Historisch Archief 1877-1940
%. - r
? i
sporen terug in ..Wilhelm Teil".
liet mankeert deze film zoomin aan
schoonheid. renywid en noblesse als
aan.... traagheid! Xcldcii y.ag ik
nog /«? Vn fraai gefotografeerde film. .
zelden óók zulk een moei/aam
eincinatograrisrh werk ! Wanneer de op
name niet ?/.«»?« btillant was en de
handelm-.:, ni.-t 700 waardij;, dan zou
de/e traagheid1 tol ??«?n obsessie
w«>rden. In d"U aanvang. hindert het
Hiel: 'men U dnor IH^. sehooite beeld
tolerant sresiemd «-n ua.irne geneigd
in dt-v.e si'» «-i- van ??,. n stal i-_'e natuur
??n ????'! stoere. lang/ame
berubevolkiiiu «!ii i-;t!«-i;;i ie :M n-|»leeren. l )?«?!»
U-'l.Jti :J»:.-i«'... ? !?? i(i-l(.|i" > Mt.de) l «'M 'Ie
aaiiila'rlif i'.ifli I-OJM el:! |ei-rt op d<:
? ?n Miei ?!? is : <;?
.»??!. il!- \.ili ?..'
i;(--ii n .?! .?:? V.I
«I.-ni
«???u
d»
m l!:iS-inV"« m« ??!
teü'l. llej deel! i r deii
»}e e:i!iii : al.iiltl ,\ ??!?!?»? l
/Ij K i.o.-| Ui. 't i ??! i ia i- -t i 'ut l
u i, k-u j>i ij-.i.x-xeii en ..|' de
Mui.-??:? iinuj! van u< li".,ni heeft dat
'e)]e ??,» heftige !ie,-|o!u if-elhi'..'
i!iuii!u ««j «tri.ifl. /oo'n révojie '
y.el!'* van bedarht/anii* X.vvitsei s !
in ????u i.einpi» als de/e l'üni ilttilt !??
Imndluuvi. is' absurd. .Hel maakt.
wal een hartstochtelijke . uit harst in::
bad moeien worden. tot een
voory.ichtige ..(iysbreght"-vertooning.
? Do tyrunnie vaiv den camera-man
«trekt zich evenzeer ,nit tot de. ver
tolking. I)e. personages y.ijn van een
ideale. typeei'ing: '»VW in waarheid
nobele 'l Vil van Hans Mare een
interessarte (lusslcr vail ('«mrad V« »dt
(die hier. goddank weer Puitsch
spreekt !) ? «en waardige Melchtal
van Kugen KKipfer ~ een indruk
wekkende. Stauffachur van Theodor
Loos. . . . Maar de camera-man stiet
y.e uitsluitend als stof fage. -<~ als
pittoreske objecten ert lüj duldt
blijkbaar geen ingrijpen van de regie.
Al deze menschen fichrijtlcn
schrij?den waardig door do film, als gedul
dige onderdeden van'een fraai beeld.
Maar men mist bier noode de vaart
en dé- fellieid der Amerikanen .
liet psyebologisebe indringingHvertno»
«en der Duitsi-bers. lletblijftfn-ftco
liet wordt neigen* film !
*?**"'?
Ik weet niet in boevt-n-e ..Wilhelm
Teil" inderdaad «Ie ..eerste
Xwitsersebe film" kan beeten. Mocht dev.e
k\valificat'n-juis) v.ijn. dan is bet als
??ersleliüg (-«-u merkwaardige prestal-ie:
/'u-h met dergelijk nnviee-werk aan
? i«- sj'iis Ie plaatsen van de
In-staandi* eaineial;iihM<. is Vtellig uveii
kleiiiiu'ht-id. l-!n wanneer men la
nu/aiii.-i-liainl in den kring der
Xxvil.sei-s« In- i-. ilu-'M'iiili-ii lei-rl. '/.ieli vau de
? ?v.-iln .-i-i-Idutï«U-r eaiiK-rakiinst i«v«-n
\ i ij i- Mrliti-ti Jil> iu«l-'i l ijü-vuil deli
!a»cl\i»>ud' liessier ? dan ligt een
?ifln-ttiif vh lï'lanywekkeiidr (nekonist
V""i- il'-/-- p'liustir i|idn>l !?!«? open..
