Historisch Archief 1877-1940
_; ?» r i
t ?- ?
{
l
l
Lesf/e Howard (midden) in British ogent" (Thalto en 0/ympio, Rotterdam)
Gén tweede benoemings?kwestie"!
Vacature aan het Stedelijk Museum, Amsterdam
TK'UKC'HT heb . ik indertijd do. musea 'go-'
scheiden in domle en. levende, wat bet
..b«-«lrijf" aangaat. Kr zijn toch
verzuimlinyon. die «-enniaal geformeerd, eigenlijk
vo«»rgoeil gevornul zijn en onveranderlijk blijven: er
zijn andere musea, andere voiv,anie|ing«'ii. die door
aankoop en 't aanvaarden van geschenken sleeds
in labielen toestand v«-rkeeren. zij deze labiliteit
IlleeStul eeli toch aailgellunH* en collo, «lie
doolbepa-ilde veranderlijk her-n de veranderlijkheid
.'van het h-ven nabootst. Wanneer wij dan Amster
dam als «b- meest-levende stad lics«;homven wat
sehil.lcrkitnsl aangaat in Holland en wanueor
wij «laarenboven gaarne .toegeven, dat zij ook in
andoivn zin zeer levend is. dan spreekt bet
vaii/elf. dut ile/o stad van zulk ' wezen. en zulke
ge/indbetil e«-n iniiseiiin nïoel heblieii. dut
eveneellS Van «le/e |i-VellSVi»|||eid geluigl. Hoewel ik.
ook «lat spreekt -.va uzelf. «»p het vooral in «Ie laatst o
jaren gehandicapt directoruut van den heer Uanrd
in staat /«m /ijn kriliscli «>en aantal o|>nierkingen
"i«- maken, geef-ik l«»e. dat Vooral in
vroegenjaren, zijn bestuur-zieh kenmerkt»- iloor e«-n bedrij- .
?vigh'eid. die Wij el«b-rs mislen. !>«?/.«? b«'drijvigheid
gaf gang aan de vorxametingen: hield /e lovend:
veiwokto soms .oen belangrijke' li-nlooustolUng:
was in allen 'gevalle wars van bel ..afgeleefde;
was niet voldoende beducht za-tinheid dikwijls
uit op bet nieuwe, deed «lus kennis niukeii met
onbekende dingen (niet alle de moeite wuurd !)'
Het .Museum was'daarenboven een plaats, wuur
«'?«?!i periode in do Hollandscho schilderkunst on
gedeolteiyk ook periodes uit andere landen (doof.
de vorzainoling«>n jioendorinaker en Iteguuult)
ton niinsto aangevoeld', konden worden., J let
Stedelijk Museum W Amsterdam was in die opzich
ten gedurende oonigon tijd een unicum in. ons
land en dat wijst op verdiensten van den diroiv
tour (ofschoon ik ni«-t .woel-., of d«*'hoorBuurd ooit
V officieel de/en titel hooft gekregen). ,
Xooals ik schreef, hebben w«- in do laatste jaren
in den 'verdienstelijken gang der zaken van hot
Museum een soort. lung/.unic verlamming kunnen
eonstatceren on ik zou onwaarheid-' schrijven.
.Wanneer ik bi««r bow.?oitlo. dut .do oorzaak «lier
v«?rlamming IIHJ onbekend is. In allen gevalle is,
na h<»t .'afscheid van d««n hoor HnariL do plaats
..i«pon van lust directeurschap van dut St»Ml«'lijko
.Museum. Voh- sóllieil u rit o n zijn daarvoor reeds
in d«j w.»êr: v««l«- priiiijst'huppon zijn weêrinogolijk;
Vele invloeden zuilen-wel hun oiidoraaiilsi-ho
graVerij of Iriveiri-irdschi' getimmer zijn bcg«»nnonHf
ga'inbeginnen. Ik zott nrit iinrlijk bier mijn mc«>ning
kunnen piiblic«-«'reii over eeli uantnl d«-r
stillicitanten, die d'ccn door ihualschuppelijken stand.
do-andere door siedelijke relaties, de dordo d«ior
sluwoii ijver, do vierde door hoogmoedige onkunde.
do vijfde, rustigjes-aun. do/e begeerde plaats
trachten te verwerven. Monseliolijkoiwijs hebben
zij gelijk: het is oen ..aardige*', fatsoenlijke betrek
king; zelfs als g<> in de diplomutie.e<-ns zijl geweest.
