De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 23 februari pagina 5

23 februari 1935 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

> i s *. * t ! i Studeerkcmer van een modernen dichter, ontwerp van Sir Edwin Lutyens. aanwezig op de Londensche tentoonstelling van kunstnijverheid. Rcc/its voor het room de zwevende tofef (waarvan niemand weet waarom zij zweeft) ?'««?Bltvtïfj». .i!«« moord. lu-t woi-k. tl«» inl.rUïUt'K i»n vi-i'x ?/.ij u nirt nn'i'i* dun liiicM-iulc l»ijk»»niKl.iiihftli'M : pi ?iui"ii in In-t spaimt mlf vvi.jlnMt>*i simt uur »-n «!»? kojipi^» vastMiiÜK i' l vaii liet lilimlf u:>-ici-lils.'??.'. De eenheid bereikt D IC eerst»' vraag i«« y.icli viMU-duet. is: '/«mi i-»,-n dergelijk ivtm'Uual uuk beivikt. y.ijn. .?xvw-itwor dit Ht-ciuirii» up de «eliniikc'lijko Wij/e 'd«ic»I' eell ?iH'jWpwivfciss» ur. K'''e.aIiK« « ui was? ?Ku hi-t a nt \vuui «l kan nun i'.ijk ,dun i»nt.ki>nne)id luiden. \Vant * f/Jen Vnn d<> initlilaiies. die lu-t nia'iiuscript ?inv«!i'inijdelijk y.uii iM-bbeii uiiderKaaii van de- y.ijde «U-r |)ri:«1iicl i<???.?liet y.ou eritvuudi^ ondenkbaar /'ijn, ,dnt' «lit subtiel p«j*ev»-n «»i»U ?/.«»? ??n i-iis ??ri'!<i<ii'ii.|i;«1 |ugii-u' ontwikkelt y.ii-ll de l'.i'nlrlhin sic. «Is gebaseerd ««p u-- iii<-nl:tlitcit van den liuufiipersn»!!. !.???? i.ci'tiy tu.uiUl y.irli v*in. ?????!' umie !i'.ir-.i>ii ins ilimi' ei-.n jM-itid»' '??<?nif.ii,.. <|ic t.-;., hrrlil uil /.ijn koude lielvkein U-!?? 'li;tl -UU' -Voort vl< '«'ït . \\'il »l ? lied- lii.i i!.11: ! ?< !i IK?«; hij «?li^i-Ink yijn nf;;cdji«'iJ.i?? iiiiiui:trc.s d'uj't. is hel ahve r '/uu «ilij'l U'nnlv/.aai.i 'mise'iidiger.-i-i'i.t ? ?< '.. '«lal. 'Ju-m y««'ii \«" ry.orgsiim»! '< v« l dort- vcry.'ihiicn ??in «en aiilii >?? Minrien euiifU meeren. Kn /«?I's waiM'c. r y.ijn nieuwe vlam l-<-in. na d«- l'elviiteiii.-* vun.dcti umi ld. in a.l'grijy.-.'ii v. r!a;lt. is y.ijn c«-rslc gedaelm». aan ilc ontl istciide lieteckeiiis vuil dc/e ea:;i5idleit.Tcns!uttc grijpt het stuiiiiur t ucval. ui»* /!»;? dikwijl*, in «?n v'eridctigt du-u-een niet te vuury.ici o klcinighti l het lieclc kunstig upge? alibi. Xieduar ilan een i-ridrama, dat, y.ieh nu eens niet VPlllef«t'. in klKikpHVtijell ell altdt l<e .sonsat i<iiifflu, altradies. nuuir dat y.uiver cu nn-1' ^ruuio eniirentratii.- y.irli i»nt\vikkelt- uil do psy«;lMt|i»>;i'<«>l'«' >Xr* ?iii <ler pultlOHageR. ledeli'Xi'èllc. \Viitntl dat Ktv/cpl \vi)V(U. iedt'V bueld dat viiiti'bij ti'ckt. komt vmnl uit de Ktrak-oiulijndit uirntaliteit deilioiifdfi^uill- l'l\ ronVerKei-rt ill de bewust. naireHt.reefde 'mitktioi Vuur de film inderdaad Wii' li«1i!l' \< in streng en s«'lu-rp \vafe diM-ip-vm id. \vanneei' ile vi-rfilniiiit^ in banden bad ««?lenen vuil den bei'ue|-s-re«i>seuv. Kl* laten y.ieb <t«>y.i.jnen munienten denken, wiijiruji. di- re^ie. ni«-t baar een?.ij«liti « >nt \vikke|«i itistiiM'l vuur sp«>eiale « Ifrrli'li. y.uii bebbell in^e^l^-pi'li'eil de strakke e«-nb« i«l van Int A\erk vt-r\VaniMM-rnien «iaarliij ii"K ^t . bue «b- lyiJlllllic del' ]'«?