Historisch Archief 1877-1940
i f f *
*. *
Tooneel
Muziek
*?
4
DE ZEVENKLAPPER
Henrik Scholte
De Fakir", van jan Lamers en S. de
Vriesjr. bij het Nieuwe Schouwtooneel
(Leidscheplein Theater)
H KT /mi wel gek zijn als hot gcliouivlo. Dat
namelijk »«on bescheiden go/.olschap in «-on
niet ui t «? comfortabel theater eindelijk «-ons
d.it /.«?hlzanio «ling vond. waarvoor wij dan nuk
alleen maar oon luiiteiilan !s'h w.mr.l hcblVii:
den Hchlagei'. overigens on vooral in «|it touiiool*
.?s««iz«vn oei i oven huitvmiKulolscho kracht t m»r als
«h- kunst om goud t«- m aken (wat het «lan toch
eigenlijk «tuk is). M;i:ir l»«-t /.?lUaamst van alles
waiv dan. dut dit zou gebeuren mot «-on oorspron
kelijk NVdorlandsrh stuk. «-n nog w»'l oon stuk
van twee joiirna'istcii. Want Journal iston plegen
ipso fjM5t«» slecht o t «««'lu-o «schrijvers t o /.ijn. evenals
«h»ktors slechte patiënton on advokatcii.... Nu
ja. journalisten z ij n slechte t» toneelschrijvers.
l [i-t gekke van hot geval is. «lat /.ui k oon Schlager
niet kunst dan ook maar niets te maken /.uit
hebben, maar irel met toon«>ol. De, b«ide lioeivn
van de kunst pagina van het Volk hebben
doelIxwust d«> tragische lier en du gevaarlijk»* bazuin
in den muziekwinkel laten staan en zich letterlijk
«?n figuurlijk bepaald tot de trckliarmonicn: een
gulle, onpivtontituizo. nike en doorgaans uiterst
booicndi) volksrevuo in 20 tafeivolen betreffende
«?en fakir. De ondergrond is vurmoed«lijk bittere
ernst en deze fakir.'dit» met «en brabb.-ltaaltje on
??en ruim g«»wet«'ii het lot der v. wak k» monschon
wanhopig in de war stuurt, schijnt dan ook op de
ervaringen van een werkelijke reportage to
borusten, evenals men in de scène voor den politie*
rechter merkt, dat .mijn b Vide collega's daar.
krachtens de waiir.ligheid van hun ambt-, geen
vreemden y.ijn. .Maar /.ij bebb.«n gelukkig beseft
dot edele ven?ntwaardiging in negen van de tien
gevallen minder .uitricht dan een hartige grap.
te meer wiuii' /.ij het tiende ge vul namelijk het
geensxins te \vrvvaehten ge.val «lat /.ij /.ii-h bij alle
hunne ve«>l/.ijdiglieid ook nog als gebaren tooiiool*.
schrijvers /.ouden ontpoppen <1< tol bewust ln-hln-ii
uitgeschakeld..'... bijna «veral tenminste. Want
er y.ijn nog wel een paar se n»-s waarin juist de l<-er
hoveii d» natuur ga:it en daar weiddi /.ij uit nvor
' wat lo.voiisfilosofio'die.... enfin, dat waren niet
«Ie st«irksto tufeiveleii. Iaat <»ns y.ogg.>n. (ieliikki^
??rbter «loken zij slechts "m «!«? tweeiló helft spora
disch «p en na de première is er ultijd nog wel
ergens «-on blauw potlood !?? vln-loii.