Het Museum-directiiraal behoort tol de ..gekleede"
ambten....
Toch boezemt mij mimler dan gewoonlijk deze
In-weging voel belang in. Dat beeft vorsehilloitdo
lu-ih-iiou. l-!i-n duurvaii is. dat ik onih-r «!«?
sollicitoereiidon oen «inkundig«> hel» hooren noemen.
die met ooii geil«-kt pruiltjo zijn
gevoe|s«mkund«ten opzichte van wal schilderkunst is. zeker
verbergt: anderszins, dut t o midden der undereii
ik geen vind. die door kennis en gevoel bovenal
ik in staal acht. grootere werking au n bet museilm.
aan bet inuseuniheheer te geven. Uiatmij dusde
kou/o van «Ion tiiekoinstig«*n directeur in dit
op/iehl vrijxVol onv«>rscbiHig - - om «V-n ding
steeg ik bier l«- paard <*n dal is. dat. mijns inziens.
bel vun deli beklee«lel- van zulk gekleed
ambtt«- eiseheii is. «lat hij tenminste genoeg'ka rukt er
Verlóoiit, om /eII' li- lian«leh--n oll niet door unib'reli
gedii'Ven en opge«lr«-von t«- worden. Want «??? is
«'?én eli-nu-nt in «Ie Amslcrdumsclic woivld. di<>
zich niet kunst bemoeit, waaraan te veel speling
«?n'? vrijheid wordt gelaten on ik vrees, dat zulk
element, ook bier zijn kortstondige trimiipheii
zul willen vierenïzij hot niet rechtst reeks, dan
liever holiondig-indircct. Ik heb don naam van
'dozen1 gloorden vVmsteiilammer reeds bij een
undor.ogclcgonh«>iil menigmaal te noemen geluid;
ik heb iiem bier dus niet te noemen. Hezo A
nistordumscbo diplomaat nieeiit. als ware hij oen werke
lijk Amslorduinsch patriciër, een zeker recht
t«! hebben op Amsterdam en wut daur gebeurt.
Ik zou de laatste zijn hem 7.00 i««ts t«« misgunnen,
zoo ik hem eenigo werkelijke bevoegdheid dorst
toekennen.1;-i lij is voor mij in een levende stad
ls 'Amsterdam een verderf olijk instrument; ik
hoop. dut. ik u dat niet ino«>r moet zeggen. Hoewel:
mij dus d«» ko'uzo van doii niouweii directeur zeer
rustig laat. hoop-ik. dat die keuze toevallig zul
vullen op een man vun karakter (andere kwali
teiten verwacht ik niet!) die begrijpen zal,
dat loopjongen te u-orden vun een commissie, geen
positie is voor hem. Ik ben dus zeer benieuwd
naar de keuze, die Amsterdam wnchl; A
ulsterdumsch gevoel kun toch maar ns te kórtséhiotèn
in zulke zaken, hoop Ik. in «r» jnnr....
Muziek
?V^H*
[Bruno Walter in
Volksliederen van
Bioscopy
het Concertgebouw
Liesbet Sanders
CONSTANT VAN WESSEM
Bruno Walter weer in het
Concertgebouw
MET bet Xondtigmiddagconeert is Bruin*
Walter wederom als dirigent in bet Con
certgebouw opgetreden. 55ijn terugkeer
wortl met hartelijk applaus begroet, wel een bewijs.
dat bij bier bij het publiek veler genegenheid heeft.
verworven.
Waltvr is een dirigent, die niet van elichéV
houdt en zot» kregen wij dan ook van Brahms*
«lerde symphonie een vertolking, diu tlogal afweek
van wut wij onder Brahins" zijn gaan verstaan.
Wij voelen Brahms veel meer als oen sprüV'
natuur, ook in zijn muziek, maar Walter haalde
uit dozo muziek allo toedcrhcdcn en verborgen
guvoolsplaatscn, waardoor weliswaar hot tempo
nogal verlangzaamde, vooral in het eerste deel maar
die ons het werk van een zeer menschelijkcn
kanttoonden, misschien wat te zeer voor onze
Brahmsopvatting". Doch 'afgescheiden ervan of Walter
gelijk heeft mvlsijn opvatting, het werd een boeiend
stuk muziek, waarnaar men met belangstelling;
bleef luisteren.
Als solist trad op de Kutsische pianist .Alexandcr
Borovsky, niet het pianoconcert Van Tschaikowsky.