(?. SMuid'jke ijili-llifid \ Mli t^eaeere«lile« ide slais i-p alle miip lijk«' Avij/en |:JM! kunii.-ii bind* r«-n. .dan li^t'dr eunrhisi.. \..i.t «Ie iiand. «lat niet dit 'evperi. nu ei « «-n y.iM'i1 ' b?.jv.«inders irxdtaat \\i-rd l'cri-ikt . l{ri'«|s «!?? b'iuvv alli-i ii van liet. «?taina is van ei-n kl« mnieiule b ^'HÜ' en ??«?II |:.-Veb«Mi;u'isrl!c u|avri-|-|ry;b!iarl'i id. ' di«- vui'-r «!?? l'iliii nieiixv nu p n i..-, I. li. |. «b r ilieiib 'lil ? i« i!, ir «.\ cCv'Jini. ii'tb-i' i-uiitrasl b< <ft v.ijn l»<-|!.-i::|i|i> beteekeitis. Kr .k« int uu-hl Ie V«-i l of te \\« illi^ Vi''.|' fit-rhte e«iiislructie en daanbiur \viii«|| i!<- ribn ? mirabile di«-( u - ? niet slecbls « en spannende ibiiibr. doelt daarbij een seberpy.innin psyt'bubiKiscb betiM'^. dat ln«'ii p-bneid volgt ''.'Kèii' itpnierkelijk aandeel ltt«>rt ' bierin d«> tiitstekende diahu-u. J-'.r iv«irdt betrekkelijk ve««l p-sprokc n. maar nn«n' scluiift gaarne ulle. urt lioilux«> voor«Mii<li;elen 1 «'i y.ijde. wan neer het p'Schiedt als in d«-y.o film. Want bet wuurd staat sle« ds in bet nauwste rontacl met bet filnusclu' beeld (dat is wat nnders duit m<t du liandelint; <|üa talis !) 3 1 «-t is nte.i'«ls de p« int e van een duor y.uiver fiiminclu! mi«blelen p-scliapcn. s-itiiulie en y.uu buiten bet kader van bel pi'<»je«-t !«?(!« iek aanstonds y.ijn beteekeliin verlit/eti. De laii}{emujiu|oi-);l>.v., duur (ieiitry's ..duubl«;M uit^'Sprijk»*!!. Avanne»?r de mup'lijkbedeit em */.ijn alibi te funstri.ieeri'ii bem bliksi msnel duur bet buufd selueten ? is niet sledtts een «Uiiikbare t rui-qa^e. «loeb daarbij n y.elT-analyse van den biHtulpersuon. \velk«- y.üiuler de film niet y.uu knullen bestaan, ? liet spreekt vanxelf. dat. waaraan bet woord bier '/nik een eip-iiaaji!in<? xvntirtle xx'et.d loep'keiid. de kell'/o vnn den speler, met p-uute xurjj inoeHt ir«-s«-bi« «l«-n. Kn bi-l- is vidkiunen b«-jfi ijpelijk dut de Hebrijx-ers liet «»«sg lief en vallen up den fameusin ..C)ny.iebtbaren ^lun". ('laudüJhüns den pracbti^en di^tur. die veedg eenmaal alken bij de gratie van y.ijn dietie in de film bad i;cle< fd. Jlct is eell Kenut' ajuirt. « III «Ie intelligente. bijtende paraduxrn te vulp-n. die d«>?/.«> vuurtvefl\ lijk«' sju-Ur in ' de duur de filhi jielad» natin«>sf« rs|ii;^« r(.Xun«ler e«>n uo^etiblik in «Ie klas>uke luuitvi-1traditie Ie VervalN n 'spreekt Hains y.iji> belacpijki n t^?k^t'???