Nu hcblM'll /.ij bij lliM NiellWe S«-||«ni\vt<M»Hee|
dan o«ik'een weerklank vm>r bun divcriissonient
i;cv«»n<lon. «Hen /.ij zich niet beter ha-ldeii kunnen
dlooincii. Ik heli altijd grootoli eerbied geluid voor
den acteur, (iie in staal bleek om eensklaps, als
'liet Zoo Viel.-allo .zwarigheid VUII de gfo.ite Kltlist
? .Vel' hoikfd t o gooieU ell Iliets nildel'S te XJJII dilll
de man van het métier: de man die een sc«'»ne
maakt, een ty|h« creëert en naar huis kan gaan
met bet gevoel «Uit /.ijn geestelijke maag toch nog
in «irdo is «-n hij «>r geen y.ier minder «»m gew«nil«-n
i*, integendeel. Xillko seèiies Welth-ll el'de/.eli av«uid
gemankt, '/.u l k ty|x-ii stonden er tle/eii avond.
rechtiip ell teil voeten uit. op het tooneel. l.ou
Iv/.efinun als de dieiistklop|H-nde po|iti«-ag«-nt en
niet minder als de rechter, waarvan hij een dot
van een stellen (!r«iniiiger had gemaakt, oogstte
1 riomfeii. y.ooals ik maar /.«'-Iden een Ne«l«>rlandsclieii
a«'teur in de laatste jaivn triomfen heb v.ien oog
sten.... liu/.iau uitge/ondeixl. Mtuir hoe /.«ui
Mtr/.ian als toeschouw»-!1 nieegeklapt bebbeii niet
de d«i/.ijliell open «loekjes. ilie telkens Weer
opklateiileii ! Daar wivs dan Avrdei- Dogi Uugjuii,
»lie al heel wat heeft moeten voorstellen in haar
tooneelloopbaan. nuuvr nimmer y.oo raak. /oo
weel-galons raak y.oo'n j«uir volkstyix-n op touw
y.ett«-: een juf f ie en later nog e«'n« een
stmntxangeivs. Tyi>en.... ja. Afaar met me«»r pit in
hun hinly. meer en /.uiveitler bloed in hun adeivn.
nu-el' kleur in hun hcelu vei-schijning dan menige
kaniktcrrol die met vage aspin.ti«-s op do
onsterfelijkheid geschreven Wer«l. Daar was dan Ko van
Dijk als de dikbuikige fakir, een gluipcrigc.
sjapitauef met een vuil knipoogje en een blikken
«hrmim-cs-ttllnrc. afschrikwekkend levend geworden
aankondiging uit mijn brievenbus.... oen
dankbaru rol wellicht, maar wat word er dan ook niet
van gemankt l Allo» vud trouwen» dezen avond
7.00 maar kant en klaar uit do lucht.' al bleef de
rol van mevrouw Koyourds op téy.wak litteroiru
grondvesten rusten (want hier Waren 'do schrijvers
te gast bij do Kunst en dat ging niet /.oo glad) en
al Kwoogdu «tok Frits Bouwmeester als de jour
nalist mot een andoro scheef*gotitikkon ml.
.Maar dat was juist lu-t mooie van «le/eii avond:
telkens waar in bet smalspoor van het aimiK«<mont
<le twintig wagentjes aan liet sclunnmelen i'iiakten.
kwam het toeh wel w«-er van/elf toi'echt on de
eindspurt in de rechtzaal was o«>ri /.oor biaondctv
vondst in humor on heel. heel Jiohto maar ook heel.
hooi g(>niooiio sjilyii». Kn het nadonkoti «»vei*
mogelijk»» onvulkonicnlu'den t ussrhoiidoor w«nil
ons h:iy«-ndi«>n In-lel «l«ior het invoegen van ooii
hai-inonieasiH-ler van de stront, een man die. in dit
st'.lk luist s als de oiithtekeliilu boel- in een loeiii
v.in klnver.eeti yjing-r vnn h«>t li«*«l van de
Spnnnsrhe S«!hniiiien. lu-l Itokkie-Mokkio-Hèh en het
SiN-letwattepitrries. Wiens voortilureml conflict niet
de prinseinarij d«« ivgisi«<ur K/j-rinan (zelf «Ie
k\va-le «lieiider) /.on kostelijk had g«>varieerd.
