Historisch Archief 1877-1940
».'
\
f
DOOR ORDENING TOT VERDERE
VERARMING
Ir. H. I. Keus
(Vervolg van pog. 5)
aanpassing van tien prijs van den arbeid werd
knnxlinoli'i geremd. N iel alleen hel cijfer van do
I">(MUH» workltioy.cn M hiervoor oen aanwijzing.
maar óók. en eigenlijk nog vet l meer. do reeonlo
gegevens van het l'enlraal Hm e ui voor do Slat
istiek. dat in het laatste ovor/iehl over do
contractloonen «». n. heofl vastgesteld, dat hel gemiddeld
indoxeijlor dier looneii hel eijlor UttS/Ulgll
op UMI stollend o]i l .lilli l HIJ l SS.bedroeg.
M. a. w., niotlogonstaando de kosten van
levensonderhoud in dio/.oHdo jaren mol ongeveer IN°/O
«laaiden, worden de loonen met slechts 12%
verlaagd. Hier word dus de werking van do wol
van vraag eii aanbod kunstmatig verzacht.
eobter mot hot onl-tollende gevolg, dat het nnnlal
workloozini «Ie .lAu.niw inmiddels is genaderd.
Kon nanwij/.ing. dal bij hot huidige loonpeil
geen stijgende vraag naar arbeid kan worden
vorwaeht. hetgeen bij oen lagere belooning onge
twijfeld hel geval '/.tui '/ijlt geweest.
l>o ro'/ooring stelt y.irh terecht op het si
andjiiM-t. dal tlo .?11*1101111 ig dor w«>rkl losheid praolisoh
??'?,. ? i- middel van het particuliere
hcdrijfs: ?? . gosohio«iVii. .Maar «loy.o juiste visie kan
i verwoy.onlijkl worden, als mof tlo wet
? ? . on aanbod wordt rekening ««'houden, m.
?Mi.'er de indtislrioolc kost pri.jy.on vorder
',? . Jen. omdat ook de prijs van den arbeid
? ? ??? te lasten oen grootere verlaging hebben
??-?-.;.. .»,.. inet .nis gevolg- oen t«»o|lomon«lo
koiipUracht van salarissen en loonen. Aangoy.ion «Ie
Kogociing in In-t bedrijlsleven oen. middel /.iet
om baar soejalo taak ten aanzien van tlo
workloo.-hcid te vervullen.dient /ij ook don leiders van
dal bedrijlsleven voldoi>ndo vrijheid te geven
om Kolf werk/aam te Kijn. loilore meerde te gebon
denheid boteekeilt een i II gevaa r brengen va II het
gestolde 'd«>r|. i. c. 'afneming del' werkloosheid.
Wettelijke ordening is hiervoor orlitor nio.t
noiid/nkelijk. Integendeel, do ondernemer.' dio
..Kcllordonciid" te werk is gegaan hoolï.
naarmalo de dopressiowolkon y.ich saiiicnpaktcn. Kijn
productie-apparaat ingekrompen on Kijn kosten
verlaagd on daarbij natuurlijk niet nagelaten
ook do.loonon t o herzien, niet nit zucht om lo
verlagen, maar uil economische nood/aak.
Do statistieken loeren ons. dat men ongeveer
tot 1SI2I terug moet gaan mn in de productie.- on
coiisumpl icmhldclonimliisl rioön «'onzolfdon
proilwtie-index aan te troffen als in |!»:>:5. Dat betoekent
voor den ondernemer, dal hij zijn .kosten .dient
lenig lo brengen tol hot niveau van li'£l. en feite
lijk nog in sterker male. omdat «Ie prijzen 'nedert
«Hen nog y.ijn gedaald en het nadeelige verschil
nog dient te worden gecompenseerd. Naarmate
hij y.ijn algomoeno onkosten en loonen sterker
heeft kimiien verlagen en y.ijn bedrijf si erker heeft
ingekrompen. vjt\\ «Ie kans op «|o itriJMnndi'rhicdinu
verminderen, omdat y.ijn honger naar af/of inmid
dels is verminder*].
in;eon artikel in «!«? rJconomiseh-Slatistischo
Berichten van IW Januari j.l. ov«-r tien
...Vo»w/ortntand in di' nniftiiin'-indimlrl''" wordt hol
stnndlïnl ingenomen, dal do ..paraatheid" «le/.er
ulnstrio het practisoh onmogelijk maakt om de
;* gomoono onkosten vorder naar omlaag te
brcng< n. In da t-/.elfde artikel \vordl .echter ook ?