?tült Wilhelm Teil" (Rio/to. Amsterdam)]
Maar neen. verbazen '
Dat deden we ons niet:
Want IIY kfiulcn
lic rcili-n run zijn nnlrirl.
l'Jén onzer althans.
Die er alle» van wist.
Van bet vreeselijk geheim
Van den c-laiiiiettist !
(Km v?rift'lrn rcr# run
tli n ilirhlrr. rtnl-? n 'tri in
sijn Imndrl .knikken rn
TENTOONSTELLINGEN
IN MEMORIAM
PIET PAALTJENS
I835 - 14 Februari . 1 935
Wij zatell tt> kvlIVeleli.
Daar klonk van de heuvelen.
Keil Weemoedige triller
Hel was J.ndwig Jliller:
De l >egaaf < Ie k u iiHtena ar.
Die aan zijn klarinet
Dien triller ontlokte.
Lulsterspel
Het leven voor |
Xooit Sprak. er. ei-ge'
Xoo ver mij bekend..
Dieper weemoed
Vit een blaasinstrument.
Het \vas waarlijk
Om zicb te verbazen,
Xoo naar sj^ond die
Man daar te blazen !
van inzicht geeft, vader, uw spruit blijk,
als ie zegt: wanneer 'k voor je uitkijk,
dan. raad ik je aan '
met moeder te gaan
naar mama loves papa" in de uitkijk7
Amsterdam
Kunsthandel Aalderink, .lac. van
Lonnepknde ó'>. Scliil-iciijj-n en giafische
werken van (iesiua, Jim-vó. 'Fn( . '2:1
l''elHuari.
Kunsthandel Buffa, Kal verst raat JUK
Srhildeliji l». , leekellillgell en Illho's
d- M. i- Krils Klein. Tot li". Februari.
Stedelijk Museum. Moderne toege
paste. rel igicuse kunst. Tot 24 Febr.
J\ibileum-téntoonstelling van wer
ken van l 'iet van Wijrigaerdt.
Voorjaarstentoonsielling .van .J)e
Onafhankelijken". di- veieeniging van
beeldende kunst cnaai-s.
Niéuwe Kunstschool, leguliersdwari^
straat 73 (bij Carlton). Modern schil
derwerk, graf iek. reclame en f« »t« «gwif ie. '
Tot 28 Februari.
Kunstkelder, Spui 13. Werken van
Chris Agleibeig. Tot i) Maart.
Kunstzaal van Lier, Kokin 120. Schil
derijen en teekeniiigen dóór Quiiyri
van Tiel. Tot 7 Maart.
Rotterdam .
Kunstzalen Unger en van Mens,
Eendrai'htaweg 27. 1/itho'g dimr Itonor
Daunüer. Tot l Maart.
. Rotterdamsche Kunstkring, Witte de
Witbstiaat 35. .Schildeiijen van Jan
Harm Wej-n«. Tut '25 Februari.
Den Haag
Kunsthandel Vincent, Bildersstrnni 09.
Schiltlerijeri van Marie Vlielander Hein.
Tot 28 Februari.
?
Huize Statenlaan 71. Werken van M,
Adamsu. Tot 3 Maart.
HMT is de Mdio-reporlage ge
weest, bet plaatsen van tle
mit-rtifiuni midden in het leven
van den dag, die het wonder volbracht.
heeft. Jiij de/e radio-reportage was
het geluidsheeld het voornaamste.
/omloeiide leen Ie men in
omroepkringon de problemen kennen van het.
miero-genisclie. Dit laatste wan weder
om van het allergrootst belang voor
tle verdere ontwikkeling van den
omroep. Men had terra m:va ontdekt.
..iero-genisch wil dit zeggen: bet
ontstane geluidsbeeld verschaft den
toehoorder y.ulke sterke orale indruk
ken, dat bij de/.e via do hersencellen
tot een oplisx-he voorstelling kan ver
werken.