Kn daar knalile hel.doxoii avond aan allo kanton.
ITeele gewon«^voet/.o«.kers «-n %oV««nkl.ap|N*rs
mis.sehieii./.on«|er/.«miien «-n sterren «-n h«»og«> kunst.
Maar een volksxvrnuuik. «lat nu eens w«*rkolijk
voui-lx-stemd schijiitvo«n- ««on succes,
iiieiicind /.wart liiHift te kijken.
Het Uiverrappoft
D
.-I7' iilttHiititr iiillifijil. Vnniltiiir
.nfin '/ ilnnxm, ttllcrh'i /<«/»/»?«.
cnnrin-w>Hlii'-jii>i>i>rn. W'! j. iHrnni'tirn. w- ?'
Inot'rn itHSjil ifnuifi lii'l rr>/nli' tint iinnn-rx lii'i
«>. rn hebben 'ren hrkrl nnn tlr.
ixniHi/cnt tlic r««r,«/«' luinil.liijijen*
Kr rail crn Hiriflul;) ntnltnitj ' ?n' ilnl i* son'n' .
wnnile.r niet. nm-h ren :cl<l:iinntln'iil. \o</ xtreiln
rullrn er Kliriitniyi'H ninltnu.i* rn riijcnlijk in tlit
litindt'r rvrirnwlrrlijk tlnn ilitt zij in tle lucht
blijfrn. . Jïr kitntu'h- ihiiscml'rn-t'fn ? uorstikcn
beniaiin foor zutk ci'n oni/t'hik. tnnur tila wij il ie
norsditk 'nifl iiret-ic* ttrtrn. tiPninncijtliHÏi'lijkHiin,
ilnl 't.onucÏHk nh'l tmluurlijk mm rn ilnl er tent
lichter ttlcrkl. Kn er fniMmtt wirud. rr -.Joopcn '
{IPrttchten'\ mrnxrlirn met janltinirrn brorirn die.
uit, en Hii't ilrn . ilttu t/min ilii'. nu nftsinilrn,
ilitHfii'btascn rtoor reu riiniiorl. tlitl-muiir nirt
yr,liubliccrrtt trorilt. Winiroin nifl? rnii/rn icij nu't
' wnkbrti uuren. M'mirom n'rse. titil~
1 1 'til !M er Ie rerbeniè.u? '
Kir in ituIrriliHtil yri'n tlni'llrejfrmlrf miijilrl
om onrnttl Ir. ri'r'irrkkrn. <lnn ?orrr rrni>/r Xintk run
ltnbli<>k brlunij ri'u rnii/inrl Ir ilnt'H nilb rnij/rn i-u
hrl rrrroli/rim nh'l "/*?_ iiiihtjrrrrrn. J hl n riiiikl ilr
lirr'r tlrr wulcrNli'llin't/i'H en inoi/rlijklinien Ion rn
itryininrndc ?linten bnecrcn. tint Witterxlwil
-?Lnrhlratirl whijnl onder Wtilrrntaitt'tc brhoorcn!
~-?hrl iliitir prerirn on ««w/r»//. %ij, die.
kwiutililenki'H, houilen rol. tint ile. Ih^ttirleinmlen
otulrr/in»/ e,en Hoort it/Himliik hrbhrn urnunikt. ont
Xooluni.i nioi/rlljk tfrhrhn Ie houden. «?«/ iedereen tcèlrn
tuorl. l Jol rerhooift ile Munijrijkhcnl run het umbt
en mankt Krhridiiii/ taruirhen fnyetriju'en en
yutyutt, Afflexlal in er. tcel-tH-icaar, nieln
'.ItpluwjrijA'M (/rheim Ie. hotnlen en blij/t alleen het
f/fnoeyen zijn e.Mnnuunlc Ie Irriteren door hon sijri
yedultl te. i?oen: rerliescn . . . .
