Historisch Archief 1877-1940
>
i s
*. * t
! i
Studeerkcmer van een modernen dichter, ontwerp van Sir Edwin Lutyens. aanwezig op de Londensche tentoonstelling van
kunstnijverheid. Rcc/its voor het room de zwevende tofef (waarvan niemand weet waarom zij zweeft)
?'««?Bltvtïfj». .i!«« moord. lu-t
woi-k. tl«» inl.rUïUt'K i»n vi-i'x
?/.ij u nirt nn'i'i* dun liiicM-iulc
l»ijk»»niKl.iiihftli'M : pi ?iui"ii in In-t spaimt mlf
vvi.jlnMt>*i simt uur »-n «!»? kojipi^»
vastMiiÜK i' l vaii liet lilimlf
u:>-ici-lils.'??.'. De eenheid bereikt
D IC eerst»' vraag i«« y.icli viMU-duet.
is: '/«mi i-»,-n dergelijk ivtm'Uual uuk
beivikt. y.ijn. .?xvw-itwor dit Ht-ciuirii»
up de «eliniikc'lijko Wij/e 'd«ic»I' eell
?iH'jWpwivfciss» ur. K'''e.aIiK« « ui was?
?Ku hi-t a nt \vuui «l kan nun i'.ijk
,dun i»nt.ki>nne)id luiden. \Vant
* f/Jen Vnn d<> initlilaiies. die lu-t
nia'iiuscript ?inv«!i'inijdelijk y.uii iM-bbeii
uiiderKaaii van de- y.ijde «U-r |)ri:«1iicl
i<???.?liet y.ou eritvuudi^ ondenkbaar /'ijn,
,dnt' «lit subtiel p«j*ev»-n «»i»U ?/.«»?
??n i-iis ??ri'!<i<ii'ii.|i;«1 |ugii-u' ontwikkelt
y.ii-ll de l'.i'nlrlhin sic. «Is gebaseerd
««p u-- iii<-nl:tlitcit van den
liuufiipersn»!!.
!.???? i.ci'tiy tu.uiUl y.irli v*in. ?????!'
umie !i'.ir-.i>ii ins ilimi' ei-.n jM-itid»'
'??<?nif.ii,.. <|ic t.-;., hrrlil uil /.ijn koude
lielvkein U-!?? 'li;tl -UU' -Voort vl< '«'ït . \\'il »l ?
lied- lii.i i!.11: ! ?< !i IK?«; hij «?li^i-Ink yijn
nf;;cdji«'iJ.i?? iiiiiui:trc.s d'uj't. is hel
ahve r '/uu «ilij'l U'nnlv/.aai.i
'mise'iidiger.-i-i'i.t ? ?< '.. '«lal. 'Ju-m y««'ii \«"
ry.orgsiim»! '< v« l dort- vcry.'ihiicn ??in
«en aiilii >?? Minrien euiifU meeren. Kn
/«?I's waiM'c. r y.ijn nieuwe vlam l-<-in.
na d«- l'elviiteiii.-* vun.dcti umi ld. in
a.l'grijy.-.'ii v. r!a;lt. is y.ijn c«-rslc
gedaelm». aan ilc ontl istciide lieteckeiiis
vuil dc/e ea:;i5idleit.Tcns!uttc grijpt
het stuiiiiur t ucval. ui»* /!»;? dikwijl*, in
«?n v'eridctigt du-u-een niet te vuury.ici o
klcinighti l het lieclc kunstig
upge? alibi. Xieduar ilan een
i-ridrama, dat, y.ieh nu eens niet
VPlllef«t'. in klKikpHVtijell ell altdt l<e
.sonsat i<iiifflu, altradies. nuuir dat
y.uiver cu nn-1' ^ruuio eniirentratii.- y.irli
i»nt\vikkelt- uil do psy«;lMt|i»>;i'<«>l'«' >Xr*
?iii <ler pultlOHageR. ledeli'Xi'èllc.