Zoo ?tond men plotseling voor een
nieuw technisch probleem: het schep
pen van het geluidsbeold en de vervol
making daarvan. Terwijl men al
experimenteerertdo in de
geluidslaboratovia bezig was dit probleem op
te lossen, ontdekten toonmixcrs en
geluidsüigenieurs iets* anders. In het
kader van het geluidsbeèld speelde het
woord een ondergeschikte rol. ? Het
woord, dat tot dusverre ook bij don
Lomrocp niet een soort monstrans was
omgeven. Meer dan een verklarende
of beschrijvende functie was het niet
toegedacht. Men luistere maar eens
opmerkzaam naar een goed-verzorgde
radio-i-eportage, en veel, dut uien
tot dusverre instinctief voelde, zal dan
duidelijk worden.
In het total» geluidsbeèld is de klank
primair. Deze >ormt de ruggegraat
van het geluidsbeèld en stelt ons in
staat .angs oi-alen weg een optisch
beeld van de werkelijkheid tu vormen.
Secundair is het gesproken woord. De
omroe|er vervult de rol van vertel
ler", r. Iet-s meer.
Indien men nu in omi-oepkringen
iets verder k<m y.ien dun een zeker.
orgaan lang is. dan was '/.ondel* eenigeii
twijfel iijl deze ontdekking de omwen
teling gevolgd, waarop wij allen sinds
700 lang rei'ds \vaebten. .Maar ook hier
malen de molens, gelijk bij 'de film
industrie, /«-er langzaam, liet uitbui
ten van di-/e ontdekking van het
waarlijk miero-genisehe /al evenals
die van tiet toto-geui.sehe nog wel wat
op -/.icli laten wachten....
Radio-tooneel: een
tweeslachtig product
MKN is echter in de'wereld van
den omroep verzot op
lieruitzendingen. Niet alleen op muzikaal.
maar ook op ttioneelgebied. Maar hier
is inen ??-zooals r<;«!ds boven ver
klaard -r-in verband met het
microgenische nog verder van tien
rechteiweg, dan op muzikaal terrein.
Om het woord in het theater ..ove:
het voetlicht'" te brengen, maakt mei
immers gebruik van tal van optisch'
hulpmiddelen, zooals decor en belich
ting .ter aanduid ing'va n de entourage:
mimiek en woordvorming ter onder
steuning van de actie der
toonde!spelers. Al deze .elementen zijn
evei.wel niet micro-gnni^ch.
Xu vond men-het volgende hnlj??»
bmggetje. liet tooncelstuk werd b.;
werkt voor de microfoon. 31en
ve-legde dus de her-üitzcnding naar «'?'
htudió: vooj'-zag het sttik van
geluideffecten met behoud echter van
moii-»of dialoog. Zoo ontstond iets
twr.slacht igs: een oude kunstvorm, <
., men aan een nieuwen dienstba'ir
maakt'e, waardoor de omgekeerde w«"
i-eltl ontstond. In liet primitieve
pluidsbeeld was niet de klank, maar J"-t
?woord primair.
Mietti;nün: voor een insider i.* h-t
en reportage
de microfoon
alleszins begrijpelijk, dat sommige *.,* /..«in«.m.-ii uuuo uau neun , een
omroepleidingen zich niet np glad ijs samenvoeging van verklarend chanson
dm-vfiii t^> tincTrt».r.n i.'..»::.. i..t..j... « --- ?»««??? - -
scheii doen. (ieen regLssem-H dio
bijv. hun tooneelpractijk niet verge
ten kunnen. Vóór het llitlur-regitno
den Duitschen radio-omroep
verwocstU%. bezat de Funkstunde te lierlijn in
Alfred liraun een man, die zich liad
weten los te maken van het
ttxjnuelmatige. Enkele van zijn sublieme re
portages, als ik mij niet vergif,
Berlin zwischen acht und ncun", een
^, --f. 0..... ^j^
durven te begeven. Kr zijn luist
erspelproblemcn, van tecluiischen aard
weliswaar, dio nog niet geheel en al
zgn opgelost. En de moeilijkheden
kunnen slechts overwonnen worden,
indien uien met verouderde
tooneelvormen heeft gebroken, indien men
weet: wat een luisterspcl eigenlijk in
wezen is.
