Historisch Archief 1877-1940
i *
v
Foto A>io:utc« O-: Company
Ko/om voor een toren ven de in aar.bouw'zijnde brug over de Golden
? Cote b// Son Froncisco. Let op de ondersteuningen voor het trottoir;
?ei-l»ii-r krudit. liet wil er
gelijk aaime.slipt l>ij mijr
mideskniidiir gemoed niet in. «lat men een
fotogeniek «>ii huveiulieli
lijk spelend sujet, te |'< inl
It:ii-Mi\v -/«K» nui.-ir voiir hel oprapen
7.011 hebben n do suspicie dat de/e
knaap /nidolijkor streken heeft- ge
kend, ilan den poolrirkel. is \vel /eer
levelidiu. .Maar hol hêhoefl aan den
anderen kant Kern lu-tooir. dat /nik
een Miei /.uiver «/êriViliseeid»*
mentaliteil- Ke/.ien eollf liet. niet UU to
hooiden \varo «loor een. laat ons
y.o^?ion: ..onvei-siirden'' ICskinio. l h t ver
maarde natuurlijke aeleer-talent, van
diverse iidioorliiiuen lijkt mij hohidve
in" y.oi«r hijy.ondero Kovnllon. «'on
todllhieii/.o post om op t<» vi'l'll'oiWTO.
Opmerkelijk is verder dat- tweo
inkllon ho'/.ot /.ijn mot JH«I«|' onfjowoiu'
m-tours. He hliinko maar nofhtans
srluirkarlit i^e scli(ienerkapilein mot.
/.ij n diaholisrhi-n stomp voel. wórdt.
n.l. vorhoj'ld iloor den .sohrijyi-r van
hoi hoek ..Kskiniu", kapitoiir
Fronelien. Kn wat misschien no<;
nierk.\vaardip-r is:, nionmnd minder dan
Van |)yke /.elf hei-ft' hot karakter van
don . insporlotir der Moimtod l'olioi*
opüeiii.mon. .?;. en heiden ku'ijloii
/.ieh y.ecr voi-dienstolijk van hun laak.
'..'?*' * ' ?'????
?? v ?'??''' $ '? ?
? .\l«lus\verd dilniemvo voorhoofd van
l'ri^idaiie kunst oen voort roffolijk
p%inaakl en /eer onderhoudend filmspel.
dal in. hel l «out c prenteiihook on/er
programma's <>i*n aantrekkelijk hoofd*
si uk vult. -.--.. .''-''.
wat «U* filinlirlïirliln'1- v;iii<M'"
Wfl'k ill ?!<? «'??i-Kli'" |»l:«;its V«T\VJH'lll.
y.itohls <£i>\vtii>nii.jk liij \';in l>\kf.
l n ?slaat liet vcïlijuil «hl «Ie film
nmgep'.'i.'il «rH'l. IM-II uilv«n-ci^i« m
belangrijk»1 |>l;i;ilr*. N:i <|i*
inlro>tio v:iii li<-t
. ??»?! u«?wijtl is
? ?.»- hl i» van s| i-rck «-n l
? ???nlijke Ii;unlfliim t>p
;:..i' .Kil ik 1)1*11'/.uu y.l'ij \VIUI
l'. .k lom-u vrlvr upinii* in dit
?l > ? Ill'l ' XUVlksli» «'lvl.IIPI.il ,ll*
IHM'? '"''.? ! ? ?? ..Vi'flituill je" si'aal nu
«>«'ii..hij ti MI*.* xviil ? 1.1:111 r cvolisiiH*
/.«?????int in In-t vcriloui-lioi'kjr «>n lu-l
/uu mij nii'l vorwondecen. wjiniiecr
n K.'n liet i'ink liiefjils hinderlijke l
Inllywooilfranje wvi-«l yednodverld. Maar
vourmij werd dit iiii'rkuviardjp* 1*1111*
fli'-t van don nni.iiiirnu'nscli nirt de
voor |»*in onliotiriJiH'lijke \vet(i*n van
de n«!civilHi'fr«l<? smiii>iili'vhm/.no knap
Wi'l'kt tut /.lllk een stef
O|)»èvu«*rd. dal liet mijn
vnllcdiy in l>eWla}r neemt. l>e
entiistroJV. die men voelt nadelen
\vnnnoor »!?? Jir^i-Nio/e Kskiniu/ijn l>l;inke
vrienden IMMI' dienst ineenl te
!)«?wijxcn, door /.irh vrijwillig in liandéii
dor politie (c stellen i« in ui Imnr
pritnitivileit van o«*ii /.«ld/unie
«lmMUI t isfhó pi tl ent ie. \Vii t Vn n l >y !? e nu >^e
tnissen aan doiMimentain n !i:irl*(<M'lil.
\vurdl hier rtdhisctioot<< vergoed door
/.ij 11 filmisrli talent. Hij vond
daarl»ij /.»>nder ecni^en tsvijlel in de
figuur v.'in «Ion arrl i«c.||i>ii ..l'e.-iu".:
M n la. (du woords|) lintf gratis!) een
Een hangbrug van acht kilometer
TORENHOOG BOVEN DE GOLDEN GATE
WIJ Hollanders heblion mi
eenmaal een even wanne als
vorklaarlmiv iM-lanjislellin^
voor bruten: howoiiors van hot
centrale dool van hot- land kunnen
niet naar oost of y.uid. /onder dat hun
tucht oen liandirapraoo wordt mot do
voren als flopiui-traiiiotido ohstakols.
dv in^o/otonoit d«*r randprovinc-ios
bi-re-iken «Ie hoofdstad slechts na een
dito sportieve p:ostalio en komt men
van luiHoiwf huistoe *.rosncld. dan
Htiuikolt men «inv«>iinijdelijk \\i-tv
over de/elfde rivieren, dit* do laatste
hondoi-d kilomotor vu n io«lor
reispromamma. dat vijf landen IUIIK
prooii-8 noklojit iH'oft. tot oen loterij
maken. Ten/iij- HMMI dan reist por
..Veilig. Snol on (ioodkooi.". maar
dan lioeft mol» ook oen streepje voor.
- ? 7.00*11 dik st'oepje. dat 7/.*nuer
i out rapnat at ie. men y.ell's mag rei/on
op kosten van dorden, hotgeon andors
hooloiimul niet ma K.
Kn Htrooldo do wotonsrliap. dat do
Mofrdijkbru»; do bo\voiiiU*riii|$ van
vijf worolddoolfli opwekte, niet rood»
op de lagere school c n/e ontluikeinle.
mot. hot bhu-d van veel sedert lnng
vorsohoidon Spanjaarden on
Knp-lSi-lu-n Vertroetelde. Vaderlaildsliof«lo?
Xocldans /ij n wij niet de een i 1:0
nalio. die /irh bij hot wuchton op
ponton af^eViaapl hooft, waarom
een spel kaarten niet tot
standaaidaccessoire op K-don n wap-i» gemaakt
is. noch is Holland hot. t*onij;o land,
waur. nioii d»- kunst van
brutijionlioiivven verstaat on liet is te vooiv.ien.
dat de stalen \\'e« over ilo J.ek
haar reputalie van y.oovn-lsto wereld
wonder binnenkort /al Uliteteli dcolell
met de overliru^yinir van de (ïolden
(>al(* nabij Sun r'tancisco.
Dat epiliietoii ..uoiiden" dankt hel
bewuste Wil t ei', dal eell /ei-arill is
die de baai der stad mot- don oceaan
verbindt, vermoedelijk aan de po
tische stemming van een of anderen
inwoner van Krisco. nadat hij hot licht
dor late middau/i'ii er in had y.ieii
XVeel'spi'-Ueleli. maal' de l ielidlli '01111011
loerislrli. die' hllll Wcek-elld
dooibraclilen in Marin Coimly en iedi-ien
Xonda^avond een vooislelliiif; mee
mochten maken, als wij bij het
N ij moorse 110 veer /uu vaak op een
sel|oo|ii>n 'l'weedell l'ilikstvrda*^ be
leefden. /Illleli Wel eerder ^ellei^d /ijll
to sproken van ..Dnnuicd (iato"!
Want al kunnen de p-ootste der
ritooinponteii hu tot bundel d wagens
op hun breedeu ru^ nemen..
watmaakt dal uil als het jjot a l der '\vncli-.
tonden .-niet |o<;arilluueii beoijferd
moot Avoiden?
Marin Coiinty is vuur Kriseo. wat
.hot (ïooi is voor .Vllislel'dam, eli de
tel ii Tent u i n vooj* .Stockholm: Ifot is
het oonl, \vaar ieder heen pint.
<!i«do stad wil ontvluoiitoii. omdat daar
do industrie do natuur nojr niet pok
dalig gemaakt li<*oït, /ooiils overal
elders lan«s de kusten dor baai. Marin
('ouiity is oen n-servaat. waarin ieder
viiuiwapen. l«*n/ij op den run vn.n
een boscbxvacbter. dt* oi^sto
contmbande is./oodat de landstreek, behalve
voor do niensohen. ook. een waar
]-n rad ijs is voor alle soorten vyild ti t
on fiiot. herteii. die dan ook /oó lirutaal
y.ijh.'dat' /.ij een handelaar in
jaehtjiowereii in v.ijn ue/icdit durven
uitlaoheii. l h* eeiii-Jre wauklaiik in hun
y.oiV<'loosbos4aaii vormen de
..moun1 a i n li< nis'*, do yri >ot si o dor kat acht ifïen
van .\oord-.\m"i'ika. die. daar
verd\vaald. al spoedi<4 bij don- aanblik
van/oo veel smakelijke diners enthou
siast brullen ..j'y suis et j'y roste.
. Tut'dtlt een hoselwaeht"!1 eoll
tfeWoolkop-l tusschon bun ribben parkoeit:
'teneinde hun aan hel -verstand te
-n, dat sij niet tot du
don behooivn.
Als nu iedereen hot Welwillend
adviesdor pondspeculantcn l.tvo, wiioit»
you pluy", op don weg naar Sausalito
op honderden borden te lo-'en staat.
maar opgovidgd had, was hot
M-aagstuk van oen brug ove- de dolden
(«ato nooit aan do oide gekomen.
maar /oools uit do hooger g< schild orde
verkool!»tiugtdie wol blijkt, '» de
slag/in in nuggo«tivitcit toch nog te
kort geschoten en waar de weg naar
Xoord-Californiëook over Sausalito
loopt, werd de gedachte aan een brug.
die de ponten SM m vervangen, spoedig
een sclioone droom. Dat liet behalve
een achoone ook een dure droom zon
y.ijn, bi suften de bewoners vnn Frisro
Marin t'onnty en de noordelijker
s\ reken ge'eedelijk, zoodnt züxich
om te beginnen garant stelden voorde
slordige dertig ndlliucn dollar, waarop
de bouwkosten geraamd waren.
Maar toen kwam het Departement
van Oorlog oen stok steken tusschen
de spaken van dit \ crkeer&wiel, waar
uit wij dan den troost kunnen putten.
dat Holland óók niet het eenigo
land is. waar Oorlog do gemak/ucht
dor automobilisten niet al te /eer in
do hand wil werken. Doch ook dit
bleken moeilijkheden, g«. schapen om
overwonnen te worden en do verwer
kelijking van den Rchoonen droom kon
een' aanvang nemen. Waai-het water
op verscheidene plaatsen moor dai>
JMI nieter diep is, w«« het duidelijk
dat oen hangbrug de aangowc/ott
oplossing /uu /ijn. Maar ven hangbiui.
niet een groot o overspanning, gelijl
aan de totale lengte der Moerdijkovor
brugging, en waarvan het rijdok T.
nieter boven het water komt to liggen
is geen kleiniglit id ! Do d raagt ore n
van staalconstructie, waarvan ei i
paar :>:;il nieter uit don oever st'ia
in dertig nieter die]) water, moeste
dan ook niet minder dan 2^." n-.eti
hoog gemaakt worden.
