Historisch Archief 1877-1940
Boeken
Fransche literatuur
l
DE OVERVERZADIGDEN
Albert Heiman
J. Slauerhoff: Het leven op aarde
(Nijgh en van Ditmar, Rotterdam)
Sl.M'KUHOl-'K'J* nieuwe prozawerk ..Het
leven op aarde" is oen vervolg op ..liet
verboden rijk", niet in «lie zin dut d«>
pcrsoiu-n en gebeurtenissen «H»1 hij vroeger beschreven
hooft, t huns verduidelijkt of verder ontwikkeld
zouden /.iju. J lei nieuwe hoek brengt moor een
varia! i»? «p liet thema van lul «mdcrc,. IV vrij
vage hoofdpersoon van ..Jlot verboden rijk" is
uu do duidelijker on onomstreden centrale figuur
van ...Het loven op aarde" geworden: het hoofd»
thoina van bei«lo workon blijkt echter volkomen
gelijk: o«»n vermoeide, van loven <»vcrvci-zadig«lo
zwerver zoekt zichzelf to verliezen in het avontuur
MChinu". ondci-gaut «Ie aantrekking vaneen wonder
baar vacuüm, maar vindt niet de verloreiiht id.
doch uvowl ..zichzelf" terug.
In dit boek is ('hinn. ? ? hoe prachtig «»ok be
schreven en vol kleurige atmosfeer. - ? toch slechts
«?on pivi'ieu/c uehtorgroml vtior |i«>t veel belang
rijker lev«'iisfiagniont van de man die zich door de
stroom der gebeurtenissen laat meevoel en. zichz«-lf
daarbij verwonder»! ga«lt-slaat. v-etend «lat deze
?verwondering het laatste is dat hem bleef van alle
cultuurgoederen. I-In 'iet is Hiel de besmetting
vun de/e verwondering «lat ook hij zijn ..pén
l-ration pacifiiiue" «lo«.r het> -verin uien rijk begint.
Als hi.i doorgedrongen is tot «Ie sta«l Ta i llai
wordt hij gevangengenomen; «-n irdt liij zijn K-ven
alleen, door het stadshoofd in vorliuzing t<> bivngon
mot het ra«lio-ontvnngapparaal dat hij (spijls*
alle Iiedctikingcii die teehnu-i mogen makeiu
feilloos construeert.'
J V/.- i-pisi.dc Maat schril, en bijna pijnlijk in
hot hoek. 11 i-t. i» of bij het maken van dit (nestel
de hoofdpersoon v.milord itnlmuw wordt aan '
Xijll «Hepste Wc/ell. elt «ie Ie/el' Weet Vanaf «Ut
«?ogenblik: NVa'l d«- auteur «>"k verder mag beweren.
«?en overgang van dex.ewesterling. t««t het
??npei.soonlijk-ve!-l«>iei:e. het »?! ient;i:il>-ti.t-i list-p
I>Mmoiie dat hij naslivcl'l. is «-.-n «<nm«igc|i.jkh< id
geworden, l»e/.e man is niet zou v«-r van /.ijn
ooi'spr««nir afgedreven als hij -/elf denkt. Kn niet
?/ondel- -M-hrik maakt de le/.ei- dan d» poëtische
sl«>ttafol'olcn Ince. als dit mnrcoiiist in «Ie occulte
sfeer van de. lamuïstischo priester t«>ivchtkoint.
en donkt een miort van nirwana, to kunnen be
reiken. In deze passage, dio do enige gerokte vun
het boek is. komt tlo marconist ('amcron dnïi toch
teiiMlotto tof- tlo ervaring dat hij voor de/.e toestand
van IioKi>ii> inortii! nog niot rijp l». ]lij ..bekoort"
y.ich daarop mot dn vaardigheid vun do waai acht ige
Kuropcuun tot een meer taoistische
worcldboschomving. dio hom in staat stolt vord«>r als füoscoi"
to blijven zwerven zcmder nl to «liep hot leed on
do vreugde dor «lagen to ondergaan,
J lot is merkwaardig to «ion. hoo Sluuorhoff
zijns iinilnnks dozo Westerling westers heeft laten
blijvon tot hot ohul toe. Kn juist .tengevolge van
zijn sohijn-ovorgung i« do/o in hot laatste kwart
van ...Hot lovon op aarde" mindor levensecht on
mindor zichzelf dun imnvankolijk.