Dit concert, overbekend en dat ik. i»erlijk gezegil
toch nooit genoeg kan hooren, kreeg onder Borovs
ky's voordracht weer'een ander aspect. Hij speelde
het streng pianisliseh. prachtig van aanslag en.
verhoudingen, misschien iets tu klassiek v.-tn op
vatting deze muziek verlangt m. i. een lyrisch er
voordracht dan Borovsky ervan gaf ? nmar
magnifiek als klavierspel bezien. Walte'r bege
leidde, leek het, wat onzeker, er was zelfs een enkele
maal een klein malheur bij een inzet A-an het orkest.
toch werd de uitvoering een prroote triomf voor
den pianist, die aanvankelijk de liefhebbers vuu
Tschuikowsky door zijn ongeWofti- ti-ruglMMiding1
? wat teleurstelde, doch door zijn prachtig spel-ten
slot te het pleit won.
]Iet» concert Werd besloten met bet Meisti
rsiligelvoorspel van -Wngner.
Volksliederenavond
van Liesbet Sanders
LIKfSHKT SANDKHS beoefent eerigenre.dat
zeer goed 'moet we/en wil het niet d«»or een'
zeki-re twi'csluchtighcid (inbevreiiigd ln'«-n.
Men ino«>t voor dit al zingend acteereii van volks
liedjes n«-t genoeg actrice wez«>n om op bet jioilimn
geen aetrjce te worden, liet is een bijna
oiulefiui«?«?rbaar verschil, oen kwestie van pr«-cies de juiste
muut te houden. Vvettc (iiiilbert wist bet en | jesbet
Saindej's weel. .het ook. 7,'ij >ielei>H> het lieilje juist
sober g«»noeg om geen tooiioolspeolsti r t«- Worden.
haar'aeti^ ondel streept, g.-vft «-en uci-ent aaii.
bet, Welkt, precies /ooals het Werken moet eli ook
niet niér. l.n liet Verbaml niet het geheel is bet
ook gén euvel', dat haar slein. litn-wel muzikaal.
quu zangstem wal klein, wal Ie ongeschoold nog
is. ja. dit geeft op s«immige ong« nblikken zelfs oen
.naïeve charme. Maar dan moet I.ii shot Sanders
oppassen voor de llebreeuwsche en .liddische lie
deren.,die wol veel van do stcnfals -xahgstcm
A-««rg«>n. want dan is er een merkbaar tekort. D«>eb
dit is slechts een opmerking tor zijde. Wat zij
Woensdagavond- verder van haar voordracht
maakte was moestal zo(?r goed. gevoelig, geestig.
raak. Kn bleef «>pe»>n artistiek nivi-nu. w«-r«l net^mji
grof of'banaal. Kr w.iren .do aardige liedjes van
-.ilie petit (j'régóire" die te klein was voor do
kanonskogels on zelfs te klein voor don hemel.
van het bekende meisje, dut ..puil il«« oever van
een si lellen vliet zit te weenon", van ..Ani.ic
Muriolje", die op alles o.en antwoord weet. en
het?ondefinieerbare oorlogsschip, dat ..in een mpmv ?
kon yeiilwijnon''. hot Knge.l«che liedjn vnn het
zigounernieisjo; dut niet e«'n lord .tri»uwt, het
melancholieke Kino arme Seelo", het liedje van
du- dii'miiio Liesel on den boozo.n Heinricli, en'z.
Men heeft niet geiioegi'n en wuar«leering.naar «!«?/?
Franscbe. llollundscbe; Kng«*lscbo. Duilsche
lietl' jos uit v«*rsehillènde lijden
geluisterd..PAG. 6 OE GROENE No. 3012
Rudolf Serkin
IX het muzikanten-jargon heet het 4de piano
concert van Beethoven het vrouwelijke, het Silo
pianoconcert het mannelijke. Men kan hoogstens
vaststellen dat deze beide werken verschillende
kanten van Bcethoven's wezen vertoonen. Hel -lde
is meditatie ver, poëtischer" ook dan bet 5de. het
is in een licht eren stijl geschreven, een concert voor
den solist, die zich hier zeer persoonlijk kan geven.