«?n terecht goy.ogd. dat juist die te ht>og«-
alge.'.. i-ne onkosten d«> oorzaak yan «lo in «l«»zo industrie
!?? taande prijsomlcrbieding y.ijn. M. n. ir. de
fnuiiidltfid !N dt> unrzunk i'iin lui wl lc lii'ji:
/>/?/?«nlvcttu.' .Maai' Uan is het duidelijk, dat aan die
paraatheid «>««n gitKitoro ?bolcwkcnis w«irdt
t«>e,gekcnddan mol «Ion Imidigon productio-hulox in
don hodooldón h'cdrijfstak zonder prijsonderbioding
in overeenstemming mag' worden geacht, en. dat
z«! in minstens oven sterke mate als waarin d
? 'productie-index l«'ii 'opzichte van die van 102»
ip gedaald, «lient te worden licsnooid. hetgeen
dan in een verlaging dor nIgomoono onkosten lot
uitdrukking zal koinon. De .schrijver besluit mot
in »ijn artikel.lot ordening in «|««X«MI lak van nijver- .
beid to advisccrcn. ll««t komt mij och'tor voor.
' t dat dan vooKu'-r «-en stabilisatie van don bost
mm?'don'toestand («lus t V buiige looni'ii en onkosten)
mag worden verwacht in.plaats van or>n economi
sche aanpassing, «lio ook (loy.cn hodrijfst'nk op
don duur weer 'm de golog-nlr.'iil z-d .stellen,.
ook builen onze grony.cn ?/.onder steun lo
concurroOiroii.
,,/clf onlenen" helookorit onder de huiiligo.
iiitistaiid:ghe«|«>n duV inkrimpen en /ij. die danrin
voorgingen, zullen do deugdelijkheid van dit
biltere recept inmiddels hebben geconstateerd.
\\eliswaar houdt ordening onth-r slaalslooziohl
eveneens inkrimping in. echter mot hol
onoverkomeli.jke bey.waar van «luurder prodiiceotvn.
waar goodkooper o«*n i-i'itit»* vewischte is. holgeon
/onder algeinoono «?«injunolunrv<>rbot«>ring tot ver
grooting van de werkloosheid 'A-d lo'mVn.
Ordening bel eekent dus een opnieuw builen
werking st»'ll«'ii van «Ie wol van vraag en aanbod,
derhalve opnieuw een beilwelmende voiscliuivinu.
Hij ve«>lvnldigo toepassing yjil tle «irdening
onafwendbaar een gititite vermindering van on%on
in- «-n uil voer lo Kien geven. /ij. «lio van dit
«*Nperiment oen opleving «h-r binnenlandsclu»
conjunctuur verwachten, moeten bedenken, dat ons daar
voor, in tegenstelling mot Duitschland. «te ..idea
listische k«)opprikkel" ontbn-ekt on «lat «Ie orde
ning voor Nederland evenmin liet middel kan /ijn
om nieifw gehl in het botlrijfsloven t«' pompon.
D«> ge v ji ren van een kunstmatig»' conjunctuur
weerspiegelen y.ich m. i. momenteel in den dalenden ?
koers van hel Kng«*lscho pond. Xooals bij «>en
heldere vrieslucht «U* geur. dit* uit tb» aarde
tipstijgt. «Ion naderenden «looi voorspelt, y.tio KOU
hol alom bestaande wantrouwen in hot pond '
kunnen «luiden op het uil gewerkt geraken van do
aanvankelijke voordeden e«-ner devalualie-ver
schuiving. Ook do daling van don tinprijs.
niet1 openstaande «lo tut nu toe y.oo geslaagde restrictie
(ordening), is een aanvvijy.ing. dat men aan «lo wet
? van vraag en aanbml niet ontkomt.
