Historisch Archief 1877-1940
_.* *
"v--J
Ordening in algemeen belang
Prof. Dr. J. A. VERAART
HIIIHIHIIIHIIIIIHIHIIIIIIIHIHIIIIIIHIHIHIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIMIHIIIIimill-imillH
l \A/ie in de laatste nummers van De Groene" f
l W gelezen heeft wat achtereenvolgens onze |
l hoofdredacteur. Ir. Stoffel en Ir. Keus over de |
ordeningsgedachte hebben geschreven, zal zeer |
zeker met belangstelling kennis nemen naar het- |
geen de katholieke sociale voorvechter in dit i
artikel te berde brengt. . |
MMIIIIIIIIimillllMMIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIMIIMIMIMIIIMIIIIIIIIIIIIIMMlIIIM
HET heeft geen zin, stelling en bewijsvoering
uit oude boeken en opstellen telkens op
nieuw te formuleeren. Maar al te zeer moet
ik vreezen, dat de steeds meer door my aanvaarde
Beginselen der Publiekrechtelijke Bedrijfsorga
nisatie" in Nederland nog langen tijd toepassing
in do practijk van het sociaal-economisch le-ven
zullen missen. Wél echter is het goed, enkele
hoofdideeën opnieuw te toetsen, zoowel aan de
nooit eindigende critiek als aan de onverbiddelijke
eisenen van een steeds nijpender toestand.
Twee hoofd ideeën zijn aan den realist en Neder
lander en beide wcnsch ik te zijn lief ge
bleven, sinds de eerste ontwikkeling van econo*
rnische denkbeelden in 1-010 in Arbeidsloon".
Vooreerst: eerbied voor het individu in den
producent: vervolgens: -streven naar aanpassing
aan het bestaande. Het eerste sloot niet slechts
in uiterste zorg voor een welzijn, dat de volle
monscbwaardigheid in het leven steeds dichter
benadert, maar ook de lust om de zelfstandigheid
te ontzien en individueele krachten en talenten
de grootste sfeer voor ontplooiing to laten. Het
tweede door de grootmeesters Beysens en
Struy eken gevoed leidde tot hartstochtelijkeu
afkeer van alle ideologieën en een zorgvuldig
opsporen van allo groeiende werkelijkheid naar
een nieuwe orde van zaken.
Een groot geluk is voor mij geweest de acht
jarige practijk in het boekdrukkcrsbedrijf, waarin
die .twee hoofdideeön de leiding mochten geven.
Geon stap, die niet aansloot bij de stappen op den
workelijken weg *~ en, bij allo zorg vóór' het
individu in werkgever on werknemer, geen enkele
maatregel, dio verantwoordelijkheid ophief, in
tegendeel: steeds meer uitbreiding van verant
woordelijkheid en hot brengen danrvan op hoogor
.'plan. Maar mot dat al word dan toch maar het
resultaat bereikt ??-? helaas, hoeveel is daarvan
zonder de minste noodzaak verloren gepnan l -~ dat
oon geheel'bedrijf (complex van ondernemingen),
werkgevers, en werknemers, voor bijna honderd
procent werd georganiseerd en tot een redelijk,
zij het nog slechts uitermate bescheiden bestaan
werd geleid.
MAA1V hiermee zijn we nu mtfU'cn gekomen aan
andere h'oofdideeon van de voor mij alleen
aanvaardbare wijzn van ordening: publiekrechte
lijke bedrijfsorganisatie, namelijk: het opnemen van
alle producenten in geordende, kringen, de kringen,
waarin ónder leiding van de vertrouwensmannen
de economische grondslagen voor hot bedrijf
worden gelogd, gehandhaafd en verbeterd. Heb
wezen van het" verzet hiertegen zal mij altijd een
raadsel blijven. Hoe het mogelijk is, dat bekwame
ondernemers groote en kleine die geen
machine te veel of verkeerd opgesteld willen
dulden, die niet rusten vóór aan eiken arbeider
van hoog tot laag zijn nauwkeurige plaats in het
heele bestel is aangewezen -itlotaelhifi Jmll tuaAvn
bij de poorten v»n tic eigen ontlernciiiimi. Luidt dan
opeens hetzelfde beginsel noem het nu maar
efficiency" niet meer voor de machines in
het bedrijf, het complex van ondernemingen?
Voor de arbeiders in dat bedrijf ? Voor de onder
nemingen in dat bedrijf? Waarlijk, dit is van een
verbijsterende inconsequentie! Kn zij is alleen
maar in staat do verachting to doen toenemen
HABANOLA
DE SIGAAR VAN STANDING
Fabrikaat: VAN DER PUTT & DE VLAM - EINDHOVEN
voor een economie, die, hoe zeer vreemd aan
verklaring en leiding voor bet economisch leven
der twintigste eeuw. er nog altijd maar in slaagt.
in wetenschap en practijk baar invloed te doen
gelden.
Dit voert heen naar een andere hoofdgedachte
der publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie: dat op
het nationale erf het ware niet realistisch, ook
al naar het internationale erf te kijken ! -- geen
stukje economisch leven buiten de sfeer van bet
algemeen belang kan worden geplaatst.
Hier ligt het onmetelijk onderscheid met de
economische ideeën van midden-negentiende eeuw.
De ondergang van arbeiders, de ondergang van
ondernemingen is een zaak van nationaal leed.
Steods meer worden wij ons van den samenhang
van alle economische verschijnselen bewust. Alle
zich uitleven van den afzonderlijken ondernemer
wordt betaald mot de schade van andere onder
nemers, andere en eigen arbeiders en van de
gemeenschap! Nu nog altijd betalen wij aan de
rekening, die het individualisme van de negen
tiende eeuw ons beeft achtergelaten. Do krotten
en sloppen zijn nog niet alle opgeruimd, hóe
koninklijk werk de Nederlandsche gemeenschap
(men rlcnke uu n hot best bestede na-oorlogKclu*
..milliard" !) hier heeft verricht. He groot o
volksziekten zijn nog niet afdoende ingeperkt; wat
men uan ons kleine volk in zijn vrijheid en indivi
dualisme een eeuw lang mocht verrichten beeft
geduchte sporen nagelaten en do ontzairlijke
crisis brengt nieuwe gevaren. Overal scharrelt een
niet te verantwoorden concurrentie in het'klein
en middenbedrijf.. ?zotuier voldoende emplooi,
maar met onnoemelijke schade voor talloozo
hudrijfskringen en voor bet algemeen belang.
Kn op deze wijze zou nug een lange litanie
kunnen worden afgebeden....
Hoofdzaak is echter: dat sinds mou in de
tachtiger jaren der vorige eeuw begon niet zeer
langzaam, zeer onsystematisch, zeer .aarzelend ?
door het hoogste orgnan van de gemeenschap.
den Staat, in to grijpen t«-n bate vnn bet mant*
schappelijk zwakke: erkend word. dat een hooger,
een nationaal belang «h? afzonderlijke behingen
samenbond en dat men gemeenschappelijk naar
.afweer 'van zoer veel kwaad en toevoegen van
zooveel, mogelijk .goed had te streven.
Maar nu heeft een zeer gelukkige ontwikkeling
in het sociaal-economisch leven - vooral sinds
l Dl O er toe geleid, dat niet. la'hcor alleen naar
den .Staat, de oogen worden gericht bij het. vragen
om uitkomst in zooveel nood. Kleinere gemeen
schappen waarop de besten gehoopt haddon
bij hun ingrijpen tot leniging, maar dio zij niet in
werkelijke ontwikkeling mochten aanschouwen
(Kuyper! Talma !) beuonnen zich to- ont
wikkelen door vokvcrnoniu'ingen aan twen kanten
en een beter type van collectiex'e arbeidsovereen
komst.
Dit kon echtor niet beteekonpn, dat de Staat
'?slechts bruikbaar vuur al hot economisch werk
in de ongezonde communistische ideologie zijn
werkzaamheid geheel terug trok. Integendeel.
het streven van.beid»! zijden; uit bet bedrijfsleven
en' uit den Slanh leidde naar een synthese:'mei
souvereiiie macht bokloe.de nieuwe kringen, door
den Staat in het k-ven geroepen, gehandhaafd
en onder zijn honger toezicht. ter wille van bet
algemeen belang, gostold. Voortreffelijke voor
beelden had een zich /ontwikkelende praclijk reeds
gegeven; hot kwam er nu slechts óp aan lor juister
tijd in to grijpen en overal do verkivgen ontwikke
ling to consolidoóroii. , /
WTJ.zijn er allen getuigen van. hen? tergend
langzaam de Slaat thans bet toch zoo nood
zakelijke werk verricht. Terwijl de crisisnopd juist
de zweepslag moest zrjn om systematisch en mot
groote kracht en voortvarendheid in te grijpen,
? schijnt het. alsof hij alle constructieve gedachten,
?verlamt. Stuksgewijze ? dat fameuse wetsontwerp
van de bindondverklaring van
ondernemersovereenkomsten! komt mi on da n wat tot
stand, slechts geschikt om don ecoiiomischon
chaos'te vergroot en. Terwijl alles --- ter wille
. van dreigende, onmetelijko economische schade
-gelegen is aan een systeem, dat wel in het begin
groote. werkzaamheid van den Staat (Ciem'eento!)
en zijn ambtenaren eischt. maar juist daardoor
weldra Staat en ambtenaren op den achtergrond
brengt, draait men de zaak om en vergroot in
angst voor gezonde decentralisatie en benutten
van particulier initiatief de ambtenarij.
Dat afzonderlijke crisisordening noodig is kan
niemand ontkennen. Dut deze noodzarplijk
bureaucratie mee brengt, evenmin.
Maar men had den plicht, dit geheel en ai ge
scheiden te houden van de ordening, dio ch
gedeeltelijk baan had gebroken in het chaoüich
productie- en distributieproces en slechts op
bevestiging en erkenning door de overheid wachtte.
Kn zeker mocht men niet vergeten, dat een syste
matisch voortgaan door do Gemeente voor d»
bedrijven voor de plaatselijke markt, door dei
Staat voor de bedrijven der andere markten er
toe zou leiden, dat een waarschijnlijk belangrijk
deel der crisis-noodregelingen overbodig zou
worden.
Hoe zal het gaan met do eenzame, maar mooie
poging van Amsterdam voor zijn bnkkersbedrijfr
Is het dan nu de tüd nog niet om het zwaar ge
troffen mijnbedrijf in een grootsche publiek
rechtelijke organisatie op te vangen? Is het nu
nog niet overduidelijk, dat het vervoerbedrijf to
water en te land alleen tot dragelijk economisch
resultaat kan komen, voor de betrokken produ
centen en de gemeenschap, indien n soliedo
ordening het omsluit?
Xoo zou ik kunnen voortgaan ! Juist in en door
de crisis heeft het ordeningsprobleem vaste ge
stalte gekregen'~- maar ook de oplossing in
publieki-echtelijke bedrijfsorganisatie beeft zich onafwijs
baar opgedrongen. Maar de groote leidende krach!
ontbreekt, die ook onthouden wordt aan onze
export bod rij v on om hen bijoen te krijgen tot
vaste ordo. waardoor zij nieuwe ni.irkten. goed
georganiseerd, zouden gaan -veroveren. Ook hel
vertrouwen ontbreekt in de kracht van het be
drij fs-iriit ia t icf. Eenerzijds is men tVoodsbnng
om de vrije krachten met macht te bekleeden..
anderzijds zal men aanstonds heel wat gerecht
vaardigd comumcntonholang laten begenadigen
door do to vrij gelaten krachten, die men niet
lijdig in een goed afgewogen hiërarchische orde
heeft ingeschakeld.
L-j KT is hier de plaats niet om uitvoerig te be
spreken, langs welke staatkundige wegen de
uitkomst moet worden Verwacht. Genoeg zij.
«?r op, ie wijzen, dn t maar weinig in onze staat
kundig»? constructies behoeft te veranderen, dat
maar weinig poi'sonon aan don dijk" behoeven-1 c
worden gezet om te verkrjjgen oen parlementaire
. meerderheid,, dio een zeer krachtig
roseoringsbeleid in de richting van publiekrechtelijke h
? Irijfcoruanisatic ten volle steunt.
Hoe dikwijls dok teleurgesteld, wij geven do
hoop op uitkomst niet op. Ken stelsel, dat zóó
nauwkeurig voroonigt ontplooiing van alle krachten
??n talenten, van ondernemers en van arbeiders:
dat zóó voortreffelijk aansluit aan de boste pogingen
in ons land i-eeds mot zooveel succes ondernomen:
«!at bovendien zóó duidelijk de lijn'doortrekt, die
reeds zestig jaren principieel elk sociaal-econo
misch belang tot. algemeen belang verklaart: dal
eindelijk zóó goed gericht is op het coörduneeron
van alle economische factoren, op het uitbannen
van do mntclooze economisch»* verspilling; zulk
ecu stelsel kan op den duur aan een zóó hemden
en ' verstandig volk als het Xodorlandsche niet
ontgaan. Met liefde zal hot dit-aanvaarden
bo. treurend slechts, dat hoofdzakelijk de staatkundige
chaos zooveel jaren lang het .sociaaUeconomisch
/óó-doolmatigo aan hot geheele volk hooft ont
houden.
Amsterdam-Batavia
* . ?' ? ? * ' ?
v.v. " v.v. - v.v. ??-'? enz.
Geen hunner weet. waarom hij het begon.
Maar peen, die nog iets anders kiezen kon.
Dan dit gestadig vluchten voor de tijd
Van horizon tot nieuwe horizon.
' ? ; .. .' . «.
Somtijds ziet een : van hen de hemel wijd
En denkt een oogenblik aan eeuwigheid. .
Dan .hoort hij der motoren zwaar gerucht
Weer, en telt kilometers en telt tijd.
Het landschap wisselt: eender blijf t de lucht.
Eender blijft der motoren .zwaar gerucht.
Hij, die uit angst voor doelloosheid begon
Te vlieden, blijft op uitzichtloze vlucht.
' A. VIRULY
Herleving van den Duitschen Kerkstrijd
Dr. W. A. VISSER T HOOFT
Secr. Wereldfederatie van Chr. Studentcnvereem'gingen. Genève
NADAT gedurende een aantal maanden in
en om de Duitschc kerk een (-enigszins
omiiteuse stilte geheelscht bad. is bet
'ondag j.l. tot een nieuw oplaaien van bet nu
ceds twee jaar oude kerkelijke conflict gekomen.
Men zou zich echter vergissen, wanneer men liet
manifest, dat /ondag van vele l'rolcstaiilschc
kansels in Duitschland voorgelezen werd, eenvoudig
op n lijn zou willen stellen met de ontelbare
verklaringen, die er in de laatste twee jaar van
do zijde der elkaar bestrijdende kerkelijke groepen
op gezette tijden zijn afgelegd. Want dit laatste
manifest heeft een eigen beteekenis en onder
scheidt zich zoowel naar den inhoud als naar het
jidres van bijna alle vroegere uitspraken der be
lijdenisbeweging. Die beteekenis is. dat de beweging
der kerkelykc oppositie aan regeering en volk (niet
slechts aan het kerkelijk publiek) duidelijk heeft
gemaakt, dat zij geen genoegen neemt met een
zuiver verdedigende positie en tot den aanval
wenscht over te gaan. Ofschoon" het nog te vroeg
is cm alle gevolgen vnn dit optreden te overzien.
zoo lijkt het toch niet te gewaagd om te verwachten,
«Int hiermee .een nieuwe periode in den kerkstiijd
begint, waarin bet initiatief niet meer aan den
kant van den lijksbissch >p M ulier /al liggen.
Het wekt misschien verwondering, dat de leiders ?
van de belijdenisbeweging liet conflict bewust
11 acht en te verscherpen, /ouden zij aan kerk en
volk niét groot er dienst bewijzen door dankbare
aanvaarding van den. wapenstilstand, die in de
laatste maanden geheerseh.t beeft 'f Wie zoo vragen.
vergeten dat wapenstilstand voor de kerk betcekent
zich langzaam maar zeker acht eruit te laten dringen
door een felle, in wezen anti-christ olijke propagan
da, die niet behulp van staat en partij alle lagen
van de bevolking, in en buiten de kerk. bereiken
kan. Ook al laat men de kerk officieel tijdelijk
met iiiHt. dan gaat men toch gestadig door nu-t .
de vcispiciding van een wereldbeschouwing, die
? ?p den duur de kerk uitholt. In bei
hcdendaagscbe Duitschland werkt de tijd V«H«I- «lic
lïcdachlcwcicld. die onder leiding van Alfred
itosonhcrg vin school, jeugdbeweging, leger el!
arbeidersorganisaties er bij milliocncn Duilschcrs
ingehamerd wordt. Do leiders vnn «Ie kerk. die
het werkelijk om het beslaan van de kerk naar
haar eigen aard en boodschap gaat. slaan daarom
voor het alternatief: óf langzaam terrein verliezen
óf attaqucéren.
Het is in dit verband niet moeilijk te begrijpen.
\vaarom -de . . rcgcoriiig zulk een dubbelzinnige
houding tegenover rijksbisschop .Muller aanneemt
en hem noch desavoueert noch ondersteunt. Men
heeft natuurlijk in regceringskringen geen illusies
over de geschiktheid van' den rijksbisschop voor
zijn hooge ambt. Maar men overvcegl waar
schijnlijk, dat de incompetentie van ..Muller liet
nuttige resultaat heeft, dat de kerk in l wee partijen
gesplitst blijft en dus haar volle kracht niet kan
ontplooien. Xoo word! dan tijd gewonnen'voor
het doorwerken der Uoscnhcrgiaanscho ideeën.
Yndcrszijds wordt Muller ook weer niet al te sterk
ondersteund, want dat zou bctcckcncn. dal de
staat in geloofszaken kleur bekent. Dit moet
echter ook vermeden worden, want men bereikt
het gestelde doel veel sneller en offect lever. Z( M «lang
iiu-n onder woorden als ..Kulturarbeil*' en ..uer.
ldbeschouwing" verbergt, dat bet-in laatste instantie
om een ander geloof" gaat. Xoii is bet laatste
bezoek van den rijksbisschop bij 11 il Ier dan ook
/.onder concreet resultaat gebleven. ,lïet schijnt.
dat Muller aan Hit Ier' verzocht beeft om hef
beschermheerschap Voor de l'rotcsiantsche kerk
te aanvaarden en zich de vernedering heeft moeten
laten welgevallen er door Hitler aan herinnerd te
worden, dat dit een weinig passend verzoek was
tegenover een katholiek rijkskanselier.
Tevens is het zoo duidelijk, waarom het manifest
van /ondag zich vooral Jlegen -uV gcdachtcwcreld
van Hosenberg en minder tegen de niemvc
(iermaaiische geloofsgemeenschappen van Haiicr,
Dinter on anduren richt. Die laatste gro«pe.n
mogen zich in een zekeren bloei verheugen (betrouw
bare cijfers zijn vrijwel niet te (k rij gen) maar zij
vallen geheel in het niet bij den' grootscbon opzet
van het opvoedingswerk vun Kosonberg. on du
zijnen. Van alle groepen, die op .do. een of andere
wijze pogen om het nationaal-socialisrnc een eigen
«odsdicnstigen vorm te geven: Dcutsch Christen",
..Deutsche Glaubensbowogung", Deutsche
Volkskilche" en hoe zij alle beeleii mogen, is er geen
n. die zich op hel pres! ige der part ij kan beroepen.
Doch Hosenberg is en blijft'de officicelc pUilusuof
en theoloog «Ier nationaal-socialislischc beweging
en. ofschoon hij nu eens meer. dan weer minder in
de gratie is geweest, schijnt hij den laatsten tijd
Weer een sterke positie te hebben gekregen. Men
kun dat o.a. daaraan zien. dat hij weer voordrachten
over wcrcldhoschouwingsvragcn geeft voor do
hooge officieren van de Kijkswccr.
Xoo is dan bet manifest van /ondag een bewijs.
dat de I'rotestantsche kerk leiders 'heeft, die
bereid zijn den strijd'aan te binden met den staat
zelf. wanneer hij het gebied van geloof on wereld
beschouwing in zijn totale" bemoeiing op
tracht te nemen. Dit boteekent echter allerminst.
dat do gebcelo l'ititestantsche kerk of zelfs de
heele belijdenisbeweging tegenover don geheelen
staat komt te staan. De werkelijke situatie is
heel wat minder simpel on doorzichtig,- omdat
aan beide zijdon nog veel verwarring en onzeker
heid hocrscht.
De groep, die Zondag aan het woord is geweest,
neemt de meest principieele houding aan en ver
wacht steeds heil van een zeer bewuste handhaving
van kerk en liclijn'cj,,* in ]iutl volkomen
eigcnsoortigheid. Dezen wijzen alle compromissen af
en staan critisch. niet tegenover den staat als
zoodanig, maar tegenover zijn ideologie. Naast
deze groep staat echter een andere, die óók Wel
de kerk tegen aanvalle.n op haar geestelijk en
organisatorisch leven verdedigen wil. doch die
toch steeds naar Liilhersch-ortboduxe traditie
terugdeinst voor open kritiek op den staal, liet
is nog niet duidelijk welke van dcy.c twee groepen
tenslotte (|,. nveihand zal krijgen. Is echter de
liovcngegevoii analyse juist, dan lijkt hel waar
schijnlijk, dal de holijdcnishcucging als udiecl
steeds iiieer in de riditinu van een 'open conflict
niet den staat «cdr< ngen zal worden en dus de
leiding zal komen aan mannen als Nienniller.
.\sn;ussen en anderen, die de augrc<piievo richtina
vertegenwoordigen.
Tenzij de staat opeens lul inzicht koml en
bcgillt ill Ie binden.... Met /on niet de eerste
keer in de wereldgeschiedenis eii zelfs niet in de
geschiedenis der l.-ralsle jaren y.ijn. Tenslotte is
de heele Diiilsche situatie nog /.on merkwaard!;;
PERSOONLIJKE VORMING
WWllt III illlf M llOollil.lSM'll lllC<><'|>USt (huif hel
Jongensinstituut FELSENEGG"
(Opt!i>richl 11103)
ZWITSERLAND 2fGERBERG
IOOO M. boven i'oph'Kfl
plastisch, dat oen volto-faee op <lil gebied zeker
niet tot ili- onmogelijkheden behoort. Daarbij
komt, ilnt «T «nik in «Ir rcgooring op het gebied
don kerkelijke politiek duidelijk**
mccningsvcrschillcn hccrschcn. lli*t is li.v. bekend, dat eronder
do hoogere autoriteiten in de Kijkswccr velen «ijn.
dii« mi-t di- hclijdciiishcwcging sympathisccron.
Kr is dan ook reeds meermalen uit goode bron
bericht, dut di- militaire leiders niet zullen
toloroeren, dat gewold gebruikt wordt togen de domi
nees, die zich op de belijdenis beroepen.
Kn er zijn muler de nationaal-socialistcn van
boog tot laag zeer velen, die zich gebed achter
den Leider stellen, doch er niet nnn donken om
bij Koscnborg op catcchisatio to gaan.
Ken ding is duidelijk, n.l. dat bet bier om moor
gunt dan wat Duitseho ministers minachtend een
..tbeologeiiberrie" noemen. Wat op bot «pul staat
is niet meer of minder dan de mogelijkheid voor
de kerk in den liijbelscben zin van dat woord om
eigen, wegen getrouw te kunnen blijven, d.i. ui u
slechts tYn llrer te dienen. Kr zijn, ook in ons
land. nog mcnschon. die mooncii. dat wanneer du
kerk de totalilcitsaanmatiging van den staal
bestrijdt, /ij ..het zuiver kerkelijke tcvroin verlaat
en r.p politiek gebied komt C/.oo b.v. bet
Xoiierlandschc Christelijk l'crshiiivaii in de N.H.C, van
l l Maart). Maar wie zoo denkt (naakt bet Christen
dom tol een onschuldigen onbelangrijk tijdverdrijf
voor de hiniic|ikatner. Wie iets weet van de dyna
miek van bet ovanuclic. zelfs als bel verstopt is
in de uiterlijk /.«M. starre -kerken van Imitsehland.
begrijp), dat. Zoo de kerk ZWijgt tegenover de
vergoddelijking van staat. ras. Moed en l .ei. Ier.
zij eenvoudig ophoudt om kerk Ie zijn.
l'e korkslrijd in Ihiilschland moei ons allen te
denken Reveil, l >e|l o||g»«|sdie|l.<l iyen Wordt
ge.vraagd. om'zich rekensebap Ie «oven van het
feil. dal van alle maeblen. die hei Dnilschland
van i-enige jaren ueleden kende slechts n:, het
christendom, de innerlijke kracht en substantie
blijk! te hebben om zich legen staatsalmaclit en
staatsaanbiddinu Ie verzetten.
Kn aan de Christenen \vi,fdl gevraagd of /ij
hun beu'oiideritit: voi>r de moedige ?«?n priucipieele
houding van hun Diiitsoho lu-neders willen om
zeilen in dadeii. die hun eigen kerken stroimor
aan 'de leidinu van n Heer nndenvorpon.
CIRCUS STEEN BERG HE
Teekening voor De Groene Amsterdammer" van W. v. d. Elzen
-5»KROP
né's
Ina 23
b. i.<
die
Duyt
klei,,
dat l,
Bt,
p»
!?,
tic!
OM
? UI
011
III
8 f
*.'
l"
a
De hoog cschoolrijdcr: Hoe houd f k ze in de hond?
PAG. -t DE GROENE No. 3015
PAG. s DE GROENE No. 3015