Maar ik geloof deze nu/H(tnthroirinehe nmromler'
titellint/en niet. Zoo beieutil bttoft<ianli(/z!jn 2)cjiar'.
icnwnle.n selilrn. en nïen beJioe/t roorxhanifa niet te
f/elitoi'rn. flut het nilblijrr.n der ?jiublirüti*! nin het
f'ii'errai>itort aan irln iinitrrti i* loc Ie. «rJirijvfn
,ilun aan lnirrauertiltnrhen otnnla<j het mort noij
ilonr twaalf heerf-n f/rlcekenil icorilrn ! "'en
nonrhalanee. die icnlfineri wt ndtiuy dom kanrlie.fer
morijrn doel, o/ teel de i'oli/endc ireek. ?'
Maar wiiutrlilctt sul er ren beetje
ambtelijke.,.Irelteriye trillrkeujr ook-icel bij komen .
T.
Pelléas et Mélisande
MODERNE KOORWERKEN
Constant Van Wessem
Wagnervereeniging: Pelléas et
Mélisande van Debussy
NA t ieiijarigen arln-id voltoo'ul. yjig Delmssy's
diunie lyr'niue in UHI2 in do Ta rijsche Opéra
('oiiii«nte het voetlicht. Dit lyrisch meester
werk van het mu/.ikaal impressionisme, door geen
tweede achtorhaaUl. moest echter aanvank«>lijk
y.ijn t«»eh«»«nil««i-s m»g vinden «-n «-r verging«>n v««li»
jaii-n v«>ordat do/.o mu/.iek ook in Nederland
kh>nk; hot was. meen ik. togen het eind van den
oorlog, dat do Fmnsche IH-IU in d«-n l Huig het
work voor. hot eoi-st hier opvoowU?.
Kukelt* jttivn geleden gaf do Wagnervcro««niging
van do 1'ellua.s een wau» inodel-opviH>ring onder
leiding van Monteux, en thans ging
D«>ndenlagavoiul het werk nogmaals on wederom onder
leiding van Montoux. maar nu in de opvatting
van Debussy, zooals die in zijn oorspronkelijk»
partituur .staat upgoteokond en waarvan do t«>t
nog toe gegeven opvoeringen afwijkingen vertoon
den.
De afwijkingen betreffen wij/.igingen in
depart i tuur. door Dcbnssy daarin aangebracht en het
is volgens deze partituur, dat de opvoering Don
derdagavond in den Stadsschouwburg door do
Wugnervoreeniging is gegeven. Bijzonde" groot»?
verrassingen brachten deze afwijkingen niet, zij ,
waren mér curieus voor den kenner dan voor
den nict-ingewijdo. Maar dit alles werd aanleiding
voor hot geven van ben prachtige voorstelling,
een muzikale zoowol als se nischo weergave, als wij
nog niet van de Pelléas hebben meegemaakt en
dat was toch het voornaamste.
Vooral het orkest klonk onder Monteux' accu rat o
on bezielde leiding zno verrukkelijk, dat het
feitelijk de aandacht het meest tot zich trok.
togen deze prachtige achtergrond bleven de zang
stemmen fijne.en 'teederu lijnen van geluid, het
«liepste van wat deze stemmen zongen IcoMo in
hot orkest on van hot orkest uit word dogchuolij
muzikale stemming boheerscht. Onder do zang
stemmen was : vooral die van Frcd Hordon als
(ioulaud hot fraaist. Jen n C'hutelan verving als
Pollóas (Saudin, die ongesteld' was geworden, du
partij van Mülisando werd door Janine Mtchaud,
die van Arkel door d«»n veteraan F««lix Vieuille
gezongen. Fijn zong Maria Thérèso (.iauley do
partij van Vniold.
O«ik het scènebeeld was bijzonder goed vorzorg«l
door de decors van Andru Uoll, die eveneens wvn
?«Ut godeoltu van «Ie .opvoering een^ suggestief leven
gaven.