\Viitntl dat Ktv/cpl \vi)V(U. iedt'V
bueld dat viiiti'bij ti'ckt. komt vmnl
uit de Ktrak-oiulijndit uirntaliteit
deilioiifdfi^uill- l'l\ ronVerKei-rt ill de
bewust. naireHt.reefde 'mitktioi
Vuur de film inderdaad Wii'
li«1i!l'
\<
in
streng en s«'lu-rp \vafe diM-ip-vm id.
\vanneei' ile vi-rfilniiiit^ in banden bad
««?lenen vuil den bei'ue|-s-re«i>seuv. Kl*
laten y.ieb <t«>y.i.jnen munienten denken,
wiijiruji. di- re^ie. ni«-t baar een?.ij«liti
« >nt \vikke|«i itistiiM'l vuur sp«>eiale
« Ifrrli'li. y.uii bebbell in^e^l^-pi'li'eil de
strakke e«-nb« i«l van Int A\erk
vt-r\VaniMM-rnien «iaarliij ii"K
^t . bue «b- lyiJlllllic del' ]'«?(?.
SMuid'jke ijili-llifid \ Mli t^eaeere«lile« ide
slais i-p alle miip lijk«' Avij/en |:JM!
kunii.-ii bind* r«-n. .dan li^t'dr
eunrhisi.. \..i.t «Ie iiand. «lat niet dit 'evperi.
nu ei « «-n y.iM'i1 ' b?.jv.«inders irxdtaat
\\i-rd l'cri-ikt .
l{ri'«|s «!?? b'iuvv alli-i ii van liet.
«?taina is van ei-n kl« mnieiule b ^'HÜ'
en ??«?II |:.-Veb«Mi;u'isrl!c
u|avri-|-|ry;b!iarl'i id. ' di«- vui'-r «!?? l'iliii nieiixv nu p n
i..-, I. li. |. «b r ilieiib 'lil ? i« i!, ir «.\
cCv'Jini. ii'tb-i' i-uiitrasl b< <ft v.ijn
l»<-|!.-i::|i|i> beteekeitis. Kr .k« int
uu-hl Ie V«-i l of te \\« illi^ Vi''.|'
fit-rhte e«iiislructie en daanbiur
\viii«|| i!<- ribn ? mirabile di«-( u - ? niet
slecbls « en spannende ibiiibr. doelt
daarbij een seberpy.innin
psyt'bubiKiscb betiM'^. dat ln«'ii p-bneid volgt
''.'Kèii' itpnierkelijk aandeel ltt«>rt '
bierin d«> tiitstekende diahu-u. J-'.r
iv«irdt betrekkelijk ve««l p-sprokc n.
maar nn«n' scluiift gaarne ulle.
urt lioilux«> voor«Mii<li;elen 1 «'i y.ijde. wan
neer het p'Schiedt als in d«-y.o film.
Want bet wuurd staat sle« ds in bet
nauwste rontacl met bet filnusclu'
beeld (dat is wat nnders duit m<t du
liandelint; <|üa talis !) 3 1 «-t is nte.i'«ls de
p« int e van een duor y.uiver fiiminclu!
mi«blelen p-scliapcn. s-itiiulie en y.uu
buiten bet kader van bel pi'<»je«-t !«?(!« iek
aanstonds y.ijn beteekeliin verlit/eti.
De laii}{emujiu|oi-);l>.v., duur (ieiitry's
..duubl«;M uit^'Sprijk»*!!. Avanne»?r de
mup'lijkbedeit em */.ijn alibi te
funstri.ieeri'ii bem bliksi msnel duur bet
buufd selueten ? is niet sledtts een
«Uiiikbare t rui-qa^e. «loeb daarbij n
y.elT-analyse van den biHtulpersuon.
