Historisch Archief 1877-1940
= -? r
Beeldende kunst
Hildo Krop: Hyeno
Een beeldhouwer en twee schilders
ALBERT PLASSCHAERT
Krop's kleine gedierten,
IK /."ii niet gaarne hier schrijven, dat hel volk
l>i>t :;«-sclircvciio miiHlcr waardeert dan bel
go[beeldhouwde of hot geschilderde. Pat toch \vaiv
niijiiist: ili> iniissn woidt moor lx wr gt n «lom- ..luis
tert" meer naar dat gesehroveno dun naai- het
?M;hil«lerijrof naar hot'boo.hl. Maai- toch is er iets
?«lat nier ook gcz.'gd moot worden: de voorbereiding
Voor het schilderij, de voorden idillg-Vuor lift doold.
treft de liiciijgto meer. /.ij y.iet daar. «-n dat is het
goV«»ol dat IliiAl' VcrtroUWolijklu i«l geeft een
m.rA'nuni bozig y.ooals volei» vau hon/èlf zijn. '/.ij '/.iet een
vak uit lierenen, /.ij liet. dan t»l> t rotschot* wijs. y.ooals
Velen vail henzelf uitoefenen, /ij voelt zich meer
Verwant, lijden* lid oHlnln<iit van het werk. aan den
beeldhouwer. JIUIl <le|| Schilder....
Do massa voelt zich ongetwijfeld verwant aan
Krop. en dat kan hem. «l.io«irotis.eli ten minste, niet
onaangenaam /.ijn. wanneer zij hom bozig y.ou y.iei
niet werken.'/o y.ou hem geb.uiw»! vinden voor y.ijn ,
Werk en y.ij y.ou liet. een genoegen vinden de stukken
steen van het blok ,.steen te y.ieiïspeuren in de
ronde", stukken steen..'die in hel blok het beeld
nog ver l leiden, dat de heeldlioiiwer weet dat er in
schuilt en dat hij. pui f. in het licht wil y.ien ver
schijnen, /o weet vjiu Krop langzamerhand ook.
dat «Ie groote heelden, die hij maakt, haar niet
verborgen zullen blijven, maar of brug. «d" openbaar
gebouw of opellhanr plein /.illleli versieren, deel
worden dus van «ton inventaris der stad en deel ook.
i/.oo y.ij willen, van hun visu«*el hey.il: deel van een
hey.it. .dal door bepaald»', psyeholojïisehe
eigenschappert y.ich n,ii*t van haar afwendt, maar y.ieh
naar liaiir keert. Ik weet. dat deze waardooring
globaal meestal blijft», maar /.ij is er: Krop is de
stadsbeeldhomVer van AnisteidamJ
, Kón dool van Kl*opt's werk blijft (Ie massa.
vrtiorwl; dat y.ijndo ..kleine gedierten", die in een.
bt-glansde kast of op den schoorsteen vaneen hui»'
logischerwijze worden opgeborgen, ook wel,door
hun kleiner formaat. Du ..algoniórhe-" bekendheid
.van Krop is «Urn ook door het grooto en dikwijls
'door het Uiogopasto. werk bepaald, niet door wat
1 ik de kleine gedierten en/., noem. .Maar voor mij is
iedere feestelijke eigenschap van eon kunstenaar.
die zich openbaart, y.cker niet zonder'bela'ng* SSulko
eigenschap, wel-gogrooid of wel-vortaald in steen of
baksel, verrijkt ton slottc ons allen op «Urn duur.
wKn ik vind n minder-bekende eigenschap in d»?
* ' ?*?-.' ' i
..hommage a inoi-mênii;" van haar zie. liet
isdaarom? dut we in het werk {indeteekeiiingrn/.eker)aU
?'?én dei- eerste zaken, waarnaar Jt» Hoer streeft, y.ien
tien wil en de poging ruimte m haar filmen.
vo|um«*il Weel' te geVell. Kort-g«'Zeg«l y.olldt g«»
mogen y.cggcn: Volumen y.uekt volumen hier! He
teekenwij/e herinnert mij aan een paar dingen uit
vroeger lijd. Dirk Nijland heeft eens een portret.
gcteekciid van y.ijn vrouw onder den naam van
../wart o Itloeine" een uitdrukking, die ons de
poëy.ie van een j«uig realist doet vermoeden (de .,??"
van Ultieme). Toch was ilnitr de voordracht anders.
wat den vorm van de ..inktvlek" aangaat. C.
hemmens heeft op andere wijze, in y.wart-on-wil ?
pointilléeen portret vau Toorop geleekend, maar
daar was ook de verspreiding van het
zwart-enwit niet zotwls'hior. Toch doen beide werken een
ve.rband gevoelen tussohun de drie .genoemden op
dat- moment. Dat .To Hoer, bevrotsd voor een
vernieling harer persoonlijkheid, f'harlcy 'IViorop
verliest is een btAvijs van juitt inzicht.
Ik y.ou ten slot t e als indruk van dit werk kunnen
geven naast de reeds genoemde, eigenschap: een
oprechte, wat eentonige eerlijkheid, die gaarne
naar de tcckoningon doet gaan. waar do t
o.schouwer iets meer dramatisch erkent.
CHAMPAGNE KRUG
Agents: F. Onnes & Zn. Groningen
ii
kleine dihgcii van Krop. Dal is y.ijn zin rmn'
y.ijn /.in vooreen vroolijklieid in ile beschouwing.
die wij in llolland te y.elden vinden! Dey.e humor,
dieiiikdaar. eeni^sy.iiiK onv«>rwacht. vind. is «Ie
reden voor dit artikel. '
F. Klein bij Buffa, Amsterdem
WANXtëtëll g.s mut e<iiiige keiinis-van /.uken
het werk buy.iet van Klein bij i Suf fa te
Amsterdam, dan /.ijn t\vee dingen dadiilijk y.ekm*.
De (M'i'ste is. dat hij nog niet.aany,ijn
persoonlijkJii-id toe is. Dat hij velerlei invloed vertoont en dat
tle invloeden feitelijk onsamenhangend y.ijn is hut
ergste. Ken paar schilderijen, figuren, die tol, het
minst slcchlebehoofeii walt ge hier vindt, vertooneii
geen samenhang mut een aantal tcekeningcn. die ,
hier eveiu!-ris hangen. l)i> inst«;Uing is lotaal
vei'schilhmd en dit verschil doet u twijfelen, wat hem
liet. meest eigen is. of licvc.i' maakt het u y.ekcr. dat
geen van heide hem ooit cig<;n kunnen worden. Kr
/,ij 11 schilders, die op reuds jongen en dikwijls op
latcrcn l.'-füij.l. allerlei invloeilen verwerken en.
als de. bij.Mi h'Miig, ui(r hel. ondervoUdeiie of gey.ielie
eigen diu^.üi t-icli /.uilen maken. U'i j hebben daar
van een rijk Voorbeeld in Toorop, J jet tweede. Wat
y.cker is bij Klein, is dat hij buitengewoon weinig.
wat y.ijn kuirUt a:uigl:it. is gestoffeei'd en gedeel
telijk daardoor ook fouten maakt, d'u- niet gemaakt
mogen worden. Wanneer ge een tee,kening y.iet
wnai'oj) een llollaiidsche vlag waait, die dik en
olidom schijnend tiiMScheii al het ovorige'aaiuloet. dan
1 weet ge omniddrlijk. dat Ivlein «Jaar een fout
maakt, ook uit onge.voeligheid. die [saai* Israëls
door y.uivere, t-»ch poi'l.isclu' waarneming nooil
kon maken; diéSluyt.crs iii een luchtige orchidee,
tegen ren '/.«MS uitgc/,ien Vta'inei'd, n «lat l'erniek'e
vqn y.oo'n ving in lust licht, een» oen rijk hoofd*
moment nmaktn van een klein schilderij....
Ik- tnoeti, Knggtm: dit alk;» tesamen geeft mij
weinig vertr»M\Von in de/.on schilder. ;
Jo Boer bij d'Audretsch, ,Den Haag
D V! vorig.v tontoonsUïUing vaji Jo Hoer bij
d.'Airlrutsi:h was mij ontgaan. <\*at, t Ut hivomle
besprekingen, mij waaksch hield om hety.ellftle niet
uoj» oons t:« %iim jti^bpur.in. Ik had de teekcmarps
?ontmoet bij Oharloy Tixirop, toen y.ij daar y.ich als
leerlinge kwam installueron. in> dieii tijd. dat ik bij
i <le leertnotïstoros «»«>k do actrice Durumx 'untntoptUs
Als ik mij niet vergis is .11» Jioer «»«)k nog e«M(i
leorIiiv4« v^n ht>b.;an ge.wo«««t. vóórdat zij. te Tavijs
i vftrdet' ging iu;t haar werk. Du herinncr/ng. die ik
van de. s«hil«l«r«!8 oniln««konares Ijad bmvaaiil, was
«U«« v.tn" oen fors«;ho vrouw ??n do/o was in allen
juist, wann««ev ik nn' hij d'Audivlach de
PAG. 10 OE GROENE No. 30U
Kunstzalen A. Vecht in een
nieuwe omgeving
DAT du Xcdorlaiulsehe kunsthandel door «Ie
oconomi.suho crisis in een dcplorabelen
toost and vorki»oi't. is algemeen bekend., Des
te verheugender is hot, waruu'cr men bospenrt.dat
de handelaren niet bij de pakken blijven neeiv.itteii.
J)»3 hoftipening van de Kunst/alen A. Vecht, in
de nieuwe '/alen. aan hut Hokin fïlt biedt een wel
kome gelegenheid om over de uitwendige
verjongingskuur.,die dcy.o y.aak hooft ondergaan, iets
anders te y.eggeti. Men' vindt hier eeiiery.ijds
il.? ?vep/.ichtclijkhcid van een miisi-umcolleelie. dank
y.ij de rangschikking der knnstvooiwerpen in bij
elkander hchoorcnih* groepen, nnder/.ijds de voor
name feestelijke stemming, die de woning van een
grand soignom* kenmerkt.
J let s«di«h' fundament der veelzijdige
very.aineling is gelegd door de traditie en tle ervaring van
«?en llollatulsche antiipiuir.sfamilie gedurende vier
geslachten^ i>u toKoitw«'»oitligu loidor. heeft y.elf
belangrijk wol«!iisehappclijk werk verricht voi»r
d«»kennis van vroeg»XcderlaiHlsch on Duitsch aarde
werk on" oud glaswerk. Vecht was voorts «Ie
eei-ste. die l'ur/.istrhe eti Indische miniaturen en
Jtui-.sische iktinen heeft geëxposeerd en schilderijen
van KI (iroco on Ilicrouymus'Hoach naar ons land
heeft gebracht. Doch daarnaast is in y.ijn y.auk ook
oen ruimte ter beschikking gesteld .voor de j«mpe
Xederlaiulsche schilder- en beeldhouwkunst.
Alles bijtjengetioinen een bij/.ondero collectie in
oen bijy.ondero omgeving. /?'.
ȕr* *
?» «* t
^ ? r
s *:
Gedichten
Aardgeest zonder aarde
Theun de Vries: Aardgeest.
(Rozenbeek en Venemans, Hilversum)
D K g«Hlichten uit don bundel Wost<-rscho
Nachten, waarmee du «lichter Theun do
Vries in IIKIO den Domprijs v«j«»r poc/,ie
heeft vei'Wca-voii, verteg«mwoordij;en. hoeveel
bey. ware n men ook togen bon kan aanvoeren, y.oo
gunstig mogelijk hot talent on de gevoelswereld.
«lic hom kenmerken. Ken groot c gemakkelijkheid
van schrijven, daarnaast een geringe trefzekerheid
der taal en een gevoelige toon leidden dit, in
aanleg soepel, dichterschap tot een poëy.ie. die
7.ich door innemende sierlijkheid en oppervlakkige
charme onderscheidde. Xulk handig schrijven
werkt op den langen duur irriteerend: bepaalde
zinswendingen van fraai allure worden doorzien
en missen hun dool.
Xu, vier jaar later, publiceert De Vries zijn
bundel verzen Aardgeest. 'Ken titel, die bij do/on
dichter echter niet de verwachtingen mag wekken.
die bij sommige anderen gerechtvaardigd zouden
zijn. Jan Kngolman's ver/en, zij mogen vaak zoo
hemc'lsch van toon zijn en zoo ver van de aarde
gezongen als men maar wil. bezitten in wezen meer
aardechhoid dan deze, ostentatief als van aard*
geest bezeten aangekondigde, verzen van Theun
de Vries. ll«»t gemak, waarmee hij elk poëtisch
probleem hoeft opgelost in het meerendeol dor
hier verzamelde gedichten, doet hem hoe langer
hoc meer in de waardeering dalen van hen, wien
liet niet de poëzie ernst blijft. Knkele heftiger
aanloopcn in sommige stukken vergoeden h«<t
.gesignaleerd gemis allerminst. Atmesfoer va'n
«luimen nevel, oen s.oort gei st-van-aarde even
vluchtig als geest van salmiak, hangt ijlen loom
boven tle wo;ir«lcn. Waarlijke tlncmonif, aardsch
karakter, ooi-gevoel, de onmiskenbare kracht, die
«Ie alvoe«leiulo moeder ieder schenkt dit* met
haar in aanraking komt. nd-Sfii wij pijnlijk in
«leze telkens weer in idyllische romantiek
verschemerende voorstellingen van natuur en het lal.
Kn als de woorden van groolcr ontroering willen
getuigen, worden /.ij te forsch voor den toon
die heh voert, on ontstaat er een hinderlijke
discrepantie tusschen taal on verbeelding. De
verzeil, die hot lied het dichtst benaderen, zijn
zonder twijfel het meest geslaagd,.bijv, hot laatste
gedicht ..Do vi'Ocgc lente hr'vert nog...,"
Aan de afdeeling' Aardgeest, die den titel aan
den bundel heeft gegeven, gaan twee groepen
verzen vooraf. Doodenniasker en In Umbram
Mortis. Wij gunnen ten aanzien van dezen laalsten
titel ('harivarius gaarne hot genoegen hem te
vermelden onder het hoofd ..Un/c classici". Hij
schonke dan tevens aandacht aan het slotwoord ?
van Westerseho Xachten: Finis Canti. Vrtri do
Doodonmaskors spreken, de gelaten van Mozart,
lirieg en DebusMy hot duidelijkst tle taal d«»r poe'zio.
])t^ rankheiil van Atuzart's muziek on do otlole
ntmosfeei'. de van klom; gedrenkte en van heime
lijk)! beweging vervulde muziek van Debussy
hebben do meeste affiniteit met het dichterschap
van Theun «Ie Vries, wanneer het z'u?h zoo intensief
mogelijk op zijn eigenlijke we/.en concentreert.
D. A. M. HIXXKXDI.riC
In kort bestek
Andreas Latzko, Lafayecte. De ruiter
op den regenboog (Wereldbibliotheek
Amsterdam I935)
IX Met is de herdenking van Lafaycttc's i oosten
' sterfdag. Andreas Latzko schreef over dezen
mcrkwaardigen voorvechter der Vrijheid, die in den
Anicrikaanschcn vrijheidsoorlog rneevocht en aanvankelijk
tic Franschc revolutie aanvoerde?hoewel spoedig in
'oppositie tegen haar excessen en uitgeweken voor
haar geweld een twcedecligen roman, die tevens
een nauwkeurig levensverhaal is en Nico van Suchtclcn
vertaalde het boek-uit het Duitsche handschrift.
zpoclat de Hollandsche uitgave vóór de Duitsche
verschijnt. Opgezet in kleurige tafereclen,. forsch en
?breed gepenseeld i schildert Latzko's ..Lafayette" de
historische tijdperken en de p ha se nvan opkomst, val
en wederopstanding, liet bock is een aantrekkelijk
levensbcckl geworden en het karakter van Lafayette
is met A'cel psychologisch inzicht en zonder partijdig
heid gcteckcnd: ook de zwakheden warden niet
yerheeld. De ruiter op'den regenboog? ..Lafayette's brug
des gelooft: de regenboog van het verbroeder i ngsfccst.
welvend over de eeuwen \)ccn. niet grpoter draagkracht
dan alle gfewapend béton-constructies van het
hedcrtdaagsch geweld". . ?
TIJDGENOOTEN
Teekening voor Oe Groene von Ch. Roelofsz
Een Hongaars 'boek en een
Hollandse vergissing
Hildo Krop: Hertje
* ' '
Sandor Marai: Vreemdelingen
? ' (Ned. Keurboekerij, A'dam)
IX de eerste plaats een opheMoHng. Xiet de
uitgave van dit uitstekende boek was een ver
gissing. Do uitgever he'eft in «Ut geval zelfs een
/eer gelukkige greep gedaan. .Marai is oen «Ier
interessantste, wellicht déinteressantste jonuo
Hongaarse schrijver en zijn zeer bekorend talent
toont yjeh in ,.Vreemdelingen" uiterst mal kant.
J lier is tliiK alles in orde. Wal niet in orde is: is do
wijze waarop dit boek den lezer wordt aangeboden.
Xa mol ij k du inleiding en tle aanbeveling van
Férenc 'Kunnendi.
Hebben litteraire werken eigenlijk een inleiding
nodig? Sinds Sainte-Houve is men het daarover
niet eens en, het probleem is ook tamelijk onbe
langrijk. Want hot publiek loost de inleiding zó
niet on zó niet.. Daar'gaat het, ook niet om. De
inleidingen zijn er slechts om do naam van deri
inleider, als het ware als garantie voor tle
lottcrktindigo solvabiliteit van den schrijver. Inleider
en ingcloido rnouton dan in een bepaalde
waarde. verhouding tot elkaar staan. Maar Körmondi als
, borg voor Marai is geheel «mal ongeproportionnccrd.
U moot mij niet'verkoord begrijpen. Do zaak is
lastig en het gaat om nuances. Kürmendi is stellig
aan talentvol schrijver,, dio het succes vordiont.
Xijn succes in Hollantl is echter schromelijk over
dreven. De tweo romans, die van-hom4in;hot
H«illands' verschonen zijn. zijn /.'n beste werken en
vertegenwoordigen wel hem, maar geenszins do.
rijke Hongaarse litteratuur, zoals liet Hollandse
publiek en du Hollandse uitgevers schijnen- te
denken. Marai zélf is een belangrijker schrijver dan
hij, on er zijn nog andere, die in betekenis boven
Körmondi staan. Hot maakt dus op tien kenner dor
werkelijkts 'verhoudingen, een cenigszins .eigenaar
dige indruk, dat Vreemdelingen" dobr Körmondi '
goprotegeerd wordt. ; . .'
Dit moest gezegd worden. Heus niet voor Marai,
PAG. li;OE GROENE No. 30I2
voor hem spreekt zijn boek. niet of zonder do in
leiding van .Kormeiidi. echter wegens «Ie
leltorkundige waar heh l, die nien voorlopig n<>g ver
dedigen kan. '
Om nu eindelijk op?..Vreemdelingen" Ie komen:
Dit boek. niet zijn persotmlijk. eigenaardig karakter
is «Ie roman van hen. «lieop de greüsdfi- iMir^'-rlijke
ntaalschappij zworxvn. doeh niet. b»slnil<-n kunnen
«lefinitief to vorttwijnon, «»f in hel.normale leven
t«'rugtc gaan. Den Hollandsen Ie/er zullen de/,e
figi:ren wellieht een weinig vreemil voorkomen, maar in
l'.'irijs. of beter ge/egd op Motitparn.'iss.' en in hot
(jimrlicr l^iliti waar zich de roinaii van Marai
afspeelt ti'oi-ei» zij welig als de bacl'-i-ion van «-en
ivinculluur. Daar leven y.ij in een spn-iale wereld
niet 1*011 speciale atmosfeer .oli do biiileiistaandol'
zal er nooit zokor vari zijn of '/.ij leveiiskunsleiuuirti
"of voor het leven Ongeschikt zijn. M.-irai-kont dozu
werehl als weinig anderen. Xijn h«-lil. een jonge
?Hongaarse doktor in do filosofie. r;inkt door oen
toex'al hieiill Ver/.eild. .on niets is besruettelijkor
dun déaTiareliie. Hij gaat geheel onder in de/.c
onyorantwoyrdelijko wor««l<l on gaat' voor «Ie ainlere
verloren (<ln brief. «Ho hij aan hot begin van zijn
oponthoud in Parijs naar huis schrijft, wordt,nooit/
gepost). Do vreemdeling", dooi- zijn paspoort,
hooft van nu af geen pas meer nodig (hij hooft die
trouwens intussen ook reeds verkocht), want hij is
Vreemdeling" geworden in een andere betekenis:
vreemdeling" vóór do burgerlijke, maatschappij.
Dit thema was oen proefstuk voor doji schrijver,
want hot bood talrijke mogelijkheden voor hot
vervallen in goedkope effecten,, zoals romantische
bohumi'jnavonturen en moor van «lat moois, martr
Marai, die zijn litterair»» loopbaan als dichter begon.
toonde zicty een kunstenaar ook in do economie
van hot proza. Dat zijn fraaie stijl ook in do ver
tal i iu behouden bleef, is te-danken aan do. voor
treffelijke arbeid van hot tjchlpaar Sz«?koly-J.ulofs.
'? ' ..'..- ? : ' ?' ,1 - . ' ? ?' ? i ?.. ?
'l. KONA'
KOP
2:
i- *
? 'w
'!' *
lt hi
< II
fee.»
"fd.201;
s;.,.
«?l
;li '
ujl
il"
? «?r
Ml
? ?II
in
nii.'
la
r.
!?
s
i