Wij zien op déze voorstelling van Dubussy's
IVlIcus et Mulisnndc teiiig met oen'ge voel van
' groot e bewondering on dankbaarheid, onder den
indruk vnn oen volmaakte schoonheid als men
y.olil«*h beleeft. Do ? Wagncrvorewniging hoeft in
Montoux den meester gevonden.'Ulo, als geen
ander in staat is gowcost ons die vitlmnakte schoon
heid van Dobussy's onvei gankelijke schepping te
onthullen. '- '?
Moderne koorwerken
WIJ y.ijn zeer wol in staat oen goeile
bcilo»ling )«? appiveieeivn.
iretissomsn«MHlzakolijk. Ma:ir Welke goede lx»d«H>iingzat er bij
«b? Nedorlan«lscho \'«^oniging voor l redi-ndaagsche
Mu/.iok voor, toen zij haar programma van
moderne koorwork«-n samenstelde on «lat «»p
o«'ii concert t«-n gehoon- Hot brengen:1 Dit
progranima beantwooiihle al heel weinig aan wat
n i»-u van oen keuze uit ..moderne koorwoi;kcii"
mag Verwachten. Viol or werkelijk gttoii Ijotoro
'kcujsó te «loon of rnoost or ook rekening
gohoude.il woiilon mot do '-.niet op het moderne
go1 minde uitvocivndcii, di«; als Kamerkoor ..l'm
>\rt*}"-'«mler loi»ting van Jao. Jansen zongen. Hot
is mij nh't oons mogelijk gewoost vast te stollen
of de voor hot' inoeivndoer >TÜ«mix-langrijke
werkjes,'viVir d«? patiz» als ..mod«-rn<r k«»orwerkon"
opgediend, bij «;en bojtoiv uitv«M-ring hadden
kunnen winnen: het klonk alles vaag. onzeker en
vlak vantïXptvssio. Het lag or toch wol in, do
eeisl«- plaats aan. dat «leze zangers en zang«-ivsscn
y.ioh in de moderne muziek op glad ijs v«H>ldon.
want na do pali/.«>. in «!«? veiliger nieliMiiei'-n on
hafinoniei-ii van' ('aplet's ..Messe" adng«>land.
w««i-d l'U't zing»«n he«-l wat lM-ï««r. -Dt-rhalve was hel
materiaal niet tnoivikend voor do g)>st«*lde taak*.
iiiod.-nie kooivjuigvoiu-dracht. Mij dunkt, dit had
«Ie Nederlandsche Vei\>eiiiging voor Ifedendmigsche
.Muziek toeh y.»>ker Wel bij hiuir goede lM-doeling
in bet «mg mogen houden. Kr zat nu i»ts
«!il<ttantefigs in.
Wat «lo muziek /elf betivft: De koorljes van.
Hemaitl van Dieren, van Uudolf Keti. van H.
? iouor, van Kgon Wellesz lM-ho«»nh-n ongetwijfeld
«?luier' het niet v»-el zaaks". Do ('hori-omanxe
van Hugo Hcrmann hiul wel iets autttligs. Van l
Sanders' De jonge vrouw staat op «lolt toivmval"
is kundig vakwerk, maar nok niet «u-g «<xpivssiof.
«?n de l'iisseivllo iinthiiio" vnn don dirigent J ar.
Jansen zelf hebben wij, ondanks do wat onhandige
toelichting in het ]irogranmia. op zijn a-zang ook
niet al to belangrijk kunnen vinden. Jtestto do
Messe van Caplot. een welluidend en eenvoudig
werkje, dat het dim-vigo ivsultoat van VI'H'-I* d««
pauze wat vergoedde.
Helene Liulolph zong in sommige koortjes de
sopr-aan-solo en dood dat Iw.schaafd en muzikaal.
CJoed bodoold, best. Maar ook tl» goode
bod oei ing heeft hot zich ditmaal wat al to gemak
kelijk gemaakt.