Zeer eenvoudig uitgedrukt ie een
luistei-spel slechts het volgende: een
gefityleerdo radio-i-eportage. De beste
luisterspelen, die men op buitenland
.. « *
en gehiidsbeelden, benaderden reeds
zeer dicht het ideale luisterspol.
In ons land was men ondertusschen
nog lang niet zoo ver. De oorzaak
was wel. dat men tot voor enkele jaren
terug nog niet du technische outillage.
bezat, om een luisterspel op to voe
ren, om maar te zwijgen van de nieu
we menschen", die daartoe eveneens
noodzakelijk zijn.
Kr is thans een omroep in ons land,
die over een goede luisterspcl-studio
beschikt en waar nieuwe menschen"
- - ~r ..-..v»-. »w0vmikir vu. naai.- iiiuuwu luuiiscuen
scho zenders weleero» gevolgd heeft, trachten de principes van het luister
zooals maertnd ..De Krassin w»rlf. »1« ««?l t?u,>...?i T«4 s. ,1, '?.-?xx
zooals indertijd De Kragsin redt do
Ital ia", bevatten alle elementen er van.
Kvena's bij do gewone reportage
moet ook hier de microfoon in het
bruisende leven van den dag geplaatst
worden, echter met deze restrictie, dat
om de juiste geluidsftyleeriug to ver
krijgen, het luisterspel studio-werk
moet zijn.
Hierdoor komt dus vast te staan.
dat het lUistcrspcl met tooneel niets
uitstaande heeft. Do auteur mag niet
verder gaan, dan het leven zelf langs
de microfoon te voeren, want do mi
crofoon is, evenals de camera bij do
film, het centrale' punt.
Dit «licro-genisch oerprineipo heeft
ten g«v<lge, dat luisterspcjon niets
theatraal» kunnen bevatten. Slechts
heruitzending van de werkelijkheid
komt in aanmerking om als onderwerp
van een handeling in geluidsbcclden
vastgelegd te worden. Kersto veroisehtu
aan den luistei-spehlicht er gesteld moet
dus zijn, dat hij in gehiidsbeelden leert
denkeu. Dit is niet gemakkelijk, dit zij
toegegeven, maar het is toch ook weer
niet zoo moeilijk als men wel denkt-.
Indien hij zich vertrouwd maakt met
de micro-genischo problemen van liet
geluidsbeèld, dan eerst zal hij in staat
zijn hot loven gestyleerd en geabstra
heerd aan do luisterende
niillioenenmasga's voor -te houden.
Het luisterspel vraagt
nieuwe menschen
Bij ieder luisterspel, dat men thans
wel eens sporadisch hoort, voelt
men, dat de schepper zich niet heeft
kunnen losmaken van het toon
clmaittge. Men ziet nog veel te weinig in, dat
het gesproken woord slechts een on
dergeschikte functie mag vervullen.
Het dient slechts, om in organisch
verbandmet de geluidsillustratie do stem
ming in het beeld aan te duiden, de han
deling voort te stuwen naar het gestelde
doel, maar ook niet meer. Voorts is
tempo alles. Er hebben weleen»
Xcdcriandsche auteurs een poging onderno
men om een luisterspel to scheppen.
A'c herinneren ons Menseko" van
!-fs Vissel. Helt was van een
hemel? hèlengte". Een goed hiistcrspcl mag
?re zeker niet langer dan hoogstens
? n half uur tot drie kwartier duren,
?f»n tijd daarbij inbegrepen, die do
liiroeper noodig heeft, om het aan to
'iidigen. Volstaan kan da'n worden
:: i.-t een vijftiental geluid»beelden,
tervijl een ,»Stichw'ort" tusschen do
'??'? elden er voor zórg draagt, dat Je
itienhang niet verloren gaat.
. liet luister- . "
jj.,-1 is ?vrucht
Vi4ii'
wekenlan- >n
studio-ar'"?id. E venals bij
?;<> film staat en'
? 'II hot dus met
??'??n regisseur. '
arbeid'
fclechts
»?!? uwc men- .
spel to benaderen. Dit is do K.H.O.,
waar Paul de Waerdt en Ilenri Erens
thans experimenten ondernemen om
naar de geheimen van het micro
genische te spcuivn. Of zij zullen sla
gen luingt bovendien er van af of zij
do uuteuis kunnen vinden, die genoeg
fantasie bezitten om de microfoon te
voeren langs het ful-bewogen-leven
van dezen tijd, dut haar kroondomeüi
uitmaakt.