\velk«- y.üiuler de film niet y.uu knullen
bestaan, ?
liet spreekt vanxelf. dat. waaraan
bet woord bier '/nik een eip-iiaaji!in<?
xvntirtle xx'et.d loep'keiid. de kell'/o vnn
den speler, met p-uute xurjj inoeHt
ir«-s«-bi« «l«-n. Kn bi-l- is vidkiunen
b«-jfi ijpelijk dut de Hebrijx-ers liet «»«sg
lief en vallen up den fameusin
..C)ny.iebtbaren ^lun". ('laudüJhüns
den pracbti^en di^tur. die veedg
eenmaal alken bij de gratie van y.ijn
dietie in de film bad i;cle< fd. Jlct is
eell Kenut' ajuirt. « III «Ie intelligente.
bijtende paraduxrn te vulp-n. die d«>?/.«>
vuurtvefl\ lijk«' sju-Ur in ' de duur de
filhi jielad» natin«>sf« rs|ii;^« r(.Xun«ler
e«>n uo^etiblik in «Ie klas>uke
luuitvi-1traditie Ie VervalN n 'spreekt Hains
y.iji> belacpijki n t^?k^t'???- «!i:ii!« lijk.
v«d %erb«ir^fii «<f opeidijkt-n b«K.n.
Men andere in.|ku;niulii.v ri'.'Kiii- is
«Ie diniM fes ( ani!« n lin xxn - ? een
Me\ieaanseb«' nuviee van verrassi nib'
lu-u;t:ir«!li«-iil. KM x\ ij y.<'i<>!i n «!«??/.«?
Uiitli.ittf fihi» (xx't-lker jM't'nuere AX'ij
«fey.«-r (l-'ïien .te .'nislcriliiiii kunnen
VelWWh'.eli)' .oiirèebl" «lui II. XVaillleer
tiii t «Ut aandacbt \v«-i«l jrex «\st itrd op de
ietwat melodrama! is« be. maar
«^iitiel«>uflijk knapjH' truei|:e,;e i'er Furi
iisynibulii k,xva)iinu ebet p-val opent
«?en pakkend v'nlui stiisttikji* van detr
speeihlit-t ip «Ut 'terrein. A'urkai ieb.
.Maar de ^ruute plu-uit» nis is bit r
d»? cenbeid. diéwi-id bereikt
du«:r'dieli lift Jïelleele ereali«'V«.' pruees in
n en «ley.elM^ band berustte.Mel
verwumfi-iiiifi en blijde verrassing
y.i«»H AX'ij. dat lii-t u«dc y.ükan
r-^<lat de film nk-t eewvïg bebreft
p.dutmd te blijven tut. hél hybridische
product vuil lul wi indei-lijk allepaart je.
dat yieb pblltctief" menit. Kieuwo
we};en oiH'iieit' y.ieb. vuen-ude jmnr
<:lip!«lacbte j'uisj'eetu Veil. liet Kit l de
gruóte liiïloi'isi l.e ?vi.iiUenelo blijven
van Hecht en Mac Arlhur, bievup tlou
eei-ston brslifütïidcii stap te bebbell
Engelsche
Tentoonstelling in
De goede opzet
D K laatst u jaivn liccft de Ituval
.\eudemy p-uute
uvoiv.iclittentoonstellingen (»i)j»e"/.«.»t
(Fmusclus Italiiuinsrhe, VUuuusche,
IVr?/.isi'lio kunst). Huewi-l van huog ^f
lialte. \vaii-n liet slechts betooginp'n
va.n beproofde waaitli'ii. Hut is in
eiken (ijd v«ul lUHulijït'r nieuwv
vuf«iwii t u »clu«j»iK'« on t« txnvyvxtn; /«'kcr
thans, waai* iH'i'MOuidijke rijkdom.
laiiKVUtum ufstorvend, mout \vtmlun
vui'vnnguH door iu»n undt'run drager
dor osthutica. Wulkun ecunomiselu»n
weg du \vi»rolil ook {jaat botixnlen, liatir
iniildolpunt Kal du machine '/ijn. Daar*
mee züniet buwuerd dat slechts ni»g
eollfctief-industfieolo kunst kansen
xal hubbun. Veoleur omgekeerd, ia\
iU'Ze machine-dictatuur een dran^
naar du uabucijferbare Tantasia
«tiniuleoivu. ^Faar de k\mstonaar, die moet
leven van 7.ijn t»pdrachton, */al dc/.o
in de toekomst in de directiekamer.
niet meer in het salon" van een
diw-cte-ür moeten ontvangen. Nog- boter
ware (want voor hut gros '/.iju kunste
naars uu eenmaal buivii van het
gekkenhuis, goed om den tijd te vullen.
waarin dit gros geen kracht of kans
meer heeft geld te verdienen) indien
het -iniWek uiteindelijk de. koop
kracht die de industrie beheerscht
eiatJitc dat de umchiiie /ui vore vormen
voort brengen xal.