Bioscopy
In den trant der Russen
L J. JORDAAN
Alexis Granowski: Nuits
Moscovites" (Tuschinski, Amsterdam)
van
EKX ivvanchu na «Ie dtrbacle
Pausolo"!
JCen iwancho. waarin men «tvonztjor don
'iramiwski van ..Lied «les l^-l>ei)sM als van ..Die
Ifeizolm Koffer" herkent. J )«?/.«? film weiil gommikt
?iet een volmaakt»; behoeisrhiiig van het materiaal
n «Imirbij nurt oon warme, sterke ??motie, die
norens vervalt in do geinanietveiilheid en cineastery.
aai-aan deze ivgisseiir zich an«lers nog w«-l «-eiis
? buiten giuit.
l [et Was eell hachelijke olulel-IU-inillg een
«ler. 'lijk ondorxwrp aan to durven, na de geuvldige
'orbo«;l«li'n der Hussoii zolv«* en nienigeeii zal er
en zijn gegoiin niet hot boiiauw«l«? v«H»rg»-voel
'bait4-mo««jiks on ,.groc. van Russische HU-I"
'*rg«>zot t«i krijgen. Op bowondcivnsxvmii'dige
j/e heeft d'ranowski de/.n klip'Woleii te omzeilen.
? 'iidsfhap.niis«!-on-scèno, p«9i-sonag<>s ..... het word
??s voor- «j«»n Kun»p«'«'schu film ongewoon e«-ht
..Hitssisch". Tot /.elf s do bccl«(«»pvo|ging kreeg
? t eigeitaardigo kamktcr van grilligh«;i«l on
hoftig?d. waardoor n Pudowkin en Kisonst«-iii
«mver-??lijk . bleven. Koii lovoiniioior van
«Mirlogsmaten\ koort bij oon «Ironketnaiisgelag tafel-«-n-alles
'lerstbovon. . . . «Ie beweging gaat. «>v««r in «l»;
' -lo.«ii. van «>eii granaiit lxi\vn de loopgravon
spionne. Hoamh'ort m«*t haar ving««r liet rytlinm
oen dans.. .. het b<»ohl v«-rv|«ieit in e«-n tii»ep
'aten, diüin het/elfde tempo naar hot front
? heoren. Is dit Pudou'-kin of niet:"!
?/«? b«wog«,-n, «?venwicht igo ««n spannci'ultt
han1 'i,g btswoogt zich om twoo \»o«»rtivffelijk«
hoofd! 'en: IMerre-Uivhard 'Willem i'n llarry Haur. .
?;d do «sorsle is een groot e on aangename
v«-rni; na zijn creatie in ..l M grand jon".' Jiaiir
? ''t. al do machtig» kwaliteiten van zijn filnispol...
";?'?<;" dit blijft boneilon xijn Vautior" in ,i.CVtt.o
vieillo canaillo". l[»»t slot echtor stolt to lour: die
vulgiir «»ndorstivopt«ïsmart van dori
acJit<^rgebleveii oiideivn man «loor haftverschoui-end-jamme'
rende Uiissischo strijkjesmuzitïk is Ix-nedeii «Ie
waai^ligh -i l van de/.«; film on Iwhoort «-en «leur
verdi-r thuis in la (itiité"! Do oudo Vautior
Ve.i«Iweoii simpelweg in «Ion nacht.. .. en hij nam een
stuk van «m« hart mee!
Voor het overig.- een schooiie. ;ui;igrijpeii«le film
«l«'/.»r Nuits moscovitos" ! .