Maar hoc goed in hut do schrijver in de/e op/et
gelukt, de figuur to tokotirn van zulk 0011
ovcrver/adigdo. mocde.lo/.e. toch altijd nog op
«'igonuurdig-pasj-icve -wijze op avonturen beluste
Kuropcuun. Vuu hot typische product vun con
vcrmociilgcrankt, verword «MI ideaulloos ras. dat nog slecht s
steun vindt in de ontdekking van zijn oigi»n
suporlat icf.
.Ka do/o superlatief hooft Slauerhoff wol niot
beschreven. ? ? hot zou ook oell feli«»lii»-nale opgaaf
geweest zijn! -- maar wol. op allerlei wijzen on in
allorh'i gcslalten aangeduid. Vooral in zijn be
schrijving van hot (liincKo gezin waar «Ie marcimist
bij hot begin /.ijn introk noemt en hot gezelschap
van opiumsclmivers waar - hij later bij t«-r«'oht
komt.. Ken aanzet dio nog vaster en kleuriger had
kunnen zijn. vinden wij «<ok in do figuur van Yolho.
de man van Kuropesc afstamming die ondanks
h«'t g«'neralies-lang Wonen onder de ('hiiu-xcli toch
vreemih'ling gebleven is. .Vollio had. ? ? nader
uitgewerkt. -? - «Ie tegenpool van «Ie marconist
kunnen zijn. h«-(-l«-v«-n«le bewijs van
ras-gcbowh-nbeid en onvorinengbuarhei«l. Maar hij is helaas
«Ie meest scholnatische 'iiovonpói'stioii van hot
hele bo«-k g«-blovcll. ?
Xaur aanlfiding van ..liet verboden rijk" heeft
men veelal «l«> opmerking gemaakt dat het een
' MlllllllltlHltmrHHI
TIjDGENOOTEN
i
Teekening voor De Groene" van Cn. Roelofsz
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN
onduidelijke on nmeilijk ontwnrbarc compositie
b«<zat. J k bob dit nimmer eon nadeel kunnen
vinden, aclit dit intogondool een dor bijüoiuloiv
charmes ervan, wnuiiloor het zelfs iets vóór. heeft
op ..Hot leven op aartltv'. Dit laatste' book is
strakker, eenvormiger samengesteld, al t-reffoti
<iok hierin onkele van do t^iaolie zorgeloze vrij
heden die Sluunrhoff zich mng veroorloven: oen
«uiverwjicht verlaten vun de ik-voru», een
omzotten vun hot tijdsaspect, oen plotseling elimineren
van personen naar wier verdere lotgevallen do
lezer iiog huogst benieuwd is.
Tenslotte is er ook een mot kwaaidige ideologische
ontwikkeling te «mderkonnen vun liet verboden
rijk" uuur ..Hot lev««n op uurde". Terwijl in hot
iM?rsto boek d«j schiijvorsfanlnsU' nog onbeperkt
«Ie «Iroomsfecr laat hourseii. in bizan'o. aan
opiumhallucinaties herinnerende samonstellingen on over
gangen, staat het nieuwe, boek op oen voel reali
stischer basis. Hot is ook veel gevoeliger on
giinl«'|vssccrdor bij het gewone dagelijkse hrvon.
Het verbaast een boutje "bij Slauorhoff zakelijke'
zinnen te lozen als ilezo: ..De grote ziekten, «lo
grote ondeug«lon on het grote gebrek on goniis.
maken de mensen van de vorschiilonde rassen zo
onderling gelijk, uls eeuwen zending, vroetlzam»»
doordringing, overnnnie van zoden en gowo«»nten.
niet kunnen doen-' (pag. 174)1 Ken sarcasme uls
«Ie opmerking: ..Vóór vrouwen schijnt een ten
dode «?pgesehrovono buil ongewoon nuntrekkelijk
te zijn" (p«g. 211). Of ot«n snoer «>p hot Duilse
fascisme (i>ug. 17U| on «lorgolijko meer.