Maar niettemin: in ons land ge
schiedt zoo weinig om du radio uit do
impasse te bevrijden, dat men iedero
bescheiden poging reed* moet toe
juichen ook al is het gestelde doel nog
lang tuut bereikt.
J. SU l KEUMAN
BEELDHOUWKUNST
Dr. R. Miedema: Mijn vader
en zijn werk (De Tijdstroom,
Lochem)
DM Hemoiistinntsehe <loiutnee
Dr. U. Miedeliia heeft een boek
gewijd aan do nagt-daehteiiis
van zijn vader, den Itotterdamsclien
beeldhouwer S. Miedema. Men kan
niet anders verwachten dun dat dit
op zeer sympathieke en piëteitv««lle.
wijze geschiedt. De schrijver (dezelfde
van het mooie boek .over Kédon) weet
oji (inderhoudeiide wijze zijn vader
tert''voeten uit to beelden: en het is
verblijdend, dat ook eens in Holland
boeken vei-scliijnen over een
bepaalxlen beeldhouwer. Ik vrees alleen dat
een dergelijke kostbar*» uitgave, ge
zien do geringe belangstelling in onze
beeldhouwkunst, haar weg niet zal
vinden bij een groot aantal belang
stellenden, maar laten we liet hopen.
Het boek is rijk aan illustraties en
ruim'opgevat zooals we dit allén in
het buitenland gewend zijn.
De beeldhouwer Micdema -behoort
'in den tijd van 'tiO en draagt daar alle
sporen van. Zijn werk is dan eens
klassiek of lionaissance van karakter
eri dan weer impressionistisch. Dit
laatste in zijn moderne kant. Hij
schaart zich^ dus nu eens bij de
impn^ssionisten C'harle» v&n W
ck/iVixeii-a de Mattos e.a. en dan weer bij
Stracké. Colinet, lx.-enhoff, van Hov»s
nf.-.Pamler. Zijn vroomheid sluit zieh
aan bij die van zijn leermeester
Sirnons. bekend om /Jj n bijhelsche
groep^i die in het Kijksnnisi-um te zien
zijn. Onwillekeurig zal men zeggen,
dat dit werk wel wat ouderwetsch is.
Men moet, zooals de schrijver op.
merkt, dit werk ziuii in de lijst van
zijn tijd; wij hebben te onthouden
dat hij een iiieiisch is van do tweede
helft van do negentiende eeuw", maar
waivn dat ook de beeldhouwers niet
als Mendes du Costa, en Zijl! .Niette
min is het de moeite, waard het Wei-k
van dezen Ix-eldhouwer nader te
INzien.
Ijkten We hopen dat het beeld ..De
stervende man" voor het
lioymaiismuseum zal wolden arngekocht, waar
voor zijn vrienden thans moeite doen.
llse Schneider-Lengyel; Die
Welt der Maske (Plper en Co.,
München)
ILWE SCUNKIDKJt - LKXtiYKL
draagt aan haar man het hoek .op
over verschillende, maskers uit
Afrika, Amerika, Oceanië, Indië, Indo
nesië, Japan, Oud-CJriekonland,
Duitscho Alpenland en den
tegenwooitligen tijd. Ken deiilu deel van dit boek,
in groot formaat, is niet tekst gevuld;
«en voorwoord in drie talen e'n ver
der hoofdstukken ov<«r Vom .Sinn der.
Maske, Kultgebrftuehe, 'Verbivituhg
Material, Kunst, Maskenbetraehtung".