KUNSTZAAL
VAN L|ER
OORLOOPENO
? ENTOONGE8TËLD
ROK IN
AMSTERDAM
KUNSTWERKEN VAN
J O N O E HOLLANDSCH E
EN BUITEN!.. MEESTERS
De cameraman als regisseur '
Heinz Paul: Willem
Teil"(Rialto, Amsterdam)
H KT.gebeurt.maar xeldeii. dat de man oehte
het «ipnumeapp:ti7U.t op /.oo evidente wij/e
<{e leiding heeft, als in «le.zo film. Dit
dirt'oteiir van het?? Ilialto-Tlutator, <(o. hoer Du M«'i». die
zich «ie. gelegenheid niet. hoeft willen latl-n ontgaan
«l«'Zo ..eerste %witMorsrh«)'filmM t«! bii-ngeii.
l>.*loi.<fter in ieder geval do voldoening aan. dat hij bost
«Ie hand heeft wolvii l«t leggen «ip lu-t selioonst
gef«jlogmfe««tih» werk ilor laatst«; jjui-n. Ik herinner
mij geen film. woiu-in do fotografio zoo volmaakt.
/oo vlekkeloos ell mot zooveel aesthotiscli gevoel
weiil tot-gepast. .M»-t vervv«in«Ii;i'ing ziet; men mwir
deze onveivlijkelijk schoono opnamen en nicn
krijgt, hot g»«vo«'l nog riiot to hübljon 'gi-wotón, wat
c-aniorawtrrk eigenlijk kun /.ijn.. U'ant het is toch
nog iets andei-s dan «lu zoo toi-ocht ge]ih-/,eii
f«it«>gtufio der >Aniorikaiion «>n do fumouso arl>»id del'
Duit schors, j Jij lu-t irollywoodscho w«»rk goiit het
in do eersU! plaat H om klaarheid on scherpte
Neii-IJal)elsl>erg v'»;iilii!pt«) y.ich gatu-no in eff«-c< vol
wol-ken met decors en lampen. Hij 'S«>pj» 'Allgtiyor,'
den cameraman van Willom 1VH", krijgt men
den indruk, «lal hot appanuit «:en «tooi van hemzelf
is gewoi-deii oen soort gcadoptxstlwl ot^u
sj'iii*;waju-niei) hij .«lo. iiiipivsrtios vorWorkt die «lo natuur
o]> henïmaakt.' , -,
l tot spreekt vanzi'lf dat dit in «lo «-oi-stii phuUs
tot uiting komt in hot landscjiap: do machtig))
Xwitsorscluv lj«!i-g-si:«'ii«rri«s is van ouclshór «;cii uvoii
)iMN>j|ijk als «tanklwuir obje.ct. Huvoiulion is
Allgoy«-r. or m«'o vortroiuvii als gooit tidor ???d««/.M
' Sc|.i\viuv.vvaldor ' iiooronjongó.n «liïui'ido imods' in
lnll zijn eei-ste Ix-rgfihiiH, \v«:rkt<: bij zoowat ivllo
gelegenheden niet Dr. Arnolil l-Vinck mee en maakte.
ton overvloed'; nog dool uitvan divorso
.Niiomlpoo|-i.\|K-di(ies. J)<!' iiiiK-ilijke raniera-ar|>«-id in
Uit de Vlaamschc film Oe Witte" (Alhambra, Amsterdam)
«lo lu'1-witte weii-ld van sneeuw «-n ijs weid a.ldus
y.ijn specialiteit en wij .Jiebbon hier te doen
niethet eigenaardig soort cameraman, dat Wel /.eer
in het biJ7.«m«l»-r foloyruuf is. M«-t al «!?? voor-en
na«leolen van dien ! Om nog o\vri «»p di«- vooi-«Ji-el».ii
terug te komen: jk noemde als opvallend ivsultaat.
van zijn arl»id in de «*erste plaats het landschap
«?n ik zou den Ix-sehiiuwei- in o\vrwegiiut willen
geven diuir eens aandacht aan te Ix-steileii >nieii
heeft el' ge|egeli||ei«l ell lijtl gelloeg Voor!). Afell
/.al dan waarschijnlijk, ev.-nals ik. tot de conclusie
kotUeli «Uit «le/.e U'eel-galoó/.e fotogralie
llluu.-lijklledell huil /.iell. «l'le llh-ll ilog miUU'el.jks Veflll..,.,].|e.