En persoonlijk werd dan ook de voordracht van den
Russischen pianist liudolf Serkin, die dit 4de piano
concert Donderdagavond in het Concertgebouw
speelde. Doch in den goeden zin; niet door wille
keurigheid werd Serkin's spel persoonlijk, doch
door een merkwaardige verdieping en verinniging.
die iedere noot zijn bcteokcms deed hebben. Ken
denkend poëet leek hier aan het woord, en zoo
bleef, mede door de geaardheid van dit 4de piano
concert van' Beethoven, zijn voordracht een schoon
geheel, alleen in de finaio joeg Bruno Waker, die
begeleidde, het tempo wat to abrupt op, het had
beter een speelsch karakter kunnen bewaren, was
dan moer in de bedoeling van den pianist gebleven.
? ? .,
Bal Iets Igor Schvyezoff
IN tegenstelling met Kurt Jooss en Trudi Scjioop
is Igor Schwezoff als choreograaf geen goed
verteller, of liever gezegd, hij wil meer -zoggen
dan zij en slaagt daarom minder. Zijn choreografie
??n idealen loopen vooralsnog vooruit op do be
kwaamheid van y.ijn gro.-p. Artistiek mag dat lof
felijk zijn, practisch hoeft hot zijn bczwuron.
Men heeft b.v. bij (ieorgi's Acis en (ialiithea"
gezien welke prachtige resultaten te verkrijgen
zijn wanneer een eerste dansi'res baar nog niet
volleerde groep een /oor eenvoudige taak geeft:
men zag bij..Schoop en Jooss wat er te bereiken is
als men behoorlijk, muur zeker niet uitzonderlijk
goed geschoolde dansers voorwerk stelt dut binnen
? ?f zelfs benoden hun -.vermogen ligt. Kn men ziel
»n Seh\vo/.«iff's ballet ..De Nar" dat ook zijn groeit
?«?n zi'or goode dansklucht weet te gov.cn. als de
taak niet t«; lumg wordt opg«-scbro«'fil. ICldors ?
ik noem ..De Mensch in zijn streven" ?-- stelt hij
/.ijn solisten "echter voor wor.k dut .volleerder
bal? Jeli'ilsiïS schijnt te vragi-n. Men nmol be\vondcring
'lobben Voor WUt hij /uitdoende reeds bereikt
:.'e|/.ijn in dut/elfde ballet aanlonpeii <>n fragmenten
??n motieven die Innige vei wacht ing wekken, er
/.ijn elders, in de figuren van ..Het kaartspel".
prachtige decoratieve vondsten en «?«?n
indrnU*v«'kk«md slot. «-r zijn kwaliteiten in /ijn sportieve
ballet-satire die verrassen on- boeien.
Maar de uiterste spanning die diU alles vergt
«-ult tot mindere volnituiklbeiil. Ware «b- gest«-lde
'aak half zoo moeilijk geweest. S«-bw«-/off -/on
.Iriedubbel zooveel bereikt hebben. Hij wil.omzoo
?e zoggen, werk hivngon dat beteek«Miis,he»-ft inde
ut«-rniitiiuiah- luilletvernieuwing, «-n zijn dansers
lebbeii daartoe het gehalte nog niet.
Stelt rrien dat Voorop, omdat bel ?Innige ideaul
? iet uitlokt, dun moot men verder zijn
bewombing uitspreken voor wat hier reeds aan scholing
??n'dansvorm bereikt is. «-n voor de zuiv«-rbeid
yaarmoo er gedanst word. Kn zonder oeiiig«-n t
wijlel heeft men hier te doen met een streven dat van
levensbelang is Vóór do Xodcrlundschc danskunst.
Schwezoff's balletschool is oéivarsenaal van niiigc-.
'ijkheden. hij heeft alleen to snel een ideaal willen
iorwuzonjijken. dat men nu telkens ten halve ver
vuld ziet. en dut men liever half zoit bo«>g bad
Besteld gezion. on vorwozonlijkt. in gave en
v«»l; naakt o danskunst. . .
Dut ooht er hij en zijn groep ons, niet (egenstaande
ulke' geopperde bezwaren, een boeiende avond
velen to g«n*ori en onze hoop in stand honden
'.'ut behoeft nauwelijks betoog. Men hoefl hier. .