- «!i:ii!« lijk. v«d %erb«ir^fii «<f opeidijkt-n b«K.n. Men andere in.|ku;niulii.v ri'.'Kiii- is «Ie diniM fes ( ani!« n lin xxn - ? een Me\ieaanseb«' nuviee van verrassi nib' lu-u;t:ir«!li«-iil. KM x\ ij y.<'i<>!i n «!«??/.«? Uiitli.ittf fihi» (xx't-lker jM't'nuere AX'ij «fey.«-r (l-'ïien .te .'nislcriliiiii kunnen VelWWh'.eli)' .oiirèebl" «lui II. XVaillleer tiii t «Ut aandacbt \v«-i«l jrex «\st itrd op de ietwat melodrama! is« be. maar «^iitiel«>uflijk knapjH' truei|:e,;e i'er Furi iisynibulii k,xva)iinu ebet p-val opent «?en pakkend v'nlui stiisttikji* van detr speeihlit-t ip «Ut 'terrein. A'urkai ieb. .Maar de ^ruute plu-uit» nis is bit r d»? cenbeid. diéwi-id bereikt du«:r'dieli lift Jïelleele ereali«'V«.' pruees in n en «ley.elM^ band berustte.Mel verwumfi-iiiifi en blijde verrassing y.i«»H AX'ij. dat lii-t u«dc y.ükan r-^<lat de film nk-t eewvïg bebreft p.dutmd te blijven tut. hél hybridische product vuil lul wi indei-lijk allepaart je. dat yieb pblltctief" menit. Kieuwo we};en oiH'iieit' y.ieb. vuen-ude jmnr <:lip!«lacbte j'uisj'eetu Veil. liet Kit l de gruóte liiïloi'isi l.e ?vi.iiUenelo blijven van Hecht en Mac Arlhur, bievup tlou eei-ston brslifütïidcii stap te bebbell Engelsche Tentoonstelling in De goede opzet D K laatst u jaivn liccft de Ituval .\eudemy p-uute uvoiv.iclittentoonstellingen (»i)j»e"/.«.»t (Fmusclus Italiiuinsrhe, VUuuusche, IVr?/.isi'lio kunst). Huewi-l van huog ^f lialte. \vaii-n liet slechts betooginp'n va.n beproofde waaitli'ii. Hut is in eiken (ijd v«ul lUHulijït'r nieuwv vuf«iwii t u »clu«j»iK'« on t« txnvyvxtn; /«'kcr thans, waai* iH'i'MOuidijke rijkdom. laiiKVUtum ufstorvend, mout \vtmlun vui'vnnguH door iu»n undt'run drager dor osthutica. Wulkun ecunomiselu»n weg du \vi»rolil ook {jaat botixnlen, liatir iniildolpunt Kal du machine '/ijn. Daar* mee züniet buwuerd dat slechts ni»g eollfctief-industfieolo kunst kansen xal hubbun. Veoleur omgekeerd, ia\ iU'Ze machine-dictatuur een dran^ naar du uabucijferbare Tantasia «tiniuleoivu. ^Faar de k\mstonaar, die moet leven van 7.ijn t»pdrachton, */al dc/.o in de toekomst in de directiekamer. niet meer in het salon" van een diw-cte-ür moeten ontvangen. Nog- boter ware (want voor hut gros '/.iju kunste naars uu eenmaal buivii van het gekkenhuis, goed om den tijd te vullen. waarin dit gros geen kracht of kans meer heeft geld te verdienen) indien het -iniWek uiteindelijk de. koop kracht die de industrie beheerscht eiatJitc dat de umchiiie /ui vore vormen voort brengen xal. Het was duat-om dat dexo tentoon stelling v.oo juist vau gedachte was eu te ivehter tijd. kwam. Xij wilde op bii-i'der basis gaan dan dt? verfijudir 'decoratieve Kaltmn. .diél'nrijs* ix-eds sinds lang orgauisotai. Engeland is heden eeu industrieel land nul eeu eenvoudige mentaliteit. r Het heeft ill Ihrt Vel'letlell Vuur gel»fltil->kllll.st steeds een y.uivi-1' govoi'l VüVliouiling tttssrheii kracht en ?ring. een fraaie vermenging van REHABILITATIE nuiaiicleii ti<»l«den minst t! film ..M» inma. loves Pnpptt" mot MI uUtili-kt'Mlm li^ht-cc innlian 'l.