Op defce. wijzo M hot masker van ver
schillende kanten door haar belicht,
hetgeen door dit gedacht e-beeld vol
ledig gezien wordt ? ..Xur ein Volk.
dessen Wultbild guschlosseii ist. sebufft
grosse Kunst, wie aueh umgekehrt:
ein kunstbegabtes- Volk durch die
Kunst sein uivigeiistes Weltbild
schafft". Wie zich dus "op ue. hoogte
wil stellen van de ceremoniën en In-t
gebruik van het masker of van den
zin van het masker, de niaskerdansen.
leest de Zeel- Verzorgde «.n overwogen
tekst. die een goed i»l/.ieht gi-eft uVef
het geheim/.innige daeinoiiiM-lie -???
laat, «lat het masker wil y.ijn enwie
zich op de h-ioirje wil stellen van «{e
plastiek, den /.in. den innerlijken
drang, den gespannen vorm van hei
masker, voor hem zijn 'de vele a f beeld ??
si-ls, waarom hel ten slolte (oeh _'.-'a;.
Koe prachtig d« \el« cliché's ook zijn.
hoe buitengewoon fasfineel'end de
maskers zelf. het is duiy.eiid maal te
betreuren, dat bijna alle maskers voor
een gruot deel afgesneden in het kader
zijn geplaatst. Men vraagt v.ich af
wtiarom dit noodig was. Moest hier
het schoone kunstzinnige masker wij
ken voor de nioderiie fotografie, die
n.l. kunst wil zijn l- Mout de fotograf ie
niet, in dit geval zeker, slechts, onder
geschikt, een hulpmiddel zijn? 'Men'
heeft hier veel bedorven, zoodat dit
bo«k zijn volle, woahle verliest. Ken
masker in nu eenmaal een volledig ge
laat, dat men niet ongestraft en wille
keurig kan afsnijden. Het machinale
heeft hier zijn Vernietigende kracht
getoond. Dat de maskers uit den
tegcnwoordigen tijd, in dit boek opgenomen.
van Prof. Bruno (ioldschmitt. Tommy
Parzinger "en Megito veel minder ex
pressief van beelding, haast te fijn zijn
dan bijv; die der negers, zal ieder kun
nen ontdekken. Verrassend zijn.zeker
de weinig gercpr«»ducecuje. maskers
uit het Duitsche Alpenland.
"*'
Wij willen het masker volledig zien
en niet in stukken gesneden, want bij
het wedol' vooitlragcn van liet
menschelijke trag(>diespel zullen de gelaats
expressies, ook al dooi-
den'noodweJl.:».
VAN OB GERSTG
ZWItSEföCME GELUID5
? FILM ?
WAAUAAN Ot UtMIEtt dlVOl.KiNO VM4
ZWlTIfRLANO XUNVOU.C MtOCMtn»
MIN» OAP.
Masker uit Nieuw Cuinea (illustratie uit
Die Welt der Maske")
digen afstand. ge,synthi-ti-eerd worden
in het masker, wwirop het I.-Veii en d**
dood zich volkomen af-j'el.-n «-n dus
? weerspiegelen, zooals «"-n u'r«K»t levend
en ontfoemnd gezicht, dat '*ns me«
zal vooreii in al de geheimziüiii^e
zielsomdwalingen. ons opstuwi-nd naar een
hoogt: uit. schat erende vreugdu of
meesleUfelld de peillooze diepten in VU 11
waan/.in en xie
THKO-VAN KKIJX
LHAHBPA
fETERINGSCHAMS 13^ TL.6861
Presenteert vanaf
VRIJ DAG a.s.'
Het eerste
/laamsche Filmwerk
DE WITTE
'naar het boek van Erns: C:a«s
mee
JEFKE BRUYNINGKX
H AG DA JANSSENS
U zult hartelijk lachen
om de dolle guitenstreken
van D E_ W l TT E
? Uitgebreid
voorprogramma ?
Toegang eiken leeftijd
Vrij- en Reductiekaarten
vóór deze film niet geldig
«N VDtlC
IN *lf>400
IH Od HOOFPROb
Plao<>be5prekinq
aandeCaUO
ROP
'm
era*!
lultt
)nyt
Jleiii
t hi
U.
JOI
'l'
??l
li
III.
)'l.
?tl
ij>
ieer
OM
? :
-.n
i-u
in
mi>'
la
r.
i!
-i
PAG. a DE GROENE No. 3011
PAG. 9 DE GROENE No. 3011
?r