Kvonv.oo y.ullen ook e«'iis «lo door sominigon
vo«utleelig geachle gov«>lgon «lor ordening uilg«'werkt
geraken, welke dan y.al blijken slechts een tijdelijk
pijtMtilloml narcoticum tegen de alom hoorscheiulo
aiilarkische vordwimiig. Ie KIJII geweest.
Ordening onder 8taatslo«?y.icht. Kal een slecht
surrogaat y.ijn voor «lo. ..Kolfohlening". /ij Kal du
klov«- lusschen werkgevoi-s en werknemers nog ver
groot en. aango/.icn. het resultaat nooit in overeen
stemming Kal kunnen Kijn met de gewekle ver
wachtingen. Moge ortlening in de gegeven
omstandigheden do gemakkelijkste weg lijken, het
kunstmatig ingrijpen in de wet van vraag en aan
bod K:I! du oor/.aak Kijn. dat ook dit systeem in Kich
Kolf dood loopt. Maar niet. dan nadat do verarming
in ons land nog grootor is geworden, alsmede de
wcrkUm.shcid. terwijl het totaal aan loomm
uitbetaaldn bedrag er op den duur, ? zonder algomccne
conjunctuurvorbeteriiig. slechts door Kal dalen.'
Ordening houilt mots anders in dan roofbouw
vp «Ion consumeiU, die bij «tijgondo prijy.en wel
minder maar niet meer kan gaan bestellen. Dus
li»en«Mnen«le in plaats van afnemende werklooshcül
«?n verdort» v«'Mrming, met uitKondering van enkele
bevoorrechte groepen.
De pro-oi'.leniu'en" .vergoten m.i. te veel. dal
«lo-vraag y.ich niet laat «irdonen ««n dat slechts het
g;lodkoopore aanbod de vraag op go/«mdo wij/o
kan stiiiudeeren. ?
Ordening bel eekent «xm aantasting van de
vrijlu'iil van den scheppenden ondt;rnemer. tën het
kwaa-.l. «lat dnrirmed» bedreven wordt, komt o.a.
lot uitdrukking in de re«lev«ioringen van dc'/.o week
? van «Ir. Schac'iten «Ir. (!«)erdeler. Heichsk«)mmis.4ar
f ui' I 'reisiiberwaehung. waaruit ik hier een gculeelU'
a'inhaul en wiuirin foit«-lijk te kennen wórdt gegeven
«lal ordening tot verslapping leidt.
Dr. SrlifH-ht: .......l edermaon woiss, dass die
fri'ie KonkurrcnK Naehleile und VorKüge lint,
tlass «lio Knrtelle nd Preisbindungen Nachtoile
mul Voi-KÜgo habon. aber um stilcho
Selbstverstjlmilichkeiten tier Theorie gi-ht es heute nidit.Ks
?geilt 11 n i höchst praktische Dingo, y.;im Beispiel
il'iruni. «la ss os mit dein (rcsamtw«j|d unvereinbar
i*t, wenn sfoh «li«« ProUpolilik eines Knrtells nuf der
HiHrJobsroi'hnung «les Mclilcuhtost g«'l«'itenen
Be? Hetri«'bs aufbaut.
K* i/rlit- tili-hl un. tta*n //Jr/*/«V/r.//«'iiwi/f//1,
n tul -ttiHirtatmi : l'ntrrnehmer. iliirrh kartelt m
iliirrli lii'ilroliitiw tnit
n unit' ifarnleirhcH :u
ijcziKunyen und iltnnit um ific ivrtlicntcn
'ijirfr A nttfrimyH*!</<?» ijcbriK'hl iccnlcn tind
dit1, ilini-n Hi>nn( ziifulli-ridv' AI>nalznMiifnin<i »ntrr~
Inind 'n irird. . .