Mij persoonlijk is het slechts sympathiek, en
ik kan niot na lat on te constateren, dat op doyi>
wijze ondanks alle aesl het ische praeoffuimtio
t«»«'h het sociaal gevoel bij een onzer'lwste
schrijviU'.«loorbreekt en zieh in zijn werk 'doet gelden. l>c
grondtoon vun Slauorhoff's bo«-ken is tot nu «W
er een g«nvoost. van pessimisme, verin*loidhoid.'
vJ-rvivenulinp on vlucht in d«». droom. Maar teven*
interesseert hij zich to veel voor ..Jlet loven op
aartlo" om bij do. vanouds-dichterlijke
govtiels-iveks te kunnen persisteren. J lij zal evenmin als
zijn p«iëtische creatie l'amoron het nirwana der
dichters kunnen bereik«Mi zonder eerst n«»g lang
en intens gemoeid te zijn mot dit veolgestultigo..
«?nverwoostbare loven, dat ook wanneer liet'niot'
voel zaaks mocht zijn, t«>ch alles en het nige' is
«lat wij bo/.illon.
In kort bestek
Albert Kuyle: Jonas (Paul Brand, Hilversum)
KUYJ.li toont zich in zijn ,,Jonas" wel ccn dictator
van het proza. Hij is minder nuchtcr-radikaal dan
IJordeuijk. hij is niet wars van de versiering, zijn proza
is lang ovvrwogen on bezit meer beeldende suggestie.
.Maar hot is z\vuar en traag, zonder levcnswarmte.
ledere zin op zichxe'f is iets: in het geheel wordt deze
taal van louter ..veelheid" kleurloos. Vermoeiend gaat
dit zeer gestylcerdë' verhaal van den profeet Jonas aan
ons voorbij. In zijri korte verhalen ligt meW Kuyle's
eigenlijke begaafdheid, dunkt ons. ' ,
Wm. J. Woltman : Erfheuvel
(J. L. joachlmsthal, Amsterdam)
D'K uitgever zendt ?ons dit boekje, welks schrijver
ceiiige jaren geledcn/.ijn eersteling de wereld heeft
ingezonden, die, naar wij óns, inucnan te herinneren
..Mannen en Vrouwen" heette en die een belofte
inhield vonr een cvuiitueelo ontplooi.ing van 's schrijx'cr.»
talenten. Het is-jammer'dat Woltman ons thans niet
de gelegenheid geeft te constateeren of die belofte
iavervulling is gegaan, want dit ,.Erfheuvel" kan riie.t
«Ie pretentie hebbun op ernstige critiek aanspraak te
maken. Het is ccn vertelsel mut een ebnigszins
ouderwctschen sm;iak. Het doet denken aan Juftus van
Maurik en F. «Ie Sinclair en indien men weet dat de
Baronie Van Larrii» van Nimmansnutter de plaats is
waar hét verhaaltje speel t, weet men reegis in welke
:sfeer het gescïire\'en is. Kr komen in dit boekje
adellijke families voor, zuonls men ze in wcrkclijklieid
en levenden lijve niet zal ontmoeten en ^ooals de
schrijver h'en óók niet ontmoet zal hebben, behalve
misschien in zijn fantasie, die zér fantastisch is. Er.
loopcn overigens ongevaarlijke lieden tusschen deze
bladzijden door die >, Erf bochel" in plaats van
,,Erfheuvel" zeggen. En anderen die opmerken: ,,'t Stinkt
hier. Is dat ook nog een luchie van me foorfadere?"
En zonder twijfel zuUon er vele l ieden zijn die hierom
lachen.
'l
?
*
L
, PAG. 10 DE GROENE No. 30||
Afscheid aan de liefde
P. Drieu la Rochelle: Journal d'un
homme trompé(Gallimard, Paris)
E l .K verhah-n in II7 vrij ruim gedrukte pagina's.
Mehalve het laatste, waarvan men het
v«-rbund met de vorigen moet zoeken om het te
begrijpen, zijn het zonder uitzondering
liefdes.govullon. Hij zijn gegeven door een mun, dio blijk
baar opgehouden hoeft jong tu zijn en nu winst on
verlies bes nut. Zijn rekening is, dat de liefde haar
belofte niet gestand doet.