Hot alndsehap weid -- gelijk gox.«.»g«l tn«-t eei,
gi-VtN'l Vo»(|' Vertle.-lillg. «liepte e|l ./.Walt-wit'
l>ehaiulelil. waaraan men het geti-aimie vn
arii-tiekgi-Vo.'Jigo«iogherk«-nt. Maar do^irbij knint n«v Ven
vermogen tot st-'f-uitth-ukkiiig. 'dat «bij mijn
weten althans) nog nimmer ?/.??.? viH.iions wei-d
opgevoerd. Kr zijn momenten, waarop een I>»<.| j>
gefotografe«-rd «Irijveihle «»p «Ie hi-ld. t.- goivi-n van
het nieoi- temidden der rotsen: nooH-n.._< xjc_' ik
Watef ZÓÓ lilHlide steell /.oo tlia-'sief
ii'ehla«lel'tn'/.óó teel' ell l lUMSpar.'IMt. De/..^ Seli>il.|li|eil
voor materie »-n plastiek stii-kt /.ieh ft-'fs uit tot
de eostllllleS del' |H-CSo|iages: liet is een WolHle.rlÜ^
'getint het staal van ??«?«?n helm te y.je'n eo'nt rj|,*t^eivii
Illet de l'lllheid V:lll eell kil pi ??ell «?»' d" strakheid .
van" een masker, l'jt dit alles ont.-tond ????u serie
biH-ld»-!!, «lie zelfs in on/o dagen van
u'e|»erl'e«'ti«»iin»>«»rdo cameratechniek tot «Ie /.eldzaamheden
Kil ik meell. reilell te hebltell om te VeJ'tiniedeK.
«lat «Ie hand vau «le/.eii camera-virtuoos /.waar op ?
do lle»«|e film lu-oft gel'Ust !
Want in «Vu eardinaal punt verschilt .AH^eyec
van zijn ICollyuModsehe «-n UaU-Ubi-rger «?«?lléga's:;
/hij dient «h; film njet .... liij brhcrrurlit haar om
niet te /.eggen «lat hij haar ///m/»/»/.?>«/?/.' l fee l de
«?arrièiv Van dezen nierkwajuxiigeii camera-man
int-disiMdu-ei-ile hem in de/e richting: bij al het.
??Work. «lat hij t«? «l»*«.-n kroeg, was de /o/«r//v//M- en
Juuir .kwaliteit absoluut donijncoiend. Meii nun-b
?zijii inteivssaiit boek: Jagdauf dein Ijild" heblx-n
gnlozoii. om te liegrijpen Ime Voor dozen man filmen
.synoniem was niet fotogfafeeren. \Vannoer hij
geestdriftig vertélt.-.'van zijn Noord poolt ocht mot.
«ló lTKA*oX|K;iliti«'''?van zijn ski- en wintoi>po|-|>
? films.?van zijn arlv'ul nan ..D»; witte lul van
Pizz-Palü". Storm «iv«-r d»-n M«»nt-Mlam:''.",.|>e
heilige In-rg*'en «!«? aiuien- fanioilso producten van
Dr. Arnold Fanck .. .. dan stuit men telkens
op kar>ikl«*rist joke y.iiiHicdeii «i'ie 'n mans opv;itt ing
teekeiien. D«vr Film.' war g«'lungen" y.eut. hij
lu-rlutalticiijk ..dei i n er war se hof i pholoyrapiiiert"...
Zoll.lèr e|' cel» OogellMik a.'lll te deuken «J.'lt el' l log
//10 iets als re^ie. draai hoek en montage liesUtal.
V'aii dit alles'vindt nïen de zeer' nad nikkel ij k.
? ? '
? hl
)ltyt;
.Mi,
t L:
«l.
??i
li
III
(l
!J>
!«?'
«-I
OM
? f'
Ml
?II
III
ar
.«.'
ln
r.
«?
?J5
i
PAG. 6 DE GROENE No. 3011
PAG 7 DE GROENE No. 3011