Het was duat-om dat dexo tentoon
stelling v.oo juist vau gedachte was eu
te ivehter tijd. kwam. Xij wilde op
bii-i'der basis gaan dan dt? verfijudir
'decoratieve Kaltmn. .diél'nrijs* ix-eds
sinds lang orgauisotai.
Engeland is heden eeu industrieel
land nul eeu eenvoudige mentaliteit.
r Het heeft ill Ihrt Vel'letlell Vuur
gel»fltil->kllll.st steeds een y.uivi-1' govoi'l
VüVliouiling tttssrheii kracht en
?ring. een fraaie vermenging van
REHABILITATIE
nuiaiicleii ti<»l«den minst
t! film ..M» inma. loves Pnpptt" mot
MI uUtili-kt'Mlm li^ht-cc innlian
'l.-lmrlie Kitggles. van In-t pitigi-animo in neii
oii/er theaters /worden afgevoerd
Wegens gebrek nuu be)augstellii:g".
ilotst<mt; tot voldoi'iiiiig dat thans
«?en gin mUM-erd ei; ta-h'ijk iniblick in
..l'e t itkijk" nvoifd aan avoiul de
fVoluties . VKII uVy.ni t.\ nierkelijkell
«etc'ur volgt. ,
Kunstnijverheid
!' Burlington House
blad (ontwerp Itubcrt Lutyens). dat
desgoxvcnscht naar do zoldering kun
xx'oltleli Vei-xvexen (als gl-ooto
Worktafel in een kleine studeerkamer had
het 7.ekei"/.in gehad). Prijzen '/eer hoog,
oen kinderkamer (Kdward Maufe)
uitgeviK*ixl duur don winkel van Heal te
.S>n, kust minstens honderd pond. In
materiaal blijft eikenhout maar
vikonhout en allo zittingen zijn trijp.
J\nnifrlnrii'htiii{/. In het algemeen
druk; kleur boigo en orwtensoopgroon;
een serre-eotkahior kil als een aqua
rium, in elko badkamer een nymph
niet kruik of hert tor verkiezing.
Do ontwerpers hebbi-n zieh
afge.beul«l om wonderlijko c«»nstructie.s t o
vinden; y.ulkfc moeten de Britten liever
aan liet Ijitijimebo vernuft overlaten
om het door Hollywood tu laten
b<talen.
('Slun en mmhn'crk is de bi^sto
aftleeHng, bit r vtM'lt uien do inaehine in elk
voorwerp. Kr staat 'n serie gi-oeiif
g«bruiksflesschen niet een ingeperst
paard-niotk'iji», tlie er zijn mag. Do
serviezen zijn niet slecht.
liiiki-1'u-l. ])e toepassing t»p telefoon
vii rad iot oost oliën is vernuftig, ^fen
hooft liet voorts bestaan t oii
pic-nicstol in ««en glazeiikast indiix^ct te ver
lichten !
\Veclilc-stikcn. Alles van l'arijs go
initoeitl en in pepei-duii» uitvoering.
Jfetzelfdi) goldt voor oei gelei.
.S7o//cH en tapijten. Ook hier geen
v«mdsten," boventlien zeef slechte
.,mnko up", daar alles als spaghetti
van de zoldcring afhangt. Do tapijten
?//ijn zwaar en sombor als een mistige
o ver de Theenis.
gel MI.III). l f et vul k hi'i-fl'liug altijd
pnoe^eii in het handu'erk en het mate
riaal i n iiieu inoeht du> vunvai-hten..
dll' liet uuk de lltaeluilc seUMt lef /??Hl
kunnen lH-haiu!eliii. .Ifoewel dit tie
laatste, dckaden /eker niet naar buiten
Werd gctuoiid en men in
sehaumtcluuy.e imitaties bleef .stuken, was de
basis Vuur eell eigell Kltgolsrll inellljcl
?of' gebruiksvoorwerp nog niet verlo
ren, l M was aan te nemen, dat. y.ulk
een eigen kunst niet de zakelijkheid
van het cuiiliiient nog- verder y.ou
duoi-vueii-n. maar eeixlor 'evenwicht
y.ou brengen tusscheiïde op zich
?/elf y.uu onlugb-uhe ,-?? gelijke
Ixrtvondering vuur een stalen al-in-het-viei ?
kant stadsflat en ten knusse, boeren
herberg, waar alles elkaar iu den weg
staat.