Bij zijn behandeling der verhouding van man tot
vrouw heeft Drieu la Hochelle, die tot nu toe meer
dan iets andars tooneelsehryver was. vereenvou
digd, vooral in dezen zin, dat hij den invloed van
kinderen op de ouders feitelijk buiten beschouwing
laat. lig vermeldt 'wel hier en daar kinderen, maar
behandelt ze in vrijwel geen opzicht. Dit is een
deizwakke punten vun dit overigens ongetwijfeld
? frauie boek. Het gave makkerschap van man on
vrouw heeft vooral zijn plaats in ..Le bon moment",
het beste en tevens meest pathetische-van deze
vertellingen. Hier is alles bijeengebracht voor een
«root, wijd, diepgaand geluk, dat dim ook beleefd
is. maar «»p breken staat. Do man ligt doodelijk
gewond by het Tsjuudmcor. de vrouw is te Parijs ,
en bereidt zich. zonder liet' eorst nog goed to weten.
voor op een nieuw liofilelevon. Haar man is
vijfenveertig, .zij vierendertig. J lij heeft den oorlog
inotwmuukt. gewerkt on «lo vernuieienis.«ler liefd»'
??miren. Hij weet, dat lig te "oud is geworden
om veitler v«ior haar een volmaakte minnaar
t«/.ijn. Zij zelve, zonder zijn toestand te,kennen, zi««t
i«en toekomst voor zich, waarin do luister va h huur
liefde gedoofd is.
\Drieii doet Iwrlmuldolijk vernomen, «Int «!«? liefde
.vermoeit en dut komt omdat hij «loorhuipeiul ge
vallen geeft van mannen en vrouwen, die. ni««t min
<>f meer gave bedoelingen zoeken zonder to vinden.
In T'n bon ménage" vimtt een jonge man. «li«« nu
.-eiunaal trouwen wil. het meisje, dat hij zonder
bijbedoelingen gekozen zou .'hebben. Dey.e bijbe
doelingen (geld. positie) MTekeli zich. zij neemt
met «h-n tijd een amant, hij ut oerder een inatlrosse.
laaraan vermogen ook hun twee kinderen:ntotx
t«veranderen. Tenslotte bewenen zij in eikaars
innen wat luid kunnen zijn en niet geworden is.
liet dagboek van den bedrogen man. dat «lezen
'?undel zijn titel heeft gi'gove'n is wol.hol langste.
n /.«?keren zin ook het belangrijkste, maar niet'hel
MI ut rekke) ij kst o vun «leze reeks verhalen. JCij zijn
iet resultaat vun con gemoedstoestand van «Ion
??blijver, «lie, y.oouls ge/.egd is. orvnivn hooft'. dat
!o liefde huur belofte iiN-t gestand doet. De h
''rogen man schrijft een langu uanklacht neer tegen
?? vrouw, die hij blijkbaar graag geheel had
lief?hud, maar die hem on een ander, om vun oen
??rdo niet te spreken, gebruikt tot oigoit'
voldoo>ng. KioookJluguotto in ..1'n art siiicórc". die niet
«ie kracht liaror verbeelding zich voorhoinlt «Ie
?'(maakte liefde te beloven en t«'lkens opnieuw
Ui
l >rieii schrijft goed. vlot on raak. Men bemerkt
"?neelgewoonten in zijn manier, hij ziet- meer dan
n atulijr zijn personen leven en beweg«m. Van hot
?riool afkomstig is ook zijn zoeken on vindon van
?rto, kernachtige /.innen «lie in «Ut boek «Ion
innk maken ovor lu«t voetlicht t n'konien.
Vergis ik in«' ni 4, dan .hebben we hier to doen
??l «M'niifs.'heitlsxr»1».'! aan het physicko on
psy«-hi?'ic cultische leven als beluhgwckken«l gegeven.'
t>«:hrijvor is andere wegen' opgegaan, hij is oen
.iclercs", dit; volgens Honda ..ont trahi". Hij
Hjft don laat si en tijd voel over politiek»'
k\ves. Marianne brengt iedere week'een artikel, van.
? hand over Middon-Küropa. Verder zie ik van
i vernield: Oonèvo on Moscoii, PKurope eontre
l'atries, .Sociali-une fasciste. .
lij is dus oen «Ier velen, die trachten pjelrte
i uden in onzon vorwarrendon tijd do:»r andere
.??n «ip te gaan. Hot zou me verbazen, zoo we
?«lig nieuw zuiver litterair werk van hom te
u kregen. Ook «leze man, die niet zoo' heel ver
«lo vijftig verwijderd kun zijn. wil weten waar
? u n toe1 is.'bestudeert de nieuwe .krachten, die
«hien gelden en zoekt naar de verhouding van
vidu en gemeenschap. "' ?' . ' ;
MS cpnóliisie: Lo Journal d'un homme trpmp
'n mooi. interessant boek. geschreven voor
v«*>l7*"-n geletterden. Wie het ter hand neemt en
> «len tijd en de moeite gunt er zich behoorlijk ,
v verdiepen, zal zich ongetwijfeUl als schrgver
(-r regelen afvragen met welk werk deze
gebt»'«rhrijver tot zijn eigen gebitid zal terug.keeren.
P. ROOSENBURC;
Schilderkunst
Tentoonstellingen
Stedelijk Museum
Jubileum Tentoonstelling:
Piet van Wijngaerdt te
Amsterdam
EK.V tentoonstelling als di-ze van P. van
Wijtiguunit hooft voor «len schilder z«-ll'
uu-er dan n bcleekenis. Xij beteekent
imtinirlijk niet. dat een natuurlijk xehilder als
_ \'an AVijnguertlt is. hiermee wil aan«lniden. dal
hel schilderen voor hem is afgejoopeii (schilders
sterven, als zij gelukkig zijn. al sch i d lerend». Maar
zij betoekeiit toch ook voor hctn een ov«>r/.ie|it
vun wat hij was. .wat hij bereikte, wat hij zich
niet \vrwierf en zij beteek«-nt. on, «lat is iets.
M-anneef het in zuiverheid werd verdiend! zij
.betookont een bepaahlen trots, «lie verzw««geii'
kun zijn of luid: zij kan l och het gevoel geven bij
«?«?n haast objectieve beschouwing «loor den maker:
dut kun ik: «lat ben ik. «Int is. mot alle tekort
komingen: mijn eigon wezen!....
J lot zou voor mij. nu ik deze tentoonstelling
heb gezien, onjuist zijn met de't «?kort komingen
(ook die zijn er!) te beginnen, want de/e worden
als uitijd opgeslokt d«>«»r het beste werk. uls er
tenminste van «lat scorl genoeg exemplaren zijn.
Dat wat hot' eerste treft «'ii blijft troff«Mi bij.
Van Wijng'aerdtV schihlerijoh is ilr kh'iir. wanneer
wij ons tenminste instellen op hot meest volledige
werk. Van Wijngaerdt is con typisch «'olorist.
en hij is. uls colorist. tusschen zijn tijdgenoot on oen
afx.onderlijkheid. oen' persoonlijkheid, omdat de
kleur open'is voor het gevoel, on besi-huafd is in
haar sappigheid. Do kleur van Van Wijngaerdt is
nooit arm en .schraal, wanneer hij zich doet zien
nis selnlder van bloemstukken ten eorst«>. Menig
blorinstuk van don schilder hier bewijst de waar
heid dezer stelling: menig bloemstuk, van vrij
gi-oiit formaat t«»t klein formaat t«io.lM«wijstvo«»rons.
«lat dit gedeelte van Van Wijngner«lt"s bekend
heid niot vorlo'ren' zal gaan. M^et dit als zeker aan
te nemen, willen wij vo«»r ons ? golven daarom niet
zoggen, dat het geslaagde bloemstuk Van Wijn
gaerdt altijd op zijn belangrijkst geeft. Kr zijn.
.andere schilderijen, die. als zij. volledig werden^
in belang dat bloemstuk overtroffen, en dut zijn
de landschappen mot figuur (zi«« bijv. d«« Jager«MIZ.).
In bepaalde landschappen, hetzij n figuur ze
levendig maakt, hetzij ze groepen bevatten van
bezige figuren, vinden wij Van Wijngaerdt.
wanneer hij naar het grootst e tracht, dat hij kan
bereiken. En zeker is, dat op deze tentoonstel
ling er een aantal van die figuurlandschöppen ?
zijn, waar «jen deftiger, stiller kleur of een eclatan
ter, hartstochtelijker kleuronsenlble Van" Wijn
gaerdt doen rvvaardeeren. na zijn bhu-mst ukken
on wel eens boyen zjjn bloemstukken. Ik stel
PAG..II DE GROENE No. 1011
P/et voo Wijngaerdt: Jager (Tentoonstelling Sied. Museum, Amsterdo
«h-y.e waarheid, zoonis ge. ziel. vast niet een i ge
terughouding, die ik. in l n-t algemeen, niet bij do
bhiomstukken heb. Kn dut''heeft de/.e reil.-n. dat
het vooral in het landschap don sehildor overkomt
In-t formaat te oveitlrijveii en dat het «lan w<>|
blijkt, dat bij buien «!«? drang niei gi t ^eiioeu.
niet do'rdiingeiKl genoeg was het he.-|,- !atn!.« l.ap
.?en sterke si. nmiing te geven, y.ooals «lat toch in«'et.
Naast het laii'isi-hap. waar »f ????n stemming stil i>. '
of eell klelirellseluble l'IISt IU lleelSeht ??!' ee||
fe]|e|vlagen van de y.on een bewogeiier rijkdom g.-efr.
zijn er landschappen bij van Van ?Wijngiu-rdt.
di«aalidoell als te leejl en \V( Jke lei-Ute IllijllS
ill/i'-lly.oii overwoiiiieii gewoj-deii zijn bij ireriii^er foiinaal
Nb't allijtl i> «h- udein van een goed. h H «per «-ven :
, lang! K«-n derde s iort xverk bij Van" Wijngaerdt
/ijn «Ie portretten en de l buren in inteii.-iir.
di<* ee(i'ms/in> onk als |>»rtie|ten t', il-lijk kennen
g<*ld«'ii. Mij de/.e hervindt L:.- ?!?? \vaarli.i-l vaii het :
ee:.<i-g« sl« l«le.\'an)Vijngaerdt is de ro!«»!i-t.
IH.V.-Hal en ten eerste i;it »p het ? iii'-n. hem aangenanin
??ns mble. Hij is «lus geen p!*ych«TM»tr ti-n «'ersi»-.
«!!?? als s-'hilder de ]«syehi>l'i^ie lol een kleur .
? ?verwint: kloiir is primair en bij hem
levensWekster. Ook hier /ijn «h» vomien van «Ie
figuren'niet a Mijd genoeg vol iiiulrukking als in het land
schap soms j-art ijen van de voorstel l ing. Maar
ook hi -l- « rkent ge toi'h h«-t goed reclit van de/.e
tentoonstelling, hoewel ik acht. «lat. bij scherper
schifting nog, sehilders werk als eimU!o.-l van een '
leven, niet had v«*rloroii. ?
De Onafhankelijken te Amsterdam I.
DKXIC tentoonstelling van dr Onafhaiikelijkeii
is altijd oen tentoonstelling, waar ge of
iel.; ontdekken kunt (ik vond er ns d>> Smet t
of zij is een aanduiding van wat eigenlijk reeds
g«'hll in vei: periode. t«-rwijl ik er nu en «lan h«-t
gon«tegen !ieb i<eii seliilder te vinden, dien ik
andei-s y.eldon y.ie'ien dien ik toch aangenaam *
vind wei-v te zi'ii (liietioe behoort Kamcrlingh
Oiuiis). Natuurlijk is Int bij een tentoonstelling
als de/e is. onmogelijk (laareen reeks mei s', eruvrkcn
uun to tr«*ffen: er is tla'i'r stet'«!s vc«-l
lveisch«iilonheid. maar «le/.e v«'rs,cluii!enh< i«l' ontstaat niel
steeds d«rt»r eell reeks Vllll tnlotttelt. ]>oze telitoon- ,
???stelling'hoeft, img een nndeivn'kunt. Op «Ie ten* . "
toonstellingen der gewone genootschappen /ijn.
«h* namen op een enkele iiit/oiidering na u steeds
bekend i hier vindt «Ie fo'mpilnt«»r vun si-hildors- .'??.'?
namen steeds (niouwo nunion. die niet sto«'«ls iluor ?
't werk bewijzen, «lat hot juist) is. «lat ieder
JIóllander een geboren schilder is. j s. i
\yann«'er ik met iets nlgemeens zou willen '
sluiten, zou het dit zijn: «i«»k hier vult een lier- '
vat t ing van hotrealisme vast/ to stollen. ,.
' .-PLASSCJI.\Kinv.'
???'V' ? ??-. ?;? ?. ? .,..'.. ?.»' , ?-.-'? ?;?' ,??- '-" ?
- 2:'
't l,
U.
? ?l
I.
lo
)a
?tl
Ó'
ii-'
.«?i
Ml
«?II
III
n r
t!
l"
u
r.
i
CHAMPAGNE KRUG
Qualitéincomparable
i i