Pe constructie der in hot wat>
staande pijlers. 7.ij m l e die aan do y.ijil
dor stad. linden wel de meeste moei
lijkheden, liet water kan er namelijk
vrij omstuiinig/ijn on bereikt in ieder
geval bij uitgaande eb oen snelheid
van Hl kilometer per uur. y.oodat el
ven go i-de l van schei mmuroii noodig
was van liefst acht en een halven
motor dikte. Natuurlijk kan oen
ij/eren paal van 2'2~> motor hoogte maar
niet -/.onder moer in den grond gopiikt
worden, maar mtnge/.ieit hot terrein
toctonisch ook niet geheel rustig is,
moest de fundatie al /eer stevig /.ijn.
De torens dienden in zekeren /.in op
zichzelf to kunnen staan als een
duikelaartje met loud in zijn voetstuk.
De ruimte voor deze fundooring
\vcrd gemaakt door springladingen
met behulp van pijpen in den bodem
te brengen. De stroom zorgde er clan
wel voor, dat het grootste deel van den
geinaakten rommel weer netjes opge
ruimd werd, maar de lijvigsto brokken
kon liij toch niet baas en diu moesten
dan kunstmatig verwijderd worden.
Eerst na deze inleidende werkzaam
heden en het bouwen van een meer
dan driehonderd met-er lange
werkbrug, kon aan het caissomvcrk be
gonnen worden.
Hepoald fantastisch worden de ge
tallen, die de afmetingen der
drougkabels aangeven: /.ij bestaan uit 27572
tot (M bimd.ds vernenigde draden.
zoodat de doorsnede niet ? ver van
n meter afblijft. Twee kilometer
/.ijn zij lang! De uiteinden der bundels
/.ijn via een vrij gecompliceerde in
richting in immense blokken beton
verankerd. ?
Kn y.oa wordt er niet volle enorgin
?/«?werkt aan de voltooiing van dit
gedurfde en imposante stuk ingenieurs
.lamst, dat speciaal ontwoirx*n is <-m
? u geval van beschadiging spoorloos
MI hot water te kunnen verdwijnen..'..
Ondel-staande foto geeft oen goed
?enkboold van de moeilijkheden, die
?verwonnen moeten worden door de
'?steldheid vnn liet terrein. Aan do
ijdo van Alarin t'onnty hoeft men
ogen .door de borgen on
aanlog'laatsen moeten aanleggen. Hot be
amen anker op den voorgrond !« '*? "'
«?aar, dat hel door zijn eigen gewicht
e bril}' kan dragen. Men vergelijke do'
!'*i|i*iingon niét «He van hot schip «'?»?
i«-üvoorst on st«*:gor!
J r. H.
Mengelberg terug
Concertgebouw, Amsterdam
WIJ wet -n hot I-e ds u:t een
interview: griep, v<
rkoudlu id, al w.it het voor het
klinuuit zoo g v.ieligo g st-1 van 31'
ng lborg b dreigt, b «Ir igd«* ook zijn
tcrugkoinstttan d.-n dirig??iitonl ssemuir
in het Conci rtg< bouw. Maar nog
nver l'oidv* ons dit interview: met
het klimnvn der jaren is Mengel
berg spraukz'tiu -r, genoeg- lijk-*r ook
gi word-'n, hij g -bruikt hot interview,
d-:»t hij vi'o-*ger weinig toestond, ni.-t
meer om zijn meening.*n te
\M'konden op strengen doccntontoon.
Zoo hebben wij, na het ivlttan van
zijn w» d rvuivn in het buitenland,
Merigelb'-rg dan DomV'rdwg tvond wei r
teixiggczien in het Concertgebouw.
Kn het is k d ere maal wen- een
gebi urti-nis, er lu-rle» ft weer iets van
dien d!8ciplinairon gct'st, die
langzam<»rhand al mo-r en meer. uit de
grootc z'tal van het Concert g- bouw
is g'weken en die in onzw herinne
ringen vcrbcmden is aan glorieuze
avonden van prauhtige uitvoeringen.
En l u: t valt ons dan des te meer
op, dat Mcngulborg zich zelf steeds
vergezellen laat door dezelfde stukken
van zijn voorkeur, die ouk in dien
vroegeron tijd zijn voorkeur hadden.
Er U een stuk bijgekomen, do
Ciuconna gothicu. van Dopper, ongetwij
feld een van Dopper'» knapste wer
ken op het punt van instrumentatie.
maar toch geen .,bolwerk" dor
Ncderlaridsche nm/Jek. Wut niet wegneemt
dat Mengelberg er al zijn
meesterSL-hap als dirigent aan besteedt, zooals
Donderdagavond toen het. werk als
openingsstuk diende.
Do solist wotf ('arl Flesch met het
vioolconcert van Ut'c'lhovon. Flesch
luid een zeer gelukkigen avond', waarop
hij zich bijzonder pif in zijn spel.
dat anderit door tevi*ol terughouden.
wel eens wat onbewogen kon klinken.
on hij oogstte terecht oen daverend
applaus..
liet concert Werd besloten niet
Tsehuikowsky's fidesymphonic. weder
om een van do glansnuiiiinors van
Mongolborg'H rep rtoiro.
CONSTANT V.A N WKSSKM
Foto Attooated Oil Company
als een man prat op smaak en op gratie
graagf contact zoekt met hoogde relatie(s),
zich dan lebemann" heet,
doch van d'uitkijk niet weet,
dan heeft hij green filmeducatie!
KROP
lé's
na 2:
IHAMBRA
| WETERIMGSCHAMS 13^- TEL.36861 J
Vanaf Vrijdag a.s.
AMOK
met
MARCELE CHANTAL
en INKYINOF
naar de bekende novelle van
STEPHAN ZWEIG
Toegang 18 jaar
Vrij- en reductiekaircen
niet geldig
Op veelvuldig verzoek c
Zondag 10 Maart 11.30 uur
Reprise van het grootste
Mmsucces allsr tijden:
ATLANTIC
' met
Fritz Kortner en Willy Forst.
Prijzen 35 ? 50 - 80 ets.
dit»
r j-,
!
kl.-i,..
h!
For ty Four
ook voor corpütente .
JEN HAAG O AMSTERDAM 9 ROTTERDAM
GjatBBt'U 24 o Icii'u'ittttail 7 a f-?c>Jbl«»l S5
SPREEKT j
i
r.;«i. jvc»- K,ntoorm«ub4fcn «n j
BHANDKAST¥N
war. . <?: ~; 'e-» d'fesi i-n
MOZES KNAP ^
Oude Hoogstraat 1, Amstbrdam
fd.
>t
WILT GIJ
AANGENAAAA EN GEMAKKELIJK NAAR
NEW YORK
REIZEN? REIST DAN METEEN DER NIEUW
INGERICHTE N KLASSE SCHEPEN DER
ARNOLD BERNSTEIN LIJN
(Drie* afvaarten ' per maand)
FI.225,(l,
P»
K l
OM
v'
Ml
011
III
ar
ii
r.
<?
s
r
Vraagt prospectus over de goedkope
rondreizen in APRIL en JULI a.s. ad
heen en terug Antwerpen/New York, incl. zes dagen verblijf, kamer
met bad, maaltijden a la carte. Excursies naar Washington, Niagara
etc. extra ? Inlichtingen bij de reisbureaux en bij de,Agenten
N.V. NEDERLANDSCH BEVRACHTINGSKANTOOR
SINGEL 1,78 ? AMSTERDAM-CENTRUM
,ZIE DEN BON OP PAG. 24
PAG. 8 DE GROENE Na. 3014
De Colden, Gate Bridge in vogelvlucht. De toren en.net ankei
oen de zijde van Marin County zijn voltooid
PAG. 9 Dl GROENE No. 30M