Ook het tijdstip was juist gekoy-eH.
Engeland kan en wil weer gt-ld uitge
ven. Publiciteit ».n cachet waren v
rKt-kérd, de twee giiiotc ttrt-aociotieN
hielden ten doop en do l'rins yan Wa
l?s was hei'aut. ? ?
t De droeve mislukking
T1K)TS al dey.e goedo oraina is het
een droeve mislukking. Drie,
hoofdvoorwaarde» y.iju te «tellen voor .een.
dergelijke expositie: industrieel werk';
inas-j-apiijdiu-tie. dus goixikoop
ailistieke uitvi;eringj '/.onder
kunstetunakerij; uitstalling, die pvt rtuigt dat d«
voonverpeu In^er y.ijn dan. liet
l*estannde. ?
Aan bijkatiKgeon der drie is voldaai..
Mnibfls, Hit den aard het
Ijelangrijkst, xijn ineest in y.ou dui-e
uitvue,ring. dat ge er gj.-en kind of daghit b;|
y.oudt durven laten. 1 'mctist-he ideeën
niet aanwe/ig, teir/ij ge u laat inpal
men duur een pr'uU'ig '/wevend tnfi-i
dezti expositie (o hebben gezien, kan
een ander land alleen uit moedwil zich
mui dezelfde steeneli stuutvll.
/ij tor oero gexegd. dat ook hot
meoreiuleel dor Kngolsche l^-rs er niet
niixtito een gin»d woord over zegt.
Igitur esperamus.
H. VAX UAVËXliKKK
TENTOONSTELLINGEN
Amsterdam ?
Nieuwe Kunstschool,
Uoguliorsdwarsstraat 73 (bij l'arltim). .Modern schil
derwerk, grafiek, reclame en fotografie.
Tot 2S Februari.
Stedelijk Museum. Jubileum-tentoon
stelling van xvcrken van l'ieb van
Wijngacrdt. Tot 3 .Maart.
Voorjiiarstontoonstolling van ,.D««
Onafhankoiijken", verccnigiug van
beeldende kunstenaars.
Kunstkelder, Spui 13. Werken van
Chris Agtorbeig. Tot O .Maart.
Kunsczaal van Lier, Kokin ]2(i. .Schil
derijen ««u toekeniiiiien d«;or Quiryn
x-aii TM. Tot 7 Maart.
Kunstzaal Santee Landweer,
1\«>izersgraebt JIW. Schilderij**!! en
beeldImuwxverk duuv M.Cütb. Tot S Maart.
Tentoonstelling Kimlorpoitretton.
Kunsthandel Aalderlnk, Jac. van
Lennopkade 55.' Stdiilderijen en gta.ischti
xverkon van J>. Homburg. Tot 10
Maart.
Blijft nog de veiuntwiMUtling, waar
om over deze tentoonstelling
geschrev«-n word .'Het is om de juistheid van de
idee on de duidolijko bexxMjzon hoc het
iiUi niot't worden godaan. Na
Rotterdam
Kunstzalen Unger en van Wens,
Kendiaclitsweg 27^ Litl.o's door llonoi
Daumier. Tot l Maart.
Rotterdamsche Kunstkring, Witte d«>
Withstrnat 35. .S«hil<!eiijen van Jan
Ilarm Weyns. Tut 25 Februari.
Studio '32,
Herdenkingstfiitoonstelling v«.ii liet werk van Funke K
pper. Tot 11 Maart.
Den Haag
} Kunsthandel Vincent,
Schildorijen van MaricVliolnnder Hein.
Tot 28 Februari.
'^^^'^^^?'?^i^f'^i '^V,.'**-"- '?'*'?