Min kann nicht ohne Schaden für «las
Cemein? w«i|il «len Fleissigon bostrafon umi «len-Fanleiv
prjlmiioren 'wollen." '.'?.,
? Dr., (fftcrdflrr: ,..>.. Mit einör gewisscn .sw//»1
sohe ich boi'mfiiH^r neiierliclion Tilligkeit in der
.deutschon Wirtsclmfl.'dass \vir seït .labron -((.efnlir
luiifen. «Ion Trilger s«»lchor Leistung. der
/'i'rHfiitlMi' kril. d:'n linih'n. 'Sii.rriiziehen ...."
D.'/.o uill'itingon y.ijn geheel in overeenstemming
niet «h» woorden van A. Siogfrio«|. boven dit
nrlikel aangehaald. Moge dit hen, «lie yan «lo
ordening on.lor staat stoe/.ichl y.oo v oei lu-il
vor'Wacliten, tot naih>nken stemmen!
Konzertmeister
WILLEN
KAPKLLMK1STKK Juhnnnra Kreisler. d<
schepping van den fantnsliselum droumor
on melomaan K. T. A. lloiVmnnn. vorv-iagde
in don l«>op van ruim oen eeuw tot een onduidelijk
Inaar gigantisch symbool vnn het geheele
romanliseh-puilscho muzit-kbewuslzijn. Do/o muzikale
peritule begint, volgens Hoffmann's aperceplie.
ergens bij llaxdn, zet zich de heole negentiende
eeuw door voort en strekt zich in hot heden nog
uit tot Schönborg en Hindcmilli. Kapollmoistor
Kroislor, deze ficlieve figuur, heeft op «»en
eigenaartligo, achtergrtmdsche manier een fnbuleuzen
invlootl op de Duitscho. en dnnrmede op de
nlgchoolo Kuropeeseho. muziek uitgeoefend.
Konzorlmeister Frilz Kroisler, .van vleosch en
bloed, vioolspelen»! en levend, zul eenmaal op
geheel andere wijze lot de historie belloorcn. /ij.
diu na ons ktuncn zullen de herinnering bewaren
aan een singulier violist, aan een muzikant bij
Gotls genade. Maar het stemt lot nadenken.
wnnnoor wij beseffen luievecl geringer hot spot ir is.
dat in de geschiedenis «Uu* menschheid kan wordoi
nagelalen door een werkelijk niensch en ««en groo
kunstenaar bovendien, dan «lo invloed, uil ge
oefent! door een hersenschim, een onwezenlijk f
i va liter onbestaanbaar muzikanten-idool. Tod
het kan niet de magie dor namen alloen zijn. di
maakte dat J'rit» Kroislcr een xooveel belangrijk»
figuur werd dan zijn mede-virtuozen.
Velen spelen even goed, sommigen Kclfs boli
viool; velen vervaardigen, nis hij, van tijtl tot lij
een charmant en welklinkend salonstukje; vele .
hebben hetzelfde magnetische contact met hu t
publiek. KIÏtoch werkt Kreisler's musicooron a ?
iets van een amlere orde: een in het lu'dendangscl
overgezet Hout' geigt der Strauss!"
Kr loopt door het gebied der muzi«»k'con gehein ?
zinnige scheidingslijn. Ann den oenen kant danrvn .
bevindt zich do muziek «lie ons intoressoeivn « i
vervelen kan, diu wij bewonderen kunnen ? i'
verachten, maar dio op een bepaalde wijz«> d« i
muzikalen bloeds«nnloop st imulecrt. Aan de-nndo
zijde bevindt zich het millinrd composities ? .
interpretaties, waarvoor wij eventueel diep respo- 5
hebben, maar waaróp ons muzick-instinct ni :
reageert. Deze grenslijn doorsnijdt het g«'bi- l
van de nmu.somontsmu/iek zoo goed als de t« ?
reinon van de hoogst-gosublimcordo ubstrnt- ??
kunst; du prneslaties van kapelmeesters, insti ??
montalistcn, znngci-s en /igounorvioliston word u
owloijr gedetermineerd. Men zou mogen zegu n
«lat. hetgeen Fritz Kroislor doet, muzikaal-stiii
ileerend werkt, nndoi's gezegd: positieve read ?»
verwekt.
?Dit is het werd hierboven reeds gezegd g«' ?«
bepaling van het niveau. Kttolijko walsen \ ut
Strauss, bladzijden operamuzick, dio voor ?<?»
aanzienlijk duel tob hut «Ironjorgclrepertöire
*.hooren, werken op dezelfde wijze op ons. muy.ik
«l-«jrganismo. Mnnr hot verdient soms moer aan «??
voling zich opn roes te drinken dan een scheik
ndigc analyse te mnken: dat hangt vnn tijd ??!'
omstandigheden af. In artistieke zaken hwft ?!?
nbslinentie-bewoging altijd meer kwaad dan g"'«i
gedaan ««n bier in W«-sl-Kuropai waar hot artisti.
kalcoholisme om zoo to zoggen niet voorkw- «.
blijkt onze rigoureuze, nfijchnffei ij telfconn ??l(>
weer fataal.
Men schrijft oh spn'okt voel. «m s«»ms zelfs ' ??!?
sprekend, over kunst ?voor liet yolk, muziek \ ?«*
tlo jeugd en ontwikkeling van het muzikale .b« ???!?
Maar hot volk, on de jeugd, trekt naar die plmi' ?«:»
wnnr hot bevivdiging vnn zijn instinctmn itf1
muzikale behoeften vindt: naar du Italiann-i1!!*1
opera bijv«iprboel«l, waiir g«'zongon wprtlt «m i|:i'
zingen zoo'n pleizierigo br>/ighoid is on men 'i*''1
voor tlo oxhibilió van do hpoge c niet beho«'i
t-sclminon. ?'?','*?
Men gaat, in Holtordnm. niaar de conce !??"
van Flipse m«'t zijn orkest, niet «mi«lnt inert 'i""
perftïcler «irk«»stspol verwacht dnn yan Kvsido»'''''"
«irki'st of (,'onciMttgebou\V (diu verg«'lijkii v""
zouden slochls door ervaren vaklu'don te 'in; ^"
lllAl 7onillAian komen tot rust, k,T
UW ^.enUWdM meercn en worde:»
daarbij tevens gesterkt door het gebruik vu
Mijnhardt's Zenuwtabletter.
Glazen Buisie 75 et. Bij Aputh. en progisti'
l
Kreisler
PIJPER
/ijn), niet, uit snobisme, omdat die programma'*
cultureel zooveel belangrijker zijn dan tle
oindolooy.o herhalingen van het beperkte repertoire.
waartoe men xich elders beperkt. Maar omdat
tut jonge ensemble instinct mal ig zuiver musiceert.
omdat nieuw en oud «laar lot klinken wor«ll ge
bracht louter terwille van do muziek: omdat
hel zoo fel klinkt. «>( y.oo mild. Omdat dit
iimsieooron, overdrachtelijk gey.ogtl. geen blauwe knoop
in hol knoopsgat draagt.
Men komt. als «lo gelegenheid daartoe zich
hier in het land van tijtl lot lijd i en.- v> »;?«!<»?(.
in drommen luisteren naar M»'II:M Hu-r» - inter
pretatie vnn Telinikovsky'H J'alhe. :i|U«-. o\eir/.oer
als men zich verdringt voor Mengciiiei^V V« ^-m,1.
van J {«-el floten. «»<' ;<ijn Matthn>i> f;o<«>i.«n v:» M
HuHi. Xi««l omtlal hot goeslohj.<. »«.,,;???'
goh'gd in «Ie l'athéliquo. zoo verlif«I . i -?,!
tieol KOU zijn: niet omdat Mongeiiiei-'s i:..
