «-en «leur verdi-r thuis in la (itiité"! Do oudo Vautior Ve.i«Iweoii simpelweg in «Ion nacht.. .. en hij nam een stuk van «m« hart mee! Voor het overig.- een schooiie. ;ui;igrijpeii«le film «l«'/.»r Nuits moscovitos" ! . KUNSTZAAL VAN L|ER OORLOOPENO ? ENTOONGE8TËLD ROK IN AMSTERDAM KUNSTWERKEN VAN J O N O E HOLLANDSCH E EN BUITEN!.. MEESTERS De cameraman als regisseur ' Heinz Paul: Willem Teil"(Rialto, Amsterdam) H KT.gebeurt.maar xeldeii. dat de man oehte het «ipnumeapp:ti7U.t op /.oo evidente wij/e <{e leiding heeft, als in «le.zo film. Dit dirt'oteiir van het?? Ilialto-Tlutator, <(o. hoer Du M«'i». die zich «ie. gelegenheid niet. hoeft willen latl-n ontgaan «l«'Zo ..eerste %witMorsrh«)'filmM t«! bii-ngeii. l>.*loi.<fter in ieder geval do voldoening aan. dat hij bost «Ie hand heeft wolvii l«t leggen «ip lu-t selioonst gef«jlogmfe««tih» werk ilor laatst«; jjui-n. Ik herinner mij geen film. woiu-in do fotografio zoo volmaakt. /oo vlekkeloos ell mot zooveel aesthotiscli gevoel weiil tot-gepast. .M»-t vervv«in«Ii;i'ing ziet; men mwir deze onveivlijkelijk schoono opnamen en nicn krijgt, hot g»«vo«'l nog riiot to hübljon 'gi-wotón, wat c-aniorawtrrk eigenlijk kun /.ijn.. U'ant het is toch nog iets andei-s dan «lu zoo toi-ocht ge]ih-/,eii f«it«>gtufio der >Aniorikaiion «>n do fumouso arl>»id del' Duit schors, j Jij lu-t irollywoodscho w«»rk goiit het in do eersU! plaat H om klaarheid on scherpte Neii-IJal)elsl>erg v'»;iilii!pt«) y.ich gatu-no in eff«-c< vol wol-ken met decors en lampen. Hij 'S«>pj» 'Allgtiyor,' den cameraman van Willom 1VH", krijgt men den indruk, «lal hot appanuit «:en «tooi van hemzelf is gewoi-deii oen soort gcadoptxstlwl ot^u sj'iii*;waju-niei) hij .«lo. iiiipivsrtios vorWorkt die «lo natuur o]> henïmaakt.' , -, l tot spreekt vanzi'lf dat dit in «lo «-oi-stii phuUs tot uiting komt in hot landscjiap: do machtig)) Xwitsorscluv lj«!i-g-si:«'ii«rri«s is van ouclshór «;cii uvoii )iMN>j|ijk als «tanklwuir obje.ct. Huvoiulion is Allgoy«-r. or m«'o vortroiuvii als gooit tidor ???d««/.M ' Sc|.i\viuv.vvaldor ' iiooronjongó.n «liïui'ido imods' in lnll zijn eei-ste Ix-rgfihiiH, \v«:rkt<: bij zoowat ivllo gelegenheden niet Dr. Arnolil l-Vinck mee en maakte. ton overvloed'; nog dool uitvan divorso .Niiomlpoo|-i.\|K-di(ies. J)<!' iiiiK-ilijke raniera-ar|>«-id in Uit de Vlaamschc film Oe Witte" (Alhambra, Amsterdam) «lo lu'1-witte weii-ld van sneeuw «-n ijs weid a.ldus y.ijn specialiteit en wij .Jiebbon hier te doen niethet eigenaardig soort cameraman, dat Wel /.eer in het biJ7.«m«l»-r foloyruuf is. M«-t al «!?? voor-en na«leolen van dien ! Om nog o\vri «»p di«- vooi-«Ji-el».ii terug te komen: jk noemde als opvallend ivsultaat. van zijn arl»id in de «*erste plaats het landschap «?n ik zou den Ix-sehiiuwei- in o\vrwegiiut willen geven diuir eens aandacht aan te Ix-steileii >nieii heeft el' ge|egeli||ei«l ell lijtl gelloeg Voor!). Afell /.al dan waarschijnlijk, ev.-nals ik. tot de conclusie kotUeli «Uit «le/.e U'eel-galoó/.e fotogralie llluu.-lijklledell huil /.iell. «l'le llh-ll ilog miUU'el.jks Veflll..,.,].|e. Hot alndsehap weid -- gelijk gox.«.»g«l tn«-t eei, gi-VtN'l Vo»(|' Vertle.-lillg. «liepte e|l ./.Walt-wit' l>ehaiulelil. waaraan men het geti-aimie vn arii-tiekgi-Vo.'Jigo«iogherk«-nt. Maar do^irbij knint n«v Ven vermogen tot st-'f-uitth-ukkiiig. 'dat «bij mijn weten althans) nog nimmer ?/.??.? viH.iions wei-d opgevoerd. Kr zijn momenten, waarop een I>»<.| j> gefotografe«-rd «Irijveihle «»p «Ie hi-ld. t.- goivi-n van het nieoi- temidden der rotsen: nooH-n.._< xjc_' ik Watef ZÓÓ lilHlide steell /.oo tlia-'sief ii'ehla«lel'tn'/.óó teel' ell l lUMSpar.'IMt. De/..^ Seli>il.|li|eil voor materie »-n plastiek stii-kt /.ieh ft-'fs uit tot de eostllllleS del' |H-CSo|iages: liet is een WolHle.rlÜ^ 'getint het staal van ??«?«?n helm te y.je'n eo'nt rj|,*t^eivii Illet de l'lllheid V:lll eell kil pi ??ell «?»' d" strakheid . van" een masker, l'jt dit alles ont.-tond ????u serie biH-ld»-!!, «lie zelfs in on/o dagen van u'e|»erl'e«'ti«»iin»>«»rdo cameratechniek tot «Ie /.eldzaamheden Kil ik meell. reilell te hebltell om te VeJ'tiniedeK. «lat «Ie hand vau «le/.eii camera-virtuoos /.waar op ? do lle»«|e film lu-oft gel'Ust ! Want in «Vu eardinaal punt verschilt .AH^eyec van zijn ICollyuModsehe «-n UaU-Ubi-rger «?«?lléga's:; /hij dient «h; film njet .... liij brhcrrurlit haar om niet te /.eggen «lat hij haar ///m/»/»/.?>«/?/.' l fee l de «?arrièiv Van dezen nierkwajuxiigeii camera-man int-disiMdu-ei-ile hem in de/e richting: bij al het. ??Work. «lat hij t«? «l»*«.-n kroeg, was de /o/«r//v//M- en Juuir .kwaliteit absoluut donijncoiend. Meii nun-b ?zijii inteivssaiit boek: Jagdauf dein Ijild" heblx-n gnlozoii. om te liegrijpen Ime Voor dozen man filmen .synoniem was niet fotogfafeeren. \Vannoer hij geestdriftig vertélt.-.'van zijn Noord poolt ocht mot. «ló lTKA*oX|K;iliti«'''?van zijn ski- en wintoi>po|-|> ? films.?van zijn arlv'ul nan ..D»; witte lul van Pizz-Palü". Storm «iv«-r d»-n M«»nt-Mlam:''.",.|>e heilige In-rg*'en «!«? aiuien- fanioilso producten van Dr. Arnold Fanck .. .. dan stuit men telkens op kar>ikl«*rist joke y.iiiHicdeii «i'ie 'n mans opv;itt ing teekeiien. D«vr Film.' war g«'lungen" y.eut. hij lu-rlutalticiijk ..dei i n er war se hof i pholoyrapiiiert"... Zoll.lèr e|' cel» OogellMik a.'lll te deuken «J.'lt el' l log //10 iets als re^ie. draai hoek en montage liesUtal. V'aii dit alles'vindt nïen de zeer' nad nikkel ij k. ? ? ' ? hl )ltyt; .Mi, t L: «l. ??i li III (l !J> !«?' «-I OM ? f' Ml ?II III ar .«.' ln r. «? ?J5 i PAG. 6 DE GROENE No. 3011 PAG 7 DE GROENE No. 3011

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl