De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1935 9 maart pagina 6

9 maart 1935 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

Duitsche literatuur Schilderkunst Li? ' i | , \ i l HET LIJDEN VAN BABA Nico Rost August Scholtis: Baba und ihre Kinder (Bruno Cassirer, Berlijn) A( (.1 ST S,-|i,,||is lu. t i:,i .Y puhücfiiir v.m /.i.jii t ? r.-.te h: .-k ..Osiw!in:." «.nip' jnvn p y.w, p »i. l>;i Wi-rk IK--I l«;| itmYi\\vrp iV'i. strijd lussrhi n l'olrii .r. l'uil-. Idrml o\,r>«n «'«l van s;U /.i»-. ..l«-h schr;« b ...Ostw'nu" h'/i n w.- in zijn M orwoor.l ..::u«'h l'iir «l-e /w.'iti'Us. ml M» woluicr meines lu-im.itilorfes, t'ür alle i'ii j« rij..» n. die in «Vu Kotli \v'.|y.i r KohK n^-i-ub M v, rb;\ MIK n. fiir alle iliejenip-n. die in «Yn Mnhrsch-UMrmu r Kold«-iisch:ichti n \viA\vlkrli. lür rlle rie Hitun-iifraileii und r'ivuniünneii inch:-r MutU-i. »'ie «u f den .\«-k«-rn cchufti-n und u.M/.iilil'p1 Kiiu't-r in Tic \\Ylt si-t/i n. uin «!»* t'njjiifk «'«-r M. nschheit r. och ?/.u Vernu-lnvn". In «lit eerste lnvk n<:eini'e Schuil is de macht hebb.-rs \rn zijn g« bii<.rte*tr« ek bij nr.iuc. pul»! iet-e n Ie liij vul woede luin puilt ickc t n in.uiistrin-K' p'anncii en licschitliligdc hen. zijn land 1« urotu'.e (. richt «n. Xijn \\\ -«-de IIHIIKII ..liuhu und i lui- K i mier" die, hctgt-cii \voi'de uitwerking t-rvu-n helcirgHjk is ? on«li-r «Ie ii KVd-Ing VHII l f.tier \vrschijit. is e\vnet-ns ei n y.oogfiiaamiN' ?//r»»x-r«-mnn. («nut ik beg'nm-n niet tv zeggen, dut Seholt.s'. werk torenhoog' ? itstcekl hov. n «'.«? meeste ln«-k«n v»; n i'<??/«' snuft. .,;. ?'?? iJt.Msl* ;«?«?«? jah-n in l'uilst hluiul ls pn-V,'nstrelen uit «'«-u gii'lid s'cli.rlfii. lf*-t m.:itk- en l>(stclwerk o\vr i!e prohlriiien OpjM-i'-S.!«?/»«'?. lu-l. Memels-bied, t'.e Kl/ns. <'.e Si-a r. J upcii-.\ alnicdy. l'unlziu «-n S|,...j.wijk-ll'olste;n in l'.un Verhouuiiig tut het ..in.fcderlund" is niet alleen ? «'.rukken wc i-tis voorzichtig uit iu:«'«i lig v«or «N n vivuc. maar ook \va«'r.!>-l«»'s uit 'literair «'t ^punt. ..Haha UMI! ihtv Kimter" is evcnals ..Ustwinil" uren. i-oinun. l f.-t is technisch onvolmaakt. klniYrlijk i-n. «iii!if/.iiiiin-ii. nituii' lii-i \\vrk vnn «-«n kun.Mciintif. Si-liijnlijiaf lirl»l»cii <!c /«if-,",-!! oin lid Int vuil UH'IH cii !iiu:f kniiN ii-n Schuil is fi-hU'f PTH rust ^clati-ii ci-n l»i-ck te sfhfijvcii. «'ut nuk nnav viiftn «?n structuur I-MI kunst\v.rk \\-fhi. Hij is «?(? VU«Htivff«-lijk in p'slaa^tl «'.«? atiiM'sfc«-f, vvjtuKii Halmt-cn liurri-iiilicnstnuiKpi in In-t /.III'P-IUUIIIK'.I* ..li'ulilsoliiiu-f J.an«lfl»-n" (lu-t ili-i-l VHII S.K-/.ii; tussclu-n I'niisi-ii, IViK-n rn 'l'sj«-«'lii»-Sl«.\viikij«') hiuif uvinIc-vi-n slijt '-r- Int jifh«'fl«t buvk iliim* ,vnl d< -n. Dr/i- utinusriM-f l il ij f t «Ifii l« '/.«?!? tlan <><>k in l» linih ril'}; iliin »!«? han««? !?!« u In . 11 ut'ii-M-t irrr^'l "P ' « " p'"nt li'iii'pn^l. t'rt i nrsprcnkt lijk IMMI Inibsbui-^M !»-? lii-flup-ii l'fh« itn'.f. Is ltnli:i. «?» n ofi', r vru «'«> u-.lli-kriir van l'ruf b.-.y. n. «<n \v.fk i ??/.,!. «'j«- sK-rlits «'.«-n slfijil ki nt nul d n ri'di-iilak en «-«-n kui-i^ iniuil. Twintig k;ii('« ivu bn-rjit y.i- l i-r Wfivlil «-n vuur nlli>n wci-t '/.v m-j: \vj-t v« i-i s«-l bij flkaiM- tcM-lmtpt-n. l om- «U-u \v. ii-l«!<nii'li'^ \v«ui'.t rclil«-r nuk huur tl«u-p pt.-isti-iil. JH»K iiiJlH-iufcv \v«if.lt .«'.»? cUt-mlt» vu n lutJM' b-slju'.n rn triisMt»» worilt »Tr stn-ck. xvuüf ?/.«? \v.M .n t i n p l»; n vu is. in th-'n- biiikkcii vci-rcdil. lli'iM' kiiu'fii-n slffvcii nf v -i-lal i-i t haar. rii»'. 11 n tii-kkfii iinrfi'cii VIVCIIM!»- ol' hi-bln-n cli'crs \\vrk K«<V«'"«!«'»«' Kn Hitbit? ..Ma ba \viixl \vi«><!<>f Kiilu- nn-lki n in l'ularnia. Ifiili Haba ! Ifüli ". /nu luidt de laatste y.iii vjsii dit biu-k. Srholtis' Wrfk is in. t'i» t'dstèphuitHcoii liu-i'st»» ? w«-rk vi'ii stijl «?» tuiil. IVnuU'iii' Vt-i-staut bij/iiiulcr «!i* kunst niii hrt pviis-diulrrt. (lul in y.ijn K<» hnul'test ivck wul-itt J;rsprokt u: «???>! liienp-lllioes vuil 'l'sjei'lu'srh. Tooisel» «-n Duitseh. y.nó in y.ijn bnek ti> vvbruikeii. ('at «>«? le/i-r. di«> i'ey.i> (nul niet keilt, tt'fstl'lld l 'OOI' «II! lllcIlHÜc CfVIIM h'etfofri'U \V« ir.lt. Mell VH-^-rl «le/e Ilielnilie niet. itls Inell ..Mabji und iluv Kinder" p-le/eii heeft en denkt er aan tefii^ als mm ee)i Middeleeiuvsche ballade. August Si'ludtis sduvff «-t-n wei-k over hi't lijden van liaba een urine bcieii'iiniaa^.l uit liet ..Ituldsebiiu-r I4ln«',clii-n" en y.<m \villcii. dot bet uilen Itaba's «-n haar kint'fivn. Ih-ti-r >rinj;. I. raa^l hij hii-rti'c bij i OM n* dit boek? l Tij y.iel. x«%l«»'r ik. niet «fuii't lijk wwnr de «mr/.au k sehuilt van het oiiivcht, «'at y.ijn figuren w«»r.U mtn^e«'n<in en sj»eelt dauir.iuif ? «d' hij \vil nf niet «U-u ('oininissuris van buitHilaiu'sche y.a ken tier Xaxi's. .Mfied HoM-nln-ry in «'e kaart. De literaire kiiliek in Duitsrhland n«:«-nit ScJuiltis' \v.-rk thans natuurlijk «?«?n ..lino^st actueel" bnek «-n het fjf«-vcl^ is. dat «!.e/e voortii'rrelijk-p'si'hh'Veii Ki'si'hiedeiiis van Ma l ia «*n haar kimU-reii dienst uu iet «'«-en voor de eNpailsie-politiek van Jtnsellber)j. IFcl^ei-M het ^feviuif is van alle ^vensronians. gebeurt i m ook niet 'tUii van Au^ast .Sirhollis. die een 7.011 v«vl Ik-ter lot ' vi-it IIIIIIIIMMIinillllMIIIIMIIIIIIIIIIIMIIIIMIIMMIIIIMIIIMI II II MIMI IIMIIIIIIMIHMIMIIIMIIIIMIIHimiinilMIIIIMIIItnMHMMIMHIIIMIIIMMIIIMIMIMIHMMIIMIMMIIMM In kort bestek ? Felicien Bobcldijk: Jeugdprentjes '? (De Tijdstroom, Lochem) O l' tvn Kcinoi'ddijken. vr'c'iulclijkcn tooii vertelt 13olH'ldijk.'bvgcle'tl door (of ter be^ele tlinj; van) ccn anntalM.hvlskrahlH.-ls. oyer zijn jeugdjaren 'TH een plaatsje in N'oord-llollaml. llix-u-el noch du tekst noch tic tcckcn nsen overnial ?? Ivlaii^rijk zijn en in een'?.ót* pompeii.*e u l ga vu als tl e van Ue Tijdstroom wat. nr'sstaan, /uilen zij well'cht de K-liin^siellinf; hebben van wie in «Icn schilder Uobeldijk belan«stelt. C. J. Lammers: De vakbeweging en haar problemen (De Arbeiderspers. Amsterdam) 'v/OU.lKNS hpt voorwoord wil dit werkje ecu "X vraa^. aak zijn voor belangstellenden in de vakbeweg n« en een ovcrz cht van du ontw kkel nji daarvan n een U-^prek ny van versch lleiule vakbcwej; nys.jiroblctnt'h. Revon. Vcol interessant mater aal be treffende de Nedcrlandschc en' de Internat onalc vakbcweg'ny. is h er tlan ook inderdaad bijeengebracht. /naar alles wordt bezien van liet standpunt der nmdcrnu vakbcwcg:ny u't. Op z chzelf :s.h:er natuurlijk n'ets tegen in te brengen; waar wij echter wel bezwaar teficn hebben is het c'rit ekIbozc optim snie dat uit dit bock spreekt. De yakbc^?eg:ng .heeft het ondanks veel tegenstand al ..herrlich ^?eit gebracht"; natuurlijk zijn er nog allerlei moeilijk heden en problemen; en de vcrn'ct ging.van de vak. bcwég'nq m de landen van Centraal Kuropa is een geweld ge tegenslag; maar wc komen dit alles wel weer te boven en ,.tle vakbe\vcg;ng zal vastberaden haar opmarsen naar een beter geordende samenleving voortzetten." Xóo zou men de geesteshouding van dit boekje kunnen typecren. Jnstituut voor jongens dr. Schmidt 'V. Heerlijk, gf zond gelegen inde Zwlt> '? j ««rsoha b«rg«n bij ST. GALLEN. _ ;Examens in Nederland erkend. Handelsdlplcima. Intensief onderwijs In moderne talen. Benige particuliere school in Zwitserland met STAATS-TAALCURSUSStN In F'anéeh en Duitseh. Juli?September Ideaal vacantlevcrblljf. . Vraagt prospectus aan bij den directeur dr. Lussar. Dat tle vern"et:ging der Duitsche. CK»riteinijksrlie en Itaüaansi hèvakbi'weKÏng wel eens.inêr zou kunnen zijn dan een betrekkelijk toevallige ..natuurramp" on dus d'endc te .Ie den tot scherpe zelfcr tiek en grond:ge herrening van tactiek en methoden der vak beweging, is blijkbaar nog niet tot den schrijver door gedrongen! . ? ' Leo Ott: Mensen onder schijn werpers (Van Oishoeck, Bussum) ZOOAI.S men na zijn sterke en aan^rij]>cndc Haven mocht verwachten, heeft ons Ott ook hier weer et n boek gegeven, waarvoor we h?m heel dankbaar zijn. omdat hel ons weer wijder en wetcndcr maakt omtrent het alle:belangrijkste wat er in de wereld te weten valt: het leven van onze mcdcmens.-hen. K venmin als in '/.'n eerste bock is de stijl hier steeds verzorgd en overwogen; hetgeen som* even hindert, maar toch weinig af doet aan de eigenlijke bedoeling: een getrouw en zeer levend beeld te geven van het wel en wee van 'deze kleine internationale groep mcnschtn uit de variété-wcreld. gedurende de veertien dagen, dat ze te.-amen ccn programma maken. Slechts weinigen zijn op de hoogte van de ontzaglijke eischen die dit vak .aan lichaam en geest .stelt; eischen waarmee niet te transigeer en valt. soms op straffe des doods in den' meest'letterlijken zin, als bij de leeuwentcmster en de luchtaciobatcn. W.it H ei man Bang ons in zijn meester lijke novelle,.Die vier Teufel" zoo scherp suggereert, wordt ons hier weer eens fel duidelijk: in deze wereld, die naar buiten zoo avontuurlijk en vol romantiek lijkt komt het, meer dan ergens anders bijna, aan op zelf discipline en stiptheid, op trouw, aan het vak, ,,het nummer'', de groep, waarvoor alle persoonlijke belangen behoprcn te wijken. De schrijnende conflicten waartoe ? dit soms leidt, de verlangens en decepties, successen en nederlagen werden ons hier buitengewoon boeiend en vol medcdoogcn gctcckcnd. Als we de vierhonderd bladzijden voortdurend gespannen hebben uitgelezen, tlan kennen wc de figuren 'uit deze kleine wereld, van tlcndircctcuraf tot de caissière toe; wc voelen genegen heid voor ze, en ccn groot respect ont wat wc leerden begrijpen. Kn is dat niet n van de beste dingen, die. ccn boek ons brengen kan ? Amsterdamsche tentoonstellingen ALBERT PLASSCHAERT Quiryn van Tiel bij Van Lier, Amsterdam IK /on u niet volledig. ..wiuimtu" kunnen x dat «Ie naam van de/en schildi-r allci-n al mij vertrouwen p'el't. wat y.ijn \verk aangaat; toch is h«>t y.ói'i. Maar daarop alleen te verllomveii en op y.ulk subtiel p-no,.p-n y.ijn nordeel te bouwen ware onverantwoord. Scherp»' toetsing is steeds t-u altijd nond/akelijk. liet werk alleen wijst de werkelijke waarde uit. (Jelukkij: is bet werk van Qnityn van Tiel niet een beUnnncrhift voor b<-t Iteimeinde. subtiele gelioe^eli: het is een ruiiue In-vest iniujr ilaarvan. Want - wat vinden wij in de/e landschap] en met l'iK'i'en en pMÜ.-rt bov«*nal eii ook hier en daar in de teekeiiiiip-n? Wij vinden ten eerste, dut de figuur bij Van Tiel hoofd/ank is. ninar ook dat d e/, e fipiivn en bet p-diert oniilsebi idelijk p-biriiden y.ijn aan liet oniriiigend lamlsebap. Niet voldoende is dmiroin(rent vast te stellen, dat Van Tiel een tweede Uolterdaiiiiiier is. die evenals ('habot. een kennis van het werk van IVrmeke verraadt, want dal is het uoede bij dey.;-n Quiiyn. «Int bij hem l'erineke niet te noemen een du'aasln id is (7.1e b.v* «Ie kooien), maar dut daardoor Van Tiel'» persoonlijkln id te verp-ten bitten», |-syelio|ojjisfl;o «»nkimde ?/.ou verraiU'ii. (jniiyn van Tiel is ongetwijfeld «TI» »?«//??. JMM/ zit h tniliiliHi'nnili- i<t'i'ni>nn1ijl\lif'nl. K\is achter nllrn invloed «-n inallei invlo-ddesehildei van Tiel. ' Kn line /.iet «l e/e schilder inensi-heii. dieren en land V Wanneer Kebewe»-rd«-t dat IVrmeke de dingen y.iet van binneii-uit de Aarde, dan voelt (Jiiiryn van Tiel wat bij schildert als n orpiuiMiie. waarvan p- ilf i»i»x/r«/.i/»»i>r. vo| «MI \nspannen, erkent in alle vol men. Menseden eii landschap y.ijn i'-u: vooralde /welliiivrenendaliup-i in het landschap doen u denken ?«?n doen u aan. ilherhaal, als de p >|-nmn-n s| i« ren van een lirliaain die duidelijk door n lies IH-.-II ?, i«-h naar vorei dringen en veitooiieii. !>«? \vvdeelinj; van di< vormen op het vlak der scliildeiiui; is y.oó dat lulioofd-iin-lilelit dikwijls lijkt t<4 aan de lijst, et «lat dit omgeven is voinieii van liet landsrha1, en/., die «Ie figuur b!v. in y.ulke omgeving al Umin doen jjevoelen. Ken ])sych«doj;isehe waar deerinji der fiiiuur hoort van/.elve daarbij. l>anren boven is ov«>ral p'Htivefd naar heehtheid in iedoret y.in, ell dat alles tesninen doet, een wey.eillijk natiiui' ili de schilderkunst erkennen, vncruii'c «? reken i ny zntlrn In'bbrn (a /«oicif»». H.»n schiUlerkuns van «ley.«? y.waarte komt toirh niet eiken da^ vooi /elfs.op de kleur ben ik niet '/onder ViM' y.ie b. v. hut landschup met hut kerkje. Kinderportretten, bij Sanu ! Landweer, Amsterda i WANNKKH deze ^verzameling kinderpi- ? tretten in de andere zaal van dez«-n kunsthandel te zien was, zou zij mér nar den eiseh zijn tentoongesteld. In het nam ?? benederizaaltje, dat mij. altijd meer het gevo-l geeft vu n een ruimte om verder'te gaan dan « a daar rustig tégenieten, hangt hot werk van zoov. l verschillende menschen inderdaad rrmnielig. ?i doet teveel! als wat slordig uitgestald kluin-gt» ?! aan. De meeste der teiitoonstelleniU'n zijn vrouw*» en sommigen daarvan hebben zoo wiinig tentoi igesteld, dat zij als nieuwelingen kunnen Rcld> i. zoo niet als nieuwe lichten, liet is daauim < p|ieht van de/en kunsthandel vaneen aantalscl dors en schilderessen meer te. laten zien, dan zul zij zuiverder te bwoordeeleii zijn. De mannen ^ !?« < in de minderheid, zooals g« hii'riiit moot V«« -t'"? stellen, toch. is een der meest voldongen werk n. J het kindj«> Mees, van een man. van.Pyko-'Ko 'l>. wiens lust tot het volledig verantwoord werk l' «T ruimschoots valt te erkennen. Van do schilderes -» heb.ik in dit kt»rt verslag toch een bepaald aai «l niet te vergeten en da', zijn C'oba Hits* ma met ?» rustige, volle bukoiing van kleur; I.iv.zy Ansi'^l' om een klein porlivtjt» (waarom schildert zij i ift meer op klein formaat, dat haar met stal -'" voordeel is?>; geestig is eon notitie van Mevr« Uauér?-Htuiupf-; verrassend een borduurwerk ' Kelly Bodenheim. De Joffers.-'/ijn dus niet haivr schande hier Vertegenwoordigd, even» als .Teunne liicrumn. posting, wier kleur zekei be.wogen is in een meisjesptirtret. .Tonkvro» Michiels van Kessenich vertoont meer h vluchtighciti dan haar levendigheid (zie b.v: n 11 .in in ?<i| achtergrond). Ken portret van den geestelijke, dut y.ij ook schilderde, rechtvaardigt meer de ver wachting dan y.oo'n kinderportret. Wat L'hurley Toorop aangaat* haar werk tivfl, als steeds, meer door sterk karakter dan als sehoonbeid. Art i et Amicitiae, Amsterdam Kunstbeschouwing NATtn'RMJK vindt g«' liier \\erk van g~ kenden en. van bekenden aard. Noch Jurres noch Luns verrassen; Sluyters geeft bekends, Willy Sluiter- eveni'en». Westei-niaim ?Ittet hetxelfde, Wilm Wouters mist pil. De ?enigen, die ik daarom in dexe korte notities te .el-ineldeli heb. y.ijn W. .Schuliinaeher om enkele i'cHwr naakten: T«-ix«'ira th« Matton, t'ij in zijn legunte teekeninyeii door te velen sleeds wat >iulei*gaut: om y.ijn dieivn f/je den/eer uardigen ,yinnastis('erenden oerang-oetang. vlot en /ek«-r) ?iet voldoende is geVrd en niettegenstaandit een leeds peis-ionlijk sc.liildvrijtje te lucht hartig kordt vi» irbijgclo.»|-en. Teixeiru is een wat veri.'i'irloosd teekennar dus ten eerste, wiens ironische :avell in het pol-tiet ik y.eldell juist '/M' geschat. iiöling is eveneens, op anderen trant dus. een M-hi-ndig leckcnaar met minder persoonlijkln KI. i'oeli is een uitvoerige tentoonstelling vnn «Ie tlrie »'S]iroken teek«'iinars zeker iets. dat wij eens uoeten yjen. Beeldhouwers EK is st-ITgeeli fout vast t e stellen, zoowel bij de IIollMiidselle schilders als bij de beeld houwers en waarop ik .reedt*' vroeger opicrk'/Ji'im heb gein inkt. J let is eeii fout. die .???rlkonit uit gebrek aan psychische belang 'elling in wat buiten henzelf gebeurt; het is een .?wijs van opgt«.sl<»tenheid eer tlan levendige. ??i'stelijke belangstelling in de omgeving, in de crs'ionlijkhcden. die vlakby leven en Verwant io.'teti «ijn. of omdat zij van hetzelfde so«»rt toch lijken te wezen, of omdat zij. wat nog nn-er jemt. vnn hetzelfde vak zijn. In oen eenigsy.ins Toiiisuh gesprek niet een beeldhouwer pas geleden, ' ntvirl niij de opm»rking: Werken jullie alleen n voluit op b(?«*te'.ling? Waarom maken jullie >iet. naast de bestellingen, de dingen.die gt»miinkl ? orden uit Vrije keus? Kn wanneer ge soms mndit.' l-iiken. dut zulke zaken niet'..betnien'*, is dat nog ??en finanti'elu verg'Hsing »iok? liet was iets. wat in dit goval eenvoudiger dan meestentijds was om te zeggen, want de toeg«>sproken beeld'n»uwer had reeds een paar bewijzen gegeven, dat de/e tekortkoming hem ni.it g.'heel-on-al Verweten kon worden. Maar toch verminderde wat hij dan ;il ducd, slechts op geringe wijs de tekortkomingen Ier anderen. .Schilders Schilderen te weinig de indcre schilders in Holland, te weinig de muzi«ntun. te weinig de poëten; beeldhouwers boet'???ren te spudnui'im de groot e prozaïsten van hun d. te spaarzaam den eenzamen dichter; te schraal .u zij met d«t borstbeelden der groot e physiei. ?? '? liiathenmtiei. l»it is natuurlijk ooi; een bewijs van gebrek aan ulgumeone cultuur in ons land bij do kunstei-s; het is een gobrek aan belangstelling voor i.-uien van'dun geest en van het govoel, zoodra vallen buiten het door den- kunstenaar zelf o«;fonde vak. Kr zijn gelukkig altijd uitzon?!<en geweest en uitzonderingen gebleven. <Vig» Kamcrlingh Onhos heeft twue uitstekende ?t t en geschilderd van den mathematicus ? ifost en «en vari dL-ns vrouw, Isalc Israëls l"i'do het portret van Stcenhof. ce Don "'?te im peu triste; Witsen toekende indertijd 'ilnmntond porti-et van Kloos; Van Lnity" ; -i-de wel eens een dichter m«ar tegonm'er :<tden van uitgevoerde, bestelde portretten, i-iig portretten zijn er gemaakt door beeld--i-s en schilders van hen. die zij toch het A" maken hadden ! Kr zijn hier en daar zelf???lU-n genuvikt. maar er moastcn. daarnaast. ??en ttany.ijnlijk gotal borstbeelden vooral . ?iiilderijun bestaan van dichters als l*copold, ??'?. lleririëtte van der Schalk, van Adriaan ""H. van Couperus; Van Jlreitncr; .van Wt ) "'*' I .« ' . T Sw^tS^ f. 'ff.;. *:, ,*^?-!4-' ' "^" "" Tccfccn/ng voor Oe Groene van Th. Ortmann POTENTATEN tjiiffftflr-ift mijn [ten rcrfncnn. tin n Zul /A' fnminiiiifi liifii'n. 'i btml kun brengen in tn'jn l\i'-i>»'n' lHepeiibroek. den be/.ieldcii intelligentie van de typische jt'uige eojuponisteii «-nz. Is er te weinig verkeer, te weinig begrip, te 'w« iaig«Tkeiining. te weinig wanrtleering in Holland onderling, te Weinig geestelijk spel? Iedereen leeft te afzonderlijk van den andere, .en zien u ij soms pogingen om de/.e af/.onderlijkhei.l en feitelijke eeiizaamhtMtl op te heffen, dun krijgen wij de ..cult-ureele clubs" waar meubelmakers vnn niet te grooto tioi-spronkelijkh id wanen op te treden als Titanen (niet Titunia's) van den geest onwaar de geest juist van' honk raakt; waar dorr-spratttjes-van-acliter-de-horretjes tle bezigheid .wor den van vleugel-lamme intellecten.... Natuurlijk zijn du gesprekken in groote vertrouwelijkheid de rijkst-voedende, maar het is toch. meer tlan ooit hier!, in andere landen .bij opener geesten feller geestesspel in de jolige jaren de gew»hmtt?, der aanstaande leiders en talenten en der volgeHngcn y.ich clean" tépraten. De grootsten daar convorseeren" ttich een tijd-lang in hun leven. en hier praten alleen de najoopers. en niet ttver ? het Vak, en niet over de nieuwe beweging, die zij voorstaan; hier is de minder gewette g«iest minder tuk dan elders op scherpe formuleeringen, of geestige ? verwerping-..', op snellen aanval en weel'- , stoot; het is of' hier de langzame, dogmatischer Ilollandsche 'prater altijd, lijdt onder het euvel van den trageren geest, van de moeielijker ver werkelijking vun wat hem bevangt. Hoeveel zijn er in Holland ntot. die versttmrd wtirden 'dtior liet floret-spel van'een luchtig en toch oplossend pespr.ck; htiovele zoeken elkaar van verschillende vak uit. in céii natuurlijk instinct ter weerzijdselie A'errijking en ? hoeveel belangrijke beeltenissen en portretten heeft ons dat reeds gescheeld eu zal het ons blijven schelen?"Het is stims. of wij schromen <»m elkander te erkennen en bij elkaar baat te vinden!.... . . PLASHC'ilAEUt Teeg e paste kunst CRIS AGTERBERG (Kunstkelder, Amsterdam) CIHS Actvrberg is een man. van \v!e markt, -i thuis, wien «Ie fouten aanklev.-n van / ii kwaliteiten. Van huis uit beeld houwer is hij later meer ««n meer in u'eriehting«lernijvi'rhei«!.*kunsten gegtuin. waarbij hem zijn veelzijdighi t.i goed te pos kwam. iVx.t* laatste is niet steeds ??«?n ?voordeel., in -vele gevallen veeleer een nadeel omdat zij /oo, licht tot oppervlak k igheitl 1,-idt. Daar staat t«genover «lat Agt"rbi-rg in zijn plas tieken, dagwerk, sieraden, ledenvork en/., vaak al spelend, 'tot' aantrekkelijke resultaten ktmit.. te 'meer omdat liet onopzettelijke in zijn werk onderst«>und wordt door een intuïtief aanvoelen en be palen van vorm en kleur. Van de talrijke materialen die hij zich ter be werking koos heeft, naar het mij voorkomt, het metaal hem de zuiverste kansen -geluiden* Men. onderscheidt daarbij* wat de vormgeving betreft. twee uitersten: het hoekige,(vnn,r vroeger) on het sierlijke (van lie«ieii). Dit laatste Avint het van liet eerste. oniiUil hot mimter gezocht aandoet. Daartim luid Agterberg -beter zijn eubistiseh theeservies (alle dcclen bestaan uit vierkante elementen w»-lk«* tegen elkander aangeschoven zijn n passen als in een pir/zle) achterwege kumu-n laten op de/e tentoonstelling, wdartip t»vel igeiis veel van tien la.itsten tijd n streven naar vereenvoudiging «?n bruikbaarheid Verraadt. . " O ... 'p ? ? ? j *. CHAMPAGNE KRUG La loute première marque Ml PII UI ar u r. :(? a i PAG. 10 DE GROENE No. MM PAG. II DE GROENE No. 3014

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl