Historisch Archief 1877-1940
IV 'V
Ti
.;
i.
KEES VAN DONGEN
Expositi
bij Buffa
IK heb ti- kortgeleden in dm dociicn
AiMr>u-tdanimcr een uiteenzetting gegeven over het
Mondaine en over het .Stuntsa-port rei uiu wat
ik daar neerschreef hier reeds weer'te hcrhale-n.
i iet is een feit. dat in Holland het mondaine, por
tret een betrekkelijke zeldzaamheid is, zeldzamer
y.elfs dan In-t staat sieport rot en ten oenennmlc
teffcmriMnlif/ in do . mindeihoid leiconoxei* hot
psyehologisch-karakterisccrendc werk en tegen
over het huiselijke portret. Kr /ijn thans toch nop
slecht H twee Hollandschc schilders, die zich, wat
het mondaine portret, aangaat, daarin hebben
gespecialisrerd en dat zijn Van Wél ie, «He Hollander
bleef en Van Dongen, die zich als Franschman
heeft Int en naturalieecrcn. Dat het verschil
tusschcn de/e t\vee schilders groot was van het
begin af is iets, dat ik late» heb (u bespreken:
de tentoonstelling van Van 'Dongen bg Uu fin, van
schilderyen c w.., van Van Dongen, geeft mij aan
leiding in het ko«t wat van dezen schilder ti
/eggen. In het kort, want de' ruimte, mij dezer
keer gegeven, is voor een uitvoerige bespreking
van do schilderijen, telkens afzonderlijk, te kraj
geworden dooi- de afbeeldingen, liet gaat in dezt
Inleiding dus meer over de a?gerneone eigen
schappen van Van Dongen dan over détails.
Do eerste eigenschap, die wij bjj Van Dongen.
en als beorschende eitrenscbap. hebben vast t«
stellen is dat de:.e schilder een coloiist is. eei
motlcrn roloriat uit de school der Fauves."- Da1
beteekont dns, dat kleur, en in de schrilste, nindi
meest .bizarre- intonaties bij hem geliefd is en ooi
in het zeer veifijn'dc. Jlij vond daartoe geloienhcii
genoeg en kans te over -in een internationaa
midden in het l'arijs van vóór den oorlog. Ui.
vond daar gelegenheid in een snellen zwier zijl
modellen ons te doen zien en hij kan, zóó we niet
onwillig '/ijn, ons overtuigen van de felheid vai
zijn oog en du zekerheid sijner colui istisi hèwaar
neming. Ik heb in het reeds genoemde n t tikt
over den niondninon schilder enz. gewezen op h
gevaar van het schilderen der ,.mondaincs" ei
zóó dit gevaar alle portrettisten wat bcdicigt, i
?/eker een ironie tegenover de modellen zulke
mondaincn schilder noodzakelijk, wil hij niet t
loot* gaan in hot leege. Iemand, die aan Van
Dongen -Aii'/i! ironie /on 'ont/eggen is niet op <i r
hoogte van het wei k; de rank-gebcende meiske>.
die oj> schilderyen van hem voorkomen, bewijze i
b.v. zijn ..gezondheid" tegenover de afgeleefde i
op het eenvoudigst. Cohrict en ironie zijn dus l- i
Links boven: Louis Barthou, rechts boven: la '* «e ,1e Noailles. Van links naar rechts onderaan,
Mllc. Oeil de Lynx, Ariane, SiestoJsf »-luw, portret van.Kees van Dongen
Vim Dongen onmi^kctibaur aanwf/ig. J-Jn
In.,staat het bij hem niet de psycholoKische gave,
waarop wij, Hollanders.den ]untivtti.st het liefst.
keuren? Deze is aanwezig in menig «/r>io//m/>/uV//
portret van Van Dongen ! JJij eenige begaafdh, id
in den schilder was toch nii t anders te. verwachten.
Een stad als l'arijs, waar beroimdluid, waar be
gaafdheid tot benumdluid geworden, dikwijls te
saam gaat niet mondanitt it (of dit winst is. worde
mi niet beoordeeld!) nuut aanhiüing geven tol
het schilderen van belangrijke pcisoncn, die
tevens als mondaincn" gelden, en zelfs de rappe,
trefzekere achiMcrlny van dezen schilder kon, al had
?hij dat gewild, het psychologisch clement niet
mijden- en moest dat onvermijdelijk weergeven.
Wij zien dus in een aantal der portretten van
Van Dongen het vsycholoyiarh element, zij het soms
niet zonder ironie, ruimschoots aanwezig m dal
moet hem voor de minnaars, de Ilollandsche
minnaars der schilderkunst aantrekkelijker nmken
dan wellicht de andere portretten zouden doen en
«Urn de coloristisehe begaafdheid ook died.
Kris nog ct-n element, dat weinig begrepen i s bij
Van Dongen en dat is doclcyantic run /<f/rfmm»/iY»r,
'iu en dan bij hem niet to miskennen. De ironie.
.vaarop ik wees. heeft verder een verwante in-d»?
tccHtighcid, die Van Dongen eigen is. Ik höb daarop
geduid bij een vroegere tentoonstelling en ?
deze gepKzen in de teekenirig efe. van de
l»'*' ezehlrijvcrs en ezelberijders. Het'
.«iinische hier te miskennen. Zou «-i n ernstige
misalt ing zijn. Maar op andere manier kan Vun
Umgen geiden als een zeer te geiiielen
dieren??hilder; nienig beest, hi.nd en kat enz. op
porvelli-n getuigen, dat noch schilderkunst, tsoch
arakterigecring daar te kort schieten.
Wanneer al deze eigenschappen bundelen, dan
jkt de tot Franschman genaturaliseerde Hollander
an Dongen, voor den Hollander de moeiten
aaid aandachtig to gaan tezien en niet met
ooropgezette afkeuring hem te naderen. Dit zou
?k om niidere reden dwaas zijn! Dit bevangen
?i-deel zou toch de onkunde vergroot en tegenover
" luyter's werk; het zou een periode in Keldcr's
: «?koningen kunnen doen overschatten en als t<'
? «rspronkelijk doen gevoelen; het zou een
tti-ke?ar als Van Dongen is, uitschakelen: het zon
? fze kennis verschralen.... Cm al deze ledcuvii
het zaak de Van Dongen's te gaan zien. .
PAG.'12 DE GROENE No. 301:
's
a !
i- <v
e !IK
'H. .
s.lii,.
Duy:
kl.'i,,
at h
Rl.
nu.
P"
Ml
til-»'er
C'l
MI
en
lil,
atih
r.
s
t
PAG. 13 DE GROENE No. 3013