Historisch Archief 1877-1940
^. » f
J
?i
t .
v
Beeldende kunst
Hi/do Krop: Hyeno
Een beeldhouwer en twee schilders
AL-BERT PLASSCHAERT
Krop's kleine gedierten
IK '/.on iii'-l i.'aarn«? hier schrijven. dal l:d volk
{???{ ueschrcVenc minder \\aald--i H dan li. -l
sie^hceldhotivvile of het geschilderde. Dal (och wan-,
onjuist : de n ia ss. -i Windt mcifr bi \vt -j;, n do« v
..luistert" lijder naar «lat p'schrevciu.' dan naar hel
-chiUlerij nf. naar het bcidd. Maar toch is er iets
'dn* uier ook «<?/. iu<l moet worden: «Ie voorbcicidinu
Vo..|- lift schilderij. d«« Vni.llicli jdillir Vuor liet becl'.l.
Itvl't de menigte m«'er. Zij y.iet duur. en «lat is hoi
u«-vool «lal litiar vertrom\vlijkïu ld ecet't een »«?«?»?/>??
M»»/»» bey.i-j; y,«ioals velen van heir/ejf /ijn. y.ij '/.iet een
vak uitoi'fftH'n. /.ij In-t «la u op Iroisehei- wijs. y.ooals
velen van heny.clf uitoefenen, /.ij v«>elt y.ich meer
verwant. lijilfH* lui onl*tinin Van het Mvrk. tuut den
heeUlhomver. aan d«n schilder. ... ?
De massa voelt y.ieh ongetwijfeld verwant aan
Krop. i-u dat kan hem. t hcorct isch ten minste, niet
onaangenaam '/ijn. wanneer /ij hem hcy.i«* /'Mi y.ien
niet werken. '/.«? v.» MI 'M-III uelioiiwd vinden voor y.ijn
Werk en y.ij /tui het ecu «en« ?«?«:. -n vinden dr stukken
slccii van hel blok ..slceii te y.icn speuren in «!??
r<»nde". stukken sl«*cn. «iie in het blok liet beeld
l|0g Verhel-ilen. dal de beeldhouwer Weel dat el'. il>
schuilt en dat hij. gaaf. in hel HHil wil /.h-u ver
schijnen. '/.,? weet van Krop |anu/.am>-rhan<l "ook.'
dal' «te jii-ooie liedden, die hij maakt. haai* niet
Vcrbin'iï.'ii /.uilen l »l ij ven. maar «t* hriijr. of openbaar
«ehoiiW of openbaar plein V.llllell Versieren. «lec|
Wohlcll dus Van dell i II Veilt a fis «Ier si. 'ld ell deel ook.
..'/.«'MI y.ij willen, van liilu'visiieel hey.il: deel van een
bcy.it* dut door hepaald»-. 'psychologische. eigen
schappen y.ich niet van haar afwendt, maar y.ich
natu- liaai- .keert. Ik weel. dat de/e waardc.-riin:
Klohaal ineeslal blijft, maar y.ij is er: Krop js de
stadsbeeld houwer van A mstci dam:
Ken ileel vnn Krop's werk blijft «Ie' .innssa.
vreemd: «lal y.iju «Ut ..klein»- gedi«'rtcnv. du- in »M»II
hc.gluas«l«' kast of op den s«'lioorstèi'ii van een huis
logischerwij/c WOl-dcil opgeborgen. nuk Wel dool
?hun kleiner formaat. De ..al^eineene" bekendheid
van Krop is dan ook dooi- het gro«»te en dikwijls
'doop hel toegepaste Werk hépHuld. ?Iliet doof Wat
ik de kleine gedierten cïiy..- noem. Maai- v«»o.r mij is
iedere- gi!cst«*lijk<t eigenschap van «n kunstenaar.
(tic /irli openbaart. '/.ckei1 niet y.onder belang. Xulkc
eig«mschup. w«d-gcKro«'id,<»f wél-vertauhl iu steen of
baksel. verrijkt ton '.'sloito «»na uilen op «h-n «fuiif.
?I-In ik vind een minder-hekende vi^eiischap in ile
kleine dingen van Ki-op. l':il is y.ijn zin '??»»/? //K ///-?,?.
y.iju /in v<»n- een vroidijklieid in de hesi'lntuwin-4.
die wij in Holland te /eldell V i uden ! Pe/e hunior,
dien ik <UI:ir. «>eni^s/in.s onvei-waeht. vind. is de
reilen vnoj- tlil artikel. .
, F. Klein bij Buffa, Amsterdem
WANNKKU je-- nn'l. i,><uii^e kennis van /.aken
liet werk Ixr/iel van Klein hij J tuf fa Ie
.Vnistofdani. dan /ijn tuve dingen dtnlelijk y.eker.
l h« eerste is. dal- hij fm<; niet aan y.ijn
pers-ionlijkheid tin1 is. Dat hij velerlei invloed verlount en dat
de invloeden feitelijk onsamenhangend y.iju is het
er«str. l-Ieii .paar si-hilder.ijeii. figuren. di«-lot hel
minst slechte hehooiiui \vat.^«> hi««r Vindt, vertooiien
uren samenhang ine.t. een aantal teekeiiiu^iMi. «lie
hier (rveiu: -ns hunnen. |)(« instelling is totnnl vev
Sehillen<l en dit verschil doet. U twijfelen, wat llelll
Jb-t. nieesl , «'itf.Mi is. of liever maakt hel u y.eker. dal
Uei-ii van heide, hem o-iit v'wn kunnen worden, l-'.r
/ij 1 1 sf!iild«>r.^. die op reeds jouden en dikwijls op
latereu !?? 'fuij I. a!lei'l«-i invloeden verwerken en.
als de Itij 'U lc»!li'Z. UU hel. ondel Vondelie of ^e/ielle
??i^eii diir;.-n l «i-li /uilen nriken. \\*ij' hehhen
«laarvan e:-n l'ijk VoiU'heeld ill T'Mifop.. | |ct tweeile. \vat
y.eker is hij Klein, is dnt hij hu il enu:ewoon weinig.
wat. y.iju kun-li* auu^i-it, is yesloi'feerd en
-.redeellelijk d'UViloor ook fouten iniakt. «lie niet gemaakt
Iliopell Worden. XValUl'-er «e een teekeliill'4 y.ïet
waarop e.eii llo||andselievlau waait .die dik en
ondonisrhijllend tiissrhell al In-t ovcfiije aandoet, «hui
weet- m- omniddtdijk. «lat Klein daar een fout
maakt, -ook uit oii^è.voeli^heiil. «lie fsaac Isi-aëls
door y.uiver.- |.-ie|i poi'-l isi-he waarneniiiiir nooit
kon nriken: «lie SliiyliM's in een luehli^e onrhidee
te^'nll <««Ul y.eu iiil.^e/.ien Vel'lneetl, ell «lat ljermek«'
van y.oo'n vlnv: in hirt. l'ntht een« een rijk hoofd
moment. ma'ikt.e van <>im klein schilderij,....
Ik moet y.(!^^.>n: dit. alles tesamen «eeft mij
v«5i't.rouwijti in il«>/.«tii s«:1iildcr. ?
D
Jo Boer bij d'Audrecsch, Den Haag
K '. V4.iï'ix«' t.t;nt.i»orist.«dlihjjj van' .lo J|ó««r hij
d%Au'l!X'l'««-li was mij ontdaan. >yat. na lov«unle'
li, m:j w'Siaksrh hield oin liet y.idftle niet
!;? y.iett {ï«'h««ur.»n. Ik' luid ili« t»M«k«'iiai'«'s
CHAMPAGNE KRUG
Aents: F. Onnes & Zn. Groningen
l;
? I.U>K
onttimcti hij ('Iw'rluy Toiirop, toen y.ij «laar y.ich uls
leerling!' kwam installreren. in dien tijd. dal ik hij
«t<; iU'«itiiu«ï«t.«si>«'!s «i«dc du a«'trir«' Ournnix ontmoett.»-.
.Vis ik liilj ni«'t verbis is .!«? JUier «>«d\ HO»; een leer
linge v.ui L»h.«:iu tfüWe-i'st.. vóói'tlat- y.ij Ie Parijs
vorder jjrinj in ?!? haar work. De herinnerinu. die ik
' van «Ie s-.-hilderes en leekenares had hèwaard, \va-s
«tin v ui e. -n forsirhe. vrouw en «l««y.i' was in allen
^??valh- juist. waniMM-r ik nu hij «VAudrelsrli «Ie
PAG. 10 DE GROENE No. 30ia
..homma^«' a inoi-mèmn" van haar/.ie. Het is daar
om? «lat We in het \\cl-k (ilitleteekenillp'U/.ekel^tlls
«?én «Ier eerste y.aken. waarnaar Jo Hoer stiveft, y.ieli
den uil en «Ie pi'^inu ruimte MI haar figuren.
voltunell We«-r te nevi-ll. Kort-p?/.«>Kd /olldl «e
mo<4en /«?u'U'-n: \'«>hnu«-n y.oekt vtduineii hier! !»??
teekenxvij/e herinnert mij aan een paar dingen uit
vroeger tijd. IHrk Nijland heeft eens ecu
portrets^eleekeiid van /ijn vrouw onder «lelt naam van
..'/.uarle Itloeiiu*" een uildrukkiii^. «lie ons de
poë/.ic van een jon^r realist doet veiniorden(de
van IM-'cme'. 'l'oi-h was «laar de voonlrarht anders.
wal den vorm van de ..inktvlek'* aangaat, (i.
Lenmieiis heeft op andeiv w ij/e. in /wart -en-wil ?
poinlilléi'fii portret van Toorop ^Meekeiid. maat
«laar was ook d«< verspreiding van het
y.warl-eiiwit niet y.ooals hier. 'IWh «loen ln>i«le w«-rken een
vefliand iTi-Voelen tussi'llelt «h* drie ^enoeindcil op
dat moment. Dat Jo Hoer. hevreisil voor een
vernieling harer persronlijkheid. ('harley Toorop
vi-rliest is een hi wijs van juit-t in/irht.
, Ik /on ten s|ott«> als indruk van dit werk kunn-n
Reveil naast de leeds ^«'"1'einde i'ip-lischup: ei-lt
opr.-rhle. wat eentonige eerlijkh» iil. «lie gaarne
naar «Ie t«.>ekenin^en «loet «aan. waar «Ie
toescliouw«>f iel s inteer drauiatisi-h erkent.
Kunstzalen A. Vecht in een
nieuwe omgeving
DAT de Xedcrlandsche kunsthandel door «Ie
«?coiiomisclH- crisis in een dcp|orahct««n
toestand vcrk«*ert. isalyemccn bekend. Jv-s
te verheugender is het. wanneer men bespeurt. dat
de handelaren niel bij «Ie pakken blijven nc.-iv.ilt.-n.
IV heropening van de Kunst/alen A. Vecht m
de nieuwe /alen aan hel Itokin "><> biedt «-en wel
kome uelegfiihcid. om over de
uitwendigev«-rjoncin^skunr. «lie «ley.e y.aak heeft onderdaan. i--is
imdcrs Ie y.ejj^en. Men vindt hier «?encr/.ijds de
over/.ichtelijkheid van een mus>-unu-o||ectie. dank
y.ij de rangschikking «Ier kunst vooiwei-pi-n in bij
elkander b.-hooivnde groepen, alulery.ijds «Ie voor
name feestelijke steinminu. die de woning van een
urand?.? seigneur kenmerkt.
Hel solide fundament der vecl/.ijdiiie
ver/.amelinu is gelegd door «Ie traditie en de ervaring van
een Jlollau«lsch«> ant iipiairsfamilie gedurende \ i«-i
'^?-slltclltei.l. De tegel! Wi'iol-tlige |ei«h-r heeft '/.elf
belangrijk weh-nschappelijk werk \vrricht voor
d-kennis van vrtU'g-Xederlandscli «'U Duitsch
aar«U-werk «m oud glaswerk. \"e«-ht Was voorts «Ie
eerste, die l'er/ische en ln«lisclie miniatuieii en
Kll.-sische ikonen heeft geè'Kposcerd eu schilderijen
van KI d'ivco en Hit'-ronymus Hos,ch naar ons land
liceft gebracht. Doch daarnaast is in y.ijn y.aak ook
«?en ruimte ter beschikking gesteld voor de jonu
Xederlandsche schilder- en beeldhouwkunst.
Alles hijijengenomeiv.j'en^bijy.oiuh're collectie in
een bijy.onderc
Gedichten
Aardgeest zonder aarde
Theun de Vries: Aardgeest.
(Rozenbeek en Venemans, Hilversum)
D K «cdichtell UU' «lell bundel
WestersrluXachleii. waarmee de dichter Thcun <!<?
\'ri«*s in '.'üi den Domprijs voor poe/, i e
Jieeft Verworven. Vel'tc^eHWoordiiien. hoeveel
Jiey.wareii men ook te^i-n hen kan aanvoeren, /oo
?4lllistii; mogelijk het talent ell de gevoelswereld.
die lieiu kenmerken. Ken p-ootc ^einakkclijkheid
van schrijven, daarnaast een ^erin^e (ref/ckerlieid
«U*!1 taal en «'en p-voeli^c toon leidden dit. in
aanleg soeptd. dichterschap tot een poë/ie. die
y.ich <l«ior innenu»nde sierlijkheiil en oppervlakkige
«?harme onderscheidde. Xulk handig schrijven
AVerkt op den landen duur irriteereinl: bepaalde
-/ins\vcn«linnen van fraai allure worden dooiv.ien
on missen hun doel.
Xu. vier jaar later, publiceert 1>e Vri««s y.iju
buildcl Vt'IV.ell Atirtljr«-«-st. Keil titel. «IU« bij de/en
dieliU-r i'i-liU-r ni«'t dt« vcrwachlin^eii mat; wekken.
die bij sommige amlorcii licrcchtvaartli^d y.oiidon
y.ijn. Jtiit Knp-lmau's vur/en, y.ij mo^cn vaak/oo
heinelsch van toon y.ijn en y.oo vet* van dn aardt:
.?4ez«-n«cn als men maar wil. bc/il ten iu we/en meer
aar«l«chhcid dan «ley.e. oslentatiel' als van
aard.«eest iM'xeten aan^«'kon«liple. vei"/.«>ii van Thcun
d<» Vru-s. Ih-t irciuak. waiirniee hij ««Ik poëtisch
probleem heeft opgelost in het mccrciuh'd «l«-r
hü>r vei/.aiiK'lde p-dichten, «loet hem hoc langer
Jioc meer in de watirdcerin^ dalen van hen. wien
Jlet lilet d«' pocy.ic ernst blijft. Kllkclc heft itfer
aanloopeii in sommige stukken vergoeden bet
u'esiiinali ft'd uemis allerminst. A t nu sfeer van
dunnen nevel, cc n soort «ei si-van-aarde e\vn
vluchtig als ucesl van salmiak. han-.il ijl en loom
bt'vcn «Ie wonnlcii. Waarlijke «lactnoni*. aanls-h
karakt«-r. oerp-voel. «Ie onmUkenbare krai-hl. die'
«Ie a! Voedende moeder ieder schenkt «lie niet
haar in aanraking komt. mi-s-n wij pijnlijk in
«ley.e telkens \vcci- in idyllische romantiek
verscliemeren«le voorstellingen van natuur en hei lal.
Kn als de wf»or«leii van jiroo|»«r miti i-hitf willen
uetuiuen. woi'tlcii y.ij te foi-sch voor den toon
«lie hen voert, en ontstaat er een hinderlijke
discrepantie lusscheii taal en verbeelding. De
ver/.eii. die het li«<d het dichtst beiia«leri>n. y.ijn
/«miler twijfel het incest p-slaa»<l. bijv. het laatst e
jietUcht ..De vrocjïo lente hr'vert hop... "
Aan de afilocling Aard^cst. die den titel aan
den bundel In-eft gcHevcn,.'puin tw«««« groepen
ver/.en vooraf. J)oodennmsker en In 1'nibram
.Mortis; Wij gunnen tenaan/ien van de/en laatsteii
titel <'harivarius gaarne hel trcnoemen hou te
vernielden onder het hoofd ..On/e classici". J lij
schenke dan tevens aandacht aan het slotwoord
van \Vcj.'tersche Nachten: l'inis ('anti. Van «l««
J)oodenmnskers spreken dép-laten van Moxart.
(iricucn Dehussy het duidelijkst de taal der pot;y.ie.
? j)c i-aukheül van >r«»y,art's m u/ie k en de edele
atmosfeer, de van kleur gedrenkte en van heime
lijke bcwi-ffins? vervulde mtt/ick van |)ebussy
llebhcll «Ie meeste affiniteit 'lin.-t hel dichterschap
van Thcun -de Vri«-s. wanneer liet /.idr/oo intensief
op y.jjn eigenlijke wey.«-n com.-eiit r«-crt.
]). A. .M. niXXKXDIJIv
In kort bestek
^l^BMHHM^^^^^^WMHHMMHMMMW ' ' ' ' ' ' * '
Andreas. Latzko, Lafayecte. De ruiter
op den regenboog (Wereldbibliotheek
. Amsterdam 1935)
,|N Mei ts tic herdenking van Iwifaycttü's tonstea
'sterfdag. An«lreas l^itzkó scltrcef over dezen merkr
waardigun voorvechter der V"rijhei«i, die, in don
Aiuerilüian»cl»en vrijheidsoorlog ntuevciiiht ca aunvankvlijk
de Fransche revolutie aanvoerde hoewel spocdifj in
oppositie tesjen "haar excessen en tütgeweken voor
haar gcwvld een twcedceligcn roinan, die tevens
eeh nauwkeurig levensverhaal is en Nico vnn Suchtclcii
vertaalde het hoek uit liet Duitschc handschrift.
zoodat dp Hnllandsuhe uitgave vóór de . Duit.schc
verschijnt. Opgezet In kleurige tafereelen, fór.sch. en
breed gepenseeld schildert Latzko's Lafayette" de
historische tijdporkch on de.phasenvan opkomst, val
en wederopstanding. Het bock is een juintrckkclijk
Icvensbcckl geworden en het Iciraktcr van I^af.iycttc
is mot veel pHychnlogisch inzicht en xonder partijdigr
heid" gcteekend: ook de zwakheden worden niet Ver
heeld. De ruiter op den regenboog? ..Lafayettc's brug'
des-geloofs: de regenboog van het vcrbroudyringsfeest,
\volvend over de eeuwen heen, met grooter draagkracht
dan alle gewapend béton-constructies van het
hedendaagsch geweld". .
TIJDGENOOTEN
voor De Groene von Ch. Roelofsz
Een Hongaars boek en een
Hollandse vergissing
Hitdo Krop: Hertje
Sandor Maral: Vreemdelingen
(Ned. Keurboekerij, A'dam)
IX" «Ie eerste plaats een «?pheMvrini;. Niet de
uitgave van «lit uitstekende hoek was een
\eiuissinu- De uilyv.-r heefl in dit i.-va l /.??!!- «-.-n
/i«er tf.-lukkiire irre.-p ^.-«laan. Ma ra i is »-«'?»?? d«-i
ini«*ivssanlsie. wellidi! di- inli-r«-ssanlsii- j««n-,,
'.Hongaarse schrijver en y.ijn /ér hek»rcnd talent
toont y.ich'in ..Ytveimlclinueu" uiterst maikaiit.
J l iei- is dus all"s in orde. Wal niet in orde is. is
d.wij/e waaro|i dit boek «leii le/.er wordt aangeboden.
Namelijk de inleiding <*n de .aanltevelinu van
J''er«'lie Koi-iiKMidi» .?'.'?
.Hebben litteraire Werken eigenlijk een inl<-idiuu
noiliii' Sinds Sa'iiile-l/teuve is men 'hel daarover
niet eens en het probleem is ook tamelijk
onltelaiuxrijk. want b.et publiek leest d«- inleiilin^ ?/,<?
niel en /'? niel. Daar jraat hel ook niet om. De
inleidingen y.ijn er slechts om de naam van «leii
inleider, als het ware als uarantie voor «Ie lel
leikundig- solvabiliteit MUI den schrijver, rnb-idér
en iiuïcleidc nioivten dan in een bepaalde
waard.-vcrlioudin^ tot, elkaar sUian. .Maar lyirineiidi als
borx voor .Miira i is gtdicelenalonueproi'ortionneerd.
. ? l: inoet mij niet Verk«'cr«l begrijpi-n.. De /.aak is
lastig en het «aat om nttahci«s. Kiirmeiidi is stellig
een, th.lent.vid «ulirijviM1.'rtin-lu-t siu^vs verdient.
Xijn succes in Holland is echter schromelijk over
dreven. De twee romans, die van hem inliet
llo|l and s verschenen y.ijn.. y.ijn y.'n beste \\v-l-ken en
vi-rtegenwoordip-n w«*l hem. maai* p-ciis/ins «U» .
rijke Hongaarse litteratnuf. y.oals het
Hollands^publiek «n. de Hollandse nitK«'ve-rs schijnen ie
denken. .Miiraixèlf is een belangrijker schrijver dan
hij. uu nr y.ijn no^ andere, «lic in, betekenis boven
Kormondi sluan. Het maakt dus op den kenner der
werk«?iijk«' verhondinu<-n een «?eni|;sy.ins
ei^-naaiindruk, dat'..Vrt'ctndi.'linjr.vii" door K<innend i
prijtt'gcujrii w«»nlt. . ?
Dit moest gey.egd worden. JU'iis niet voor Miirai,
fAG, II;OE GROENE No. JOH
\<-o| li.Mii *pi.-.-kt /ijn b..,-k. met of /..tmii-r de in
lèi«liim van K...rm>-n<ii. .-..liü-r \v. -,-ns ili- let tuf*
'krndiuêuaailnid. «ii.- m--»i \"..Hv|'ivr ito-j
ver«ledigen' kan.
«'m nu ? tiidelijk ??(? ,.\i ?? ?mdrii> ^??n" Ie komen:
l M» l k..met /.ijn j<« r- ..Milijk.'iu'M.'tardi^ karakter
i-?!?? roman van li--i.. <li-- ?>]< >\, ut<?>,- dvr biir^.-rlijke
maai schappij /.w. iv.-n. d><> !i ni- f l- -luii. n kunnen
«l.-lti.i! i'-i te ver»iw:jn«-ii. «-t in li-t nonnale le\vn.
l.-i nu )?? uaan. l ?? n l (??Il.i n-!--n |.?/.« i /.<il|e|ide/.e fij
i:lell We|M> hl «..'II W.-jhiu' V|-.-.-md V' ?? -Ïk'-llti-ll. HUiai' ill
l'arijs. ui lifter ye/cml op Motst p;n i,:o-s ? en in hot
tjua.rlier'. Liitin waai??/'}. !i .Ie i..nt.in \auMarai
afs|-,-i.|l «i.-iel/ y.ij wi li»' al- «i«- IM.. l--l ieii van een
feinciill uur. l'»an:- l«-v.-n y.ij in .-.n ~i'. .-ialc wcrchl
Illél eeli slierial'e'aliiiosfi .?( .n d.' f'IlitollStaaildcr
/al ??!? h<>»jt y.eker van /ijn of /ij |. \. i.>knnsti-naars
óf v«>or hi-i'leven onuesrhikl /.ijn. Marai keilt dey.e.
?.vereld als w. iniir andeit-n. /.ijn li- ld. een jonge
Hoic^arirse dokter in de filo.sofie. raakt door <«en
toeval hieiin ver/eild. - .-n «deisis bcsmcttclijkcr
dan de anarchie. Hij i:aat uehecl ??tider in dey.e
«mverantwoordelijke wereld «-n traat voor de amlere
v«>rlor<!ii (de brief, die hij aan het l»-gin Van y.ijn
oponthoud ju |»ai-ijs naar huis schrijft. wt»t-dtnooit
gepost». De ..vreemdeling", door /.ijn paspoort,
lieefl yaii nu af ur<en pas nie.-r nodiu i hij heeft die
trouwens intussen «Mik reeds verkocht). want hij is
..vreemdeling" geworden in een anderei>etekenis:
..vrecm«h:liiiK" voor «h- bm-tfi-rlijke maatsehappij.
Dit thema w.as eenproef stuk voor.«l«?n sehrijv««r,
want hel bood' talrijke moeilijkheden voor het
: vervallen in ocdk<ipe «?lï«?cten.'y.oal.*i romantische
biihémi^navonturen en niei-r van dat moois, maar
Marai. «lic y.iju litteraire loopbaan als dichter b«»«on..
loonde y.ich een kunstenaar nok in de?eoonoiui««
van het proxa. Dat y.jjn fraaie stijl ook in de
vert.'iliiu* behouden bleef, is Ie danken aan de voor»
t reffolijke arbeifl van het e« hl paar Sy.«'kely-J.nl«»rsJ
J. «ONA
F-OP
? M
T s.
'" ilir:
It II
II'..
«?l
Ji
lo
»a
K l
'fj'
if
.Cl
C'l
? ('
Ml
('II
III
ni:
?*.'
l..
n
r.