IM^ffife^:;^'^'^:^kl8tei^Éfj
"*f^t.
?.~ ':; ' '' ^ '... -''V '
»?.*£>??
K.nderkomer (ontwerp Edn>ord Maufe).'Hél bolcorTwordt bereikt -via ,,k/i/nb/ókken", die
tevens bergkcsten voer speelgoed rijn. '
,,marie", sprak een echtvriend uit leiden,
ondanks deze sombere tijden
doet hij zeer verkeerd,
die dë~ uitkijk" niet eert
en dus mama loves papa" zal mijden."
R l AL T O
CEINTUURBAAN 338-340 TÉLEF. 23488
Wegens enorm succes geprolongeerd
CONRADT VEIDT
in
WILLE M TE L L
EEN DER ALLERGROOTSTE FILMS VAN DIT SEIZOEN
De filmdeskundige bij uitnemendheid, de Heer L. j. JORDAAN verklaarde, dat
deze film het schoonst gefotografeerde werk der laatste jaren ii
Geen toegang beneden 14 jaar
IN RIALTO
PAJEBIO" JEUGD-BIOSCOOP
Dir. A. P. du M
Zaterdagmiddag 23 Febr. en Woensdagmiddag 27 Febr. 2' ., uur: wegens
enorm succes voor de 5de WEEK geprolongeerd de eerste
paedagogische jeugd-geluidsfilm: DE GELAARSDE KAT
Het mooie bekende sprookje ah GELUIDSFILM n alleen reedt een attractie voor U*c '«vn^t'cn
Theater Tuschmski
. ?..' .?? ??' ?
Vanaf Vrijdag 22 Februari
Première
van de nieuwste
Hollandse film
DE FAMILIE VAN
MIJN VROUW
Dit oer-komische
filmwerk werd in scène gezet
door JAAP SPEIJER
(Een Loet C. Barnstijn
' Productie)
Dringend geraden zich n
dag tevoren van plaatsen te
voorzien
TOEGANG BOVEN 18 JAAR
«Ten hutbot w*d'
binn*n hoont
Ingemaakte
zonneschijn
ffalllran?
De Gouden Olie uit
de lever van Heilbot.
60 x sterker dan de
beste medicinale levertraan
Natuurlijke concentratie van
Natuurlijke vitaminen A en O.
Tégen Engelsche ziekte, voor
zwakke en verzwakte kinde
ren. Een bron van Gezondheid.
De kinderen nemen het grcag
in. Het doet hun geweldig goed*.
Uw Kind komt aan
door Halitran.
y f 1.25 per flocon voor
een geheelo naond bi{
Apothekers en T
OP BOERDERIJ LOGEMENT AANGEBODEN
vannf April, of vont de vac. v. e«nlge kind.
óf familie. In"onmid. nabljh. v'iti /.ver goede
DuUon Hliooi. Naast de Boerderij smaakvol
Getneub. landh. te huur niet .v.-t.chtc w-aschl.
Badk. in«cni. bad en W.C. Centr. verwarming^
xvaterl.. electr. licht, gn», 3 >laapk (c ven t.
meer op boerd.). Ook met viOI. pension en
bedienlnc. Br. N<>. fHWO Brt.r. Grot-iuv
NAI
De Koningin der Portables
slechts, nog
fI.
85.N. V. M, LINDENBAUM & CQ'S SCHRIJFMAGHINEHANDEL
Keizersgracht 239 - Amsterdam - Telefoon 30239
Bezoekers aan Amsterdam
Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit.
Wij verzorgen U In ons hotel tegen matige prijzen.
.' U zult tevreden zijn!
Kamers met Holt. ontbijt Lunch .. Diner
vanaf f 3.60
f 1,60 en f 2.?f 2.?, f 3.?en f4.
? De Directie
ROP
i 2i
rilfc
«?'a«.|
?u.lrt
Jnyt
cl«-ii
^t h
(I.
i-I» f
?d
'i-jt
ii'
«?l
PM
?.'n
:?»
Ut
ar
i!
ln
i-.
?*?
14
l
PAG. B DE GROENE N». 3012
?''^ "oi GRO"ÉNE"NO. 3012