-lmrlie Kitggles. van In-t pitigi-animo in neii oii/er theaters /worden afgevoerd Wegens gebrek nuu be)augstellii:g". ilotst<mt; tot voldoi'iiiiig dat thans «?en gin mUM-erd ei; ta-h'ijk iniblick in ..l'e t itkijk" nvoifd aan avoiul de fVoluties . VKII uVy.ni t.\ nierkelijkell «etc'ur volgt. , Kunstnijverheid !' Burlington House blad (ontwerp Itubcrt Lutyens). dat desgoxvcnscht naar do zoldering kun xx'oltleli Vei-xvexen (als gl-ooto Worktafel in een kleine studeerkamer had het 7.ekei"/.in gehad). Prijzen '/eer hoog, oen kinderkamer (Kdward Maufe) uitgeviK*ixl duur don winkel van Heal te .S>n, kust minstens honderd pond. In materiaal blijft eikenhout maar vikonhout en allo zittingen zijn trijp. J\nnifrlnrii'htiii{/. In het algemeen druk; kleur boigo en orwtensoopgroon; een serre-eotkahior kil als een aqua rium, in elko badkamer een nymph niet kruik of hert tor verkiezing. Do ontwerpers hebbi-n zieh afge.beul«l om wonderlijko c«»nstructie.s t o vinden; y.ulkfc moeten de Britten liever aan liet Ijitijimebo vernuft overlaten om het door Hollywood tu laten b<talen. ('Slun en mmhn'crk is de bi^sto aftleeHng, bit r vtM'lt uien do inaehine in elk voorwerp. Kr staat 'n serie gi-oeiif g«bruiksflesschen niet een ingeperst paard-niotk'iji», tlie er zijn mag. Do serviezen zijn niet slecht. liiiki-1'u-l. ])e toepassing t»p telefoon vii rad iot oost oliën is vernuftig, ^fen hooft liet voorts bestaan t oii pic-nicstol in ««en glazeiikast indiix^ct te ver lichten ! \Veclilc-stikcn. Alles van l'arijs go initoeitl en in pepei-duii» uitvoering. Jfetzelfdi) goldt voor oei gelei. .S7o//cH en tapijten. Ook hier geen v«mdsten," boventlien zeef slechte .,mnko up", daar alles als spaghetti van de zoldcring afhangt. Do tapijten ?//ijn zwaar en sombor als een mistige o ver de Theenis. gel MI.III). l f et vul k hi'i-fl'liug altijd pnoe^eii in het handu'erk en het mate riaal i n iiieu inoeht du> vunvai-hten.. dll' liet uuk de lltaeluilc seUMt lef /??Hl kunnen lH-haiu!eliii. .Ifoewel dit tie laatste, dckaden /eker niet naar buiten Werd gctuoiid en men in sehaumtcluuy.e imitaties bleef .stuken, was de basis Vuur eell eigell Kltgolsrll inellljcl ?of' gebruiksvoorwerp nog niet verlo ren, l M was aan te nemen, dat. y.ulk een eigen kunst niet de zakelijkheid van het cuiiliiient nog- verder y.ou duoi-vueii-n. maar eeixlor 'evenwicht y.ou brengen tusscheiïde op zich ?/elf y.uu onlugb-uhe ,-?? gelijke Ixrtvondering vuur een stalen al-in-het-viei ? kant stadsflat en ten knusse, boeren herberg, waar alles elkaar iu den weg staat. Ook het tijdstip was juist gekoy-eH. Engeland kan en wil weer gt-ld uitge ven. Publiciteit ».n cachet waren v rKt-kérd, de twee giiiotc ttrt-aociotieN hielden ten doop en do l'rins yan Wa l?s was hei'aut. ? ? t De droeve mislukking T1K)TS al dey.e goedo oraina is het een droeve mislukking. Drie, hoofdvoorwaarde» y.iju te «tellen voor .een. dergelijke expositie: industrieel werk'; inas-j-apiijdiu-tie. dus goixikoop ailistieke uitvi;eringj '/.onder kunstetunakerij; uitstalling, die pvt rtuigt dat d« voonverpeu In^er y.ijn dan. liet l*estannde. ? Aan bijkatiKgeon der drie is voldaai.. Mnibfls, Hit den aard het Ijelangrijkst, xijn ineest in y.ou dui-e uitvue,ring. dat ge er gj.-en kind of daghit b;| y.oudt durven laten. 1 'mctist-he ideeën niet aanwe/ig, teir/ij ge u laat inpal men duur een pr'uU'ig '/wevend tnfi-i dezti expositie (o hebben gezien, kan een ander land alleen uit moedwil zich mui dezelfde steeneli stuutvll. /ij tor oero gexegd. dat ook hot meoreiuleel dor Kngolsche l^-rs er niet niixtito een gin»d woord over zegt. Igitur esperamus. H. VAX UAVËXliKKK TENTOONSTELLINGEN Amsterdam ? Nieuwe Kunstschool, Uoguliorsdwarsstraat 73 (bij l'arltim). .Modern schil derwerk, grafiek, reclame en fotografie. Tot 2S Februari. Stedelijk Museum. Jubileum-tentoon stelling van xvcrken van l'ieb van Wijngacrdt. Tot 3 .Maart. Voorjiiarstontoonstolling van ,.D«« Onafhankoiijken", verccnigiug van beeldende kunstenaars. Kunstkelder, Spui 13. Werken van Chris Agtorbeig. Tot O .Maart. Kunsczaal van Lier, Kokin ]2(i. .Schil derijen ««u toekeniiiiien d«;or Quiryn x-aii TM. Tot 7 Maart. Kunstzaal Santee Landweer, 1\«>izersgraebt JIW. Schilderij**!! en beeldImuwxverk duuv M.Cütb. Tot S Maart. Tentoonstelling Kimlorpoitretton. Kunsthandel Aalderlnk, Jac. van Lennopkade 55.' Stdiilderijen en gta.ischti xverkon van J>. Homburg. Tot 10 Maart. Blijft nog de veiuntwiMUtling, waar om over deze tentoonstelling geschrev«-n word .'Het is om de juistheid van de idee on de duidolijko bexxMjzon hoc het iiUi niot't worden godaan. Na Rotterdam Kunstzalen Unger en van Wens, Kendiaclitsweg 27^ Litl.o's door llonoi Daumier. Tot l Maart. Rotterdamsche Kunstkring, Witte d«> Withstrnat 35. .S«hil<!eiijen van Jan Ilarm Weyns. Tut 25 Februari. Studio '32, Herdenkingstfiitoonstelling v«.ii liet werk van Funke K pper. Tot 11 Maart. Den Haag } Kunsthandel Vincent, Schildorijen van MaricVliolnnder Hein. Tot 28 Februari. '^^^'^^^?'?^i^f'^i '^V,.'**-"- '?'*'? IM^ffife^:;^'^'^:^kl8tei^Éfj "*f^t. ?.~ ':; ' '' ^ '... -''V ' »?.*£>?? K.nderkomer (ontwerp Edn>ord Maufe).'Hél bolcorTwordt bereikt -via ,,k/i/nb/ókken", die tevens bergkcsten voer speelgoed rijn. ' ,,marie", sprak een echtvriend uit leiden, ondanks deze sombere tijden doet hij zeer verkeerd, die dë~ uitkijk" niet eert en dus mama loves papa" zal mijden." R l AL T O CEINTUURBAAN 338-340 TÉLEF. 23488 Wegens enorm succes geprolongeerd CONRADT VEIDT in WILLE M TE L L EEN DER ALLERGROOTSTE FILMS VAN DIT SEIZOEN De filmdeskundige bij uitnemendheid, de Heer L. j. JORDAAN verklaarde, dat deze film het schoonst gefotografeerde werk der laatste jaren ii Geen toegang beneden 14 jaar IN RIALTO PAJEBIO" JEUGD-BIOSCOOP Dir. A. P. du M Zaterdagmiddag 23 Febr. en Woensdagmiddag 27 Febr. 2' ., uur: wegens enorm succes voor de 5de WEEK geprolongeerd de eerste paedagogische jeugd-geluidsfilm: DE GELAARSDE KAT Het mooie bekende sprookje ah GELUIDSFILM n alleen reedt een attractie voor U*c '«vn^t'cn Theater Tuschmski . ?..' .?? ??' ? Vanaf Vrijdag 22 Februari Première van de nieuwste Hollandse film DE FAMILIE VAN MIJN VROUW Dit oer-komische filmwerk werd in scène gezet door JAAP SPEIJER (Een Loet C. Barnstijn ' Productie) Dringend geraden zich n dag tevoren van plaatsen te voorzien TOEGANG BOVEN 18 JAAR «Ten hutbot w*d' binn*n hoont Ingemaakte zonneschijn ffalllran? De Gouden Olie uit de lever van Heilbot. 60 x sterker dan de beste medicinale levertraan Natuurlijke concentratie van Natuurlijke vitaminen A en O. Tégen Engelsche ziekte, voor zwakke en verzwakte kinde ren. Een bron van Gezondheid. De kinderen nemen het grcag in. Het doet hun geweldig goed*. Uw Kind komt aan door Halitran. y f 1.25 per flocon voor een geheelo naond bi{ Apothekers en T OP BOERDERIJ LOGEMENT AANGEBODEN vannf April, of vont de vac. v. e«nlge kind. óf familie. In"onmid. nabljh. v'iti /.ver goede DuUon Hliooi. Naast de Boerderij smaakvol Getneub. landh. te huur niet .v.-t.chtc w-aschl. Badk. in«cni. bad en W.C. Centr. verwarming^ xvaterl.. electr. licht, gn», 3 >laapk (c ven t. meer op boerd.). Ook met viOI. pension en bedienlnc. Br. N<>. fHWO Brt.r. Grot-iuv NAI De Koningin der Portables slechts, nog fI. 85.N. V. M, LINDENBAUM & CQ'S SCHRIJFMAGHINEHANDEL Keizersgracht 239 - Amsterdam - Telefoon 30239 Bezoekers aan Amsterdam Victoria Hotel - Damrak t/0 c. Station - noodigt U uit. Wij verzorgen U In ons hotel tegen matige prijzen. .' U zult tevreden zijn! Kamers met Holt. ontbijt Lunch .. Diner vanaf f 3.60 f 1,60 en f 2.?f 2.?, f 3.?en f4. ? De Directie ROP i 2i rilfc «?'a«.| ?u.lrt Jnyt cl«-ii ^t h (I. i-I» f ?d 'i-jt ii' «?l PM ?.'n :?» Ut ar i! ln i-. ?*? 14 l PAG. B DE GROENE N». 3012 ?''^ "oi GRO"ÉNE"NO. 3012

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl