Historisch Archief 1877-1940
Bioscopy
.,.*'
Tooneel
Links: Mevrouw van Westerhoven in De Jantjes'*
Levenslang op de planken
Mr. HEN-RIK SCHOLTE
TOOXEKL-JrWl.KA woHlcn zehleh op
tijd gepresenteerd, zij verschillen daarin
met huur-quitantioscii erkende Christelijke
feestdagen. .Soms trekken zij wissels op de («??;?.
komst, mei-stal wanneer liet afgeron«l getal
nog slechts naar den zilveren standaard of een
oijfcr-m«'t-con-bivuk ? berekend kaïn worden.
Soms echter worden zij nn'r tijd gevierd. Dat
nu zijn gewoonlijk de goede. d«>.«'chte. hut zijn
do jubilca der ou«l-gcdi«>ndoü. die werken.
blijven werken -en daarbij vergeten wal zij
precies, in |S!>:J deden of. i u IS77. omdat hel
toon ook al misere oiiverte aan liet- tooneel
was en 'gezelschappen failleerden en de kermis
een gok was voor niet veel'meer dan een droge
boterham. Kn als /<? zoo'n dag al' ptW-ios in
hun geheugen hebben, «lan komt liet hoogstens
uit bij een treinreis tusselien (i rottingen ? en
Winschoten of aebter een glas bier in een laat
en leeg kroegje bezuiden den Moerdijk. Dat ze
zoo'n dag dun niet vieren, wijten /e dan aan «Ie
tijdsomstandigheden": ze zijn pas weer bij
«?en nieuw gey.ols«'hap. of. ze zijn niet meer bij
hot oude. «if z«! zijn hcclcmaal bij geen«>eii.
Marie St«ietz. Marie Chrispijn, Mari«r van
Wcsterhovon beet zestig jaar aan het looneel.
te zijn. In werkelijkheid is hot M2 voor
v«dwassen rollen. 72 voor haar eigenlijk
toonecltlebuut. Tw«M"cn-Z«'Vontig jaar geleden stond
deze zelfde .vrouw al op h«t 'tooneel: dat was
vóór den Duitsch-Franschon. vóór «len
DuilschOostenrijksehen;vóór den
Duitseh^l)eens«rhen«iorlog, toen een kruiser img een..'?monitor:"'1 heette,
toen mijn grootvader en' mijn gr<iotmoodor
nog niet een» naar de comedie mochten, en toen
dédiligences niet op konden tegen d
cotieurrentie van hot ijzeren ros. Toen stond deze
zelfde Marie van ?? Westtu-hovon al naast de.
vürigo Meden, van 'mevrouw Kleine-(5artman
en droeg paarse hoozen. En bijna driekwart eeuw
later zit zij thuis nog niet- een nieuwe, rol «ip
haar schoot en leert en leert.staat overdag in een
.filmstudio onder de schijnwerpers «m kijkt
's avonds door het gordijn Haar het trage, drie
dozijn menschen. dat de jongste crisis trotseert.
Ze worden zeldzaam, dio morkwaar«l ige, in
al hun bitten; realiteit zoo romantische.
toono«?l. lovons van Nederland, óciirgcwortlcii niet hun
vak, dab zij in al -zijn emplooien kennen. Voor
«?en- telg uit hel gesliieht dei- Majorski's is het
..normaal" om «Ie .komische Allo Ie. spelen
wanneer .zo rmg geen v«;crlig zijn en misschien
wér o«!ti gramlc c«i«|Ucttc vijftien jaar lat«ir.
ja bij zou iemand past zelfs de paradox,-zelve
vijfmaal z«n» oud te zijn als do titel van het
stuk. waarin zij jubileerde, aangeeft. En
.excelleerde. Marie, van Westerlmven
nlc.t'ovonzeer in' tlu op»'rott«! als in do klussiekt» tragedie?
Kn welk melodrama z«Mildo ooit over on/o
planken, waarin zij niet elke mogelijke en on
mogelijke 'rol heeft' vervuld? .
Maar
ding had movr»»nw van Wostor
hoven «»p haai- mê«»ste collega's voor: het
v«»orroeht. weder «int «lekt te worden door een
geslacht, dat bijna haat' kleinkinderen had
kunnen y.ijn. In de' laatste tien jaar is menig
stuk gttspcold, waarbij «!«? leiders, zoekende
naar de juiste bc/el l ing. het er gloeiend over
«?ens waren: Paar ?moeten wc Marie van
Wostorboven voo.r h«'blx'h." Kn Marie van Westerh«.»ven
kwam, spoehlo en . ho» vaak.... was het niet
alleen Inuir rol. die men uit het stuk overhield?
Gewoonlijk was het een iMigcnschijrilijk maar
bescheiden emplooi. de Ut i Ut-.;" in meer of
inind'i' uitgchrculcii vorm. «Ie oude. kribbige
gedienstige nu»t het .-.goede. hart. Maar hoeveel
min neen juist ook van zulke «uuUgcdicndcn
ons tooneel vergt, bewees zij: vlijmscherp
«indorschcidon. elk met de juiste pointe», do
juiste ocr-«»eh1 beid gespoeld, staan die moeders.
vorz«»rgstors. huissloven. hospita's naast elkaar.
(jij zult de kleedster van Griischinskaja in uw
gedachten ni«*t verwisselen met de gv«»mmeiUlo
meid uit Woek-Knd". noch do bravo oude
juffrouw Wilson uit de Familie. Barrptt"
(waarvan gij wellicht do rest vergeten zijt) met
du pracht ig«« spil-«lor-familio in,. Do Nobelprijs"
?'(.voor dérest: idem). Het is merkwaardig genoeg
een der 'minder ' florissante gezelschappen, die
zich de eer mag toekennen, Marie van
Westcrhoven met haar onvergelijkelijk zorgelijk masker.
haar fijnen humor en haar aandoenlijke bedrij
vigheid hervonden te hebben: bijna al deze
rollen speelde zij immers bij het
Uroot-Noderlandsch Tooneel, waar . zij ..ook dat zeldzame,
geacheveerde karakterwerk in ..Tobias en du
Engel" en ,.X«»va Xembla" citeerde. Tusschen
alles door 'én koninklijke, onsterfelijke rol:
..Do Medailles van een Oude. Vrouw", eertijds
dnor Kmtmi (! ra m ma tien hier geïntroduceerd
i.-n door velen tmgovolgtl. Ik heb ze allen gezien
«?n ik moe n t«- nu >geii zeggen: zooals Marie van
\\*esterhov«>n haar medailles droeg, deed het
niet. «M-n. want z«Vi rct-ht uit het hart en zóó
zonder v5rlu«n»s irffcct speelt men slechts als
men zelf ^»p «lio. medailles het 'uei'erêcht heeft,
al was het miiar omdat tenminste twintig jaar
laug geen criticus ook maar .een 'woord- van
PAG. 6 DE GROENE No. 3013
aanmerking «ip haar rollen uit zijn pen durfde
te laten vk»eicn.
Het is jammer dat zij een dergelijke rol niet
heeft kunnen vervullen op de film, de film. die.
misschien meer nog dan de voetlampen de
smartelijke groeven, de intense goedheid en
het stille, dramatische overwicht van dit
prachtige masker aan zooveel jongeren geopeii- j
baard heeft. Ik geef de heelo Jantjes" cadeau !
voor de closo-ups van haar tifschoidsscónc als
zij op de kaai staat en do tros wordt !osgcsm<;tcn. j
Kn later nog eens. dat y.eld/aum-droefgeo.stige,. j
die adel van den ouderdom in een veel minder ,
bekende, trouwens, aanvankelijk ,.verboden" ?
propagandafilm der Filmass«»cialie Visie.
Xulkc rollen zag men in bet buitenland
slechtsin Mutiter Krause" en van liaramifskaja in ?
De .Moeder"': maskers van het verzadigde
leven, zonder schmink en zonder theater. In.
het' buitenland zou zij voor y.ulke rollen beroemd
geworden zijn. Hier leeft zij bescheiden in haar :
bezig emplooi, /onder groote eerbewijzen, c
zonder blinkende medailles. l
Maar. die kan men ook onzichtbaar «Iragen.I
YANKEE DOODLE
Muziek
»fl
Adolf Busch
TOT ih- solisten, «lie niet in de eerste plaats
virtuozen zijn on g«.«en z.g.
podiumartiesten, maar waarachtige en ernstig*
werkers behoort ongetwijfeld «Ie Duilsche violist
Adolf Itusch. l'it «-Hij k vertoon is hem vreemd
hij beeft niet «Ie y.cucvicreihle boinling van hen.
die het publiek willen gaan Vel'oVecell. UllScl
staat op hot podium, convoiulig en bescheidci
en speelt. Jlij zet zijn viool aan «MI speelt, spcelv
alleen het werk. do muziek, die zijn innigst*
liefde en t«»owijding heeft, zichzelf vergeet hi {
geheel daarbij. Het is die potivoiuV.cn die bc ;
schoidcnhoid, die hem al sympathiek maken.;
kwam daarbij niet een m«>ostorlijk en zeldzaan .'?
gaaf spel, prachtig van toon en van bolleer? <
? sching.
A«lo|f Uusch was Zondagmiddag solist me
hot vhiolconcort van Brahms. Hij
l tra luns. nipt in een eigen opvatting, niet
«?igen curieust» toevoegingen en effectjes. mao
alloen do muziek, maar zo«* nobel. z«»«i voorna-at-;
en tegelijk innig, dat men een diepe bewotub
ring voor zijn voordracht kroegen boni teroclt
als een moester na afloop huldigde. Men ka
over dit Urahms-spol niet veel zoggen. z« M «als i
reeds zei. is liet vrij van iedere curiouse uitei
lijkhcül en opvallendheid, maar y.oo echt on «li< -,
gevoeld w«'crgog«'\>n muziek, dat thans eind'
lijk weer'oo.n kunst«-naar aan het woord w»:
waarvan Nietzscbo niet zou kunnen zeggen, tb
die Musik uur die Herren Mnsiker offeiibart .
Husch gaf geheel de bekende Urahms-vortolkin
nobel het eerste «leel. innig het langzame de«'..(jj
t net oen pracht ig«m .toon, en losser, maar zond i
o verdrijving, do ..zigeuner?aclttige*' finale. D t
was wel spel uit den g«>cdon ouden tijd ! Ma; i
hou dankbaar kan men er .weer voor wezen, i a
??veel «ivortollig pcrsoonlijks. dut uitvtierend» n
plog««n te geven.
Mark Hambou-j
MKX was naar dezen pianist, «lie t«it «Ie laatf- i'
vertogt-nwoordigers yan de «»udo ptani»*.
tenseho.rd helmort, kónion (. luisteren' met Ie
bek«intlo nieuwsgierigheitl naar een beroeni
lheid. van wion men volgons zijn icputalic v n
klayicr-gewehlonaar veel extravagant s vorwacl
tti'. m.a.w. men was konieii luisteren naar Ma k
Jtambtiurg.
Kn dion hoeft men -ook .volop gehad.
? Het was en bleef tl««n goheel««n '-avond op «l it
c«»ncert in d«> Kleine Zaal Concertgebouw Ma'-k
I lambout g wat er gespoeld werd, ?onverschilü?
wie de ..componist was, dio .vertolkt werd. Vai-tii
Hyrd tot Brahms stolden allo componisten v
h«i programma zich in dienst van Mark l la u-j
bourg en liij deed met ze wat liij wou: y.óó sp «ij
ik ze. do «mdo clavocinisten lam-zoet, m.- ai f.
vanaf MeetlioVen wortlt hét a miers t Men tno-^
aosthetisclu' bozwart>n dan ook maar óp zij y ?!?',
ten ? behalvt! in eeti al te groóte profana'\t-'5
zt'iouls in Dobussy's ..('athedi-ale ongloutie" ?(!??''.f
tweetle stiik van Debussy. «lat h*-t program «»;j
aankondigde, liet Hambourg ten slotto wijseiijt
? achterwege l), en dan was het g«ie«l luist oren mat
pen spel, tbvt men Htupèfait v«dgde «mi tlo t< ?!'???
nisirho prestalio.s, het gran«lio«'s g«>\vol.cl. ???''j
bijna achteloos vert«»«in vnn titeesterscliap. M.;il"i
Hambourg sloeg acc«'iiton fit vonkte vtturxv»?"'??*
. passages, «lat bet «UMI aard had en hield «m-?-i'4
oen reeks aandoeningen. «!{«? varieortlen '?'?
sch«'ii .,t»i«n klap «»p je hoofd"' on -ademlo?.'>?'
bewondering.(Do I'agaiiini-Viiriaties vanHi-ahi -'?
L. J. Jordaan
Roy del Ruth: Bureau of missing
persons" (Royal, Amsterdam)
IK weet niet of het fameuse Yankee Dootlle"
h«»t «d"ficieele. dan wel het officieuse
v«»lk«liml is van de Vereenigde Staten in. U»der
geval is hot stellig representatief voor d«»
Anirriktnicn. /ooals het schworfiUligo, Kentimente«>le
..Deutschland"lied aan gen«> zijde van «ten Kijn
hoort en de tegel ij k vürigo ca klare ...Mnrseillaise"
lüj de Franschen y.oo past geen liyinne den
Yankee beter als dit snelle, zakelijke v«dkslie«l.
Kr zit iets in van «lie eigenaardige
m«»ntaliteit.«He zoomin pathos als scrupules kent en
waarme«! wij zoo vertrouwd zijn gcw«>nlcn
door de Amerikaansche film.
hooi- d«> echte .\rnerikaansehe film. wel Ie
verstaan !
Want Hollywood zendt ons in zijn bonte «*n
veelzijdige productie letterlijk van all«-s ? maar
??i- valt toch altij«l de scheidingslijn te trekken:
\vél en niet Amerikaansch. Dit shibboleth v«*or
«l«- ras-echtheiil van het-product is uiteraard
direct kenbaar aan liet onderwerp en het>vt»ieisclit.
ueen bergen van scherpy.inniglu'id om voor
uit de kans te berekenen of wij -met een
waarachtige Yankee-film tu doen hebben. Kn
vervtdgens is er dadelijk die typische, sfeer
die kernachtige mentaliteit, waarmee wij ons
e«»rst na jaren hebben loeren vereenigen. Men
^chreeuwt veel in die films '-7- men spreekt er
/.ijn ovoimauste gaarnn aan inet een cordiaal:
..kid". of sister" of sonny" ? men pleegt
er velu en rake handtastelijkheden en de go
ei viliseerde Oude Wereld, voelt zich nog steeds
in geen geringe mate gechoqueerd door dit
??videntc gebrek aan wat wij (overigens niet
onjuist) manieren" noemen. Maar aan tien
anderen kant pakt ons tegelijkertijd een
jo-ms;iis-quoi aan. vitaliteit, doelbowustheid en
natuurlijkheid. Kr gaat van deze dikwijls zoo ruig»»
eti oiigogeneerdt: exhibities een stimuleerend<>.
prikkelend»! werking uit, «lie de hemel mag.
weten hoe. vulgair kan zijn maar die onze
«lappe spieren-on. verweekte Zenuwen g«»ed d«>et
;ils een koude douche.
ll«'t is mij nooit recht du i< Mij k g«-w«ird«-n.
waarom wij y.oo vol verte«^der«le belangstelling
/.ijn voor do zeden der Jiosjesniannen en
Kskimo's, terwijl wij dermate afwijzend kunnen
staan tegenover d«>cunienten van «-«MI
v»i|ksKr was ongetwijfeld iets onweerstaanbaar* in
?Ut spelen, al bleef na «tl de verbluffingi>n een
/.ekere onbevredigdheiden was men bet eenmaal
gespeelde dadelijk weer vergele». Maar ine)i kon
teviM'don wezen: men had een legemlarisch
getvorden merkwaardigheid uit ? de «nithv
pianistett?*cho«d meegemaakt, men had we«-r 'tl«« klauw
van den leeuw gov«icld eh naar mér moest men
maar niet vragen, /oo was het goed. y.óo\\vl
vomMark llainboui'g als voor zijn publiek,
Haendelherdenking : Acis and Galatea
H KT conctsrt met do fanfar«\ gev«dgd
dooihet Concerto grosso Xo. 12. leidde- de
uitvbering van do Herenata" t»f Masqne",
gt'ti? <-ld Acis and (ialatca" in n daarmede het eerste
?uin Hacmlcl gewijde c« meert van «Ie
llncnd<»l. Machherdcnking inhetCont-ertgeLouw, «l«n»r Hrun«»
Wttlter breed -en statig gedirigeertl. Acis anti
'?alatea" ging in de bewerking van Mozarteii v«nu%
.-?ns Was het of het. concta-t. van nondcj'iuigu.vonil
'?en eerst»} kennismaking met een Werk van Htw-ndcl.
? lat.prachtige stukken muziek bevat: hot 2de Air
van (ialatea, door Luttt; l.ettnartl gezongen, de ze«-r
karakteristiek-expressi«'f g(>c«itnponet*rde aria's yan
l'olyphemns, min wiens parlij «l«s. v«n>r«lracht VJIM
l'erthold Sterneck een vaak komischen no«»t gaf,
liet voorlaatste langzatiiüen gedragen 1c«m don
'ï>nnphon tïn herder», machtig van een dramatisch
l'liwtiek. dio -wel sterk llaendel's talent -voor het
i'ióhoèl verraa«lt. .!?« purtij yan Acis werd door,
< har les Kullmunti. die van Damoti tloor A n k ie,
_. van Wickevoort('rommelin gezongen, hetoptn*ileii,
v«u. dcsle huitste was oen debuut, waarbij men
mi-t een aantrekkelijke stem on oen v<!olbc!ovond
? «?leut kennis maakte. C. VAX WKSSKM
karakter, dit: In hun soort minstens zoo be
langwekkend zijn. Hoe «lan ook de film als
Ztiodunig krijgt, er een geheel eigell en' posi
tie Ve waarde tloor. die men (behalve bij «Ie
Kussen) nergens terugvindt - ook niet in
«Ubeste «Ier toi-li dikwijls y.oo voortreffelijke ..in
ternationale'' producten van llidlyw<i«id. In
«lit soort films kan de Amerikaan met Faust.
dit* hij overigens alleen maar uit de. opera kent :
Hier bin ich Meiisch, hier «larf ich 's yein !"
Met andere woorden: bier speelt noeh de film.
noch bet. indivhlu «>en maskerade-spel.... bier
leren beide, simpelweg!
BureauHl' missing persons" is zulk een film
«?n ik vraag mij voor »!«? zoovoolsto maal af.
of wij in dit perfect gemaakte werk nu te doen
hebben niet een w«'crgcloos otkliiaiiHrhap of
niet zuivere inspiratie. Want zoo min als uien
zich een «lergelijk ]>rodiict kan «leuken zon
der een volmaakte behtM'rsehing van hel
ambacht met al zijn kunsten ei» knepen
?/.onmin lijkt zulk «-en v.-rhaal mogelijk
zon<l«>r kunst/.innige intuïtie, liet gaat om «Ie
activiteit o| n No\v-Yorkscli Bureau 'v«mr
Vermisten «li«! y.ondi-ilini;e wn-eld van halve
en heele geheitneii. van ruwheid en
niensehenkeiinis. van^ koortsachtigeii ijver en
phenomonaal geduld. [Jleel dit «mgewotnt tafereel
van een keurcorps ambtenaren, werkend aan
«len zelfkant der maatschappij, ontrolt zich
voor onze- oógoii. liet is een va-et-vient van een
groteske menigte: echtgetmoten. «lie hun
we«lei'bclft z«>eken ? ~ tmders die bun kinderen
willen opsporen banktlirecties, die hun kas
siers achterna zitten. Kn allen worden ont
vangen door het hoofd de/.er merkwaardige
afdeeling allen storten vo«»r dit rustige,
met do., diepste'kwint» tier m«Miseht'lijk«?
.«Iwalingen geharnaste personage hun hart uit....
en velen danken bet behtiutl van hun levens
geluk aan zijn tact en kennis. Tusschen dit alles
door loopon nog een stuk of wat pers«i«^dijke
inti'igues. alsmede een rhassey.-croisey. van
lief«leshistories. aanle'uling te over «>m den
Kurtipeesdn-n regisseur wanhopig t«ig«'iiover
«?en tU*rge|ijkeii elums te «loon nei'rzitten. .Met.
vcrwomicring n met, ^waartb>ering /iet men
eehtei hoe vast. hiel' alles in «Ie hand is
gehouden, hoe rustig, logisch en? belie«'rs«;ht zulk
erll M*antet vall eonflietell Wordt opg«>|ost. Mij
dunkt, zóó g«>ed als er een ..techniek" va n hel
PERSOONLIJKE VORMING
Wonlt in ;illc schoolklassen toegepast <!<?«.t het
Jonèensinstituut FELSENEGG"
(Opeericht 1903)
ZWITSERLAND ZL'GERBERG
en /.ecspH'Kcl IOÜO M. buv
tooiieeltlrama beslaat, zoo goe«l is er et-u vun
het filmverhaal.... «-en techniek" waai van
inen moeilijk zal kunnen zeggen of zij t «a. bet.
domein der vakkennis «lan wel tot «lal der
kunst behoort. Keu goed verhaal schrijven.
eelt goed stuk «?ompoiieeivii. een uoede l'ilin
maken--is het. losgemaakt van zijn diepeivn
inhoiul. een artistieke «lan wel e«>n
..vakkiindige" prestal ie: Men is.bij een film als Uurean
of missing persons" niet zijn nuchtere allure
«?n gebrek aan iedere sentimenteele wendinu
misschien Wel al te ?/«?«?!? getloigd tb* .-.Tste
mogelijkheid te onderschat l en eii ik \\i| niet.
out kemii-n. dat mijn ]>ersooidijke appreetatie
sterk «lie richting uitgaat.
Maar. in ie«|i>r geval staat vast dat \vi.j hier
Ie dorll hebben Inet eell llelailli\Vi'kk«-ll«l Werk.
«lat stellig documentaire waarde l».-/.it.
/ooWel |e|| o|l/icllte Vall Itet olidi-rwel-p in
«?ngereii zin als van het. ras-eigen <l.-c Aineri.
kllllell il' bet. algellleeli. Mell hchorl't \»|strek!>
niet alleen vetzot. te /ijlt op sen^atii. "in«lit
y.eMy.anie aspect van ??(?n ««nbekemle 1'aei-t. \\,-\<
\niei-ikaanschc samenleving niet bf|an^sl»Uing
(«t aanschouwen. Kn y.ulks temeer, wiuir het.
wordt. gepr«-senteer«l in een boeiendfiu'
voort rcffelijkeii v«mn. Heehlopvolgingeti «lialoo^
zijn uitsteketitl en de vertolking be«-ft «Hen
graat) van natuurlijkbei«l en levensechtheid
bereikt, waarbij In-t w«»«ird spel" ons ternau
wernood over «b* lippen wil. In het centrum
der hamleling staat de commissaris van het
bureau. Captain Webb. een pracht-ereati«' van
Lewis Stotie. v«»l wurim» mcnschelijkh«'i«l en
stillen, begrijpenden h u mot*. Naast h«-m valt.
de hiel' weinig bekende Motte Davis op als de
eiiigmatieke juffrouw Norma Hob«-rls. een
iiH'rkwaardige persoonlijklK-itl niet een
aangi'ijpcn«l«! expressieve kracht als men weinig
ontmoet, /wakker is l'at O'Hrion als detective
Uutch Sa u miers.... misschien wel juist
-vt\.peerd. maar v ooi- onzen smaak wat al te luid
en al te ploertiu in zijn optreden.
Maar «'Vei-igens - welk v«*n vondst en welk «.«en
l'iisch initiatief om y.nlk een interessant, onder
werp bij den kop te «lurven nenn-n! Welk een
pijnlijk verschil niet on/e eiyen pi'«-«liiet i.-, «ij,*
/.ich on|edi-r houdt in.-t tul «len «Icaad verslaten
vaililevillerada Vi'l-s (Iliell /.ie hel Vefsltlg
bielondel' ! k. l:'.ntenslotte welk een belangwekkend
/.ich-uit leven vaneen nationaal karakter... . men
Bette Opvis en Pot O' Brien in Bureau of missing persons"
:ROP
:'s
e ht
II' ;;,
Dllj!
klr-i,,
at l,
Rl.
P"
ui
?V'
lier
»'er
C'l
en
ni
n r
s.'
ln
r.
?e
S
i
PAG. 7 DE GROENE No. 3013