'??owel wat dansers, choreografie als ensceneer!ng
;i c«istuutn betreft, to doen mot..een
jCoib-rland?lie groep wi««r werk oh strev«'ii vnn groot t* en
'tiniskonharo waarde zijn voor de onlxvikkeling
'ii de Xeib.'rlandsehe danskunst in «Ie
eerstjaren.
j. w. F.-wicrn'MKrs Bi'
NIEUWE WEGEN
L. J. Jordaan
F-OP
Ben Hecht en Ch. Mac Arthur:
Crime without passion''
D K film hooft ons geleerd du activiteit t»;
erkennen van wat men op x.'n
cultuurbolsjcwistisch: oen collectief" ploegt to.
noemen. Wij weten Kinds juut- on dug, dut hot tut
stand komen eenor film in handen ligt vun oen half
du/.ijn volkomen heterogene krachten, die ieder op
zich /i-If voor hot cinematografische \vt>rk vitale
botcekonis hebben, liet is oen wij/t- van conceptie,
waarvan wij nog slechts do thci-rct in lic
nuKclijkbeid beseffen zijnde onze. voorstelling VHM uilen
scheppenden arbeid nog steeds to zooi georiënteerd
np hol creatieve brein van den enkeling. Met ullo
respect vi n ir bet ..collectief" waren wij /.«u» vrij
on* gemoed gerust te stellen niet liet clandestiene.
beeld van een almachtigon rcghst ur, wiens centrale
wil tenslotte bel artistieke walletje bij bet welaan t je
hield.
liet is opmerkelijk, dat wij bij die onschuldige
speculatie n instantie al bij vourbaut uit «Hinkel
den: den scenarioschrijver. Met alle tegen elkaar
optorneniu» krachten van bet collectief" liieldeii
wij rekening met dim cameraman, den
urchitoctdecoratour, den productie-leider, den componist...
ja zelfs met dun beliebter en den geluidsingeiiieur.
Maar du ongelukkige munuscriptschrijvcr kwam in
bet stuk eenvoudig liiet voor zulks minder uit
persoonlijke geringschatting dun wol op grond van
een vermaarde traditie in bet filmbedrijf, liet wus
immers reeds van oudsher een min of meer wrange
grap, te hooron gewagen van den rump/.uligcn
film-auteur wiens werk door zooveel eorrigeereiide
banden ging. dat er van bet oorspronkelijke niet s
meer .overbleef, l'rodueor, conlinuity-mim. re
gisseur. ... allen schrapten of veranderden naar
hartelust en de aneedote werd historisch vun don
scenarist, die niet trots vertelde, dat tenminste de
slot kus in v.ij 11 manuscript, .van hom was. J let was
«?en publiek geheim, dut vun berm inde schrijvers
in negen van de tien gevallen alleen de naam werd
gekoebt on gehonoreerd en Vele funii-lisc processen
bobben bieraan de noodige iiichthuurhc'd holpen
verleeiieii. Om kort te gaan: de srciiuiii--t was de
erkende «pmiitilo négligeable.... de i idder vnn «!«?
droevige figuur, wiens bcs|j;:in voi.r den buiten
staander 'slechts een bron van nu «h-lijden of
geringschatting v« rmde. ?
l »??/.(? ii|iy.ieb v.elf tamelijk oir/.innige toestand k«-n
in <|c bijy.tiiidcro verhoudingen van hol filmbi-drijf
jarenlang blijven beslaan. « nidtil «Ie ontwiUkeling
van teeliniek . «-n ?cxpro*xi« tin p-lijkhi «h ii aller
aandacht in beslag nam. Met p>( .«-lilrill < n v«i
\vonih-rinir 7.11;.' men telkens «ipnii uw uil- naar
«?\pi-rimi'iiteii. die het iiialerimil film »4o««ls \\icr van een
andere zijde ?belichtten, lid verhaaltje - de idee.
«h* dramatische eenheid «n haar «?« mpi silie
bleven u priori builen h« scluiuuing. Kn degi «lachte.
«lal een s<eii;iri«-schrijver /«'?«'? 1'egm de .lu'iigo
trutlilic zou xondip-n. dat bij aan de x«-tïilmii:g
Van /ijn eigen welk een actief >iand«-ol /mi
hebbenlaat staan die /elf in banibn in men ? ? \vr\v«-< s
uien kort en goed naar lift lijk der avant-gardist
iseho lucht kast i-ch-n.
: Een film uit n stuk
IXTI'SSCH KNT is h«-t nu toch zoovel*,, gekomen.
en don riudonkondon beschouwer /nl bet duidelijk
zijn. dat 'daaraan een krachtige, zij bet
ondergrondscho. evolutie moet. zijn voorafgi'-gaan.
|>e/.ery.ijds is er reeds op gewezen, dat bel. lungy.uam:afin
uitblijven van nieuwe terimixrlie en iirtislieke.
seiisat ies e«-n /i-keK; rust en eonsolidat ie meebracht
?«?n (biainiee de 'raag naar bet nuiiiusiript aan
beteek«*nis won. ])e knullen lagen sinds <:eiii^eii
tijd «»p tafirl «-n bét- begon er <?]> aan te k« nieii.yicb
rekehSeba|> te geven vu h bet spel.
J»e evnbilie beeft x.icb nu ./eo n niplei t, vol
trokken., «lal t-Wee veiinn'lilde fiilii-Jiiit rins. Hen
lleebt en ('liailes MeArtbiir, bet> b« bbi-n gewaagd!
bun laatste manuscript gflu-el velf te v< rf'lfi'en.
V«ioi-u||«» y.ekerbeid sebiidden /ij diuirl«-«« bet
llollywoodsi-be stof yun bitn voelen en trekken met «leii
cameraman. J.e«r (ïarmes. naar Long-Island om
daar «mgestoord bun ai beid te kunnen vo|tooi«-ii.
IJ et resultaat lieantwoordt wiOlicbt i n'zooverre niet
aan <le verWaebl'ingen. als merr-v«dslrekt. nii'-t.s'.
te xii-n krijgt. Wie MJ» «?«?n nieuw
avant -garde cxpci inn-nt batl g«-r«-ki-nd. k«>mt
bedrogen uit.... gelukkig maar ! Want d<- ei vnring
beeft ons nu wel x.oo\i-e| gi-|cerd. «lat niet ecu
dergelijk avontuur voor c«-n paar ib»/.ijn belang
stellenden, in dc/e «lagen n'n-ts blijveiidst«-ber-. iken
valt. De uuteiirs-regi>s«'urs wijken in kcuy.e on
belmndeling van de stof op bet oog in geen enkel
«?py.icht af van de eommercieele traditie. ]|et gaat
«?in eelt proces en een moord en eeli sclisati* ncelc
oiitknooping in den ouden, beproefden stijl. Ook
de meest vcrluude bioscoopklant kun aan dc/e
pittige ..film policicr'' zijn bart opbal«-il - muur
de ware filmliefhebber speurt tocb achter iedere*
scène eeli anderen geest en een andere band.
J let werk staat overeind als een doordachte-,
bewust get-onstmeerde ccnht iil. 1h> centrale figuur,
d«* ad vocaal-vu n-kwad«-7.a k«n J.cc tienlry. wijkt
van den geijktcn filmbeld reeds dadelijk in /ooveno
af. als niet /ijli min of meer iucidenteele
belevcnisM-n. docli uitsluiti nd /.ijn psychologische
gesteldbeid de film bebeerscbeii. De/e koud*-, ben kenende
misdudigcrsnaluur. met bet vlijmscherpe intellect
en de niets ontziende skepsis, lieeft zicb een
k-vcnssclunui gev«»nnd. waan m hut geheele filmdruma
draait. Hij foimuleeil dit puntig en raak (zoouls
alles wat in dit merkwtuudige werk ge/egd windt)
in de tln.se: ..Tbc only crime puni:-l.ab|e ly law is
stiipidity !'" Xijn onbcscliiiamde en «>| enlijk ten
toon gestelde minachting voor het' juridische
systeem maakt bun tot den gebat» n vijand van
alles wat met de criniinccle jurisprudentie van
doen beeft en legl den h'gisclicn grondslag vi di do
verwikkeling» n vnn bet veibaul. luiuie» /ijn
tegenstanders: de politie en lu-t opciihaurminiMu*
rie, loeien op de gelegenheid om de/en bescherm
engel «b-r misdaail. die In-n niet vlijnnml-- iioni«>
iioont en tegenw«-rkt. <?]» zijn beurt ten val to
bn-ngeii. Kn /iebi«-r uu e«-n tomnooi. «lat y.i« h iccds
daarum ««j» een geheel ander niveau l«\v«'-t. wijl
?liet- 'niet zuiver psychologische wapen.* ,w« idt
in
i'. ;??
?lult
J«»j!
ileil,
,t l,
II .
??li» il
SOI
'l'
? l
l,
l"
ia
-d
01
Ml
«?n
ui
nr
n
r.
Margo in Crime without possion'
PAG. 7 DE GROENE No. 3012