Heet hoven als exempelen van st ijl'/.*:: ' ???«?.
kunnen golden. Integendeel. Van muzikale waar«io
of onwaanh» kan y.ich «lo massa geen rekenschap
geven: men vraagt niel om Mahler, Meethoven.'
Mach «if 'IVhaikovsky. maar om miiziok. waarmede
.Mongolboi-g. naar proelonderx indelijk is gebleken.
iiiii/ikalc «mlroering vermag te Kchonkon. Men
vraagt van zijn nm/iok dat '/.ij een antidotum
?ij legen de iloodelijke l li'llanilsclie y.waarlc.
Tegen «lo graiiwlioitl, de plallo vulgariteil van
??Ikon «lag. Men zookl in «!«? muziek: vergetelh<'id.
w inningen vindon «lic in de«»pera. bij tb* Italianen.
\ntleiiMi bij «!«? instinctmatig zuiv«'r inusiceertMiile
??nseinbloH. dio nog idealisme kennen. NWor anderen
Bevoelen huil.verlangens bevredigd «loor .sommige
Baarlijk groote ropiiiductMitenfiguivn als
Meng»-!'?»rg of Kroislor. Dat «U* figuren «lor componisten
huil gaan achter «lo ges! a He on tlo gebaren dezer
'?i-schopp«'is is «'««n verschijnsel «lat «'«'n
concertiMiek koud laat. Do hoclo verhouding tnssclieti
hoppers en uitvoortloi-s valt builen de
uo/.irhls. ueluior-tkrinuon van «Ion leek: voor hom /.ijn
Ie componisten, van l'alestrina lol Dobussy.
idgenooleii van Orphous.. Do eenig wezenlijke
j i-sonh in het hcele spel is voor hom do uil voerder,
? schenker dor muzikale lafenis.
u.
l"
t.;i
'\
1 ?'??\vapeml ni"l tlil iny.iclit behoort, men ook
i virtuoos als Fritz Kreisler to naderen. Kik
istisch optivdontl kunstenaar heeft, uit hoofde
i zijn goannlliojd. iets van «Ion circus-artist
/.ich. (Vandaar hot zich in «it'thodoN-imr/.ikiilc
iigen tolki-ns inanifesfoeiviuh' verzet togen hot
lisine".)"Kr moot. iets van klatergoud, van
tucadoord marmer bij Kijn. Hot echte goud. en
massieve marmer, moot men op de
interna«.?do podia niet verwachteii. 'Vro«ir dit werk
'l Kivish'i' een. builongowoono dispositie;
«lio praktijk Kijn ook zijn solonummortjo.s
?'.l i roven ? stukjes, waarvan bij e«'ii
nornrudsche beschouwing geen atoom zou overblijven.
r als geleiders van Kroisler-sti'ooinon van
'iiin naar publiek uitermate bruikbaar.
aaroni zou men den hoorder .<!il modeste
iaak misgunnen V /ij die van de nm/.iek andere..
iev«-r, ontroeringen vingen komen niet op
? avonden en zij. voor wi«' inu/iek slochls oóu
>ént, «'on vei-snapering beduidt, moeten bij
Mlenis van «l«>ze muzikale delicatessen «lo
r begeerde likeiil'bunbons ill het
AllU'rilio siiolbuffel Sw«'ót .laKZ gaan schooieren....
'? het «>v«'rgro«itc deel tier luistoiviar.s i.s
- nu eenmaal niet aiitler.s <if moor dan-oen.
'icste geval charmante, biiilenspurigheid. .
? de Kreisler van! hot groote publiek, en
'vl«'4iie stukjes. .Maar daarbuiten on dant-r
is liij soms de 'incest er dor zeer anrdsclie.
f intense .oiilroering, Ik herinner m!j
?'diietios van '«!«? grootó vioolconcerten:
'» alle z«iotolijklioid vH'.rdwonen «'ii loofde
"I'T van oen virieli'n vit tolt non. l).« meeste
i'rodiiconlen y.ooken hun bedoelingen achter
Daar is niel-i Ie vinden: achd i- «Ie n-iten
oneindigheid. Mant' soniinig«' uitverkoren
?l'er.s woloii beter: zij ademen hun geest
"?u on liehliejVdnardoor hun dool' a-m «Te
'
Bioscooy
Uit W. S. van Dyke's film Eskimo" (Royal, Amstcrdar
FILM UIT DE IJSKAST
L. j. JORDAAN
N
W. S. van Dyke: Eskimo" (Ro/al)
AXOOK", ,.l'al«)h's' hinvolijksiri-".
K-tkimo".... men y.on de/.e proiliicten
»?? "'alle. ietwat oneorbivdig.-
..films-nit-doijskast" kunnen noemen, /ij drag«>n onmiskenbaar
de mrkleekeneii van hun origine, in zooverre a Is
zij niet <le gecivili-ieerd»' mid«|eleri onzer gemat igile
luchtstr-kon .werden g«?concipic«;ril. Niet alleen tic
tcclmiek. maar ook do lolalo compositi«> van han
delingen milieu, verraden do lOnropoesehe of
AmorikaaiHcho afkomst.... om maar to zwijgen van
du talrijke, doi>r middel van .studio-opnamen
ingolaschte Mcènes. ..Wat «lo natuur niet geeft, «lat
?' g«'.uft IVrry'*''luidde een spreekwijze uit mijn
kindorj ircn .... wat de in tuur niet geeft, dal g«'oft
Ifolly.vond. zou nion «M1 niet «uri. kleim- variant
van kunnen nriken. l Tot voedsel werd om zoo te
Zfggen. bekokstoofd in hol film-hoofdkwartier
«la-inri ging het in «Ie noordpool-ijskast. terwille
van het onmisbare lou'alt* Jiroma. V.in zuivere
dociiin Mittiiros in den xin. y.ooals xij velen
..nrituurfilin"liefliebber.s dierbaar zijn. is hier geen sprake:
«laartoe zijn zij technisch te goed gcnrinkt on Ie
onderhoudend. Ik zou er dan ook moor danlmiveiigvoor
zijn. o/n voor hun absolute documentair«>
waaradilighoid en belrouwbiinrhi'id mijn hand inliet
vuur te stoken, /elfs lust beroemde ..Nannok'Vdo
«UTdeling op dit gebied n langen tijd beschouwd
als het m ido.l eenei' ..onopge-iniiikte
iiatmirtipirinr!". bl«»ok later zijn stuf..op' geen hoogor
bro:>dle thn K liriburgh lo hebben voiv.ainuld.
Ilierm'K is niets insinut;erends bodoelil: ln*t is
bei-I goed nrigoJijk. tiat oen film als Van Dyko'.s
K<tkiiii!>''>belangrijk «iticiiniorituirmateriaal bevat.
? 'h«iinvel-Kij het ti'gondeel van vervolen«l is. In ieder
geval schijnt «h? i.irikor, do vorinuardt^ ..l ra veiling
«lireüfor" sier Mt'lro-C.ildwyn'(.>il. W.S. Van Dyke.
er oi'ri kon Ion maïs vonr te hebbeti .«ver goha«l en
«en Hoizoon te hebben livuriyintord Ie l'ninl liar-.
i'ow, op oon spucianl yo«ir «lij? exprn|i(ie uitgornsl
' schip, bemniil mul een sta f van U." koppen.
Itofondion wor«l do heolo onderneming gedirigoeril door
ili'n N'ü.-ir.lp'Milkonncr. l'i-ler -KiiMiclion, don .schrij
ver van ..!)?!? Kskimv" on Dio Fltu-ht iiis wei'-só
l/m l", w i-iruit hel. sroinrio van de/.e film \V<-K|
ge (islill(*erd. IK? avonluren van do e\pedili<>
nioet"ii dunkt mij «lo ni:ie«lo yan do publicatie waard
y.ijn. gOZJoll «Ie enkele staaltjes. Welke el v.Ul l» ?
kend wer.len. ..Hoe wij «Ie lv>kitn«i-lilm maakten'
zou c<'ii biiilong«-wooii interessant document
kimnon worden.. .. zoon l niet in «lo eerste plaats V.MH
arctische, folklore dan joch stellig van
filmhistorische aetivileit. Alle- .saamgoiiomen nmui n
wij aamiomen. dal h«'el wat cinegrafiseh mal<'riaa|
ter plaatse werd vor/aiiit ld en dat geen
NoordpoolonthollH-I.M y.ijn «>lllr>;e-g.-ld helloi-fl te belreiirell.
Hoe bet slaat, inet de authenticiteit van i]e \\e|
zeer ith-alo hoofdfiguren. i|e Kskimo'.sMala. A ba
«?n Kva .. .. passons !
Maar dit alles doel hier niel ior'znk«*. Do. v rang
is. naar ik meen. vin ir ons een andeie. Daar i>- een
gebied - ? ergens ver in hef hoogo Noorden, waaraan
wij het liefst niet K"uiilerr«iinahliseh«'liuiveriiij:«|en.
kon: e.in«l«'looy.e ijsvlakten.v.eorohln n'on walrussen.
niiddeinaelil.s/on. een piimilioNo bevolking,
.ko:tom.ile laatst e toevlucht vandoget-ivilis.-efdel'.i t ??
in hol ongcropio «'ii dnbokoiiil»'. \Vo.fc. :i . -;
m?iakl «h'/e y.olfkaht van den aardb«'' ?(' <i t. *?«
scliavingsmeiischl' /iedaar «lo i|iiaes::. v- r .1-;
on; gaat on hol is niet slechts mogeliji r .; .-?:
waarschijnlijk, «lat hot simpele eineiii .'??
ihicumont voor h«M weergeven «lirr in- ;
komen oiitoereikeinl y.oii y.ijn. Het mei;-'
is nn «>onmaal geon foio^raflsclió lons : i;--' .-;:
do dingen anders, gekleurd d«ioi' sle.mming .«n
olllo|ie.«|| het is dit laatste wal tle |oi-jie|niUW«'r
v«'i'langl. Om dit 1«' lioreiko'n kóml do liekAvamo
filmer ? y.oo ge wilt: filniknn>leiiaar in hel
geding. Do ijsvlakte. «Ie. siH'eiiwslorni. lul yexveld
?del' elemeiilori. . . . liel nicrt niet sh'chts gi
t'.ttograf«'ord wonlen hel 'moot plaslii k. liioplo. sfeer
krijgi'ii. Ki'iïlaak «Me amlere kwaliteiten vorcischt
dan waarover de eerlijke, filmende exploiator
be? . ?? .
'f wij ons de/e vraag si ellen, «lan is \'an
Dyke's ..l'I-ikinni" in vol«.« opziehlen Uil nemend
gesliiagd. I0r koiiien'opHodi n in voor ole-lodit per
hoiidensli do door «Ion snooiiwslorm. «Ie
?walrussenjaf'hi) «lii' y.oo .^iiüueslief y.ijn. dal. /.ij een ijzige fcon
do«ir de xanl jagen. Hel lieele werk. baadt, in e«'tt
ijl. my.slirl; Itolil. dat dt* ..nootd|>oo|-ony.<
r-droono-n" in al zijn faiil'istisélie a;iii.lrekkcli.jkrieiil doel
.voiri.jy.on. De een/aamhi id der wille vnli n wordt
ef lo'l een lieklemmen<|e sonsal ie . . . . en yjehior .
KROP
lé's
na £
iyn- t-,
Duy1;
klei,,
h
RP..
li'M
l.->
.1
di
n"
pa
j(l
?y(
ti«-:
»-er
.?OM'
»-?,
'.n
en
ui
ar
».'
l.*
n
l ?
o
a
i
PAG. 6 DE GROENE No. 3014
PAG. 7 OE GROENE No. 30M